De Britse regering heeft het wetsontwerp om filesharers van internet af te gaan sluiten, aanzienlijk afgezwakt. Mensen zullen alleen nog maar afgesloten mogen worden nadat een rechter zich over de zaak heeft gebogen.
De Britse regering is van plan om de schending van auteursrechten op internet stevig aan te pakken. In 2008 lekte uit dat de regering zich tot doel had gesteld om filesharing in drie jaar met 80 procent te reduceren. Als onderdeel van dit plan zou de telecomwaakhond Ofcom de bevoegdheid krijgen om mensen die bij herhaling auteursrechten schenden te laten afsluiten van internet. Tegen dit plan kwam veel verzet van internetproviders, parlementsleden en consumenten.
Ben Bradshaw, de minister van Cultuur, heeft deze week bekendgemaakt dat de plannen worden afgezwakt, zo meldt The Guardian. Voor het afknijpen of afsluiten van een internetverbinding zal toestemming van een rechter nodig zijn. Internetgebruikers zullen ook het recht krijgen om tegen deze beslissing beroep aan te tekenen. Met deze wijzigingen komt de regering tegemoet aan zware kritiek op het gebrek aan rechtsbescherming van de beschuldigden op het oorspronkelijke plan.
Volgens Bradshaw zal het niet erg vaak tot een daadwerkelijke afsluiting komen. "Afsluiting is de allerlaatste oplossing voor ernstige inbreuken op het auteursrecht", verklaarde hij. "Het zal echt niet gebeuren op basis van alleen een beschuldiging."
De "techniek" laat ons ook toe om tegen 200 km/u door de stadskern te rijden. Moet het daarom toegestaan zijn?Maar de techniek is sinds het ontstaan van het auteursrecht drastisch veranderd.
Ja dat moet inderdaad, maar niet in de zin die jij denkt. Auteursrecht is sinds z'n onstaan steeds strenger moeten worden, omdat het steeds makkelijker is geworden om iemands intellectuele werk te stelen.Misschien zouden die aan de huidige mogelijkheden moeten worden aangepast.
Als het recht op intellectuele eigendom "zwaar verouderd" is, is het recht op fysieke eigendom dat zeker. Dus zullen we dat dan maar afschaffen?In plaats van mensen proberen te laten conformeren aan die zwaar verouderde regeltjes.
De helft van de bevoking levert intellectueel werk. Autheursrecht is ieders recht.Dat is natuurlijk tegen het zere been van de grote machtige platenlabels.
Die techniek maakt het mij mogelijk om met meer dan 4kb/s te legaal te dowloaden......nogal een verkeerde vergelijking maken heet dat...De "techniek" laat ons ook toe om tegen 200 km/u door de stadskern te rijden. Moet het daarom toegestaan zijn?
Moet het strenger worden omdat die wetgeving al zo oud is en niet meer toepasbaar is? Of omdat de media-mafia actief burgerrechten dmv lobby-en aan laat passen?Ja dat moet inderdaad, maar niet in de zin die jij denkt. Auteursrecht is sinds z'n onstaan steeds strenger moeten worden, omdat het steeds makkelijker is geworden om iemands intellectuele werk te stelen.
Als jij een passende vergelijking zou hebben,ja, waarom niet. Alhoewel ik denk dat je de eerste paar honderd jaar daar geen voorbeeld voor vindt.Als het recht op intellectuele eigendom "zwaar verouderd" is, is het recht op fysieke eigendom dat zeker. Dus zullen we dat dan maar afschaffen?
Dat klinkt als een slogan voor BREIN , en bestaat gelukkig alleen in jouw wereld.De helft van de bevoking levert intellectueel werk. Autheursrecht is ieders recht.
Ondanks de terminologie - waar ik dan ook geen voorstander van ben - is 'intellectueel eigendom' geen vorm van eigendom. Het is een verzamelnaam voor een aantal alleenrechten. Monopolies zijn niet voor diefstal vatbaar. Het stelen van intellectueel eigendom heeft nooit gekund, kan nog steeds niet, dus de stelling dat techniek dit vergrijp vereenvoudigd heeft is onjuist.Kan jij niet lezen of zo? Het moet strenger worden omdat de techniek het stelen van intellectuele eigendom eenvoudiger maakt.
Hilariteit op en top. Uit retorisch oogpunt is het een ijzersterk punt om vergelijkingen met slavernij op te stellen. Het is echter niet relevant, want niemand pleit voor afschaffing van fysiek eigendomsrecht. Maar alle dramatiek en 'als we piraterij niet bestrijden explodeert de aardbol' terzijde; slavernij is het bezit van mensen en kan zonder recht op bezit dus niet eens bestaan.Idioot. Afschaffing van fysieke eigendom zou ons terug brengen naar een tijd van slavernij.
Noem het zoals je wil, de techniek maakt copyrightinbreuk eenvoudiger.Ondanks de terminologie - waar ik dan ook geen voorstander van ben - is 'intellectueel eigendom' geen vorm van eigendom. Het is een verzamelnaam voor een aantal alleenrechten. Monopolies zijn niet voor diefstal vatbaar. Het stelen van intellectueel eigendom heeft nooit gekund, kan nog steeds niet, dus de stelling dat techniek dit vergrijp vereenvoudigd heeft is onjuist.
Ik had het over het feit dat slaven doorgaans geen eigendomsrechten hadden.Hilariteit op en top. Uit retorisch oogpunt is het een ijzersterk punt om vergelijkingen met slavernij op te stellen. Het is echter niet relevant, want niemand pleit voor afschaffing van fysiek eigendomsrecht. Maar alle dramatiek en 'als we piraterij niet bestrijden explodeert de aardbol' terzijde; slavernij is het bezit van mensen en kan zonder recht op bezit dus niet eens bestaan.
[Reactie gewijzigd door watercoolertje op donderdag 22 oktober 2009 16:51]
Sorry maar het is die mentaliteit die net aan de grondslag ligt van het probleem met piraterij. Het is echter voor het kleinste kind duidelijk dat als iedereen aan piraterij doet dat de producent dan helemaal niks meer ontvangt voor z'n werk. Ergens wordt dus wel degelijk tijd en geld gestolen.AUB je bedoeling is goed, er zijn voor en tegenstanders maar elke keer blijven verkondigen dat het stelen is is zo kansloos als ik weet niet wat. Kopiëren != stelen, ookal kan je je best 'bestolen' voelen en hoe waak je het wel niet zegt maakt geen zak uit de betekenis van stelen zal niet snel veranderen!
Met hier bedoel je Nederland? Het enige Europese land dat zich nog niet aan de Europese richtlijn houdt om de exploitatie van de producent te beschermen? Niet iets om fier op te zijn. En het gaat hier in dit nieuwsbericht trouwens over de U.K. dus het doet er geen zak toe hoe Nederland denkt over piraterij. En nogmaals, de Nederlandse auteurswet werd opgesteld lang voor het bestaan van internet. Ze houdt totaal geen rekening met de huidige mogelijkheden hoe eenvoudig het wel is creaties te stelen (of hoe je het ook wil noemen - maakt in essentie niet uit). Als heel Europa dat begrijpt, waarom Nederland dan niet? Hebben jullie geen producenten waarvan het werk niet beschermd moet worden of zo? Allemaal leeglopers? Dat kan ik moeilijk geloven, maar bewijs dan het tegendeel door de wetgeving aan te passen aan de moderne tijd waarin een belangrijk aandeel mensen hun brood verdient met intellectueel werk.Daarbij is downloaden hier LEGAAL...
Heel straffe uitspraak. Als een MP3 downloaden zonder de vraagprijs te betalen niet de jobs van de producenten in gevaar brengt, dan moet je concluderen dat het stelen uit een winkel ook niet de job van de winkelier en zijn leveranciers in gevaar brengt. Het ligt immers toch al in de winkel? Het is al geproduceerd, net zoals een MP3 of film......helemaal niet omdat het niet gevaarlijk is om een mp3 te downloaden maar wel om met 200km/h door een stad te crossen (hoewel beide ook weer leuk zijn ).
Over wie heb je het? Ik ben Belg. De stichting Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland laat me koud.Owja en je weet wel heel erg te overdrijven BTW, iets waarin ook BREIN erg goed in is...
@de rest, voglens mij hebben we hier met een persoon te maken die door BREIN een maandje in een kamer is gezet waar op elke muur een promotie van BREIN draait, van die kansloze vergelijking die ze daar maken tja om een gegeven moment knapt er gewoon iets en ben je geBREINwashed
[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op donderdag 22 oktober 2009 17:48]
Ja, en? Dat is zowat elke democratisch verkozen wet.Auteursrecht is en blijft een belangenafweging uit (vooral) economische motieven en enkele culturele overwegingen.
Da's slechts een kleine aanpassing, en eerder een precisiëring. Voor elk zo'n voorbeeld kan ik je tien tegenvoorbeelden geven waarbij nieuwe technologie de wetgeving strenger maakt.Een Amerikaanse boer maakte bezwaar tegen de inbreuken op zijn eigendomsrecht toen vliegtuigen over zijn erf begonnen te vliegen. Eigendomsrecht gold immers van de diepste diepte tot de grootste hoogte in de Engelse common law. Maar toch wonnen de luchtpiraten het uiteindelijk.
En kijk alsjeblieft ook eens naar de moraal hiervan, door het vanuit het standpunt van de producent maar ook het standpunt van de miljoenen kijkers/luisteraars te bekijken. De producent wordt geen noemenswaardig onrecht aangedaan, terwijl miljoenen er baat bij hebben dat het creatieve werk (binnen bepaalde grenzen) beschikbaar is voor de kijkers/luisteraars. Bij massale vliegbewegingen boven zijn weiland verdient de boer niks meer (want zijn koeien geven geen melk meer) en heeft de consument uiteindelijk ook niks. Krankzinnig idoot is dat.En kijk alsjeblieft ook eens naar de moraal hiervan, door het vanuit het standpunt van de boer maar ook het standpunt van de miljoenen luchtvaartpassagiers te bekijken. De boer wordt geen noemenswaardig onrecht aangedaan, terwijl miljoenen er baat bij hebben dat het luchtruim (binnen bepaalde grenzen) beschikbaar is voor de luchtvaart. Bij massale auteursrechtschending verdient de producent niks meer en heeft de producent uiteindelijk ook niks. Krankzinnig idoot is dat.
Last but not least, die auteursrechtenwet werdt opgesteld toen er nog geen internet en downloaddiensten bestonden! Wat er zich op het internet afspeelt werd gewoon buiten beschouwing gelaten. Maak jezelf dus niet belachelijk met dat soort voorbeelden.Last but not least, die Engelse wet werdt opgesteld toen er nog geen vliegtuigen bestonden! Wat er zich hoog in de lucht afspeelt werd gewoon buiten beschouwing gelaten. Maak jezelf dus niet belachelijk met dat soort voorbeelden.
Dus een filmproducent die miljoenen geïnvesteerd heeft moet in het belang van de bevolking piraterij toestaan en samen met iedereen die in die industrie werkt failliet gaan? Dat noem jij "geen noemenswaardig onrecht"? Idoot. Dan worden er trouwens geen nieuwe films meer geproduceerd. Dus je doet jezelf ook onrecht aan.En kijk alsjeblieft ook eens naar de moraal hiervan, door het vanuit het standpunt van de producent maar ook het standpunt van de miljoenen kijkers/luisteraars te bekijken. De producent wordt geen noemenswaardig onrecht aangedaan, terwijl miljoenen er baat bij hebben dat het creatieve werk (binnen bepaalde grenzen) beschikbaar is voor de kijkers/luisteraars.
Er staat in de code voor piloten dat je geen vee mag opschrikken. Gebeurt dat toch dan heeft de boer wél nog het recht een schadevergoeding en mogelijk vliegverbod voor een overtredende piloot te vragen. Dus nee, nogmaals, de boer verliest geen noemenswaardige rechten.Bij massale vliegbewegingen boven zijn weiland verdient de boer niks meer (want zijn koeien geven geen melk meer) en heeft de consument uiteindelijk ook niks. Krankzinnig idoot is dat.
Het enige wat dit zegt is dat er over nieuwe technologieën vaak nog geen sluitende bepalingen zijn gemaakt. Dat kan dus nog beide kanten op! Maak jezelf dus niet oerbelachelijk. Je maakt geen enkel punt.Last but not least, die auteursrechtenwet werdt opgesteld toen er nog geen internet en downloaddiensten bestonden! Wat er zich op het internet afspeelt werd gewoon buiten beschouwing gelaten. Maak jezelf dus niet belachelijk met dat soort voorbeelden.
Ja ik voel aan dat er in mijn pink meer hersenen zitten dan in jouw schedel. Al je argumenten kan ik moeiteloos weerleggen.Voel je hem aan c0d1f1ed??
Ik noem enkel mensen idioot, krankzinnig of belachelijk als ik hun idiote, krankzinnige of belachelijke uitspraken met m'n pink van tafel kan vegen. Dit is meer dan zomaar mijn opinie. Ik wijs hen op flagrante fouten in hun redeneringen en groot gebrek aan moreel denken. Piraterij schaadt niet alleen de producent maar ook de consument.Stop allereerst eens met iedereen die het niet met jou eens is, of standpunten die jou niet aanstaan te bestempelen als idioot, krankzinnig, belachelijk, dan kom je nog bijna menselijk over.
[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op donderdag 22 oktober 2009 16:22]
Met gebrek aan moreel denken heeft het in de verste verte niets te maken. Enig besef dat moraliteit persoonlijk is en dat de jouwe niet de mijne hoeft te zijn, zou je allerminst misstaan. Bovendien deel ik je visie niet dat je andermans argumenten moeiteloos van tafel veegt. Het feit dat jij je wendt tot ronduit beledigende uitlatingen omtrent herseninhoud, onderschrijft dat jij bij lange na niet de overtuigingskracht hebt die je jezelf aanmeet. Zo, nu inhoudelijk.Ik noem enkel mensen idioot, krankzinnig of belachelijk als ik hun idiote, krankzinnige of belachelijke uitspraken met m'n pink van tafel kan vegen. Dit is meer dan zomaar mijn opinie. Ik wijs hen op flagrante fouten in hun redeneringen en groot gebrek aan moreel denken.
In het belang van de bevolking hoeft de filmproducent niets toe te staan. Momenteel staat de bevolking de filmproducent echter toe om zijn werk met behulp van een alleenrecht te exploiteren. Het is allerminst onredelijk dat de bevolking een gunst intrekt die het belang van diezelfde bevolking schaadt.Dus een filmproducent die miljoenen geïnvesteerd heeft moet in het belang van de bevolking piraterij toestaan en samen met iedereen die in die industrie werkt failliet gaan? Dat noem jij "geen noemenswaardig onrecht"? Idoot. Dan worden er trouwens geen nieuwe films meer geproduceerd. Dus je doet jezelf ook onrecht aan.
Is dat het enige morele antwoord, of gewoon toevallig het antwoord waar jij je achter schaart? De boer was vroeger eigenaar van zijn land, van het diepste punt der aarde tot aan de grenzen van het heelal. Dat eigendom is hem ontnomen. Ik vind het moreel onjuist om andermans land te onteigenen en met de frequente doch onjuiste vergelijkingen die je tussen inbreuk op auteursrechten en diefstal trekt, zou het me verbazen als jij die mening niet deelde. Het besluit om vliegverkeer mogelijk te maken was pragmatisch, niet moreel.Het enige morele antwoord is dat piraterij ontoelaatbaar is en dat de boer vliegtuigen boven z'n erf moet toelaten.
Iemand die dit soort opmerkingen maakt noem ik gewoon een arrogante zak.Ik noem enkel mensen idioot, krankzinnig of belachelijk als ik hun idiote, krankzinnige of belachelijke uitspraken met m'n pink van tafel kan vegen. Dit is meer dan zomaar mijn opinie. Ik wijs hen op flagrante fouten in hun redeneringen en groot gebrek aan moreel denken. Piraterij schaadt niet alleen de producent maar ook de consument.
Da's onzin. Ten eerste hebben ook softwareproducenten en filmproducenten zeer veel belang bij copyright.Maar het auteursrecht is in de loop der tijd uitgegroeid tot het platenmaatschappijenrecht.
Nogmaals, niemand wordt gedwongen hun producten te kopen. Als je niet akkoord gaat met hun prijs laat het dan liggen. Als een meerderheid er zo over denkt zullen ze vanzelf hun strategie moeten aanpassen.En dan met name als doel om gewoon heel plat hun zakken te vullen.
Daar is de wet toe opgebouwd! Vroeger hadden taltenvolle artiesten helemaal geen probleem om door te breken. Vandaag de dag heb je mensen zoals Maurice Engelen die jonge groepjes onder z'n vleugels neemt om ze te beschermen tegen piraterij.De wet moet daar naartoe worden omgebouwd.
[Reactie gewijzigd door Fornoo op donderdag 22 oktober 2009 20:14]
Omdat dat voor vrijwel alle andere geproduceerde werken ook geldt. Je betaald immers ook niet iedere keer als je op een bank gaat zitten of van je blender gebruik maakt. Je koopt een product één keer en daarna ben jij eigenaar. Je hebt geen licentie voor het gebruik van je stoel.Waarom zou jij tot in het oneindige mogen genieten van het werk van een artiest jarenlang nadat hij heeft gemaakt?
[Reactie gewijzigd door Elonoir op vrijdag 23 oktober 2009 16:37]
Dat zeg ik niet. Ik zeg dat wetten rond fysieke eigendom al veel ouder zijn dan wetten rond intellectuele eigendom. Als mensen de wetten op intellectuele eigendom zwaar verouderd noemen dan zijn de wetten op fysieke eigendom dat dus zeker.Waarom is "intellectueel eigendom" (wat oneindig gedeeld en verspreid kan worden zonder integriteitsverlies) fundamenteler/"logischer" dan materieel eigendom?
[Reactie gewijzigd door c0d1f1ed op donderdag 22 oktober 2009 16:47]
Ja!Maar de techniek is sinds het ontstaan van het auteursrecht drastisch veranderd.
[...]
Auteurs en patent-'recht' was, naar mijn idee, al veroudert vanaf het moment dat het is bedacht. Ik raad je aan om eens het eerste hoofdstuk van 'Against Intellectual Monopoly' te bekijken.Als het recht op intellectuele eigendom "zwaar verouderd" is, is het recht op fysieke eigendom dat zeker. Dus zullen we dat dan maar afschaffen?
Nou, dat zie ik toch anders. Gedrochten als DRM zijn gelukkig alweer afgeschaft op muziek, maar er zitten gewoon nog te veel haken en ogen aan legale digitale entertainment. Ik geef onmiddelijk toe dat het 'probleem' van piraterij nooit opgelost kan worden, maar als het binnen de perken was, dan vraag ik me af waarom ze zo graag toch dit soort wetsvoorstellen erdoor willen hebben.Er is geen oplossing tegen illegale downloaden. Enige dat ze kunnen doen is het binnen perken houden en daar slagen ze goed in.
Met drastisch en aggressief worden jaag je meer mensen weg dan dat je terugwint. Men dacht tot voor kort ook dat DRM de heilige graal was in de strijd tegen piraterij, daar is men inmiddels in de muziekindustrie alweer van teruggekomen.Ik heb zelf lang geprobeerd om het te laten stoppen maar je krijgt het er gewoon niet ingestampt, dus normaal dat ze drastisch en aggressief moeten worden.
Leugenaar!, ik heb alleen geen enkele mogelijkheid om legaal aan mijn films en series te komen.
En ? Hebben die internetcafe's dan ook een lijst met namen van personen die niet mogen internetten/downloaden ? Dan neem ik toch een nog-niet-afgesloten vriend mee naar dat cafe ? Of ik begin er zelf een.Als dat populair wordt, dan is de volgende stap een identificatieplicht bij internetcafé's, net als nu bij de supermarkt. Oftewel einde anonimiteit in het café.
Als er andere mogelijkheden zijn aan software (en/of films en muziek) dan is toch copyright helemaal niet nodig? De werken zouden er dan toch wel komen.Dat er ook andere manieren zijn om aan software te verdienen (waar ik het niet over had ik had het over films en muziek) is leuk, maar volstrekt zinloos in de discussie.
Misschien is hier op die manier wel directe schade, maar niet allemaal buiten onmacht. Bovendien zijn er in Nederland zat andere verzekeringen om na ontslag tijdelijk aan geld te komen. Bovendien zal je als werknemer van een bedrijf echt wel van te voren aan zien komen of het in een bedrijf goed gaat. Ook zal ik als ik niet word uitbetaald niet lang meer bij een bedrijf blijven werken.Mensen die ontslagen worden leiden echte schade. Vraag het maar eens na wat een ontslag doet met iemands (spaar)geld.
Even een idee publiceren voordat er patent op aangevraagd wordt:Ik denk aan keyloggers en enge ongein...
[Reactie gewijzigd door Woy op donderdag 22 oktober 2009 12:44]
Er staat dan ook in het bovenstaande stukje "bij herhaling." Dus zoals jij zegt "zomaar" is zeker niet het geval. En ook als je te hard rijdt loop je het risico dat je je rijbewijs een tijdje kwijt bent. Wat alleen wel een erg groot probleem zou zijn is de handhaving, dat lijkt me heel erg moeilijk. Ik heb zelf zowel een vaste internet aansluiting als een mobiele, en hoe wil men ooit controleren als ik die mobiele aansluiting uitleen aan iemand die afgesloten is. Maar goed, das weer een totaal ander probleem :-)Sowieso is afsluiten van het internet een onredelijk bezwarende straf IMHO. Je word ook niet zomaar uitgesloten om over de weg te gaan. Zelfs je rijbewijs word niet zomaar afgepakt als je snelheidsovertredingen begaat.
Ook bij herhaling van kleine snelheidsovertredingen word je rijbewijs niet zomaar afgepakt, daar word alleen een boete voor opgelegd.Er staat dan ook in het bovenstaande stukje "bij herhaling." Dus zoals jij zegt "zomaar" is zeker niet het geval. En ook als je te hard rijdt loop je het risico dat je je rijbewijs een tijdje kwijt bent.
[Reactie gewijzigd door MicGlou op donderdag 22 oktober 2009 12:46]
Het blijkt dat de pakkans van veel groter belang is dan de stafmaat om overtredingen te voorkomen. "harde straffen" zullen dus waarschijnlijk niet veel meer effect hebben dan gewoon een boete. Ik snap ook dit hele aflsuiten na 3x waarschuwen niet: zijn de eerste keren niet erg dan? Geef gewoon na 1x al meteen een boete, en de 2e keer weer, etc.Zonder harde straffen zal dit wangedrag door blijven gaan.
[Reactie gewijzigd door Zoijar op donderdag 22 oktober 2009 13:05]
[Reactie gewijzigd door piratepraat op donderdag 22 oktober 2009 17:38]
Waar de politiek die nooit aflatende motivatie haalt om zich in tijden van crisis met een dergelijke futiliteit bezig te houden, zal mij een raadsel blijven. En met "futiliteit" doel ik dan op het belang van de entertainment industrie tov de hele economie. Bovendien zijn de voorgesteld wetten initieel altijd een aanfluiting van de basiswetten van de democratie (zie de three-strikes wet in Frankrijk die na goedkeuring ongrondwettelijk verklaard werd). Waarom gaan politiekers dus zo ver om de grondwet liever met de voeten te treden, dan aan het belang van de burger te denken? Maken ze het politieke leven hierdoor niet enorm verdacht? Als er geen logische, maatschappelijk gerechtvaardigde uitleg aan deze enorme inspanningen van de overheid hangt, dan moet er een andere "drijfveer" zijn. Net zoals auteursrechtenschending bestaat (= de reden waarom er een heffing is), bestaat er corruptie. Het bizarre gedrag van sommige overheden past toevallig heel goed in een raamwerk waar corruptie de toon zet. Zou het niet interessant zijn, moest het enthousiasme van de belangrijkste voordragers van dergelijke wetten onderzocht worden? Dergelijke onderzoeken op zich zouden al voldoende entertainment bieden...In 2008 lekte uit dat de regering zich tot doel had gesteld om filesharing in drie jaar met 80 procent te reduceren.
Op dit item kan niet meer gereageerd worden.
Populair: Samsung Websites en communities Mobiele telefoons Google Sony Games Microsoft Politiek en recht Consoles Microsoft Xbox One
© 1998 - 2013 Tweakers.net B.V. Contact Over Tweakers Jouw privacy Algemene voorwaarden Cookies
Tweakers wordt uitgegeven door De Persgroep en wordt gehost door True