Het voelt wellicht als een eeuwigheid geleden of juist als eergisteren, maar binnenkort is het twee jaar geleden dat de Amerikaanse regering voor bedrijven in de VS een verbod afkondigde om te handelen met Huawei. In die twee jaar is er, zo kun je gerust zeggen, veel gebeurd.
In eerste instantie dacht Huawei - en veel concurrenten wellicht ook - dat het verbod niet lang stand zou houden. Het leek immers een tactiek van toenmalig president Donald Trump om een troef in handen te hebben bij onderhandelingen met de Chinese regering. Huawei is een kroonjuweel van de Chinese techindustrie en het handelsverbod zou op de lange termijn de smartphonetak van het merk buiten China vrijwel de nek om kunnen draaien.
Dat laatste komt vooral doordat Huawei niet meer mag handelen met Google. Huawei kan de opensource-versie van Android nog gebruiken, maar alle apps en diensten die Google daar bovenop levert, zoals de Play Store, Play Services, Maps en Gmail, niet. Een smartphone zonder Google-diensten is niet heel interessant voor consumenten in het Westen.
Huawei werd creatief en verzon diverse trucs voor de korte termijn en oplossingen voor de lange termijn, maar er is ook een andere kant. Concurrenten zagen een grote kans ontstaan. Huawei was immers op weg om marktleider te worden op de smartphonemarkt. Alle bezitters van Huawei-telefoons buiten China zouden op een gegeven moment een nieuwe telefoon willen kopen. Hoe konden ze die mensen overtuigen om voor hun merk te gaan?
Wat volgde en wat we nu nog steeds zien, is een gevecht om de erfenis van Huawei. Wie kan het beste het gat vullen dat met het verdwijnen van de Chinese grootmacht is geslagen?
Huawei P30 en P30 Pro uit 2019. Toen was Google op Huawei-telefoons nog heel gewoon.
Hoe het zat: het handelsverbod en eigen software
Een kleine update voor bij wie het inmiddels een beetje is weggezakt. Oud-president Donald Trump richtte zijn aandacht veelvuldig op China. Hij was van mening dat China de VS afzet. China hanteert immers allerlei constructies en regels om toetreding van westerse bedrijven in China te beperken, terwijl westerse landen Chinese bedrijven andersom wel op hun markten toestaan, zonder speciale regels.
Het begon met een importheffing en leidde, zoals verwacht, tot een handelsoorlog tussen de VS en China. Een van de aspecten die daarbij een rol speelt is de angst voor Chinese spionage. Dat heeft weinig met Trump te maken. De link tussen Huawei en spionage ging destijds al vele jaren terug.
De regering van George W. Bush hield de overname van 3Com door onder meer Huawei tegen. 3Com maakte ook spullen voor het Amerikaanse leger en 'Huawei heeft banden met het Chinese leger', schreef The New York Times destijds. Dat was in 2008. Een jaar later nam HP 3Com over.
De ontkenning van zowel spionage als nauwe banden met de Chinese overheid is even oud als de beschuldigingen zelf. Newsweek schreef er in 2006 al over en Huawei beweerde toen al dat het bedrijf voor 100 procent in handen is van zijn medewerkers.
Banden of niet, het is een makkelijk te achterhalen feit dat de Chinese regering Huawei graag een handje helpt. Waar die hulp uit bestaat, bleek ook enkele jaren geleden weer. Een ambassadeur van China zette de overheid van Faeröer onder druk om voor Huawei te kiezen. Als dat laatste niet zou gebeuren, zou de export van de eilandengroep weleens nadelige gevolgen kunnen ondervinden.
Chinese private bedrijven als Huawei tonen het 'digitale driehoeksmodel'. Daarbij helpen het leger, andere overheidsorganisaties en hun onderzoeksinstituten commerciële bedrijven door ze te voorzien van geld en personeel om ze te betitelen als 'national champions'.
Op 16 mei 2019 verbood de overheid van de VS Amerikaanse bedrijven handel te drijven met Huawei. Vrij weinig mensen hadden door wat het zou betekenen. Het nieuwsartikel dat ik schreef maakte geen melding van grote gevolgen. Maar de grootste klap kwam een paar dagen later, in een nacht van zondag op maandag. Google trok de Android-licentie van Huawei in.
De gevolgen zijn bekend. De P30 Pro was de laatste high-end smartphone die mocht uitkomen. De huidige modellen blijven updates krijgen, maar er kwam geen goedkeuring van Google om zijn apps en diensten te installeren op nieuwe modellen.
De reactie: een truc en eigen software
Huawei wilde op korte termijn toch telefoons met Google-diensten blijven uitbrengen. De eerste remedie was een truc om nieuwe telefoons uit te kunnen brengen. Het bedrijf pakte een oud model, wijzigde het uiterlijk, voegde er nieuwe camera's aan toe en hoefde vervolgens geen nieuwe goedkeuring te hebben voor Google-diensten. Het gaat immers om een telefoon met hetzelfde scherm, dezelfde soc en hetzelfde typenummer.
Dat werkte een tijdje, maar de truc had een beperkte houdbaarheid. Het ging immers om socs die al in telefoons zaten voor het handelsverbod inging. Die kun je een jaar gebruiken, maar daarna was het echt kiezen. Chipdivisie HiSilicon had inmiddels nieuwere en krachtigere socs klaar, dus zou Huawei voor eigen, gedateerde socs kiezen, of voor de nieuwere versies? Complicerende factor is dat er geen telefoon met 5G en Google-diensten was goedgekeurd en dat maakte de truc, zeker in de high-end markt, niet lang houdbaar.
Simsalabim: de Honor 9x en Huawei P Smart Z (beide 2019). Voor Google dezelfde telefoon, maar dan onder twee verschillende namen.
Voor de middellange termijn maakte Huawei HMS, Huawei Mobile Services, als tegenhanger van Google Mobile Services. Daardoor konden apps veel dingen die op telefoons met Google-diensten ook kunnen. Zelfs de corona-api van Google en Apple werkt daardoor op HMS-telefoons en het Nederlandse CoronaMelder kun je dus ook binnenhengelen via Huaweis eigen App Gallery.
HMS is er niet vanwege het handelsverbod. Huawei werkte er al eerder aan. Dat zal deels zijn geweest voor gebruik in thuisland China en deels om zichzelf alvast in te dekken. HMS kreeg wel een impuls door het handelsverbod, want nu was het ineens het primaire dienstenpakket op smartphones van de fabrikant.
De derde stap, bedoeld voor de lange termijn, was de aankondiging van HarmonyOS. HarmonyOS gaat niet alleen over telefoons, het concept is een gedistribueerd besturingssysteem: het OS zou tegelijkertijd op meerdere apparaten draaien. De bedoeling is dus dat die apparaten naadloos met elkaar kunnen communiceren en softwarematig veel elementen delen. Dit systeem is conceptueel anders dan Android, dat op een enkel apparaat draait.
HarmonyOS is alleen nog een concept en vooralsnog geen realiteit. Nu is het naar alle waarschijnlijkheid een Android-fork. Niet alleen is de interface hetzelfde - Huawei zegt dat het de interface aanpakt als het besturingssysteem een stabiele release heeft - maar in de instellingen is te zien dat allerlei Android-processen aanwezig zijn.
Visuele vergelijking Emui 11 en HarmonyOS 2.0, in het Chinees. Bron: MasterPC Plus.
Hoe het nu gaat met Huawei
Hoe staat Huawei er inmiddels voor? Laten we beginnen met een blik op Tweakers. Direct na de afkondiging van het handelsverbod zakte het aantal kliks op Huawei-telefoons in de Pricewatch en na vier maanden lag het 35 procent lager dan voor het handelsverbod. Dat klinkt al als een flinke daling, maar was slechts een voorbode van wat er ging komen.
In 2020 en 2021 zakte het aantal kliks nog veel verder en inmiddels zit Huawei op een vijfde van het aantal kliks in 2018.
Als we breder kijken, is het beeld in Europa nog altijd negatief. Huawei haalde in 2020 een marktaandeel van 12 procent in Europa als je kijkt naar leveringen, zegt analistenbureau Counterpoint. In 2019 was dat 19 procent en in de laatste periode voor het handelsverbod nog 26 procent. De leveringen zijn na het handelsverbod dus meer dan gehalveerd.
Wereldwijd was de teruggang volgens IDC in 2020 rond de 21 procent, maar over de laatste maanden van het jaar gemeten kwam hij zelfs uit op 44 procent. Dat is inclusief thuisland China, waar het handelsverbod geen invloed heeft op de software en werking van de telefoon.
Ondertussen blijft Huawei in zijn eigen jaarverslag positief. De omzet en winst van het hele concern zijn gestegen, en bij de consumentendivisie waar smartphones onder vallen, groeide de omzet in 2020 met een paar procent ten opzichte van 2019. De omzet in Europa daalde echter wel met 12,6 procent - en daar zaten inkomsten uit lopende contracten met providers voor bijvoorbeeld zendmasten gewoon bij. Huawei benoemt dat het nog probeert in te schatten hoe groot de impact van het handelsverbod precies is, maar dat er impact is, is zeker.
Bovendien zag Huawei zich genoodzaakt om Honor te verkopen. Het merk komt nu in handen van een consortium onder leiding van de Shenzhense overheid. Wat er precies gaat gebeuren met de smartphones, is vooralsnog niet duidelijk. De transactie heeft wat vertraging opgelopen, maar moet binnen twee maanden zijn afgerond. Hij moet 13 miljard euro opleveren.
Wat de concurrenten doen
Als Huawei zoveel minder marktaandeel heeft, dan is de vraag wie ervan profiteert. Laten we eens inzoomen op de cijfers van Counterpoint over Europa, het primaire afzetgebied van Huawei-telefoons buiten China tot het handelsverbod kwam.
Dit bevestigt het beeld dat je wellicht al had. Samsung houdt vast aan zijn marktleiderschap en houdt een marktaandeel van iets meer dan 30 procent. Het aandeel van Apple groeit iets, en dat geldt ook voor het aandeel van Xiaomi. Als we de weergave wat wijzigen, is duidelijk te zien waar het marktaandeel van Huawei de afgelopen jaren naartoe is gegaan.
Xiaomi strijkt het meeste van de winst in marktaandeel op binnen Europa, met Oppo als goede tweede op gepaste afstand. Realme is net begonnen binnen Europa en heeft nog niet veel gewonnen. Samsung en Apple winnen ook iets, maar geen grote percentages.
De strategie van Oppo en Xiaomi
Waarom zouden juist deze twee fabrikanten hebben geprofiteerd van de tegenspoed van Huawei? Het valt op dat ze goed hebben gekeken naar Huawei en de afgelopen jaren onderdelen van de strategie lijken te hebben overgenomen, al waren ze daarvoor natuurlijk ook al jaren actief.
Als je kijkt naar hoe Huawei de markt in Europa heeft veroverd, zijn er diverse componenten. Ten eerste is daar de manier waarop je telefoons kunt kopen. Huawei ging samenwerkingen aan met zoveel mogelijk providers en retailers, voor distributie en marketing. Dat is voor een fabrikant duur op de korte termijn, maar levert marktaandeel op op de middellange termijn.
Dat zijn Xiaomi en Oppo de afgelopen jaren ook opzichtig gaan doen. Oppo deed het in Nederland onder meer met providers, terwijl Xiaomi het ook zoekt in het openen van fysieke winkels, iets dat het afgelopen jaar voor het eerst gebeurde in ons land. Xiaomi-winkels zijn er al langer in andere Europese landen.
Maar ook op een ander punt hebben Xiaomi en Oppo goed gekeken naar Huawei. De strategie is om het imago op te vijzelen en bekendheid te verkrijgen met dure telefoons die afwijken door nieuwe elementen. Huawei deed dat bijvoorbeeld met zijn grote 40-megapixelcamera in de P20-serie in 2017.
De combinatie van enerzijds het imago opvijzelen met dure telefoons, en anderzijds marketing en distributie moet leiden tot hogere verkoopcijfers, en die leiden weer tot lagere inkoopprijzen en eerdere toegang tot componenten. Die zijn te gebruiken om aantrekkelijke midrange-telefoons te maken.
Het is opvallend hoe plotseling Oppo en Xiaomi de high-end markt hebben opgezocht met hun model voor Europa waar ze over het algemeen de meeste nadruk op leggen.
Jaar
Xiaomi
Oppo
Samsung
Apple
2018
475 euro (Mi 8)
999 euro (Find X)
849 euro (S9)
859 euro (XR)
2019
449 euro (Mi 9)
799 euro (Reno 10x Zoom)
899 euro (S10)
809 euro (11)
2020
749 euro (Mi 10)
1199 euro (Find X2 Pro)
899 euro (S20)
909 euro (12)
2021
849 euro (Mi 11)
1149 euro (Find X3 Pro)
849 euro (S21)
-
Xiaomi heeft duidelijk een stap gezet in 2020 door binnen zijn Mi-lijn de prijs te verhogen van 449 euro voor de Mi 9 naar 749 euro voor de Mi 10. Daarmee lijkt de telefoon een andere rol te vervullen. Prijsvechten doet Xiaomi wel met de Redmi-telefoons en de T-modellen in de Mi-serie. Ook kwam vorig jaar in China al een Ultra-model uit voor boven de 1000 euro, en dat komt dit jaar ook uit in de Benelux.
Productfoto Xiaomi Mi 11
Vorig jaar belichtten we al eens de opkomst van de 'Ultra'-telefoons. De strekking? Indruk maken is belangrijk voor het imago van een fabrikant op de smartphonemarkt. Een high-end model heet niet voor niets een vlaggenschip. De high-end telefoon moet zichtbaar zijn, maar de rest van de vloot moet vervolgens de strijd winnen. Daarmee vervult het duurste model het ideaalbeeld van het vlaggenschip; een showcase van technologie, zonder dat er een concurrerende prijskaart aan hoeft te hangen. In de jaren erna kan die technologie vervolgens in goedkopere modellen terechtkomen.
Dat is precies wat er gebeurt. De grote camera's met meer dan 40 megapixels zitten inmiddels in vrijwel elke midrange-telefoon, schermen met een verversingssnelheid van 90Hz of 120Hz zie je ook in steeds meer goedkopere telefoons en ook 5G is allang aangeland in de midrange-markt.
Xiaomi speelt dat spel volop. De fabrikant neemt genoegen met lagere marges en kan door zijn omvang aansprekende componenten in relatief goedkope telefoons zetten. Oppo doet hetzelfde en het heeft nog een ander voordeel. Het heeft namelijk meer merken, zoals Realme, Vivo en OnePlus. Telefoons van die vier merken lijken soms wel heel veel op elkaar en dat is natuurlijk geen toeval. De OnePlus N100 lijkt sterk op de Oppo A53 en Realme C17, het zijn eigenlijk dezelfde telefoons met verschillende software en kleine wijzigingen in het ontwerp.
Zoek de verschillen: OnePlus Nord N100, Oppo A53 en Realme C17
Tot slot
Inmiddels is het bijna twee jaar geleden dat de regering van Trump een handelsverbod instelde en er is geen zicht op verbetering. Er is een nieuwe president, Joe Biden, maar die heeft nog geen aanstalten gemaakt om het handelsverbod op te heffen. Daarmee lijken de kansen op de lange termijn voor Huawei op de smartphonemarkt verkeken, in elk geval in Europa. Zonder Google kun je hier geen voet aan de grond krijgen.
Concurrenten hebben inmiddels stappen gezet om het gat te vullen. Vooral Xiaomi en Oppo hebben veel van het marktaandeel van Huawei in Europa overgenomen. Deze Chinese fabrikanten stonden al jaren klaar in de coulissen om de rol van Huawei over te nemen en beide jagen ze op marktleider Samsung.
Daarbij hebben ze veel van de stappen gezet die Huawei eerder zelf al zette, zoals het opbouwen van samenwerkingen met Europese providers en retailers voor marketing en distributie, en het uitbrengen van high-end telefoons die de naamsbekendheid moeten verhogen. Vervolgens moet de vloot van midrange-telefoons tegen concurrerende prijzen het marktaandeel definitief binnen halen.
Is het toeval dat de vervangers van Huawei ook Chinees zijn? Vermoedelijk niet. Alle nieuwe merken die groot worden, zijn Chinees. Er zijn wel start-ups in Europa op gebied van smartphones, maar die hebben het afgelopen decennium geen potten kunnen breken. Alleen HMD had met zijn Nokia-smartphones een veelbelovende start, maar het heeft inmiddels zelfs in Europa een beperkt marktaandeel. Het Zuid-Koreaanse LG houdt ermee op, Motorola is sinds 2014 van het Chinese Lenovo en het Japanse Sony is gemarginaliseerd. Als je Apple en Samsung wegdenkt, is de smartphonemarkt grotendeels een Chinees feestje. En in dat licht bezien is het niet raar dat de erven van Huawei ook Chinees zijn.
Ik kan mij in deze trend helemaal in vinden. Ben sindskort overgestapt van een Huawei P20 Pro naar een Xiaomi Poco X3 Pro. Hoef mij (voorlopig) niet druk te maken om beveiligingsupdates en mijn ervaring tot nu toe (2 weken ong.) is zeer positief.
Enige wat ik jammer vindt is dat ik mijn oude Huawei telefoon moeilijk/niet kan doorverkopen.
De vraag is natuurlijk of de andere Chinese merken niet hetzelfde lot beschoren zijn als Huawei. Ik zou op dit moment toch 2x nadenken voordat ik veel geld investeerde in een (dure) Chinese telefoon.
Ach, we zitten bij Tweakers hier hè? LineageOS met Gapps erop en gaan met die banaan. Laatst mijn oude Xiaomi Mi A1 voorzien van de laatste build en het draait als een zonnetje.
Het is maar hardware... Althans, zo zie ik het.
Absoluut, daar heb je gelijk in. De reden dat Huawei onder een vergrootglas ligt, is natuurlijk hun vermeende banden met de Chinese overheid en met name Chinese spionagediensten. Je kunt met software een heleboel risico's uitsluiten, maar de hardware blijft natuurlijk Chinees.
[Reactie gewijzigd door Polydeukes op 22 juli 2024 14:04]
Ik begrijp niet wat er nu met HMD aan de hand is. Het ging zo vol goede moed. En nu laten ze het afweten. Dit is een echte Europese smartphonebouwer, zelfs met lef zoals met de Nokia 9 Pureview flagship.
HMD echt Europees? De productie door Foxconn vindt plaats in Taiwan (net als iPhones trouwens), en de baas van Foxconn is tevens de belangrijkste eigenaar van HMD, dus helemaal Europees is het al lang niet meer.
Beter dan Xiaomi en Oppo, die hoofdzakelijk in het niet Taiwanese gedeelte van China opereren en hier per onderdeel het meest vervuiling produceren van alle smartphonefabrikanten: https://i.insider.com/59e...750&format=jpeg&auto=webp
Het zegt alles wat je moet weten over de gemiddelde consument dat ze verkiezen om de (aller)drekkigste smarphonefabrikanten financieel te ondersteunen.
Zijn de drivers uberhaupt beschikbaar van huaweis eigen SOCs? Als het niet op mediatek / qualcom draait is het vaak ongebeonnen werk om er een andere ROM op te zetten.
In Aurora store (vervanger van play store) kan je een willekeurige mobiel faken met de spoof manager. Misschien dat je het hiermee by-passed. Mochten ze het al controleren.
Inderdaad! Zo heeft mijn vrouw nog lang de oneplus X kunnen gebruiken en heb ik zelf de oneplus kunnen gebruiken totdat hij letterlijk uit elkaar viel .
Edit:
Hoewel ik nu wel zie dat enkel de Huawei x5 officieel ondersteund wordt door LineageOS
Lineage helaas niet tot nauwelijks beschikbaar voor P8 en P9 lite terwijl dit toch geen onbekend toestel is.
Beide toestellen bloatware van Huawei en het veel voorkomend probleem dat het installeren van programma's het toestel van Huawei laten vollopen ookal verwijder je de applicaties.
Dus voor mij geen Huawei meer en Lineage ed vaak ook geen oplossing.
[Reactie gewijzigd door El_Bartholomew op 22 juli 2024 14:04]
Xiaomi is daar een heel stuk makkelijker in inderdaad. Dat is voor mij wel een overweging bij het aanschaffen van een toestel trouwens. Tot in hoeverre is de hardware echt van jou of blijf je afhankelijk van de leverancier.
Wetende dat smartphones sneller de wereld vernietigen dan iemand had kunnen voorspellen, vermoed ik dat net merken als Mi en Oppo de laatsten zijn die we financieel moeten steunen: https://i.insider.com/59e...750&format=jpeg&auto=webp
Ik doe nu al ruim 3 jaar met mijn Mi A1. Met LineageOS erop kan hij er weer een paar jaar tegenaan. Ik heb zelf een keer het scherm en de USB-poort vervangen. Ik denk dat ik onder aan de streep duurzamer bezig ben dan menig gebruiker die voor een duurder (of duurzamer/ethisch verantwoorder) alternatief gaat.
FairPhone daar gelaten natuurlijk. Het is dat ik niet meer dan 200 Euro wil uitgeven aan een telefoon en er minimaal 5 jaar mee wil doen... anders was het zeker een FairPhone geworden. Eerlijke chocolade is inmiddels nauwelijks duurder dan normale, eerlijke koffie en thee net zo. Ik vraag me af waarom het gat op elektronica gebied zo verschrikkelijk groot moet zijn.
Zijn er nog beperkingen voor lineageOS qua gebruik? Ik meen me te herinneren dat oa bank apps niet werken met lineageOS (ik gebruik bunq en die is mobile only)
SafetyNet... De meeste apps zouden het gewoon moeten doen. Echter zijn er een paar die het niet doen als je Root access en een unlocked bootloader hebt. Root access is niet nodig op LineageOS dus dat zal niet zo'n probleem zijn, de bootloader is een ander verhaal. Gelukkig kun je met Magisk je telefoon rooten en de root- en bootloader status verbergen. Dat is niet perse de veiligste oplossing op aarde.
Maar zoals gezegd zouden de meeste apps het gewoon goed moeten Netflix, mijn bank apps... ze doen het zonder problemen.
Mijn Huawei p20 pro werkt nog uitstekend en draait Android 10. Dat is waarschijnlijk wel de laatse versie maar het is niet zo dat de support opeens stopt.
In het geval van Huawei ging het alleen op restricties bij nieuw uit te brengen modellen. Dus ook al komen er morgen nieuwe restricties op andere merken. De telefoons die vandaag in de winkel liggen krijgen nog gewoon ondersteuning.
Plus dat de VS nu een president heeft die niet om 4 uur snachts handels boycotten tweet zonder uitleg. Als er een beperking komt dat neem ik aan dat het vantevoren precies is uitgewerkt zodat de eigen consument niet direct de dupe wordt.
Ik denk dat het met Xiaomi wel zal meevallen. Xiaomi zit namelijk nog niet of nauwelijks op de Amerikaanse markt. Dat komt deels waarschijnlijk ook omdat er op de Amerikaanse markt heel veel via de providers gaat en niet zo zeer via electronica winkels.
Zolang ze daar met hun telefoons nog geen indruk maken kunnen ze de rest van de wereld gemakkelijker veroveren zonder zich al te veel zorgen te hoeven maken.
Je hebt gelijk. Nu was Huawei altijd al een beetje dubieus dus snap ik dat daar de focus op lag. Maar het heeft natuurlijk wel de deur geopend om andere concurrenten van de Amerikaanse merken te weren. Mochten de argumenten over Huawei nog gaan over staatsveiligheid (alsof daar een simpele smartphone daar zo'n groot aandeel in heeft) nu zullen zeker economische redenen worden aangedragen. De echte redenen dus.
Nu Xiaomi groter wordt zullen zij snel volgen.
Komt nog wel dat ze ook in de VS een serieuze partij worden. Xiaomi doet (vooralsnog) echter niets op infrastructuur gebied... dus het zal wel meevallen voorlopig.
Ook ik ben 2 weken geleden overgestapt van de Huawei P20 pro naar de POCO X3 Pro en ben ook positief verrast over de snelheid,accuduur en oplaadsnelheid een echte krachtpatser.
Mijn oude P20 pro heb ik verkocht via ReBuy en kreeg er nog €100,- voor is misschien niet veel maar beter iets dan dat het in de lade stof ligt te happen.
Je hoeft je niet druk te maken over beveiligingsupdates misschien maar uiteindelijk gaat het om beveiliging en niet de updates. Ik zou geen veilig gevoel hebben bij het draaien van een chinees OS op mijn telefoon.
Apple en Samsung zullen constant van plek 1-2 wisselen denk ik in de toekomst. De anderen hebben zowat geen kans om 1 of 2 te worden. En plek 3 zal altijd een strijd plek blijven. Als Microsoft al niet is gelukt om zich te vestigen als nr 3 zie ik dat niemand dat doen voor een lange periode.
Ik geeft Xiaomi toch wel een goede kans om daar tussen te komen.
Ze hebben nu al telefoons die zich kunnen meten met hun top-modellen of nog beter zijn. En ook op andere vlakken hebben ze gewoon een prima productfolio. Het zal nog wel wat tijd kosten maar niet iedereen is alleen maar tevreden over Samsung. Mensen zien dat er een alternatief is. Dat was met Huawei maar die is afgevallen. Maar ik denk dat Xiaomi zich best wel in die top kan nestelen.
Je vat een ontzettend genuanceerd verhaal te kort samen vind ik. Apple is een redelijk stabiele factor qua groei, hetzelfde zou je bijna kunnen zeggen over Samsungs smartphone divisie. Echter denk ik dat OPPO, Xiaomi of zelfs (weer) Huawei nog voor verrassingen kunnen zorgen.
Op computergebied wel, maar op mobiel gebied hebben ze het afgelegd. En ze waren niet de enige kanshebbenden: webOS (in de begintijd van Windows Phone 7/8) en BB10 (tot middenin de ontwikkeling van Windows 10 Mobile) waren ook geduchte concurrenten. webOS had zelfs 5 procent marktaandeel in de VS, waar MS toen alleen van kon dromen, en BB10 was later ook een sterke concurrent.
Je hebt absoluut gelijk. Maar ieder merk/OS/ecosysteem heeft zijn eigen verhaal.
Even wat cijfertjes van Wikipedia.
1) Windows Mobile (6.5 en ouder( haalde in 2004 23% marktaandeel, in 2008 was het 14%, in 2010 was het 5%. Windows Phone 7 werd gelanceerd in 2010 en schommelde tussen 1.3 en 1.9%.
2) Windows Phone 8 werd gelanceerd in 2012, had begin 2013 een aandeel van 3,6%, en in het derde kwartaal 4,5% in de USA, 10,2% in Europa, daarna daalde het weer
Nog even een tweede link: https://www.firstpost.com...-in-europe-2-3637825.html
3) Windows Mobile 10 kwam uit in 2015. Wikipedia heeft hierover geen data, en ook elders vind ik niets.
Wel staat me er iets van bij dat die toch in sommige landen, met name in Europa in een best hoog aandeel had. vooral in Italië was het populair. 18 of 20 procent. Nederland zat ook vrij hoog, iets van 11-12%. Buiten Europa was het hier en daar een land. Maar het Microsoft management keek eigenlijk alleen naar het marktaandeel in de USA, bleef er daar miljarden in pompen, en het kwam er niet van de grond. Hadden ze hetzelfde geld er in Europa in gestoken, dan had het hier een serieuze, levensvatbare speler kunnen worden.
Blackberry dan, dat werd ineens heel populair dankzij "Ping", maar al snel werd BB9 als verouderd beschouwd en vervolgens werd het overal afgekraakt. BB10 was heel mooi, maar kwam daardoor te laat. Daar is het echt het sentiment in de media, onder developers, en ook bij gebruikers dat het om zeep heeft geholpen.
Ook Maemo duurde te lang voordat het breed beschikbaar kwam, en PalmOS het bedrijf achter WebOS was te klein.
Xiaomi heeft duidelijk een stap gezet in 2020 door binnen zijn Mi-lijn de prijs te verhogen van 449 euro voor de Mi 9 naar 749 euro voor de Mi 10.
Deze prijsstijging komt grotendeels door de veel hogere prijs van de 5G chip/module/koppelverkoop van Qualcomm. Bijna geen enkel merk heeft een smartphone met een Snapdragon 865, in q1/q2 2020, op de markt gebracht onder de €500,-. Het enige merk die een beetje durfde te stunten, met een SD 865 cpu met 5G module, was Realme als echte prijsvechter in de OnePlus/Oppo groep.
Dát is voornamelijk de reden van de prijsstijging, de winst zou men nog steeds op maximaal 3 of 5% houden.
P.s. dat Xiaomi zo'n 3 jaar zelf actief is in Europa, dat telt voor de groei ook wel mee voor het grote publiek.
[Reactie gewijzigd door Kiswum op 22 juli 2024 14:04]
Deze prijsstijging komt grotendeels door de veel hogere prijs van de 5G chip/module/koppelverkoop van Qualcomm. Bijna geen enkel merk heeft een smartphone met een Snapdragon 865, in q1/q2 2020, op de markt gebracht onder de €500,-.
Dat hebben we ook belicht, maar dat kan onmogelijk de hele prijsstijging verklaren. Dan zou je verwachten dat iedereen 300 euro bovenop de prijs heeft moeten doen, maar dat is bij geen enkel merk gebeurd. Xiaomi is de enige. OnePlus ging bijvoorbeeld van 599 euro naar 699 euro vorig jaar.
P.s. dat Xiaomi zo'n 3 jaar zelf actief is in Europa, dat telt voor de groei ook wel mee voor het grote publiek.
Zeker, de expansie valt samen met het verdwijnen van Huawei en die effecten zijn idd niet los te trekken
Als onbekend merk kan je wel een flagship neerzetten voor €1000,- maar (bijna) niemand gaat dit er aan uitgeven gezien het feit dat ze nieuw en onbekend zijn. Wanneer je voorzichtig instapt met een prijs wat onder de concurrenten zit, heb je een argument deze te kopen. Wanneer je dan eenmaal bekend bent met het merk dan ben je vaak ook weer bereid meer te betalen.
Dat mensen hier nog steeds intrappen.
Het handelsverbod is ingesteld om de Amerikaanse economy voorop te zetten ( vriendjes van Trump geld te laten maken )
Er is nog steeds geen bewijs dat er daadwerkelijk spionage hardware/software op deze apparaten is gevonden.
Ik vertrouw Amerikaanse producten minder dan Chinese om eerlijk te zijn, hoeveel achterdeurtjes heeft de NSA wel niet, en die zijn al bewezen door Edward Snowden.
Ik blijf gewoon Chinese hardware kopen omdat het gewoon goedkoper is, meer opties bied voor het geld.
En ook al wil China mijn surf gedrag, locatie gegevens en koop gedrag hebben, kunnen ze dat bij Google zo opvragen.
Laats het bericht niet gelezen dat Huawei in 2010 alle mobiele telefoon gesprekken van kpn af kon luisteren? Zelfs van de toemalige president van Nederland balkenende? Ik vertrouw geen enkel chinees bedrijf meer. Als je ziet hoe snel ze naar voren zijn gekomen, kan dat nooit op eigen kracht zijn gekomen, maar meer door bedrijfs spionage. En ja de NSA in amerika was ook geen lievertje, maar dat is tenminste voor de dag gekomen, dat zal in China nooit gebeuren.
Net als elke systeembeheerder bij al je files kan. Bovendien wil de mogelijkheid nog niet zeggen dat het gebeurt.
Maar goed, china afschilderen als bad guy is lekker makkelijk. Dan hoef je niet verder te kijken
Tijdje terug een docu zitten kijken hoe het in China er aan toe gaat, grote conclusie die ik kon trekken was dat het woord privacy in China niet bestaat. En als chinese bedrijven(die gewoon van de communistische staat zijn) hier bij al je data kunnen, geeft dat geen gerustellend gevoel. Zoals tencent sommige games laat veranderen omdat de chinese staat er niet goed van af komt, of zelfs hele games uit de rolatie laten halen.
Die vergelijking slaat als een tang op een varken. De leverancier van je hardware zou niet je systeembeheerder moeten zijn. Wees niet naief en te denken dat de chinese overheid die mogelijkheid "heus niet gebruikt".
Goede kans dat china de nieuwe wereldmacht wordt.
China is niet elke systeembeheerder, China is een dictatuur zonder enig respect voor het individu.
Het is heel goed dat we in het Westen zijn beginnen nadenken over de waarden van onze bondgenoten en onze strategische afhankelijkheden. We hebben door er alles te produceren een monster gecreëerd dat onze volledige waardeketen in handen heeft (van r&d tot grondstoffen, productie en assemblage). Nu zijn Chinese bedrijven, die allemaal onder directe invloed van de staat staan, Westerse bedrijven (oa nutsbedrijven) aan het opkopen. Je moet het willen zien, maar het is duidelijk.
Uiteraard zijn onze Westerse bondgenoten zoals de VS niet heilig, maar concentratiekampen en het systematisch vervolgen van dissonante meningen hebben we nu toch al even achter ons liggen. In China kijkt men hier heel anders naar. Het is een systeem naar de vorm van 1984.
[Reactie gewijzigd door NoTechSupport op 22 juli 2024 14:04]
Dat is dus precies hetzelfde verhaal. Huawei kon erbij. Dat is niet onlogisch als ze het hele netwerk opgezet hebben met hun systemen. Geen bewijs dat ze er iets mee gedaan hebben. (Zeg niet dat het niet gebeurt is, maar er word altijd met 2 maten gemeten.
Stel dat Google Chinees was geweest, de krantenkoppen: "China kan bij email van 90% van Nederlanders! Zelfs hooggeplaatste topfunctionarissen getroffen!"
Je voorbeeld laat meer zien dat de Nederlandse staat hun veiligheid niet op orde heeft.
En China heeft dezelfde opnames als dat de US en Rusland heeft. Ik zie daar geen verschil in.
Gelukkig zijn al die andere techbedrijven wel te vertrouwen. Ik blijf het verhaal van Amerika vreemd vinden. En de ban al helemaal. Ik stel me de vraag af wie word er beter van? Waarom moet Huawei uit de weg geruimd worden? Is het verhaal zoals we lezen wel zoals die voorgespiegeld word?
Ik blijf fan van Huawei, en ook zonde Google services vermaak ik me prima. Want er is leven na Google.
Ik blijf het jammer vinden dat Huawei geen gebruik meer mag maken van Google Services, anders had ik al lang een P40 gekocht...
De P30 is nog altijd een fijn toestel, de batterijduur is na twee jaar nog altijd fantastisch, het scherm blijft recente budget-concurrentie voor, de main-camera doet nog mee en blijft op het gebied van low-light fotografie de meest recente budget- en midrange toestellen ook voor. De snelheid is fenomenaal en blijft sneller (aanvoelen) dan bijv. tot nu toe alle Samsung A toestellen, Samsung S10/Note10 en ouder en bijv. de OnePlus 7 (Pro) en ouder.
Daarnaast heb ik (en met mij de meeste P30 gebruikers) recent nog een EMUI update gehad, helaas nog geen Android 11 maar dit lijkt er nog aan te komen(?).
Als ik zou overstappen op een ander toestel zijn de keuzes enorm beperkt als ik dat via een provider zou doen, of zelfs via mobiel.nl o.i.d. Dit komt door het schermformaat en het gewicht (P30 = 6.1" OLED 2340*1080 / 165 gram). Een grotere smartphone wil ik op dit moment en op korte termijn niet.
Edit: toevoeging, volgens mij zijn er een aantal S10 gebruikers op hun teentjes getrapt of...? Ongewenst lijkt me overdreven of staat er verkeerde info in m'n comment? Let me know
[Reactie gewijzigd door BelovedAunt op 22 juli 2024 14:04]
Helemaal mee eens. Ik heb net op de valreep een P30 Pro gehaald en het is een geweldig toestel waarbij de camera echt excelleert en zich nog prima kan meten met de concurrentie anno nu.
Ik mag komende maand verlengen maar weet niet zo goed wat het nu moet worden. Is mijn derde Huawei flagship.
Mate 20 pro eigenaar hier. Al 2 jaar super blij mee. En op 120 Hz na nog steeds beter als Samsung s21 schermen. Accu gaat ook nog steeds heel goed. En word nog steeds regelmatig geupdate. Had zeker voor een nieuwe mate gegaan. De topmodellen van Huawei
Inderdaad, dit. Om dezelfde reden heb ik nog steeds een P20 Pro. Beste telefoon die ik ooit had en niet kapot te krijgen. En het ding blijft geupdated worden. Ook de accu geeft geen krimp.
Gelukkig heb ik tzt nog een geschikte opvolger in de vorm van de P30 Pro :-)
Ik had Honor altijd al voordeliger gevonden dan Huawei. Ik had een S10 en daarna Hobor V20. De V20 met abo was maar een derde van de prijs van de S10 en ik vond Honor V20 beter dan de S10
ik ken het gevoel. Mijn Mate 20 Pro doet het ook nog steeds geweldig, camera, hoge resolutie scherm, snelheid, accu, allemaal dik in orde. Het scherm mag van mij een tandje kleiner, maar dat is nog best een uitdaging om te vinden.
Maar wat ik vooral heel erg ga missen is de (IR-)face unlock van de Mate 20 Pro, helaas kan ik geen enkele Android telefoon meer vinden die dit heeft.
Mee eens, heb nu ander half jaar een Huawei p30 en ben nog steeds zeer tevreden. De cameras zijn vooral goed en inderdaad de batterij duur is prima.
Op het moment van kopen voelde een Huawei ook nog echt wel premium.
Inderdaad, volgens mij is Huawei kwalitatief een te goed merk. Ik heb naar volle tevredenheid een P20pro. De accu gaat nog steeds gemakkelijk 2 dagen mee, bij weinig gebruik 3 tot 4 dagen zelfs! De camera is zo goed datcik mijn dslr camera nauwelijks nog gebruik. Nachtfoto's zijn zonder kunst en vliegwerk met een dslr niet te evenaren. Ik gebruik mijn oude P8 ook nog steeds als navigatie op de motor. Zelfs daarvan is de batterij nog goed. Kom daarcmaar eens om bij Samsung, na 3 jaar is het toestel en batterij gewoon op....
Dat bashen van Huawei is gewoon symboolpolitiek!
Het verbaast mij wel. "De Chinezen" zijn het gele gevaar...
Huawei is de zondebok. En ja het lijkt er erg op dat ze goed zijn in spioneren.
Maar Google heeft ook heel nauwe banden met de inlichtingendiensten van de VS.
De Snowden onthullingen lieten dat zien. Geloof maar niet dat daar iets veranderd is.
De hele wereld is aan het dataharken op ongelofelijke schaal. Bang voor elkaar en bang voor hun bevolking.
Het gaat natuurlijk gewoon om geld, marktaandeel en invloed.
Is je data weggeven aan een privé bedrijf veiliger dan aan een regering?
Het feit dat iedereen nog steeds denkt dat dit gaat om de persoonlijke data is niet helemaal lekker. Het gaat hier om het uit handen geven van een belangrijk infra structuur aan een buitenlandse macht, die ons niet helemaal lekker ligt.
Het gaat om alle data.
En de VS is lekker betrouwbaar...
Ze hebben daar net een psychopaat weggestemd die nu al van plan is om mee te doen aan de verkiezingen van 2024.
Als ik sommige zaken zie zoals ze nu in Amerika aan het veranderen zijn sinds de verkiezingen dan vraag ik me af wie de grootste psychopaat is. Ik ben zeker niet pro-Trump, maar ik heb niet het gevoel dat Amerika nu opeens beter te vertrouwen is.
Ik heb het daar niet over. Ze zijn nog nooit te vertrouwen geweest.
De VS is een Kakistocracie, dan wel plutocracie.
Een land dat sinds zijn oprichting wordt geleid door geld en geweld.
Toch gek dat OnePlus er weinig vruchten van geplukt heeft. Xiaomi was, voor Huawei gebanned werd, al bezig met pakken van marktaandeel. Daarvoor waren ze nooit leverbaar in Nederland.
Oppo vind ik verrassend. Ik dacht dat veel reguliere gebruikers niet van dit merk gehoord hadden. OK, bij de Mediamarkt verkopen ze Oppo's i.p.v. One Plus. Maar elders zie ik ze weinig, behalve toen ze met van de ie pop-up selfiecamera's kwamen. Blijkbaar wilt Oppo liever hun eigen brand pushen door middel van deals met bedrijven als de Mediamarkt, dan dat ze hun dochterbrand OnePlus (wat gericht is op de Europese markt) pushen.
[Reactie gewijzigd door Bliksem B op 22 juli 2024 14:04]
Oppo maakt legendarische UHD/SACD spelers voor audiofielen zoals de UDP-205 met twee ESS Technology ES9038PRO DACs. Het ding is niet meer te krijgen. Het apparaat was te koop voor de vriendenprijs van € 1899 euro. Maar dan heb je ook wat.
Hier wat metingen:115 dB SINAD (signal over distortion and noise) oftewel een THD+N 0,000183 OMG OMG OMG (1)
Ook de DAC/Hoofdtelefoonversterkers van het merk zijn erg goed.
Ja ik geef toe. Ik ben naast tweaker ook nog eens een doorgewinterde audiofiel. Wel een objectivist natuurlijk oftewel metingen (SCIENCE BITCHES) zeggen alles. Persoonlijk impressies zeggen niets. Wat natuurlijk ook onzin is. Er is meer onder de zon....
Geen hond die nog geinteresseerd is in High End Audio. Ik gruwel zelf van het gebruik van Bluetooth. (voor muziek) SBC codec? YIKES. LDAC en APT-X (HD) zijn ook niet veel soeps.
Als objectivist kan ik ook niet het feit ontkennen dat ik in meerdere blinde ABX sessies (SCIENCE B...) niet het onderscheid kon maken tussen mijn gearchiveerde FLACS en door mijzelf gecodeerde mp3s met LAME --preset extreme. Ik ben keihard gezakt. En dat met mijn relatief dure DAC, Koptelefoonversterker en Sennheiser hoofdtelefoon. Ik hou ook van foute muziek zoals metal, EDM en simpele pop liedjes. Misschien moet ik eens klassiek proberen of akoestisch. Dat schijnt veel moeilijker te coderen te zijn.
Audiofielen houden niet van muziek. Ze houden van het beste geluid (wat natuurlijk een onbereikbare droom is) Maar ik zelf hou wel van een lekker stukje muziek op zijn tijd. Ik kan mijn gear-head en muziekliefhebberij goed scheiden. NOT. Het is een ziekte.
Dat is precies wat ik bedoel. Niemand kent het, behalve tweakers .
Ik wist dat OPPO hele goede blu-ray players maakte. Maar dat ze daarmee gestopt zijn...
Zo te horen ben je een echte tweaker geïnteresseerd in de wetenschap achter de technologie. Overigens wanneer je geen verschil hoort tussen een MP3 en een flac, kun je net zo goed Bluetooth gebruiken. Immers deze kan een hogere bitrate dan MP3 hebben.
Het beste is om muziek te luisteren met een groot dynamisch bereik. Klassieke muziek, jazz, maar ook oude rock als Pink Floyd doen het goed en muziek heel helder zijn geproduceerd.
Ik heb de The Dark Side of The Moon [24/96 Immersion Blu-Ray Stereo]
en de Pink Floyd - Wish You Were Here - Immersion Box Set .(met 5.1 mix en 24/96 khz stereo)
Andere albums heb ik alleen op ordinaire CD. Maar het origineel van de dark side of the moon is opgenomen met STUDER a80 bandrecorders.(1) met een SNR van max 76 db.
Je kan met DSP technieken natuurlijk nog wel wat extra dynamiek eruit persen met expanders en noise gates maar daar heb je echte vakmensen met veel ervaring voor nodig. Het klinkt wel een stuk beter dan mijn Originele LP gekregen voor mijn verjaardag toen ik nog heel klein jongetje was. Ik heb mijn Technics platenspeler nog wel maar ben van mening dat digitaal toch echt beter is dan Vinyl. De verkopen vertellen iets anders.
Blijft erg jammer voor de consument. Ik heb mijn oude Mate 10 moeten vervangen omdat de beveilingsupdates inmiddels bijna een jaar oud waren. Kan ik zakelijk (wij doen aan BYOD) niet meer uitleggen. En dat terwijl het toestel het op zich nog prima doet na 3,5 jaar. Nog steeds snel, goed scherm en prima foto's. Destijds voor ruim €500,- kunnen kopen, de vervanger kost nu €850.
Had graag weer een nieuwe Huawei gekocht maar zonder Google is dat eigenlijk geen optie.
Eeuwig zonde dat Huawei geen Android telefoons meer mag maken. Ik heb 2 jaar geleden de overstap gemaakt van samsung high end naar Huawei p30 pro en dit is echt de beste telefoon die ik ooit heb gehad. Na nu bijna 2 jaar is er nog niks aan het toestel dat verouderd aanvoelt. Alles is nog snel en de batterij houdt het nog steeds meer dan 1 dag vol op 1 charge (bij veel gebruik) . Ook op het gebied van foto's doet hij nog mee. Ik blijf deze nog even gebruiken tot hij op is en dan wordt het daarna een lastige keuze.
[Reactie gewijzigd door cj1181 op 22 juli 2024 14:04]
Eeuwig zonde dat Huawei geen Android telefoons meer mag maken. Ik heb 2 jaar geleden de overstap gemaakt van samsung high end naar Huawei p30 pro en dit is echt de beste telefoon die ik ooit heb gehad. Na nu bijna 2 jaar is er nog niks aan het toestel dat verouderd aanvoelt. Alles is nog snel en de batterij houdt het nog steeds meer dan 1 dag vol op 1 charge (bij veel gebruik) . Ook op het gebied van foto's doet hij nog mee. Ik blijf deze nog even gebruiken tot hij op is en dan wordt het daarna een lastige keuze.
Je slaat precies de spijker op zijn kop. Ook hier een liefhebber van de P30. Vind het zo jammer en een oneerlijk wat ze Huawei aangedaan hebben.
Leuk dat jullie dat verouderd noemen, iets zegt met dat mijn volgende telefoon voor de dan komende 3 jaar binnen een jaartje of twee een Huawei P30 Pro wordt :-)
"Een smartphone zonder Google-diensten is niet heel interessant voor consumenten in het Westen." ->>
Google diensten "nodig hebben" is een ver gevorderde vorm van luiheid en computer-analfabetisme. Een mentaliteitsverandering kan hier heel snel kentering in brengen. Er is niks mis mee je telefoon te laten installeren en beveiligen door een expert terzaken ipv op toillet te zitten "leuke apps" browsen en installeren om te zien wat het doet. (meestal zie je niet wat het doet)
Geen Google diensten is overkoepelend juist wél heel interessant voor consumenten in het Westen. Lokale app stores zouden in ons voordeel en dat van onze politieke en economische onafhankelijkheid kunnen werken
Daarnaast zou F-Droid de eerste stop moeten zijn om te gaan kijken voor applicaties, niet Google store waar er zo veel rommel staat dat bepaalde pareltjes nooit het daglicht zien. Zonder Google wordt dit meer evident.
Voor ontwikkelaars onder de consumenten betekent dit gemakkelijkere vindbaarheid en minder concurrentie van allerlei crap applicaties met fake reviews.