Battlefield V Preview

Lijkt de oorlog nu al te hebben gewonnen

Battle royale en gratis dlc

Tweakers is al zo vaak aanwezig geweest op de E3 dat de edities soms een beetje op elkaar beginnen te lijken. In 2016 kondigde DICE kort voor de E3 een shooter met een historische setting aan. Vervolgens speelden we die shooter op de E3 van dat jaar voor het eerst en konden we niet wachten tot we de volledige game zouden kunnen spelen. Nu, twee jaar later, herhaalt de geschiedenis zich. Enkele weken voor de E3 kondigden DICE en EA Battlefield V aan. Tijdens EA Play, het eigen evenement van Electronic Arts dat daags voor de E3 in Los Angeles wordt gehouden, konden we voor het eerst met de game aan de slag. En inderdaad, ook nu kunnen we niet wachten tot we de volledige game in handen hebben.

Battlefield V speelt zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog. Dat gegeven kwam al langer in geruchten over de game naar voren en het werd tijdens het onthullingsevenement ook bevestigd. Tijdens EA Play vertelde DICE echter veel meer over de game en het liet er ook meer van zien. Tijdens de persconferentie van EA, die verder verstoken bleef van al te veel echt nieuws, had de Zweedse ontwikkelstudio zelfs twee nieuwtjes te vertellen, die beide op enthousiaste reacties uit de zaal konden rekenen.

Het eerste nieuwtje is dat Battlefield V een 'battle royale'-modus krijgt. Want ja, anno 2018 hoor je er als shooter niet meer bij als je geen variant van de door PlayerUnknowns Battlegrounds en Fortnite populair gemaakte spelmodus hebt. Details over hoe dat er in Battlefield uit gaat zien, zijn nog niet bekendgemaakt. In gesprek met Tweakers vertelde senior producer Lars Gustavsson dat DICE vooral wil laten zien hoe 'royale' er in Battlefield-stijl uit kan zien. "Battlefield is een grote naam en Frostbite is een sterke, veelzijdige engine. De reden voor ons om een royale-spelmodus te willen maken, is dat we zelf heel benieuwd zijn wat we met dat concept kunnen, in combinatie met wat Battlefield is en wat Frostbite kan. Dat betekent niet dat andere, bekende onderdelen van Battlefield wegvallen. Battlefield blijft Battlefield, maar nu met de nieuwe royale-modus als extra." Wie die spelmodus graag wil spelen, moet trouwens wel even geduld hebben. De royale-modus zal bij de introductie van het spel, op 19 oktober, nog niet aanwezig zijn, maar later worden toegevoegd.

Alle extra content gratis

Dat laatste vormt een mooi bruggetje naar het tweede nieuwtje. Helemaal nieuw is dat overigens niet, want het werd bij de onthulling al aangestipt, maar we noemen het graag nog eens: alle extra content voor Battlefield V wordt gratis. Er is geen sprake van lootboxes en dus ook niet van betaalde dlc-pakketten. Natuurlijk is dat een reactie op de hevige kritieken die EA en DICE naar aanleiding van het lootbox-debacle in Battlefront 2 kregen, maar dat maakt voor het resultaat niet uit. Onderaan de streep krijg je meer content voor je geld in Battlefield V, en minstens zo belangrijk is dat alle spelers dan dezelfde content hebben. Gustavsson: "We zijn het een beetje zat dat verschillende spelers zo veel verschillende contentpakketten hebben. Als jij een bepaalde map niet hebt en je vrienden wel, kun je niet met ze meespelen. Dat willen we niet meer." Een mooie uitleg waarbij je je kunt afvragen of hij er ook zou zijn geweest als Battlefront 2 niet zo'n fantastische shitshow was geweest, maar deze wijziging kunnen we alleen maar toejuichen.

Wat niet zal wijzigen bij Battlefield V is de opzet van de singleplayer. In Battlefield 1 introduceerde DICE de War Stories, en dat concept bleek goed te werken. In plaats van een lange campagne telde dat spel meerdere korte campagnes. In elk van die 'War Stories' stond een ander personage centraal, zoals een tankcommandant, een verzetsstrijder of een piloot. Dat leverde steeds een verhaal met een andere sfeer op, en gameplay met een andere stijl. Bovendien droeg het bij aan de geloofwaardigheid van de game. Een personage dat én in het verzet zit, én een tank kan besturen én piloot is, is niet zo heel voor de hand liggend. Ook in Battlefield V kom je War Stories tegen. Tijdens EA Play zagen we ze nog niet in actie, al werd een van de War Stories wel even geteased. In 'Nordlys', oftewel 'Noorderlicht', speel je als jonge vrouw die vanuit het Noorse verzet tegen de Duitsers vecht.

Call of Duty: Black Ops 4 HTC U12+ dual sim LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6 Battlefield V Samsung Galaxy S9 Dual Sim Google Pixel 3