Hoofdcategorieën
Device Settings

Capcom laat Westerse ontwikkelaars vallen

Door Paul Hulsebosch, maandag 4 januari 2010 16:18, views: 16.773

Haruhiro Tsujimoto, directeur van het Japanse Capcom, wil zijn games zoveel mogelijk in Japan laten ontwikkelen. Na het slecht verkochte Bionic Commando mogen Westerse ontwikkelaars alleen nog sequels van bekende series maken.

Bionic CommandoDe Japanse uitgever Capcom is teleurgesteld in Westerse ontwikkelaars en wil zoveel mogelijk gebruik maken van Japanse studio's. "Onze ervaring met Bionic Commando heeft aangetoond hoe moeilijk het is om de ontwikkeling van een nieuwe titel uit te besteden aan een buitenlandse ontwikkelaar", liet de directeur Haruhiro Tsujimoto in een vraaggesprek weten. "We kunnen echter niet voldoende games ontwikkelen als we geen gebruikmaken van buitenlandse studio's, dus we zullen van hun diensten gebruik blijven maken."

"We overwegen om de rol van Japanse en buitenlandse ontwikkelaars te scheiden", zei Tsujimoto wel. "We willen nieuwe titels voortaan zoveel mogelijk in Japan laten maken. We zullen buitenlandse bedrijven misschien gebruiken voor het maken van bestaande games, met bekende personages en universele thema's. Buitenlandse bedrijven mogen ook bepaalde onderdelen van onze games verzorgen."

Capcom bracht in mei 2009 de actiegame Bionic Commando op de markt, dat het had laten maken door het Zweedse Grin. De game kreeg slechte kritieken en verkocht navenant. Grin moest vervolgens in augustus de deuren sluiten, omdat het bedrijf het hoofd niet langer boven water kon houden.

Tsujimoto is niet de eerste Japanse gamesbaas die zich negatief uitlaat over samenwerking met Westerse ontwikkelaars. Jun Takeuchi, producer van Lost Planet and Resident Evil 5, liet eind 2009 los dat 'culturele verschillen' een goede samenwerking tussen Japanse en Westerse studio's in de weg staan. Met Lost Planet 2 richt Takeuchi zich op een Westers publiek, maar voor het spel laat hij niettemin alleen het componeren van de muziek en het inspreken van de stemmen over aan buitenlandse bedrijven. De rest van het spel wordt in Japan gemaakt.

Volgende 16:42 Betaalde WebOS-applicaties in maart naar Europa
Vorige 15:43 Sony wil capaciteit per laag van blu-ray verhogen naar 33,4GB
Advertentie

Reacties

«  1  2  3  »

Groot gelijk! Katamari en Ridge Racer zijn naar mijn mening top spellen, ik meen dat deze niet in het westen ontwikkeld zijn? :)

Dan noem je meteen twee spellen die in het begin enorm goed waren en nu nog steeds wel vermakelijk, maar vervolgen op deze games hebben qua doorontwikkeling compleet stil gestaan. De graphics zijn beter, maar het is nog precies het zelfde.

Die games zijn van Namco, niet Capcom.

hij praat ook over Aziatische games :)

Japanners zijn volkomen wereldvreemd en ik ben dan ook eigenlijk niet echt verbaast over de ondoordachte uitspraken van deze personen.

verbaasd.

Grin heeft gewoon prutswerk geleverd en daar zijn ze nogal teleurgesteld in bij Capcom. Blijkbaar hebben eerdere games ook aangetoond dat CapCom niet al te blij is met Westerse ontwikkelaars.

De vraag is eerder: ligt dit aan foute studiokeuze of echt miscommunicatie?

Zo ver ik weet was GRIN anders best wel een redelijke studio...

Ik denk echter dat ze geprobeerd om aan bepaalde verwachtingen te voldoen en daardoor hun doel (een leuke en speelbare game maken) voorbijgeschoten zijn.

"best wel redelijk" is gewoon "slecht" in de ogen van een ambitieus iemand. Als je echt topgames wilt (laten) ontwikkelen, ga je niet voor minder dan perfect.

Ik denk dat het gewoon te veel in te korte tijd was. In een korte tijd kwamen ze met 3 game releases op 3 platformen:
* Wanted: Weapons of Fate
* Bionic Commando
* Terminator Salvation

grin stond soieso niet bekend om hun kwalitatieve games, vooral kleinere games die ze maaktten.

Wil ook niets zeggen dat ze niks groots geshipped hebben ... kijk naar Metroid Prime, zelfde situatie qua studio en spel als Bionic Commando. Een gedeelte luck of the draw, een gedeelte het verschil tussen Nintendo en Capcom.

Denk eerder een cultuur verschil. Maar dan op Dev niveau dus hoe games geproduceerd worden. Zo is crunch time gewoon in het westen. Maar heefd dit ook negatieve invloed op het resultaat. Crunch time lijkt mij daar ook voor te komen maar wordt er meer gemikt op juiste planning.

Miscommunicatie kan ook. Jappen hebben als publisher een hele andere kijk op wat wat wel te marketen in de westerse markt. En mischien was Bionic commando gewoon niet iets voor het westen. Maar gamestudio kan je zien als contractor die zet zich gewon onder die project en doet zijn best. Of het idee wel aan kan slaan is een tweede. Uiteraard kan grin het gewoon verpruts hebben.

Maar mogelijk zien we na jaren een postmortem colum op gamasutra over die game project.

Precies, ik werk voor mijn werk veel met Duitsland, Italie, Belgie, Engeland en Frankrijk en ik zit onderling tussen de landen veel communicatie problemen waardoor het totaal niet soepel verloopt. Nu zijn de verschillen tussen Azie en Europa nog veel groter dan in Europa onderling dus ik begrijp best dat deze problemen hieruit voortvloeien!

Als jij iets op papier zet betekend dat niet dat iedereen snapt wat jij bedoeld, het gebeurd veel vaker dat het anders wordt opgevat en ook zo wordt gedaan!

Dat is wel een hele harde uitspraak; 'Japanners zijn volkomen wereldvreemd', maar het zou kunnen dat Capcom ervaren heeft dat westerse ontwikkelaars niet instaat zijn aan hun wensen te voldoen. Dat lijkt me geen ondoordachte uitspraak.

Of ze hadden 'pech' met het kiezen van de ontwikkelaars, dan ligt de schuld bij de selectiedivisie.

Ik vermoed dat Capcom niet al te diep in de buidel wenst te tasten of al teveel toe wenst te geven (en daar heb je dat japanse chauvinisme waar thedude0 naar refereert) en dus een aantal keer gekregen heeft waarvoor ze betaald heeft.

Dat is bij Capcom een bekend verhaal. Moet ik iemand herinneren aan de diverse westerse localisaties van hun handheld games? Megaman Battlenetwork 4 en 5 spannen wat dat betreft de kroon: het moderne equivalent van Zero Wing.

Ik wilde inhoudelijk reageren op dit topic, maar toen ik zag dat je racistische bullshit twee groene streepjes kreeg van de moderators sla ik deze beurt maar over.

*generaliserend / opinie bedoel je, racisme is 'ik reken jappen twee keer zoveel voor de koffie die ik in de trein verkoop omdat het jappen zijn'.

Huilie smiley verdiend. ;(
ra·cis·me het; o 1 theorie die de superioriteit ve bep. ras verkondigt 2 discriminatie op grond van iems ras
De uitspraak van thedude0 gaat over cultuur, niet ras. Aangezien cultuur iets is dat je kunt veranderen, is het de keuze van iemand om zich aan die cultuur te conformeren. Je kan kiezen om je aan een andere cultuur te conformeren (je kan er ook bewust voor kiezen om dat niet te doen en de gevolgen daarvan lijdzaam dragen (tenslotte is het je eigen keuze)).

Dit in tegenstelling tot ras, waar je zelf totaal geen invloed op hebt.

'Cultuur' en 'ras' worden in bepaalde culturen ontzettend vaak met elkaar verward. Nochtans is het verschil tussen beide begrippen niet onduidelijk te noemen.

[Reactie gewijzigd door RetepV op maandag 4 januari 2010 20:46]


Japanners zijn volkomen wereldvreemd
Onzin. Dat hun cultuur heel anders is wil niet meteen zeggen dat ze wereldvreemd zijn. Grappig is trouwens dat Square Enix er precies andersom over denkt, gezien hun overname van Eidos en hun drive om zich bekend te maken met westerse ontwikkelmethoden (wat maar weer aangeeft dat "de Japanners" niet wereldvreemd zijn), zonder daaraan te willen tornen. Nee, idd, westerse games slaan vaak niet aan in Japan en andersom, juist door het cultuurverschil. Dat wil niet zeggen dat de westerse landen geen games kunnen maken. Op het moment dat ze dat wel zo vinden dan zijn ze erg kortzichtig. Van Square's bezoek aan Eidos Montreal was wel duidelijk dat ze juist enorm onder de indruk waren van de snelheid waarmee games daar ontwikkeld werden, en dat met gewoon westerse werktijden (40 uur in de week ipv 60+).

Maar je moet een westerse studio gewoon geen game voor de Japanse markt laten ontwikkelen en andersom, en als je dat wel moet doen dan moet je de designers een feeling laten krijgen met de andere markt. Oftewel, een kwestie van enorm goede communicatie, en op het moment dat het daar mis gaat is Capcom zelf daar net zo goed debet aan. Feitelijk zeggen ze dus gewoon dat ze eigenlijk niet goed kunnen aansturen.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op maandag 4 januari 2010 21:10]


Onzin. Dat hun cultuur heel anders is wil niet meteen zeggen dat ze wereldvreemd zijn.
Probleem is alleen dat een (miskend) superioriteitsgevoel wel in die cultuur ingebakken zit. Fouten niet willen erkennen, bot je eigen plan trekken omdat je het toch wel beter weet, etc.

Je weet toch dat het normaliter gehanteerde woord voor buitenlander in het japans eigenlijk een scheldwoord is, of niet?

Volgens mij is het geen scheldwoord, maar eerder spook ofzo (buitenlanders zijn meestal blankt). Het is eerder miscommunicatie en niet kwaliteitscontroles uitvoeren lijkt mij.

Het woord gaijin komt qua betekenis overeen met allochtoon in het Nederlands. Beide woorden hebben enigszins een negatieve bijklank gekregen vanwege integratieproblemen en dergelijke.

En een superioriteitsgevoel? Ik zou zeggen, boek eens een retourtje Japan. Komt een beetje over als de kortzichtige opmerkingen over de Duitsers, Fransen en Amerikanen, waar precies hetzelfde over gezegd zou kunnen worden. Dat soort zaken vallen in mijn ogen altijd erg mee en ik vraag me meer af of juist niet jij diegene bent die zich superieur voelt ten opzichte van andere culturen, als ik je uitspraken lees.

Japan wordt sinds oudsher beschouwd als hét gamesland, waar de populairste consoles vandaan komen en Capcom heeft een goede staat van dienst wat betreft kwaliteitsgames. Wat dat betreft hebben ze het over dat het moeilik is om een nieuwe franchise te outsourcen, waar ze blijkbaar gelijk in hebben gekregen als je naar de resultaten kijkt.

Een eigen plan durven trekken noemen ze ook wel eens innovatief zijn. Maar succesvolle bedrijven als Nintendo zullen het wel bij het verkeerde eind hebben en misplaatste arrogantie vertonen.

[Reactie gewijzigd door BarôZZa op dinsdag 5 januari 2010 02:06]


Het is zo dat japan tot 1867 of daaromtrent geen of nauwelijks contact had met de buitenwereld, er zaten alleen een paar buitenlanders op een eiland dichtbij de hoofdstad toeliet. Japan heeft dus een vrij xenofobische geschiedenis.

en wie waren die buitenlanders op dat eiland?????

juist, wij hollanders. wij hebben heel lang het monopolie gehad op de handel met japan.

Nederlanders waren namelijk de enige europeanen die de japanners niet wilde bekeren tot het christendom.

mocht je een bron willen hebben: zoek het maar eens op op het internet.

of nog een bron : rurouni kenshin
ja rurouni kenshin is een anime bla bla bla

maar het is gebaseerd op echte feiten , en ook die feit word behandeld door de anime (ik denk ergens rond afleveringen tussen 65 - 80)

En westerse landen hebben totaal geen superioriteitsgevoel wil je zeggen. _O-

[...]

Onzin. Dat hun cultuur heel anders is wil niet meteen zeggen dat ze wereldvreemd zijn. Grappig is trouwens dat Square Enix er precies andersom over denkt, gezien hun overname van Eidos en hun drive om zich bekend te maken met westerse ontwikkelmethoden (wat maar weer aangeeft dat "de Japanners" niet wereldvreemd zijn), zonder daaraan te willen tornen. Nee, idd, westerse games slaan vaak niet aan in Japan en andersom, juist door het cultuurverschil. Dat wil niet zeggen dat de westerse landen geen games kunnen maken. Op het moment dat ze dat wel zo vinden dan zijn ze erg kortzichtig. Van Square's bezoek aan Eidos Montreal was wel duidelijk dat ze juist enorm onder de indruk waren van de snelheid waarmee games daar ontwikkeld werden, en dat met gewoon westerse werktijden (40 uur in de week ipv 60+).

Maar je moet een westerse studio gewoon geen game voor de Japanse markt laten ontwikkelen en andersom, en als je dat wel moet doen dan moet je de designers een feeling laten krijgen met de andere markt. Oftewel, een kwestie van enorm goede communicatie, en op het moment dat het daar mis gaat is Capcom zelf daar net zo goed debet aan. Feitelijk zeggen ze dus gewoon dat ze eigenlijk niet goed kunnen aansturen.
Zelf hou ik enorm van Japanse games, maar het klopt inderdaad dat de huidige generatie gamers daar niets meer om geeft. Daarom kan deze stap van capcom weleens onverstandig zijn.

Hoe vaak merken wij hier in het westen niet dat als wij out-sourcen wat we terug krijgen helemaal niet over een komt met wat wij willen ? Of dat de functionaliteit niet is wat we verwachten ?

Dus dit is ook niet vreemd hoor dat het dan anders om ook zo gaat. Ik denk dat het ook een deel heeft te maken met cultuur verschillen en anders zins met werkwijze.

Nu moet ik ook toegeven dat zweden ook wel een beetje aparte europeaanen zijn hoor :)
Het scandinavische blok is toch wel een beetje een buitenbeentje. Zelfs willen ze dat ook graag zo houden gezien de afkeer tegen het hele EU verhaal.

[Reactie gewijzigd door bonus op dinsdag 5 januari 2010 09:06]


Hmmm de Scandinavische landen waarmee ik in contact ben zijn altijd heel aardig hoor. Ik heb meer problemen met Fransen en Franstalige Belgen... Zelfs Japanners vind ik vele malen relaxen om mee om te gaan dan met sommige Europeanen!

Ik zeg ook niet dat ze onaardig zijn, wel beetje stug in omgang. Dat met de Belgen kan ik helaas alleen maar be-amen :)

Wel franstalig he :P nederlandse belgen kan ik vaak nog beter opschieten dan met nederlanders (kan bij toeval zijn natuurlijk)

Dat van dat stug moet ik dan ook weer be-amen

Haruhiro Tsujimoto weet maar al te goed wat hij zegt en ik geeft hem gelijk.

ik denk eigenlijk dat jij niet snapt hoe japan werkt.

ja japan is iets wat "wereldvreemd" maar het gaat grotendeels inderdaad om een cultureel verschil

ooit had ik een interview met Koji Igarashi (producer van castlevania spellen vanaf SoTN) gezien waarin hij zei : "wij japaners zijn volledig anders. niet alleen onze cultuur is anders maar ook wij zelf. omdat de westerse wereld niet snapt hoe wij leven zullen ze nooit een even groot success hebben hier als dat ze dat elders hebben"

ik geef Haruhiro Tsujimoto volleig gelijk (lol zei ik al). persoonlijk vind ik in het algemeen spellen die in japan ontworpen zijn ook veel fijner dan westerse (uitzonderingen waar ik nu kan aan denken : unreal serie inclusief UT3 , Quake 1,2 & 3 , time splitters 2&3 (RIP free radical design) , guild wars , eve online & monkey island serie. wat opvalt dat de meeste pc spellen zijn en geen console spellen :P ) .

EDIT: veel te veel typo's

[Reactie gewijzigd door Daco op dinsdag 5 januari 2010 17:00]


De gerelateerde producten spreken boekdelen 8)7

het is ook maar net waar het publiek op zit te wachten er wordt hier niet gezegd waarop ze de slechte verkoop baseren

Bionic Commando was ook niet meer dan een 3D remake van een oud spel. Het was leuk maar niet spectaculair, dus wat kun je dan verwachten...

inderdaad. Ik denk dat zelfs al was de game door een japanse studio ontwikkeld het niet erg een success geweest zou zijn. Ik bedoel grote deels van wat als slecht werd ervaren leek veel op Capcom's story telling. (Characters die zomaar opduiken en dan opeens dood gaan, slechte dialogue).

Pfff, capcom die zichzelf isoleren. Om heer eerlijk te zijn was ik dit bedrijf al mild zat na de manier waarop ze Europeanen naaien met de Tales series. JA-REN na de US en JP, en regio beveiliging zodat we niet kunnen importeren.

Regio beveiliging doen bijna alle uitgevers en is - net als de release data van de Tales serie - helemaal niet relevant (off-topic). En isoleren is wel erg sterk uitgedrukt, de Japanse cultuur is nu eenmaal meer gesloten en dat is niet zo gek gezien de geschiedenis.

Sowieso is CapCom niet de eerste, Konami heeft in jaren 80 ookal fiasco's gekend met Westerse game studios, waarna ze jaren lang amper iets meer buiten Japan hebben laten ontwikkelen ... en gegrond ook, ik lees in dit topic veel 'hard feeling's, maar laten we eerslijk zijn, los van de culturele verschillen, is er ook gewoon slecht werk geleverd (in dit geval) door Grin ...

Ik kan me vergissen, maar volgens mij is de Tales serie van Namco, tegenwoordig Namco/Bandai...

Westerse ontwikkelaars voelen er zeker weinig voor om elke patch voor een bepaald vechtspel als volledige game uit te brengen 8)7 zelfs EA is nog minder commercieel dan dat.

Zoals EA die elk jaar alle sportgames opnieuw uitbrengt en andere uitgeverijen die elke game eindeloos uitmelken? Niet dat dat niet in Japan gebeurt, maar de meest innovatieve en originele games komen toch echt daar vandaan.

Als je trouwens op Super Street Fighter 4 doelt: die uitbreiding schijnt te groot te zijn als downloadable content, met nieuwe characters, moves etc. Daarnaast komt de game tegen een lagere prijs op de markt. Ik ben benieuwd of EA hetzelfde zal doen met FIFA 2011.

de meeste innovatieve en originele games? Zoals wat? De zoveelste Mario (maar dit keer In Space!) of Zelda? Street Fighter (kijk maar eens hoeveel verschillende versies van de games voor deel 4 zijn verkocht)? Of de zoveelste JRPG die qua gameplay nog hetzelfde zijn als die uit het SNES tijdperk? Japanse games zijn tegenwoordig echt niet origineel of innovatief te noemen, niet qua genre, niet qua graphics en ook niet qua gameplay.

Of heb je het nu over de Wii? 8)7

Jaha, als wij het zelf hadden gemaakt was het wel goed geweest. Makkelijk praten zo achteraf, daarbij keuren ze dat toch zeker zelf ook goed of niet?
Vervolgens laat je de westerlingen ook nog je goedlopende series verprutsen als je volgens zijn redenatie denkt.

Opzich niet gek. De naam Capcom had voor mij altijd een vleugje japans overzich heen, en dat moeten ze zeker behouden! Dat ze nu hun spellen alleen in Japan blijven maken vind ik niet erg! Zolang ze dan wel maar vertaald worden naar het engels!

[Reactie gewijzigd door AiChan op maandag 4 januari 2010 16:42]


Outsourcen werkt wel vaker slecht....

Gelijk hebben ze, er is geen discipline en eenvormigheid. Ieder voor zich is de enige manier van doen in het Westen. Ik verbaas me ook soms ontzettend over de Nederlandse cultuur. Gelukkig maar, anders we allemaal 1 pot nat, dat lijkt me ook geen drol aan.

PS Ik wil RE6 en RE5 mansion DLC Capcom! Maakt me niet uit wie het maakt, als dezelfde engine wordt gebruikt.
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 16:42 Betaalde WebOS-applicaties in maart naar Europa
Vorige 15:43 Sony wil capaciteit per laag van blu-ray verhogen naar 33,4GB
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011