Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

Diablo IV Preview

Groter en minder lineair

Ster van de show

Toen Diablo III verscheen, leek het even een flop te worden. Er was veel kritiek op de game, al concentreerde die kritiek zich vooral op de 'real money auction house' uit de game, waarin spelers met echt geld goede uitrustingsstukken konden kopen. Blizzard zag zich genoodzaakt om dat onderdeel uit de game te slopen. Nadat dat eenmaal was gebeurd, verstomde de kritiek. Toen uitbreiding Reaper of Souls verscheen, was de kritiek grotendeels verdwenen en werd Diablo III alsnog een flinke hit. De teller staat inmiddels op ruim 30 miljoen verkochte exemplaren en daar zijn de verkopen van de Switch-versie nog niet eens bij opgeteld.

Het is dus niet vreemd dat Blizzard veel verwacht van Diablo IV. Het is al evenmin vreemd dat men deze game op de juiste manier aan de wereld wil tonen. De studio probeert het nu in één keer goed te doen. Dat zal de reden zijn waarom de game niet al tijdens BlizzCon 2018 werd getoond en de fans het vorig jaar met het mobiele Diablo Immortal moesten doen.

Tijdens de BlizzCon van 2019, die onlangs plaatsvond, was Diablo IV echter de ster van de show. De conventie opende ermee en het was ook de game die de meeste belangstelling van bezoekers trok. Er waren honderden speelplekken beschikbaar waar iedereen een kwartier lang mocht spelen. Ondanks die restrictie stonden er twee dagen lang flinke rijen wachtenden bij de game.

Verhaal

Diablo IV wordt een zeer klassieke actie-rpg. Het beeld is ouderwets isometrisch en de actie is weer heerlijk snel. De game is ook precies zo duister als je van Diablo gewend bent. Hij speelt zich ook weer gewoon in Sanctuary af, net als de voorgaande delen. Zelfs het verhaal sluit aan op dat uit Reaper of Souls, al zit er een flink gat tussen de gebeurtenissen in de uitbreiding en die in Diablo IV. De nieuwe game speelt zich een paar decennia later af. Sanctuary ligt nog steeds vrijwel geheel in puin, na de verwoestingen die Malthael heeft aangericht in Reaper of Souls. Het land is kaal, steden zijn verwoest en de mensheid heeft nog steeds last van de terugslag die ze moest verwerken.

Ook in Heaven heeft de strijd flinke gevolgen. Zodanig zelfs dat de overgebleven Heaven-bewoners de poorten hebben dichtgegooid. Niemand komt er meer in of uit. Dat maakt het leven in Sanctuary er niet beter op, want Heaven was een baken van hoop en van die hoop is niet veel meer over. Het leven in Sanctuary is zwaar, en de wereld is grauw en duister. Dat is de omgeving waarin je binnenstapt als je aan de game begint. Aan jou de taak om weer wat licht en hoop te brengen voor de overgebleven inwoners.

Wie is de vijand?

Dat klinkt herkenbaar. Toch weten we weinig over het verhaal. We weten vooral niet wie dit keer voor gevaar gaat zorgen. In Diablo III is zowel Diablo als Malthael verslagen. De essence van Diablo kwam echter vrij toen Malthael werd verslagen, dus daar liggen kansen voor de Lord of Terror. Dat niet alleen, ook de andere Seven Evils zijn bevrijd. Blizzard heeft dus genoeg opties.

Grotere spelwereld

Blizzard wilde het op Blizzcon vooral hebben over de opzet van de game. Die is anders dan je van Diablo gewend bent. Diablo IV krijgt een grotere en ook meer open spelwereld. Waar Diablo III bestaat uit een lange aaneenschakeling van vrij kleine zones, zal Diablo IV een handvol grote zones krijgen waarin je vrij rond kunt lopen. De game krijgt dan ook een veel minder lineair karakter. Er is wel degelijk een campagne in de game en die voert je door de verschillende zones, maar je hebt erg veel vrijheid om onderweg zijwegen te nemen. Sterker nog, volgens de makers heeft zelfs de campagne geen geheel lineair verloop, maar heb je onderweg keuzemomenten waarbij je verschillende wegen in kunt slaan. Concreter dan dat wilde de studio er echter niet op ingaan.

De wereld is zelfs zo groot dat er verschillende steden zijn. Deze steden dienen als hub, dus als verzamelplaats van spelers. Het zijn plekken waar je wapens kunt smeden, spullen kunt kopen en verkopen, en andere spelers tegen het lijf kunt lopen. Mocht je dat willen, kun je er met andere spelers afspreken, maar dat hoeft niet. Je kunt de campagne van Diablo IV volledig solo spelen, maar op elk gewenst moment kun je ook medespelers uitnodigen om een stuk samen op te trekken. Dat laatste is ook mogelijk buiten de steden, al kan het daar alleen met spelers die op je Friend List staan. Mocht je een speler uitnodigen, dan wordt de moeilijkheidsgraad van de game aangepast aan het niveau van de gastheer. Als de gast minder sterk is dan de gastheer, krijgt de gast het dus lastig.

Doelen markeren

Omdat de wereld zo groot is, probeert Blizzard hulpmiddelen te bieden. Er is een duidelijke kaart waarop de doelen zijn gemarkeerd die je moet halen. Er is dus een heuse quest tracker, die aangeeft waar je naartoe moet. Je kunt bovendien pins op de kaart plaatsen, om zo zelf bepaalde punten te markeren. Verder zijn in de meeste zones duidelijke wegen te vinden die je helpen bij het navigeren. De wegen zijn ook duidelijk op de kaart herkenbaar.

Diablo IV is een online game, maar Blizzard wil de indruk wekken dat je alleen speelt. Het wil je zelfs het gevoel geven dat je alleen op de wereld bent. Die eenzaamheid hoort bij Diablo, vindt men. Elke zone die je betreedt, is een instance waar je in principe alleen in rondloopt. Je komt dus geen andere spelers tegen. Hetzelfde geldt voor de honderden dungeons die de game telt. Ook dungeons zijn steeds private instances waar je alleen andere spelers treft als je ze uitnodigt.

World Boss

Toch kun je wel degelijk andere spelers treffen, ook buiten de hubs. In de bovenwereld vinden namelijk tal van spontane events plaats. Er duiken groepen zwakkere vijanden op, of een enkele sterkere. Zo af en toe duikt er een gigantisch monster op, een zogenaamde World Boss. Als het zover is, word je ervoor gewaarschuwd, waarna je op de kaart van de spelwereld kunt zien waar de World Boss zich bevindt. Het is aan jou om te besluiten of je hem wilt bevechten of niet. Mocht je voor een gevecht kiezen, dan is er opeens geen sprake meer van een private instance. Zodra je in de buurt komt van de Boss, zullen opeens tientallen spelers opduiken die allemaal proberen de baas te verslaan. Je kunt een groep vormen met andere spelers, maar dat hoeft niet. Je kunt ook tegen het monster vechten zonder je veel van de andere spelers aan te trekken. Of je een dergelijke World Boss ook solo kunt verslaan, is nog niet duidelijk. Dat laatste lijkt niet de bedoeling, maar de krachten van spelers en monsters moeten nog worden gefinetuned.

Drie classes getoond

Diablo IV krijgt in eerste instantie vijf speelbare classes. Dat is vrij weinig, dus het lijkt logisch dat er door middel van een uitbreiding meer classes zullen worden toegevoegd. Blizzard heeft al laten weten dat het plannen heeft voor uitbreidingen. Van die vijf classes liet Blizzard er tijdens Blizzcon drie zien: de Druid, de Barbarian en de Sorceress. Stuk voor stuk zijn dit klassiekers. Ook de besturing van de personages is klassiek, net als het isometrische camerastandpunt. Bij elke class verzamel je tijdens de game een flinke voorraad skills, waarvan je er zes actief kunt gebruiken. Als je op een pc speelt, zijn vier skills toegewezen aan cijfertoetsen en twee aan muisknoppen.

Combinaties van skills hebben steeds een heel korte of juist een lange timer, waarbij de skills met een langere timer uiteraard de krachtigste zijn. Op dat punt is er niets nieuws onder de zon. Toch zijn er wel wat kleine veranderingen. Je hebt een aantal skills waar je uit kunt kiezen en elke skill kun je opwaarderen. Elke skill heeft minimaal vier en maximaal zes rangen die de basisvorm flink kunnen veranderen.

Talents

Daarnaast heb je Talents, waar je punten voor scoort door monsters te killen en quests uit te voeren. De punten die je scoort, kun je toewijzen aan verschillende Talents, gebundeld in een flinke tree. Aan elk Talent kun je maximaal vijf punten toekennen en als je een bepaald aantal punten aan een laag met Talents hebt toegekend, speel je een volgende laag Talents vrij. Het is een bekend recept. De puntenverdeling kun je echter vrijelijk veranderen. Je kunt dus experimenteren met een andere verdeling.

Verder zijn er nog de uitrustingsstukken. Diablo IV zit weer boordevol loot en de uitrustingsstukken die je vindt, zijn er in de vertrouwde kwaliteiten. Je zult dus weer Legendary- en Mythic-stukken vinden. De allerbeste stukken hebben maximaal vier slots waar je zaken als edelstenen in kunt plaatsen, die de waarde van het stuk verhogen. Dan zijn er nog de Rune Words, zeldzame voorwerpen die je ook in slots kunt plaatsen. Er zijn twee soorten, Condition Runes en Effect Runes. Elke Condition Rune kun je combineren met elke Effect Rune. Er komen heel veel Runes in de game, dus als het je lukt om er verschillende van te verzamelen, krijg je ook steeds meer combinatiemogelijkheden.

Rune Words

Zo bouw je langzaam je personage op. Je verzamelt meer skills, die een steeds hogere rang krijgen, speelt steeds meer Talents vrij en bemachtigt steeds sterkere uitrustingsstukken die je nog waardevoller kunt maken met Rune Words. Blizzard wil het systeem zo flexibel in elkaar steken dat je een build kunt maken voor de campagne, maar ook een build voor wanneer je het tegen andere spelers opneemt. Die optie komt er, maar meer dan dat wil men er op dit moment nog niet over loslaten.

De opzet van Diablo IV is daarmee redelijk vertrouwd. De mogelijkheden tijdens het knokken zijn niet heel anders dan je gewend bent. De grootste verandering zit hem in het open karakter van de spelwereld. Omdat die zoveel groter is, kun je dit keer een heuse mount bemachtigen, een paard waarmee je sneller door Sanctuary kunt trekken. Het uiterlijk van het paard, dat behangen is met beschermende platen, kun je flink aanpassen. Hoe je zo'n mount kunt bemachtigen, heeft Blizzard nog niet duidelijk gemaakt. Los van de mounts is er ook een manier om snel van de ene belangrijke locatie naar de andere te gaan. Er is dus een 'fast travel'-systeem.

Nieuwe engine

Blizzard heeft voor Diablo IV een compleet nieuwe engine gemaakt. Dat geeft wat nieuwe mogelijkheden, zoals meer verticaliteit in de spelwereld. Het landschap is minder vlak en heeft heuvels die je kunt beklimmen. Er zijn zelfs touwladders en lianen waarmee je echt steile stukken kunt beklimmen. Met sommige spells kun je ook grotere afstanden springen. In de vorige game kon er al veel kapot in de spelwereld en dat is nu weer zo. Wel nieuw is dat er een dag- en nachtritme is en dat het weer kan omslaan. Dat heeft echter geen invloed op de gameplay. Het is dus niet zo dat er 's nachts andere monsters opduiken en dat is eigenlijk best jammer. Ook regen heeft bijvoorbeeld alleen maar een visueel effect. Fire-spells worden er dus niet minder effectief door, maar het geeft wel mooie effecten. Als een Druid een spell als Cataclysm gebruikt, raast er tijdelijk een waterkolom over het slagveld en dat zie je niet alleen aan de omgeving, maar ook aan de personages. Je ziet dat de uitrusting van de Druid en zijn metgezellen nat wordt.

De engine zorgt ook voor naadloze overgangen tussen de verschillende zones, tussen de bovenwereld en dungeons, en tussen de verschillende verdiepingen van een dungeon. Hij zorgt ook voor mooiere visuele effecten tijdens het vechten. Neem de Druid, die van vorm kan veranderen. Hij kan in een oogwenk de vorm van een beer of wolf aannemen. Die overgang gaat naadloos, ook tijdens het vechten. Met een mooie animatie verander je daarbij razendsnel van vorm. Iets dergelijks zie je bij het rijden op je paard. Als je onverwachts tegenstanders tegenkomt, zul je in een vloeiende beweging van je paard springen en de aanval inzetten.

Preview Diablo IV

Grauw

De nieuwe engine zorgt verder voor veel meer detail bij de monsters die je treft, en bij de Heroes op het slagveld. Vooral in uitrustingsstukken zie je dat terug. Hoewel de mogelijkheden van de nieuwe engine indrukwekkend zijn, waren we niet onder de indruk van het uiterlijk van Diablo IV. Ondanks het detail in de uitrusting van de hoofdrolspelers ziet de game er niet veel beter uit dan Diablo III, al is dat meer een artistieke zaak dan een technische. Hoe soepel de nieuwe classes ook spelen, als je ze - vooral in cutscenes - van dichtbij ziet, vinden we ze niet echt mooi.

Hetzelfde geldt voor de spelwereld. Daar is meer detail in zichtbaar, maar mooier is hij daarmee niet. Dat komt vooral door het kleurgebruik. Diablo is altijd donker; dat hoort bij een duivelse game als deze. De wereld van Diablo III gaat echter leven doordat Blizzard voor veel accenten zorgde. Wie goed kijkt, ziet uiteindelijk best veel kleur in die wereld, dankzij rode, blauwe en groene effecten en accenten. Die kleuraccenten ontbreken in Diablo IV, wat tot gevolg heeft dat de game er wat vlak en grauw uitziet. Hij spreekt daardoor minder aan.

Nu is het veel te vroeg om hier een definitief oordeel over te vellen; de game is nog lang niet af. Volgens de makers moet een heel groot deel van de spelwereld zelfs nog worden gemaakt. Dungeons worden opnieuw random gegenereerd, maar de bovenwereld wordt handmatig vormgegeven en daar wordt nog hard aan gewerkt. Blizzard hoopt de game in 2020 af te hebben, maar de studio kennende kan dat gemakkelijk een jaar later worden. Er is dus nog alle tijd om aan het uiterlijk van de game te schaven. Gelukkig lijkt de gameplay wel al helemaal op orde.

Voorlopige conclusie

Met de gameplay van Diablo IV is dus weinig mis. Er zijn wat kleine tweaks toegepast en daar zullen er ongetwijfeld nog wat van volgen, maar de gameplay is in de opzet grotendeels vergelijkbaar met die van Diablo III. De belangrijkste verandering in de game zit in de veel grotere, open spelwereld die ervoor zorgt dat je veel meer vrijheid hebt bij het doorlopen van de campagne. Met een verbeterde landkaart en quest tracker bij de hand lijkt het ons prima toeven in de nieuwe spelwereld.

Toch zijn we niet helemaal te spreken over de nieuwe engine die dat mogelijk maakt. Dag, nacht en wisselend weer zijn leuk, net als de mounts die je sneller laten reizen door de grote zones, maar het uiterlijk is niet zo mooi als we vooraf hadden gehoopt. Dat lijkt eerder een artistieke kwestie dan een technische, dus wellicht is er nog tijd om wat meer kleur in de game aan te brengen. Diablo IV verschijnt voor Windows, de PlayStation 4 en de Xbox One. Misschien in 2020, maar het kan ook later worden. Of de game dan ook verschijnt op de volgende generatie consoles, is niet bekend. En ook over een versie voor de Nintendo Switch wil Blizzard nog niets loslaten.

Reacties (176)

Wijzig sortering
Grappig dat elke fan graag het kleurenpalet van deel 2 terug wil hebben, maar bij Tweakers zelf hebben ze kritiek erop en willen ze meer kleur. Ikzelf ben blij dat ze afstappen van grafische stijl van deel 3.

Zoals het er nu uitziet vind ik het prima, grauw en grijs - zoals het hoort bij Diablo.
Voor mij is het niet noodzakelijk de kleuren, maar wel de stylistische art style, halvelings die WoW look, alleen wat grauwer. Daarbij stak mij ook de vele low resolutie textures tegen, vijanden en dergelijke waren toch wel zeer vaak te laag in detail. Hier heb ik echt wel een 3D diablo 2 look gevoel bij.
Als je het overzicht van screenshots ziet vind ik het nog aardig kleurrijk zelfs.
De kleuren komen verder vooral van de spells denk ik. Die spatten altijd van het scherm af.
Inderdaad vooral spells. Persoonlijk heb ik hier geen problemen mee. Tal Rasha meteor wizard is toch een leuke vuurwerkshow om te zien? :)
Precies dit! Ik krabde me al achter de oren waarom Tweakers juist D3 aanhaalde als "hoe Diablo moet uitzien". Nee dank je, ik hoef geen 2d WoW.

D4 ziet écht uit als als D1 en D2 en dat is precies wat we willen :)
Tweakers & game reviews. Blijft een lastig verhaal. Het is een beetje alsof je vrouw opeens over een dikke sportwagen begint, om vervolgens op te merken dat ie wel veel herrie maakt. How casual can you get.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 november 2019 12:02]

Klopt op zich wel wat je zegt vind ik. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat de laatste Call of Duty dezelfde score krijgt als The Outer Worlds, maar toch hebben ze allebei een 8,5.
Gooi er een secret rainbow cowlevel Erin en done :)
Diablo 3 was inderdaad volgens velen te kleurrijk. Nu lijken ze heel bewust een zeer sobere benadering te hebben gevolgd. Wat denk ik goed is. Maar het ziet er op sommige punten wel erg flets uit. In Diablo 2 is het gras bijvoorbeeld veel intenser groen, dan we hier hebben gezien. Misschien komt hier toch nog iets meer kleurcontrast in en zijn ze vooralsnog conservatief met kleurgebruik.
Nu al conclusies trekken over hoe het er uit ziet is het volgens mij veel te vroeg voor.
Ik doe redelijk vaak mee aan Bèta's van allerlei games en meestal zijn die dingen downgraded of weet ik veel, in ieder geval laten ze dingen weg zodat we straks ook nog een wauw momentje hebben als ze wat laten zien. Ik heb er redelijk veel vertrouwen in dat Blizzard goed op weg is om er een vette game van te maken waar de D2 fans ook weer warm voor lopen. Ik kan in ieder geval niet wachten om het te spelen :).
gelukkig komen er nog een aantal games uit voor die tijd zodat ik me niet verveel (denk aan Cyberpunk 2077 :9~ )
Ik ben het met je eens dat het veel te vroeg is om nu al af te kunnen leiden wat het eind product gaat worden. Deze eerste beelden spreken mij in ieder geval ook aan.
Eens. Diablo 2 was mijn insziens ook helemaal niet zo 'donker' als veel mensen zich lijken te herinneren. Toegegeven, deel drie had nog wat meer kleur, maar het grote verschil in uiterlijk, en vooral sfeer, zat hem voor mij tussen 1 en 2. Die eerste Diablo was eigenlijk continu creepy; Diablo 2 had dat toch beduidend minder.

Met dit nieuwe deel lijken ze weer flink de duisternis in te duiken. Dat zat er wel in na al die kritiek op D3. Zal best prima uitpakken met het talent dat ze in huis hebben. Zelf heb ik eigenlijk niet direct een voorkeur voor de ene of de andere stijl - als het maar goed wordt uitgevoerd.
Ik wou al een heel relaas hierover typen, maar ik ben gelukkig niet de enige.

Schrijver heeft duidelijk nog nooit deel 2 gespeeld. Wat jammer is, hoe zit het met de runewords en skills trees. Het klinkt alsof het meer zoals deel 2 is, maar door de moeilijke bewoording is het me niet helemaal duidelijk.
Inderdaad, met stomme verbazing zitten luisteren dat het niet kleurrijk genoeg was.. Dit is juist wat er is gevraagd door de community. :)
Precies dit! Ik knapte ook erg af van de kleurvolle stijl die D3 gebruikte, diablo hoort duister en grim te zijn en hoop dat ze het lekker zo houden en volledig de focus leggen op items, skills, runes, endgame, etc.
Mee eens, denk dat de auteur niet zoveel D2 heeft gespeeld als wij. Dit is ook echt voor het eerst dat ik iemand hoor zeggen dat Diablo meer kleur nodig heeft.. vind het nog steeds te kleurrijk en daardoor te veel lijken op D3. :(
Yep, inderdaad grappig. Ik weet niet of er een gemiddelde fan bestaat, maar als' ie al bestaat, dan ben ik er vast geen. Ik heb liever de stijl van D3 dan D2. En gelukkig valt er over smaak niet te twisten ;)
Dat over smaak niet te twisten valt ben ik helemaal met je eens. Had alleen graag de mening willen lezen van een die hard Diablo fan, daar hecht ik wat meer waarde aan ;-)

Ik heb me vermaakt met Diablo 3, maar het was gewoon niet Diablo. Naast ontzettend veel rare gameplay keuzes vond ik het grafisch gewoon niet de juiste sfeer neerzetten.
Wil graag toch even muggenziften over de gebruikte term 'isometrische camera'. Sinds Diablo 3 is het spel daadwerkelijk perspectivisch. Ook Diablo 4 wordt perspectivisch weergegeven.

Bij een isometrisch aanzicht zijn geen verdwijnpunten en is er dus geen perspectief zichtbaar (objecten veder weg van de camera zijn niet kleiner dan objecten dichterbij de camera).

Diablo 1 en 2 werden wel isometrisch weergegeven, hoewel er in Diablo 2 ook perspectivische elementen voorkwamen.

Wellicht een onbelangrijk detail maar wilde het toch even nuanceren.
Het is niet muggenziften op zich.
Op wikipedia staat het ook wel mooi https://en.wikipedia.org/wiki/Isometric_video_game_graphics:
The term "isometric perspective" is often misapplied to any game with an—usually fixed—angled, overhead view that appears at first to be "isometric". These include games that utilize trimetric projection, such as Fallout (1997)[21] and SimCity 4 (2003);[22] games that utilize oblique projection, such as Divine Divinity (2002)[23] and Ultima Online (1997);[24] and games that utilize a combination of perspective projection and a bird's eye view, such as Silent Storm (2003),[25] Torchlight (2009)[26] and Divinity: Original Sin (2014).[27]
Er is wat informatie beschikbaar over de runes. Je hebt als het ware twee type runes die je als gems in sockets kan plaatsen:
1. Condition runes. Voorbeeld: When you freeze an enemy, activate the next socketed rune.
2. Effect runes. Voorbeeld: When active, reduce a random skill cooldown by 15%.
Wanneer je deze twee runes combineert zie je een nieuwe text op dezelfde armor: When you freeze an enemy, reduce a random cooldown by 15%

Voorbeelden van Condition runes:
Every 3 seconds without moving, activate the next socketed rune
When a pet dies, activate the next socketed rune
When you are stunned or frozen, activate the next socketed rune


Voorbeelden van Effect runes:
When active, gain a random shrine effect for 7 seconds
When active, your next thorns hit deals 30% more
When active, gain 500 damage barrier

[Reactie gewijzigd door Enigmus op 4 november 2019 16:27]

Ja dat ziet er wel interessant uit. Itemization lijkt weer helemaal terug te zijn. Nu die skill trees nog... en dan kan dit maar zo eens weer een goede Diablo / ARPG gaan worden.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 5 november 2019 12:07]

Ik heb echt wel een tijdje diablo 3 gespeeld nadat de rmah eruit was gehaald. Spel heeft altijd een rare nasmaak gehouden. De uitbreiding deed een hoop goed voor dat geld. De doodsteek voor mij was dat ze €15 durfden te vragen voor 1 char.
Ik vond 15€ nog te weinig: je krijgt een nieuw character, 4 nieuwe armour sets + een hoop nieuwe legendary items, 2 character slots en (ik dacht) 2 stash tabs.

Dit hadden ze van mij nog een paar keer mogen herhalen in D3, dus ik hoop dat ze voor D4 naast de expansies ook zo'n DLC's gaan aanbieden.
Leuke verassing voor mij. Was er niet van op de hoogte dat dit zat aan te komen. Even de release date googlen. Eind 2020 :( Das jammer maar met wat geduld wordt het hopelijk een mooie game.
‘A game of this scope takes time. [..] We’re not coming out soon – not even Blizzard soon.’

Ik denk dat eind 2020 zelfs nog te optimistisch is.
Dat is waar, ze worden regelmatig uitgesteld. Het is zeker geen Fifa :P
Blizzard stelt niet zoveel uit, ze releasen simpelweg pas als het klaar is. Verwacht Diablo 4 niet voor eind 2021.
Valt wel mee toch?
Volgens mij is het vooral dat mensen zelf een release datum verzinnen die niet blijkt te kloppen.
Ze stellen helemaal niets uit. Ze geven gewoon geen datum op. Zelfs geen richtmoment.
Precies dat bedoel ik.
Ik zou wel een Blizzard release datum willen zien die uitgesteld is.
Misschien verwart Emir het cancellen van projecten met uitstel van release dates.
Ze zeiden ook dat Titan uitgesteld was, maar dat ging over interne verwachtingen.
Extern was er nooit een release datum.
Er word gespeculeerd dat deze aankondiging eigenlijk nog niet op de planning stond voor dit jaar, maar na de negatieve reacties van vorig jaar rondom Diablo Immortal zouden ze zijn gaan pushen om sneller dan de roadmap toch al wat te kunnen laten zien.

en als reactie op wat in het artikel stond over dat de tegenstander onbekend is: de cinematic laat toch weinig twijfel bestaan dat Lilith hier de centrale figuur zal zijn.
Hoe dat in het verhaal past gezien zij een van de makers van sanctuary is heb ik dan weer geen idee van.
Dit vind ik ook vreemd - Lilith wordt sowieso de eindbaas en las dat Duriel weer terugkeert en wellicht Mephisto als vader van Lilith.

Hoop ergens dat ze niet voor de vierde keer Diablo uit het slop halen..
Waarom niet? Het heet toch "Diablo" als ze het maar mooi doen. Elke keer is het toch weer spannend om te zien hoe Diablo weet terug te komen. En er is genoeg art dat is vrijgegeven waar Lilith met het schedel van Diablo (3) staat getekend. Dus wellicht is Lilith nu aan de beurt om Diablo weer tot leven te wekken, en natuurlijk WEER sterker dan vorige keer. Ik zou het jammer vinden als hij er nu niet in zou zitten.
"hoe Diablo weet terug te komen"
Nadat je hem drie keer gesloopt heb is het een beetje ongeloofwaardig.
Het gaat toch om goede gameplay?
Wat zou het nou uitmaken als hij WEER sterker wordt?
Dan maken ze je personage ook sterker, effect 0.
De trailer schept juist een beeld van een wereld zonder super helden.
Dus als er performance problemen zijn bij de launch kunnen ze Duriel de schuld geven. Staat immers bekend om enorme lag.
Een theorie die ik gelezen had had als uitgangspunt dat Diablo "ons" ging helpen om Lilith te verslaan (en dan vervolgens op het einde ons backstabbed waarna hij toch de eindbaas/expension pack blijkt te zijn)
Als een game voor de volgende Blizzcon uitkomt geven ze het vaak een datum, als het meer dan 1 Blizzcon weg is zeggen ze vaak "soon". Denk dus dat we kunnen verwachten dat het minstens 2 Blizzcons weg is, wat best-case-scenario dus eind 2021 betekend, waarschijnlijk nog later.
Als het maar geen Half-Life 3 / Valve-time van soon is +:
Dat gezegd hebbende - ik wacht liever een half jaar extra dan dat ik een brakke game krijg voorgeschoteld. Fck man - dan ben ik al over de 50 :D

Edit:
Hoe is deze post in hemelnaam ongewenst of niet relevant ???

[Reactie gewijzigd door shades op 4 november 2019 12:40]

Heeft Valve ooit belooft Half-Life 3 uit te brengen?
Ik heb liever dat ze de serie met rust laten dan een slechte game uitbrengen.
Halve-Life 3 niet, maar episode 3 zou wel de laatste in de Half-Life 2 reeks zijn.
Omdat het niet relevant is.
Hij is al enigzins speelbaar. Dat is al heel wat beter dan een vroege aankondiging dat ze ermee aan de slag gaan. En het is al bijna 2020!
In 2022 of in 2024. Het spel komt gewoon tien of twaalf jaar later uit. Was ook met Diablo 2 en 3 zo.
Het zal eerder eind 2021 worden vermoed ik. Tijdens een livestream gaf een dev aan dat de huidige demo letterlijk alles was wat ze tot nu toe hebben. Als je daar nog een complete game van moet maken ben je toch wel minstens 2 jaar verder (verwacht ik).
Release date is nog niet bevestigd, Blizzard zegt zelf "not any time soon".
Mijn optimistische schatting is daarom voorjaar 2021, maar het zou ook tweede helft van 2022 kunnen worden.
Zal ongetwijfeld leuke game worden.
Ik hoop zonder lootboxes en online marketplace voor gear.
Microtransactions vind ik niet erg, zo lang het maar voor cosmetische dingen zijn.
Er is niet over gesproken, maar denk niet dat Blizzard in D4 voor lootboxes zal gaan. En ook geen RMAH ;)

[Reactie gewijzigd door Paul Hulsebosch op 4 november 2019 14:09]

hier is degelijk over gevraagd op de Q&A. de monitization is simpelweg de game en de uitbreidingen. dus geen ingame store voor P2W
Ik geloof het niet eerlijk gezegd; betaalde uitbreidingen zijn geen goeie inkomstenbron meer tegenwoordig, niet in vergelijking met lootboxes en co. Ik ben ervan overtuigd dat ze meerdere 'continue' inkomstenbronnen gaan toevoegen aan de game. Hopelijk beinvloeden ze niet de core gameplay maar we zullen het zien. (ter vergelijking, de RMAH was een prima inkomstenbron voor Blizzard maar het beinvloedde de core gameplay omdat je veel items kreeg die je moest verkopen om maar items te kunnen kopen die je nodig had om verder te komen. De versie van D3 zonder RMAH is gewoon veel leuker)
Joe shelly heeft zelf aangegeven dat de monetization via de base game en expansions(seasons) de inkomstenbron zal zijn.

cosmetics etc zou kunnen komen. dat is maar afwachten.

Soruce : quin69, blizzcon Q&A
Als ik kijk naar de huidige Diablo 3 verwacht ik dat Blizzard ook voor Diablo 4 een soortgelijk inkomstenmodel gaat hanteren.
Hierbij zijn zoals al aangegeven het basis spel + eventuele dlc's/expansions de voornaamste inkomstenbron. In het geval van D3 waren dit dus het basisspel, de grote uitbreiding Reaper of Souls, en een kleine DLC met de necromancer class.

Naast de normale verkopen kan je in D3 ook nog cosmetics, portrait frame's, banners, en andere optische zaken voor je character en de frames kopen. Of dit veel verkocht wordt weet ik niet maar in mijn ervaring zag ik dit vrij weinig buiten de gratis vrij te spelen varianten om. Wat ik wel veel zag waren de companions ofwel pets. Deze doen helemaal niets behalve je scherm vullen maar kosten wel 5 tot 10 euro. Ruw geschat had denk ik ongeveer een kwart van de mensen wel een betaalde pet of één die je alleen krijgt door extra geld uit te geven aan zaken als Blizzcon tickets, special editions, goede doelen, etc.
Er is niet over gesproken, maar denk niet dat Blizzard in D4 niet voor lootboxes zal gaan. En ook geen RMAH ;)
Bedoel je nu dat er juist lootboxen in komen?
[...]
Bedoel je nu dat er juist lootboxen in komen?
Een keer niet te veel. Te gehaast gereageerd.
maar denk niet dat Blizzard in D4 niet voor lootboxes zal gaan.
Maar Diablo is toch juist het toppunt van lootboxes... Ze lopen over het algemeen op 2 poten (of meer) en je moet er eerst een paar tikken op geven voordat ze hun loot droppen... En dan natuurlijk alle klassieke 'lootboxes', de schatkisten... ;-)
U heeft zojuist een lootbox euh boss omgelegd,
er zit een geel en groen item in om te droppen.
Volg de betaal link om het bedrag van 10 cent
over te maken zodat u de loot kan ontvangen.

_/-\o_
Wat ze in het systems panel aangaven was dat het primaire verdienmodel het kopen van de base game en expansions zijn. Letterlijk werd er ook nog gezegd: 'You can't buy power'.

Dat laat de weg open voor cosmetische zaken natuurljik, maar dat is primawat mij betreft.
Mensen kunnen zeggen wat ze willen over D3 maar ik heb er 800 uur in gestopt.

Het is mijn fav. spel :)

Wat Blizzard ook doet. Niks is goed...en men klaagde ook over D2.

Hopelijk komt D4 snel uit.
Wat Blizzard ook doet. Niks is goed...en men klaagde ook over D2.
Dat komt omdat je waarschijnlijk een iets ander perspectief heb dan de meeste 'oude' fans, als een iets 'jongere' fan. De meeste kritiek van mij was crappy launch weken, amper random dungeons en natuurlijk het always online gebeuren. Het RLAH was imho erg negatief omdat het spel er onder leidde omdat je veel meer moest grinden. Dat is tot op zekere hoogte gefixed. Maar het gevoel van "Dit heb ik al meerdere keren gezien!" blijft terug komen, dat heb ik bij andere games in dit genre veel minder.

Persoonlijk vond ik Torchlight 2 en Path of Exile betere ervaringen dan D3, ook al had ik anders gehoopt (heb de CE versies van D3 en uitbreiding gekocht).

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 4 november 2019 11:44]

Dat is ook maar betrekkelijk allemaal uiteraard, Ik heb diablo 1 grijs gespeeld, diablo 2 ook... ook de originele versie van diablo 3 en uiteindelijk reaper of souls... Ik kan daarentegen niks met PoE het pakt me gewoon niet, en bij Torchlight ontbreekt voor mij de diepgang en is niet duister genoeg.

Ook grim dawn , wolcen etc etc allemaal geprobeerd maar ik blijf terugvallen op diablo.
PoE greep mij wel, en deed me denken aan de goede oude D2 dagen. Echter wordt er zo vaak nieuw spul toegevoegd en een nieuwe ladder gestart dat ik na een tijdje het heb opgegeven. Ik heb niet meer zoveel tijd als in mijn D2 dagen, en ik kon niet eens in de buurt van de endgame content komen voor de ladder weer was afgelopen.
PoE en grim dawn vind ik de endgame niet leuk genoeg, dan knal ik liever afentoe door een season heen in d3. vond de campaigns van die spellen wel leuker dan die van D3 moet ik zeggen. Ben erg benieuwd wat ons bezig moet gaan houden in D4 :)
Men klaagde ook wel over D2, maar dat was in een tijd dat de creativiteit van spelers wat minder aan banden werd gelegd:

- Was je casual speler voor de verhaallijn, dan kon je in principe na normal stoppen, en had je toch een leuke game, zeker met alle classes.
- Herspeelwaarde werd fors vergroot: Had je met je level 90 Sorceress, Paladin of wat dan ook toevallig mooie Barb Gear gevonden, even mulen en een maat boostte een Barb voor je.
- Was je op zoek naar een Shaco, dan waren Mephisto runs je grootste kans, wilde je een Grandfather, moest je naar Baal, SoJ's? Andariel, Runes? Council (gericht 'zoeken' naar dat item)
- Toen de economie verpest was (gold) kreeg je een andere economie (Soj's) doen die verpest was kreeg je weer een andere (Runes - voornamelijk door de runewords)
- Als je niet speelde besteedde je de tijd aan dingen opzoeken: perfecte builds, uitrekenen beste item combi's, dropchances, welke unique was wat zodat hij unidentified kon blijven, monsterlevels opzoeken.
- Level 99 worden was gigantisch lastig, maar bleef een uitdaging (de Baalrun's deed je toch, key was nooit doodgaan)
- Extra uitdaging met Hardcore chars
- En dan spreek ik nog niet over de maphack en bots. Cheaten? Jazeker, maar toch ook wel weer leuk, 's morgens wakker worden en als eerste je picklog bekijken of er wat gevonden was :).

TLDR: D2 speelde je op de manier waarop jij dat wilde, en niet in het keurslijf van de huidige games.
Doe maar maal 2 en je zit bij mijn speeltijd van D3, maar op tweakers zitten er een hoop die duizenden uren hebben in D3😝
Je mag het geen slecht spel noemen als je zoveel uren erin hebt zitten vind ik :)
Wel het is geen slecht spel, maar perfect is het zeker niet. Zeker de laatste seizoenen.
Was fun om met maten een season rushen en in de top 1000 van eu te staan om dan een week later al de bots voor jou te zijn met paragon 4000+
Beetje puntloos argument dit.
Ik kan net zo makkelijk zeggen "Wat blizzard ook doet, niks is fout", want er zijn altijd mensen die alles verdedigen wat ze doen.

Ik heb geen klachten gehoord over D3 die niet terecht waren. Het aantal uren dat jij in een spel stopt veranderd hier niks aan. Zat mensen hebben al honderden uren in Fallout 76 zitten maar dat spel is gevuld met bugs en design fouten.
Als Diablo fan ga ik deze game toch zeker proberen. Hopelijk heeft blizzard geluisterd, of in ieder geval ten deel, naar de grote community. Ik kijk er in ieder geval naar uit!
Ze hebben Diablo 3 vroegtijdig afgeschreven doordat mensen tijdens de launch een slechte indruk van het spel kregen. Blizzard vind dat dit de reputatie van het spel in zo'n mate permanent had beschadigd dat ze beter vroegtijdig aan Diablo 4 konden beginnen. Ik neem dus aan dat dit betekent dat ze dit voor Diablo 4 willen voorkomen en weldegelijk een goed spel of in ieder geval een goede eerste indruk willen leveren.

Maar goed, je weet het bij Blizzard inmiddels niet meer zeker. Dat is toch wel jammer.

[Reactie gewijzigd door unilythe op 4 november 2019 11:19]

dat ze beter vroegtijdig naar Diablo 4 konden gaan.
D3 stamt van 15 mei 2012, gezien de uitspraak dat het nog lang niet klaar is voor release zou het best wel eens 10 jaar kunnen zijn tussen releases... Tussen D2 en D3 zat 12 jaar en dat was eigenlijk te lang (maar dat kwam imho omdat de mogelijkheden in die 12 jaar drastisch beter waren voor de PC).
Klopt. De eerste versie van Diablo 4 waar ze aan werkte is een geschrapt project omdat ze niet tevreden waren. Ze zijn dus weldegelijk vroegtijdig aan Diablo 4 begonnen. Ze wilden meer dan 2 expansions voor Diablo 3 maken, maar dat hebben ze dus niet gedaan.

Alles wat ik zeg is gewoon uitvoerig gedocumenteerd op het internet en simpel te vinden op Google. Dus als je details wil weten, raad ik je aan te Googlen :)
Ik werd pas fan ergens in seizoen 7 - Een WoW expansion liep op z'n eind en had geen zin met om de huidige raid over and over te doen. Diablo 3 had ik in mijn battle.net account zitten omdat er een actie was met een gratis mount en een year sub ofzo. Ik kende het hele diablo nietm op een paar beelden na en dat het een vast camera punt had:"Achterlijk - wie verzin zoiets". Toch maar eens kijken wat het is. Na het zien van de trailer was ik eigenlijk al verkocht en wilde meer zien. De vaste camera-stand had wel wat. Na het overwinnen van de voor mij wat vaag overkomende controls was ik hooked. Heerlijk donkere sfeer - zalige licht, geluids en omgevings effecten en wat een detail overal in.. Bij iedere act een mooie cinematic.,

Ik zeg: Laat Diablo 4 maar komen.
(en zou ik diablo 1 en 2 ook moeten spelen voor de lore ????)
(en zou ik diablo 1 en 2 ook moeten spelen voor de lore ????)
Zou zeker 2 nog spelen (1 is nu wellicht wel iets te oud/traag), en niet alleen voor de lore. Ik denk dat je je er bovengemiddeld mee zult vermaken ;)
Hij kan beter wachten op de remaster/remake (als die in de maak is).

D2 speelt nogal krakkemikkig als je d3 gewend bent.
Diablo 2 speelt nog altijd geweldig, ik duik nog regelmatig terug in die game.
Niet echt, je begint krakkemikkig maar als je eindelijk lv90+ bent en je hebt "goede" gear aan speelt het juist heel erg vloeiend..
Hammerdin zeker? Ik vind dat dus totaal niet vloeiend spelen. Maar ieder zo z’n voorkeur ;)
Tot je cast rate 200%+ is, dan praat je wel anders ;)
Met een een lage cast rate is het idd tergend langzaam..
Binnen D3 zijn er ook verschillende kampen. Ik ben zelf geen voorstander van de oneindige gameplay loop waarbij een upgrade in gear direct weer wordt genivelleerd door een upgrade in difficulty. Ik ben zelf extreem voorstander voor de D2 methode, waarbij je na, zeg lvl 84, de game tot op bepaalde hoogte "overpowered". Dat nam niet weg dat je alsnog dood kon gaan, maar vanaf een bepaald punt werd je meer dan slechts menselijk. Dit gevoel krijg je bij D3 nooit, want er is letterlijk infinite progression en dat doet de game meer kwaad dan goed.

Los van het feit dat D4 er nu al erg gelikt uit ziet, had ik toch gehoopt op een D2 remake, maar laten we hopen dat men in D4 kiest voor de D2 methode (Y)

[Reactie gewijzigd door Oyxl op 4 november 2019 10:42]

Ik heb de indruk dat ze zoeken naar de sfeer van D2, met de gameplay van D3.
Hebben ze volgens mij ook letterlijk zo bedoeld, ja.
Dan gaat D4 (voor mij) vooral gekocht worden voor de campaign en wellicht een paar extra uurtjes, maar 6 jaar non-stop zoals bij D2 is dan helaas onhaalbaar. Jammer, maar niet schokkend. Ik vermoede hetzelfde.
Dat is ook waar de fans altijd om vroegen...Diablo spelers waren veelal vrij hardcore, en dan slopen ze dingen als een hele instelbare tree eruit...zonde...ik hoop dat ze eigenlijk de best of both worlds van 2 en 3 combineren...
Mee eens. D2 vind ik een geweldige game en die heb ik in de tijd grijs gespeeld maar D3 kon mij nooit helemaal bekoren. Ik heb D3 meerdere malen uitgespeeld met verschillende characters maar de oneindige gameplay loop gaat gewoon snel vervelen. In D3 heb ik ook totaal geen gevoel voor de gear omdat elk stukje gear dat dropt een zeer minimale upgrade is en je die binnen een korte tijd alweer vervangt. Ook zijn uniques niet unique omdat ze gewoon random stats hebben.
Het lijkt trouwens wel erg simpel te worden.
Waarbij elke item attack en defense stats heeft.
Lekker makkelijk vergelijken, maar ook saai.
Ik vind Path of Exile juist leuk waar je je eigen speelstijl kunt ontwikkelen.
Met name door de passives die soms grote invloed op de mechanismen van je character hebben.
Path of Exile lijkt kwa gameplay wel veel op D2 maar het skill systeem vind ik niet zo leuk (met die skill gems). Ja je kunt veel customizen maar ik vind het gewoon onoverzichtelijk en onduidelijk. Persoonlijk heb ik liever het eenvoudige systeem van D2.
Het is een stuk ingewikkelder, traden kost ook veel moeite om uit te zoeken.
Craften is het meeste werk als je echt goede items wilt.
Vooral het principe dat je met elke character elke skill/speelstijl kan spelen.
Bij Diablo bepaald de initiele keuze voor een personage bijna al je opties.
Dat is ook het moment geweest waar ik mijn interesse in D3 verloor. Oorspronkelijk was het levelen meer zoals D2, maar later hebben ze dat verandert. Toen was het ineens steeds zo dat als je levelde de monsters sterker werden. Dat wil zeggen; je werd dus zelf slapper. Levelen was voor mij een negatieve gebeurtenis geworden. Sindsdien niet meer gespeeld.
Ik blijf dat een rare opmerking vinden. Diablo 2 had ook een infinite loop, je bleef items hunten, baalruns doen, ofwel pvp, cow runs

Er kwam ook nooit een einde aan dat systeem, dat systeem zit ook in diablo3, wellicht onder een andere vorm.
Daar heb ik nooit een probleem mee gehad, rifts pushen etc, altijd verder kunnen gaan. De schoen wrong eerder in de beperktheid van de wereld en de afwezige elementen die Diablo 2 zo plezant maakten indertijd:

- PvP: Dat zit er nu in, daar sleet je toch heel veel tijd in diablo 2
- Trading: Komt ook terug
- Professions : Komt er ook in
- Terug het echte donkere diablo gevoel: Back again, kijk maar naar de trailer

Het stoort me net dat je meer dan menselijk wordt tbh, in diablo 2 voelde je een adventurer met speciale krachten, in diablo 3 was je een speciale nephalem lalalala (beetje wow achtig waar je letterlijk een god bent). Hier gaan ze terug naar: Je bent een kleine plek op de kaart, geweldig dat

Open world komt erbij, ook geweldig, dat opent de poorten en geeft ons veel meer om te ontdekken.

Het enige wat mij stoorde was de combat die een beetje leeg voelde, maar we zijn nog heeeel vroeg en ik verwacht een release ten vroegste 2021. Dus er is nog tijd
'Je zult dus weer Legendary- en Mythic-stukken vinden'

Misschien dat ik in de ongeveer 4000 uur die ik in Diablo 3 heb zitten (en een veelvoud daaraan in Diablo 2...) iets heb gemist, maar die Mythics zijn toch echt heel, heel erg nieuw, hoor...

[Reactie gewijzigd door Smuey op 4 november 2019 11:28]

Ze zullen waarschijnlijk eerder Ancients bedoelen.
Mythic was dacht ik nu het nieuwe idee van primals, ancients zitten al ergens in de tabel
Mythics hebben 4 legendary affixes, dus telt eigenlijk als 4 legendaries in 1 slot. Je kan ook maar 1 mythic tegelijk gebruiken.
Ancients zijn nog steeds Legendary-tier. Van wat ik begrepen heb zijn Mythics wel degelijk HEEL erg anders, hoor.
Eerder de tier boven ancients, de primal ancients.
Maar zoals hieronder beschreven staat zijn mythics echt unieke items, niet gewoon "nog betere" legendaries. Ze zullen super zeldzaam gaan zijn en elk character kan er maar 1 tegelijk equippen.
1 2 3 ... 6


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True