Channels
Powered by True

Apple geeft MacBook-reeks een update

Door René Gerritsen, dinsdag 15 mei 2007 20:34
Bron: Apple, submitter: Herakles, views: 23.040

Apple heeft updates gepresenteerd voor zijn MacBook-serie. Gek genoeg kiest het bedrijf, in tegenstelling tot de meeste andere grote computerfabrikanten, niet voor Intels nieuwe Santa Rosa-platform.

Nieuwe Apple MacBooksApple heeft besloten om de MacBook-lijn bij te werken met hardware die relatief bescheiden van aard is, in plaats van met Santa Rosa-componenten. Daarmee laat het bedrijf pluspunten als een 800MHz-bus en de nieuwe mobiele 965-chipset links liggen, en heeft het op papier direct een achterstand ten opzichte van de concurrentie die Santa Rosa wel omarmt. Een mogelijke verklaring hiervoor zou zijn dat het bedrijf van plan is een duidelijkere scheiding tussen de MacBook en de MacBook Pro aan te brengen, maar in een interview met MacWorld zegt het bedrijf deze keuze te hebben gemaakt om de kosten van de budgetlijn te drukken. Het instapmodel, de 1099 dollar kostende 13"-MacBook, moet het daarom doen met een 2,0GHz-Core 2 Duo T7200-processor, in plaats van de snellere T7300 met een bussnelheid van 800MHz. Het instapmodel is al wel voorzien van de voorlopige versie van 802.11n-netwerkconnectiviteit. De laptop heeft verder een 80GB-harddisk gekregen die op 5400rpm zijn werk doet. Een dvd-brander is nog altijd niet standaard; in plaats daarvan krijgt de gebruiker een dvd/cdrw-combodrive tot zijn beschikking.

Voor 1299 dollar koopt de consument een 13"-MacBook met 2,16GHz-Core 2 Duo T7400-processor. Apple kiest hier weer niet voor de meer voor de hand liggende, nieuwe T7500. De laptop is verder uitgerust met 1GB 667MHz ddr2-geheugen, een 120GB 5400rpm-harddisk en een 8x-dvd-brander. Het zwarte topmodel uit de Macbook-reeks kost 1499 dollar en krijgt eveneens een T7400-processor. Het verschil met de hiervoor genoemde uitvoering zit in de 160GB-schijf die op 5400rpm draait. Alle MacBooks zijn verder uit te breiden met extra werkgeheugen tot een maximum van 2GB, en de harde schijf kan vervangen worden door een exemplaar dat 200GB kan opslaan.

Er wordt door Apple met geen woord gerept over de subnotebooks waar AppleInsider het recent over had. De verwachting is dat deze samen met de geüpdatete MacBook Pro's op het WWDC worden aangekondigd. Daar zal ook blijken of de speculaties waar zijn dat Santa Rosa aan de MacBook Pro's voorbehouden is. Of de nieuwe MacBook-laptops uitgerust worden met leds als backlight is ook onbekend, maar gezien de belofte van Steve Jobs zal dit dan tenminste de laatste serie zonder led-backlight moeten worden. Waarschijnlijk zullen deze 'groene' displays eerst in de nieuwe MacBook Pro's verschijnen.

Volgende: Europarlement weert politie uit biometriedatabase 20:51
Vorige: China gaat wimax-concurrent testen tijdens Spelen 17:57

Reacties

«  1  2  3  »

Jammer, ik had gehoopt op een iets betere geintergreerde GPU in de nieuwe macbooks

Vergeet het maar, er moet wel verschil blijven tussen een MacBook en een Pro natuurlijk ;)


@SniperFox: geniet jij maar van je IRQ_LESS_OR_NOT_EQUAL's en vergelijkbare BSOD-schermen, WIJ hebben tenminste stabiele systemen onder alle omstandigheden :7

Nu alleen nog games die erop draaien ;)

Je kan windows zetten op een macbook. Je kan linux zetten op een laptop.

Wat is dus je probleem?

vreemd, mijn pc is zo stabiel als wat,... eigenlijk bijna alle pc-systemen die ik ken... misschien deed jij iets verkeerd met je pc toen je er een had of geloof jij zomaar alle geruchten die uit 1996 komen?

geniet jij maar van je IRQ_LESS_OR_NOT_EQUAL's en vergelijkbare BSOD-schermen, WIJ hebben tenminste stabiele systemen onder alle omstandigheden
There's a big difference between BSD and BSOD ;)
Maar ff serieus, ik heb de laatste 4 jaar geen enkele BSOD voorbij zien komen, retestabiele windows omgeving.Kwestie van stabiele drivers gebruiken, is echt niet zo moeilijk ;)

De macbooks zijn btw ook 50 euro goedkoper geworden..

Volgens mij is de prijs, 802.11n en de processor dan het enigste verschil. De Harde Schijven waren al deze opslaggrootte, en het geheugen was ook al volgens deze indeling.

Vind het eigenlijk nogal veel heisa voor zo'n kleine update. 802.11n kon je bij de gewone macbooks met core2duo processors voor 2 dollar erbij krijgen, dus dat is ook niet echt een groot verschil.

Edit: @hieronder, je hebt gelijk ik zat wel te slapen toen ik dit bericht heb gelezen. Ik blijf overigens bij mij punt dat ik het veel heisa vind voor een kleine update :)

Schijfruimte is wel degelijk groter geworden.. En het instapmodel had nog 512 mb geheugen...

En nog steeds belachelijk duur :D

Hoewel Neko bijna weggemod is met die opmerking, toch vind ik die opmerking terecht: kan iemand mij uitleggen dat een macbook zo duur moet zijn?
Hebben we te maken met service, ondersteuning of i.d. wat zo'n 13" macbook met een c2d t7200 nog zonder dvdrw een prijskaartje van rond de 1100 euro verklaard.

Ik zit hier al 3/4 jaar achter een Toshiba met een c2d t5500 (1,6GHz), misschien wel maar een halve gig ram, maar wel een flink scherm en standaard een dvdrw. En natuurlijk kwam 'ie met Xp. Is het juist de afmeting (13" is klein?) die het em doet?

Ik snap echt niet dat iets met zulke specs zo duur moet zijn, wie weet het wel?
En: wie heeft het er voor over en waarom?

edit: die toshiba kostte bijna 700,- natuurlijk wel belangrijk dat even te vermelden :Z

Prop jij die hardware eens in een laptop met een 13" scherm. Da's gewoon krap werken, die dingen zijn daardoor duurder. Waarom denk je dat alle wegwerpklapjaps van de mediamarkt 15,4" zijn?

De Macbook is zo duur vanwege de onderdelen die erin zitten. De Core 2 Duo processor is niet de goedkoopste. Men had er ook een Celeron in kunnen zetten waardoor de prijs weer een stuk omlaag kan. Punt is dat men met deze werkwijze flink inlevert op kwaliteitsgebied en dat is iets waar Apple geen concessies aan wil doen. Er zitten dus gewoon duurdere hogere kwaliteit onderdelen in de Macbook.

Kijk je naar vergelijkbare laptops dan zie je dat de Macbook netzo duur of een stukje goedkoper is dan de anderen. Kijk maar eens op www.system76.com en configureer de 13" laptop met Ubuntu Linux exact hetzelfde als de Macbooks. Je zit al snel 100 euro boven de prijs van een Macbook. MSI heeft trouwens ook een v ergelijkbaar model waarbij de prijs hetzelfde is. Nou is MSI geen a-merk, wat Apple wel is en als je dat meeneemt in de vergelijking dan is zo'n Macbook toch niet zo duur meer.

Gevoelsmatig kun je dan nog discussieren of een prijs van 1099, 1299 en 1499 duur is of niet. Voor velen is en blijft het erg veel geld. Een aantal anderen heeft dat al bij bedragen van 600 euro (en daarvoor kun je tegenwoordig ook aardig wat laptops kopen). Een computer is nou eenmaal duur, het is een aardige investering die je doet. Als je ziet hoe mensen er dikwijls mee om gaan dan vraag ik me vaak af of men dit wel beseft.

Voor zulke kleine update hoeft er nou ook weer geen t.net artikel te verschijnen. Dat doen we voor de andere fabrikanten ook niet.

Agreed, Apple lijkt bij sommigen echt heilig...

Het nieuws is hier dat deze upgrade niet echt nieuwswaardig is. Apple excelleert op 2 fronten: 1) opvallende nieuwe producten en 2) minimale upgrades van bestaande producten waardoor ik telkens denk: heb ik daar nou al die tijd op zitten wachten?

waarom zou je wachten op een update ?

Omdat je niet de winkel uit wil lopen met een splinternieuwe klapjap om 's avonds op het internet erachter te komen dat er een nieuwere komt binnen een maand...

In de tekst staat dat een DVD-brander niet tot de beschikking is standaard bij het instapmodel, echter als ik het instapmodel selecteer krijg je wel een superdrive met double-layer ondersteuning en dus geen Combi meer.
Volgens mij zit er wel een DVD-brander in hoor! :)

/Edit: waarom nou weer overbodig gemod dan, ik dacht dat het juist een helpende hand was, maar ok.

Eeuh.. er staat gewoon een combi drive bij hoor..

edit: Bij de NL site, als je hem selecteerd staat er rechts idd dat er een superdrive in zit.. bij de VS site staat netjes combo.. zal een foutje zijn dus.

Op de pagina waar je het model moet keizen staat wel Combo drive, dus misschien dat het een foutje is? (een van de 2 in ieder geval)

Link:
http://store.apple.com/Ap...ts/nlstore?family=MacBook

Is er al wat bekend over eventuele updates van de Imac en/of de mac mini? Ik zit al een tijdje te wachten op een update voor de mac mini..

Voor 1299 dollar koopt de consument een 13"-MacBook met 2,16GHz-Core 2 Duo T7400-processor. Apple kiest hier weer niet voor de meer voor de hand liggende, nieuwe T7500. De laptop is verder uitgerust met 1GB 667MHz ddr2-geheugen, een 120GB 5400rpm-harddisk en een 8x-dvd-brander. Het zwarte topmodel uit de Macbook-reeks kost 1499 dollar en krijgt eveneens een T7400-processor. Het verschil met de hiervoor genoemde uitvoering zit in de 160GB-schijf die op 5400rpm draait.
dus je betaald 200 dollar extra voor die 40 GB extra en een zwart kleurtje?

Ja, dat was altijd al zo.. dat heet marketing..

Misschien dat de kosten ook iets hoger zijn om het zwart en mat te maken, ipv wit en glanzend..

En dat zwarte ding is mateloos populair - dus Apple komt er zoals gewoonlijk weer mee weg :+


Vraag en aanbod... Volgens mij is onze maatschappij hierop gebaseerd :+

En een dvd brander. Ik vind het trouwens belachelijk / niet meer van deze tijd dat er bij de goedkoopste versie alleen een cd-brander in zit. Voelt een beetje 2004 aan.

En nu kom je alweer in een veel duurder model uit. Want als optie een DVD brander in het goedkope model stoppen zit er niet in. Belachelijke marketing IMHO.

Zeg maar gerust 2002. De meeste in 2004 hadden al een DVD brander.

Dit is voor mij erg goed nieuws. Ik wilde heel graag een Macbook aanschaffen voor het nieuwe schooljaar, maar vond het te duur om een Macbook met een 2,0 GHz processor te kopen. Dat nu de goedkoopste Macbook standaard 1GB geheugen heeft en goedkoper is heeft mij doen besluiten dat ik volgend schooljaar de trotse eigenaar ben van een Macbook.

Dat nu de goedkoopste Macbook standaard 1GB geheugen heeft en goedkoper is heeft mij doen besluiten dat ik volgend schooljaar de trotse eigenaar ben van een Macbook.
En dan zijn dit nog maar de applestore prijzen. Als ik jou was zou ik intensief gaan web-shoppen bij diverse apple shops, en dan liefst diegenen die niet officieele apple resellers zijn (want die krijgen hele strenge regels opgelegt qua winstmarges en hoeveel % ze onder de applestore mogen zitten qua prijs)

Meestal krijg je dan nog net iets meer waar voor je geld.

Als hij student is dan koop je hem gewoon via AoC of Surfspot, dan krijg je zo al 10% korting wat je bij Apple resellers er zelden af krijgt.

dan zal die santa rosa stuff voor de update van de MacBook Pro worden. Lijkt me vrij evident en logisch.
Het "pro" gehalte moet toch ergens zitten, niet?

Er wordt door Apple met geen woord gerept over de subnotebooks waar AppleInsider het recent over had. De verwachting is dat deze samen met de geüpdatete MacBook Pro's op het WWDC worden aangekondigd.
Echt? Zelfs de Mac-geruchtensites hebben het voor een eventuele subnotebook over het einde van het jaar, niet over WWDC (11-15 juni).

Edit: Het modereren neemt steeds groteskere vormen aan.
Dit was mijn allerlaatste bijdrage. Doei.

de iphone werd ook maanden eerder geintroduceerd, maar moet ook nog op de markt verschijnen..

Wel komisch dat bij het nieuwsitem over de Sony N30,
"die iets weg heeft van een MacBook"
niet geklaagd wordt over de T7400. De prijs van de N30 begint overigens bij *kuch* ¤2000,-

Maar dan heeft ie wel een vingerafdruklezer. O joy!

Edit: Het modereren neemt steeds groteskere vormen aan.

Begint bij ¤ 899 zul je bedoelen! kijk maar naar de bron van dat artikel. Dat artikel is verkeerd vertaald door tweakers..

Helaas stond er een foutje in het artikel op GoT en is in het artikel op Engadget dat de laptop van Sony 900 tot 1000 euro gaat kosten.

Ik moet nog voor 2000 euro een Apple notebook vinden met BR of HD-DVD.. wacht eens even.. die is er niet ;) Daarnaast heeft die van 2000 euro ook een carbon casing dat 'm extra licht maakt wat... deze ook niet heeft. Dus als je er goed naar kijkt betaal je een kleine 1000 euro, wat je bij acer/fujitsu or Asus voor 600 a 800 euro hebt. En met een spuitbusje van 15 euro maak ik 'm voor je nog apple wit ok :)

Goh, je schroeft je laptop open, gooi je drive in de prullenbak en schroeft er een BD/HD DVD drive in. Problem solved.

Daarnaast vraag ik me serieus af of er zo ontieglijk veel vraag is naar die drives, er is nog steeds geen standaard en ik heb geen zin om een drive te kopen waar straks niks voor komt. Ik heb uberhaupt geen zin in een optical drive, daar hebben we Daemon toch voor?

*BR/HDDVD=bagger, totaal nog niet klaar voor de markt, NIEMAND gebruikt het al echt, op de PS3games na
*voor die 2000¤ heb je GEEN BR/HDDVD bij sony, 2000is de instap prijs, modificaties aan het systeem kosten meer
*de MBP is lichter en dunner, dus zwijg over je carbon-zever
*sony werkt met 72dpi schermen, apple met 100dpi schermen: meer beeld op de MBP
*de MBP is simpel en sexy, geen enkel sony systeem is dat :P
*OSX werkt. punt. voor geen geld ter wereld heb je een OS dat out of the box zo goed werkt en van zo'n hoge kwaliteit is. en het OS is niet eens duur (130¤ tov 300-800voor windows, linux werkt niet volledig out of the box)
dat was dan dat voor je apple-bashing :P

Niemand gebruikt het? Als ik een film kan wegbranden op 4,7 of op 25 gig die ik net samengesteld heb, dan weet ik het wel. En de rest vd industrie ook.
Die 2000 euro voor de VX versie of welke dit is, is met BR. Koopje dus
De carbon versie weegt 800 gram, je zei.. lichter.. neh
Je schermen is afhankelijk weer van welk type je neemt, ook Sony kan hier zeker concurrentie in vormen. Sterker nog het zou me niet verbazen als het Sony LCD's zijn in je Apple.
Sexy... ja dat vinden veel mensen ook van Carmen Electra, er zijn er ook veel die 't een silicone doos vinden.
OSX werkt.. true.. maar spelletjes... software? Tevens 130 euro... XP licentie is 100 euro..

Je lijstje klopt niet. Voorbeeld: Sony N31 heeft scherm op 103 ppi. SZ5 heeft scherm op 120 ppi.

@n4m3l355:
WoW?
battlefield 2?
en zo verder.....

Niemand gebruikt het, schijfjes beginnen ouderwets te worden. Mensen kopen er gewoon een grote harde schijf bij en mounten de zaak wel...

Even voor de duidelijkheid. Ik gebruik geen windows en ook geen os x, maar het argument dat os x out of the box werkt, lijkt me geen argument. Windows werkt ook out of the box. Beiden doen ze het op geheel eigen wijze.
Ook lijkt de kwaliteit van de hardware niet echt een punt om over te stappen op Apple. Hier op kantoor zitten een aantal Mekkerts en bij een aantal MacBook Pro's zijn al heel wat onderdelen vervangen. Er zijn ook heel berichten in de media geweest over defecte schermen en oververhitting.
Mijn conclusie? Windows-machines en Apples zuigen beiden, maar waarschijnlijk haal ik binnen een jaar wel een Apple op. Die zien er ten minste nog aardig uit.

WoW? Ja, een klega is clan leider en ze heeft 1 computer, een MacBook Pro.
De rest zal wel niet.

Heel leuk allemaal, maar wat die andere laptops allemaal niet hebben is Mac OS X!
«  1  2  3  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende: Europarlement weert politie uit biometriedatabase 20:51
Vorige: China gaat wimax-concurrent testen tijdens Spelen 17:57

Powered by True
RSS VNU Media logo
© 1998 - 2008 Tweakers.net - Alle rechten voorbehouden
Uitgever van: