Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties

De Zweedse ontwikkelaar Grin kan het financieel niet meer bolwerken. De studio, met vestigingen in Zweden, Spanje en Indonesië, is opgeheven. Grin is vooral bekend geworden met Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter 1 en 2.

Logo GrinOp de website van de Zweedse ontwikkelaar Grin is een verklaring te lezen van Bo en Ulf Andersson, de oprichters van het bedrijf. Volgens de Zweden moet de studio gesloten worden omdat diverse uitgevers erg laat zijn met het betalen van rekeningen. Als gevolg daarvan heeft het bedrijf faillissement aangevraagd en al het personeel moeten ontslaan. Het betreft ruim honderdvijftig werknemers, verdeeld over vestigingen in Gothenborg,  Stockholm, Barcelona en Indonesië.

Grin is vooral bekend van beide delen Tom Clancy's Ghost Recon Advanced Warfighter oftewel GRAW. De Zweden hadden net Terminator: Salvation opgeleverd en waren recentelijk ook verantwoordelijk voor Wanted: Weapons of Fate, Bionic Commando en Bionic Commando Rearmed.

Onder leiding van programmeur Peter Björklund is een deel van het personeel van Grin inmiddels weer aan de slag gegaan. Het nieuwe Outbreak Studio's bestaat uit 25 man die aan Terminator: Salvation meegewerkt hebben. De studio wil zich voorlopig toe gaan leggen op downloadbare games voor Xbox Live Arcade, de PlayStation Store, Games for Windows Live, de PSP Go en de iPhone.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Jammer vond Graw op de PC altijd erg goed (op de ps3 werkte het een stuk minder).
de licentie voor GRAW wordt vast wel weer door iemand anders overgenomen
De GRAW-spellen zijn ontwikkeld door Ubisoft Paris, de 360/PS3-versies zijn gemaakt door Red Storm Entertainment (een volledige Ubisoft-dochter). Ubisoft heeft de de PC-ports niet door een eigen studio laten doen maar uitbesteed aan een extern bedrijf, en wel GRIN.

Met de licentie van GRAW heeft GRIN nooit iets te maken gehad, die is (zoals met alle Tom Clancy-games) in handen van Ubisoft.
Damn, wie zou er vandoor gaan met de GRAW licentie, erg goede games. Ik had trouwens het idee dat alle games die genoemd worden best wel aardig verkocht hebben. Wel lastig dat er nu nog een XLBA en PS-Store software maker komt, die kanalen worden ontzettend overspoelt heb ik het idee.
Volgens mij ligt de GRAW licentie, of eigenlijk alle licenties van Tom Clancy games, gewoon in handen van Ubi? Die publishen alle TC games dacht ik.
Inderdaad de ontwikkelaar heeft bijna nooit de licenties op de games... vrijwel altijd zijn het de uitgevers en dat is ook de reden waarom er vaak van ontwikkelaar wordt gewisseld bij de ontwikkeling van bijv deel 2 van een game
GRIN was niet de originele ontwikkelaar, ze deden enkel de Windows-ports..
Verkoop misschien wel, maar als de uitgever de ontvangen gelden vervolgens niet doorstort naar de ontwikkelaar houdt het op.
Maar betekent dit dat die uitgevers het ook niet meer hoeven te betalen nu? Dat zou helemaal erg zijn. Ubisoft heeft GRAW in ieder geval uitgegeven, maar dat zegt natuurlijk niet zoveel, maar het zou wel heel erg slecht zijn zeg...
Aangezien Ubusoft wel bij de "thank you's" op http://grin.se genoemd wordt, denk ik dat zij eventueel wel netjes betaald hebben.
Wel opvallend dat Warner Bros (Terminator Salvation, Wanted: Weapons of Fate) daar niet bedankt wordt ...
Volgens de Zweden moet de studio gesloten worden omdat diverse uitgevers erg laat zijn met het betalen van rekeningen.
klaag ze aan... en eis een schadevergoeding...
Kan het bedrijf doen, ook als ze falliet zijn?
De studio, met vestigingen in Zweden, Spanje en Indonesië, is opgeheven.
Spanje en Indonesië... dat vind ik wel opmerkelijk, want tot nu toe ken ik geen gamefabrikanten in in Spanje en Indonesië.
Er zijn meerdere Spaanse game-ontwikkelaars. Zie http://www.doid.org/ oftewel Spanish Digital & Interactive Entertainment Developers. De Spanjaarden timmeren aan de weg. Trine komt binnenkort uit op de PS3 (is al uit op PC). Nog interessanter wordt de nieuwe Castlevania: Lords of Shadow-game, dit spel wordt gemaakt door het Madrileense MercurySteam Entertainment onder supervisie van Hideo Kojima (jawel, die van Metal Gear Solid). Zie de trailer op http://www.youtube.com/watch?v=iGEXnyx6cRo
GRAW 1 en 2 zijn ansich geen slechte games, wel slecht door ontwikkeld. Veel bugs en glitchers, coop modus is een drama, glitches, crashes etc. Je staat bij een hoek en je wordt erdoor geraakt maar andersom vergeet het maar. Met de sniper kan je met moeite je tegenstander zien maar zij met een automatisch geweer raken je in een keer, AI raakt kant nog wal, de ene staat stil en je kan er bijna tegen aan lopen, de ander schiet je meteen neer etc
De Singleplayer was voor mij een afknapper wegens vaste safepoints, deze game leent zich tot sneaken en snipen afgewisseld met assault tactics en het kan soms een half uur duren vooraleer je bij een safe point raakt, als je dan vlakbij de safepoint geraakt wordt en dat tot 2 x toe ben je 1 1/2 uur kwijt met hetzelfde en dat is niet mijn idee van fun en gamen
De Singleplayer was voor mij een afknapper wegens vaste safepoints, deze game leent zich tot sneaken en snipen afgewisseld met assault tactics en het kan soms een half uur duren vooraleer je bij een safe point raakt, als je dan vlakbij de safepoint geraakt wordt en dat tot 2 x toe ben je 1 1/2 uur kwijt met hetzelfde en dat is niet mijn idee van fun en gamen
Da's net het toffe aan deze games. Extreem spannend én bovendien realistisch(er). Heb met héél veel plezier meer dan 12 uur aan één level gespeeld in GRAW2. Soms frustrerend, maar o zo verslavend :-)

Andere mensen merken op dat een wereld zonder producers een betere wereld zou zijn. Misschien dat ze nu idd te veel macht hebben, maar ze ontlasten de studio's wel van de 'bazaar' van marketen, distribueren en verkopen, waardoor die zich op het creatieve ontwikkelingsproces kunnen concentreren ...
Altijd weer jammer om te zien dat wanbetalers zo'n bedrijf uiteindelijk de das omdoen.. :'(
Toch snap ik dat niet... Wanbetalers stuur je toch een deurwaarder op af? Je maakt er geen vrienden mee, accoord, maar als het overleven van je bedrijf er vanaf hangt...
Het gaat hier niet echt om wanbetalers (in de strikte zin van het woord, namelijk je rekenignen gewoon niet betalen). Het is heel normaal in de bedrijfskundige wereld dat men het betalen van rekeningen 3 maand uitstelt (omwille van de rente enzo die dit bedrag opbrengt vermoed ik). Dit is ook wettelijk, dus ik denk niet dat je er een deurwaarder bij kan halen, aangezien ze het geld zo lang mogen houden.

[Reactie gewijzigd door svdnstee op 13 augustus 2009 12:04]

Hm erg jammer, vind Bionic Commando toch wel een erg toffe game. Had hier graag meer van gezien :)
van Grin herriner ik me vooral "Ballistics" een futuristisch racespel met snelheden van Mach 4 en dergelijke, echt gevoel van snelheid en waanzin.
Ondertussen verdienen de uitgevers zelf nog wel genoeg geld aan de titels van Grin, want de uitgevers zelf zie je niet failliet gaan...
Terminator Salvation was echt een verschrikkelijk spel, maar de GRAWs waren toch wel geweldig!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True