Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

Chrome OS met tabletmodus

Android met een dun laagje Chrome

11-12-2018 • 06:00

121

Singlepage-opmaak

Conclusie

Het was met Android 3.0 Honeycomb in 2011 dat Google begon Android geschikt te maken voor tablets en nu, anno 2018, heeft het bedrijf zijn besturingssysteem voor Chromebooks tabletvriendelijk gemaakt. Dat dit eraan zat te komen was al duidelijk toen de Play Store zijn intrede deed bij Chrome OS, maar de metamorfose en de manier waarop Google het nu doorzet, zijn toch opvallend.

Het heeft Chrome OS in ieder geval veelzijdiger gemaakt. De grote hoeveelheid Android-apps is een enorme aanvulling op het spartaanse browser-OS en de nieuwe tabletinterface maakt dat het besturingssysteem bruikbaar is op tablets zonder toetsenbord. Gebruikers die al bekend zijn met Android, zullen snel overweg kunnen met Chrome OS op een tablet, gezien de nadruk op de Play Store en de aanwezigheid van veel ontwerpelementen van Android.

Duidelijk is dat de werkelijke kracht van de combinatie van tablet en toetsenbord moet komen en dat is wellicht ook de reden waarom Chrome OS volgens Google op tablets moet komen. De tablet is een productcategorie die over zijn hoogtepunt is en alleen tablets die voor contentproductie zijn in te zetten, lijken nog levensvatbaar. De grote smartphones hebben tablets voor contentconsumptie van de markt gedrukt. Daarom doen de Surface Pro en de iPad Pro het nog redelijk, terwijl Android-tablets een kwijnend bestaan lijden.

De huidige combinatie van Chrome OS met eigenschappen van Android doet nog wat geforceerd aan. In vergelijking met Android werkt de software nog lang niet zo fijn op een tablet. Het appoverzicht en Split Screen reageren haperend, er zijn geen widgets, je moet diep in het menu om de Android-instellingen, zoals die voor app-permissies te vinden enzovoort. Een ander belangrijk nadeel van Android-apps op tablets blijft aanwezig; er zijn er nog niet zoveel geschikt voor tabletweergave.

Een fundamenteler probleem is dat de kracht van Chrome OS bij de eenvoud en de beperking lag. De Chrome Web Store voor webapps is sterk verouderd en de Play Store staat standaard prominent op de taakbalk. Het draait dus steeds meer om Android en steeds minder om het web. Dat heeft gevolgen voor de opslag, hoeveelheid instellingen en permissies, hoeveelheid notificaties, beveiliging en snelheid. Dat zijn net de zaken waarmee Chrome OS zich moest onderscheiden. Zo wint Chrome OS aan veelzijdigheid, maar verliest het aan eenvoud, wat met de komst van Linux-programma's alleen maar zal toenemen.

Reacties (121)

121
114
78
13
1
26
Wijzig sortering
De basisschool van mijn kinderen heeft nu ook chromebooks aangeschaft om op te werken via een online portal. Het is het allemaal net niet, daarnaast vraag ik me af hoeveel Google straks weet van mijn kinderen. Een school zou zich toch even achter de oren moeten krabben voordat ze kinderen les gaan geven in een ecosysteem van een aanbieder die zijn geld primair verdiend met het verkopen van privegegevens.
Je basisschool heeft hopelijk GSuite for Education, daarmee worden er geen naar personen herleidbare profielen gemaakt. Dit is het grote pluspunt in vergelijking met de gratis accounts van Google die daar wel voor bedoeld zijn.
Speciaal voor de speciale mensen die te lui zijn om zelf te achterhalen wat voor onzin ze vertellen heeft Google een filmpje gemaakt:
G Suite for Education: Ads & Ad Profiles
En een pagina:
https://edu.google.com/k-...curity/?modal_active=none
Ter disclosure, ik werk niet bij Google en heb ook geen aandelen maar als je me een baan aanbied ;)

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 1322 op 22 juli 2024 15:42]

Zucht... en jij wil je hele leven je kind van internet af houden?
Ik wens je succes, tegen woordig hebben ze op elke basis school internet
en werken ze met actieve schoolborden gekoppeld aan een pc, zelfs in de kleuter klas.

Als je ziet wat voor reclames kids tegen komen op internet dan maak je mij blij als ze een goed profiel krijgen en daardoor kinder reclames gaan zien in plaats van make up of maandverband of andere volwassene reclames die een kind niet hoort te zien.
Dat ze dat speelgoed vervolgens willen hebben is wat anders en het nee daarop zeggen is onderdeel van opvoeden.
Alleen draaien de profielen nu al lang niet meer alleen om reclame. Elk bedrijf/instelling kan profielen kopen. Je (toekomstige) school kan op basis van jouw webprofiel zien wat jou hobby is en jouw daarop afkeuren. Jouw werkgever kan op basis van jouw voorkeuren voor babyspullen een promotie weigeren. Je kant op basis van zoekresultaten geen verzekering afsluiten. Op basis van je locatie ziet je werkgever dat je wel heel vaak op de hoofdkantoor van de concurrent zit. Dit zijn allemaal fictieve voorbeelden.

Dus ik kan begrijpen dat @Anoniem: 1128097 hier een aandachtspunt ziet.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 22 juli 2024 15:42]

Enorm fictieve voorbeelden die allemaal ernstig de privacy wetgeving overtreden en dus bij de wet verboden zijn. Ik denk dat je je beter opnieuw kunt inlezen in de materie want het is echt allemaal volledige onzin.

Je (toekomstige) school kan op basis van jouw webprofiel zien wat jou hobby is en jouw daarop afkeuren. Geen enkele onderneming zo diep inzicht in profielen. Data is sterk geanonimiseerd waardoor het niet terug te herleiden is naar jou als persoon.

Jouw werkgever kan op basis van jouw voorkeuren voor babyspullen een promotie weigeren.
Reinste discriminatie en bij wet verboden.

Je kan op basis van zoekresultaten geen verzekering afsluiten.
Reinste discriminatie en bij wet verboden.

Op basis van je locatie ziet je werkgever dat je wel heel vaak op de hoofdkantoor van de concurrent zit.
Als je baas je locatie kan volgen dan heb je hier zelf toestemming voor gegeven anders overtreed je de wet. Tevens, als je tijdens werktijd bij de concurrent zit overtreed jij zeer waarschijnlijk het contract tussen jouw werkgever en is dit (prima) reden tot ontslag.

Ik weet niet wat je beweegreden is om deze Fearmongering maar denk eens eerst na voordat je wat post.
De reactie is niet zozeer op Google of bedrijven gericht maar op ongegronde bangmakerij.
Tuurlijk datamined Google en is dat veelal grijs gebied maar ik geloof niet dat Google zo puur evil is als dabbel hier zonder bewijs neergooit. Daarbij gaan zijn beweringen tegen iedere grondwet op europees en nationaal niveau in.
Jij moet zeker de eerste bedrijf nog tegenkomen die iets illegaals doet 8)7

En bij de voorwaarden van de app geef je zelf toestemming om je gegevens door te verkopen aan derden. Dus zo raar is dit niet en wordt al gedaan bij heel veel apps. De naieve persoon die je hier representeerd moet nog heel wat leren van de grote mensen wereld.
Dat is bij wet verboden is betekend niet dat het niet gebeurd. Snelheidslimieten en appen achter het sturen komen als eerste bij me boven maar je werkgever mag ook niet vragen wat je hebt als je jezelf ziek meld. Toch gebeurd dat en iedereen vindt het normaal en geeft er antwoord op.
UIteraard moet dit worden getoetst en dit gebeurd dus ook. Door de diverse privacy wereldwijde organisaties en externe auditing partijen zoals Ernst & Young:
We connect with independent auditors to review our data protection practices. Ernst & Young, an independent auditor, has verified that our practices and contractual commitments for G Suite comply with ISO/IEC 27018:2014. G Suite and our data centers are also SSAE 16 / ISAE 3402 Type II SOC 2-audited and have achieved ISO 27001 certification.

Google is niet gek en weet wat er achter zich aankomt als het ooit zou blijken dat dat er zaken niet aan de haak zijn. We praten over miljarden boetes. Het is niet een of ander schildersbedrijf op de hoek.

Ik zich niet dat we Google op hun blauwe ogen moeten vertrouwen maar ik ben allergisch voor aluhoedjes uitspraken die men in een aflevering black mirror heeft gezien.
Als jij kunt aantonen dat Google zijn geld verdiend met het verkopen van privégegevens, dan vind ik jou echt heel knap. Dan kun je de media opzoeken en heb je echt nieuws!

Daarnaast als er gegevens over je kinderen worden opgeslagen zal jij daar als ouder toch echt eerst toestemming voor moeten geven. Dat vereist de de AVG van bedrijven die gegevens verwerken van Europese minderjarigen.

Het probleem van tegenwoordig zijn niet de bedrijven die data verzamelen, maar de mensen die zich niet verdiepen in details en slecht geïnformeerd zijn.

Facebook kun je overigens wel gewoon beschuldigen.
https://www.eff.org/deepl.../httpstwittercommontereya
Ze verkopen ook niet je gegevens, maar maken een online profiel van je voor de verkoop van persoonsgerichte advertenties. Als je een Chromebook koopt komt dat onmiddellijk in je profiel te staan zodra je die thuis aanzet, tenzij je een VPN gebruikt en niet inlogt op een Google dienst.
Maar of je dan echt goed beschermd bent weet ik niet.

Toen ik een nieuwe iPhone kocht een maand geleden en ik via de browser naar YouTube ging (zonder enige Google app geïnstalleerd of ergens ingelogd), kreeg ik vrijwel dezelfde aanbevelingen (van kanalen die ik volg) als in mijn YouTube account, want Google herkende onmiddellijk mijn thuis ip adres.
Precies. Ze slaan veel informatie over je op en maken een profiel. Bij veel zaken heb je overigens ook een opt-out. Maar verkopen je data niet, ze "utilizen" het.

Je laatste paragraaf denk ik niet dat het op IP gaat. En wellicht dat je ondanks je nieuwe telefoon wel de back-up hebt meegenomen van je oude telefoon zodat ook je WIFI wachtwoorden zijn meegegaan en waarschijnlijk nog veel meer out of convenience.
Nee, ik had geen backup teruggezet, ben vers opnieuw begonnen.

Toevoeging, de reden van vers opnieuw beginnen is omdat ik wilde voorkomen dat ik iets ouds van Facebook of Google zou terugzetten. Heb geen Google/Facebook apps meer op mij. iPhone.

[Reactie gewijzigd door bolke de beer op 22 juli 2024 15:42]

klopt, google onthoud wat je op je pc gedaan hebt dat kom je tegen op je mobiel.
dit merkte ik in maps, het adres waar ik heen wou stond al boven aan om te kiezen,
in mijn telefoon, dit omdat ik het eerst thuis op de pc had opgezocht.
(ik moet zeggen dat ik het wel handig vond)
Nee, ik had geen backup teruggezet, ben vers opnieuw begonnen.

Toevoeging, de reden van vers opnieuw beginnen is omdat ik wilde voorkomen dat ik iets ouds van Facebook of Google zou terugzetten. Heb geen Google/Facebook apps meer op mij. iPhone.
Ze volgen je sowieso of je nou wel of geen account heb bij Google of FB, elke site die zo'n facebook plugin heb, slaat FB gewoon op waar jij naar kijkt helaas.

https://www.consumerrepor...en-youre-not-on-facebook/

[Reactie gewijzigd door Hom3r op 22 juli 2024 15:42]

Niet als de laptop aan het programma voor scholen gekoppeld zit (Google for Education).
Deze diensten levert Google zeer voordelig en met weinig onderhoud voor scholen. Zonder de tracking en reclame. Het voordeel voor Google is dat kinderen op jonge leeftijd gewend raken aan Google tools en ze later ook zullen blijven gebruiken. Zoals onze generaties gewend zijn aan Office en ook niet willen overstappen op bijvoorbeeld voordeligere alternatieven raken nieuwe generaties zo gewend aan het gebruik van Google Docs, etc.

[Reactie gewijzigd door RoelRoel op 22 juli 2024 15:42]

Ben benieuwd wat er gebeurt (zie mijn ervaring met een schone iPhone) als je op je thuis IP adres inlogt met een Chromebook met daarop Google for Education, en dan in de browser naar YouTube gaat.

Natuurlijk er vanuit gaande dat iemand op dat adres een Google account heeft en daarmee ook inlogt op YouTube.
Bedrijfpakketten worden verkocht door Google, dus dat is het verdien model. En ik lees wel veel positieve berichten over het gebruik op scholen. Scheelt ook een heleboel ICT onkosten qua onderhoud.
Scheelt ook een heleboel ICT onkosten qua onderhoud.
Primair heb je een laptop om te gebruiken, niet om te beheren. Dus het gebruik moet in orde zijn, het is niet alleen een prima laptop omdat het beheer makkelijk is.
Zo heb je én goed gebruik én goed beheer. Ze doen het niet voor niets erg goed. Vraag docenten die ermee werken.
Misschien hebben ze zich daar al in verdiept en is de uitslag dat het allemaal niet zo erg is als jij denkt?

Zolang die kinderen zelf niet in hoeven te loggen met een Google account wordt dat gewoon 1 profiel over 10tallen kinderen totaal niet herleidbaar tot specifiek jouw kind dus.

En gezien je in de waan bent dat Google data verkoopt is het misschien een idee voor jou om je eens in te lezen?
Het lijkt me een duidelijk feit dat Google niet meer in de liefdadigheid sfeer zit zoals vroeger. Don’t be evil ligt achter ons wat dat betreft, je hoeft maar een paar zoekacties te doen om te zien dat Google, net als Facebook overigens, al hun geld verdient met adverteren. Met profielen van hun gebruikers die ze verkopen aan bedrijven, daarom geven ze Android gratis weg, hebben ze Google Maps en ook dit educatie gebeuren is natuurlijk geen liefdadigheid.

https://motherboard.vice....-nadelen-problemen-google

Google heeft al meermaals laten zien dat ze toch gebruikers volgen, ook al zeggen ze van niet of zetten mensen dit bewust uit. Logisch ook, aangezien dit hun core business is. Maar juist in tijden dat we zo bezig zijn met privégegevens beschermen vraag ik me af of het verstandig is om dit te doen. Google weet alles van de meeste mensen die niet alle schakelaars op nee zetten in het privacy dashboard.

https://www.propublica.or...identifiable-web-tracking

“Google could now, if it wished to, build a complete portrait of a user by name, based on everything they write in email, every website they visit and the searches they conduct.”

Ik probeer mijn kinderen in ieder geval duidelijk te maken dat gratis niet bestaat en dat je er in die gevallen vanuit moet gaan dat je ‘betaald’ met je gegevens.
Even voorop gesteld: Ze verkopen geen data, en geen 1 van de alternatieven zijn liefdadigheidsinstellingen...

Daarnaast stelde ik vooral vragen omdat mensen hier vaak maar wat roepen. En ik argumenten wil uitlokken. Niemand heeft er wat aan te horen dat X, Y niet vertrouwd. We hebben er wel wat aan om die stelling te weten als er onderbouwing is.

Ook wil ik aangeven dat er in dat motherboard artikel niks staat wat stellingen onderbouwd hooguit vermoedens en aannames. Dat is prima om bewust te zijn van poteniele gevaren maar dat maakt het geen feiten.

Daarnaast bestaat gratis (in bepaalde zin, want uiteindelijk wil iedereen en alles er uiteindelijk beter uit komen) wel degelijk, ze verwachten daar wel aan te gaan verdienen alleen niet nu direct. Een investering dus, die hoeft niet direct geld op te leveren. Zo was Windows ook lekker goedkoop voor studenten dat is ook niet zo omdat ze via een andere weg op die installatie hun gemiste inkomsten alsnog kunnen verdienen maar omdat die mensen na hun schooltijd meer waarschijnlijk Windows komen.
Misschien hebben ze zich daar al in verdiept en is de uitslag dat het allemaal niet zo erg is als jij denkt?

Zolang die kinderen zelf niet in hoeven te loggen met een Google account wordt dat gewoon 1 profiel over 10tallen kinderen totaal niet herleidbaar tot specifiek jouw kind dus.

En gezien je in de waan bent dat Google data verkoopt is het misschien een idee voor jou om je eens in te lezen?
Op de basisscholen hier (iig 16 basisscholen van 1 overkoepelende organisatie) werken alle kinderen, leerkrachten, etc, ieder met hun persoonlijke Google account waar alles aan gekoppeld is, al hun documenten worden opgeslagen op hun Google Drive, waarna het geüpload word in de kindvolgsystemen, cito, etc. De communicatie naar ouders/verzorgers is ook netjes geregeld (en geregistreerd)

Maak je geen illusies, alle kinderen zijn geprofileerd en wordt hun hele ontwikkeling bijgehouden door Google, gekoppeld aan de profielen van hun ouders en hun netwerken...
Google kent jou al beter dan jij jezelf kent, maar nu kennen ze onze kinderen (inclusief hun problemen) beter dan hun ouders...
De kans is groot dat over een jaar of 5 (als ze genoeg data hebben verzameld) redelijk getrouw kunnen voorspellen hoe een kind zich gaat ontwikkelen en hoe succesvol in welke gebieden ze zijn.

Maar Google heeft dit niet allemaal zelf verzonnen, China is hun grote voorbeeld...
Ennuh als je bronnen wilt: Google er maar op. ;)
En nee, ik heb niet alle beleidsnotities gezien, maar vele wel. ;)
Microsoft verzamelt tegenwoordig ook steeds meer en meer data. Ik heb thuis O&O shutup geïnstalleerd om de meeste datahonger te blokkeren. We betalen al voor software, één keer betalen is genoeg.
Het lijkt steeds normaler te worden: maak iets wat goed werkt en zorg in je ontwerp dat je de klant kan uitknijpen: Android telefoons betaal je, daarna betaal je met de vele advertenties en betaal je met je privacy. Na zo'n 2 jaar zijn de updates klaar en kun je weer drie keer betalen. Apple: leuk, maar laat de onzin van niet uitbreidbaar geheugen en het weglaten van een 3,5mm poort (onder het mom van drogredenen) alsjeblieft weg, of geef je klanten een goed alternatief. Nu kost geheugenuitbreiding een aantal keer meer dan dat je een los kaartje zou kopen, en bluetooth oortjes zijn duurder dan degenen met draad.

Ongeacht hoe leuk, mooi, snel, of mooi het product is: het ontwerp is mank. Nokia zei jaren geleden over Android dat het is als in je broek plassen in de winter. Waarom snappen we als consumenten niet dat dit beleid ongezond is? Geef je geld nou eens niet uit aan al die eyecandy, suiker is slecht voor je. Geef je geld uit aan een ontwerp wat wel gezond is, maar niet zo lekker. Stap, als het kan, over op Linux (Ubuntu bijvoorbeeld), of neem een telefoon waar je voor €50 Sailfish van Jolla kan installeren, zoals de Sony XA2. Dan werkt het misschien niet allemaal zo vlekkeloos, maar dan weet je wel dat je niet opgelicht wordt.
MS verzameld die data voor andere redenen dan de adverteerboeren. Telemetry is met Vista toegevoegd en het heeft gebleken dat dit soort automatische feedback enorm goed werkt. Het resultaat daarvan was Windows 7, 1 van de 'beste windowsen ooit'. En de telemetry is sindsdien elke versie verder uitgebreid, want hoe meer informatie je hebt, hoe beter je je product kan maken.

Je betaald bij MS niet met je privacy zodat MS dit -indirect- weer kan doorverkopen aan derde partijen, je betaald met die privacy voor een beter product, Windows.

Maar dit is een kwestie van vertrouwen, vertrouw je MS niet met die privacy, schakel de feedback dan uit. Ik vertrouw persoonlijk MS er een stuk meer mee dan de andere grote jongens en persoonlijk lijkt het soms alsof MS echt naar mij luistert en Windows aanpast/verbetert naar mijn persoonlijke voorkeur.
Heb je de EULA van Microsoft wel eens gelezen. Alle telemetrie wordt ook beschikbaar gesteld aan hun partners. Ken je die partners, nee. Geen flauw idee wat er met je data wordt gedaan.

Je betaald bij MS dus wel degelijk door zwaar in te leveren met je privacy. In de US inmiddels ook met een Startmenu die tjokvol advertenties zit.

Bij Google verwacht je dat er iets tegenover staat omdat alles gratis is, bij Microsoft niet en dat is bijzonder slecht.
Heb jij hem wel gelezen?
https://www.microsoft.com...il_Windows_10_English.htm
De enige hit waarbij ze data delen met derde partijen van TELEMETRY is onder het stukje
.You may choose to use preview, insider, beta or other pre-release versions of the software (“previews”) that Microsoft may make available
https://privacy.microsoft.com/nl-nl/privacystatement
Druk op een paar "meer informatie"s. Dan zie je precies wat ze met jou data doen, hoe ze dit bijhouden, dat ze dit gescheiden houden en wat ze wel of niet met derden delen.
Vooral het stukje
Redenen waarom we persoonsgegevens delen
zal voor je van belang zijn.

Dit allen is echt van een heel ander kaliber dan een Facebook of Google. En Microsoft bied ook genoeg gratis aan, Windows, office, mail en zo veel meer. Net zo goed als dat Google ook betaalde diensten aanbied.
Welnee. Je data wordt opgeslagen en doorgezet naar onbekende partijen. De enige grote commerciele partij die nog goed werkt voor privacy is Apple. Zij verkopen je data tenminste niet door. En is er Linux natuurlijk, al is dat niet voor iedereen geschikt.

Microsoft is juist de slechtste keuze omdat het vooral stiekem werkt. Lees je maar eens verder in plaats van Microsoft op zijn blauwe ogen te geloven. Ook zakelijke gebruikers zijn nu wakker geworden

Daarin werd gesteld dat gegevens die Windows 10 Enterprise en Microsoft Office van en over gebruikers verzamelen en in een database in de Verenigde Staten opslaan een risico voor de privacy van gebruikers vormen.

https://www.security.nl/p...e+lastig+uit+te+schakelen

Ieder zijn eigen keuze. Geen behoefte hier om van alles stiekem aan Microsoft weg te moeten geven.

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 22 juli 2024 15:42]

Linux? Graag, maar geen tablets die het draaien.
Het enige experiment waarvan ik weet, BQ met ubuntu, is niet meer te koop.
Ik heb nu een jaar een Chromebook en ben redelijk tevreden met het ding. Het enige wat me enorm stoort is dat Google pretendeert dat je amper geheugen nodig hebt omdat alles in de Cloud zit. Mocht dit toch nodig zijn, dan kun je het gemakkelijk uitbreiden met een SD-kaartje.

Het grote probleem is dat je echter geen apps of offline bestanden ván die app (Netflix offline films / Google Maps kaarten etc) op je SD-kaart kan zetten. Ik gebruik mijn Chromebook vaak wanneer ik op reis ben en dan zijn dat soort beperkingen een enorm gemis. Moet zeggen dat ik me ook enigszins misleid voel, omdat dit op Android wel gemakkelijk kan.
Moet zeggen dat ik me ook enigszins misleid voel, omdat dit op Android wel gemakkelijk kan.

Maar je kocht een Chromebook.
Geen Android!

De tekst hier onder vond ik op de eerste pagina na zoeken op de woorden Android en Chromebook

Ook werken sommige apps niet met bepaalde Chromebooks. In dat geval kun je de apps niet downloaden.

Wijziging: typo

[Reactie gewijzigd door WimmieV op 22 juli 2024 15:42]

Ik kocht inderdaad een Chromebook, maar wél met de Play Store (Asus Chromebook Flip). Ik was me er terdege bewust van dat sommige Chromebooks geen Play Store bevatten maar deze wel.

Er wordt inderdaad gewaarschuwd dat sommige apps niet werken, maar allerhande apps als Outlook / Word / Netflix / Google Maps en andere 'grote' apps, doen dit wel. Netflix werkt ook prima hoor, begrijp me niet verkeerd, je kunt hem alleen niet verplaatsen naar je SD-kaart. Dit is gewoon iets wat Google afgeschermd heeft.

Mocht je dus veel offline bestanden nodig hebben dan kan ik (voor nu) niets anders dan een Chromebook afraden. We zullen zien wat de toekomst brengt.
Je wist toch hoeveel geheugen je had toen je m kocht? Ik heb er een met 128gb opslag. Prima genoeg voor films en androidapps.
Dat probeer ik uit te leggen. Natuurlijk wist ik hoeveel geheugen hij had toen ik hem kocht. Er werd echter geadverteerd met "gemakkelijk uit te breiden middels SD-kaart". Dat deed ik (met 128 gb) waarna ik erachter kwam dat ik niks met dat geheugen kan. Ik wil data gebruiken die apps in beslag nemen, niet data in de vorm van documenten.
Zoals in de conclusie staat, is chrome os gewoon een rommeltje. Werd op de markt gezet als op web gebaseerd os met weinig opslag, waar de play store nu toch belangrijker begint te worden.

Maar toch heb je bij veel zaken nog actieve verbinding en eigenlijk ook opslagruimte nodig.
Moeilijk te begrijpen en met de steeds stijgende prijzen zie ik geen reden chrome os te gebruiken ipv windows of eventueel mac os als je bereid bent de duizend euro te overschrijden.
Windows of Mac OS wil je de meeste gebruikers niet aandoen. Chrome OS is meer als een appliance en mocht je dan nog Android of Linux applicaties willen draaien, dan kan dat. Maar het hoeft niet. Ik hoop alleen dat de specificaties van toekomstige ARM chipsets omhoog gaan, met bijvoorbeeld Huawei Kirin 990 of Mediatek Helios P90 of wellicht zelfs Qualcomm Snapdragon 850. Het lijkt me ideaal om als tablet te gebruiken en daarnaast af en toe Android applicaties en Android Studio te kunnen draaien tegen een schappelijke prijs.

Wat dat betreft vind ik het ook nuttiger dan Windows on Snapdragon, wat gewoon een vervolg is op Wintel 1990, maar dan op ARM, en niks vernieuwends brengt. Dat is een oplossing voor een probleem dat Microsoft zelf gecreëerd heeft, maar er lijkt eindelijk vooruitgang geboekt te worden om het een volledige oplossing voor een eindgebruiker te maken.
Ik heb laatst ook een aantal chrome apparaten zakelijk ge-reviewed. En wat je hier leest is duidelijk iemand die graag apps installeert. Ze willen een apparaat omzetten naar iets dat het niet is of gebruiken waar het niet voor ontworpen is.

Ik zat ook met een groot aantal apps die ik installeerde maar dan bedenk je je: waarom doe ik dit? Deze apps voegen helemaal niets toe ten opzichte van de webapp waar dit voor gemaakt is.

Er is helemaal niets mis met chrome OS als je het gebruikt zoals het bedoeld is met Gsuite en alle online diensten. Dat ze de Android market hebben toegevoegd om het apparaat veelzijdiger te maken is prima maar verwacht echt niet dat je er veel aan hebt. Het is een web device.

Het is helaas iets wat ik hier wel vaker zie, verwachtingen die totaal niet realistisch zijn.
Apple zegt dat hun tablet een een laptop kan vervangen wat niet werkt, wat een verrassing..
Een Chromebook die niet android applicaties optimaal kan draaien, wat een verrassing...
Een Windows tablet die geen optimale tablet ervaring brengt, wat een verrassing...

Het lijkt wel of gezond verstand zeldzaam begint te worden....
Als een fabrikant zelf aangeeft dat een tablet een laptop kan vervangen dan hoort dit zo te zijn. Dat heeft niets te maken met gezond verstand. Wie weet er nou wat het verschil is tussen de cpu in de iPad Pro en die i7 die in een macbook zit?

Als Google de Android Play Store op een Chromebook zet zodat je Android apps kan draaien op een Chromebook en dit actief aanbied en hier promotie voor maakt waarom mag ik er dan niet vanuit gaan dat dit werkt?

Als Google aangeeft dat opslag uitgebreid kan worden met een SD-kaart, waarom kan die SD-kaart dan niet voor opslag gebruikt worden? Dat heeft niets met ChromeOs en Android te maken want Windows, osX en Linux kunnen het ook.

Het gaat er om dat fabrikanten dat wat ze beloven ook waar moeten maken. Heel vroeger kreeg je een leger consultants bij je IBM mainframe en werd er verwacht dat je zelf ook over gedegen technische kennis beschikt. Tegenwoordig krijg je krachtige computers bijna bij een pakje boter en dan moet er voor gezorgd worden dat deze eenvoudig te gebruiken zijn.

Dat mensen meer zelf moeten gaan nadenken in plaats van blind te vertrouwen op het bedrijfsleven en de overheid ben ik het helemaal mee eens. Wat alleen niet verwacht kan worden is dat iedereen over gedegen technisch inhoudelijke kennis over computers, tablets e.d. beschikt.
Als een fabrikant zelf aangeeft dat een tablet een laptop kan vervangen dan hoort dit zo te zijn. Dat heeft niets te maken met gezond verstand. Wie weet er nou wat het verschil is tussen de cpu in de iPad Pro en die i7 die in een macbook zit?
Dat heet gezond verstand. Als je de TV aanzet, geloof je dan ook dat je tanden magisch wit zijn omdat je poetst met oral-b superwhite megaclorisoom? Of die nieuwe baan: We hebben een oneindige voorraad aan uitdagingen die zullen herdefiniëren hoe jij denkt over je werk. Wow...

hier promotie voor maakt waarom mag ik er dan niet vanuit gaan dat dit werkt?
Als Google aangeeft dat opslag uitgebreid kan worden met een SD-kaart, waarom kan die SD-kaart dan niet voor opslag gebruikt worden?

Ik zou hier niet vanuit gaan. Als ik de beste boormachine koop, dan kun je er niet direct vanuit dat deze door een betonnen muur kan boren. Is het een klopboormachine? Hoeveel vermogen heeft hij? Is hij op accu? Hoeveel diameter boor kan deze laden?

De hele definitie "ervan uitgaan" is letterlijk: Aanvaarden zonder verificatie of bewijs.
Het heeft ook helemaal niets met IT te maken. Daarom irriteer ik me er waarschijnlijk ook aan, het is gewoon dommigheid :)

Dat mensen meer zelf moeten gaan nadenken in plaats van blind te vertrouwen op het bedrijfsleven en de overheid ben ik het helemaal mee eens. Wat alleen niet verwacht kan worden is dat iedereen over gedegen technisch inhoudelijke kennis over computers, tablets e.d. beschikt.
Let's agree to disagree. Ik snap dat niet iedereen verstand heeft van computer maar ik vind niet dat mensen het recht hebben te klagen over zaken die ze dan maar boven de pet gaan.
We hebben immers ook gewoon de optie om dingen terug te brengen naar de winkel als we het niets vinden? Of om ze helemaal niet aan te schaffen?
Maar toch heb je bij veel zaken nog actieve verbinding en eigenlijk ook opslagruimte nodig.
Moeilijk te begrijpen en met de steeds stijgende prijzen zie ik geen reden chrome os te gebruiken ipv windows of eventueel mac os als je bereid bent de duizend euro te overschrijden.
Het grappige is dat de meeste Chrome OS-gebruikers juist heel positief zijn over het besturingssysteem en wat je zegt over opslagruimte is nauwelijks een argument met de prijzen van opslagruimte tegenwoordig.

Verder: de duizend euro overschrijden... Een Chrome OS-tablet koop je voor een fractie daarvan. Lukt je dat met Windows of Mac OS ook?
(...) wat je zegt over opslagruimte is nauwelijks een argument met de prijzen van opslagruimte tegenwoordig.
Persoonlijk wil ik niet afhankelijk zijn van de cloud en een verbinding daarmee om m'n bestanden te bereiken. Het hele opslag verhaal is dan ook de enige reden dat ik zelf het OS nooit zelf een kans heb gegeven. En ja, voor anderen is het misschien een ander verhaal, maar dat maakt het niet een minder belangrijk argument.
Verder: de duizend euro overschrijden... Een Chrome OS-tablet koop je voor een fractie daarvan. Lukt je dat met Windows of Mac OS ook?
Ja hoor, Windows 10 met weinig of heel veel opslag :P
https://www.banggood.com/...0_page1.html?sortType=asc
veel plezier anders van mijn 200 euro kostende Acer 14 inch Chromebook
Ik ben het met je eens en ook met de review. Maar in praktijk vind ik het een heerlijk OS om mee te werken. Ik zelf heb een asus chromebook flip c302ca en kan die iedereen aanbevelen. Het meeste wat ik doe is toch in de browser, waaronder gmail, calendar, Feedly, YouTube en zelfs Whatsapp. Dus 95% doe ik in de browser. En er zijn een paar apps die ik gebruik in tabletmodus, zoals De Volkskant en dat werkt super. Het ligt er dus denk ik heel erg aan hoe en waarvoor je ChromeOS gebruikt. Voor mij in ieder geval ideaal. Ben je echter een apps-freak, dan zal het (nog) niet jouw ding zijn.
edit: typo
Chrome OS was geen rommeltje.
En het is heel fijn dat ik m'n Chromebook van 200 euro iedereen kan laten gebruiken. Yo, het is een browser.
Duidelijke reactie van iemand die Chrome OS niet gebruikt. En nee, het is echt niet voor iedereen. Maar wel voor 80% van de gewone internet gebruikers meer dan voldoende. En die prijzen stijgen echt niet, er komen alleen ook high end Chromebooks bij.
Maar toch heb je bij veel zaken nog actieve verbinding en eigenlijk ook opslagruimte nodig.

Dat was nu net de hele opzet !

Maar je bent duidelijk geen liefhebber (en al helemaal geen kenner) van Chrome OS in het algemeen.
Je vind het daarom helemaal niets.
Daar zal zelfs een test die wél positief is, niets aan veranderen.

Wijziging: typo

[Reactie gewijzigd door WimmieV op 22 juli 2024 15:42]

Dus een perfect werkende best prijzige laptop uit 2013 wordt niet meer ondersteund. We zijn inderdaad bij Android aangeland, waar men twee jaar ondersteuning al heel wat vindt. Alleen al vanuit milieuoogpunt is dit op het criminele af.

Kan niet wachten op fatsoenlijke windows on ARM tablets. Lekker 10+ jaar updates en dan gewoon je OS een upgrade geven en door.
Je kan altijd hopen, Windows op ARM is bepaald geen succesverhaal en je mag je afvragen hoe de support er dan uit gaat zien, verschillende Windows Phone versies en RT schieten me te binnen.

De ondersteuning van de 6 jaar oude laptop heeft niets met Android te maken maar met een stomme regel van Google.
Een stomme regel waarvoor MS overigens een ledemaat zou afstaan als zij die beperking ook op konden leggen, ze hebben er geen enkele baat bij om jouw tien jaar oude meuk te ondersteunen.
Anoniem: 120539 @oef!11 december 2018 11:18
Een stomme regel waarvoor MS overigens een ledemaat zou afstaan als zij die beperking ook op konden leggen, ze hebben er geen enkele baat bij om jouw tien jaar oude meuk te ondersteunen.
Jawel hoor. De opbrengsten van het OS zelf moet Microsoft het al lang niet meer van hebben; de diensten en Office zijn de producten die nu geld in het laatje brengen.
Microsoft zal het weinig boeien of je dat op oude of nieuwe hardware doet.
Klopt, het hele verdienmodel van MS is naar Azure gekanteld en qua Office naar Office 365. Alles gaat richting cloud waarbij het client OS steeds minder relevant wordt en als dat zo is, waarom zou je er dan nog zo lang support op willen leveren?

Grote inkomsten voor old school Office komen uit het bedrijfsleven en vereisen Windows 10. Het is leuk dat Windows 10 kan draaien op een 10 jaar oude laptop maar daar wordt natuurlijk niets aan verdiend aangezien dat soort laptops niet meer gebruikt worden.

[Reactie gewijzigd door oef! op 22 juli 2024 15:42]

Ik ben zelf niet zo geïnteresseerd in een Chromebook. Maar als ik de conclusie zo lees is het zelfs voor een gigant als Google nog niet zo eenvoudig een goed functionerend desktop OS te creëren.

Dan heeft MS met Windows toch nog steeds de beste productiviteitstool in handen.
Die conclusie lijkt me 100% waar. Probleem is natuurlijk dat een OS steeds beetje bij beetje wordt ontwikkeld in een veranderende markt. ChromeOS begon klein en kon daardoor goedkoop en licht zijn. Nu voegen ze features toe, om een ecosysteem te hebben sluiten ze aan bij Android's Playstore. Dit wordt natuurlijk een horror aan interfaces en net-niet-oplossingen. Ik neem aan dat Google dat zelf ook wel ziet, maar gewoon geen sneller, beter alternatief heeft. Je ziet Microsoft ook niet zomaar even een mobiel OS + ecosysteem uit de grond weet te stampen. Bij innovaties Windows 7 > 8 > 10 gaat het ook met vallen en opstaan en bakken aan kritiek.

Ik denk daarom dat we Windows 10 nog lang gaan gebruiken. Apple heeft ook problemen met hun mobiele OS dat eigenlijk (nog) niet goed genoeg is voor productietaken en hun desktop OS dat nog steeds doet alsof touchscreens geen ding zijn. Juist door de volwassenheid van hun systemen (Android, Windows, iOS, MacOS) laten ze die lastig los en zien we hoe volwassen die systemen wel niet zijn: iets nieuws maken is echt lastig.
Zowel van de iPad Pro, als de chromebooks, hoor ik wel eens dat het "geen volledige laptopvervanger" is. En geen "echt" OS.
Ik zou benieuwd zijn naar een vergelijking van die twee. Voor welk werk zou je volledig over kunnen naar één van de twee, en waarvoor grijp je echt nog naar je Windows/OS X/ubuntu machine?
Mijn buurman heeft er een en het is inderdaad erg lastig om iets nuttigs te doen op een Chromebook. Een beetje browsen okay, maar even wat files zippen en versturen, zoek het maar uit. Het probleem is dat er geen enkel windows programma op werkt. Net zoals de ipad waar geen enkel MacOS programma op draait. Dus alles is anders en moeilijk.
Het is inderdaad anders, maar niet noodzakelijkerwijs moeilijker. Als je zo'n apparaat gebruikt, werk je voornamelijk in de cloud en hoef je dus niks te zippen en te versturen. Maar als je een bepaalde wijze van werken gewend bent vanuit het PC tijdperk, kan ik me voorstellen dat het een flinke verandering in de manier van werken is.

Ik dacht dat de zin grammaticaal niet in orde was, wat dus niet het geval was.

[Reactie gewijzigd door psychicist op 22 juli 2024 15:42]

Precies, een flinke verandering. En waarom? Chrome OS heeft op een laptop niks te zoeken. Daar hebben we windows voor, of macos, wat je prettig vindt.

Misschien is het handig voor een tiener die met android is opgegroeid en niet gewend is aan windows. Ik weet niet of zulke mensen bestaan, maar goed.
Als ik rondkijk in mijn familie- en vriendenkring, zie ik genoeg tieners die gewend zijn aan Android en iOS. Deze mensen bestaan dus weldegelijk en sterker nog, het worden er meer en meer.

Ik gebruik zelf ook geen Windows of Mac OS en ik mis eigenlijk helemaal niets. Wel gebruik ik Linux op mijn laptop en desktop. Als ik bepaalde software mis op de desktop of de tablet, zoek ik die op of schrijf ik die zelf.

Het is gewoon een veranderende wereld met verschillende oplossingen voor verschillende mensen voor verschillende doeleinden en dat is naar mijn mening een goed iets.
Zou eerder zeggen dat Windows op een laptop niks te zoeken heeft, maargoed, zo heeft ieder zijn mening :D Ik werk echter al jaren op een chromedevice en tiep dit op een Pixelbook. Serieus, er kan eigenlijk niks aan tippen. Alleen al hoe snel dit ding is.

Maar, dat is mijn mening. En van diegenen die m eens lenen ;)
Ik zip en verstuur prima files, dat zit er nu net wél in. Beeld van het OS is hier wel belabberd hoor.
Dat komt omdat iedereen er wat over wilt zeggen en een enkeling er mee gewerkt heeft of daadwerkelijk verdiept heeft in de materie.
De link met Henk Westbroek in de subtitel van het artikel vind ik wel mooi gevonden!

Één keer trek je de conclusie, :?
Updates zijn een illusie... :'(
Privacy is een droom... :/
Een pakketje schroot met een dun laagje Chrome :|

Ps: niks tegen Android behalve het update beleid, wat gelukkig beter gaat worden in de toekomst :Y)

Als het gaat om geld... 8-)
Als het gaat om vrouwen... _/-\o_
Als het gaat om alles wat je lief hebt... :>
Je kunt de fabrikant niet vertrouwen |:(

[Reactie gewijzigd door Mic2000 op 22 juli 2024 15:42]

Thnx man. Ik heb em nog een beetje aangepast
Mooie subtitel ( subtiel :) ). Ik zong hem mee van Het Goede Doel.
Het klopt verder wel exact! ‘Een pakketje schroot..’ 😄 Wat was die man zijn tijd vooruit!
Dacht precies hetzelfde..
Vriendschap zal het tussen mij en Chrome OS niet worden ben ik bang.
+1 lol moest ik ook aan denken, het goede doel, lang niet gehoord.
"Vriendschap is een illusie"
Een pakketje schroot met een dun laagje chroom, hahaha, toepasselijk.

Ow wordt oud blijkt wel weer.
jammer dat er geen roms bestaan van chrome OS zodat deze op oudere tablets gezet kan worden...
met een bootable device is het al een poging: https://www.makeuseof.com...d-run-on-a-real-computer/

Het upgrade princiepe van 6.5j is ook balen en zuiver een financiele reden.

[Reactie gewijzigd door d3x op 22 juli 2024 15:42]

Als de bootloader te ontgrendelen is, wat volgens mij op deze Chromebooks het geval is, kun je er altijd nog een ander besturingssysteem op zetten en het blijven gebruiken tot het stuk is. Maar afgezien daarvan ben ik het er wel mee eens dat ze het wel 10 jaar lang hadden mogen ondersteunen.

Daarnaast vraag ik me af of ze in de loop der tijd nieuwe processorinstructies willen gaan ondersteunen en derhalve nog een technische reden hebben om de ondersteuningstermijn te beperken of dat het gewoon een marketingverhaal is.
ChromeOS is Linux (Gentoo?), dat draait zelfs nog op een 486, dus dat is het probleem niet.
Je kan Linux (etc) compilen voor een minimum CPU versie, tegelijk optimaliseren voor een moderne.
Dat hebben ze helemaal zelf in de hand.
(Overigens heb ik net de nieuwste stock Debian Buster op een Pentium Pro-class computertje gezet. Die arch is ook alweer een kwart eeuw oud ofzo? Niks voor hoeven recompilen).

Maar, zoals ALTIJD is dit weer wel een probleem voor devices met ARM SoCs, waarbij je afhankelijk bent van closed-source drivers van de SoC fabrikant voor (iig) de GPU, die alleen werken met 1 kernel versie.
(LTS) kernel versies worden niet langer dan 6 jaar ondersteund, daarna is het dus afgelopen.
Kernel upgraden is haast onmogelijk zonder dat de fabrikant jou een nieuwe driver geeft die werkt met de nieuwe kernel.

Op zich zou Google zelf zo'n kernel versie nog langer kunnen ondersteunen.
Maar het begint dus met de SoC vendors die niet meedoen met de gebruikelijke gang van zaken in Linux land. Of je aub even deze prehistorische kernel zou willen draaien voor de hele levensduur van je apparaat. Maar geen nood, de levensduur beperken we dus zo lang duurt dat niet hoor.

Anderen geven weer de schuld aan Linux land, dat zich niet in bochten wilt wringen en beperken/vertragen, alleen om het diegenen die niet meedoen (closed driver blobs), makkelijk te maken. (Ik heb t over de stabiele driver API uiteraard).

In elk geval, Intel en AMD lukt het wel om goed mee te doen met hoe het werkt in Linux land.
nVidia dan niet helaas, maar die zijn tenminste niet te beroerd om steeds nieuwe closed drivers voor elke nieuwe kernel versie uit te brengen.
Waarom ARM vendors dat niet doen, tsja, ze komen ermee weg, men blijft die wegwerpdingen kopen.
/rant

[Reactie gewijzigd door N8w8 op 22 juli 2024 15:42]

Ik draai zelf ook overal Debian (Stretch op het moment), maar ik heb bijvoorbeeld gelezen dat Fedora in de toekomst alleen nog maar i686 processoren met SSE2 wil gaan ondersteunen. Zo'n verhaal zou bij ARM processoren op een gegegeven moment ook kunnen gaan gelden, hoewel ARMv8-A vrij nieuw is. Maar er zijn ook Chromebooks met ARMv7 SoC's zoals RK3288 en die zal Google niet tot in de eeuwigheid willen blijven ondersteunen. Blindelings vertrouwen in Google heb ik ook niet, maar ik denk dat het hier inderdaad voornamelijk te maken heeft met die blobs.

Zelf heb ik ook een Orange Pi Win Plus met een Allwinner A64 SoC waar ik Debian Stretch op draai met de originele flink verouderde en waarschijnlijk onveilige Android kernel. De voornaamste reden om die aan te schaffen was om meer bekend te raken met ARM hardware en software. Het is inderdaad niet fijn om met blobs te werken. Ik heb eerder dit jaar een veel nieuwere kernel gecompileerd, maar wist niet hoe ik die kon booten. Dus daar moet ik nog wat meer onderzoek naar doen. Iemand van AMD werkt aan een open source driver voor de Mali 400 graphics.

Ik zou graag veel meer de spirit van weleer willen zien, waarbij open source ontwikkelaars de blobs reverse engineeren. Zoiets wordt nu bijvoorbeeld gedaan voor de NIC firmware op het Talos II moederbord en dat zou voor ARM SoC's ook veel meer moeten gebeuren, zodat de levensduur van deze apparaten niet kunstmatig beperkt wordt.
Goed om te horen over de MALI driver :) was aan me voorbij gegaan.
Er is ook al een tijdje Freedreno, en net daarnaar googlend, kwam ik ook het goede nieuws tegen dat mainline Snapdragon 845 GPU support eraan komt.
Google als bedrijf vertrouw ik ook niet 100%, maar wat open source etc betreft zijn ze altijd wel vrij goed bezig geweest, iig veel van hun individuele medewerkers.
Kan me voorstellen dat ook zij echt niet blij zijn met de huidige stand van zaken (zie bijv hier), maarja ze hebben die ellende van de SoC fabrikanten ook maar te accepteren, en proberen er vlgs mij wel het beste van te maken.
Dat nieuws over Qualcomm Snapdragon 845 is ook mooi. De afgelopen jaren verbaas ik me namelijk over al het nieuws wat betreft Windows on Snapdragon, terwijl ik geen enkele interesse heb in Windows en zeker niet op een ARM laptop. Dus wellicht komt er nu toch een Chromebook of ander apparaat waar je een gewone Linuxdistributie op kunt draaien. De Mali 400/450 code kun je hier: https://gitlab.freedesktop.org/lima
vinden
Pluspunten van ChromeOS:
De batterijduur van Windows en macOS, maar dan zonder de mogelijkheden van derde partij apps die stroom kunnen vreten zodat de batterijduur nagenoeg hetzelfde blijft.
Je kunt voor dezelfde prijs als een iPad een laptop gebruiken die zwaarder is en een slechter scherm heeft maar wel een toetsenbord en trackpad heeft.
Je kunt laten zien hoeveel je van Google houdt.

Minpunten:
Kernel wordt nooit geüpdatet terwijl dat bij Linux (ChromeOS) betekent dat je dus nooit echt nieuwe features zult krijgen. Geen probleem als je maar 2 jaar met een laptop wilt doen natuurlijk. Windows met de 10 jaar ondersteuning voelt dan wel wat langer termijns.
Je kunt voor dezelfde prijs als een iPad een laptop gebruiken die zwaarder is en een slechter scherm heeft maar wel een toetsenbord en trackpad heeft. (Deja vu)
maar dan zonder de mogelijkheden van derde partij apps die stroom kunnen vreten zodat de batterijduur nagenoeg hetzelfde blijft.
Het hele idee van de Android mode is juist dat je wel 3rd party apps kan installeren?
Tablet modus lijkt me wel wat.
Die Acer lijkt me een mooi apparaat om te hebben.

Misschien iets voor de prijzenparade van Tweakers?
:)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.