Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Xiaomi Mi 9 Review

Vliegende start in Nederland

Camera's en accuduur

De accu van de Mi 9 is met 3300mAh gek genoeg kleiner dan die van de Mi 8 van vorig jaar. Dat is raar en gaat in tegen een andere trend in de telecomindustrie; veel luxe telefoons krijgen zoetjesaan grotere accu's, zoals de Samsung Galaxy S10+ met 4000mAh-accu en de Huawei P30 Pro met 4200mAh. Echt klein is de accu natuurlijk ook weer niet. Xiaomi schept op met de laadcapaciteiten ervan, maar om die te benutten moet je extra lappen. In de doos zit een 18W-lader, terwijl de telefoon met 27W kan worden opgeladen. Draadloos laden kan met 20W, maar ook die lader is niet in de doos te vinden. Wij testen uiteraard altijd met meegeleverde hardware.

In het dagelijks gebruik is de Mi 9 zeker geen accumonster, maar het moet je prima lukken om er een dagje mee te doen. Twee dagen is met deze smartphone een uitdaging, want dan zal het vaak op dag 2 een beetje spannend worden. Het maakt natuurlijk veel uit wat je doet. Nu het lente wordt, de zon vaker en langer schijnt, en de automatische helderheid van smartphones hoger moet, is het moeilijker om lang te doen met een smartphone.

• Wifi
  • 4g
Accuduur bij webbrowsen (helderheid @ 250cd/m²)
Smartphone tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Huawei Mate 20
13u47m
Xiaomi Pocophone F1
13u26m
Xiaomi Black Shark
12u3m
OnePlus 6
9u34m
OnePlus 6T
9u29m
Xiaomi Mi 9
8u53m
Samsung Galaxy S9
8u11m
Accuduur bij webbrowsen 4g (helderheid @ 250cd/m²)
Xiaomi Pocophone F1
12u16m
Xiaomi Black Shark
12u
Huawei Mate 20
11u34m
OnePlus 6
8u20m
OnePlus 6T
8u10m
Xiaomi Mi 9
8u10m
Samsung Galaxy S9
7u17m

Op onze browsetest komt de Mi 9 tot negen uur en dat is ondergemiddeld. De gemiddelde hedendaagse smartphone houdt het rond tien uur vol en Xiaomi's eigen Pocophone met zijn 4000mAh-accu komt tot dertien uur. Op 4g gaat er nog wat van die accuduur af, maar dat is normaal. Daarbij komt hij ongeveer even hoog uit de bus als grote concurrent OnePlus 6T.

Accuduur bij video kijken (helderheid @ 250cd/m²)
Xiaomi Mi 9
1d39m
OnePlus 6T
18u49m
OnePlus 6
18u10m
Samsung Galaxy S9
15u50m
Huawei Mate 20
13u12m
Xiaomi Pocophone F1
12u28m
Xiaomi Black Shark
11u51m

Bij naar video kijken gaat het uitstekend met de Mi 9. Zonder internetverbinding is de telefoon hartstikke zuinig en komt hij tot meer dan 24 uur. Dat is een meer dan goed resultaat voor deze test, al heeft die jammer genoeg minder relevantie dan de browsetest, omdat hij geen internetverbinding vereist.

• Procent vol na 30 minuten
  • Laadtijd
Procent vol na 30 minuten
Smartphone Toename acculading in procenten in % (hoger is beter)
Xiaomi Mi 9
55
OnePlus 6
54
Huawei Mate 20
54
Samsung Galaxy S9
49
OnePlus 6T
48
Xiaomi Black Shark
42
Xiaomi Pocophone F1
36
Laadtijd
Smartphone tijd in uren en minuten (lager is beter)
OnePlus 6T
1u39m
Xiaomi Mi 9
1u42m
OnePlus 6
1u44m
Samsung Galaxy S9
1u44m
Huawei Mate 20
2u
Xiaomi Black Shark
2u12m
Xiaomi Pocophone F1
2u25m

Laden gaat met de bijgeleverde lader met maximaal 18W. Daarmee is de Mi 9 als een van de eerste vol.

Camera's

Xiaomi schept behoorlijk op over de camera's van de Mi 9. De telefoon heeft een hoge ranking gehaald bij DxOMark, het bureau dat cameraresultaten vat in overzichtelijke cijfers. Het is voor fabrikanten een marketingmiddel, een manier om de boodschap te verkondigen dat de camera's goed zijn. Laten we het alvast verklappen; de Mi 9 heeft voor zijn prijsklasse prima camera's, maar dat betekent ook dat de top van de markt in dit opzicht nog altijd beter is.

De Mi 9 heeft drie camera's aan de achterkant, met elk een ander perspectief op de wereld. Het gaat om een camera met ultragroothoeklens, een gewone groothoeklens als op alle andere smartphones en een telelens.

Camera's Mi 9 Ultragroothoek Primair Tele
Resolutie 16Mp 48Mp 12Mp
Sensor Sony IMX481 Sony IMX586 Samsung S5K3M5
Grootte 1/3" 1/2" 1/3,6"
Pixelgrootte 1,0 micron 0,8 micron 1,0 micron
Brandpuntsafstand
(35mm-equivalent)
13mm 26mm 52mm
Beeldhoek 117 graden 79 graden 43,6 graden
Lens f/2.2 f/1.75 f/2.2
Ois Nee Nee Nee

Afgezien van de kwaliteit van de foto's is het hebben van drie verschillende camera's met verschillende perspectieven heel fijn. Het geeft veel keuze in hoe je foto's maakt en betekent dat je in veel meer gevallen een goed shot kunt maken dan met een enkele camera. Weet je wat er jammer genoeg ontbreekt op elk van de drie camera's? Optische stabilisatie. Waar Xiaomi eerder nog opschepte met geavanceerde ois, zit die op de Mi 9 niet meer en dat is jammer. De camera met ultragroothoeklens heeft autofocus voor scherpstellen van dichtbij.

Die beeldhoek van 117 graden is vrij wijd; de Huawei Mate 20 komt bijvoorbeeld tot 103 graden. De nieuwe Samsung Galaxy S10-modellen hebben een nog iets wijder beeld met 123 graden, maar dat verschil is maar klein. De primaire camera zit rond 79 graden, de telelens rond 43 graden. In bovenstaand beeld is te zien hoe dat eruitziet in een enkele foto.

De camera-app zal iedereen bekend voorkomen, want het is het meest overgenomen interface-idee in smartphones van de afgelopen jaren. Vrijwel elke smartphone heeft nu de 'iOS-cameralay-out' en Xiaomi ook.

Bovenaan staan toggles voor de flitser, hdr, scèneherkenning en filters, met daarnaast een menu met extra opties als Google Lens, maar ook tiltshift en alle andere instellingen. De modi onderaan beginnen met het onbegrijpelijke 'Korte video', daarna 'Slow motion', 'Video', 'Foto' en een optie om 48-megapixelfoto's te maken. Ook 'Portret', 'Nacht', 'Panorama' en een 'Pro-modus' zijn van de partij. In die Pro-modus kun je wisselen tussen de lenzen met een toggle en dus het gebruik van de telelens in low-light afdwingen. Een optie om in raw te fotograferen konden we niet vinden, een gemis op een smartphone die zich wil onderscheiden met fotografie.

Om hem te vergelijken met directe concurrenten, hebben we foto's gemaakt met de Mi 9, de OnePlus 6T en de Samsung Galaxy S9, die inmiddels zo in prijs is gezakt dat het een concurrent is voor deze smartphone. Hij kan de concurrentie met deze toestellen prima aan. We hebben de vergelijkingsfoto's alleen gemaakt met de primaire camera, omdat de S9 en OnePlus geen van beide een ultragroothoek of telelens hebben. Ook als het licht uitgaat, kan de Mi 9 de concurrentie aardig aan, al heeft de S9 wel een voordeel van zijn lichtsterkere lens en grotere pixels.

Selfies maakt de Mi 9 met de 20-megapixelfrontcamera, een Sony-sensor met pixels van 0,9 micron groot en een sensor van rond 1/3".

Video's maakt de Mi 9 standaard op 4k met 30fps, al is er ook een optie voor 4k met 60fps. De meeste fabrikanten stellen de camera-app standaard in op full-hd, omdat de stabilisatie dan vaak beter werkt en video's zo minder ruimte innemen op de interne opslag. Xiaomi heeft daar niet voor gekozen, omdat... ja, waarom eigenlijk? De video's maakt hij op 4k met 30fps met ongeveer 43Mbit/s, waarbij de audio stereo is en een bitrate heeft van rond 100kbit/s.

Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True