Ook UPC gaat publieke omroepen in hd doorgeven

Nederland 1, 2 en 3 zullen vanaf 4 juli in hd-kwaliteit via de kabel van UPC te zien zijn. Anders dan bij Ziggo moeten klanten van UPC wel een aanvullend hd-abonnement hebben. CanalDigitaal en CAIW zijn nog over doorgifte in onderhandeling.

De Nederlandse Publieke Omroep kondigde dinsdag aan dat vanaf volgende maand de drie publieke netten in hd-kwaliteit worden aangeboden. De Tour de France zal als eerste evenement daadwerkelijk in 1080i-kwaliteit te zien zijn, terwijl de overige programmering voorlopig geüpscaled wordt.

Ziggo kondigde tegelijkertijd met de bekendmaking van de NPO aan dat het Nederland 1, 2 en 3 zonder meerkosten in hd-kwaliteit zal aanbieden. UPC heeft nu laten weten dat het de drie publieke zenders ook in hd gaat doorgeven, maar abonnees moeten bij deze kabelaar wel een aanvullend abonnement op het hd-pakket van UPC hebben. Het hd-abonnement van UPC bestaat momenteel uit acht hd-zenders: Eurosport, Discovery Channel, National Geographic, History, Voom en Myzen.tv en de betaalzenders Film1 en Sport1.

Kabelexploitant CAIW heeft aan Tweakers.net laten weten dat het nog met de NPO in onderhandeling is. Kijkers die televisie via de satelliet bekijken, blijven ook nog even in het ongewisse: woordvoerder Martijn van Hout van CanalDigitaal liet weten dat er nog gesprekken met de Publieke Omroep worden gevoerd. De NPO heeft eerder aangegeven dat het niet van plan is om aan de benodigde transponderruimte op de Astra-satellieten mee te betalen, en het is nog onduidelijk of CanalDigitaal dit zelf wil bekostigen. Van Hout stelt wel dat CanalDigitaal 'een plekje heeft vrijgehouden' voor de publieke zenders.

Door Dimitri Reijerman

Redacteur

18-06-2009 • 18:26

116

Submitter: Falcon

Reacties (116)

116
113
65
3
0
2
Wijzig sortering
best leuk, het journaal in HD... Alleen is alleen de presentator in HD, en dan zie je hoe slecht SD wel niet is, tijdens de reportage's all over the world. De laatste keer dat ik op de AKN was, was daar nog niets van HD spul te bekennen. De NOS dus wel, en de voetbalwestrijden die Cinenevideogroup en Dutchview opnemen kunnen ook al een tijdje in HD, aangezien zij wel investeren in HD materiaal. Ook programma's als dwdd en pauw en witteman kunnen zo in hd worden uitgezonden, omdat dat allemaal via een OBV van dutchview wordt geregistreerd. United (tegenwoordig Cinevideo) verzorgt een hoop programma's op de AKN kan, en zolang ze er maar genoeg geld voor neerleggen, komt daar ook een HD OBV langs rijden. Kunnen ze ondertussen de complete regie/studio vervangen voor HD apparatuur, maar daar gaat toch een hoop geld in zitten, dus het zal wel even duren voordat alles ook daadwerkelijk Native HD wordt uitegezonden. Maar het begin is er.
Voor het journaal is een HD camera mss ook wel heel erg prijzig. Kan me indenken dat er redelijk wat kosten zijn om zo'n camera in het buitenland te gebruiken. Er zal er vast wel eentje defect raken zo nu en dan daar in de oorlogsgebieden.

Daarnaast moet het signaal ook nog verstuurd worden naar NL en bandbreedte kost geld.
Ik denk dat de kosten van de camera in het buitenland misschien nog wel meevallen. Geef ze een fatsoenlijk HDV ofzo mee, en die hoeven niet eens veel duurder te zijn. Wat volgens mij veel duurder is, is de satellietstream terug naar huis, en dat komt elke keer terug.
Een Canon 5DmkII meenemen, een fotocamera gaat toch al mee, en deze kan full HD filmen. Probleem opgelost :)
Ik vind het wel verwonderlijk dat we de publieke omroep, die we met zijn allen betalen uit de staatskas, alleen kunnen zien als we voor 13 euro per maand (156 Eurotjes per jaar dus!) een HD pakket nemen. Je zou zeggen dat de Omroep organisatie gewoon had moeten eissen dat HD doorgave volkomen gratis was en dat het anders niet mogelijk was. Tien jaar NL in HD kijken kost je dus een fijne 1560 euro! Terwijl als je zelf een HD tuner zou aanschaffen je slechts 1 malig kosten hebt.

Ik hoop dat ze de HD stream bij uitzending gemist het gewoon aan gaan bieden . Dan kijk ik wel een half uurtje later. Tenslotte betaal je voor internet ook niet 13 euro meer per maand om Youtube en Dumpert in HD te mogen zien.

[Reactie gewijzigd door tser op 23 juli 2024 04:13]

publieke omroep kan als semi-overheid niets eisen van een onafhankelijke commerciële organisatie, ook kunnen ze niet dreigen om bijvoorbeeld analoge tv dan ook niet meer door te geven om die zelfde reden. Ze hebben een plicht hun beelden beschikbaar te stellen.
Anoniem: 293223 18 juni 2009 20:37
1080i, bagger resolutie. Alleen omdat 1080 meer lijkt dan 720 gebruiken ze het. maar 720p is toch echt beter dan 1080i en gebruikt ook nog eens minder bandbreedte.

UPC vraagt ook nog eens belachelijke prijzen voor hun HD abbo.
bijna 2x zoveel geld bestalen om een paar zenders in HD te kunnen zien.
Wie gaat er 30 euro betalen voor een paar zenders extra en HD formaat ?
ik niet.

Tijd voor concurrentie op de kabel. Wanneer gaat de overheid dat eens aanpakken?
1080i, bagger resolutie. Alleen omdat 1080 meer lijkt dan 720 gebruiken ze het. maar 720p is toch echt beter dan 1080i en gebruikt ook nog eens minder bandbreedte.
Vorig jaar tijdens de HD sportzomer heeft Ziggo NL1-HD in 2 varianten uitgezonden, 720p én 1080i. De kijker mog bepalen wat het mooiste was.
Vrijwel iedereen vond de 1080i stream mooier, dus waarschijnlijk heeft men
hierdoor voor 1080i gekozen.
2x zoveel voor een HD-abonnement? Ik weet niet waar je dat vandaan haalt, maar een HD-decoder (inclusief abo) kost maandelijks zo'n 5 - 9 euro meer, afhankelijk of je het als primaire of secundaire decoder kiest. En volgens mij zijn UPC abonnement toch íets duuder dan 2,50 - 4,50 ;)

Verder is 1080i met een goede deïnterlacer op de TV een fantastische resolutie (voor de meeste mensen zal het verschil tussen 720 en 1080 beeldlijnen inderdaad niet uitmaken, maar goed), voor TV's met een mindere deïnterlacer had 720p inderdaad beter geweest.
Ik weet niet welke TV jij gebruikt, maar ik heb HD zenders gezien waar 1080i subliem is. 1080i is makkelijker over stappen van 720p dan naar 1080p voor producenten.
Kan je met Ziggo al gebruik maken van digitale HD tv tuners die in sommige TV's worden ingebouwd (eventueel met card)? Dat zou natuurlijk een ideale situatie zijn. Geen extra boxen nodig, gewoon een digitaal HD signaal direct de decoder van je TV in.
Ja, dat kon vorig jaar tijdens het EK in ieder geval wel.
Met UPC kon dat tot vorig jaar zomer nog bij enkele kanalen (Ned 1,2,3) Nu kan dat neit meer. Bij Ziggo word het nu ook langzaam uitgefaseerd heb ik begrepen.

Jammer.
Anoniem: 290895 18 juni 2009 21:37
De grote vraag is of UPC de HD-zenders van de publieke omroep ook op 1,2 & 3 in het voorkeuzemenu neerzet of ergens achterin programmeert. De 8 HD-zenders staan nu al op de meest rare plaatsen zoals Eurosport HD (63) of Disccovery HD (302). Niet echt een handig zaprondje.
In sommige ontvangers, de meeste helaas niet, kun je zelf de zendervolgorde bepalen of door een favorietenlijst aan te maken. Dan kun je op nummer 1, 2 en 3 de HD-zenders zetten en de "oude" NL123 verwijderen :)
Je kan alleen op HD zenders zoeken. Misschien niet net als bij bepaalde DVR's maar het is nog steeds mogelijk.
gewoon ff een favorieten lijsten maken, is toch niet zo moeilijk wel dan. Of lees een keer de handleiding.
Jammer is alleen het feit dat er extra voor betaald moet worden...
Al helemaal als je meerdere TV's in huis hebt, want voor een extra kastje betaal je een extra bedrag per maand.
Dat komt ook voort uit het systeem dat UPC hanteert, je 'huurt' namelijk de decoder bij UPC. Feit blijft dat het gewoon een te eigenwijs en arrogant bedrijf is, UPC komt bij mij niet verder dan de meterkast.
Verder ondersteunen ze ook niet..
Tuurlijk wel, de set-top boxes. Al liggen de problemen die je daarmee hebt natuurlijk in eerste instantie wel altijd aan de door de gebruiker aangelegde bekabeling... 8)7
Wij hebben hier satteliet, vorige bewoners van dit huis hebben nooit de kabel kosten betaald, en moesten wij deze ineens betalen, of werden we van de kabel af gegooid... Dus sindsdien hebben we lekker satteliet :P
Grote nadeel tegenover kabel is wel dat je maar 1 TV kan gebuiken. Wil je nu zeggen dat dit grote voordeel dan ook helemaal weg is? Gaat wel lekker dan hier, betaal je dus voor een Tv abbonement, krijg je bijna de hele dag reclames waar je ziek van wordt, herhalingen van afleveringen die al 20 keer op tv geweest zijn, en adere meuk waar niemand op zit te wachten, en kun je maar 1 TV tegelijk gebruiken...
(ja die ene storm in de maand dat we een avond geen TV hebben zit ik niet mee ;) )
Anoniem: 613 @marking19 juni 2009 07:53
Bouw een VDR, minimaal 2 DVB-S kaarten erin en je kunt kijken en opnemen tegelijk, tevens kun je het signaal streamen via het netwerk met de streamdev plugin of vdr2vdr, een budget DVB-S kaart kan 8 signalen streamen.

Op de 2e ontvanger is geen hardware DVB-S kaart nodig, kan softwarematig worden opgelost.

Er kan meer dan men denkt.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 613 op 23 juli 2024 04:13]

nog nooit van gehoord, korte google hierover klinkt heel erg leuk.
Hier ga ik vanavond eens verder naar kijken ^^
Jammer dat UPC wel geld vraagt voor de doorgifte. Het zou van mij wel mogen, als ze het geld maar aan de NPO schenken. Die kan het geld goed gebruiken, aangezien uitzenden in HD toch meer kost dan in SD. :)
Ik kan het mis hebben hoor, maar volgens hebben UPC en Ziggo de NPO een tijdje terug al flink gesponsord voor het "HDTV-project"... En dan nog heeft de NPO er lang over gedaan om eindelijk met de HD-zenders aan te komen zetten.
Klopt, je hebt gelijk en dat is zeer goed van ze! Jammer dat de overheid hiervoor geen subsidie geeft aan de NPO en commerciële omroepen want ik mag niet hopen dat de introductie van HD net zo lang gaat duren als de introductie van breedbeeld. :)

Echter hoop ik dat ze een deel van de abonnementskosten hiervan dus ook nog aan de NPO schenken, zodat het uitzenden van HD nog beter wordt:)

Hopelijk worden de leaders, bumpers, en dergelijke van de vormgeving van NL123 en de NOS-programma's ook in echt HD uitgezonden. Het lijkt me prachtig om de NOS Journaal-leader in HD te zien. :D

[Reactie gewijzigd door stephenophof op 23 juli 2024 04:13]

Ik vind het wel slecht dat er zelfs voor de publieke omroepen extra betaald moet worden om ze in HD te zien bij UPC. Wat mij betreft doet Ziggo het daar beter. Wellicht dat de klanten er dan ook zo enthousiast over zijn dat ze ook de andere zenders in HD willen bekijken, waarvoor natuurlijk wel extra betaald dient te worden :X .
Heeft te maken dat je de box in bruikleen neemt. de HD box is duurder, dus de huur is duurder.
Sorry hoor maar wat een onzin, ik koop zelf wel een kaartje die ik in me htpc kan steken om de zenders te kijken, maar nee hoor UPC moet weer zo nodig afwijken. Nou UPC dan maar geen digitale zenders en geen extra poen voor jou van mij.
Maarja wel voordeel is dat bij wijziging je een nieuw kastje krijgt van UPC en je niet zoals bij ziggo dan wel weer een nieuw kastje zelf moet kopen.. ohja, EN je hoeft uberhaupt geen kastje te kopen..
Je moet het maar willen, dingen in bruikleen.

Laat mij met Ziggo dan maar mn eigen HD decoder kopen, verbruiken vaak ook nog 's stukken minder dan dat ding van UPC.
Je kunt de bij UPC de HD decoder ook kopen. Maar je koopt hetzelfde apparaat voor veel geld en dan moet je als nog een HD abo afsluiten. Die is dan wel goedkoper omdat de huurprijs van de decoder er dan vanaf gaat.

Ik heb dit een tijdje geleden overwogen, maar er is geen enkele meerwaarde waarom je die HD decoder zou kopen. De decoder los is zo duur je daar erg lang een decoder voor kunt huren (ruim twee jaar was het dacht ik). De reden dat de HD decoder wel los wordt aangeboden is dat Philips die dingen gratis weggeeft bij bepaalde LCD tv's. In dat geval haal je wel voor een leuke prijs HD tv in huis.

Ik heb de HD decoder in bruikleen. En daar ben ik erg blij mee. Hij is al een keer overleden, geen probleem je krijgt gewoon een nieuwe. In tegenstelling tot de niet HD decoders heeft hij een HDMI aansluiting en is hij ook veel mooier. De niet HD kanalen maakt deze decoder ook iets beter.

Maar ontopic: _/-\o_ weer een aantal HD kanalen er bij ! _/-\o_
Anoniem: 167279 @Exorcist18 juni 2009 20:43
Heb jij je modem zelf gekocht?
Niet gekocht, maar heb er wel eentje die ik niet hoef te retourneren :)
Ja, even 450 euro lappen voor een nette recorder waarmee je video on demand kan doen :S. Heeft UPC toch echt een beter systeem wat mij betreft.

Een paar jaar terug had iedereen commentaar op UPC met die mediabox, maar het werkt nu wel uit de kunst. Ik heb net ziggo de deur uit gedaan voor digitenne, maar als ik verhuis naar een UPC gebied zou ik het zeker nemen :)
Dan ga je er vanuit dat je wilt recorden ja, mijn Humax HD decoder kostte 180 Euro.
Hoe zit het met de kanalen, zouden er hiervoor extra kanalen in het leven worden geroepen op de upc boxen.. Wij hebben namelijk een HD-abb bij upc, en ben benieuwd of we straks 2x de publieke omroepen hebben!
Vorig jaar met de Olympische spelen had je Ned 1 op kanaal 14 ipv op kanaal 1. De SD variant van de zender was verdwenen du sik denk dat dit nu ook het geval zal zijn. Ned1/2/3 zullen dan niet meer in SD kwaliteit op een HD decoder te zien zijn. En dat wil je toch ook niet?
Het maakt natuurlijk wel uit hoeveel er extra moet worden betaald bovenop het al prijzige HD abonnement. Of is dit niet bekend?

edit: dan zal ik wel verkeerd geintepreteerd hebben. De zin [quote]UPC heeft nu laten weten dat het de drie publieke zenders ook in hd gaat doorgeven, maar abonnees moeten bij deze kabelaar wel een aanvullend abonnement op het hd-pakket van UPC hebben.

Je moet dus een abonnement hebben bovenop het HD pakket, zo lees ik dat, let ook op het woord aanvullend. Want ja UPC gaat in HD doorgeven, en dat je daar het standaard HD abo moet hebben is logisch en overbodig om te zeggen, anders kan je uberhaupt geen HD zien.

Nouja hoe dan ook, ik zat fout...

[Reactie gewijzigd door Sjah op 23 juli 2024 04:13]

Ik lees nergens dat je voor NED123 nog een keer extra zou moeten betalen. Lijkt me ook sterk.
Anoniem: 167279 @paella18 juni 2009 20:47
Wel als je nog geen HD abonnemt hebt. Dat is dus raar aangezien ziggo het gewoon niet in het extra HD abonnement heeft.
Bij Ziggo heb je niet speciaal een apart HD pakket nodig dat is alleen voor speciale zneder.
Standaard, mits je de hd decoder hebt, ontvang je dus al redelijk wat HD
Inderdaad, lijkt me juist dat Nederland 1, 2, 3 in een basispakket horen, ook in HD (eigenlijk: juist in HD om de HD acceptatie sneller te vergroten)
Bij het basispakket zit geen HD set top box, dus het heeft weinig zin om er zenders bij te stoppen die je met de bij het abonnement behorende box niet kan zien.
Je betaald niets extra's als je al een HD abo hebt. Je betaalt voor digitale tv €9,50 per maand. Daar naast kan je dan HD nemen. Als je dus al HD hebt betaal je niks extra's.

Anders kijk je even op upc.nl
Hoe ik de tekst lees is dat je niks extra's betaald bovenop het HD abonnement, als je het HD abonnement hebt, krijg je daar binnenkort dus ook NL1, 2 en 3 bij.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.