Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 145, views: 41.932 •

Softwarefabrikant Microsoft zal donderdag zoals verwacht tijdens de MIX09-conferentie de definitieve versie van Internet Explorer 8 introduceren. De nieuwe versie van de browser komt beschikbaar in 25 talen, waaronder het Nederlands.

Microsoft prijst zijn nieuwe browser vooral aan vanwege het verbeterde gebruiksgemak en de toegenomen snelheid. Ook heeft Microsoft naar eigen zeggen veel aandacht besteed aan de beveiliging. "Gebruikers hebben ons duidelijk gemaakt wat ze zoeken in een browser: veiligheid, snelheid en meer gebruiksgemak", aldus Microsoft-directeur Steve Ballmer. Volgens Ballmer zullen mensen met IE8 in staat zijn informatie sneller te krijgen en biedt de webbladeraar bovendien 'bescherming waar geen andere browser aan kan tippen'.

Uit onderzoek van de softwaremaker blijkt dat veel mensen de voorkeur geven aan een browser met ingebouwde beveiliging. De verbeteringen in IE8 zorgen er volgens het door Microsoft ingehuurde onderzoeksbureau NSS Labs voor dat de browser twee tot vier keer meer kwaadaardige websites kan blokkeren dan andere browsers. Ook zouden websites met de nieuwe browser aanzienlijk sneller laden. Volgens Microsoft verslaat IE8 andere browsers wat betreft laadtijd in de helft van de gevallen, waarbij de softwaremaker zich baseert op gegevens van comScore.

De snellere laadtijden zouden vooral het gevolg zijn van de ommezwaai die Microsoft met de renderengine van IE8 heeft gemaakt. Zo voldoet IE8 volgens Microsoft aan de css 2.1-standaard en wist de renderengine in een relatief vroegtijdig stadium de Acid 2-rendertest succesvol te doorlopen. Dit zou er toe leiden dat webontwikkelaars op termijn minder vaak code voor verschillende browsers moeten schrijven. Ook zijn de navigatiemogelijkheden binnen Ajax-applicaties verruimd, worden de Dom-storage en de connection events uit de eerste html 5-specificatie ondersteund, en is er een api aanwezig voor css-selectors. Tevens zou de verwerking van javascript aanzienlijk zijn versneld, waardoor websites die gebruikmaken van Ajax soepeler moeten draaien.

Een andere opvallende vernieuwing aan IE8 is de verbeterde crashbestendigheid. Als een script of plugin vastloopt, dan zal alleen de bewuste tab worden afgesloten. Dit is mogelijk omdat elke tab binnen de browser een eigen proces draait. Net als bij andere browsers is IE8 voorzien van een hersteloptie voor het geval dat de gehele browser toch vastloopt. In dat geval probeert IE8 de geopende tabs te herstellen, evenals eventueel in invulvelden aanwezige tekst.

IE8 zal vanaf donderdagmiddag 17.00 uur te downloaden zijn via de site van Microsoft.

Tweakers.net heeft eerder al een testversie van IE8 aan de tand gevoeld, waarbij de gebruikersinterface, veiligheid en privacy centraal stonden. De preview is hier te lezen.

Reacties (145)

Reactiefilter:-11450136+134+212+30
De nieuwe IE versie (of in ieder geval een eerdere versie daarvan) is net gisteren al gehacked op de CanSecWest Pwn2own hack wedstrijd waar ook de andere te hacken browser werden gehacked Firefox en Safari (2x)

http://dvlabs.tippingpoin...by-four-zero-day-exploits

[Reactie gewijzigd door hAl op 19 maart 2009 09:16]

microsoft zou toch makkelijk enkele hackers 'in dienst' kunnen nemen om zoveel mogelijk lekken eruit te halen? Of ben ik weer veel te naief?
Ik denk dat ze dat al wel doen. Maar iedere (goede) hacker werkt toch weer net iets anders. Lekken zullen er altijd blijven, hoeveel je er ook weghaald.
hebben ze ook, alleen noemen ze die in het bedrijfsleven security-analysts
Vermeld dan ook gelijk even dat IE8 het langste tegen de hackers bestand was. Safari was binnen enkele seconden gehackt, Firefox volgde als tweede.
Vermeld dan ook gelijk even dat IE8 het langste tegen de hackers bestand was. Safari was binnen enkele seconden gehackt, Firefox volgde als tweede.
Er staat helemaal niet dat IE8 het langste standhield, er wordt geen tijd genoemd. Er staat wel dat IE als tweede werd gekraakt maar dat komt omdat de krakers om de beurt gingen.
http://blogs.zdnet.com/security/?p=2934

"It took a while longer but Microsoft’s Internet Explorer 8 did not survive the hacker onslaught at this year’s CanSecWest Pwn2Own contest."

“Nils” also scored a clean hit against Apple’s Safari (he was the second hacker to exploit Safari) and, later in the afternoon, he exploited a Firefox zero-day flaw to claim the trifecta."

En hier:

http://blogs.zdnet.com/security/?p=2917

"Pwn2Own 2009: Safari/MacBook falls in seconds"

[Reactie gewijzigd door RoccoS op 19 maart 2009 12:51]

En ook daar staat niet dat IE het langste standhield, alleen dat Safari als eerste omviel.

Trouwens wel jammer dat ze Opera ook niet meegenomen hebben. Ik ben wel benieuwd hoelang dat stand zou houden.

EDIT: ie ook de opmerking van Maurits hier onder.

[Reactie gewijzigd door Ook al Bezet op 19 maart 2009 14:34]

Uberhaupt vind ik het niet knap dat Internet Explorer het op dit gebied wint van FireFox. Internet Explorer is immers closed source en FireFox niet.

Ontopic: ik zie dit als een vooruitgang (standaardisatie komt dichterbij) en als een irritatie (meer browsers om in te testen). Hopelijk stappen de IE6 gebruikers eindelijk een keer over naar een nieuwe browser, zodat webontwikkelaars minder lang bezig zijn met het 'debuggen' van hun website (debuggen tussen aanhalingstekens aangezien de code meestal al valide is).
Het lijkt me dat dit ook komt doordat IE8 nog maar net uit is. Over een paar maanden zijn er wel weer nieuwe bugs ontdekt waarmee ook Internet Explorer sneller kwetsbaar is.
Het staat er niet letterlijk, maar als Safari binnen enkele seconden gehackt was, do your own math...
Er was volgens mij geen tijdmeting.
Hackers kregen om de beurt slots om een poging te wagen na trekken van lootjes uit een (black) hat
Er was inderdaad geen tijdmeting. De deelnemers hebben weken de tijd gehad om de hacks te zoeken en voor te bereiden, het enige dat "enkele seconden" in beslag nam is de uitvoering, en dat is amper relevant.
Mooi dat microsoft een browser maakt die zicht beter aan de standaarden houd.
Ik ga hem gelijk updaten naar versie 8.
Niet omdat ik het ga gebruiken maar omdat de verbeterde veiligheid van Internet explorer ook Windows veiliger maakt. Doordat Internet explorer is geintegreerd in windows explorer.
Mooi dat microsoft een browser maakt die zicht beter aan de standaarden houd.
dat is maar relatief hoor. voor de "web 2.0 compliance test" acid 3 scoort ie8 allebelabberst; 20/100 ofzo.

http://en.wikipedia.org/wiki/Acid3

vermoeden: ms heeft een broertje dood aan interactieve website gebaseerd op open standaarden als javascript/ajax. daarom ook nog steeds de slechte performance van de ms javascript engine. ms pushed liever haar proprierty silverlight platform als oplossing in de web2.0 space.
De "standaard" ajax is voor het eerst door Microsoft gebruikt en je kunt zelfs zeggen ontwikkeld. Daarnaast is de Acid 3 test ook een arbitraire test van een subset van wat een browser moet kunnen. Het is een aardige vergelijking maar er wordt teveel aan opgehangen.
Ajax is geen standaard. Ajax is een set van al eeuwen bestaande technieken.
Verder heeft MS hier nooit aan ontwikkelt, het is ontstaan in de 'vrije wereld van het web'

Ms heeft daarna, omdat ze een hype voorzagen (die was er al) een soort 'ajax' functionaliteit ontwikkelt voor .net (en misschien wel meer) die zo ranzig is dat je die niet wilt gebruiken.. (of ben ik nu suggestief?)
Ehh, wat?
AJAX, oftewel Asynchronous Javascript And XML is een techniek voor het asynchroom versturen en ophalen van data va/naar een server. Hoewel andere technieken soms ook de naam krijgen (als ze asynchroom zijn en op javascript gebaseerd zijn) wordt het meestal gebruikt voor versturen en ontvangen met behulp van het XMLHttpRequest object.

Raad eens waar die vandaag komt? Internet Explorer 5.0.
Correct. Maar BreezahBoy heeft zeker een punt met zijn vermoeden:
Ook zijn de navigatiemogelijkheden binnen Ajax-applicaties verruimd, worden de Dom-storage en de connection events uit de eerste html 5-specificatie ondersteund, en is er een api aanwezig voor css-selectors
Dit klinkt prachtig... maar HTML 5 is nog helemaal niet af. Klik op de link en let op de blauwe balk linksboven: Working Draft.

Misschien kunnen ze beter deze standaard implementeren, die erg belangrijk is voor web 2.0 functionaliteit:

W3C Recommendation: DOM Level 2 Events

Deze standaard is een zgn 'Recommendation'. Het hoogste niveau dat een voorstel kan krijgen. Het is daarmee effectief een standaard voor de manier waaron Javascript op gebeurenissen (events) zoals click, mouseover e.d. kan reageren.

Vraag: Waarom weigert MS, met al haar budget, deze standaard uit 2000 (!!) te implementeren, maar zijn ze wel alvast stukjes uit een draft aan het implementeren? Stel ze die vraag eens op het IEBlog. Tientallen of honderden gingen je voor (echt specifiek over DOM events), maar MS weigert elk commentaar. De vraag wordt structureel genegeerd.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat MS de browser eigenlijk ziet als een bedreiging voor haar OS. Zolang het webbrowsen is maakt het niet zoveel uit, maar zodra men hele applicaties in een (cross-platform) browser gaat draaien, waarom zou je dan nog Windows moeten kopen? Door Javascript ontwikkeling lastig en duur te houden kunnen ze dat moment zo lang mogelijk uitstellen... en ondertussen iedereen aan de Silverlight helpen.

"Developers!, Developers!, Developers!!" riep MS topman Steve Ballmer in een beroemde speech, maar als web developer merk ik er weinig van. Al sinds IE 5 zit ik te wachten op ondersteuning voor DOM events zodat ik geen extra code voor MS hoef te schrijven, rekening te houden met de verschillen in afhandeling e.d. Maar MS bouwt van alles erbij... maar deze standaard uit 2000 weigert men te implementeren. Uit politieke overwegingen is nu mijn overtuiging.
Dat klopt, maar er zit verbetering in.
In vorige artikelen over Internet Explorer wordt er door de ontwikkelaars verteld dat ze streven naar compatiby met de webstandaarden.

Ik verwachten ook niet dat ze het in een keer lieten voeldoen aan de standaarden.
Het is pure onzin om de ACID 3 test een web 2.0 compliance test te noemen.
Er is niet zoiets als een standaard voor Web 2.0 dus compliance is onmogelijk.

De ACID3 test is een browsertest gebaseerd op selecties uit diverse W3C recommendations en waarschijnlijke toekomstige W3Crecommendations.
De ACID3 test is echter geen test voor compliance aan aan die W3C recommedations omdat het slecht een heel beperkte selectie is uit de diverse recommendations betreft.
onzin? ik heb er ook nog kwootjes omstaan waarmee ik de lezer "soort van" probeer aan te geven. maar affijn, van de wikipedia site:
Acid3 was in development from April 2007,[1] and released on 3 March 2008.[2] The main developer was Ian Hickson, who also wrote the Acid2 test. Acid2 focused primarily on Cascading Style Sheets, but this third Acid test focuses also on technologies used on modern, highly interactive websites characteristic of Web 2.0, such as ECMAScript and DOM Level 2.
Ach web 2.0 is maar een term. Het gaat over interactiviteit op het web die verder gaat dan het gebruikelijke laad pagina - klik - laad pagina -klik laad pagina. En daar zijn wel degelijk standaarden voor.

Het XMLHttpRequest object is idd uitgevonden door MS (waarvoor dank!), maar andere, fundamentele standaarden zoals DOM events wat ik hierboven al noem worden door MS stelselmatig genegeerd. Echte standaarden die belangrijk zijn voor developers. Geen drafts.

En het verhaal dat ze 'ermee bezig zijn' en dat het 'er aan komt'.. kom op nou. Wel tijd om .Net te bouwen en Silverlight en MS Virtual Earth, maar niet om W3C standaarden volledig te implementeren? Al 9 jaar niet? Het grootste softwarebedrijf van de wereld? Is er mee bezig? Laat me niet lachen.
Wat een gezeur en gezever over de Acid 3 test toch. De specificaties waartegen de Acid 3 test de browsers vergelijkt zijn allemaal nog in Draft-status. Dus kunnen nog veranderen. Acid 3 is pas een echte test wanneer er geen draft-componenten meer in zitten.
De ACID3 test is een browsertest gebaseerd op selecties uit diverse W3C recommendations en waarschijnlijke toekomstige W3Crecommendations.
De ACID3 test is echter geen test voor compliance aan aan die W3C recommedations omdat het slecht een heel beperkte selectie is uit de diverse recommendations betreft.
Dat bedoel ik dus.

[Reactie gewijzigd door Wim-Bart op 19 maart 2009 12:20]

ach gezeur en gezever zou ik het niet noemen, ms developers zelf vinden de acid3 test wel degelijk interessant:
Chris Wilson [MS] (Expert):
Q: What do you guys think of the Acid-tests, especially Acid3? Is it your goal to let IE 8 pass Acid3?
A: Alex, The ACID3 test is a collection of interesting tests, spread across a large set of standards. Some of those standards will see improvements in IE8 - in fact, IE8 already improves on IE7's score - but we are focused on the most important features and standards to make web developers' lives easier. The ACID3 test does not map directly to that goal.
http://www.microsoft.com/...ripts/08_0320_ez_ie8.mspx

het doel van internet explorer en de overige browsers als opera, safari en chrome loopt uiteen.

ms ziet de browser vooral als een traditioneel bladerplatform, waar de rest de laatste tijd toch steeds meer de focus legt op web 2.0 interaktieve applicaties. google chrome bijvoorbeeld is in het leven geroepen als runtime environment voor web 2.0 applicaties. zij schaven aan de performance van javascript en andere zaken die belangrijk zijn voor open standaards gebaseerd web 2.0 applicaties. precies hetgeen waarvoor de acid3 test in het leven geroepen is: zorgen dat web 2.0 apps goed draaien op willekeurig welke browser.

ms heeft silverlight als interactief internetplatform ala web2.0 in de peiler en vindt daarom de acid3 test niet zo "mappen" op de beoogde internet explorer functionaliteit. internet explorer zal daarom achterblijven in compatibiliteit en performance met interactieve web2.0 applicaties. ms verwijst als oplossing van dit zelf gecreerde probleem graag door naar silverlight.
En Acid 3 bevat o.a. calls om te testen voor DOM events. Dus ik dank die mensen op mijn knietjes. Door hun is er voor MS maar een keus: Of geen Acid 3, of DOM event implementeren (eindelijk, na 9 jaar!).

Dus gezever. Ga eens websites bouwen. Ga aan de slag met Javascript en je komt er vanzelf achter hoe super irritant het op een gegeven moment wordt dat MS allerlei nieuwe shit bouwt maar nooit eens die standaarden implementeert. Steeds beloven ze dat ze 'meer' compliant gaan worden. Aaargh implementeer die standaard gewoon compleet, hoe moeilijk kan het zijn?!
Doordat Internet explorer is geintegreerd in windows explorer.
Dat is al een hele tijd niet meer zo. Als ik nu een URL ingeef in een explorer venster dan opent dit de browser die als standaard ingesteld staat, in een nieuw venster. Microsoft had inderdaad het brilliante idee om Internet Explorer met explorer te integreren zodat geen tweede venster nodig is, maar dat mocht niet omdat het andere browsers dan minder kans gaf.
Nog steeds wordt er heel veel code gedeeld. De help paginas worden afaik ook door IE-code gerenderd. Waarom denk je dat de IE-verwijder optie in Windows 7 praktisch alleen de exe en referenties daarnaar verwijdert?

Begrijp me niet verkeerd, ik vind het geweldig dat je straks IE kan verwijderen, maar het is volgens mij nog steeds niet zo dat IE volledig losstaand is.
Is dat erg? Voor de gebruiker staat het nu los, maar vind je het nu echt anders dat de help in Windows gebruikt maakt van een of andere ie.dll bestand of van hlp.dll? Waarom zou MS code dubbel gaan schrijven, dat gaat tegen alle good practices in.

Je zou ook kunnen zeggen dat het frontend van IE gebruikt maakt van al bestaande libs in windows, net zoals (bijna) alle windows apps gebruik maken van de libs die de forms en common controls tekenen.

Firefox gebruikt ook aardig wat windows dll's, maar gebruikt toevallig niet de html render engine die al in windows zit. Dat is natuurlijk ook hun edge op IE, ze kunnen immers een betere engine maken.
Het is nog de vraag of IE8 no ook daadwerkelijk een betere CSS 2.1 ondersteuning heeft als bijvoorbeeld Safari en Firefox die grotendeels maar ook nog niet geheel compleet zijn in hun CSS 2.1 ondersteuning.
Het klinkt allemaal wel goed, nu hopen dat het ook zo aanvoelt op het moment dat we hem zien.
Hopelijk begint Microsoft het gevaar te zien van de concurrerende browsers en hebben ze onder die impuls hun browsers waardige concurrent gemaakt.
(Ik denk dat er samen met mij velen akkoord zijn dat dit nog niet zo was met IE7)
Ik test de beta al een paar maanden. Het viel mij tegen. Weinig verschillen met IE 7 en nog steeds veel oude en ook weer een paar nieuwe bugs. Maar het is wel de beste IE tot nu toe... Maar nog steeds geen side-by-side install, terwijl outsiders met Multipe IE bewijzen dat het wel makkelijk kan.
Hopelijk gaan verstokte ie6 nu ook voor een update...
Hopelijk gaan verstokte ie6 nu ook voor een update...
Ik denk dat die mensen toch vaak op Win2K of lager zitten, die kunnen dat niet (dank u Microsoft). Netwerkbeheerders zullen ook wel niet overstag gaan denk ik.
Volgens marketshare zit nog maar 1.32% op een win2k systeem, dus dat zal wel meevallen.
Het zijn idd vaak de bedrijven die de overstap niet maken ivm hun systeem dat alleen draait op ie6.

[Reactie gewijzigd door joldemans op 19 maart 2009 09:27]

Het kan ook gewoon lang duren vanwege alle benodigde testen. Het bedrijf waar ik werk (30.000 werkplekken) heeft sinds een week of twee IE7. Voordat het zover was moesten alle bedrijfsapplicaties getest worden. Eventuele aanpassingen moeten gedaan worden, weer getest en in een releaseschema ingepast worden. Daar gaat zo een jaar overheen.
Ik denk dat die mensen toch vaak op Win2K of lager zitten
Percentage gebruikers van W2000 en lager is nog slechts 3% of zo.
IE6 zit echter nog wel bij 20% van de gebruikers
Die IE6 users zijn volgens mij hoofdzakelijk gebruikers van illegale versies, en dan vooral de FCKGW-Windows XP's. Die kunnen niet gepatched worden naar SP1, en zijn sowieso een risico.
Volgens mij zijn het hoofdzakelijk bedrijven en andere organisaties die op IE6 zitten omdat deze geen risco's willen nemen of willen investeren in het upgraden van de browser die vaak ook voor allerlei interen web applicaties wordt gebruikt.
ha, bij een grote Nederlandse overheidsinstantie zijn ze net deze maand overgestapt van IE6 naar IE7. Kan je nagaan hoe snel zoiets gaat.
Veel bedrijven zijn tegengehouden om IE7 te gebruiken doordat ontwikkelaars hun programatuur nog niet hadden aangepast op IE7.

Apps werkten hietdoor niet. Zijn nog genoeg bedrijven die IE6 gebruiken.
Bij een upgrade van IE7 naar IE8 is dat eigenlijk veel minder een probleem.
Men kan bij gebruik van IE8 alle lokale sites nog in compatibility view (dus als IE7) laten renderen.
Het punt is dat niet alle gebruikers kunnen kiezen welke software/browser ze gebruiken. Als men aan het surfen is vanuit een bedrijfsomgeving, dan is er vaak helemaal geen keus.

Dit soort gebruikers gaan over wanneer hun ICT-afdeling de migratie uitvoerd (na een aantal testen) en niet eerder. Grote kans dat deze ook eerst naar IE7 gaan en pas over 1 a 2 jaar na IE 8. (Hoewel ik stiekem hoop dat bedrijven die nu nog over moeten van IE6 naar een nieuwe versie gelijk naar IE 8 gaan...)

Alle gebruikers van een illegaal besturingssysteem kunnen volgens mij nu ook zonder WGA ellende over [naar IE 7], maar goed aan de andere kant - je behoort gewoon een legaal OS te gebruiken :-)

Overigens zie ik meer heil in het plan van (Noorse) webmasters/sites om IE 6 actief te ontmoedigen om het aandeel IE6 naar beneden te krijgen, maar dat ter zijde...
Overigens zie ik meer heil in het plan van (Noorse) webmasters/sites om IE 6 actief te ontmoedigen om het aandeel IE6 naar beneden te krijgen, maar dat ter zijde...
Daar ben ik ook voorstander van, zelf heb ik nog maar 1 publieke website gemaakt sinds de komst van ie7, maar hier pronkt dan wel op iedere pagina die met een verouderde ie geopend wordt "Voor een betere surfervaring, gelieve uw browser te updaten.".

Ik weet ook wel dat er agressievere methoden zijn, maar ik ben er van overtuigd dat dit ook al helpt.
Aggressievere methodes zijn ook vrij zinloos omdat veel IE6 surfers daartoe veroordeeld zijn door de organisatie waar ze werken en geen keuze hebben.
Je wekt dan dus voornamelijk ergernissen op zeker als je hindelijker zaken als een banner gebruikt
Ik zie het meer in subtiele zaken. Kleine vertragingen inbouwen, renderbugs gewoon es niet workarounden, dat soort dingen :Y)

* OddesE droomt alleen van dit soort zaken
Is dat 17:00 Nederlandse tijd?
De presentatie gebeurt tijdens de keynote speech van Dean Hachamovitch.
Die spreekt om 09:00 in Las Vegas tijdens MIX09

http://blogs.msdn.com/ie/...-explorer-8-at-mix09.aspx

Dat zou best eens dicht tegen 17:00 Nederlandse tijd kunnen liggen

[Reactie gewijzigd door hAl op 19 maart 2009 09:26]

Ja, volgens de bron in het artikel verschijnt de browser om 12:00 's middags. Met de verschillende tijdzones zal dat dus uitkomen op 17:00 uur, omdat de EDT tijdzone 5 uur verschilt met onze tijdzone.
Ja, volgens de bron in het artikel verschijnt de browser om 12:00 's middags. Met de verschillende tijdzones zal dat dus uitkomen op 17:00 uur, omdat de EDT tijdzone 5 uur verschilt met onze tijdzone.
Eigenlijk zes uur. Maar omdat de Amerikanen, in de meeste staten, al op zomertijd zitten...
Ja, Microsoft spreekt over 'noon EST' dat is omgerekend dus vijf uur 's middags bij ons
Via de links is de RC1 al te downen. Dit is toch niet de definitieve versie?
Nee dit is de Release Candidate.
nope, zie ook het verhaaltje dat erbij staat ;)
RC1 is short for "Release Candidate 1". Release candidate software is ready to be evaluated by users while it undergoes final testing. You may experience minor bugs or compatibility issues with websites while browsing

ik download 'm morgen wel ofzo, het zal wel topdrukte worden na 17:00 vermoed ik :P
In principe zou de laatste RC ook de release-versie moeten zijn, maar eigenlijk moet je bij Microsoft het woordje 'RC' vervangen door beta.

Bij Mozilla is het wel zo dat de laatste RC ook daadwerkelijk de release wordt...

@BloodSeaker: Een RC bevat bij Mozilla nooit de kreet RC - de RC's van Fx 3.5 zullen dus door het leven gaan als "Firefox 3.5" en zullen verspreid worden als Fx 3.5 RC1,2,3 (etc).

Zodra een release candidate ook stabiel genoeg bevonden wordt gaat men die versie als release uitbrengen...

[Reactie gewijzigd door Little Penguin op 19 maart 2009 10:23]

Mmm, bij Mozilla brengen ze gewoon een volgende release candidate uit, of ze goochelen met versienummer waardoor van een release candidate nooit een release komt zeker :D
Trouwens, voor Windows 7 en Office gaat dat toch ook niet op hoor dat je rc moet vervangen door beta, net als voor ie7 dat zo was, ie8, ...
"Volgens Microsoft verslaat IE8 andere browsers wat betreft laadtijd in de helft van de gevallen"

m.a.w. in de andere helft is ie trager m.a.w. voor alle gevallen tesamen is ie niet sneller noch trager dan andere browsers.
Mischien dat er nog een gelijkspel is in enkele gevallen ?
Maar we zien het morgen wel.
De performance test van Microsoft wordt hier beschreven
http://www.microsoft.com/...eta/videos.aspx?vindex=14

Wel WC eend gehalte maar dat geldt eigenlijk voor de meeste browser gerealteerde tests. (Sunpider -Webkit, V8 - Chrome, Dromeao - Mozilla)
Mooi, ik draaide al een tijdje IE8, vanaf beta 1 op precies te zijn.

Ik vind het prettig werken. Vooral het zoeken werkt nu netzo als bij FF ;)

Daarnaast werkt het IMO iets sneller dan IE7, maar dat ligt mss aan de prefetching...
IE8 start in ieder geval veel sneller op dan IE7, en ook sneller dan Firefox, tenminste op mijn pc. Het laden van websites durf ik niet te zeggen, maar het voelt wel lekker snel aan.
En ondertussen kijken webdevelopers reikhalzend uit naar IE9, aangezien IE8 nog steeds mijlenver achterloopt op de stand der techniek. Ik noem DOM lvl 2 & 3, SVG, Canvas, <video /> en <audio />, etc. etc.

Voordeel is wel dat we nu eindelijk IE6-support echt kunnen laten varen voor bedrijfswebsites en webapps, en IE6 naar zijn graf kunnen dragen. Good riddance.
Dat bedrijf waar ik werk heeft meer dan 40.000 PC's nog steeds op IE6 draaien. Helaas. En dat zal niet snel veranderen. Ook helaas.
Door welke browser wordt <video /> en <audio /> wel volledig ondersteund? Wat is overigens volledig ondersteund?
Door welke browser wordt <video /> en <audio /> wel volledig ondersteund? Wat is overigens volledig ondersteund?
Geen, voor zover ik weet. Er is een experimentele versie van opera die het ondersteund maar ze hebben nooit iets losgelaten over wanneer dat in de volledige versie beschikbaar wordt gemaakt.
Bij FF wil men het geloof ik i de komende versie introduceren.
Geen, <audio> en <video> zijn onderdeel van HTML5, en aangezien die nog in ontwikkeling is, kan niemand claimen er volledig support voor te bieden. Men wilde daarvoor ook eerst ogg gebruiken, maar daar zijn ze inmiddels alweer vanaf gestapt. Nokia en Apple waren tegen. :( Er wordt nu geen codec meer voorgeschreven. Zie ook hier.

WebKit (Chrome, Safari) ondersteunt overigens wel de <audio> en <video> (en ook <canvas>) tags, maar dus niet volledig, wat dat kan niet zolang de spec niet final is.
Ik vraag me af in hoeverre we nu support voor IE6 kunnen laten varen. Volgens mij zullen vooral veel IE7 gebruikers gaan upgraden. De mensen die nu nog met IE6 zitten, hebben daar - denk ik - in de meeste gevallen niet bewust voor gekozen.

Het zou wel mooi zijn, wanneer we nu eindelijk eens van IE6 af waren, maar ik verwacht dat het nog een tijd gaat duren. Misschien met de release van Win7, laten we het hopen.

Waar ik nog wel benieuwd naar ben, is hoe het zal verlopen met die hele Compatibility List, IE7-modus, etc.. van IE8. Ik ben heel bang dat we er met IE8 nog meer problemen (lees: meer verschillende versies).

Is er trouwens iets bekend over de mogelijkheid om IE7 en IE8 wel naast elkaar te draaien? Want als ik ergens moe van wordt, is het wel dat ik als ontwikkelaar niet (zonder virtual machine) de verschillende IE versies naast elkaar kan hebben, om te testen.
Ik ben ook benieuwd daarnaar ja. Microsoft maakt het webdevelopers niet makkelijk met hun ideen over browserontwerp. Die quirksmode is soms ook heel ergelijker. En dan IE7 daarin gaat draaien als er een xml tag bovenaan een xhtml pagina staat bijvoorbeeld.

Ik hoop dat ze met IE8 gewoon wat beter de standaarden gaan naleven en dat ze GEEN terugval proberen in te bouwen op oude bugs op basis van een slechte manier om te bepalen of dat nodig is. Gewoon n (goede) rendermode zou het de webdevelopers een stuk makkelijker maken.

Als webdeveloper ben ik wel benieuwd naar de prestaties. Ik hoop niet dat er geen aanpassingen nodig blijken omdat IE nu alles netjes rendert maar ik ben daar nog niet helemaal van overtuigd.
Het is toch veel gemakkelijker om gewoon w3c compatible sites te maken? Dan hoef je ook geen rekening met IE te houden.
Mijn eigen site houd alleen rekening met W3C en als mensen met IE hem niet goed kunnen bekijken, is dat niet mijn probleem, moeten ze maar een W3C compatible browser gebruiken als opera of FF.

(Nu zal dat voor proffesionele ontwikkelaars die er hun geld mee moeten verdienen wat moeilijker zijn, maar IE6 volledig negeren is nu onderhand toch wel aan de orde).
Dat de overstap naar IE7 of versie 8 moeilijk verloopt is Microsoft's eigen fout. Het ligt (meestal) niet aan de sites op het internet, maar op de intranet sites.
Vele control panels van Microsoft zijn IE6 only (ik denk aan verouderde Windows Media Services sites, oude CRM webapplicaties,.... al dan niet van Microsoft). Voor bedrijven is het niet IE6 een update geven, daar is het IE6 een update geven en een volledig nieuwe licentie moeten aankopen van een zeer duur pakket. Daarbij zullen daar migratie problemen bij komen en het onderwijzen van personeel.

Misschien ook lichtjes de reden waarom bedrijven wat treuzelen om een upgrade te doen van hun besturingssysteem.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair:Apple iPhone 6Samsung Galaxy Note 4Assassin's Creed UnityFIFA 15Motorola Nexus 6Call of Duty: Advanced WarfareApple WatchWorld of Warcraft: Warlords of Draenor, PC (Windows)Microsoft Xbox One 500GBTablets

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. Tweakers is onderdeel van De Persgroep en partner van Computable, Autotrack en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013