Door Sim Kranenburg

Redacteur televisies

Alles over framerates

En waarom film altijd 24fps zal blijven

Suspension of disbelief

Zo'n beetje alle kritiek op hfr-films valt terug te voeren op iets wat in het Engels suspension of disbelief wordt genoemd. In het Nederlands betekent dit zoiets als het uitstellen van je ongeloof; dit komt erop neer dat je voor een optimale filmbeleving moet kunnen meegaan in de fictieve werkelijkheid van de film. Deze verschilt namelijk enorm met onze eigen wereld. Zeker bij sciencefiction-, superhelden- of fantasyfilms helpt het niet voor de beleving als je bij alles wat je te zien krijgt, bedenkingen hebt of dat wel allemaal realistisch is.

Maar ook bij films die op het eerste gezicht wellicht meer gelijkenissen vertonen met de wereld waarin we leven, klopt van alles niet. Het licht is compleet anders, mensen praten heel raar en vallen elkaar nooit in de rede. Sowieso komt het eerstepersoonsperspectief nauwelijks voor in films, terwijl je het echte leven uitsluitend vanuit dit perspectief meemaakt. Ook klinkt er in je eigen leven bijna nooit spannende muziek als je iets heftigs meemaakt.

Miniaturen op de set van The Empire Strikes Back uit 1980

Iedereen die weleens op een filmset is geweest of een achter-de-schermendocumentaire heeft gezien, weet dat alles in een film compleet nep is, maar door het oog van de camera ziet het er allemaal prachtig uit. Realisme maakt een film dus niet per se beter; het tegendeel is vaak zelfs waar. Op de een of andere manier worden veel mensen door de lage framerate geholpen om mee te gaan in de filmwereld. Bij hoge framerates valt voor de meesten de magie weg en zien ze niet de filmwereld, maar de werkelijkheid met acteurs die een, uit hun hoofd geleerde, tekst opzeggen in een decor van bordkarton, waaronder dramatische muziek is gezet.

In een artikel van Movieline uit 2012 vinden we een goede verklaring voor de vele klachten over films met een hoge framerate. Hierin wordt het werk van professor Stuart Hameroff aangehaald. Hameroff stelt dat een gemiddeld persoon ongeveer veertig bewuste momenten per seconde meemaakt. Onze ogen kunnen weliswaar meer dan veertig beelden per seconde onderscheiden, maar ons brein kan dat dus niet. Dat betekent dat hfr-films voor ons brein, op onbewust niveau, nauwelijks van de werkelijkheid te onderscheiden zijn. Hierbij komt een effect om de hoek kijken dat in de psychologie 'the uncanny valley' wordt genoemd.

Deze hypothese stelt dat als je een robot maakt die op een mens lijkt, er een bepaalde afkeer ontstaat als de robot te realistisch is. Hoe meer de robot op een echt persoon lijkt, hoe meer het ons opvalt dat er iets mis is met deze 'persoon'. Door de framerate van 24fps weet ons onderbewustzijn dat wat we zien, niet echt is en dat we dus niet kijken naar een personen 'met wie iets mis is'. Zo kunnen we ons beter laten meevoeren in de filmwereld zonder daar een ongemakkelijk gevoel bij te hebben.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Auto

'14 '15 '16 '17 2018