Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

De staat van vouwbare smartphones

De grote belofte die nog niet is uitgekomen

06-03-2020 • 06:00

116

Multipage-opmaak

Inleiding

Inleiding

Staat er al een vouwbare smartphone op je wensenlijstje? Het is inmiddels zo'n zestien maanden geleden dat smartphones met vouwbare schermen uit de anonimiteit kwamen. Royole presenteerde eind oktober 2018 zijn FlexPai en was daarmee officieel de eerste. Vervolgens zag de telecommarkt met spanning uit naar de Samsung Developer Conference, waar de marktleider zijn eerste vouwbare smartphone zou laten zien.

De keynote was al een uurtje bezig toen een topman langzaamaan naar de onthulling leek toe te praten. Hij sprak over diverse schermvernieuwingen die Samsung in de afgelopen jaren op de markt had gebracht en kondigde vervolgens aan dat het een Infinity Flex-scherm had gemaakt voor vouwbare smartphones. Het licht dimde en toen…

Toen toonde de topman kort de telefoon, klapte hem even open en dicht, en dat was het. Geen naam, geen specificaties en vooral: geen volledige aankondiging met informatie over wanneer hij zou uitkomen.

Het zou een symbolisch moment blijken voor de ontwikkeling van smartphones met vouwbare schermen; we zien nog altijd niet het volledige plaatje. We zitten telkens klaar voor de grote doorbraak, maar die komt nog steeds niet. Het is duidelijk dat er ontwikkelingen zijn, maar anno 2020 zijn smartphones nog altijd dezelfde modellen met rigide schermen als in 2019 en eerder. Daarom is het een goede tijd om een tussentijdse balans op te maken. Waar staat de markt voor vouwbare smartphones nu? Is het wel een markt of zijn het niet meer dan een paar prototypes met een marketingcampagne?

De huidige modellen

Er zijn tot nu toe zes vouwbare smartphones verschenen of aangekondigd, maar in alle gevallen gaat het om telefoons die in beperkte oplage zijn verschenen. We hebben ze allemaal besproken op Tweakers in een preview of review en in sommige gevallen meer dan eens. In alle gevallen gaat het om telefoons die meer dan 1000 euro kosten. Een klein overzicht vind je hieronder.

Foldables Royole Samsung Huawei Lenovo Samsung Huawei
Model FlexPai Galaxy Fold Mate X Motorola razr Galaxy Z Flip Mate Xs
Aankondiging Okt 2018 Feb 2019 Feb 2019 Nov 2019 Feb 2020 Feb 2020
Release Jan 2019
China
Sep 2019
Diverse landen
Okt 2019
China
Feb 2020
Diverse landen
Feb 2020
Diverse landen
Mrt 2020
Diverse landen
Release in NL/BE Nee Jan 2020 Nee 'Voorjaar 2020' Feb 2020 Mrt 2020
Plaatsing vouwbaar
scherm
Buitenkant Binnenkant Buitenkant Binnenkant Binnenkant Buitenkant
Functie vouwbaar scherm Tablet met grootte van telefoon Tablet met grootte van telefoon Tablet met grootte van telefoon Telefoon kleiner maken
'klaptelefoon'
Telefoon kleiner maken
'klaptelefoon'
Tablet met grootte van telefoon
Royole FlexPai
Royole FlexPaivanaf Onbekend

De eerste vouwbare smartphone die op de markt verscheen, zij het in heel beperkte oplage en met beperkte functionaliteit, was de Royole FlexPai. Royole kun je kennen van… eigenlijk alleen hun vouwbare telefoon. Het is een vouwbare smartphone met het scherm aan de buitenkant en je vouwt de smartphone dus uit tot een tablet. Royole produceert het scherm zelf; displays maken is hun corebusiness. De FlexPai heeft in gesloten stand een bescheiden 5,2"-scherm met 18:9-verhouding. Uitgevouwen is dat een 7,8"-display met 1920x1440 pixels. Het is een interessant concept en het is leuk dat Royole de eerste was, maar de beperkte beschikbaarheid heeft de fabrikant wel genekt. De interesse is verflauwd en eigenlijk heeft vrijwel niemand het nog over dit model, dat begin vorig jaar uitkwam.

(0 reviews)
linkPreview Tweakers, januari 2019
Samsung Galaxy Fold
Samsung Galaxy Foldvanaf Onbekend

De eerste vouwbare smartphone die we daadwerkelijk in ons testlab hebben gehad, is de Samsung Galaxy Fold. Het is een vouwbaar model met een scherm aan de binnenkant. Er zit een klein 4,6"-scherm aan de buitenkant met 21:9-verhouding, te klein voor dagelijks gebruik, maar groot genoeg om even meldingen te lezen of navigatie te gebruiken. Aan de binnenkant zit een veel groter 7,3"-scherm, dat vierkanter is. Door het plaatsen van het scherm aan de binnenkant moet hij beter beschermd zijn. De Galaxy Fold kost rond 2000 euro en kwam uit in twee fasen; in het voorjaar had hij moeten uitkomen, maar Samsung annuleerde de release wegens problemen met het ontwerp. Die zijn door de fabrikant gefikst en toen kwam hij in het najaar uit. Inmiddels, vier maanden later, melden gebruikers dat hun telefoons het niet spontaan hebben begeven; het ontwerp lijkt dus geschikt voor dagelijks gebruik, al moet je er wel voorzichtig mee doen.

(0 reviews)
linkReview Tweakers, oktober 2019
Motorola razr (2020)
Motorola razr (2020) vanaf Onbekend

Hij moet nog uitkomen in de Benelux, maar in andere landen is hij al wel verkrijgbaar: de Motorola razr van Lenovo. Het is een klaptelefoon met vouwbaar scherm aan de binnenkant. Hij vouwt dus niet uit tot een tablet, maar maakt van een smartphone met redelijk normaal scherm in opgevouwen stand een kleinere, maar dikkere telefoon. Daarbij doet Lenovo een paar dingen anders dan de concurrentie. Zo zit het scherm los in de behuizing en schuift het bij het openen en sluiten heen en weer. Dat voorkomt dat er een vouw in zit, maar het betekent ook dat er ruimte zichtbaar is op het moment dat je hem vouwt; je kunt onder het scherm doorkijken. En als je er onderdoor kunt kijken, kunnen stof en viezigheid er ook onder komen. Dat kan funest zijn. Bovendien heeft hij voor zo'n dure telefoon een kleine accu, achterhaalde camera's en een trage processor. Aan de andere kant wekt hij bij veel mensen nostalgische gevoelens op, doordat het ontwerp is gebaseerd op de Motorola Razr V3 uit 2004.

(0 reviews)
linkPreview Tweakers, januari 2020
Huawei Mate Xs
Huawei Mate Xs vanaf Onbekend

Huawei heeft al twee vouwbare smartphones gepresenteerd. De eerste Mate X kwam in het najaar van 2019 in beperkte oplage uit in China, maar dit model moet deze maand wereldwijd uitkomen, al zal Huawei er door de hoge prijs van 2500 euro vermoedelijk geen tientallen miljoenen van verkopen.

De Mate Xs en de Mate X hebben in gesloten stand een vrij normaal scherm met 6,6"-diagonaal. Met een knop is de rest van het scherm los te maken en vervolgens is het een 8,0"-tabletscherm.

Het is de dunste vouwbare smartphone tot dusver: in gesloten stand 11mm. Bovendien heeft hij het grootste scherm tot nu toe. Maar het is door het scherm aan de buitenkant wel kwetsbaar voor beschadigingen door troep in de broekzak of tas: zand, muntjes of sleutels bijvoorbeeld.

(0 reviews)
linkPreview Tweakers, februari 2020
Samsung Galaxy Z Flip
Samsung Galaxy Z Flipvanaf Onbekend

De Samsung Galaxy Z Flip is net als de Motorola razr een klaptelefoon met vouwbaar scherm. Aan de buitenkant zit een 1,06"-minischermpje, aan de binnenkant is een 6,7"-display te vinden. Het is bij benadering een Galaxy S10e met een vouw in het midden, een high-end model met componenten van vorig jaar dus. Het nadeel ten opzichte van de razr is dat er een veel voelbaardere vouw in zit, al is het de vraag of je je daar als gebruiker aan stoort. Bovendien vouwt hij niet helemaal plat op en zit er in gesloten stand wat ruimte tussen de beide schermdelen. Ook bij deze telefoon is het dus oppassen met troep in de broekzak. De Z Flip kwam vorige maand uit in Nederland, al is hij niet in even grote oplage beschikbaar als bijvoorbeeld een Galaxy S10. De prijs is met 1500 euro nog aan de hoge kant, al komt hij wel al een beetje in de buurt van wat je voor de duurste reguliere smartphones neertelt.

4 van 5 sterren
(0 reviews)
linkReview Tweakers, februari 2020

Getoonde en uitgelekte concepten

Er zijn dus inmiddels zes aangekondigde modellen, maar er zijn nog veel meer concepten bedacht of in ontwikkeling geweest. Immers, als het scherm niet langer een vaste vorm hoeft te hebben, dan is er van alles mogelijk met het ontwerp van een telefoon. Dat was hard nodig ook. In de afgelopen tien jaar is gebleken dat alle smartphones volgens dezelfde blauwdruk worden gemaakt. Fysieke toetsenborden zijn zo goed als verdwenen ten gunste van dunnere behuizingen en grotere schermen. Verwisselbare accu's verdwenen om dezelfde reden.

De moderne smartphone heeft een groot scherm aan de voorkant zonder knoppen, een metalen rand met daarin de knoppen en aansluitingen, en een achterkant van glas met daarin diverse camera's. Veel goedkopere modellen maken nog gebruik van kunststof voor de rand of achterkant, maar dat is vrijwel de enige vormvariatie. Uiteraard zijn er uitzonderingen, zoals de BlackBerry's, Planet-telefoons en F(x)tec Pro1, maar daarbij gaat het om nichemodellen.

Bij vouwbare smartphones spelen andere beperkingen; schermen zijn flexibel, maar andere componenten niet. Bovendien heb je scharnieren nodig waar schermen overheen lopen en ook dat blijkt lastig om te ontwerpen. Daar komt bij dat het een nieuwe vorm is; niemand heeft ervaring met hoe het eruitziet. De nieuwe blauwdruk moet dus nog worden gemaakt.

We hebben van verschillende fabrikanten concepten gezien. Een van de interessantere was de dubbele vouwer van Xiaomi: een smartphone met scharnieren aan beide kanten om hem uit te vouwen tot een tablet. Dat lijkt een beetje op de Huawei Mate Xs, maar dan is hij symmetrisch en maakt hij een veel groter tabletscherm of kleinere smartphone mogelijk.

Xiaomi vouwbare smartphoneXiaomi vouwbare smartphoneXiaomi vouwbare smartphone

Dit zijn gelekte beelden, vandaar dat de resolutie laag is

TCL, in de afgelopen jaren vooral bekend als licentienemer van de merknamen Alcatel en BlackBerry, ontwikkelt zelf schermen en heeft diverse concepten laten zien. Een tablet met vouwbaar scherm staat bovendien al op de roadmap. De fabrikant heeft bovendien vorig jaar een patentaanvraag ingediend voor een smartphone die tot smartwatch gevouwen kan worden, een concept dat we nog niet in de praktijk hebben gezien.

TCL vouwbare smartphones

Een ander interessant concept van de Chinese fabrikant is de uitschuifbare smartphone. Die is standaard als een reguliere smartphone, maar gebruikers kunnen het scherm verlengen door aan de zijkant te trekken, waardoor een tweede scherm tussen de twee delen van het eerste scherm in zichtbaar wordt. Dat werkt, doordat het scherm aan de linkerkant over de rand heen gaat en aan de achterkant zit.

TCL uitschuiftelefoonTCL uitschuiftelefoon

Daarnaast heeft TCL een 'dubbel vouwbare smartphone' laten zien, die uit te vouwen is tot een 10"-tablet. In opgevouwen stand heeft hij een regulier smartphonescherm, maar er zijn drie van zulke delen om er uiteindelijk een volledig tabletscherm van te maken. The Verge probeerde beide concepten uit.

Behalve dat van de vouwbare smartphone hadden een paar fabrikanten ook praktischere ingevingen; ze hebben telefoons met twee schermen in ontwikkeling. LG heeft er al een paar van uitgebracht in de vorm van de G8X, V50 en V60. Bij alle drie is er een scherm in een hoesje verwerkt.

G8X

De Microsoft Surface Duo heeft twee schermen; het is geen hoesje. Dat moet betere multitasking mogelijk maken. Die Android-telefoon moet eind dit jaar uitkomen. Dat zijn dus gewone schermen, maar wel in een vouwbare smartphone.

Tot slot

Smartphones met vouwbare schermen lijken de aansteker voor het lontje in de smartphonemarkt. Wat fabrikanten in de afgelopen jaar ook probeerden binnen de blauwdruk van de mainstreamsmartphone, niets maakte veel indruk. Schermen werden langer, accu's kregen meer capaciteit en camera's kregen meer pixels, maar consumenten waren zelden onder de indruk.

Vouwbare schermen maken indruk, zo hebben we gemerkt tijdens de reviews van de modellen die we al in ons testlab hebben gehad. Ze maken mensen nieuwsgierig en velen zien er ook onmiddellijk nuttige toepassingen voor. De potentie is er zeker. Daar komt bij dat mensen die een nieuwe telefoon kopen, graag laten zien dat ze een nieuwe telefoon hebben. In de komende jaren kan een vouw helpen om te laten zien dat het een nieuw model is.

Maar er zijn ook veel aanloopproblemen. De Galaxy Fold moest herontworpen worden, de Royole FlexPai en Huawei Mate X kwamen alleen in kleine oplage uit en ook bij de Motorola Razr was het sentiment bij de eerste reviews weinig positief. Bovendien zijn alle modellen tot nu toe boven de duizend euro, met als uitschieter de Huawei Mate Xs met een prijs van 2500 euro.

Dat maakt vooralsnog van veel vouwbare smartphones inderdaad prototypes met marketingcampagnes en nog altijd een grote belofte voor de toekomst. Die toekomst komt misschien snel. Dit zijn de eerste stappen van een lange reis, en we hebben vermoedelijk nog maar een glimp gezien van de potentie van deze techniek.

Reacties (116)

Sorteer op:

Weergave:

en wederom weer niks over de pe fold 1, erg jammer dat jullie daar geen artikel over maken! ik heb jullie zelfs al gemaild daarover. zou fijn zijn als er ook aandacht besteed word aan een high end (sd 855 uit mijn hoofd) foldable voor de prijs van 350 dollar
Auteurarnoudwokke Redacteur Tweakers @tommie de kat6 maart 2020 12:41
Wie dat koopt, is zo goed als zeker zijn geld kwijt. Ze relabelen 'op de markt gevonden' Galaxy Folds en verkopen die ver onder kostprijs. Het lijkt me logisch dat je op die manier niet legitiem een bedrijf kan bouwen.

Niets is zeker en ik ben heel voorzichtig met beschuldigen, maar ik ga geen aandacht besteden - en dus lezers op het spoor zet van - iets dat zo erg riekt naar oplichting.

Ik weet dat er mensen zijn die hem echt hebben gekregen, maar dat zijn toevalligerwijs mensen die YouTube-videos maken. Ik heb ook op Twitter MrWhoseTheBoss aangesproken op zijn video. Ik vond dat niet in de haak. Je hebt een verantwoordelijkheid als je veel mensen bereikt en hij nam die niet. Ik neem die wel en dus doen we op Tweakers niets met Escobar.

Hier de subreddit gewijd aan de Escobar Folds https://www.reddit.com/r/escobarfold1 Daar vind je veel meer aanwijzingen over wat er allemaal mis is met dit bedrijf, waaronder de niet-refundable betaalmethode en de historie van de oprichting etc.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 23 juli 2024 20:33]

Niet alleen hij, maar ook Unbox Therapy heeft een video gedaan.

Erg kwalijke zaak wanneer zoveel mensen worden opgelicht.

Ik ben overtuigd dat het hier om witwassen gaat, koop er een zooi op met zwart geld, verkoop ze op het internet voor veel minder, stuur maar naar sommige mensen het toestel, en je krijgt er wit geld voor terug.

Goede keuze om hier gewoon niets over te schrijven, zeker als je bedenkt dat het gewoon stickers op een toestel zijn. De enige aandacht die dit verdient, is dat heel veel mensen zijn opgelicht en dat je dit gewoon niet moet doen.
Het zou juist goed zijn om erover te schrijven om iedereen die de aankoop overweegt te waarschuwen. Ik denk namelijk dat 90% van de tweakers zn toestel wel heeft overwogen, dus gekeken wat het is etc. dus de stap om tot aankoop te gaan is dan ook heel klein zeker gezien de prijs. Veel youtubers hebben het toestel immers ook gekregen en dat wekt veel vertrouwen op.
Maar is dat relevant bij dit artikel?

Het is een dodgy bedrijf die stickers ol bestaande toestellen plakt. Dat is het. Dat heeft niets met dit artikel te maken.
Dat is gewoon een Galaxy Fold met stickers.
De Pablo Escobar Company verkoopt hem voor 350€ (in beperkte oplage) om een naam op te bouwen in de smartphone wereld.
That’s all
Volgens Pablo Escobar Company hebben ze Folds "gekocht" van "retailers" die "ze niet kwijt kregen".
Omdat ze van de vrachtwagen waren gevallen zeker.

Aparte naam ook voor een bedrijf, om jezelf naar een van de grootste en meedogenloze criminelen aller tijden te noemen.

Kom op, dit heeft alle red flags van een scam.

Toen in het filmpje de stikker eraf werd gehaald was de grap compleet.
Het bedrijf is van de broer van Pablo Escobar, dus zo gek is het niet :P
Als je als telefoonfabrikant reclame maakt met modellen in lingerie en fotos die net zo goed op de site van een escortservice zouden kunnen staan, is het moeilijk je serieus te nemen. If it looks like a scam and feels like a scam and is priced like a scam, it is a scam.
Ik vraag me inderdaad af of dit de toekomst is. Wie zit er nou te wachten op een vouwbare smartphone? Mega irritant lijkt me om dat schermpje open en dicht te klappen. Veel dunner wordt je Phone er ook niet van en de maat van broekzakken van menigeen zal voorlopig ook niet veranderen.

Doe mij maar gewoon een phone met hoge resolutie, veel capaciteit en snelheid.
Er zitten heel veel mensen te wachten op een kleinere omvang nu schermen weer tegen de 7" lopen.
Kijk naar hoe vrouwen hun smartphone meenemen: het liefst niet in hun tasje maar (noodgedwongen) achterin de broekzak. Daar zit niet veel rek meer in. Die S20ultra gaat daar met hoesje niet fijn meer inpassen.
nou zijn ze wel mega ingewikkelde oplossingen aan het bedenken voor telefoons. maar de broekzakken van vrouwen iets groter maken zou ook al een flinke oplossing zijn :+
En past de telefoon niet in hun zak, dan plempen ze die wel in hun tas..
De fabrikanten kunnen ook gewoon stoppen met die schermen steeds groter en groter maken.. ze hadden van mij part mogen stoppen bij 6.2 inch.. ze creëren een probleem wat er 4 jaar geleden niet was.. te grote schermen.
De spijker op zijn kop!!!
Er zitten heel veel mensen te wachten op een kleinere omvang nu schermen weer tegen de 7" lopen.
Kijk naar hoe vrouwen hun smartphone meenemen: het liefst niet in hun tasje maar (noodgedwongen) achterin de broekzak. Daar zit niet veel rek meer in. Die S20ultra gaat daar met hoesje niet fijn meer inpassen.
Nee dat bedoel ik, hoe groter hoe onhandiger. Eigenlijk helemaal niet goed over nagedacht door de fabrikanten!
Maar dan wordt je telefoon 2x dikker, alsof dat lekker in je broekzak past.
Vrouwen hoeven in de meeste gevallen ook niet altijd het beste van het beste te hebben. De S20Ultra is meer voor de gadget-freaks.
Nou dat lijkt me onnodig gegeneraliseer. Maar zowel mannen als vrouwen beginnen wel een probleem te krijgen 7" telefoons + hoesjes mee te nemen.
Alsof een vrouw geen gadget freak kan zijn.

getekend.

een Vrouw die gadget freak is.
Waar beweer ik dat precies?
Ik ben niet per se van de grote schermen omdat het niet te bedienen is en niet in mijn broekzak past. Momenteel gebruik ik nog een normale 6S met 128GB en deze voldoet echt nog prima voor mij.

Echter, ik zie ook wel het voordeel. Soms is het toch een klein scherm voor een videootje of foto en zou het soms prettiger kunnen werken. Ik zie zelf vooral wel veel in het idee van de Razr. Maar dan zou ik wel graag op de buitenkant ook een scherm hebben voor easy access van vanalles en wil je een groter scherm dan klap je hem open. Uiteindelijk mag het voor mij best dikker zijn dan mijn huidige iPhone dus als de oppervlakte daarbij afneemt.

Met mijn hobby, racefietsen, zie ik het steeds vaker dat de zakjes achterop de rug steeds wat kleiner worden en het dus een uitdaging wordt om je telefoon goed binnenboord te houden (en dan heb ik dus een relatief klein toestel). Iets dikkers maar qua formaat dus kleiner zou wat dat betreft ook beter uitkomen.

We gaan het zien. Sowieso met deze prijzen kan je het niet over "een markt" hebben wat mij betreft :)
Met racefietsen zit je zowieso niet te wachten op een klapbaar scherm! Levensgevaarlijk! ;)
Klapbanden op de racefiets zijn levensgevaarlijk :+. Ik weet niet hoe serieus je reactie is, maar een telefoon bij je hebben bij het fietsen kan heel handig zijn. Niet alleen voor Strava (als je geen dedicated device hebt), maar ook voor als je ergens met pech staat.
Ik fiets zelf regelmatig op de Utrechtse heuvelrug. Geen racefiets maar MTB. Mee eens met Bumpy dat een telefoon bij je hebben erg handig is. Het is zelfs een essentieel Onderdeel in kader van veiligheid en bereikbaarheid. Ik ben zelf fan van de beacon functie op Strava waarbij anderen kunnen zien waar je bent.

Maar goed een klaptelefoon op de fiets lijkt me niet handig en kan volgens mij alleen maar gevaarlijke situaties opleveren als je al rijdend het scherm wilt open of dicht klappen :+
OK, ik begrijp dat dit dus meer een gevolg is van de kleine zakjes van racefietskleding?

Maar lijkt het je dan buiten het fietsen – dus de meeste tijd – niet juist weer lastiger omdat hij dan weer slechter in je broekzak past?

Ik denk dat dit pas de norm zal worden als het niet of nauwelijks dikker meer is dan de huidige telefoons, plus dat de schermpjes jaren mee moeten gaan uiteraard, dat moet zich nog bewijzen nu. Als dat al lukt uiteraard.
Iets meer dan 10 jaar geleden zat niemand uberhaupt op een smartphone te wachten. Zie hoe snel de markt zich ontwikkeld heeft. Over een paar jaar is deze techniek dusdanig verder ontwikkeld dat je niet meer zonder wilt misschien.
Het punt dat we niet meer zonder smartphone kunnen zij we al heel lang voorbij.
Nou, ik zit te wachten op een betaalbare vouwfoon. Ik ben gek op kaarten (auto - fiets) en vind zo'n smalle smartphone maar niets. En er zijn wel meet toepassingen waarbij een groter scherm veel werkbaarder is.
Ze weten niet meer wat ze moeten verzinnen om de klant over te halen wéér een nieuwe telefoon te kopen. Zo voelt het tenminste bij mij aan.

Aan zichzelf overgelaten gaat de markt gewoon krimpen, want telefoons zijn gewoon zó goed dat mensen in principe geen betere model nodig hebben. Een beetje zoals computers: vroeger was een high-end computer na één jaar of anderhalf al een budget computer geworden, tegenwoordig gaat zelfs een budget computer jaren mee.

De vraag is: hoelang nog zijn (de meeste) mensen bereid om de paar jaar flink in de buidel te tasten om een nieuwe telefoon te kopen wanneer de huiidige nog volstaat?
Zoals ik een tijd terug aangaf op een ander nieuwsbericht telefoons worden inderdaad krachtiger maar een toestel van 2 jaar terug heeft nog steeds dezelfde ondersteuning van 3 á 4 jaar als een toestel van nu met 2x hogere specs.

Daarnaast blijft de Nederlandse ConsuWijzer/Techniek Nederland achter het standpunt dat een portable een gebruiksduur heeft van 2 jaar.
Ongeacht of die 200€ kost of 2100€ bijv.

De levensduur van apparaten wordt voorgeschreven door Techniek Nederland wat voorheen UNETO-VNI is.
Techniek Nederland is de ondernemersvereniging van technisch dienstverleners, installatiebedrijven en de technische detailhandel.

Techniek Nederland spreekt namens de fabrikanten/resellers dat een portable is afgeschreven na 2 jaar.

[Reactie gewijzigd door mrooie op 23 juli 2024 20:33]

Zoals ik een tijd terug aangaf op een ander nieuwsbericht telefoons worden inderdaad krachtiger maar een toestel van 2 jaar terug heeft nog steeds dezelfde ondersteuning van 3 á 4 jaar als een toestel van nu met 2x hogere specs.

Daarnaast blijft de Nederlandse ConsuWijzer/Techniek Nederland achter het standpunt dat een portable een gebruiksduur heeft van 2 jaar.
Ongeacht of die 200€ kost of 2100€ bijv.
Een telefoon van onder de 200 euro heeft vaak zeer beperkte (lees: vrijwel geen) support, een top Samsung 3 jaar, een top Google 4 jaar, en een iPhone minstens 5 jaar, waarbij het bij de iPhone niet beperkt blijft tot veiligheidsupdates.

Een retailer moet minstens 2 jaar garantie geven. Het zou wel heel erg vreemd zijn dat een apparaat direct na z'n garantietermijn de kliko in mag!

Een moderne telefoon kan probleemloos 5 jaar mee, als hij vanuit de fabrikant softwaresupport krijgt en je 'm niet te vaak laat stuiteren.
@ikweethetbeter
Het gaat erom dat als een toestel hardwarematig iets mankeert na de “garantie” van 2 jaar dat er geen recht meer is op reparatie.
2 jaar?! Ik zit al boven de 5 jaar. Snel zat nog, 4K video en de laatste update. Echt een WTF moment dit.
@voxl_ de hardware garantie loopt voor portables volgens de techniek Nederland tot 2 jaar.
Fabrikanten geven dan aan dat de richtlijn 2 jaar is op hardware garantie en verwijzen door naar de site van Techniek Nederland -> Afschrijving
Ze weten niet meer wat ze moeten verzinnen om de klant over te halen wéér een nieuwe telefoon te kopen. Zo voelt het tenminste bij mij aan.
Prachtig! Ik hoop dat er vele mooie dingen bedacht gaan worden. Ik vind het prima dat die bedrijven opzoek gaan naar iets wat innovatief is. Natuurlijk is 99% niet innovatief en kun je er misschien weinig mee, maar er hoeft maar één ding te zijn waar we misschien weer jaren plezier van hebben. Ik vind het prettig dat bedrijven dit soort dingen blijven proberen. Vroeger kon je je niet voorstellen dat iedereen met zo'n mobiel zou lopen. Wie weet wat we over 5-10 jaar in onze broekzak hebben?

Zelfs al worden vouwbare smartphones een flop, dan wil het niet zeggen dat hetgeen men geleerd heeft niet bruikbaar is.
De vraag is: hoelang nog zijn (de meeste) mensen bereid om de paar jaar flink in de buidel te tasten om een nieuwe telefoon te kopen wanneer de huiidige nog volstaat?
In mijn ogen niet en dat is alleen maar goed. Daarom ben ik ook benieuwd wat er gaat komen.
Mijn Lumia 950 is ondertussen 5 jaar oud. Volgens mij is de hardware nog best OK voor wat ik ermee doe. De enige apps die ik gebruikte geven er nu wel de brui aan (oa. Whatsapp, maar is dit dan echt negatief privacymatig?).

Een alternatief zie ik voorlopig echter niet (omwille van die privacyoverwegingen). Android is een no-go en een Apple wil ik niet.

Ik zal nog even verder moeten tot het ding er effectief de brui aan geeft, maar dat zit er niet aan te komen. De batterij is het enige tere punt volgens mij, maar die schaf je nieuw aan voor 15 EUR. Daar maal ik dus niet om.

Ik weet eigenlijk echt niet wat je met een telefoon moet buiten het tegen je oor hangen om met andere mensen te spreken. Schermen om productief op te zijn of om gewoon wat te surfen heb ik zat. Als ik dan toch "sociaal" bezig ben (tafelen, uitgaan, ...) dan blijft dit ding gewoon in mijn zak zitten. Ik gruwel van mensen die continu met dat ding zitten te spelen op voormelde gelegenheden. De enige plek waar je het kunt gebruiken buiten iemand opbellen, is op de bus, op de tram of in de wachtzaal bij de dokter... Mijn zaakjes (zoals het weer, aansluitingen, plaats, ....) regel ik netjes voor ik vertrek.
Zo was ik ook met mijn Lumia 735. Fantastische telefoon, maar qua ecosysteem ben je net een kikker die langzaamaan gekookt wordt; stap voor stap brokkelt het af. Toen ik een Android-telefoon kreeg merkte ik dat dat OS in de ruim vier jaar dat ik een Windows Phone had, flinke stappen had gemaakt. Waar WP eerst mijlenver voorliep op Android, is die achterstand echt wel ingehaald. Met als nadeel voor WP dat daar het hele ecosysteem zo goed als weg is.

Mind you, ik mis de eenvoud van WP nog steeds, maar de grotere wereld van Android is ook fijn.

[Reactie gewijzigd door P_Tingen op 23 juli 2024 20:33]

Volgende maand heb ik mijn Galaxy S7 precies 4 jaar in gebruik. Eén keer de accu laten vervangen voor een paar tientjes. Hij zal het heus wel een keer begeven maar zolang hij het nog goed doet ga ik geen nieuwe kopen.
Helemaal mee eens!

Ik heb al 5 jaar geen nieuw toestel gekocht. Als ik dat wel deed was het er een van max. 200 euro. Dat was prima voor whatsapp, internet, bankieren en YouTube ofzo.

Heb vorig jaar de oude telefoon gekregen van m'n vrouwtje (Huawei). Voor mij prima en weer wat sneller dan m'n Samsung. Zei wou wel wat nieuws met een betere camera.
Ik was dezelfde mening toegedaan, en toch doen die klappers mij twijfelen.
Dat is toch hardstikke modern? Bij mij krijgt mijn vrouwtje mijn oude PC als ik een nieuwe wil i.p.v. andersom :Y)
Mijn vrouwtje krijgt van mij koppijn af en toe begrijp ik :P
Tuurlijk.

Ik heb gewoon een nuchtere zelfverzekerde vrouw die geen minderwaardigheidscomplex heeft en gelukkig is als vrouwtje van een sterke vent die veel respect voor haar heeft :*)

Ik neem aan dat je het als grapje bedoelde trouwens, dus geen - 1 van mij
Duidelijk geen grapje dus als ik je andere reacties zo zag haha.. Triest 8)7

[Reactie gewijzigd door thias88 op 23 juli 2024 20:33]

Ik was die gefrustreerde testosteronbom (of toch de eerste), omdat ik het 'niet van deze tijd vind' om voor anderen te bepalen welke aanspreekvorn dan wel koosnaam zij voor hun partner gebruiken.

Voor wat extra context verwijs ik je graag door naar een analyse van dit probleem door Arjen Lubach: https://m.youtube.com/watch?v=-qzjR2ZzTec

[Edit: vergeet ik nog te vermelden dat je opmerking volkomen off topic is :| ]

[Reactie gewijzigd door Jim de Wit op 23 juli 2024 20:33]

Uit de Van Dale:

- liefkozende of kleinerende aanspreking

Jij kiest voor "kleinerend". Vertelt meer over jou dan over de 11 -1ers.
En wat is precies de context van de discussie hier? Volgens mij geeft hij aan dat hij de oude telefoon van zijn partner heeft overgenomen. Dat lijkt mij prima in lijn liggen in de moderne wereld, waar de man niet altijd op plaats 1 moet staan.

Jij valt over het woord 'vrouwtje', maar negeert zijn werkelijk boodschap. Dus ja wat is hier precies de context?
Jij valt over het woord 'vrouwtje', maar negeert zijn werkelijk boodschap. Dus ja wat is hier precies de context?
Het woord "vrouwtje" in de context van zijn bericht maakt meteen het hele bericht besmet.
Mijn reactie was dus daarop gericht.
Het is tegenwoordig de trend om over ieder woordje te vallen die je maar kan gebruiken, maar uit de context valt toch echt te halen dat hij zichzelf niet belangrijker voelt in de relatie, en je niet kan zeggen dat dit een negatieve lading heeft. Wie weet is zijn vrouw wel klein en refereert ze zichzelf zo naar hem. Koosnaampjes (zie de laatste 3 letters van dat woord) bestaan nu eenmaal in de wereld. Dus minder veroordelen aub.
IK moet zeggen vorige week een samsung z flip vastgehad en dat scherm ziet er toch fantastisch uit.
Misschien is het de manier waarop dat ze het scherm maken , maar dat was het mooiste scherm wat ik ooit gezien had.

Qua formfactor zag ik echter wel niet de voordelen, ik denk dat ik dan eerder voor iets als de fold zou gaan dan de flip.
Zag je nou wel of niet de voordelen van de formfactor?
Nee de flip deed me niks. Het was leuk dat het iets kleiner is maar ik steek die toch in mij zakken en plaats genoeg . De fold echter daar heb het formaat van een gewone smartphone en bijna tablet als je die openvouwt.
Op dit moment ben ik nog niet heel enthousiast. Wel is het een mooie innovatie die de smartphonemarkt weer in beweging zet en dat is altijd goed.
Ik heb liever zo'n futuristisch ding waarbij de smartphone compleet transparant is.
Het ziet er geinig uit hoor, daar niet van, maar de toegevoegde waarde is er voor mij op dit moment niet. Ik wil niet elke keer mijn telefoon hoeven open te klappen als ik een filmpje wil kijken. Tevens lijkt het me verschrikkelijk om de smartphone schoon te houden en te maken met al dst stof, zand etc.
Leuk dat het kan. En als dit de prijs van gewone telefoons met een "ouderwets" design naar beneden drukt zie ik er tenminste nog één voordeel in.
Voor mij persoonlijk zijn klaptelefoontjes niet iets nieuws. Eigenlijk meer een evolutie van toestellen zoals de Samsung a300 van vroeger.

Soms is het een voordeel om wat ouder te zijn ;)
Dan zijn alle elektrische auto's ook geen vernieuwingen ten opzichte van paard en wagen.... :?

Een opvouwbare scherm is toch iets heel anders dan 2 losse schermpjes in een klaptelefoon?
Helemaal mee eens.
Maar voor mij is het niet de vernieuwing zoals het soms gebracht wordt.

En an sich is het begrip klaptelefoon niet nieuw.

Wel leuk dat toestellen mogelijkerwijs weer een stukje kleiner worden.
Ach, rond het jaar 1900 had je ook elektrische auto's, dat was ook toen al makkelijker bouwen. Alleen waren de accu's erg beperkend
Nou, de eerste auto's waren al electrisch...
Hier ook een ouwe zak oudere tweaker, ook al verschillende soorten telefoons gezien. Persoonlijk schaar ik de vouwbare telefoon voorlopig onder de categorie "leuk dat het kan, maar wat heb je d'r an?".

Uiteraard: meer scherm is meer beter, maar als ik een MS Duo vergelijk met de Fold, dan vermoed ik dat de Duo véél eenvoudiger is te maken en nog minder kwetsbaar ook (en waarschijnlijk flink goedkoper). De vouwbare toestellen van nu hebben allemaal vrij zachte schermen en de scharnieren zijn gevoelig voor stofdeeltjes. Tel daarbij dat het praktische voordeel van een vouwbare en een uitklapbare telefoon zo ongeveer gelijk is voor veel taken en doe mij dan maar een telefoon die in dichtgeklapte staat lekker compact is.
Persoonlijk schaar ik de vouwbare telefoon voorlopig onder de categorie "leuk dat het kan, maar wat heb je d'r an?".
uhm...
Uiteraard: meer scherm is meer beter,
Ik weet niet of dit voor iedereen zo is, maar volgens mij is dat in essentie het antwoord.
Meer scherm biedt gewoon opties. Zoals meer apps naast elkaar draaien of gewoon meer in beeld kunnen hebben.

Jarenlang hebben we gekeken naar smartphones die inch bij inch groter werden, met minder grote bezels en zelfs afrondende schermen en niemand vond die een probleem. Nu komt een volledige verdubbeling van het scherm en dan worden ineens allerlei vraagtekens gezet bij het nut ervan....... Ik ben hem even kwijt.

Dat je vraagtekens zet bij "wie wil er zoveel voor betalen", gezien die dingen kneiter duur zijn. Maar technologisch is dit het meest verfrissende wat smartphones hebben doorgemaakt in de afgelopen 5 jaar. Misschien wel langer.

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 23 juli 2024 20:33]

Ik ben ook met net geen 50 jaar een oudere Tweaker die heel wat GSM's 'versleten' heeft. Ik heb nu een kleinere telefoon en een iPad Mini, zakelijk nog een Note 10+ die in landscape dezelfde breedte heeft als de Mini. Ik zou graag een MS Duo gebruiken denk ik, dat scheelt mij 1 device, al ben ik nog niet zeker van het feit dat het 2 schermen met randen betreft en geen doorlopend scherm. Een uitschuif/rol telefoon als de concept die getoond is lijkt mij op dit moment de mooiste oplossing....
Dat het eruit ziet als je oude klapper betekent toch niet dat het hetzelfde is? De iPhone was niet voor niets zo'n revolutie in 2007.
De smartphone was een kannibaal dat vele andere producten heeft opgegeten en zoekt nu naar nóg meer eten, maar dat is er voorlopig niet.
Nee dat zeker niet. Toestellen zijn vergeleken met de toestellen van vroeger een echte vooruithang. Je ziet ook steeds meer zaken verschuifen van pc naar tablet naar mobiele telefoon. Bellen is bijna een ondergeschikte functie aan het worden.

Het concept klaptelefoon is niet nieuw. Dat is het enige.

Het introduceren van nieuwr features moet iets toevoegen en geen doel op zich worden.
Haha bellen is zéker iets that is frowned upon als ik mijn puberkinderen moet geloven.
op me werk alles onder de 30 appt,alle boven de 30 belt voor storingen/changes/opdrachten etc.
Heel herkenbaar, aangezien ik boven de 30 ben heb ik de notificaties van whatsapp uit staan omdat ik niet de hele tijd gepiep en getril in mijn broekzak wil hebben.
Krijg ik van <30 generaties te horen dat "ik niet bereikbaar ben".
Wanneer het zo belangrijk is dat je direct antwoord wilt, waarom bel je dan niet gewoon?
Euhhh, bellen?
Telefoon, organizer (agenda, contacten, ...), MP3 speler, TomTom, Nintendo, PSP, compact camera, bankpasje, ereader (boeken), ...

Je hebt een punt, alles wat je in een telefoon kunt stoppen, zit er al zo ongeveer in. Soms zelfs al je autosleutel.

Telefoons zijn gemeengoed geworden. De revolutie is voorbij, het evolueert nu gewoon.
Klopt en ik vraag me af hoe erg de paniek is als je hem verliest of als ie in verkeerde handen terecht komt.
Groot. Je telefoon verliezen is zo ongeveer erger dan je portemonnee verliezen.
Portemonnee? Heeft iemand nog een portemonnee? :+
Brrr... moet je nu echt precies de iPhone opnoemen? De telefoon die alles had gekopieerd, behalve dat ze nog een bedrijf hadden opgekocht voor multitouch.

Stop aub Apple credits geven voor die revolutie. De markt was destijds rijp, mobiel internet was enorm in ontwikkeling, websites en developers in het algemeen gingen zich steeds meer richten op mobiele telefoons, chipsets werden steeds beter en waren gericht op smartphone gebruik, capacitieve schermen kwamen uit (ter informatie: de LG Prada had dit eerder gebruikt dan de iPhone) enz.

De Keynote van Apple was gevuld met leugens, ze trokken alle ontwikkeling naar zich toe, klopte zichzelf op hun schouders voor 'hun' design waarbij geen (numeriek) toetsenbord werd gebruikt, ook was dit al vele jaren gemeengoed.

Apple weet uitstekend wanneer ze een markt moeten betreden, en vooral goed afkijken van andere. Ik vind ze echter zelden revolutionair.

Wat sommige mensen, waaronder ik jou vermoed, verder vergeten/niet weten, is dat alleen al de HTC Touch (WM 6) bijna net zoveel had verkocht in het eerst jaar als de iPhone. Later heeft de Touch het afgelegd tegen de iPhone. Maar als je bedenkt dat HTC vervolgens diverse andere touch modellen had, zoals de Touch Diamond. Dan gaan die echt wel gelijk op. En dat is 1 fabrikant met 1 OS.

De impact van Apple wordt altijd gigantisch overschat. Ja ze waren succesvol en wisten duidelijk te groeien. Maar die revolutie heeft echt werkelijk niets met Apple te maken, die revolutie was er al en was absoluut niet te stoppen. Apple is gewoon mee gaan doen en heeft het slim aangepakt.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 23 juli 2024 20:33]

Geef eens wat voorbeelden dan, ik had het idee al langer namelijk, waarom geen telefoon die helemaal touchscreen is? Apple was in mijn beleving de eerste die mij er een kon leveren in 2007/2008.
Naar mijn mening liepen ze toen wel degelijk voorop, nu al lang niet meer en dus heb ik ook geen Apple telefoon meer. Vooral de bel app is de reden van mijn overstap geweest. ;)
De Sony Ericsson P800 uit 2002.

Maar je kan ook hier even kijken. Sommige hebben nog wel een toetsenbord, maar een hoop hebben alleen een paar simpele knoppen, zoals een home, bel en ophangen knop. Allen hebben een touchscreen en allemaal van 2006 en eerder. Tevens staan niet alle telefoons er op, zoals de P800.

Als je dan bedenkt dat Steve Jobs je wilde geloven dat alleen dit soort modellen bestonden, en dat zij zo revolutionair waren, dan moet je je toch wel realiseren dat Steve Jobs een gigantische goede verkoper was... namelijk keihard liegen, en toch miljoenen (miljarden) mensen overtuigen dat hij de waarheid sprak.

Dit is tevens ook waarom ik altijd een hekel aan hem heb gehad. De prijzen e.d. heeft me nooit veel uitgemaakt, gewoon kopen wat je wilt. Maar dat hij deed of zij het wiel hadden uitgevonden, keer op keer op keer. Hij loog gewoon heel erg veel.
Je mag best met overtuiging zeggen dat je product beter is, maar dit is glashard liegen.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 23 juli 2024 20:33]

Sorry, maar ik vind geen van die modellen enigszins vergelijkbaar met de eerste iphones.
De iphone blijft dus de eerste met een compleet nieuw design en touchscreen dat zeker voor die tijd de gehele voorkant bestreek en dat ook zonder pennetje met enkel dikke vingers goed werkte.
Alle ideeën zijn wel te zien in die voorgaande modellen, maar geen ervan is qua design en werking echt vergelijkbaar.

Je persoonlijke hekel aan Jobs zal je wat bias hebben gegeven waarschijnlijk.

Ik koop zelf geen Apple producten vanwege de premium prijs die niet in verhouding is met de geleverde hardware, slechte thermals want design gaat boven functie en het gedoe met maar een paar poorten en benodigde berg verloopkabeltjes van 50 euro per stuk.
Bij het uitkomen van de eerste iphones had ik het er wel voor over, want toen liepen ze wel degelijk voor op de concurrentie, maar dat is allang weer ingehaald door de rest.
1. Design qua kleur en materiaal, heeft niets met gebruik te maken. Jobs argumenteerde dat het probleem zat dat er zoveel ruimte werd gebruikt voor knoppen die permanent waren, die niets anders gebruikt konden worden, die ruimte in namen wanneer ze niet nodig waren, en niet later aangepast konden worden. Zijn argument klopte natuurlijk, maarja hij was 5+ jaar te laat voor deze fantastische gedachte...
2. iPhone was wederom niet de eerste met capacitieve schermen, je kan natuurlijk proberen te doen alsof ze dit waren, maar in realiteit was dit niet zo. Dit wist hij ook al bij zijn Keynote, immers had LG al hun Prada aangekondigd.
3. De werking was wel zeker vergelijkbaar, de P800 is daar een goed voorbeeld van, deze had namelijk een afneembaar fysiek numeriek toetsenbord, dit voor mensen die dit fijn vonden, maar kon dus ook verwijderd worden. Toetsenbord werd digitaal, en je kon de ruimte ook voor andere dingen gebruiken.
Dit was al in 2002 uitgebracht, 5 jaar eerder. Dit was exact de gedacht die Apple ook had.


Daarom zei ik hierboven al, Apple heeft het moment goed afgewacht, alle technologieen kwamen bij elkaar, maar werkelijk niets is door Apple ontwikkelt, behalve hun eigen OS. De rest is gekopieerd of opgekocht (multitouch)


Jij kijkt nu veel te veel naar de buitenkant, kleur, diepte van het scherm (resistieve schermen wilde je niet op de oppervlakte hebben - hetzelfde probleem als met de vouwbare schermen nu) enz. Maar je moet kijken naar de ontwikkeling, gedacht enz.

Maar beantwoord dit eens: Hoe anders denk jij dat de smartphone er toen had uitgezien, als de iPhone niet was uitgekomen? En voordat je dat antwoord geeft, kijk dan naar dit toestel, wat eerder uitkwam dan de eerste iPhone.
Of deze die ook eerder uitkwam.

Gingen we altijd die kant al op, en kwam Apple een graantje meepikken. Of geloof jij oprecht dat Apple zo uniek en revolutionair was? Je weet wel, gesloten OS, beperkte apps, geen navigate/gps enz?
Ik kijk naar het geheel. De voorbeelden die je aanhaalt zien er niet uit en werken totaal niet hetzelfde.
Je kunt eigenwijs aan je eigen mening vasthouden, prima. Maar iedereen ziet dit verder.
Ze zien er niet uit? Dus je gaat het nu over design hebben, kleuren en materiaal keuze. Als jij de tijdsgeest niet kan los koppelen van het design waar het om gaat (groot touch scherm, beperkt aantal knoppen), dan begrijp je er gewoon werkelijk niets van. Jij noemt mij eigenwijs, maar ik vermoed dat je niet begrijpt wat dit betekent.
Tevens heb je ook niet gereageerd op bijvoorbeeld de LG Prada, dat toch echt een modern design heeft met een capacitief scherm. Maar vooral niet op reageren, want dan zou je moeten toegeven dat je fout zit.

Maar blijf vooral geloven dat Apple de revolutie heeft gestart, dat het Apple was die met het moderne design kwam, dat LG hun design en tech gekopieerd hebben van Apple, ondanks dat deze later uitkwam. En blijf vooral geloven, dat wanneer je niet inhoudelijk reageert op iemands argumenten, dat je dan nog steeds een ander eigenwijs kan noemen. Want dat laat immers volwassenheid zien.
Je begrijpt het zelf niet. Al die probeersels waren niet het product waar ik op zat te wachten. De iphone was de eerste die dat wel was. Dat al die andere bedrijven hetzelfde idee eerder hadden maar er schijnbaar in faalden om daar een kickass product van te maken is niet de schuld van apple.
De huidige telefoons zijn nog steeds een evolutie van dat voor die tijd duidelijk vernieuwende ontwerp.
Die prada kwam inderdaad dicht in de buurt, maar om nu te beweren dat Apple een product zou hebben gekopieerd in 6 maanden met daarbij een eigen OS met daarin gestures in plaats van op de Prada wel een capacitief scherm plaatsen, maar de bediening gelijk houden aan wat we daarvoor gewend waren.
Ook het gemis van wifi op de Prada was natuurlijk een gemiste kans om het internet goed bruikbaar op de mobiele telefoon beschikbaar te maken.
Dus was de iphone een kopie? Dan hebben ze dat wel heel snel gedaan met daarbij nog alle verbeteringen en nieuwe manier van bedienen. En daarbij nog een stuk goedkoper ook, met gebruik van betere materialen, etc.

Duidelijkste punt is dat de iphone de smartphonewereld duidelijk veranderd heeft, waarbij de meesten de Prada niet eens zullen kennen.
Ik ben zelf geen die hard Apple fan, maar ere wie ere toekomt. Het idee is dan ook geen claim waard, ik had het idee in die tijd zelf ook, maar was geen fabrikant van smartphones.
Wat marketing betreft zal LG ook steken hebben laten vallen, want ondanks dat ik al een jaar tegen anderen zei dat ik een telefoon wilde met enkel een touchscreen, is mij in die periode de Prada nooit opgevallen, terwijl ik nog een USA iphone 1 gehad heb, daarna gevolgd door een 3G, een 4 en een 5S, waarna ik weer ben overgestapt op Android omdat de meerwaarde er toen duidelijk niet meer was en ik de beperkingen van Apple producten altijd al vervelend heb gevonden (alles via itunes).

phones-before-after-iphone

[Reactie gewijzigd door Mathijs op 23 juli 2024 20:33]

Fijn dat jij op de iPhone zat te wachten. Ik niet. Is jouw mening belangrijker dan de mijne? Nee. Dus heft het elkaar op. Gezien de ontwikkeling in volle gang was, ook bij andere bedrijven, mis ik tot op heden nog steeds onderbouwing waarom Apple verantwoordelijk is voor de revolutie. En niet alle bedrijven die al deze ontwikkelingen hebben gedaan.

De Prada is geen goed voorbeeld van een goede telefoon, het is een voorbeeld dat de invloed van Apple totaal niet nodig was voor deze ontwikkeling. Design en technologie bestond al voor Apple.
Verder kan je over het gemis praten van Wifi, waarop ik over het gemis van 3G en GPS kan hebben.

Het gaat daar niet over, en dat weet je best. Apple was en is niet speciaal.

Of mensen de Prada kennen is niet relevant, dat mensen de iPhone wel kennen, is wederom niet relevant.
Het enige wat relevant is, is de vraag. Heeft Apple de revolutie gestart, oftewel als Apple er niet had geweest, hadden telefoons er dan heel anders uit gezien?

Het antwoord is keihard nee. Ze hadden niets te maken met de ontwikkelingen op het gebied van besturing, design, connectie mogelijkheden enz enz. De eerste jaren was iPhone een relatief kleine speler, wat ik al zei, de HTC Touch en Diamond stonden gelijk qua verkoop, en dat is 1 merk en OS.

Apple is op tijd ingesprongen en heeft geprofiteerd van de ontwikkeling, maar daar blijft het bij.
Op geen enkel vlakken deden zij iets wat ander niet al deden, en ja 100% dat de ontwikkeling die kant op ging, wat ik al zei, de markt/technologie was rijp om toe te passen, wat vele merken dan ook deden.

Maargoed, ipv overal een mooi verhaal te maken, vertel nu wat Apple toen echt heeft gedaan, vertel me wat er had gebeurd als de iPhone niet had ontstaan. En vertel me hoe een klein marktaandeel, terwijl de ontwikkeling overal keihard ging, inclusief die van Android, het toch maakt dat het Apple was die verantwoordelijk was voor die revolutie?
Het is je duidelijk genoeg uitgelegd door meerdere tweakers ondertussen, maar jij mag helemaal vinden wat je zelf wilt.
Prettige dag verder.
Meerdere tweakers? Je bedoelt jijzelf die niet ingaat op argumenten, maar wel onzin blijft verkopen. Je bent een fanboy, dat is duidelijk, immers zijn zij de enige die denken dat de iPhone de revolutie is. Maar ga dan aub naar een Apple fansite, of naar een message board waar de kinderen zo jong zijn, dat ze nog niet geboren waren toen de iPhone uitkwam. Die geloven alles wat je zegt, en kan Tweakers weer op een iets hoger niveau qua objectiviteit verder gaan.
Lol, jij voegt echt niets toe aan dat hogere niveau hoor. Ik ben geen fanboy, jij bent zelf een gewoon een hater. ;)
In jouw ogen:

Feiten = hater
Bedrijf die onzin verkoopt verdedigen = geen fanboy

In mijn ogen:
Mathijs = fan van onzin uitkramen
Je kan gewoon niet ontkennen dat de Iphone een keerpunt is. Ja, kan kan het wel, maar het is niet zo.

Het gaat ook om het hele pakket en dat kwam allemaal samen in de Iphone. Natuurlijk waren er al touchscreens en mobiel internet en ik werkte daar zelf ook mee. Maar de integratie tot een bruikbaar concept dat je gewoon met je vingers kom gebruiken, dat was echt nog niet eerder gedaan.
De HTC Touch is overigens later uitgebracht dan de Iphone en draaide op Windows Mobile, een platform waar ik zelf goed bekend mee was. Het was de tijd van open wifikanelen zoeken en dan overal waar je was kunnen e-mailen, (met moeite) webpagina's browsen en gehannes met een stylus op de vierkante millimeter. Geweldig, maar zoals Steve Jobs terecht zei; het was baby software.
De HTC Touch is gewoon echt eerder uitgebracht. Release was 5-6-7, de iPhone was 29-6-7.

Wat was het hele pakket? 2G internet? Geen GPS? Lage resolutie? Er waren toch op verschillende punten telefoons die geavanceerder waren. Zeggen dat dit het hele pakket was, is echt keihard niet waar.
Het was een prima eerste model, maar hij moest eerst nog doorontwikkelt worden.

De technologie van capacitieve schermen was nog heel nieuw, de eerste implementatie in een consumenten product, was dus de LG Prada, die iets eerder uitkwam dan de iPhone. Daarna is het heel snel gegaan, zoals dat vaak gaat met technologie. Dit heeft echt niets met Apple te maken, maar gewoon om technologie die rijp is om te gebruiken.

Ik zelf heb ook met Windows Mobile 5 en 6 gewerkt (Qtek 9100 en Xperia X1). Mobiel internet had ik op beide, dus dat hele wifikanalen gedoe ken ik niet. Verder herken ik jouw ervaring niet, zeker niet op de Xperia die een veel hoger resolutie (2,5x) had dan de iPhone. (deze was trouwens wel een jaar later uitgekomen, maar het duurde 6 jaar na de eerste iPhone voordat de 4 kwam met een hogere resolutie)

Als Steve Jobs dat zei, dan kwam er nog meer onzin uit hem dan ik al dacht. Laten we even simpel er naar kijken, Apple deed niets in deze ontwikkeling, zij hebben niets gedaan om de smartphone groot te maken. Ze hebben gewacht en gewacht. En toen capacitieve schermen konden worden gebruikt, toen zijn ze ingestapt. Als je dan vervolgens zegt dat andere software 'baby software' was, dan ben je echt de grootste hypocriete zak op aarde.

WM was qua software veel geavanceerder dan de eerste versies van iOS, echter wel gemaakt voor een andere input, dit had echter niets met Microsoft of Apple, of welk andere bedrijf te maken, maar gewoon met ontwikkeltijd. En waar bedrijven zoals Nokia, SE, HTC, MS e.d. hun best hebben gedaan om de smartphone groter te maken, heeft Apple alleen toegekeken. Typische arrogantie van Jobs.


Maar om bij je eerste statement te komen. Ja ik kan GLASHARD ontkennen dat de iPhone een keerpunt is, ik vind het vrij idioot om te denken dat dit wel zo is. Hoe kan je zeggen dat de iPhone het keerpunt is, wanneer alleen HTC al met 2 toestellen evenveel verkocht als Apple.
En hoe weinig respect heb je wel niet voor alle mensen die hebben gewerkt aan sneller internet, betere chipsets, nieuwe schermtechnologie enz. Apple maakt een telefoon terwijl andere al jaren keihard aan het werk zijn, en jij wilt hen het keerpunt noemen?

Dit is gewoon op het juiste moment inspringen, maar echt geloof dit nou maar, als Apple niet had ingesprongen, hadden we een vrijwel dezelfde situatie gehad. Alleen dan had het WP, of Symbian of 1 van de andere bedrijven geweest die nu zou concureren met Android. Want even voor de duidelijkheid, Android was in 2005 gekocht, en 2007 aangekondigd. En niet omdat Apple bezig was, maar omdat de technologie rijp was om toe te passen.
En anders is er nog de Escobar Fold 2. Deze telefoon wordt uitgebracht door het bedrijf dat de nalatenschap van Pablo Escobar beheerd. Om te telefoon markt te betreden relabelen ze een Galaxy Fold en verkopen deze voor $399. Er zit zelfs eigen software op. Het is ieder geval het raarste verhaal dat ik dit jaar heb gehoord.

Youtube: https://youtu.be/qvK_4Bkc-gA

Site: https://www.escobarinc.com/product/fold2/
Het raarste verhaal, en ook nog maar de vraag of je wel daadwerkelijk iets krijgt als je zo'n ding bestelt. Volgens mij zijn de ervaringen een beetje gemengd 8)7.
De ervaring is vooral, dat het gewoon keihard gokken is. Voor 400 heb je een kans op een telefoon. De grote meerderheid krijgt niets.

Keiharde oplichterij en wat mij betreft is dit gewoon geld witwassen.
LOL lijkt me toch echt een scam.

Die reclame :+
De verslaggever de opgevouwen telefoon is wel dikker dan een gewone telefoon 🤪. Kan hij niet meer vertellen hoe dun de telefoon wel was hij is uit het veld geslagen. Heeft ons jaren verteld hoe lekker het was zo'n dunne telefoon, waardoor wij telefoons kregen die 1 dag nog niet haalde, voor hem een speer punt, voor ons balen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.