Hoofdcategorieën
Device Settings

Japanse studenten besturen robot met multitouch

Door Willem de Moor, woensdag 18 november 2009 08:30, views: 12.039

Studenten van een Japanse universiteit hebben een besturingsmethode ontwikkeld waarmee een robot met behulp van vingergebaren kan worden bediend. Een iPhone vertaalt de multitouch-bewegingen in opdrachten voor de robot.

De studenten kozen voor de bediening van de robot, een tweevoetige robot die overwegend uit servo's bestaat, niet voor de gebruikelijke radiografische besturing met knoppen en hendels, maar pasten de multitouch-interface van een iPhone aan om commando's te interpreteren. Door met twee vingers over het beeldscherm van de telefoon te 'lopen', worden die gebaren door de robot geïnterpreteerd als een commando om te lopen. Op vergelijkbare manier kunnen opdrachten aan de robot gegeven worden om te springen, zijdelings te bewegen of tegen een bal aan te trappen.

De besturingsmethode, die door de Japanse studenten van de Graduate School of Media Design, onderdeel van de Keio-universiteit, Walky werd gedoopt, maakt onderdeel uit van hun Robotic Life-project, dat eerder al een robot opleverde die de was kan vouwen. Walky zal worden gedemonstreerd op de SigGraph-bijeenkomst in Japan, die van 16 tot 19 december plaatsvindt. De besturing zou niet alleen op robots kunnen worden toegepast, bijvoorbeeld om een team robots te laten voetballen: ook spelkarakters zouden met Walky kunnen worden bestuurd.

Walky: multitouch robot-bediening

 

Volgende 09:09 Vidzone voor PlayStation 3 komt op 26 november naar Nederland
Vorige 07:51 Video: Assassin's Creed II - Launch trailer
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

Zet een aantal van deze spelers op een groot kunstgrasveld en je hebt uren plezier :+

Zeker weten, alleen het jump 4 joy lukt nog niet zo :) Ik denk dat de plaat ook nog druk gevoelig moet zijn om ook het springen goed te doen. Maar dit lijkt me een stuk leuker dan een racebaan...

in japan hebben ze robotwars en voetbal kampioenschappen met robotjes, erg leuk om naar te kijken. bijzonder ook om te zien dat de techniek met de jaren echt heel erg hard vooruit gaat. deze bewegen nu nog vaak autonoom , maar ik zou het leuker vinden als je ze kon besturen en zo een echt 3D videospel krijgt.

ik vind daarbij persoonlijk dat robots autonoom moeten kunnen werken.
anders zijn het maar telegeleide machines.

Zeker bij voetbal zou ik primeren dat de robots vol automatisch alle regels toe passen en zo proberen te scoren zonder hulp en inzicht van verschillende mensen.
Misschien op een coach na :P

Ik trek de grens bij het bestaan van AI.
AI is niet hoe je loopt of hoe je sprint, dat zijn vaste procedures. Maar naar waar je loopt wanneer je springt / shopt, die dingen zijn veel leuker.

Ligt waarschijnlijk aan mijn achtergrond van informaticus die AI interesse.

Ja, en daar is de bestuurder dus voor, anders is het nog niks aan. Als je ze een paar Gb aan A.I. geeft, danzie je een paar computers tegen elkaar spelen... kan je ook op een computer scherm...
De bestuurder (mens) kent de regels, en kan beter of slechter zijn dan zijn tegen speler... Zo is het leuk imo

Elk jaar is er inderdaad de Robocup, een voetbalwedstrijd tussen robotteams, die geheel autonoom een wedstrijd leveren. Hier komen teams van over de hele wereld heen (waaronder van de Rijksuniversiteit Groningen, waar ik zelf Kustmatige Intelligentie studeer ;)).
Er zijn verschillende leagues, waaronder een gesimuleerde wedstrijd met virtuele agents (die nog steeds autonoom werken), één met robots op wielen, en één met humanoïden. Voorheen was er ook nog een league met Aibo's.
Elke robot werkt geheel zelfstandig, zonder tussenkomst van mensen (behalve om robots in en uit het veld te zetten), en er is (soms) sprake van communicatie tussen de robots onderling d.m.v. WiFi.
Het ultieme doel van de Robocup Federation is om in 2050 een robotteam tegen het beste menselijke team te laten spelen, waarbij de robots winnen.
The RoboCup Federation proposed the ultimate goal of the RoboCup Initiative to be stated as follows:

"By 2050, a team of fully autonomous humanoid robot soccer players shall win a soccer game, complying with the official FIFA rules, against the winner of the most recent World Cup of Human Soccer."
Als je ze een paar Gb aan A.I. geeft, danzie je een paar computers tegen elkaar spelen... kan je ook op een computer scherm...
Er is een zeer groot verschil tussen robots (en KI in het algemeen) laten werken in een virtuele gesimuleerde wereld, of in de echte wereld. In de echte wereld is er bijvoorbeeld (veel meer) sprake van ruis, waardoor waarneming en communicatie veel lastiger is dan in een simulatie.
Ook is het in een simulatie mogelijk volledige informatie te hebben over de wereld, waar dit in de echte wereld onmogelijk is, en er dus veel meer sprake is van kansen. (De echte wereld is dus niet discreet, en niet deterministisch, waar beide bij een virtuele wereld wel mogelijk zijn.)
Voor de wetenschap is het dus interessanter (of in elk geval, een grotere uitdaging) om in de echte wereld werkende AI te krijgen dan in een simulatie.

Zie ook:
http://en.wikipedia.org/wiki/Robocup
http://robocup.org/
http://www.robocup.nl/

[Reactie gewijzigd door Ghost Dog op donderdag 19 november 2009 02:10]


Hmmm.. Ben nog niet helemaal overtuig van de werking van dit verhaal.. In principe is de multitouch beweging gewoon een gesture=vastgestelde actie.. Als je snel met je vingers een loopbeweging maakt, druk je als het ware de vooruitloop knop in.. Als je de voetbal trapbeweging maakt, de trap knop..

Volgens mij is een soort van FPS interface met de juiste buttons veel intuitiever voor de huidige generatie..

[Reactie gewijzigd door us1111 op woensdag 18 november 2009 08:39]


Ben het met je eens.
Als je de robot wil laten draaien moet je nu de iPhone draaien met 1 hand en met de andere hand een loop beweging maken... Ja dat maakt het een stuk makelijker dan een joystick 8)7

Dat is momenteel gewoon de interface die ze gebruiken om de robot te besturen. Je zou het ook op een joystick kunnen doen of op iets anders.

Als je dit combineert met bionica heb je wel iets ergs leuk!

Uhm de robot was niet zo speciaal toch? T ging m nou net om de revolutionaire makkelijk te begrijpen interface....

Als je movements op je pad nou overeenkwamen met de bewegingen sloeg t nog ergens op, maar dit is idd gewoon loopbeweging maken = knopje vooruit ->robot gaat lopen

Nee de robot is helemaal niet speciaal en daarnaast is de besturing helemaal niet zo handig als het misschien lijkt. De aansturing van de robot gebeurt namelijk overduidelijk met behulp van de inverse jacobiaan zodat de verplaatsing van de voet voorgeschreven kan worden. Dit is te zien door de grote hoek die de knieen maken, deze kunnen nu niet strekken om veiligheidsredenen.
De interface geeft dus aan hoe de voet zich moet verplaatsen (misschien dat dit wel een knap staaltje is in de interface, maar dat even terzijde), wat dan het pad voorschrijft en dus zit je moet haast wel een controller nemen op basis van de inverse jacobiaan en dus zul je nooit een menselijke loop krijgen.

Een ander punt daarnaast nog is dat je niet wilt dat je iedere loopbeweging aan je robot door wilt geven als jullie samen ergens heen gaan, maar hij gewoon zelfstandig kunnen lopen.

Inderdaad, en hun argument dat dat to complex to understand is snap ik ook niet. Iedere gamer kan met een controller of keyboard gewoon poppetjes laten bewegen, zelf het amerikaanse leger gebruikt xbox controllers om op afstand bestuurbare auto's te laten bewegen :P.

Precies! Miljoenen mensen spelen games op hun iPhone en iTouch - racespelletjes, shooters, allemaal met besturing. Het omzetten van het besturen van een robotje *in* een game naar het besturen van een robotje erbuiten zou niet al teveel rocket sience moeten zijn.

Ik vermoed dat deze studenten gewoon zin hadden in een fijn afstudeer project dat iPhones en robots combineert :*)

Iedereen moonwalking!!!

Wauw best knap hoor. Ik vind het ook grappig dat het lijkt alsof die robot op ijs loopt.

Is idd wel lache, naast RoboWars nu ook RoboSoccer :p

Maar de besturing lijkt me via een controller wel iets beter.. Had het idee dat hij niet altijd reageerde op de touch. Maar misschien komt daar nog verbetering in naarmate er meer onderzoek naar gedaan wordt..

RoboSoccer kennen we al, zowel met rijdende als lopende robots, maar dit is inderdaad een leuke ontwikkeling. Deze robot reageert een stuk sneller en vloeiender dan ik andere robots heb zien doen.

Dat kan natuurlijk ook aan de opbouw van de robot zelf liggen, maar vooral aan de besturing.

Robosoccer is niks nieuws ;) Volg het zelf al enige tijd en is ook al wel een aantal keren op het nieuws geweest: http://www.google.nl/sear...obot+football&spell=1

Laat niet staan dat ik vanuit mijn luie stoel met een Iphone of ander touch gevoelig platform best wel zo'n robot(je) wil kunnen besturen.

Heb zelf verder niks met voetbal vandaar dat ik het ook niet wist dat het al bestond :)

Wanneer komt er RoboUnderwaterGolf en MotoRoboRace waarbij een robot geintergreerd is in een motor (zoals in terminator 4)? :p
Of uhh RoboIcehockey.. Zijn volgens mij nog genoeg sporten om zo'n robotje in te proppen :D

leuk id. wist niet dat er al robotjes waren :) . maar mij lijkt het toch makkelijker om een robotje te besturen met een ps3 controller. en dan een realtime robot shooter te maken :P

Ik denk in het algemeen met een controller zal beter gaan. Ik denk zelfs nog met de wii :+


Je bent al te laat met je patent. Het is al in het open domein.

Dus kan het niet meer.

Hmmm, interessant. Even snel patent op aanvragen. I'm gonna be rich!
Jij rijk en dan? Je ontneemt dan in ieder geval een groep studenten als deze de mogelijkheid software te ontwikkelen, dus zeg maar dag met je handje tegen innovatie.

Alsof patenten innovatie tegenwerken. Wat een onzin!

Patenten zijn ook een prima middel om samen te werken in nieuwe ontwikkelingen, samen inkomsten te delen en investeringen te laten renderen.

Niet iedereen maakt er misbruik van om rijk te worden!!!!!!!!!

Alsof patenten innovatie tegenwerken. Wat een onzin!
Dat beweer ik ook niet in absolute zin. Er zullen heus ondernemingen zijn die er baat bij hebben (en het geld hebben om uberhaupt een patent aan te kunnen vragen). Maar voor studenten en kleine bedrijfjes is dat vaak niet haalbaar en die zet je met een patent buitenspel, waarmee je wel degelijk een rem op innovatie in brede zin zet.

Ik ben het wederom niet met je eens. Er zijn voldoende start ups (kijk maar eens op een universiteits campus of de Philips high tech campus) die wel met patenten werken. Laten we wel wezen de eeste 18 maanden kost een patent applicatie niet eens zoveel geld.

Daarnaast denken studenten en techneuten dat elk idee een wereld idee is, waar je enorm rijk aan gaat worden.

De reality check die ze dan krijgen als ze met zo'n patent aan de slag en met bedrijven praten is meestal niet zo leuk.

edit: typo's

[Reactie gewijzigd door G-bird op woensdag 18 november 2009 11:17]


Wat is hier nu weer nieuw aan?

Touch screen schermen als industriele besturing bestaan als minstens 15 jaar. Draadloze verbinden bestaan ook al lang. Het feit dat je een beeldscherm moet aanraken voor een besturingscommando is ook niet echt nieuw.

Het feit dat een Iphone wordt ingezet, zou dan ineens nieuw zijn voor de besturing van een robot. Nou dan ken ik nog wel een aantal andere nieuwswaardige items.

Iphone gebruikt om marswagen te besturen!
Iphone gebruikt om golfslag te analyseren en verbeteren!
Iphone gebruikt om draadloos alarm te activeren!
Iphone gebruikt om .........


@ superdre; en als je daar op wijst wordt je weggemod !?!?!

[Reactie gewijzigd door G-bird op woensdag 18 november 2009 13:26]


klopt helemaal, maar ik denk dat het gewoon puur is omdat iPhone nu eenmaal een grote hype is en dan lijkt elke scheet icm iPhone iets bijzonders (in iedergeval voor Apple fanboys)...

Het is allemaal niet nieuw (we zagen zelfs bv bond ook al zo'n 14 jaar geleden ook al via een mobieltje zijn auto via touch besturen (en dat was toen ook al geen fictie meer op techcampussen)..

De iPhone is allang geen hype meer, hij bestaat nu al bijna 3 jaar.

leuk bewerkt. maar nu nog zorgen dat hij meerdere functies krijgt (ontwikkeld) zoals iets oppakken / aangeven via de multi touch :)
(en hij ontvangt niet altijd alle bewegingen dus meschien ook paar updates voor doen :) )
en dan zou waarschijnlijk robot voetbal komen :p *snel patent aanvragen voor robot voetbal* ;)

Waar word de iphone tegenwoordig niet voor gebruikt?
Ik vind dit echt wel een gave techniek hoor..

Heel handig is het niet... Maar de ontwikkeling is tof!

ik veeg er zelfs mijn kont mee af, maar het resultaat is erg bedroevend...
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:09 Vidzone voor PlayStation 3 komt op 26 november naar Nederland
Vorige 07:51 Video: Assassin's Creed II - Launch trailer
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011