Hoofdcategorieën
Device Settings

Justitie wil illegale kansspelen via internet aanpakken

Door Bart Veldstra, maandag 19 september 2005 23:24
Bron: Ministerie van Justitie, views: 11.709

Het ministerie van Justitie wil samen met het OM, de FIOD-ECD, het KLPD, Verispect en de Belastingdienst on-line goksites die gericht zijn op Nederlands publiek juridisch gaan vervolgen. Het plan van aanpak dat is ontwikkeld bestaat uit het opsporen van illegale kansspelen, het ontmoedigen van het aanbieden van en deelnemen aan de spellen en het vervolgen van de criminelen die betrokken zijn bij de sites. Het ministerie van Justitie is tot actie overgegaan naar aanleiding van het onderzoek "Kansspelen op het Internet" dat het KLPD heeft gedaan naar het voorkomen van illegaal aangeboden gokspellen, waarvan volgens het rapport in 750 gevallen sprake was. Van die gevallen richt dertig procent zich uitsluitend op Nederlanders en in bijna de helft van alle situaties betrof het een Nederlandse aanbieder.

Digitaal casinoVolgens de Nederlandse wet is elk on-line gokspel dat gericht is op de Nederlandse markt illegaal. De reden voor deze regel is het gebrek aan garantie dat een deelnemer heeft op een eerlijk spelverloop, een veilige transactie van geldbedragen en de uitkering van de gewonnen prijzen. Overigens heeft minister Donner een wetsvoorstel opgesteld voor een legaal alternatief. Als dit wordt goedgekeurd, krijgt Holland Casino een tijdelijke vergunning om kansspelen aan te bieden op het internet. Na twee jaar worden de resultaten geëvalueerd en wordt uiteindelijk besloten of het geoorloofd is om on-line casino's een groen licht te geven.

Volgende 09:35 Videobeelden engine met DirectX 10-API in actie vertoond
Vorige 22:26 Skype: in drie jaar tijd van nul naar 3,3 miljard euro
Advertentie

Reacties

«  1  2  »

De enige echte reden is dat de Staat inkomsten mist uit het gokken (wat momenteel een lucratieve monopolie markt is)
Notoire gokkers weerhouden ze overigens toch niet via deze maatregelen.

wat een onzin
het probleem is dat deze online casino's niet gecontroleerd worden op fair play. mensen die daar gaan gokken kunnen dus systematisch oneerlijk veel geld uit de zakken worden geklopt.

krusher: tuurlijk wint het casino altijd (gemiddeld genomen), daar is geen twijfel over mogelijk.. met fair play bedoel ik de uitkeringskansen die de 100% wel moeten benaderen in een casino.. online is dat voor een bezoeker niet te controleren, en als er dan geen enkel orgaan is dat dergelijke websites controleert kunnen ze je dus flikken wat ze willen.

glashelder: ja tuurlijk wist ik dat (doh)

't gaat er om dat de staat de burger af en toe ook wel wil beschermen en dat niet _alles_ wat ze doen om geld draait (ook al denkt de burger graag van wel).

daarnaast denk je toch niet dat alle mensen die online gokken bij een of andere illegale goktent ineens naar holland casino rent? er zijn genoeg andere online alternatieven waar te gokken valt. dat snapt men bij de overheid ook wel.

Fair play? The house always wins. Ga daar maar van uit.

Misschien wordt het dan es tijd dat er eens goede kansspel-wetgeving komt, die voorziet in een (gecontroleerde) uitgifte van vergunningen aan derden.

Op dit moment wordt vooral de staat wijs van het gokken in Holland Casino's en het verhaal 'we willen de gokverslaving op die manier in de hand houden' gaat er bij mij niet in want er wordt nogal actief reclame gemaakt voor een avondje gokken in Holland Casino's (waar je in korte tijd toch gemakkelijk een maandsalaris kan uitgeven).

wat een onzin
Holland Casino is van de staat. Wist je dat? Vast niet.

Ik denk inderdaad dat dit meer met "gemiste inkomsten voor de staat" te maken heeft dan dat de staat zich bekommert over gokkers die minder winkansen hebben ;)

wat een onzin
het probleem is dat deze online casino's niet gecontroleerd worden op fair play. mensen die daar gaan gokken kunnen dus systematisch oneerlijk veel geld uit de zakken worden geklopt.
Zo openlijk toegeven dat ik naief ben zou ik dus ECHT nooit doen, hé.

De Nederlandse casino's zijn voornamelijk bedoeld om er voor te zorgen dat de overheid bij het witwassen van zwart geld toch zijn deel krijgt. Zwart geld is geld waar geen belasting over is betaald. Door de casino's krijgt de overheid toch een deel van dat zwarte geld in handen. Ze verdienen er minder op dan met belasting over wit geld, maar in ieder geval is het meer dan niks.

Een jaar of 3 geleden heb ik voor een leasemaatschappij een financiële analyse gemaakt van Holland Casino. Belangrijk daarbij was natuurlijk het toekomstperspectief. Op dat moment werd het toekomstperspectief al in belangrijke mate bepaald door online kansspelen, die de marktpositie van Holland Casino konden bedreigen. Doorslaggevend hierbij was de toelating van online kansspelen door de Nederlandse wetgever.

Ook Holland Casino wil sinds enige jaren online kansspelen aanbieden, liefst als monopolist. In iedere publicatie van Holland Casino wordt hierbij erop gehamerd dat Holland Casino de enige Nederlandse marktpartij is die gokverslaving tegengaat. Pak een willekeurig jaarverslag erbij, bekijk een willekeurige reclamespot, spreek een willekeurige medewerker van Holland Casino aan en de boodschap is: we willen mensen wel laten gokken, maar wel verantwoord.

Of dit oprecht is mag je zelf beoordelen, maar feit is dat Holland Casino van overheidswege verplicht is gokverslaving te voorkomen. Daarbij kan de overheid als enig aandeelhouder ook nog een beetje sturen, terwijl dat bij andere online goksites absoluut niet het geval is.

Als Nederlandse belastingbetaler ben ik trouwens blij met Holland Casino. Van de gokopbrengsten van Holland Casino stroomt 100% terug de staatskas in. Dat gaat om een bedrag van ongeveer 150 miljoen euro aan belastingen (kansspelbelasting, BTW) en 130 miljoen aan netto bedrijfsresultaat (cijfers van 2004). Dat is een bedrag van 280 miljoen euro per jaar dat direct of indirect de staatskas invloeit. Dat scheelt jou en mij weer wat belasting :)

Of dit oprecht is mag je zelf beoordelen, maar feit is dat Holland Casino van overheidswege verplicht is gokverslaving te voorkomen.
Op welke manier ze dit dan voorkomen is mij toch echt een raadsel. Bijvoorbeeld reclame voor tabak en alcohol is sterk aan banden gelegd, maar voor Holland Casino (en ook bijv. voor Sporttotalisator met hun krasloten) lijkt geen enkele beperking van toepassing. Die mogen ongegeneerd reclame maken om je vooral maar zoveel mogelijk geld te laten komen vergokken.

En, zoals eerder gezegd, in het Casino kost het je, voor zo ver ik weet, toch echt bar weinig moeite om er in korte tijd een maandsalaris doorheen te jassen en dan wordt je echt niet verteld 'Meneer/mevrouw, met het oog op een op de loer liggende gokverslaving willen wij u vragen het casino te verlaten.'

Inderdaad, de mensen beschermen doe je niet door verbieden maar door onderwijzen. Iedereen kansberekening leren en niemand wil meer gen@@id worden.
Voor iedereen die wil gokken geld: Rien ne va plus! De centen zijn niet meer van U!
Mensen die dat niet snappen moet je opvoeden. Verbieden heeft nog nooit ergens tegen geholpen.

tegen geholpen :?

In ieder geval is verbieden goed voor een ding:

LEGALE DIEFSTAL!

Denk daar maar eens over na...

:Z Er is echter maar 1 partij die hier beter van word, en dat is natuurlijk de nederlandse regering. Holland Casino is uiteindelijk een staatsbedrijf. :Y)

De hele reden is gewoon dat Holland casino veel belasting moet afdragen aan meneer Donner en Zalm en de online aanbieders dat niet doen. Onder het mom van bescherming van de consument kan zo ook deze markt weer gemonopoliseerd worden voor Holland casino en de Nederlandse staat. net zo goed als het tegen gaan van kopen van cds, dvds, sigaretten, drank etc in het buitenland zonder dat onze overheid of content-mafia er met hun grijpgrage-graai poten bij kunnen.

Ik ga ervan uit dat mensen in eerste instantie zelf verantwoordelijk zijn voor wat ze doen. Ik vertrouw er in ieder geval op dat in een Holland Casino er wat betere controle is op de loop van het spel en de spelregels. Als men beweert dat er, zeg, 80% wordt uitgekeerd dan wil ik erop vertrouwen dat dat ook zo is. Op het internet is er echter geen enkele controle... 8-)

En zie het dan ook maar eens als belasting-ontduiking |:(

jammer dat de staat ook een monopolie is eigenlijk :+

hee mag dat niet dan, gokken via internet :o

Het zal me benieuwen maar ik vermoed niet dat dit wetsvoorstel zal voorzien in het (uiteindelijk) verlenen van vergunningen aan andere partijen dan het Holland Casino.

hee maar de overheid heeft toch al belasting afgesnoept via je inkomstenbelasting, (vergeten we alle overige accijnzen en btw)

dus: eerst geld verdienen, belasting betalen, iets kopen belasting betalen, oh en iets leuks doen: gokken, weer betalen, aiaiai raar he dat de economie niet zo hard aantrekt.

En als je onderweg dood gaat wordt er nog een keertje belasting over betaald. Daar zijn we in Nederland namelijk erg goed in, meerdere malen belasting heffen over hetzelfde geld.

Wat denk je dat er met de betaalde belasting gedaan wordt? Juist, die wordt uitgegeven.
De enige oorzaak van een niet zo geweldige economie is het NIET uitgeven van geld. Dat de regering je belastinggeld uitgeeft in plaats van jijzelf maakt voor de economie helemaal niets uit.

Als je wat wint met gokken moet je daar ook weer belasting voor betalen, maar als je alleen maar verliest, waarom krijg je dan niks terug?

Mooi dubbelop dus.

Dat is met elke loterij (op de staatsloterij na, dus concurrentievervalsing).

1. Je geeft geld uit om te kunnen gokken.
2a. Je wint: je ontvangt de prijs en betaalt daarover belasting.
2b. Je verliest: je krijgt geen 'verliesboete' en betaalt/ontvangt daar ook geen belasting over, omdat zo'n boete niet bestaat. ;)

Ja, maar dan had er belasting op het kaartjer moeten zitten en niet op de prijs. Want het geld van het kaartje, dat geef je dus uit.

Mensen die gokken op internet, doen het vooral om het gokken. In een casino kan je het nog doen voor de gezelligheid; een avondje uit. De online gokkers zijn imho de verslaafden.

Totale BS! Ik ben nog nooit naar het casino geweest maar ik heb in het verleden wel op de Ascot races in Engeland gewed, via internet. Waarom via internet? Omdat ik geen enkele behoefte heb om op het bakje bij Ladbrokes te gaan zitten. Ik zette een paar piek in op de paardjes die me interessant leken, ging naar m'n werk, en 's avonds zag ik wel of ik gewonnen had. En 's avonds bij de BBC de races nog ff volgen.

Via internet gokken en _dus_ verslaafd? Ik dacht ut niet.
Geen behoefte om bij de notoire gokkers uit te hangen? Precies de reden om via internet een wedje te leggen.

Wat een onzin, reken maar dat wanneer er in het HC niets te winnen viel het er ineens niet meer zo gezellig was.

Die reclames werken blijkbaar want jij hebt in ieder geval al het idee van een 'gezellig avondje uit' :)

"de online gokkers zijn de verslaafden" is wat overdreven.
Maar wat zeker wel klopt is dat er meer en meer een hoger percentage van de gokververslaafden dit door het internet zijn. Omdat de drempel lager ligt, je kan dit op je eentje thuis doen zonder sociale controle. Het lijkt of het allemaal virtueel is waar je mee bezig bent, een onschuldig computerspelletje.
Je kan het vergelijken alsof iedereen naast water ook alcoholische dranken thuis uit je kraan kan laten stromen. Er zouden veel mensen blij mee zijn, een prachtige vooruitgang, maar zou het de alcoholverslaving niet in de hand werken?

Mijn vader zit in de speelautomatenbranche en moet aan allerlei strenge eisen voldoen, zoals bijv. preventie van gokverslaving. Ze mogen ook niet echt reclame voor de speelhallen maken en allerlei gokkasten zijn al geweerd uit de zogenaamde laagdrempelige horeca (cafetaria's enz.). Maar ondertussen zit de Staat met haar casino-monopolie wel, onder het mom van "een lekker avondje uit", gewoon TV-spotjes uit te zenden. Heel frustrerend. Vooral omdat er in de casino's juist om heel grote bedragen gegokt wordt. In de Cercle Prive, de speciale ruimte voor vermogende gasten, gaan miljoenen over de tafel.

Toevallig was er vanavond een beetje aandacht over dit onderwerp in het TV-programma Editie NL.

Besef daarbij wel dat holland casino word geexploirteerd door de staat en er een redelijke controle wat betreft verslaving mag zijn. Let wel dat al het gokken in NL wordt gecontroleerd. Alleen Holland Casino en de StaatsLoterij doen eigenlijk mee. Bijvoorbeeld de lotto en de postcode loterij moeten verplicht een aanzienlijk deel doneren aan goede doelen om te mogen bestaan ..... Opzich is dit een best nobel streven om het gokken in de hand te hand te houden....

Online gokken is moeilijk in te schatten door de overheid, men weet immers bijna nooit wie of wat er achter dit soort gokken zit. En daar zit hem nu ook net de kneep bij Donner en Zalm. Dit soort mensen kan er niet tegen dat ze ergens geen greep op hebben, en dus kom je maar weer met dit soort maatregelen.

Laten ze eerst eens ter rade gaan bij al die vele hulpverlenende instanties die alle gokverslaafden in Nederland onder hun hoede hebben. Dan kunnen ze weer een net rapportje laten maken hoeveel mensen door online gokken in de moeilijkheden zitten.

Nee, als ze dan toch een groep kansspel malloten willen aanpakken dan laten ze aub die hoogst irritante TV gokgames op rtl4, rtl5, sbs6 enz enz. die 's middags de mensen de botten vol liegen hoeveel kans ze wel niet hebben om te winnen als ze nu direct naar ze bellen. Als je het hebt over mensen een oor aan naaien dan staan zij op absolute nummer 1!!!

Maar zoals al eerder gemeld wordt hiervoor belasting betaald en dan ga je dus niet het "kind met het badwater weggooien"!

Heerlijk (maar niet heus) om al die onzinnige en bedroevende acties van dit kabinet te mogen aanschouwen. Jammer dat wij hier geen vervroegde verkiezingen kunnen afdwingen!
.

ja aan die spellen moet inderdaad een einde worden gemaakt. Ze bestaan omdat ze de wet op kansspelen omzeilen doordat ze de gok-gebeutenis omzeilen met een soort van prijsvraag.... anders waren ze al lang van de buis gehaald.

Ja, maar wat gebeurd er als je belt? Je moet een cijfer intoetsen (soms niet eens), waarna de computer aan de lijn je doodgewoon verteld dat je verkeerd gegokt hebt en er helaas niet doorheen komt. Vooral nog een keer proberen!
Dat is toch puur een kansspelletje?
«  1  2  »

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Volgende 09:35 Videobeelden engine met DirectX 10-API in actie vertoond
Vorige 22:26 Skype: in drie jaar tijd van nul naar 3,3 miljard euro
VNU Media logo Hosted by True

© 1998 - 2012 Tweakers.net B.V. - Alle rechten voorbehouden - Contact - Jouw privacy - Algemene Voorwaarden

Uitgever van:

Website van het jaar 2011