Door Paul Hulsebosch

Redacteur

Tropico 6 Review

Niet de spannendste editie

31-03-2019 • 06:00

45

Multipage-opmaak

Van een nieuwe studio

Samengevat

Limbic Entertainment heeft weinig aan de formule van de serie veranderd. Tropico 6 is daarmee niet het meest verrassende deel van de serie. Uiteraard valt op dat je nu een rijk met verschillende eilanden hebt, maar dat voegt niet eens zo heel veel toe. Spannender zijn de Raids die je uit kunt voeren. De balans die je in de game moet zien te vinden, is lastig te bewaren. Dat is uiteraard prima, maar de informatie die je nodig hebt om in te grijpen als het fout dreigt te gaan, is lastig te vinden. Dit is bovendien een game die zo hier en daar wat steken laat vallen. Zo zijn we niet onder de indruk van het uiterlijk en de muziek. De leercurve van de game is behoorlijk steil, en ondanks een uitgebreide tutorial slaagt Limbic er niet in om de game goed uit te leggen aan nieuwe spelers. Daarmee is Tropico 6 een goede game voor ervaren spelers, maar zal hij weinig nieuwe fans trekken.

Getest

Tropico 6, Windows

Prijs bij publicatie: € 39,99

Vanaf € 39,90

Vergelijk prijzen

Bekijk alle uitvoeringen (3)

Het zonnige Tropico bestaat al bijna 20 jaar. Al die tijd werd het tropische rijk geregeerd door El Presidente, die net begonnen is aan zijn zesde termijn. De dictator - in de wereld van Tropico doet niemand moeilijk over die titel - heerst met harde hand en doet met het kleine land wat hij wil. Zo lijkt het althans. Hij kan zijn gang gaan zolang zijn onderdanen enigszins tevreden zijn met hun bestaan. Als ze eten, onderdak en wat vermaak hebben, vinden ze het allemaal wel best. Zo niet, dan komen ze in opstand en is de positie van El Presidente opeens minder zeker. Dat is de basis van de serie, en daar is in Tropico 6 niet zo heel veel aan veranderd.

Dat ontwikkelaar Limbic Entertainment dichtbij die basis blijft, is wellicht logisch. Het is de eerste keer dat de Duitse studio zich aan de serie mag wagen. Hij nam het stokje over van het Bulgaarse Haemimont Games, dat de delen 3, 4 en 5 ontwikkelde. De grootste vernieuwing die Limbic in de game heeft doorgevoerd is niet heel verrassend: de spelwereld is nu verdeeld in verschillende eilanden.

Tropico 6

Eilandhoppen

In vorige games werd de oppervlakte van je eiland tegen het einde van een match soms krap. Dat probeert Limbic op te vangen door de spelwereld te verdelen over verschillende eilanden. Je rijk bestaat nu steeds uit minstens drie eilanden. In theorie geeft dat meer bewegingsvrijheid, maar in werkelijkheid is er niet zo heel veel verschil. Je zult in de meeste gevallen de andere eilanden al vroeg verkennen en bemannen, zodat ook die snel zijn volgebouwd. Bovendien moet je in een rijk met verschillende eilanden sommige voorzieningen dubbel aanleggen. Daarbij gaat het vooral om gebouwen die een beperkte reikwijdte hebben, zoals een brandweerkazerne en politiebureau. Je verliest zo meestal alweer snel iets van de gewonnen bewegingsvrijheid die een rijk met verschillende eilanden biedt. Eigenlijk maak je op elk eiland al snel een mini-samenleving met dezelfde voorzieningen als op het hoofdeiland. Ook daar willen je inwoners een kroeg, een kerk en een supermarkt en heb je een politiebureau en militaire aanwezigheid nodig. Het levert dus een hoop dubbel werk op. Later in de game kun je dat enigszins ondervangen door goed openbaar vervoer aan te leggen en bruggen te bouwen tussen de eilanden.

In logistiek opzicht maakt de opdeling over eilanden weinig verschil. Zodra je een steiger hebt aangelegd, varen er vanzelf boten af en aan met de grondstoffen en goederen die nodig zijn om je economie draaiende te houden. Daar hoef je zelf bijzonder weinig voor te doen. Dat vervoer over water gaat zo goed dat er weinig verschil is met vervoer over de weg. Op dat vlak maakt een rijk dat bestaat uit verschillende eilanden eigenlijk weinig verschil met de situatie van vroeger. Gelukkig zorgt het in visueel opzicht voor wat vooruitgang, want een eilandenrijk ziet er beter uit.

Niet inzoomen

Dat betekent niet dat Tropico 6 een mooie game is. Dat is hij als je uitzoomt en de nauwkeurig vormgegeven eilanden uit de Sandbox Mode of de verschillende missies van veraf bekijkt. Hoe verder je inzoomt, hoe meer opvalt dat de wereld behoorlijk hoekig is. Gebouwen, voertuigen en vooral personen zijn grofkorrelig. Dat lijkt logisch bij een game als Tropico, maar Ubisoft laat zien dat het bij een enigszins vergelijkbare game als Anno 1800 beter kan. Anno 1800 is nog niet uit, maar verschijnt half april. Tropico 6 kan op dit vlak dus al snel stevige concurrentie krijgen.

Iets vergelijkbaars geldt voor de muziek in de game. Deze bestaat uit een verzameling tropische deuntjes die allemaal als cheesy zijn te bestempelen. Dat past op zich prima bij de humor die in de game is verwerkt en waarin de macht van El Presidente steevast wordt gerelativeerd. Alleen leidde de met opzet wat gezapige muziek ertoe dat wij zeldzaam snel naar de instellingen gingen om de muziek uit te zetten. Tropico is geen game waarin zoveel actie zit dat de muziek vanzelf naar de achtergrond verdwijnt. Je hebt in de game veel tijd om na te denken en ondertussen naar de muziek te luisteren.
Naast kritiek verdient de game echter ook lof. De makers hebben een erg grappig introfilmpje voor de game gemaakt, waarin op leuke wijze op allerlei actualiteiten wordt ingegaan. Ook dat filmpje blinkt echter niet uit in grafische pracht.

Tropico 6

Net als vroeger

De opzet van Tropico 6 is nauwelijks veranderd. Je staat aan het hoofd van een klein rijk in de Caraïben dat je door vier Era's moet loodsen. De uitdaging van de game is dat je gedurende alle vier de Era's aan de macht moet zien te blijven. Je bent dictator, wat je grote vrijheden geeft. Je mag bouwen en verbouwen wat en waar je wilt. Je mag je onderdanen laten werken waar jij wilt, en je mag ze daarbij flink uitbuiten. Er zijn onzichtbare mogendheden op de al even onzichtbare omliggende eilanden. Met die mogendheden kun je handel drijven of oorlog voeren, al vormen die oorlogen geen groot onderdeel van de game. Tropico 6 is vooral een city builder en managementgame. Je moet een groeiende en vooral soepel draaiende economie opbouwen, gericht op het exporteren van de goederen die je onderdanen voor je hebben geproduceerd. Dat is de grootste uitdaging.

De grap is daarbij dat je weliswaar een dictator bent, maar eigenlijk helemaal niet zoveel macht hebt. Je hebt veel te stellen met de mogendheden om je heen, en vooral ook met de verschillende groeperingen in je eigen kleine rijk. Ze hebben allerlei verzoeken en eisen waar je wat mee moet, waarbij die van de groeperingen binnen je eigen rijk vaak met elkaar conflicteren. Als je ingaat op de wensen van de ene groep verlies je aanzien bij de andere. Verlies je teveel aanzien, dan dreigt er opstand of zelfs oorlog, wat je niet alleen heel veel geld en middelen kan kosten, maar er ook toe kan leiden dat je weinig kans maakt bij de volgende verkiezingen. Die laatste factor vormt nog steeds het ultieme drukmiddel in de game. Om de zoveel jaar zijn er verkiezingen. Als je die verliest, is het 'game over'.

Je hebt middelen om verkiezingen te beïnvloeden of een opstand te voorkomen. Zo kun je specifieke kopstukken uit je bevolking omkopen, gevangen zetten of zelfs laten ombrengen, en de game geeft je een handig overzicht van de onderdanen die enig aanzien genieten. Waar de verdeling in verschillende eilanden de meest opvallende eigenschap is, vormen de groeperingen binnen je rijk de grootste verandering in de gameplay. De facties zijn niet nieuw, maar de invloed die ze hebben is dat wel. Je zult er gedurende een match steeds meer mee te maken krijgen. Er zijn acht facties en ze willen allemaal iets anders van je. Het zijn herkenbare thema's. Waar de ene factie een bloeiende economie wil, heeft de andere vooral oog voor het klimaat. Waar de ene heil ziet in een betere verdeling van de welvaart, wil de andere een sterke legermacht. Je zult meer dan ooit de belangen van je onderdanen ter harte moeten nemen. El Presidente is in Tropico 6 nog minder dan voorheen een despoot, maar eerder een democraat die wat geeft, wat neemt en wat verdeelt.

Tropico 6

Lekker raiden

Ook niet nieuw, maar wel voorzien van een iets andere vorm, zijn de Raids. Als je een Pirate Cove bouwt, kan El Presidente piraten op pad sturen om zaken voor hem te bemachtigen. Dat begint als een eenvoudige aanvulling op de vele middelen die je nodig hebt, van grondstoffen tot inwoners tot goud. Later in de game wordt het ook een manier om de omgang met je inwoners en de concurrerende machthebbers te beïnvloeden. Zo worden Raids steeds gevaarlijker, want met het bespioneren van je eigen onderdanen en saboteren van je concurrenten ontstaat ook het risico op tegenmaatregelen. Daarmee zijn de Raids een leuk onderdeel van de game, en ze vormen een goede afwisseling op de dagelijkse sleur van het managen van een klein rijk.

Tropico 6

Missies

Er zijn drie verschillende manieren waarop je de game kunt spelen. Er zijn missies, je kunt in Sandbox spelen en in multiplayer. Sandbox is simpel: je kiest een eiland en kunt doen en laten wat je wilt. De Missions vormen een goed begin voor de startende dictator, naast de uitgebreide tutorial. De missies hebben allemaal een thema. Zo is er een erg leuke missie rond de export van chocolade, waarbij op grappige wijze wordt gerefereerd aan Charlie en de Chocoladefabriek. In de missies wordt ook duidelijk dat Tropico 6 geen gemakkelijke game is en dat Limbic de uitdaging flink opvoert. Zo is een vroege missie waarin de focus op toerisme ligt al behoorlijk verraderlijk. Toeristische gebouwen zijn duur en dragen weinig bij aan de tevredenheid van je onderdanen. Het is een missie waarin je gemakkelijk teveel besteedt aan het halen van het toeristische doel en te weinig oog hebt voor de wensen van je burgers.

Dan blijkt ook dat Tropico 6 een lastige spagaat met zich meebrengt, zeker als de Era's in een match vorderen. Het is moeilijk om de balans vast te houden tussen export, het geluk van je onderdanen, en de reputatie die je bij de verschillende facties hebt. Als het lukt om die balans te behouden, is Tropico 6 een toffe game, maar als de verhoudingen scheef raken, wordt het soms lastig om in te grijpen. Vooral ook omdat de informatie die je daarvoor nodig hebt niet eenvoudig is te vinden. De menu's die aangeven waar zaken goed of slecht lopen, zijn niet overzichtelijk en vooral onduidelijk voor onervaren spelers. Het risico bestaat daardoor dat je ingrijpt in delen van je rijk waar alles goed liep, zodat je de zaken alleen maar erger maakt. Het was fijn geweest als de game je op dit vlak wat hints zou geven.

Zo missen we wel meer kleine handigheden die het leven van een dictator kunnen veraangenamen. Er is bijvoorbeeld wel de optie om bij alle gebouwen van een bepaald type tegelijk het inkomen van de werknemers aan te passen, maar niet om bij een aantal gebouwen van een bepaald type tegelijk dezelfde upgrade toe te passen. Als je al je inwoners van stroom wilt voorzien omdat je net je eerste elektriciteitscentrale hebt gebouwd, ben je dus wel even zoet. Ook een optie om gebouwen te draaien of te verplaatsen als ze eenmaal zijn gebouwd was handig geweest. Vooral omdat er een wat vreemde bug in de Windows-versie zit, waardoor een weg opeens niet meer aansluit op een bepaald gebouw nadat je een savegame hebt geladen. In de versie die wij speelden, zat er niets anders op dan het gebouw of de weg te slopen en opnieuw aan te leggen.

Tropico 6

Conclusie

Met Tropico 6 verandert de nieuwe ontwikkelaar Limbic Entertainment weinig aan de formule van de serie. Of de studio weinig aan de opzet durfde te veranderen of vooral trouw wilde blijven aan de voorgaande games laten we in het midden. Feit is dat er weinig vernieuwing is. Uiteraard valt op dat je nu een rijk hebt dat verschillende eilanden beslaat, maar dat voegt niet heel veel toe. Spannender zijn de Raids die je uit kunt voeren, een manier om aan extra inwoners en grondstoffen te komen, al wordt het pas echt interessant als je de concurrerende mogendheden kunt bespioneren. Tropico 6 is een game die al snel pittig wordt. De balans die je in de game moet zien te vinden, is lastig vast te houden. Dat is uiteraard prima. Een minpunt is wel dat het moeilijk is om de informatie te vinden die je nodig hebt om in te grijpen als het fout dreigt te gaan.

Het maakt Tropico 6 niet de meest verrassende editie, en bovendien een game die zo hier en daar wat steken laat vallen. Zo zijn we niet onder de indruk van het uiterlijk, zeker niet in vergelijking met grote concurrent Anno 1800, die over twee weken verschijnt. De muziek is grappig, maar vraagt er tegelijkertijd ook om heel snel te worden uitgezet. De leercurve van de game is behoorlijk steil en ondanks een uitgebreide tutorial slaagt Limbic er niet in om de game goed uit te leggen aan nieuwe spelers. Dat maakt dat Tropico 6 een goede game is voor ervaren spelers, maar weinig nieuwe fans voor de serie zal aantrekken.

Tropico 6Tropico 6Tropico 6Tropico 6Tropico 6Tropico 6Tropico 6Tropico 6Tropico 6Tropico 6Tropico 6Tropico 6

Reacties (45)

45
45
32
6
0
9
Wijzig sortering
Ik ben het (zoals wel vaker :) ) niet eens met Paul.

Tropico 6 is een enorme modernisering van de game. Limbic pakt uit met een compleet nieuwe engine en heeft alles van scratch gebouwd. Het is juist prima dat ze dicht bij de formule blijven om ze de franchise eigen te maken en te bewijzen dat zij het ook goed kunnen.

T6 speelt veel plezieriger dan de voorgaande versies en ik ben met name blij dat we nu eindelijk eens behoorlijk inzicht hebben in het gedrag van de Tropicans. Als je nu een restaurant vlak bij een werkplek plaatst, dan zie je ook echt dat werknemers langer aanwezig zijn.

De eilanden veranderen de gameplay niet direct (een boot tussen twee locaties is niet wezenlijk anders dan een vrachtwagen) maar het inrichtingsplezier des te meer, zeker naarmate de tijd verstrijkt. In bijna iedere game zie ik mijn hoofdeiland langzaam transformeren - de landbouw en industrie verschuift naar andere eilanden. Ook gaaf om een dedicated toeristen eiland te kunnen maken.

De game is ook zeker niet te moeilijk, eerder andersom. Als je in de missies de moeilijkheidsgraad op default laat staan dan is het vaak eenvoudig de doelen te halen. Zet je hem echter een tandje hoger dan wordt ie lekker uitdagend.
Ik heb, +- 2 maanden geleden voor het laatst, de beta gespeeld en die was in mijn ogen echt een flinke stap achteruit van tropico 5. Een game die mij prima beviel en waarvoor ik heel wat guides heb geschreven. Het probleem van Tropico 6 is dat ze de economy om hebben gegooid.

Om het concreet te maken: Stel jij hebt een aantal tabak plantages. De tabak zal geëxporteerd worden en dat levert geld op. Bouw je een sigaretten fabriek dan zal de game al het tabak zo veel mogelijk naar deze fabriek vervoeren. Dit wordt omgezet in sigaretten welke een hogere verkoop prijs hebben. Echter de game vermeld vervolgens de totale omzet maar nergens de kosten van deze inputs. Zeker wanneer je ook nog extra tabak gaat importeren heb je een spreadsheet nodig om vast te stellen of een dergelijke fabriek uberhaupt de moeite waard is. Het kan namelijk zo zijn dat die 10 werknemers die in die fabriek werken net zo veel, of meer, zouden opleveren op nog een extra plantage.

Laat dat laatste nu net essentieel zijn in Tropico. De truuk van de game is namelijk te realiseren dat mensen je belangrijkste resource zijn. Als jij veel mensen laag betaalde banen geeft die weinig economische waarde genereren dan wordt het heel lastig om ze van alle extra's te voorzien die ze gelukkig maken. Denk aan vermaak, religie, beter voedsel, gratis scholing, gezondheidszorg, betere huisvesting, enz. Alles dat goed is kost geld. Kies jij de industrieën uit die per tijdsbestek het meeste winst opleveren dan blijft er geld over voor de leuke dingen. In Tropico 6 moet de speler vooral gokken en dat maakt voor mij de game erg matig.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 20:53]

Anoniem: 1096417 @sdk198531 maart 2019 23:50
Er is sinds de beta echt wel een hoop veranderd met betrekking tot de informatie die je ter beschikking hebt en het gedrag van de tropicans.
Start net de game op en in de eerste missie moet je een sugar plantation bouwen en een rum distillery. Na enige tijd heeft de suger plantation de volgende info:
Income (lifetime) -1365
Income (last month) -66
Production value (lifetime) 5998
Production value (last month) 606

Impliceert dat al het suiker naar de distillery gaat, wat ook zo is. Gaan we daar kijken
Income (lifetime) -1389
Income (last month) -80
Production Value (lifetime) 10240
Production value (last month) 805

Heb nog speciaal de game een jaar door laten lopen maar het lifetime income blijft negatief. De rum distillery werkt verder prima. Input zit 438 in en tevens is dunderstill upgrade die een 25% consumptie bonus geeft ingeschakeld.

Kan twee scenario's bedenken die dit verklaren:
1) spel is zo slecht gebalanceerd dat een optimaal geladen rum fabriek op standaard instellingen per definitie verlies draait
2) de waardes kloppen niet
3) ik krijg pas betaald wanneer een trade rout afloopt en tot die tijd wordt alles als verlies genoteerd

Hoe dan ook kan ik tot heden totaal geen oordeel vellen over het functioneren van deze fabriek. Daarom is het ook zo jammer dat niet gewoon de input, export, loon kosten, enz worden weergegeven. Dan kan ik het tussentijds zelf controleren.

edit: Het is optie2. Er is geen relatie met wat er daadwerkelijk is geexporteerd dan wel lokaal is geconsumeerd. Het maakt voor de waardes niet uit of je 4000 sugar bij de input van je fabriek hebt liggen of reeds hebt gexporteerd. Verder is het tot heden ook niet duidelijk of de production value rekening houdt met de verloren kosten van sugar, of dat het simpelweg waarde * aantal is.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 juli 2024 20:53]

Volgens mij is het waarde * aantal. Dat wordt vervolgens vanuit de distillery naar de Dock doorgeschoven. Daar zie je pas echt de waarde van de hele chain. Nouja een stuk weggemoffeld. Idd had het wel iets beter kunnen worden weergegeven.
Anoniem: 1096417 @sdk19851 april 2019 16:29
Klopt er blijkt wel nog een bug te zitten in de inkomsten berekening van de gebouwen op zich, hoe dat komt weet ik niet. Ik doe even een aanname hier maar die income lijkt eigenlijk je uitgave voor dat gebouw te zijn en de production value jou inkomsten (ben even te lui om na te rekenen of deze aanname klopt want ik wil gewoon verder spelen nu 8-) ). Het is inderdaad nog een beetje slordig maar ik verwacht dat ze dit ook vrij snel zullen fixen.

Voor mij is dit ook niet erg storend want ik kijk gewoon in de almanac om na te gaan hoe het met mijn inkomsten voor een specifiek product is gesteld. Dat vind je terug onder economy -> Revenue en dan rechts in Revenue breakdown heb je een handig overzicht van de opbrengsten van het afgelopen jaar voor elke product. Hetzelfde geld voor de uitgaven maar hier moet je wel op 2 plekken kijken (upkeep rum distillery + wages rum distillery). En bij resource overview zie je dan weer wat je verdient per 1000 units van elk product.
Tropico 5 was een leuk spel inderdaad, maar de multiplayer was om te huilen. Als ze dit niet opgelost hebben in 6, dan laat ik deze wederom liggen.

Uren in Tropico5 gedaan om vervolgens na een uur te crashen (en dat iedere game weer). Nee dank u. Helaas wordt er weinig gesproken over de MP.
Ik heb de game vandaag aangeschaft en ik moet zeggen, de multiplayer werkt prima. Ik heb nog geen problemen ondervonden. :)

Het is mijn eerste tropico game en ik vind het geweldig!
Ik ben het ook niet met reviewer eens. Het lijkt wel alsof hij geen Tropico fan is en amper dit soort games speelt.

Tropico 6 is bijna de perfectie zelfe. Al het goede van de voorgaande delen is nu samengevoegd tot 1 geheel. En al deze elementen zijn lekker uitgediept en houden je lekker bezig. Veel meer gebouwen dan de vorige versies. Het resource management is ook dieper uitgewerkt voor dat lekkere gevoel van micromanagement. Je Tropicans hebben ook meer eisen om in te willigen

Ik denk dat hij vrij passief het spel gespeeld heeft, want dat is ook mogelijk. Geen band opbouwen met je tropicans. Gewoon een beetje doen wat je gevraagd wordt. Zo moeilijk is een eiland onderhouden niet op de standaard settings. Zet political difficulty naar aggressive en opposition naar strong en je moet erg je best gaan doen om de factions blij te houden. De game komt nu met meer content dan dat er nu voor Tropico 5 beschikbaar is. En ergens vind ik het mooi dat je de geschiedenis van de vorige Tropico's heel stevig in dit deel terug ziet.

De review vind de grafische kant ook minder, dat pixelachtige vind ik gewoon de stijl van Tropico. Doet me een beetje denken aan die checkerboard graphics van vroeger. Verder ziet het er gewoon prachtig uit (al doen ze some en beetje derpy). En ook de muziek is gewoon weer heerlijk. De muziek is altijd 1 van de sterkste punten van Tropico geweest, ze hebben er nu weer een paar leuke tracks bij weten te vinden.

Mooie game. Beste citybuilder die er is. Anno is van een heel andere klasse, dat is een empire builder. Ik ga weer verder spelen :)

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 juli 2024 20:53]

Anoniem: 1096417 @batjes31 maart 2019 23:52
Ik geloof dat er ongeveer 60 tracks in deze game zitten, een pak meer dan in de voorgaande delen en inderdaad, de muziek is steengoed
Anoniem: 1096417 @FalconerHG31 maart 2019 23:41
Ik ben het volledig met je eens. Deze editie is best wel een opmerkelijke verbetering ten opzichte van de voorgaande delen. Niet alleen op grafisch vlak maar hij speelt ook veel leuker en er zitten een hoop meer features in zoals onder andere openbaar vervoer, raids en de research opties en edicts zijn ook veel uitgebreider en hebben een duidelijke impact op je speelstijl. De election speeches zijn weer terug en deze zijn veel beter uitgewerkt dan in Tropico 4 bijvoorbeeld. Ook zijn er meer upgrades / modes voor gebouwen voorhanden om je speelstijl naar believen aan te passen. Ik mis wel een beetje een doorlopende campagne doorheen de maps maar die hield in de voorgaande edities ook niet veel steek aangezien je steeds in een nieuwe map begon.

Je hebt nu overigens een hoop meer informatie bij de hand in je "Almanac" dan ooit het geval was. Je hebt een beter overzicht en kan erg makkelijk kan achterhalen waar het fout gaat met je dictatuur en waarom je bevolking tevreden / ontevreden is en dergelijke meer. Ook het individuele gedrag van de tropicans is enorm verbeterd ten opzichte van de voorgaande delen.

Zowat de enige minpuntjes die ik kan bedenken is dat er geen doorlopende campagne meer is (maar die hield ook niet veel steek in de voorgaande delen daar je steeds op een nieuw eiland begon) en dat er nog geen savegame functie in het multiplayer gedeelte aanwezig is en deze dus nog niet echt speelbaar is tenzij jij en je maat een hele dag niks te doen hebben. Maar dat is voor een game die hoofdzakelijk als singleplayer bedoeld is ook geen ernstig probleem. MP Savegames worden in de volgende update overigens toegevoegd

Ik moet zeggen dat ik ook best vaak oneens ben met de reviews die Paul neerpent (no offense), maar dat even terzijde. :)
De nieuwe engine zorgt er bij mij als linux-speler wel voor extra complexiteit in het spel. Zodra er een oorlog of opstand komt crashed het spel namelijk.

Verder ben ik het eens met paul dat de basis niet veel veranderd is, dat je nu beter kan zien wat iets doet is niet heel erg nieuw, gewoon een detail. Het spel blijft leuk, maar ik mis al weer een map editor om maar iets te noemen. Dus die 7 lijkt mij meer dan terecht.
Difficulty settings: easy - moderate - hard - linux
Ja zo wordt het wel erg moeilijk.
Wat mij verbaast is dat er wordt aangegeven dat upgrades voor meerdere gebouwen niet gekocht kunnen worden.
Maar als je de ctrl indrukt koop je het gewoon voor meerdere gebouwen.
Onderdeel van de tutorial....
Anoniem: 1096417 @JBVisual31 maart 2019 23:45
en ook duidelijk aangegeven in de uitgebreide tooltips, je hebt de tutorial daar niet eens voor nodig :)
Dat klopt, Maar het geeft mij een verkeerd beeld wanneer een game als moeilijk voor instappers bestempeld wordt, Er een idee wordt geschept alsof de tutorial niet goed doorlopen is.
Er word niet gesproken over microtransacties of andere soort van geldklopperij, is het geheel afwezig in dit spel? Iemand die mij dit kan vertellen?

Ik wacht al een tijd op dit spel..voor de ps4... zucht
Ergens hierboven staat wel een reactie dat er altijd veel DLC uitkomt (ik heb dit niet gecheckt).
Tropico leunt vaak deels op wat DLC, net als meerdere games van Kalypso..mar dat zijn wat uitbreidingen die in mijn ogen nooit "nodig" zijn. Tropico 5 was ook zonder toevoegingen een genot om te spelen en heeft mij in ieder geval aardig wat uren gekost tot de platinum.

Sowieso draag ik de serie een warm hart toe maar ook andere games van de uitgever; Railway Empire, Project Highrise en/of Sudden Strike zijn hele degelijke games waar je je uren mee kunt vermaken, veelal tegen prijzen die niet tegen de 60 Euro aanliggen maar meer tussen de 30 en 40.

Zeker met dat in het achterhoofd kun je met een gerust hart Tropico 6 kopen op de PS4. Of welk platform dan ook :+
In deel 5 waren wel best wat DLC, maar ze waren nooit nodig. Er waren 2 type: grote DLC die een nieuwe set gebouwen en meerdere missies toevoegen en enkele kleine DLC die niet veel meer dan een gebouw met misschien 1 kleine missie toevoegen.

De grotere DLC heb ik in een steam sale gekocht, voor die kleine doe ik geen moeite. Het basis spel (de vorige versie althans, deze heb ik nog niet) is gewoon compleet.
Dit soort spellen is toch niet te doen met een controller?
Dat zal je verbazen :)

Ik heb er geen problemen mee in ieder geval. Ik zou zeggen probeer het eens :)

Je kan de game pauzeren als het allemaal te snel gaat. 👍
Ik heb de beta van tropico 6 gespeeld en ik moet zeggen dat ik een hele andere mening toebedeeld ben dan deze (doorgaans toch al moeilijk te bekoren) auteur. Het is een prima game, vermakelijk en ik vond de muziek niet storend. Het toevoegen van meerdere upgrades per gebouw en de uitbreiding van de "tech tree" (edicts etc) is me goed bevallen. Graphics is natuurlijk persoonlijk maar als ik T6 vergelijk met bijvoorbeeld borderlands drie dan zie ik wel verschil in T6 waar borderlands 3 een remake van twee lijkt, niks aan gedaan. Al met al is deze game voor mij een no-brainer, alleen even kijken waar ik het goedkoopste de game serial kan kopen :+

[Reactie gewijzigd door Zteve op 23 juli 2024 20:53]

Een 7 is toch niet slecht? Maar ik heb de bèta ook even gespeeld. Het viel me vooral op dat het weer zo praktisch niet veranderd is ten opzichte van 5, of 4. Daarnaast lijken ze niet van hun fouten te leren, waardoor je eigenlijk veel een volle mep betaalt voor niet iets echt nieuws. En wat gaan we straks krijgen? Tientallen DLC's. Je mag natuurlijk vinden wat je vindt, maar even een ander perspectief. :)
Een 7 is op Tweakers gewoon een onvoldoende. Zo weinig delen ze die uit.
Nou ja, of je nu naar het cijfer kijkt of niet. Met het verhaal lijk ik het wel eens te zijn. Dat cijfer vind ik eribj passen. Dat een Call of Duty hier dan wel een 9,9 zou krijgen, interesseert me niet zo, haha.
Ik ben het niet eens met review schrijver.

Muziek een minpunt, grafics lelijk. En dat de spel weinig vernieuwends biedt.

Deze man is geen Tropico fan.
Waarom zou hij het als Tropico fan beschouwen?
Het moet toch om de gameplay gaan?
Als hij persoonlijk de gameplay niet leuk vind maar het is wel goede gameplay, dan begrijp ik je punt.
Maar daar heeft hij het niet over.
Omdat het deel 6 is en niet 1 of andere losse titel die je als dat moet zien. Het is een serie. Battlefield vergelijk je ook voornamelijk met zijn voorgangers en tegenstanders. BF4 of 1, een CoD. En dan pak je ook niet "Ja maar Uncharted ziet er beter uit". wut.

En ergens verwacht ik wel dat de reviews hier door de liefhebbers geschreven worden en je gaat me niet wijsmaken dat niemand bij Tweakers Tropico speelt.

Gaat niet zo zeer over de gameplay. Maar over de minpunten die aangehaald worden. Terwijl deze punten verbeterd zijn ten opzichte van vorige delen.

Ook dat er eigenlijk nergens een woordje gerept wordt over de vele tientallen kleine verbeteringen ten opzichte van de vorige versies. Zo'n beetje al mijn hekelpunten van de vorige delen zijn verholpen.

Dit is informatie die voor de meeste Tropico spelers wel van belang is. Het is niet een AAA+ casual titel. Het is een titel in een vrij kleine markt (city builders) en daarbinnen ook nog eens zijn eigen hoekje met trouwe volgelingen veroverd heeft.

Maar ook dat de vorige games al snel krap voelde. Tropico 5 nooit gespeeld? Zo heel veel groter is de hoeveelheid beschikbare grond niet eens. Altijd minstens 3 delen… er zijn ook gewoon een paar maps met maar 1 eiland a la Tropico 5. Je krijgt al sinds Tropico 4 je eiland toch niet vol omdat je CPU het dan al lang begeeft. En de vorige 2 delen moest je daarvoor modden.

De hele intro van het nieuws bericht klopt geen kloot van.

Pagina 2, huppa, de game lelijk noemen. Vergeleken met een BF5 oid wel ja. Vergelijk het even met Tropico 5, Cities Skylines of SimCity. Pak desnoods een wat recentere (wel indy) Dawn of Man. Het is wel veel nieuwer en het is maar een stapje beter dan Tropico 5. Maar het detail in de elementen van je stad is zo ontzettend veel hoger. Elk huisje dat een andere tuin heeft of kleine elementen die net anders zijn (industrie en utility meuk mag nog beter, maar het begin is er). Ik heb nu al een paar maps volgebouwd en in elke city builder verveeld de uniforme uitstraling van je stad me al vrij snel. Tropico 6 doet hier 1 ding heel erg goed. En het geeft je eiland echt zijn eigen sfeer.

Wat uiteindelijk ook gewoon grafische kwaliteiten zijn van een game. Tropico 6 is momenteel de mooiste en meest gedetailleerde city builder die er is.

De muziek als cheesy bestempelen en direct uitschakelen, meh. Er zit echt goede kwaliteit Spaanse muziek in. Het is lang niet allemaal lulzmuziek. De muziek in Tropico is juist altijd 1 van de sterke punten van de series tegenover andere citybuilders. En die in 6 is veel beter (door de hoeveelheid) dan de voorgaande delen. Het is bij mij 1 van de zeldzame titels waar ik niet bij first boot direct de opties in duik om music naar links te schuiven of uit te schakelen :/

Het detail om je bevolking a la Stalin, Che of andere dictators na te spelen door de andere groeperingen tegen elkaar uit te spelen. Ze te vervolgen, af te maken of je eiland af te trappen om er een militairistisch paradijs van te maken. Of juist de environmentalisten alles geven en van je eiland een klimaatgericht tropisch paradijs van te maken. Het Vaticaan nabootsen. Of gewoon keihard je bevolking onderdrukken met militaire macht.. Het kan allemaal. Het is niet "Oh de fracties een beetje tevreden proberen te houden".

De invloed van El Presidente niet noemenswaardig vinden, meer decoratief. Jij bent El Presidente. Al jou handelingen zijn de handelingen van El Presidente.

Voor een nu.nl zou dit een prima review zijn. Maar voor Tweakers vind ik deze echt jammer. Het is allemaal veel te casual weggeschreven terwijl Tropico alles behalve een casual game is en Tweakers geen casual publiek is.

[Reactie gewijzigd door batjes op 23 juli 2024 20:53]

Klinkt goed.
Heb wel eens een stukje Tropico gespeeld heb, maar het pakt me niet.
Dus heb geen ervaring om er inhoudelijk iets over te zeggen.
Het moet je wel liggen. Het is qua bouwen meer Cities Skylines, Qua droge humor meer SimCity. Het is ook geen godbuilder zoals Cities Skylines, Cities XL of SimCity. Maar meer empirebuilder zoals Anno.

Het doel qua balans van je bevolking blij houden is in veel opzichten hetzelfde. Maar ook weer zo anders. En hier ga je de kwaliteit van Tropico zien. Het is alles behalve een makkelijke game. Ik begon met Tropico 3 pas van de game te genieten, na tientallen gefaalde playthroughs en tig keer de game maanden links te laten liggen. Deel 6 is niet bepaald beter in het newbie friendly approach en schopt je keihard het diepe eind in bij je eerste zwemles.

Als je casual een beetje alles in balans houdt en je via de missies netjes volgen de bevolking blij houdt kan Tropico wel snel eentonig voelen. Je moet het spel wel een beetje spelen alsof jij echt El Presidente bent (als je dat doet, geeft het spel je dat gevoel goed terug) en je dus met een visie of bepaalde politieke insteek een land opbouwt naar jouw tropisch paradijs :) .

Het moet je wel liggen, maar kan ook zijn dat het even tijd kost voor je de smaak te pakken krijgt. Ik ben zelf sinds deel 4 verslaafd aan de serie :p
Deels snap ik het niet helemaal, je zou eigenlijk iemand moeten hebben die het je uitlegt, of Youtube filmpjes kijken. Deels heb ik ook niets met het sfeertje en het tijdperk. Anno 1404 vond ik geweldig, 1800 is me misschien wat te industrieel, is nog afwachten.
Ik mag niet meer editen, maar dat is idd een waardeloze fout.
Limbic, hebben die ook niet Heroes of Might&Magic 7 gedaan? Kan niet zeggen dat ze die serie er op vooruit geholpen hebben.
Anoniem: 258387 31 maart 2019 07:33
De graphics lijken een beetje opgepoetst maar verder herken ik veel dezelfde gebouwen. Zelfs het paleis lijkt weer hetzelfde in dit deel. De eilanden voegen dus kennelijk niet veel toe waardoor het waarschijnlijk weer een leuke game is voor een paar uur totdat je de eisen van de bewoners niet meer bij kunt houden.

Het 'andersom' principe zou hier prima werken. Jij als tropicaan net nadat de dictator is afgezet of overleden. Er is een soort van vrije handel en je kunt een bedrijfje opstarten om zelf meer macht te krijgen door meer bedrijven te kopen of de overheid om te kopen. Of bijvoorbeeld de politiek in te gaan om op die manier meer macht te krijgen. Het zou in ieder geval de levensduur verlengen, eventueel met aanvulling van achievements.
Ik zou het micromanagement van deel 1 terug willen zien en ik wil dat ze eens een keer zorgen dat je wat meer middelen hebt om een slechte dictator te zijn. Dat is m.i. al sinds deel 1 te lastig, terwijl er heel wat dictators in de geschiedenis zijn die dat lang volhouden.

[Reactie gewijzigd door DirtyBird op 23 juli 2024 20:53]

Er is bijvoorbeeld wel de optie om bij alle gebouwen van een bepaald type tegelijk het inkomen van de werknemers aan te passen, maar niet om bij een aantal gebouwen van een bepaald type tegelijk dezelfde upgrade toe te passen
die is er gedeeltelijk wel. Bijv voor residential buildings. Zolang het echt een upgrade van het gebouw zelf is, de andere upgrades kunnen dat idd niet, maar in mijn ervaring iig is dat ook zelden wenselijk, omdat die vaak regionale en economische bijeffecten hebben die je wellicht niet wil.
Jongens toch, weinig verrassend... Ben even vergeten wat de Call of Duty series hier jaarlijks aan punten vergaard met hun extreme innovativiteit :?
Ik doe wel het zelfde als dat ik met deel 4 en ook deel 5 gedaan heb. Ik koop deze wanneer hij in de sale is met alle DLC erbij. Vind de Tropico games altijd zeer vermakelijk, maar zoals in de review ook al aangegeven werd komt Anno 1800 ook binnenkort en daar wacht ik met veel meer smart op!
Same. Deze release zit te dicht voor Anno en de Tropico serie brengt veel te veel dlc uit om los te willen kopen. Gold edition en dan waarschijnlijk pas in een sale.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.