Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Je kunt ook een cookievrije versie van de website bezoeken met minder functionaliteit. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , reacties: 23, views: 9.349 •
Bron: Samsung

Samsung is vandaag begonnen met de massaproductie van 256Mbit (32MB) geheugenchips die voor een bandbreedte van maar liefst 8GB/s kunnen zorgen. Dit wordt mogelijk gemaakt door Rambus' XDR (eXtreme Data Rate)-technologie, waarbij tijdens iedere klokcycle maar liefst acht keer informatie wordt verstuurd. De chips zijn vooral bedoeld voor toepassingen op het gebied van multimedia, waaronder videokaarten, televisies en consoles. Sony zou het XDR-geheugen in ieder geval gaan gebruiken voor de Playstation 3, maar meer toepassingen zijn vooralsnog niet bekend. Wel weten we dat ook Panasonic, Toshiba en Elpida achter de standaard staan. Later dit jaar hoopt Samsung de snelheid van zijn XDR-chips te verhogen naar 12,8GB/s en de capaciteit te verdubbelen. Jammergenoeg blijft het bedrijf onduidelijk over de preciese kloksnelheid waarop de chips werken, dus het is onbekend hoe breed de bus moet zijn om de genoemde snelheden te halen. De standaard ondersteunt maximaal acht kanalen van 1 tot 32 bits breed. Normaal gaat men uit van 16 bits en zouden de chips dus op 500MHz geklokt moeten zijn, maar bij een 32 bits bus zou dat dus al de helft lager uitvallen.

IDF 2004 - XDR DRAM test setup

Reacties (23)

Dat apparaat maakt de signalen die over de bus gaan zichtbaar. Als je in een paar miljardste seconde acht keer data moet versturen dan komt de timing erg nauw. Met deze testopstelling kunnen ze zien of het wel goed gaat, en zo niet, waar het precies fout gaat.
In de PS3 krijgt XDR RAM een bandbreedte of van 100GB/s (3,2GHz x 512bit) of van 200GB/s (6,4GHz x 512bit).
Begint zorgwekkend voor de PC-wereld te worden, die PS3, zelfs als men maar de helft waarmaakt wat men nu schat aan performance.

Sta je toch mooi te kijken met je PC die pas ergens in 2006 net DDR2 en dual-core-CPU aan komt zeulen, op een verouderde 32-bit x86 instructieset, en op 32bit software omdat 64 bit maar traagjes van de grond komt. Zelfs een peperdure quadro SLI-GPU opstelling zal tegen die tijd moeite hebben een 200 GB/s te evenaren, de huidige X800XT haalt net 35 GB/s. En dan praat je hier dus ook nog primair voor de bandbreedte voor de Cell-CPU met die 200 GB/s, en niet de GPU.

Tegen die tijd zit de PC-scene te kloten met DDR2 reepjes die pakweg max 5 GB/s halen voor je dual-core Opteron. Geeft toch zeer te denken, deze ontwikkeling.
De Playstation 3 heeft een radicaal ander architectuur dan standaard x86 PCs. Dat betekent dat dit soort cijfers vergelijken echte een kwestie wordt van appels en peren. De effectieve snelheid van een systeem, maar ook een platform, wordt meer bepaald door de bottlenecks dan door de snelste delen.

Ik ben ook erg benieuwd naar hoe die Cell zal uitwerken, maar op basis van dit soort cijfers conclusies trekken is hoogst voorbarig ;)
alsof de PS3 die bandbreedte wel volledig benut. En als het echt zo goed is neemt de PC industrie dit vast wel over.
Is 32MB niet een beetje weinig voor geheugen?
Ze hebben tegenwoordig al geheugen van 1024MB.
Je moet onderscheid maken tussen chips en modules. Je hebt ook wel modules van 4GB, maar dan zitten dan zestien chips van 256MB per stuk op. Veel groter heb je ze niet hoor (tenzij je naar flash gaat kijken). Wat dat betreft is 32MB dus niet schokkend klein, zeker niet omdat het hier om de eerste massaproductie van een nieuwe, bloedsnelle standaard gaat.
je moet niet vergeten dat er 8 chipjes samen worden gebruikt. Voor een reepje double sided geheugen is het in dit geval dus 512 MB

voor grafische kaarten is het ook meer dan genoeg, met 8 van deze chipjes (heel normaal voor een videokaart) kom je op 256 MB
Rambus is terug!

Heb zelf 4x128 MB RD-RAM in me bak hangen en de prestaties vallen me ook niet bepaald tegen, maar gaat Rambus hiermee niet dezelfde toekomst tegemoet als de vorige keer?

Retedure modules maakten een Rambus systeem nou niet bepaald populair voor de klant. Mijn oude RD-rams (PC800) zijn op de pricewatch zelfs nog steeds duurder dan de nieuwe DDR2 :>
Das 32MB per chip. Dat soort chips zit op de meeste graka's tegenwoordig.(8x32 maakt 256 meg)
edit:
Bedoeld als reply op Brennan :s
Dat je oude RD-rams nu nog duurder zijn dan de nieuwe DDR2 chips (die toch al vrij prijzig zijn) heeft niets te maken met de prijzen die Rambus er destijds op nahield. Dat heeft meer te maken met dat het geheugen tegenwoordig best schaars is, en daarbij niet veel meer (of zelfs niet meer?) geproduceerd wordt. Oudere dingen zijn wel vaker duurder dan de nieuwe dingen. Zo zag ik vanmiddag nog dat mijn iets meer dan 1 jaar oude NEC ND1300-A dvd brander nu nog een dikke 2 tientjes duurder is dan de nieuwste NEC ND3520-A.
ik heb ook spijt dat ik toendertijd RD-ram heb gekocht, kolere wat is dat duur om te upgraden :'(
Dat wist je toch van te voren :? Dat komt omdat er 3 jaar geleden problemen waren met de patenten van Rambus.

Bovendien moet je ook niet upgraden, maar een nieuw moederbord + cpu + geheugen + videokaart kopen. Nu met een verouderde pc zitten met een sloot geheugen is ook nutteloos.

Ik heb zelf bewust in 2002 voor Rambus gekozen vanwege de snelheid en ik wist dus dat extra geheugen bij kopen te duur zou worden.
Wel begrijpelijk dat deze chips bedoeld zijn voor de embedded systems en playstations.
Het is op dit moment veel te duur om een nieuwe standaard uit te brengen.
Met de net nieuwe AMD 64 en Intels 64 bit processoren zal het niet mogelijk zijn deze ram chipjes in een pc te stoppen.
De markt is er gewoon niet voor.
Zeker niet na AMD bekend heeft gemaakt te wachten met DDR2 support tot 2006 voor 64 bit processor.
Voor zover mij bekend zit de geheugencontroller bij intel nog steeds niet in de CPU. Kwestie van chipsetje maken dus.
Inderdaad, maar er zijn dan wel 2 nadelen:
1. Intel zal wel minstens 2x nadenken als ze het "R-woord" horen.
2. AMD is flink aan het groeien, (doel is 30% marktaandeel in 200...8?) en van de ~70% intel die je dan nog overhoud zal misschien nog 10% rambus gebruiken (alleen de echte die-hard gamers etc.)
Dus dan steek je een hoop geld in iets wat eigenlijk vrij kansloos is.
Kan best dat ik het fout heb hoor, maar kan dat rambus geheugen niet gewoon op videokaarten worden gebruikt?

Dat zou ook een stuk makkelijker toepasbaar zijn...
QUOTE: De chips zijn vooral bedoeld voor toepassingen op het gebied van multimedia, waaronder videokaarten, televisies en consoles.

Zoals in de tekst staat zal dat ook het geval zijn, geheugen of videokaarten loopt zowiezo al flink vooruit op dat wat je op je mobo plakt.
Hmm, wat is eigenlijk de bandbreedte van DDR3? Want volgens mij hebben videokaarten er idd een behoorlijke prestatie winst bij. Het rambus geheugen moet dan natuurlijk niet te duur zijn.
Preliminary details indicate DDR-III SDRAM chips will have data transfer rates starting at 800Mbits/s and later increasing to 1.5Gbits/s." They continue: "DDR-III will also consume much less power than previous memory devices, moving to as little as 1.2 or 1.5V compared with 1.8V for DDR-II and 2.5V for current DDR.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Populair: Vliegtuig Luchtvaart Crash Smartphones Google Laptops Apple Games Politiek en recht Rusland

© 1998 - 2014 Tweakers.net B.V. onderdeel van De Persgroep, ook uitgever van Computable.nl, Autotrack.nl en Carsom.nl Hosting door True

Beste nieuwssite en prijsvergelijker van het jaar 2013