Hoofdcategorieën
Device Settings

Steve Jobs treedt tijdelijk terug vanwege medische problemen

Door Joost Schellevis, maandag 17 januari 2011 15:20
Submitter: Keypunchie, views: 42.886

Apple-ceo Steve Jobs legt tijdelijk zijn taken als voorzitter van de raad van bestuur van Apple neer, zodat hij zich kan concentreren op zijn gezondheid. Hij blijft wel aan als ceo en zegt betrokken te blijven bij de strategische koers van het bedrijf.

Steve JobsDe taken van Jobs worden tijdelijk overgenomen door Tim Cook, de chief operating officer bij Apple. Dat schrijft Jobs zelf in een e-mail aan alle Apple-medewerkers. Jobs zegt zo snel mogelijk terug te willen komen en blijft tijdens zijn afwezigheid betrokken bij strategische beslissingen.

Jobs geeft niet aan waarom hij tijdelijk moet terugtreden; het is bekend dat hij leed aan een stofwisselingsaandoening, iets waarvoor hij al eerder tijdelijk zijn taken als ceo moest neerleggen. Ook toen bleef Jobs formeel aan het roer van Apple staan, maar nam Cook de dagelijkse leiding van het bedrijf over. Medio 2009 kreeg de Apple-voorman een nieuwe lever, waarna hij weer aan het werk kon. In 2004 had Jobs al last van alvleesklierkanker.

Vorige week nog bleek dat Apple weigerde om duidelijkheid te verschaffen over de opvolging van Steve Jobs. Een grootaandeelhouder in Apple had daarom verzocht, maar Apple wil niet aangeven wie het bedrijf gaat leiden als Jobs definitief moet vertrekken. De kans is nu echter aanzienlijk dat er meer druk op Apple zal komen om het opvolgingsbeleid te openbaren.

Volgende 15:39 Enisa is kritisch over gebruik clouddiensten door overheid
Vorige 15:08 Nokia trekt stekker uit Ovi Music Unlimited
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  4  5  6  7  8  »


*facepalm*
je krijgt aleen maar karma toegekent als je reactie score 1 of meer is.
de mod zal waarschijnlijk jou reactie als -1 bestempelen.


OT:
ik kan me herrineren dat de koersen van apple daalden toen er geruchten waren dat jobs ook medice problemen zou hebben. t bleek toen allemaal niet waar, maar dat gerucht deed het bedrijf toen geen goeds.

het is jammer dat jobbs even uit de publiciteit is, hij is langzamerhand een icoon geworden voor appe, maarja ik zie hem ook niet tot zn 80 doorgaan.

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op maandag 17 januari 2011 19:04]


Het is wel zorgwekkend dat door 1 man met een slechte gezondheid de koersen gelijk 4.5% dalen wanneer hij even ziek thuis blijft. Wat moet dat wel niet worden als hij dood gaat?

En het ziet er niet goed uit, levertransplantatie, alvleesklier kanker en wie weet wat nog meer. Ik denk dat Jobs blij mag zijn wanneer hij nog 10 jaar voor Apple kan blijven werken met zijn conditie.

Als hij dood gaat is het vrees ik het einde van Apple zoals we het nu kennen.

Dan wordt het op den duur gewoon zoiets als Acer of Asus denk ik, eerst nog een buitenbeetje met een eigen OS maar dat zal dan ook wel verdwijnen.

Ik heb het gevoel dat de club mensen die hoog in de Apple organisatie zitten, zoals Jonathan Ive, Tim Cook, etc., het gedachtengoed van Apple/Jobs wel zullen kunnen voortzetten.

Begrijp me niet verkeerd, ik ben zeker fan van Apple producten, maar het merk is Steve Jobs, als hij wegvalt dan zullen anderen zeker proberen het merk over te nemen, maar de lat voor hen ligt erg hoog. Als ze die lat ook maar een klein beetje missen zal iedereen het als minder zien, ook al zijn het nog steeds heel goede producten.

Hoe jammer ik het ook vind, maar Apple zal nu binnen een paar jaar 'gewoon' een van de fabrikanten zijn, niet meer het 'Amazing' merk dat het nu is.

Want Steve Jobs bedenkt in zijn eentje thuis achter zijn bureau alle Apple producten en timmert ze in zijn vrije tijd op Apple HQ in elkaar. Eigenlijk heeft Apple maar 1 werknemer.

:')

Ik weet wel zeker dat Steve een veel grotere invloed heeft op "zijn" Apple dan een willekeurige CEO bij een andere multinational. Zijn hart en ziel zit in het bedrijf en dat komt met name terug in alle hardware en Mac OS X zelf. Uiteraard is Jonathan Ive in ieder geval qua hardware design een geestverwant, dus zonder Steve zal dat nog wel in goede handen zijn. Echter of het bijvoorbeeld Mac OS X en iOS in goede handen zijn, dat is afwachten. Op folklore.org zijn verhalen over de begintijd van Apple te lezen en daar bemoeit Steve zich zelfs met het design van de logic boards voor de Apple II (het moet mooi zijn, zelfs als niemand het ooit ziet). Ook ziet hij zichzelf en de ontwikkelaars als artiesten, derhalve zetten ze allemaal hun handtekening in de eerste paar Macs, zoals schilders dat doen op schilderijen. In zekere zin is Steve het DNA van Apple. Zonder Steve loopt Apple het risico een 2e Acer, Dell o.i.d. te worden, een fabrikant zonder echt aansprekende / spannende producten. Het is daarom te hopen dat men tijdig een plaatsvervanger vind die evenveel passie heeft voor het bedrijf en haar producten als Steve, en die tevens dezelfde visie heeft op producten qua design en gebruiksvriendelijkheid.

Edit voor de mensen die niet echt een goed beeld hebben van Steve, lees a.u.b. de volgende verhalen van (ex-)medewerkers bij Apple, dan wordt de invloed van Steve binnen Apple wel duidelijker:
- PC Board Esthetics
- Signing Party
- More Like A Porshe - geeft de design filosofie binnen Apple weer, nog even relevant nu als 30 jaar geleden.
- Round Rects Are Everywhere
- Diagnostic Port - Steve houdt niet zo van uitbreidbaarheid, zie je ook nog vandaag de dag veel terug in Apple produkten.

[Reactie gewijzigd door MacWolf op maandag 17 januari 2011 20:30]


Ik denk, dat ze er goed aan zouden doen iets revolutionairs te bewaren tot Steve Jobs echt uit het bedrijf weg is. Men kan dan bijvoorbeeld een half jaar later dat revolutionaire ding laten zien, en dan zeggen dat Steve Jobs niets ermee te maken heeft, terwijl dat in werkelijkheid wel zo is. Dan is het vertrouwen in de nieuwe leider van zelf spreken zeer hoog.

Aldus TigerXtrm in zijn uppie vanaf zijn bureautje thuis, het koersverloop van Apple als Steve Jobs ziek was, wat de analisten zeggen, de tijd dat Jobs bij Apple wegging en weer terug kwam, wat zojuist op RTLZ werd gezegd over hem, compleet negerend.

:')

Ja, nanotechnologie is ook een mythe. Dat is Steve die werkt met een vergrootglas. Elke generatie koopt hij weer een nieuw vergrootglas en krijg je weer nieuwe apparaten met een meer opslag.

Als hij dood gaat is het vrees ik het einde van Apple zoals we het nu kennen.

Als hij de zelfde basis heeft gelegd als de oprichter van IKEA dan blijft Apple tot in de eeuwigheid hetzelfde. Deze man heeft zoveel verankerd dat de volgende generaties nauwelijks tot geen verandering in bedrijfsvoering kunnen doorvoeren. Zelfs zijn kinderen kunnen onmogelijk het bedrijf transformeren of in andere vorm gieten.

Waarom zouden anderen het bedrijf niet kunnen veranderen?

Tevens kan dat best wel hun ondergang betekenen. Het is al meermalen aangetoond dat een bedrijf uiteindelijk op de fles gaat als het niet meeverandert, zeker in de ICT waar verandering aan de orde van de dag is.

Iets zoals Asus en Acer?

Ik vind niet dat je die 2 op 1 lijn kan stellen.
Nog nooit tevreden over Acer geweest en nog nooit problemen gehad met Aus,
Ja toch, 1 keer, toen is de klaptop opgehaald, gerepareerd en teruggebracht.

Je hebt gelijk. Ik zal het bijstellen, alleen zoiets als Acer zal er dan over blijven. :)


Handig, van die mensen die weten hoe het intern allemaal werkt daar.

Dus, omdat iemand wat gezondheidsproblemen heeft gehad, is er meteen iets mis met 'zijn conditie'? Als jij vaak een griep hebt, ben je toch ook niet meteen een medisch wonder dat nog steeds leeft? Dat het hier wat zwaardere dingen zijn, wil nog niet zeggen dat de beste man er gevoelig voor is.

[Reactie gewijzigd door RV op maandag 17 januari 2011 17:15]


Euh, ja. Dan is er inderdaad wat mis met zijn conditie. "Conditie" is de algehele staat, niet alleen maar fitness. Dus potentiele uitzaaiingen en stofwisselingsproblemen vallen inderdaad onder het hebben van een slechte conditie.

Zowieso alvleesklierkanker overleven is wonderbaarlijk. 98% van alvleesklierkankerpatienten haalt namelijk 5 jaar na de diagnose NIET.

Maar, net als met die levertransplantatie, waarschijnlijk doet geld veel wonderen ook in de medische wereld....

Of hij zat bij de 2%...
Ik schrok wel van dit bericht. Beetje jammer dat iedereen neuzelt over de toekomst van Apple in plaats van de toekomst van Steve. Niet dat ik die man zo goed ken, maar het zou niet direct het eerste zijn waar ik aan zou denken. De man zelf is toch zelf, naast Apple, een begrip?

Mijn reactie: Beterschap!

Een iPod is ook niet voor inwendig gebruik... (draadstaal) ;)

http://www.youtube.com/watch?v=2SohQo6pMEA

*facepalm*
je krijgt aleen maar karma toegekent als je reactie score 1 of meer is.
de mod zal waarschijnlijk jou reactie als -1 bestempelen.

-1:?heb ik weer.
De fipo'er had het (waarschijnlijk) niet over het T.net concept van karma, maar van de levenswijze dat alles op je terugkomt. Zou zo niet weten wat Jobs verkeerd zou hebben gedaan, maar vooruit.

De manier waarop hij in de eerste levensjaren van zijn dochter Lisa niet wilde toegeven dat het zijn dochter was wellicht? Bovendien: hoewel veel Apple-fanaten het niet willen toegeven: Jobs is niet heilig. Hij doet weleens dingen verkeerd, en heeft dat ook in het verleden wel gedaan.

Hoewel niet tot in de puntjes accuraat, maar wel een redelijk beeld gevend: kijk eens naar de film Pirates of Silicon Valley

Lol really waar gaat het hier toch over allemaal. Karma? Grow up zeg, alsof 99% van de mensen een geweldig karma heeft, wat dat dan ook mag zijn. De man is gewoon ziek, hem gewoon sterkte wensen zoals ieder normaal mens zou moeten doen lijkt mij gepaster. Verder is van die koersdip niets meer over, Apple staat nu wederom hoog.

Ik denk dat de goede man niet meer terugkomt. Hij ziet er al langere tijd slecht uit.
Einde van een tijdperk.


Allemensen, blijkbaar is het vrij lastig gewoon respect te hebben voor iemand met een ziekte, is dat het niveau van de jonge tweakers tegenwoordig?

Eerlijk gezegd krijg ik niet meer respect voor iemand als hij/zij ziek is. Respect uit medelijden is geen respect. Om maar even een cliche te gebruiken: respect moet je verdienen. En ziek worden is niet iets waar je zelf invloed op hebt. Ik zou het eerder respectloos vinden om iemand waar je nooit respect voor hebt gehad opeens te gaan respecteren omdat ie ziek is.
Net als mensen die ineens heel erg geinteresseerd zijn in iemand met een terminale ziekte terwijl ze daarvoor nooit iets hebben gedaan.

Helemaal mee eens, maar wat ik bedoel is dat het vervolgens niet de bedoeling is iemand meteen te negeren of hem geen beterschap te wensen, steun geven aan mensen die je daarvoor nooit kende is helemaal niet zo gek.

Juist, een beetje algemeen respect voor je medemens lijkt me niet misplaatst...


In zoverre dat het karma van Apple en dat van Seve Jobs wel erg met elkaar verweven zijn. Da's niet goed voor Apple.

Steve Jobs niest = Apple is ziek

En ja, aan die afhankelijkheid van Steve, daar hadden ze bij Apple al lang iets aan moeten doen.

Neemt niet weg dat ik de man alle beterschap toewens ! En, ondanks wat sommige reakties hier suggereren, denk ik dat dat voor de meeste Tweakers geld.

En ja, aan die afhankelijkheid van Steve, daar hadden ze bij Apple al lang iets aan moeten doen.
Dat hebben ze heel lang geleden al eens geprobeerd. En dat resulteerde in een bijna failliet Apple wat letterlijk smeekte of ie terug kwam. Vervolgens heeft ie in een kwestie van een jaar of wat van een zwaar verliesgevend Apple een winstgevend bedrijf gemaakt. (en in nog wat meer tijd, wat het nu is).

Ik denk dat dat Apple minder afhankelijk van Steve maken vrijwel onmogelijk is.

Apple is een groot bedrijf. Al denken de aandeelhouders er soms anders over, Steve verzint echt niet alles alleen in z'n uppie.

Er lopen dus méér geniale mensen rond bij Apple !

Zet één van die mensen eens een paar keer samen met Steve op het podium. Vervolgens een paar keer alleen. Zo kan het publiek (en dus ook de aandeelhouders) alvast wennen aan een nieuw gezicht.

Wanneer er voldoende vertrouwen is opgebouwd, dan kan Jobs geleidelijk wat taken overdragen aan zijn running-mate.

Zo regel je een opvolger zonder dat je grote klappen gaat krijgen wanneer 1 man, welke bovendien een slechte gezondheid heeft, een keertje ziek wordt.

Echt ! Jobs heeft met Apple heeft bestaansrecht gecreëerd. Ze hebben een filosofie die anders is dan de main-stream. Dit heeft henzelf, en ook hun concurenten geprikkeld ook betere producten te maken. Wat je ook van Apple vindt, elke Tweaker zou het moeten betreuren wanneer dat bedrijf ten onder zou gaan omdat een stel aandeelhouders het in hun broek gaan doen wanneer Jobs eens iets ernstigs mocht overkomen.

Tegenwoordig IS Apple de mainstream. Maar ze durven het nog steeds niet aan om iemand naast of in plaats van Jobs op de voorgrond te laten treden, misschien wel omdat dat vorige keer bijna het einde van Apple was.

Wanneer ze zo doorgaan, is het vertrek zeker het einde van Apple. Ja, er lopen voldoende personen rond daar die het over zouden kunnen nemen, maar het imago en het gezicht van Apple is Jobs, en de rest is totaal onbekend.

Apple is helemaal niet de mainstream, ze hebben nog nergens een marktaandeel van >50%.

Ja nou ja ze hebben wel is anderen voor een groot deel op het podium gehad , maar geen van hun deed het zo goed en straalde zoveel charisma uit als steve. Als ze een nieuwe topman zoeken zou ik of iemand zoeken die ongeveer evenveel charisma heeft als hem, of een goede aparte spreker die niks anders doet als PR talk.

Apple is minstens zo succesvol door hoe ze hun producten adverteren en aan de man brengen dan hoe innovatief ze zijn. Zoveel innovaties zijn er namelijk nou niet meer toegepast op de iphone sinds het begin, en toch blijven ze verkopen als gekken!

Ik ben geen fan van Apple producten noch van de ideeën van Jobs maar ik heb wel respect voor de man.
Steve Jobs is een geweldige spreker hij straalt gewoon iets bijzonders uit, ook heb ik respect voor de manier waarop hij vasthoudt aan zijn visie en niet zomaar allerlei concessies doet.

Steve Jobs heeft Apple gemaakt tot wat het vandaag de dag is en ik hoop dat hij nog een tijd lang door kan gaan want in mijn ogen is de opkomst van apple goed geweest voor verschillende markten, Microsoft is ook betere producten gaan leveren om Apple voor te blijven..

Was android geweest wat het nu is zonder de iPhone ?
Persoonlijk denk ik van niet.

Wees eens volwassen man. Die gast is gewoon ziek en dan zeg jij Karma? Schaam je man.

Ik heb absoluut niks met apple, vind ze te gesloten enzo. Maar Steve Jobs is gewoon een grote man in de IT wereld. Dank zij hem (en Apple) zijn er vele mooie (en innovatieve) dingen op gang gekomen.

Ik wens hem veel beterschap en hoop dat hij ooit een waardige afscheid krijgt.

Hij is niet de enige die dat zegt, hoor Ozhan.
99% van de boeddhisten geloven ook dat hij die ziekte heeft vanwege zijn eerdere slechte keuzes. Of dat nou een witte I-Phone is of een slechte keuze uit zijn voirge leven doet er dan niet toe.

Ik ben het met je eens dat het kinderachtig is om het op de manier te zeggen hoe stellastarr het zei.

Zijn fipo is een waardeloze poging om lollig over te komen.
Of hij is zo jaloers en gefrustreerd dat ie zich even wou laten horen.

ON-topic:
Ik hoop trouwens wel voor hem dat ie er weer bovenop komt, want zijn geesteskind zal eerder een peer worden als hij sterft aan zo'n ziekte.

Maar we letten niet zoveel op de derde alinea:
"Jobs geeft niet aan waarom hij tijdelijk moet terugtreden; ..."

Dat wil dus zeggen dat die reden een afleidingsmanoeuvre is, bedacht zonder echte redenering en clue's of dat wel zo is.
Hij blijft ondertussen immers nog gewoon beschikbaar voor vitale beslissingen.
Ja, dat kan vanuit ziekenhuis, maar ik kan me voorstellen dat als je daar ligt, je wel wat anders aan je kop hebt.

[Reactie gewijzigd door Yezpahr op maandag 17 januari 2011 15:53]



Ja, dat wou ik er eigenlijk ook bijzeggen, dat ie waarschijnlijk geen boeddhist is. Heb het zinnetje kennelijk verwijderd voor ik postte.

"Hij is niet de enige die dat zegt, hoor Ozhan.
99% van de boeddhisten geloven ook dat hij die ziekte heeft vanwege zijn eerdere slechte keuzes. Of dat nou een witte I-Phone is of een slechte keuze uit zijn voirge leven doet er dan niet toe."

Nog mooier, zijn opmerking verdoezelen onder het mom van religie. Leuk dat zogenaamd 99% van de Boeddhisten dat geloven, geeft alleen maar aan hoe ver sommige groeperingen afstaan van de realiteit. Tijd geleden dat ik zoveel onzin en belachelijke reacties heb gelezen op Tweakers, het lijkt Fok! wel. Modders hebben het er maar druk mee.

/ontopic

Anyway, ik ben anti Apple, maar dit gun je niemand. Ik hoop dan ook dat hij er snel bovenop komt..al lijkt het tot nog toe een eindeloos verhaal. Hij zal op korte termijn iets moeten doen aan de verwachtingen die men heeft van hem mbt Apple, om te laten zien dat hij niet de enige is die het bedrijf kan runnen.

Mooi dat jij dat zo weet te interpreteren dat het lijkt alsof ik ook zo denk, maar ik ben geen boeddhist.

zouden de aandelen ook deze keer weer kelderen?

Ja, 5% op dit moment.

Hier zie ik nog steeds een + vergeleken met gisteren?

De US heeft een vrije dag vandaag. Op buitenlandse markten is het aandeel omlaag gegaan.

[Reactie gewijzigd door Tijger op maandag 17 januari 2011 15:47]


Dat is de S&P500, en laten de beurzen in de VS nu net dicht zijn. De futures geven overigens wel een lichte daling aan

Op de beurs in Frankfurt (AAPL.F) staat het aandeel Apple op het moment van schrijven ruim 10% (!) in de min. Schokkend nieuws dus voor sommige beleggers.

[Reactie gewijzigd door JanvdVeer op maandag 17 januari 2011 16:19]


Ja, maar de timing is echt niet toeval. Morgen gaan ze kwartaalcijfers bekendmaken en hoogstwaarschijnlijk daarmee records breken. Dat zal de klap wat moeten verzachten. :)

[Reactie gewijzigd door Matazj op maandag 17 januari 2011 16:28]


ik heb er nog niets over gezien, misschien komt dat over een tijdje pas

Zoiets wens je NIEMAND toe!! Óók Steve Jobs niet.
Maar ik moet wel zeggen dat ik me afvraag of ze de stijgende trend van de afgelopen jaren zonder SJ door kunnen zetten. De huidige groei komt door een uitstekende combinatie, een symbiose, van mensen, tijd en omstandigheden. Als SJ uit de equation valt... we zullen zien.

Grote kans dat hij misschien toch weer last heeft van een oude kwaal

A Apple a day keeps the docter away ;) Schijnt een oud gezegde te zijn...
Hij heeft er toch genoeg zou je zeggen.

Nope, het gezegde is :
An Apple a day keeps Windows away.. :)

Jeempie, alweer ? Hopelijk niet voor een tè lange duur, dat zal de aandelenkoers niet goed doen.

Hulde, dat is ook echt het eerste waar ik mij zorgen om zou maken....

Ik wens hem simpelweg beterschap toe.

Misschien is zijn gezondheid belangrijker dan de aandelen?

gegroet

ps, hopelijk denk niet iedereen aan geld

John

Daar denkt meneer zelf ook aan hoor. Apple wil niet voor niets graag een monopolie.

welk bedrijf wil er nou niet de enige in zijn markt zijn |:(

Hopelijk niet voor een tè lange duur, dat zal de aandelenkoers niet goed doen.
Dat zegt meer over de idioten die zich beurshandelaren noemen dan over Steve Jobs of Apple zelf. Bij elke kuch schieten die mannen zwaar in de stress, waardoor ze zelf een op- of neergang van de beurs bewerkstelligen.
Ontopic: ik ben er niet zo bang voor, er lopen binnen Apple genoeg mensen rond die verstand van zaken hebben en presenteren zit hen ook wel in het bloed. Iedereen eindigt een keer aan de andere kant van het gras, het is dus nooit verkeerd om over de opvolging na te denken.

[Reactie gewijzigd door Rick2910 op maandag 17 januari 2011 15:36]


Jobs is in het verleden een tijdje weggeweest bij Apple en toen ging Apple bijna falliet. Het idee dat Apple mogelijk problemen gaat krijgen als Jobs echt weg moet is dus niet onredelijk. Het is echter niet iets wat nu echt het belangrijkste is voor Jobs. Dat de beurs daar nu een voorschot op neemt is echter onvermijdelijk. Apple lijkt ondanks de knappe koppen die daar rondlopen toch nog teveel een one man show.

Je zag bij microsoft dat Bill Gates langzaam aan zijn taken overdroeg. Het lijkt mij dan ook een goed plan als Apple daar ook over gaat nadenken.

Jobs is in het verleden een tijdje weggeweest bij Apple en toen ging Apple bijna falliet
En dat zegt vooral iets over de raad van bestuur van dat moment, en over John Sculley, die Jobs opvolgde toen die op truttige wijze het bedrijf uitgewerkt werd. Ik denk niet dat die situatie vergelijkbaar is met de huidige.

Echter is er nu wel het verschil dat Apple nu al een tijd bezig is met een goede getalenteerde opvolger. Dit heeft Apple laatst ook aangegeven(al wilden ze niet vertellen over wie ze het hebben). In de jaren tachtig is Steve Jobs weg gegaan omdat de raad van bestuur niet vond dat hij nog een leidinggevende functie moest krijgen. Tegenwoordig is er een heel andere raad van bestuur en ook toen Steve Jobs een tijdje weg was is alles prima verder gegaan zonder hem(al was hij toen inderdaad wel nog met stategische keuzes bezig..). Ik hoop natuurlijk niet dat het nodig is maar ik heb er wel vertrouwen in dat Apple prima zonder Steve Jobs zal kunnen voortbestaan. Het is wel een geniale man(of je nou van de Appels bent of van de Peren) maar een ramp als de vorige keer dat hij weg ging verwacht ik niet.. Trouwens zelfs in de begin jaren 90, enkele jaren nadat Jobs weg was, ging het heel erg goed met Apple. Ze introduceerden toen ook de powerbook, wat de eerste fatsoenlijke moderne laptop was. Daarna kwam Apple echter in het nauw omdat Microsoft snel meer marktaandeel kreeg met Windows 95 en door enkele flops werd het imago van Apple zwaar beschadigd waardoor het bergaf ging met Apple.
Ik denk inderdaad ook dat als Steve Jobs was gebleven dat Apple de jaren 90 veel sterker was doorgekomen en misschien zelfs nu nog steeds een erg groot marktaandeel op de computermarkt had gehad tegenover Microsoft. Maar ik denk nog steeds niet dat die situatie te verglijken is met de situatie nu. Apple is ook in veel meer markten actief en heeft voor al die markten ook talent rondlopen.

Desalniettemin zal het zeker beter zijn voor Apple als Steve Jobs gewoon zou blijven en ik hoop ook voor Jobs dat het niet weer iets ernstigs is.

Veel beterschap gewenst aan Steve Jobs.

Daar dacht ik dus ook meteen aan, maar om het effect op de aandelenkoers te kunnen zien moeten we nog een dag wachten. Vandaag is het Martin Luther King Day in de VS. Dat is de reden dat de beurzen dicht zijn... Toch wel heeeeeel toevallig dat Apple dit nieuws juist vandaag naar buiten brengt. O-)

Niks toevalligs aan, ze hopen dat het aandeel daardoor minder heftig reageert.

+cijfers worden bekend gemaakt, wat ook hoogstwaarschijnlijk een te zware koersdaling zal voorkomen.




want jij kan weten dat Jobs door drugsgebruik kanker heeft gekregen en daar nu nog steeds last van heeft. nou bedankt voor de inbreng dr. medical expert |:(

Heb je ook enig bewijst dat Steve jarenlang een junkie is geweest?
Ja hij heeft LSD gebruikt voor inspiritie, en onderzoek gedaan naar oosterse religie, maar jarenlange junkie? Beetje overtrokken imho.

OT: Hopen dat hij snel weer aan het roer staat :)

[Reactie gewijzigd door chucky op maandag 17 januari 2011 16:14]


"spiritueel reizen" daarmee doel je waarschijnlijk op LSD.
Daar krijg je echt geen kanker van hoor! Hoe vaak je het ook doet...

sterker nog als je het blijft doen merk je steeds minder van. Daarnaast zijn is er helemaal niets dat er op wijst dat je er uberhaupt chronische lichamelijke klachten van zou kunnen krijgen.

Die lichamelijke bijwerkingen van LSD zijn idd te verwaarlozen, maar psychoses, jarenlange depressies en angstaanvallen, welke kunnen ontstaan na langdurig gebruik, doen je ook wel in de WIA terechtkomen.

Als jongere uit de jaren 70 en 80 heb ik toch een aantal mensen uit mijn omgeving (kennissen en vage kennissen) de vernieling in zien gaan. Van twee mensen weet ik zeker dat ze nooit meer hersteld zijn en een derde is eraan overleden (indirect: valincidentje...).

ga dus hier niet doen alsof LSD een onschuldig middeltje is, want die verkooppraatjes raken kant noch wal.

Als het al onschuldig was, dan was het in de zeventiger jaren in NL beslist wel op lijst 2 van de opiumwet gekomen.



Tsja, goed dat je zo eerlijk bent want het laat iedereen zien hoe serieus we je moeten nemen tijdens discussies in het algemeen, waarvoor dank.

Waarchijnlijk wel beter voor hem. Ik hoop dat Apple op dezelfde voet door kan blijven gaan zonder hem. Als ze nou eens het success zouden kunnen combineren met meer open houding, dat zou perfect zijn. Ik hoop dat ie snel beter wordt. Gezondheid is altijd belangrijker dan werk.



Met alle respect, maar inmiddels mag toch wel algemeen bekend zijn dat Apple-fanboys niet al teveel gevoel voor humor hebben. (uitzonderingen daar gelaten)
Daar heeft dit niets mee te maken. Het is simpelweg ongepast (normen, waarden) dat je grapt met iemands gezondheid. Zeker als diegene al een keer kanker heeft gehad en een levertransplantatie.
Ik snap trouwens niet waarom steve jobs niet gewoon lekker gaat genieten van zijn geld.
Ik denk dat ie domweg niet zo in elkaar zit. En daar zijn er nog veel meer van op de wereld. Die willen gewoon lekker bezig zijn. ( in principe doet ie niet echt voor het geld, hij krijgt van Apple 1 dollar per jaar , en een zwik opties. Maar goed, hoe beter Steve 't doet, hoe meer ie aan die opties heeft )

Tuurlijk kan ie lekker gaan genieten van de pegels, hij heeft genoeg verdiend aan Apple en Pixars fusie met Disney. Niet z'n ding, lijkt 't.

[Reactie gewijzigd door arjankoole op maandag 17 januari 2011 16:23]


Daar heeft dit niets mee te maken. Het is simpelweg ongepast (normen, waarden) dat je grapt met iemands gezondheid. Zeker als diegene al een keer kanker heeft gehad en een levertransplantatie.


tuurlijk, wel. tijdens oudjaarsdag en in diverse theaters in het hele land zijn er mensen die er geweldig om kunnen lachen en de mensen die de grappen maken krijgen er nog geld voor ook nog. O-)

Ik snap trouwens niet waarom steve jobs niet gewoon lekker gaat genieten van zijn geld.
Na je dood kan je dat geld toch niet mee nemen....
Hij heeft inmiddels toch wel bewezen dat hij een succesvol zakenman is?
Je wordt niet succesvol omdat je graag succesvol wilt zijn. Succesvol wordt je omdat je iets doet wat je leuk vindt en waar je heel erg goed in bent.

Als je als doel hebt om rijk te worden kom je nooit verder dan een dure leasebak. Velen vinden dat succesvol, maar dat is het eigenlijk niet.

[Reactie gewijzigd door Pierz op maandag 17 januari 2011 16:49]


Ja ... En daarom dat blijkt dat er een correlatie is tussen narcistisch persoonlijkheidsstoornis en macht/rijkdom. Zie maar naar al die nobele bankdirecteurs! Niet dat ik nu beweer dat steve jobs er een is maar gewoon om je stelling te counteren.

En stopt Steve Jobs, denk ik niet dat apple dood zal gaan. Volgens mij is de motor van Apple veleer Jonathan Ive (al de iconische producten van apple die aanwewig zijn in ons collectief geheugen (ipod, ibook, imac, cube) zijn van zijn bureau) en vooral voor wat hij staat (design). Als je ziet wat apple/next vroeger was en wat het nu is (jobs is volgens mij vooral vernieuwend (geweest) doordat hij al vrij vroeg probeerde om een alles kunner voor weinig geld op de markt te brengen - maar ik denk niet dat je hem kan prijzen voor design, waarvoor apple nu eigenlijk staat (eigenlijk zijn er maar weinig mensen die "objectief" weten waarom ze voor apple kiezen - het eeuwige antwoord is dat het gewoon beter is) ). Natuurlijk heeft hij wel een uitgebreide basis gelegd (met NextStep bv.). Maar ik denk dat je hem vooral kan prijzen voor zijn (al dan niet aangeboren) verkoperstalent/marktintuitie.

Sowieso zie ik hem toch niet zo graag nu al vertrekken al is het om de aandeelhouders te sussen. Perssonlijk stoor ik me ook helemaal niet aan het semi-dictatoriale waarmee apple te werk gaat, maar begrijp ik evengoed waarom je je er wel aam kunt storen.

Je product kan nog zo briljant zijn en beter zijn dan alles wat er op de markt is, maar je moet het nog verkocht krijgen ook...zonder een nieuwe 'leider' met vergelijkbaar charisma zal Apple het een stuk moeilijker krijgen.

Jobs is in staat om kleine verbeteringen te brengen alsof het een wereldverschuivende innovatie is en soms zelfs mankementen als positieve punten te brengen, als zoiemand wegvalt wordt het een pak lastiger voor je bedrijf.

*edit* Jongens jongens, het is een grapje. Blijkbaar niet gewaardeerd hier :P En nee, tuurlijk gun ik het hem niet.
In de regel waardeert men 'grapjes' niet als het over iemands gezondheid gaat. Ongeacht welke persoon dat is.

Dat is onzin. Mensen houden gewoon van leedvermaak. En dit grapje is niet eens leedvermaak, het is een woordgrapje. Je moet het gewoon in perspectief kunnen plaatsen. flippy nl zei precies wat ik dacht. Hoeveel succesvolle cabaretiers verdienen wel niet hun geld met dit soort grappen? Blijkbaar hebben zij het speciale recht om deze grappen te maken? En blijkbaar vinden mensen het ook dan alleen grappig. Een beetje hypocriet als je het mij vraagt.

Hoeveel grappen zijn er wel niet over de 2e wereldoorlog, of over nationaliteiten. 9 van de 10 grappen zijn grof. Het feit dat ze 'eigenlijk niet kunnen' maakt ze vaak grappig. Als je dan de opmerkingen ziet met simpele ziel e.d. dan vind ik dat ongeloofwaardig. Je kan een grap niet leuk vinden, maar doe niet net alsof jezelf heilig bent t.o.v. de meerheid van de bevolking.

Je moet de grap los kunnen zien van het feit. Niemand gunt hem dat, maar wat moet je dan? Janken? Ik zou het zelf wel waarderen als iemand zo'n grap maakt als ik ziek ben, dat maakt het wat luchtiger (minder bedrukt). Het verandert toch niets aan het feit dat je ziek bent. Het komt je hoogstens ten goede, want lachen is gezond _/-\o_ (of zeg ik nu iets wat niet kan? ;))

[Reactie gewijzigd door Pb Pomper op dinsdag 18 januari 2011 01:55]


Lekkere opmerkingen hierboven :r

Je kunt het niet eens zijn met het beleid van Apple en Jobs, maar dit soort dingen kun je niemand natuurlijk.

Het lijkt hier inderdaad wel een kleuterschool af en toe, vooral in de Apple topics. Ook hier laten de usual suspects zich weer eens van hun beste kant zien met hun hilarische grappen over iemands gezondheid. :X

Ik hoop dat hij wel snel weer terug is, zijn strategische visie heeft mijn zak een mooie iPhone bezorgd en mijn tas een mooie MBA! Hopelijk nog meer spul!


Wat hij volgens mij bedoeld is dat deze producten er zonder Jobs zijn visie wellicht nooit waren gekomen. Die kans is er inderdaad als je naar het Jobloze tijdperk van Apple kijkt....

Oh ja en niet iedereen hoeft van 3 euro per maand rond te komen hier... Ik heb een hoop zooi hier liggen (Apple en niet Apple) en daar merkt mijn bankrekening niet zo gek veel van hoor....
«  1  2  3  4  5  6  7  8  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 15:39 Enisa is kritisch over gebruik clouddiensten door overheid
Vorige 15:08 Nokia trekt stekker uit Ovi Music Unlimited
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011