Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EA: airlift-items in Battlefield V zijn geen lootboxes

Electronic Arts heeft op Reddit uiteengezet wat de airlift-items uit Battlefield V precies zijn. Volgens het bedrijf zijn dit geen lootboxes en zijn het enkel cosmetische items. Sommigen vreesden dat airlifts lootboxes waren met een andere naam, maar EA ontkent dit.

Volgens de EA-medewerker zijn airlifts niets meer dan cosmetische items waarmee spelers hun karakters kunnen aanpassen. De inhoud van deze airlifts wordt voorafgaand aan het ter beschikking stellen aan spelers door Dice vastgesteld en is hetzelfde voor alle ontvangers. Airlifts leiden volgens EA niet tot een prestatie- of gameplayvoordeel voor de ontvangers.

Airlifts komen in ieder geval beschikbaar voor degenen die de Deluxe Edition van Battlefield V hebben besteld. De bezitters van deze editie ontvangen gedurende twintig weken elke week een airlift. Waarschijnlijk gaat ontwikkelaar Dice deze airlifts ook los verkopen aan gamers die alleen de basisversie van de game aanschaffen.

Battlefield V is de opvolger van Battlefield 1 en speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog. De shooter is eind mei aangekondigd, komt uit op 19 oktober en zal geen premium pass of betaalde dlc's krijgen; alle nieuwe content komt gratis beschikbaar. Tweakers maakte op de E3-beurs een preview van Battlefield V.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

12-06-2018 • 13:54

169 Linkedin Google+

Reacties (169)

Wijzig sortering
Belangrijkste element of iets een lootbox is of gewoon een box met loot is willekeurigheid. In lootboxes zitten bepaald aantal items waarvan je vooraf niet weet wat dit is. Airlift klinkt bij mij als een item pack waarin je (specifieke) upgrades* koopt (met XP of geld). Zo'n progressie systeem heeft Rainbow Six Siege ook.

EA is aangeklaagd door Nederlandse en Belgische kansspelautoriteiten wegens het feit dat die lootboxes een soort gokken is (en je dit kunt doorverkopen). Ik denk dat ze bewust het spannende 'gok' element er uit halen.

*cosmetisch in dit geval. Maar je kunt ook denken aan nieuwe wapens of add-ons in andere games die je koopt van je XP/ingame betaalde currency.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 12 juni 2018 16:55]

Toch staat er niet bij of je weet wat er in een airlift zit. Lijkt dus niet specifiek te zijn. Niet dat dit erg is aangezien ze ook specifieke items gaan verkopen. Zolang ze maar eerlijk zijn dat een airlift een x aantal items kunnen bevatten, maar dat je een van die specifieke items ook kunt kopen dan lijkt me dat geen probleem.
Er zit een 1 item in die geslecteerd is door DICE. Iedereen die op dat moment airlifts ontvangt krijgt dus dat item.

In feite is het woord loot box gewoon een doos met iets erin. Dus is elke item wat je opent in een game waar je niet van weet wat je krijgt is een loot box (daar is de random factor, dit wordt gezien als gokken). Echter als je geen informatie zoekt zou je ook niet weten wat er in de box maar het is wel al preselected, iedereen krijgt dezelfde item uit dat kistje (dus random factor is weg want het is niet dat de een een super item krijgt en de andere niet). Dat zou het dan per definitie geen loot box meer maken. :)

Het is best wel super raar in elkaar gestoken met het woord loot box, ik ben bang dat heel veel mensen gewoon het woord loot box hieraan gekoppeld willen zien want ze vinden dat je niet weet wat je krijgt dus in hun ogen random MAAR dan moet je wel eerlijk blijven en het woord random als random houden en dat is dat dezelfde box dus meerdere items kunnen bevatten. Dit kun je eigenlijk beter zien als eenabo met loyalty rewards. Wellicht als ze het zo zouden omschrijven dat heel veel mensen het beter gaan begrijpen.
het gokmoment is verplaatst van het moment van aanschaffen van de lootbox naar:"welk item zal EA/DICE deze week voor ons selecteren?"
zit dat ene begeerde item er na x weken nog niet in, dan gaat de speler tot aanschaf over.
of er zit een enigzins cool item in dat je in eerste instantie niet wilde maar toch maar koopt. zit er een week later wel een item van je verlanglijstje in dan heb je opeens niet de currency om die te kopen.

[Reactie gewijzigd door Croqy op 12 juni 2018 22:00]

Is de humble bundle, lootcrate, geekbox, psplus en Xbox gold sub ook een gok? Want ik weet niet wat ik krijg de volgende maand. In jouw ogen kennelijk wel.

Nee, het is een service, zij leveren wat games/spullen aan voor die maand (ook pre-selected) en als jij dit niet wilt dan is dat je goed recht, zij leveren alleen de service en niet iedereen kan elke interval van die games/spullen krijgen die zij willen, je zou ook eens je verlies moeten nemen dat je iets hebt gekregen wat je niet bevalt. Deze airlift niets anders aan bovenstaande services naar mijn mening.

Daarbij er staat nergens dat je het moet nemen, je kunt ook stemmen met je geld en de service niet afnemen. Game blijft daarbij perfect speelbaar want het zijn geen stats increases of dergelijk.

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 12 juni 2018 23:00]

nee dan heb je mn bericht niet goed gelezen.
Vanwege de lootboxaffaire in battlefront 2 stoppen ze daarmee. ervoor in de plaats hebben ze een ander mechanisme bedacht om alsnog deze inkomsten te genereren(die schijnbaar hoger zijn dan de inkomsten uit spelverkopen). Het heet in de definitie van de kansspelautoriteit dan welliswaar geen gokken meer maar de principes erachter zijn nogsteeds gebaseerd op het genereren van dezelfde itemkoorts.
heeft verder ook niks met dlc of wat dan ook te maken.
Natuurlijk EA/DICE (en heel veel (wellicht alle) organisaties tevens) zijn geen liefdadigheid instellingen. Zij willen geld verdienen of dat met een naampje komt van airlift met een geselecteerde item, booster pack. DLC of een loot box met een random item erin boeit hun niet. Zolang er genoeg gamers zijn die het spelletje willen spelen "wat zit er in men doosje" gaan deze organisaties ook niet stoppen want als jij ergens geld mee kan verdienen stop je er toch ook niet mee? Vooral niet als het werkt. Vergeet niet dat er wel bevestigd is dat alle DLC voor de game "gratis" wordt. Dus het moet ergens aan terug verdiend worden, het zou mij niet verbazen als er nog ergens een real life money shop in de game verstopt wordt.

Enige manier hoe hun gaan veranderen is door het
1. niet te kopen (maar andere gamers doen het toch wel voor je momenteel)
2. een gigantische backfire te veroorzaken
3. Het extreme middel: vermijd de hele dev/publisher

Vanaf hier laten we even de discussie los van hierboven, nieuwe dag en ik heb er even een 2de blik opgeworpen. Misschien heb je gelijk, misschien ook niet. Er is niets bevestigd vanuit EA/DICE.

Voordat we hele voorbarige conclussies gaan trekken denk dat we eerst duidelijk moeten krijgen dat de items uit die airlift echt exclusieve items zijn voor airlifts of dat het dezelfde items zijn die je ook uit een shop kunt kopen met ingame currency of real money. Want dan zou je inderdaad gaan krijgen dat de pre-selected item benvloed gaat zijn door het aantal airlifts subs. Zodra die all time low wordt douwen ze er ineens een dure item in om zieltjes terug te winnen. Is dat niet het geval en is het per week een op maat gemaakte item dan is het een loyalty reward onder het mom van het spelletje "Wat zou er deze week in mijn doosje zitten". Denk dat de meeste items echt wel binnen 2-3 dagen gemaakt zijn, Pak dan 300k mensen die een airlift nemen en je hebt de kosten voor je personeel er wel uit. Op bestaande items is dat nog makkelijker cashen natuurlijk.
misschien ben ik al te oud geworden, te naief, een dromer of juist een progressief: waarom zouden wij gamers games voor lief nemen waarvan het doel overduidelijk is om inkomsten te genereren ipv vernieuwende games te bieden, die niet alleen voortbordureren op bekende concepten maar op vernieuwing, met een artistieke kwinkslag of ons juist aan het nadenken zetten. De itemkoorts is zo verleidelijk, zeker voor bepaalde doelgroepen die daar extra vatbaar voor zijn, zoals kinderen. Die wordt niet alleen hun geld ontnomen maar ook games die hun leven juist kunnen verrijken. Ipv verwondering, samenwerking, kennis en creativiteit krijgen ze er een lege portemonnee en verslaving voor terug. Omdat dit voor de aandeelhouders zo belangrijk is.

Ik ben een fanatiek gamer, en mijn kinderen worden met keyboard en muis opgevoed. maar ik maak geen kanonnenvoer voor de grote industrie van ze. Niet iedere game hoeft een verantwoorde, duurzame ideologisch wereldbeeld te scheppen, er mag ook ruimte zijn voor simpel vertier, maar dan niet zo nadrukkelijk met een economisch winstoogmerk.

En of ik geld zou willen verdienen met onzin verkopen? nee, absoluut niet. Daar neem ik mijn medemens te serieus voor.
Die games bestaan nog, maar zelden meer bij de AAA uitgevers. Dan moet je vooral de indie scene in gaan kijken. Dat zijn vaak kleine bedrijfje van max 20 man die gewoon een game leveren omdat zij denken een leuke en goede game te hebben bedacht zonder allerlei DLC, loot box en andere fratsen (ik ga niet zeggen dat het er totaal niet is maar het is zijn ook geen dozijnen aan games). Maar het is voor een kind veel cooler om op het schoolplein te roepen ik heb Battlefield V ipv ik speel die indie game. Niet omdat de indie game niet leuk is maar het kind zou niemand hebben om met hem/haar over de game te praten want die spelen Battlefield V en is het nieuwe hete topic en hoor je erbij.

Ik zou vooral zeggen zorg dat je weet wat je kind doet op het internet en in hun games. Kijk af en toe even mee. Klik zelf wat rond (je bent zelf ook een gamer dus je weet die shops echt zo te spotten en een transactielijstje naar voren te halen) en kijk vooral wat er wordt gespeeld. Neem voor mij apart hun rechten om online te betalen in (volgens mij is dat bij elke bank al tot 18 tenzij je zelf als ouder zelf zegt zet het maar aan maar dat weet ik ook niet 100% zeker of dat deze dagen nog steeds zo is) en als ze iets willen hebben dat ze het via jouw bank kunnen doen en desnoods terugstorten om ze besef van geld bij te brengen.

Ik ben zelf tevens ook vader maar mijn kind zelf is nog te jong om berhaupt een computer aan te raken. Tegen de tijd dat de mijne een computer kan gebruiken zijn we waarschijnlijk al in een stadium dat alle games Freemium zijn. Maar goed, tijd zou dat weer moeten leren hoe ik dat moet gaan bijhouden. Ik game nog wel even door en ik merk snel genoeg hoe de markt ontwikkeld met hoe kunnen we mensen blut maken.

Daarbij vergeet niet, investeerders hebben over het algemeen totaal geen respect, die zetten een zak geld neer en die willen 2 zakken geld terug en hoe dat gaat boeit ze niet. Er is een reden waarom ze zoveel geld hebben. ;) Totaal geen respect naar andere toe heet het.
Ja op die manier kun je iedere Season Pass als gokken beschouwen, je weet niet precies wat je krijgt. Zelfs een abonnement op de Donald Duck is gokken, ik weet niet precies wat ik krijg. Je kunt ook een beetje te ver gaan met wat je gokken noemt.
het gokmoment is verplaatst van het moment van aanschaffen van de lootbox naar:"welk item zal EA/DICE deze week voor ons selecteren?"
zit dat ene begeerde item er na x weken nog niet in, dan gaat de speler tot aanschaf over.
of er zit een enigzins cool item in dat je in eerste instantie niet wilde maar toch maar koopt. zit er een week later wel een item van je verlanglijstje in dan heb je opeens niet de currency om die te kopen.
Daar is natuurlijk een simpele oplossing voor. Zoals My.com dat in Armored Warfare doet. Als jij een premium item uit een lootbox krijgt die je al hebt dan krijg je de waarde van dat item in premium-currency. Stel ik krijg een FV433 Abbott uit een kistje, maar die heb ik al, dan krijg ik in plaats daarvan 1000 gold. Dezelfde 1000 gold die ik ooit lang geleden heb betaald voor die FV433.
Cosmetisch, als in skins staat er toch in het artikel?! ;)
secondlife (je weet wel, dat chat"spel") economie is helemaal gebouwd rond cosmetische skins. Dat kan dus ook waarde hebben, helemaal als het buiten lootboxen om ook los verkocht wordt.
Tja, dat gratis dlc zal toch ergens terugverdient moeten worden. Nu doen ze dat met cosmetische skins. ;)
Eerst maar eens zien wat daarvan terecht komt nietwaar... Het is nu nog redelijk abstract. Bij launch DLC heb je een halfjaar van tevoren al een season road map met alle content releases erop, en nu is het doodstil wat dat betreft. Dat moet je al meer dan genoeg zeggen als je EA kent. Ze 'zien wel hoe het loopt' is nog de beste uitleg die ik eraan kan geven, maar dat lijkt me al heel optimistisch. Want draai het eens om: de enige reden dat we nog niet weten wat voor DLC dat allemaal gaan zijn is omdat er nog niets gepland/vast staat. Anders wil je het graag melden want het is een vet verkoopargument.

Denk dat je ipv DLC niet raar moet opkijken als er een andere scheiding wordt aangebracht met betaalde content. Terugkeer van de 'echte' expansion? Een privilege-modus met snellere matchmaking? Betaalde toernooien? Het is allemaal al gedaan... Je kunt er in elk geval bijna zeker van zijn dat EA/DICE een manier vinden om het gros tch een euro of vijftien extra te laten neerleggen met enige regelmaat. En echt niet alleen met wat airlifts maar met iets dat je eigenlijk tch wel 'moet' hebben.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 juni 2018 19:57]

Als dat zo zou zijn dan komen de gamers wel weer in actie, net zoals bij Battlefront 2, waar ze ook de game over de schop hebben gegooid. Nu is het wel goed speelbaar zonder lootboxes... ;)
of ze gaan naar jaarlijkse releasecycle ipv iedere 2 jaar. minder content per release.
Gratis dlc in battlefield?
Ja, alle content updates worden gratis in Battlefield V. Overigens heeft BF4 ook een aantal gratis nieuwe maps gekregen, maar dat was bovenop alle DLC.
in CS:GO zitten er toch ook alleen maar cosmetische items in? Dat is de oer-lootbox, dus waarom zou dit dan geen lootbox zijn?
Hier om?

"De inhoud van deze airlifts wordt voorafgaand aan het ter beschikking stellen aan spelers door Dice vastgesteld en is hetzelfde voor alle ontvangers."
Hoe is dat de oer-lootbox? Ze waren bij lange na niet de eerste. F2P MMOs deden dit al jaren ervoor.
Nee maar er staat wel dat het voor alle spelers hetzelfde gaat zijn. Dat klinkt in ieder geval alsof je dus zeker niet het verslavende effect krijgt van laat ik er nog maar eentje kopen, misschien zit dr dan eindelijk in wat ik zoek! Klinkt meer alsof je een airdrop of the week krijgt of zo, die je aan kunt schaffen als je wil, maar niet meermaals (zou geen zin hebben).
Lijkt mij ook. Dailies met verhoogde kansen op een extra stuk progressie in een reward track met airlifts als rewards. Een beetje a'la Guild Wars 2 in PVP. Zo zetten 'cosmetische items' feitelijk om in eenzelfde OCD-gevoelige progressie status, waar hele volksstammen om zullen blijven spelen. En dan is een cash shop met 'boosters' voor die progressie natuurlijk niet ver weg.

Ik zou er niet rouwig om zijn als dat gepaard gaat met goede content updates die gratis zijn. Dan voelt het toch wel als een 'fair trade' die ook echt wel optioneel is, zoals het hoort.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 12 juni 2018 20:01]

Edit: Ah, iedereen krijg dezelfde items van dezelfde airlift. Dus geen willekeurigheid en geen kansspel. Klinkt meer als de battlepass rewards van Fortnite.

—-
Airlift klinkt bij mij als een item pack waarin je (specifieke) upgrades koopt (met XP of geld). Zo'n progressie systeem heeft Rainbow Six Siege ook.
Nee, het zijn cosmetische items, dus geen upgrades. Zie het meer als de loot boxes in bijv. Overwatch, waarbij je puur skins en sprays krijgt.

Mijn mening
Ook al zitten er enkel cosmetische items in, dan vind ik nog dat dit een kansspel is. Er zijn altijd mensen die net die ene skin willen krijgen en er bergen geld aan uitgeven. En er zullen sowieso weer normal, epic en legendary items zijn waardoor sommige items meer gewenst zijn dan anderen, ook al is het puur cosmetisch. Dit maakt geen verschil uit voor de verslavende factor.

Oplossing
Zorgen dat je die lootboxes enkel via spelmechanismes kunt krijgen en niet via echt geld, of gewoon een shop toevoegen waar je voor ingame of echt geld items kunt kopen.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 12 juni 2018 17:17]

Cruciaal stuk uit het artikel waar je volgens mij overheen gelezen hebt:

"De inhoud van deze airlifts wordt voorafgaand aan het ter beschikking stellen aan spelers door Dice vastgesteld en is hetzelfde voor alle ontvangers."

Er zit dus geen kansspel meer in. Iedereen krijgt hetzelfde. Je weet 100% zeker wat je krijgt bij welke airlift. Er zit dus 0% gok in. Ergo: geen 'lootbox' volgens het oude 'concept' (om het zo even te noemen) waarbij je een doos van Pandora koopt en je van tevoren niet weet wat er in gaat zitten...
Dat was mij inderdaad ontschoten, aangepast!
Je zegt "In lootboxes zitten bepaald aantal items waarvan je vooraf niet weet wat dit is".
Dat geldt voor de airlifts op het moment ook, als publisher spelen ze zo erg in op het gevoel "wat als ik nu iets mis dat ik niet wil missen doordat ik deze airlifts niet koop?". Dat is vooral wat ik erg kwalijk vind aan de airlifts. Ook maak je daardoor, net zoals bij lootboxes, een gok met je geld. Je weet niet wat je koopt.

Waarom kunnen ze niet nu al bij de pre-order precies zetten wat er in zit?
De loot boxes op zich zijn niet verboden.
Men heeft 10 games bekeken waarvan er 4 in overtreding waren en niet zozeer vanwegen de loot box maar vanwegen het feit dat items in-game omgezet konden worden naar echt geld.
Een lootbox wordt pas gezien als gokken als je de items die je ermee krijgt kunt omzetten in echt geld via de game zelf of auction van de developer zelf(dus niet derden)
Het feit dat je niet weet wat je krijgt doet er niet toe en maakt het nog geen "lootbox".
Je weet immers ook nooit wat voor drop je krijgt als je bijv een mob killed in een mmo.
Als het niet weten wat je krijgt de enigste reden zou zijn zou menig mmo en rpg in overtreding zijn.

Er is dan ook een duidelijke lijn getrokken bij de mogelijkheid het om te zetten naar echt geld.
Maar zijn de cosmetische items ook zichtbara voor de tegenstander?
Anders kan het wel een soort pay 2 win worden.

Als je een wit outfit in een sneeuw map draagt, dan ben je veel moeilijker zichtbaar. Zeker door hoe de spotting mechanic nu werkt.
Als je met een rood pakje in de sneeuw gaat lopen lijkt mij dat wel zichtbaar... ;)

Dat zijn overigens wel zinnige cosmetische verbeteringen, voor elk terrein een speciaal pak.
Maar dat is nou net het probleem (als het een probleem is).
Want dan kan je dus in princiepen betalen voor betere camouflage.
Geen probleem want iedereen kan dat tegeliojk kopen wanneer het beschikbaar komt en kun je zelf beslissen of je dat wel of niet wilt.

In BF1 kun je camouflage vrijspelen.
Maar dan is het toch pay 2 win (op camouflage gebied)?
Nee, iedereen weet van te voren wat ze kopen. Pay 2 win heeft een gokelement in zich waardoor je niet weet wat je krijgt.

"Games that let you buy better gear or allow you to make better items then everyone else at a faster rate and then makes the game largely unbalanced even for people who have skill in the game without paying."

Omdat iedereen tegelijk de kans krijgt om het te kopen is het geen pay to win. Want het is nu je eigen keuze om het wel of niet te doen.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 13 juni 2018 16:47]

Pay 2 Win = Betaal om te winnen

Je betaald om een voordeel in het spel te krijgen.
Als je een groter voordeel hebt dan je tegen stander dan zal je dus vaker winnen.

Het maakt niet uit of je wel of niet weet wat je koopt, en het maakt ook niet uit of iedereen het kan/mag kopen.
Het gaat er om dat je moet PAY'en (betalen) om een voordeel te krijgen (voordeel=vaker winnen)

Pay 2 Win is niet perse gokken voor de koper.
Pay 2 Win en lootboxes kunnen ter gelijk zijn.
Je kan ook lootboxes hebben zonder een Pay 2 Win element.
lootboxes is een vorm van gokken
Het grote probleem voor mij is: Replay value.

Battlefront 1 en 2 zijn zo dood als een pier hier in azie, niemand speeld het 120 euro down the drain....
Battlefield 3, handje vol servers het is helemaal underground.
Battlefield 4: doet het nog best goed maar is redelijk een uitzondering.
Battlefield 1: gaat zeer snel dood zodra BF5 uitkomt.. geen haar op me hoofd die hieraan twijfelt.
Battlefield 2049?!: kan je alleen nog maar spelen via een gehackte game versie geloof ik alle servers worden door EA beheerd dus als hun de stekker eruit trekken ben je de aap, vanuit een legale positie gezien.

Het is gewoon schrijnend dat ik tegenwoordig haast geen spellen meer kan spelen voor langere periodes zoals 5+ jaar. De meeste EA games hebben realistisch een houdbaarheid van 1 jaar en daarna moet je haast wel overstappen op een vervolg...

De enigste spellen die nog overeind staan zijn games zoals CS1.6/ Source en DOD(S) en een handje vol andere games, ik wil me volledig investen in een goeie game waar ik gewoon jaren zoet mee kan zijn vooral WW2 shooters zijn games bij uitstek die lange tijden worden gespeeld door die hards.
Lootbox of geen lootbox, wat maakt het uit.

Waar je je maar druk over kan maken zeg. Wat kan mij het schelen wanneer speler A 100 Euro wil neerleggen voor een bepaald pak / hoedje / pet / wapenskin / terminator arm ...

Dat moet ie lekker zelf weten.

Er zijn tegenwoordig 5 verschillende edities van een spel waarbij je bij de een net iets meer krijgt dan bij de andere. Maakt het wat uit voor de persoon die de standaard editie koopt? Dacht het niet.

We moeten echt eens kappen met telkens maar in de slachtoffer rol te stappen wanneer een ontwikkelaar iets op een bepaalde manier denkt te kunnen doen.

Heb je er iets op tegen? Koop het niet. En of dat nu een lootbox / airlift of in de extreme gevallen het spel zelf betreft, so be it.

Wij zijn wijs genoeg om te bepalen of wij het wel of niet waard vinden om ergens geld voor neer te leggen. En zijn wij dat niet (de kinderen onder ons) dan is het aan de ouders om dat voor ons te bepalen.
Volgens de EA-medewerker zijn airlifts niets meer dan cosmetische items waarmee spelers hun karakters kunnen aanpassen.
Is dit serieus hun reactie?
Denken ze dat deze random drops alleen loot boxes heten als deze stats veranderen?! Volgens mij is het hoe je het went of keert gewoon een loot box.

Exact hetzelfde gebeurt in Overwatch en daar heten ze ook Loot Boxes..

Wikipedia:
In video games, a loot box (sometimes loot crate or prize crate, among other names) is a consumable virtual item which can be redeemed to receive a randomised selection of further virtual items, ranging from simple customization options for a player's avatar or character, to game-changing equipment such as weapons and armor.

[Reactie gewijzigd door Rule op 12 juni 2018 14:04]

Je mist wel een deel. Een lootbox is een gok omdat je vooraf niet weet wat er in zit. Bij deze airlift weet je dat wel en is er dus geen sprake van een lootbox daar je als speler een weloverwogen keuze kunt maken.
Maar je weet niet wt er in de lootbox zit qua item. Je weet dat het cosmetisch is maar daar houdt het ook bij op. Je weet niet of het een veel voorkomende helm is of die ene zeldzame bril. Dat maakt het een lootbox en dus een gok-element.
Dat is hier dus niet van toepassing: "De inhoud van deze airlifts wordt voorafgaand aan het ter beschikking stellen aan spelers door Dice vastgesteld en is hetzelfde voor alle ontvangers."

Je weet dus van tevoren wat er in de box zit en iedereen krijgt dezelfde inhoud als ze die box verkrijgen. Is dus niks anders dan gewoon je hoedje ofzo aanschaffen, alleen is het nu dan gebundeld.
Er staat alleen dat het van te voren is vastgesteld en voor iedereen hetzelfde. Nergens wordt vermeld dat de inhoud word gepubliceerd.

De kans is dus goed aanwezig dat mensen per week kunnen kiezen om extra in te leggen voor de airlift, waardoor je in feite een soort lootbox systeem hebt.
Niet helemaal: als je in n keer honderd airlifts open maakt, krijg je honderd keer hetzelfde. Een duidelijk verchil met het gok-mechanisme van de lootbox.

Andere problematische zaken als het "bijna" winnen van een begeerde item, onderverdeling in grootendeels minder begeerde items en meer begeerde items met lage kans, ondoorzichtige kansverdeling, etc, lijken allemaal afwezig hier.

Mijns inziens horen dit soort zaken nog steeds niet in volledig geprijsde spellen, maar het is duidelijk iets anders als de lootboxen van tot nu toe.

[Reactie gewijzigd door emphy op 12 juni 2018 15:12]

Niet helemaal: als je in n keer honderd airlifts open maakt, krijg je honderd keer hetzelfde. Een duidelijk verchil met het gok-mechanisme van de lootbox.
Dat is juist weer anders dan wat EA zegt. EA zegt: op moment van aanschaf/verkrijgen wordt de inhoud bepaald. Zoals jij het nu uitlegt wordt dat bepaald zodra je hem opent.

Ik heb nog nergens van EA een duidelijk statement gezien dat de gamer (en dus niet alleen DICE) weet wat er in een airlift zit voordat men deze opent. Laten we hopen dat dit statement nog wel gaat komen.
Dit zijn op het moment puur cosmetische extra's die je bij de deluxe edition krijgt. Het enige verschil is dat je ze nu in delen na de release krijgt en niet direct.
Wel degelijk heel iets anders dan lootboxes welke random zijn en voor iedereen anders.
Uiteindelijk heeft dus iedereen met een deluxe edition exact dezelfde extra cosmetische content.
mijn glazen bol.

"We have heard player feedback, Players that have joined the game after release or didn't get the deluxe box feel left out, so you can now purchase our airlifts on the origin client for $2,99 you wil get a random airlift that has already been sent out to our deluxe players"
Het is allemaal cosmetisch dus lekker belangrijk :) Zolang het geen P2W is maakt het weinig uit tbh.
Is mijn mening ook hoor. Maar mijn punt is dat dit wel weer heel dicht bij "toch wel loot boxes maar net niet" aan het komen is.

Ik vind het juist verfrissend dat ze de ballen hebben voor al die cosmetic changes in WW2, Ook leuk om de /r/battlefield mensen helemaal gek te zien worden van een chinese vrouw in een brits uniform op de front lines :D
Dat is niet zo. Bij BF 4 kon je ook later wapen packs kopen en vooraf kon je precies zien welke wapens je in een pack kocht. Ik heb alles netjes vrijgespeeld maar later kwamen deze dus ook beschikbaar voor spelers die alles sneller willen hebben.
Veel geluk om de inhoud 'geheim' te houden als deze voor iedereen hetzelfde is...
Natuurlijk weet je als speler wat er in zal zitten, het halve speelveld loopt er waarschijnlijk mee rond vlak na de release...
Maar het is vooraf bepaald wat erin zit. Je wint dus altijd iets. Gokken is een kans op win of verlies. Dat is in dit geval niet zo want iedereen krijgt dezelfde helm of bril.

Gok element is dus weg
Maar als je al 16 common brillen hebt, en je hebt alleen nog die epic helm nodig?

Als je niet weet wat je krijgt blijft het een gok.
De tekst is niet duidelijk of je vantevoren weet wat je koopt, maar ik vermoed dat het gewoon hetzelfde werkt als in Overwatch.
Lees het artikel eens:
"De inhoud van deze airlifts wordt voorafgaand aan het ter beschikking stellen aan spelers door Dice vastgesteld en is hetzelfde voor alle ontvangers." en "Airlifts komen in ieder geval beschikbaar voor degenen die de Deluxe Edition van Battlefield V hebben besteld. De bezitters van deze editie ontvangen gedurende twintig weken elke week een airlift. Waarschijnlijk zal ontwikkelaar Dice deze airlifts ook los gaan verkopen aan gamers die alleen de basisversie van de game aanschaffen."

Zoals ik dit lees is als volgt:
Iedereen die deze airlift wilt ontvangen (tegen betaling) krijgt elke week zo airlift. Deze airlifr bevat voor iedereen dezelfde item, dus iedereen wint, dev met jouw geld, iedereen die ervoor kiest een airlift te willen en iedereen die ervoor kiest deze praktijk niet te ondersteunen. Ik zie het meer als een sub op een game waar je per week een kadotje krijgt. Dus jij en alle man ontvangen die legendarische helm die week. volgende week krijg iedereen een common bril en die week daarop krijg je een stel laarzen. Dus veel gok zit er niet aan, want het is niet dat jij ene legendarische helm krijgt en de ander een laars met poep eraan. Wellicht dat je niet tevreden bent met het gekregen item maar dat is persoonlijke smaak, zullen er vast meer zijn die week die er ontevreden over zijn.

Misschien dat je deze airlift ook los kan kopen als in de vorm van loot box (ala Overwatch style) en geef ik je gelijk, dan is het puur gokken maar dat kan ik niet opmaken uit het hele verhaal dat dat het geval wordt. Denk dat ze een hoger bedrag kunnen betalen voor datzelfde item (neem je dus een abo van x maanden betaal je X wat lager is en maar wil je ze los kopen betaal je Y en als dan alles koopt ben je duurder uit.

Het komt me een beetje bekend voor met games zoals Aion. Die had ook een subscription en elke maand van die sub kreeg je een mailtje ingame waar je deze items uit kon halen alleen was dit meer onder loyalty bonus. Dus iemand die langer speelde kreeg het paard van 36 maanden maar de nieuweling kreeg de eerste item uit de lijst. Maarja die klom langzaam naar boven op de 36 maanden actief kreeg hij ook dat paard waarbij die andere speler weer wat anders kreeg. Dit was vooraf al bekend in de lijst van rewards.

[Reactie gewijzigd door Kadardar op 12 juni 2018 18:47]

Juist en omdat je niet weet welke er in zitten, zit het gok-element er nog steeds aan vast. Je weet gewoon niet wat er in zit. Ik ben het met je eens dat ook deze airlift een lootbox is!
De mensen die deluxe gekocht hebben krijgen dus al die airlifts voor 20 weken.
Oftewel de 1e 20 weken wordt er gewoon via chat etc gezegd wat er in die airlifts zit en kan je als gewone speler er voor kiezen om het te gaan kopen of niet.

Na die 20 weken zullen er nog genoeg spelers zijn die het kopen en er direct in gaan rondlopen, oftewel je kan makkelijk genoeg weten wat er in zit.
Ja klopt, excuses. Niet goed toegelicht. Het gaat het hem hier voor mij om het feit dat ze het toch in een kistje proberen te schuiven wat dus niet hoeft als het geen 'lootbox' is. Dan zou je het toch direct moeten kunnen kopen/krijgen? Waarom zo cryptisch? Het klinkt voor mij alsof ze de optie open houden om dan toch lootboxes toe te voegen onder de noemer 'Mega-Deal airlifts 2 for 5 euro' of iets in die richting. Het stinkt imo.
Dat je niet weet wat je krijgt doet er niet toe, het is pas een "Lootbox" als je de items via developer of ingame om kunt zetten in echt geld.
Het niet weten wat je krijgt geld immers ook voor simple mob drops in menige game en die zouden dan per wet ook verboden zijn. Dat er een cosmetisch doosje omheen zit maakt hierbij geen verschil.
Voor de wet is het dus pas een lootbox als het omgezet kan worden in echt geld via officiele kanalen.
Wat voor items je krijgt doet er ook niets toe.
Pas op het moment dat het om te zetten is naar echt geld is het verboden.
EA houdt zich hierin keurig aan de wet, hoe slecht de games van ze ook zijn en hoe zeer ik mensen ook aanraad nooit iets van EA te kopen. Ze doen in deze niets verkeerd.
"In video games, a loot box (sometimes loot crate or prize crate, among other names) is a consumable virtual item which can be redeemed to receive a randomised selection of further virtual items, ranging from simple customization options for a player's avatar or character, to game-changing equipment such as weapons and armor."
Randomised voor wie?

Gewetensvraag... Is een randomised lootbox iets wezenlijk anders dan een lootbox waarbij een entiteit bepaald wat er in zit, maar de speler niet weet wat het dan is?
Pffff....... Het is NOG onbekend. Deze inhoud wordt op een later moment bekend gemaakt..... 1 op 1 uit dit artikel: "De inhoud van deze airlifts wordt voorafgaand aan het ter beschikking stellen aan spelers door Dice vastgesteld en is hetzelfde voor alle ontvangers."

Ik deel je sentiment, dood aan de loot boxes, maar op dit moment vind ik het wel prima klinken. In siege zit ook customization, en hoewel ik er geen fan van ben zijn er wel coole dingen mee te doen. Dit soort zaken zaten ook al in BF3 in de vorm van beta-, pre order- en deluxe- dog tags.

[Reactie gewijzigd door HellFury op 12 juni 2018 14:46]

Er staat niet dat het bekend gemaakt wordt. Er staat dat het voorafgaand door Dice wordt vastgesteld.

Vaststellen wat er in zit, en bekend maken wat er in zit zijn 2 verschillende dingen.
De vraag is dan ook: Als er niet bekend gemaakt wordt wat er in zit, maar wat er in zit is vooraf bepaald door iets of iemand, is dat dan wezenlijk anders dan dat niemand weet wat er in zit voor de speler?

Kan de vraag anders stellen: Is het voor de speler anders wanneer Dice de vuller van de box is, of wanneer dat een daadwerkelijke random() functie is? In mijn optiek niet. De speler heeft in beide gevallen geen idee wat er in zit, alleen dat iedereen hetzelfde krijgt.
Het verschil bij de " Airlifts" ten opzichte van wat we momenteel als " Lootboxes" kennen is dat een lootbox randomized is en de airlifts dus van te voren bepaald en voor iedereen hetzelfde. Dus er is wel degelijk een verschil.
Je vergeet inderdaad een deel. Het zijn geen random drops en het is voor iedere speler gelijk, zoals het in het artikel staat. Daarnaast, cosmetics kopen bestaat al heel lang en is nog nooit doorgegaan voor lootboxes, je moet het zien als DLC, die koop je ook en je weet wat je er voor krijgt. Een cammo op je wapen is gewoon een mini-DLC.

Of relateer het aan het kopen van een nieuw 'volk' bij Civ VI.
Ja, en lees nu ook even de volgende zin in het artikel.
De inhoud van deze airlifts wordt voorafgaand aan het ter beschikking stellen aan spelers door Dice vastgesteld en is hetzelfde voor alle ontvangers.
Als ik dit goed begrijp is er dus een vaste volgorde van unlocks. De 1e week krijgt iedereen een pink pistol skin, de 2e week een golden SMG skin, etc...
Het zijn gewoon wekelijkse skin unlocks voor de mensen die de deluxe edition hebben. Ik zie geen enkele overeenkomst met lootboxes.

In het geval van lootboxes krijg je een box met random item(s). Wat naar mijn idee ook niet echt een groot probleem is, tot er ook de mogelijkheid is om deze buiten het gewoon spelen van het spel te verkrijgen. (kopen/traden)
Verder vind ik persoonlijk unlocks die je een advantage geven in multiplayer altijd slecht. (co-op is een uitzondering) Of ze nou gekocht of unlocked zijn. Maar ook dat lijkt hier niet het geval te zijn.
". De inhoud van deze airlifts wordt voorafgaand aan het ter beschikking stellen aan spelers door Dice vastgesteld en is hetzelfde voor alle ontvangers."

Een zinnetje later staat hoe het random element van de loot box hier ontbreekt.
Maakt het wat uit? Bij Overwatch werkt het inderdaad ook zo maar je krijgt dan alleen random cosmetics.

Wat je vergeet is dat je bij Overwatch een hele tijd niet iets specifieks kon kopen (inmiddels wel). Dit implementeerd EA er meteen bij. Dus als je iets specifieks zoekt dan koop je dat. Waag je liever een gokje dan koop je een airlift.

Zolang ze hier duidelijk in zijn lijkt me dit prima.
Het kan aan mij liggen, maar wat is er mis met lootboxes? Ik speel niet echt games die dit bevatten, maar een lootbox is toch niets anders dan een box met gratis items?

edit: Thanks voor de verduidelijking :) Uit onderstaande comments blijkt dat ik het concept van een lootbox (een lot kopen waarmee je een box kunt openen, in de hoop dat je items krijgt die je wil hebben) niet op die manier kende. Ik ging uit van het pre-microtransacties tijdperk en ben blijkbaar ietwat oldskool qua smaak in games.

[Reactie gewijzigd door Luftbanana op 12 juni 2018 14:11]

Gratis items waar je voor betaald? :)
In de enkele games die ik gespeeld heb waarin je kunt "looten" (lees: loot verkrijgen uit monster-drops en random events) had dit concept niets met DLC's of payments te maken. Vandaar mijn vraag -- ik zal hem anders stellen: wat heeft loot met payments te maken?
Je verwart loot met loot boxes. Er is niets met het RPG principe waar je loot krijgt voor het volbrengen van missies of queesten, maar de laatste jaren is er in grotere mate sprake van loot boxes die je kunt krijgen door te spelen of het verdienen van een tweede currency, maar die ook te koop zijn met extra geld of waar je sneller in het spel vooruit kunt komen door extra geld neer te leggen. Dit principe is niet fout, maar wel frustrerend omdat het niet nodig is; 60 euro voor een spel is nog steeds voldoende.

"Maar spellen zijn tegenwoordig veel duurder om te maken". Zeker waar, maar de verkopen van games zijn ook vele malen groter dan 10 jaar geleden omdat de mensen die opgegroeid zijn met gamen nu meer disposable income hebben en gamen onder de jongere generaties veel geaccepteerde is als hobby dan 10 jaar geleden.

Daarnaast nog het feit dat dit soort praktijken de spellen zelf veranderen: alle spellen hebben tegenwoordig customization niet omdat daar vraag naar is, omdat dat de visie is van de maken, maar simpelweg omdat je hier een mooi principe van in app purchases/loot boxes mee kunt verzinnen. Voorbeeld: de markt vraagt naar roller coaster Tycoon wil rtc3 voor 5 euro spelen op mobiel. Dit verdienmodel wordt niet meer geaccepteerd door de Publisher omdat je er niet genoeg mee verdiend. Gevolg: roller coaster Tycoon touch waarbij het bouwen van een gebouw een minuut duurt, of je geeft een diamantje (a 1 euro) uit om meteen je gebouwtje te hebben. Mijn schoonmoeder, schat dat ze is, denkt dat dit is omdat dat er voor zorgt dat mensen niet zo snel verslaafd worden, maar dit is puur bedacht om de 'whales' te vinden, de mensen die letterlijk honderden euro's in spelletjes als Pokmon go storten. Candy crush is ook zo'n mooi voorbeeld van hoe een simpel spelletje als Bejeweled letterlijk de nek om is gedraaid met in app purchases.

Maar goed, dat is mijn mening. En inderdaad, ik kan nog steeds Bejeweled downloaden als ik wil, maar BF3 zal niet meer als zodanig worden gemaakt, maar dalijk krijgen we soldaten met roze helmpjes, bionische armen, paardenmaskers en hockeysticks. En dat dan 64x in 1 map.
Het punt is dat het dus vaak niet gratis is.. En dat het random is, waardoor je kan zeggen dat het letterlijk gokken is. Wat dat betreft heeft Fortnite het goed voor elkaar, dan weet je wat je krijgt.
We staat toch letterlijk in het artikel dat het niet random is? Dat ze nog bekend worden gemaakt op een later tijdstip is heel wat anders. Willekeurig =/= nog onbekend.
Een lootbox is het concept van een loterij. Je koopt een lot, met de kans een geweldig item te kunnen winnen. Het item is dus niet gratis, je betaald er degelijk voor.
Zodra er geld (in de vorm van lootboxes, airlifts, Real Money Auctionhouse (diablo 3)) aan te pas komt, gaat dit zeer vaak gepaard met gameplay mechanismen die er de gebruiker in de richting van die microtransacties duwen.

Bij Diablo 3 ten tijde van het RMAH waren drops significant lager, slechtere kwaliteit items etc. Blizzard bleef hoog en laag volhouden dat dit niets met het RMAH te maken had.
Echter niet lang nadat het RMAH er uit gehaald was werden de drops ineens naar een nivo gebracht waar je als solo player ook nog afentoe wat leuks kon vinden.

Een zelfde verhaal kan ik me herrinneren met Shadows of Mordor (niet zelf gespeeld, info uit reviews, user comments) dat de gameplay je bleef drijven naar het kopen van sterkere orcs om bepaalde strongholds uberhaupt vast te kunnen houden voor langere tijd.

En zo zijn er tich games waar de gameplay toegespitst is om gebruikers die microtransactions door de strot te douwen. Redenaties van 'je hoeft ze niet te kopen, het heeft geen invloed op jouw spel ervaring' gaan dus direct de deur uit zodra er ook maar enig gameplay voordeel in die microtransacties zitten omdat het de hele incentive mechanismen van de game developers/uitgevers verranderd.
een lootbox is een box met items, echter zijn deze (meestal) niet gratis. Doordat de items die je er uit krijgt random zijn, is er veel midner kans dat je iets krijgt wat je wil, waardoor je eventueel dus meer moet uitgeven om te krijgen wat je wil. Lootboxes zijn dus een soort gokken op goede/mooie items. Daardoor vindt ik het veel prettiger om bijv. gewoon het al dan niet cosmetische item rechtsreeks te kopen i.p.v. te hopen dat de RNG-goden het me gunnen.
Gratis is niet het juiste woord hier, hoewel er games bestaan waar je een lootbox kan 'winnen' door te levelen (Dota2), zijn de meeste lootboxes (ook in Dota2) gewoon te bemachtigen door er geld voor te geven. Je koopt weliswaar een lootbox met de 'hoop' (lees gok) dat er spul in zit wat je graag wilt hebben. Zit het er niet in? dan heb je pech. Er zijn items in Dota2 bijvoorbeeld die als je ze los zou kopen, al gouw 30 of meer kosten. Een laagdrempelige mannier om dat spul alsnog te bemachtigen is dus een lootbox kopen en hopen dat erin zit wat je wilt. Het is wel een manier van gokken imho.

PUBG maakt het nog erger... want daar kan je punten sparen door games te winnen, vervolgens kan je daar dus een lootbox van kopen. Het enige nadeel is dat 9 op de 10 lootboxes die je koopt met ingame punten nog steeds een KEY nodig hebben die je van echte doekoes moet kopen. (2,50 oid per key?).

Ik heb zelf alleen bij Heartstone cardpacks gekocht, verder wil ik niks weten van lootboxes... in ieder geval niet in de huidige form. Zorg er dan tenminste voor dat dezelfde content ook beschikbaar is met ingame punten, wil je meer dan moet je betalen. Maar dit moet natuurlijk geen Pay2Win systeem worden.
Dus puur cosmetisch lijkt me optimaal ;)
Laat je alsjeblieft niet gek maken door EA en hun smerige beloftes en wacht eerst maar eens af tot er meer nieuws naar buiten komt. Als er cosmatishe voorwerpen via een RNG systeem in het spel komen en je betaald daarvoor zijn het lootboxen hoe je ze ook noemt.

En vooral NIET PRE-ORDEREN vooral een EA game niet.

[Reactie gewijzigd door rickboy333 op 12 juni 2018 19:28]

Ik ben BF fan van het eerste uur en ga deze gewoon pre-orderen. De gameplay filmpjes zien er goed uit en ook BF1 had lootboxes. Deze storen mij niet en zullen mij ook niet in deel V gaan storen als het puur cosmetisch is.

[Reactie gewijzigd door Poulske op 12 juni 2018 14:32]

Wat is precies het nut van pre-orderen? Er zal geen schaarste zijn, want het is allemaal digitaal. Krijg je dan zo veel extra's met een pre-order dat dit het rechtvaardigd om je geld alvast af te geven zonder dat je weet wat de kwaliteit wordt van het uiteindelijke product?
Er is geen enkel voordeel van pre-orderen, alleen voor de publisher natuurlijk. Die krijgt zijn geld al voordat er berhaupt iets geleverd is en is zeker van inkomsten.
Alle extra's in de wereld betekenen niks als de game uiteindelijk niet goed bevalt. Beter om eerst reviews af te wachten. Daarna kopen, even spelen en bepalen of het je geld waard is. Is dat het niet dan refunden. Pre-orderen voegt nagenoeg niks toe, behalve dat wanneer een game uiteindelijk alsnog tegen blijkt te vallen EA toch gewoon hun geld heeft.
Vaak worden er exclusieve kleinigheidjes aangeboden als je een spel voor besteld (dit kan ook in een fysieke winkel) die je later nooit meer kan bemachtigen.
Met Battlefield 1, om een voorbeeld te noemen, kreeg je dan het Hellfighter pack:
http://battlefield.wikia....field_1:_Hellfighter_Pack
Dat zou wel kunnen uitmaken, fysiek/digitaal. Ik kan me herinneren dat er schaarste was in World of Warcarft accounts omdat de servers het niet aankonden.
of je bent een early adopter die fan is van de franchise, zich niks aantrekt van beta bugs en de zure pruimen onder dit nieuws artikel.
Hersenloos "fan" zijn van een franchise, zal ervoor zorgen dat diezelfde geliefde franchise zo snel mogelijk de grond in loopt.

Ten tijde van BC2 pochtte dice nog met hun gratis content packs, terwijl MW2 toen betaalde content kreeg. Een jaar later, ten tijde van BF3 was DICE opeens omgekeerd, en gingen ze ook lekker cashen voor een paar mappacks.

Voor Bad Company 2 dokte ik 60 euro, en kon ik me vermaken met allerlei content. Met BF3 werd de community na enkele maanden al gesplitst.
maaruuh, dat laatste hebben ze nu dus wel van geleerd :D alle maps zijn voor iedereen toch bij BF5?
Euh, echt? Dat hebben EA en de AAA publishers voor elkaar gekregen? Volgens mij hebben juist de indie publishers en developers dat voor elkaar gekregen, en niet te vergeten de gamers. Waar het geheel normaal is om voor 'alpha' access dik te betalen. En mensen doen het met plezier, om de 'ontwikkeling te ondersteunen' (lees: ze willen nu spelen). Meteen overigens ook prima reden voor fanboys om alle kritiek op een spel de grond in te slaan: Het is pas alpha gameplay dus je kan niet meer verwachten (dat het spel dan al jaren in alpha is maakt niks uit).

Met als toppunt Star Citizen: Alpha toegang daar kost je maar een paar tientjes, maar mensen betalen met plezier honderden of zelfs duizenden Euro's om de 'ontwikkeling te ondersteunen', wat ze echt geen voordeel ingame oplevert zoals ze blijven volhouden als het ooit wordt uitgebracht.

Maar onder de streep: Natuurlijk vind een EA pre-orders leuk, maar het is echt niet primair praktijk van de grote publishers, de kleinere zijn er veel verder mee.

Voor mij persoonlijk: Heeft pre-orderen nut? IIG ruim voor de beta waar je vervroegd toegang tot krijgt? Neu niet echt. Ga ik pre-orderen? Ik vermoed als beta datum aangekondigd is ofzo (al heb ik BF1 uiteindelijk niet lang gespeeld vergeleken met BF4, dus nog niet 100% zeker). Want wat is het nadeel van pre-orderen? Als je nog twijfelt zou ik het niet aanraden, maar als je toch al zeker bent dat je hem gaat kopen, dan gaat er ook echt geen nieuws komen meer wat je doet besluiten om hem toch niet te kopen.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 12 juni 2018 14:23]

Early Access en preorderen zijn natuurlijk niet helemaal hetzelfde. Puur preorderen (van tevoren geld neerleggen zodat je met launch gelijk kan spelen, evt met wat extra's) is zeker iets waar vooral de AAA games zich bezig houden.

Daarnaast, Early Access is ook een gevalletje rotte appels in de mand. Er zijn er genoeg die er inderdaad misbruik van maken om zsm zo veel mogelijk geld te krijgen, maar ik heb ook genoeg goede ervaringen gehad. Zie bv. Minecraft: jarenlang in Alpha/Beta geweest maar toch was het ook in die fase al de 10/15 euro makkelijk waard.

Verder is het grote verschil tussen Preorderen en Early Access dat je met preorderen geen idee hebt hoe de game is. Met Early Access kan je gewoon de reviews lezen van andere Early adopters en overwegen of je het spel (plus het risico dat het misschien niet veel meer wordt) de prijs waard vindt.

[Reactie gewijzigd door alexiooo op 12 juni 2018 14:44]

Het probleem is denk ik meer over het feit dat je full price betaald voor een game, dan verwacht je de full package, je betaalt premium of voor dlc naar eigen keus om uitbreidingen te krijgen. Ik snap dat een model voor winst te maken mag en moet veranderen over tijd, maar je gaat me toch niet zeggen dat ze dat extra geld nodig hebben om het spel te blijven supporten? Battlefront 12 is nog maar een dikke 8 maand uit en er werkt nog maar een 'handjevol' man aan. Het spel zit nog steeds vol met bugs, de 'gratis dlc' die er zou moeten komen is redelijk schamel, en ze hadden dan nog de gal om achteraf gewoon terug betaalde cosmetics toe te voegen wanneer de outrage voorbij was.
Vind je echt dat de game er goed uitziet? Ik zie bijna geen verschil tussen BF V en de laatste COD WW2. Het ziet er allemaal even snel en arcade uit, de personage's zijn op geen enkele manier herkenbaar als zijnde allies of axis soldaten en de omgevingen vind ik echt inspiratieloos en zo generiek dat ik ook hier geen WW2 in zie. Daar komt nog die onzin zoals vrouwelijke soldaten, bionische armen (ja dat zijn het niet, maar het resultaat is dat dus wel. Je denk toch niet zelf dat iemand met zo'n prothese in staat zou zijn een wapen te ondersteunen en te richten?) optische/reflex sites en dat soort meuk.

Het is allemaal ontstaan uit een vorm van pure creatieve schaarste. Dice denkt dat we perse unlockables MOETEN hebben om de game leuk te vinden. Of een transgendersoldaat met een fluffy bunny pakje en een flamingo roze machinegun. Daar gingen de eerste battlefields niet over. Het ging over de balans tussen een realistisch thematische spelwereld en toffe gameplay en mooie, uitgebreide maps waarin je kon kiezen of je een soldaat, piloot of tankist was. Die kern blijft volgens mij wel leuk, zeker als je de prachtige kwaliteit van de game-engine erbij neemt. Daar heb je al deze onzin echt niet voor nodig.

Ik ben ontzettend teleurgesteld in deze game en ga hem voor geen goud aanschaffen.
Teleurgesteld in een game die nog niet gespeeld kan worden en die je niet hebt uitgeprobeerd?
Of je leest zn post nog eens...
De Frostbite engine van Dice is vele malen beter dan die van COD. Veel meer details.
Ik ben BF van van het eerste uur [...]
Je bent een BF busje? ;)
Lootboxes zijn geen ramp toch. Zolang er geen oneerlijke meuk in zit.

In Battlefield 1 interesseert het me geen reet als ik zo'n ding ontvang, Overwatch net zo min.

Laat het maar aan Europa over om onze kinderen hier tegen te beschermen. Het is voor die leeftijd erg belangrijk er hip uit te zien, en die doelgroep is geneigd een lichte gok verslaving op jonge leeftijd op te bouwen.

Als volwassen gamer heb je het volledig zelf in hand, het slaat werkelijk nergens op een game te 'boycotten' vanwege lootboxes op zichzelf.
Natuurlijk Battlefront 2 was een ramp maar die fout maken ze natuurlijk niet meer. Ze hebben er tenslotte amper aan verdiend.

Als je de game niets lijkt prima, maar dergelijke argumenten slaan nergens op.

[Reactie gewijzigd door Batauwer op 12 juni 2018 14:13]

Lootboxes zijn geen ramp toch.
Wel als het bijdraagt aan gokverslaving, wat een belangrijke reden is dat ze nu zo breeduit in de media langskomen en dat sommige landen al bezig zijn met het verbieden ervan.
Als volwassen gamer heb je
En daar zit het probleem. Niet alle gamers zijn volwassen, zelfs als ze qua fysieke leeftijd kwalificeren. Er is een reden waarom er best wel beschermd wordt tegen ongecontroleerd gokken, naast dat overheden graag kansspelbelasting ontvangen. ;)

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 juni 2018 14:30]

Tja, Pokmon kopen of Magic mag wel? Verslaving? Het is meer mens-eigen om alles te willen hebben en daar maken sp(e)el(goed) fabrikanten al decennia gebruik van. Zelfs als ik met Nickelodeon mee moet kijken komen dit soort dingen in reclame blokken voorbij ("vind de gouden weet-ik-veel-hoe-het-beest-heet").

Man, toen ik nog geen 18 was ging ik bijna wekelijks naar de winkel kocht een paar van die pakjes van 13 kaartjes ... 9 common, 3 uncommon en 1 rare. Verslaafd? Ja best wel. Genoten? Ja best wel. Hele zaterdagen mee zoet geweest met spelen en ruilen.

EA gaat terug naar full game content en als je een beetje tussen de regels door leest weet je waarom; ze hebben grote problemen doordat spelers afhaken omdat ze niet meer met elkaar in dezelfde potjes kunnen spelen, met 4 DLCs met elke een paar nieuwe velden zijn er veel (on)mogelijkheden.

Het zijn bedrijven die geld willen verdienen en daarmee onder andere een kleine kudde aan ontwikkelaars moeten betalen dus natuurlijk zoeken ze naar mogelijkheden. Zou jij ook doen dus hypocriet categorisch alles afwijzen is wel een heel gemakkelijke bureaustoelenmening. Als ze dat proberen via "Airlifts" waarbij je cosmetica koopt ... voelt het voor mij een beetje als vroeger. Je hebt een keuze om daar aan mee te doen of niet.

Argumenten over verslaving wordt wel heel makkelijk naar EA geschoven of moet ik zeggen dat eigen verantwoording wordt wel heel gemakkelijk wordt afgeschoven? Tot 18 jaar is daar een verantwoording voor de ouders, je hoeft geen creditcard te koppelen, het kan ook via "pre-paid cards" waarbij op=op. Bijna net zo fysiek als met cash geld waarvoor ik mijn Magic kaartjes kocht. Soms was er geen geld meer over om te gaan stappen ... en dan ga je leren keuzes te maken.

Lootboxes en DLC leken eerst de kip met het gouden eieren maar langzaam komen ook de problemen naar boven. Dat ze weer wat nieuws gaan zoeken is een feit, wat daaruit voorkomt, zie ik dan wel weer. Door Magic heb ik geleerd de hand op de knip te houden :D
Als volwassen gamer heb je het volledig zelf in hand, het slaat werkelijk nergens op een game te 'boycotten' vanwege lootboxes op zichzelf.
Ik stam nog uit de tijd dat je gewoon een volledig spel kocht en kreeg. Cosmetische items? Dat waren extra's die je unlockte door bepaalde handelingen.

Het is nu gewoon de klant zoveel mogelijk uitknijpen voor iedere scheet die men verzonnen kreeg.

Een ontwikkelaar/uitgever boycotten omdat men niet uitgeknepen wilt worden is niets mis mee. Ik heb geen zin om tijdens een spel een middelvinger te zien met: "Ja die 60 euro was niet genoeg. Hier, dit mis je nog. Kost je nog eens een paar euro".

Gelukkig zijn er nog uitgevers die wel complete spellen leveren, alleen zijn ze helaas ver in de minderheid tegenwoordig.
Ik snap je frustratie, maar zoals hamsteg aangeeft het is van alle tijden. Gewoon lekker langs je heen laten gaan, en de vette Single-Players daadwerkelijk spelen. Die zijn er genoeg toch!
"De inhoud van deze airlifts wordt voorafgaand aan het ter beschikking stellen aan spelers door Dice vastgesteld en is hetzelfde voor alle ontvangers. Airlifts leiden volgens EA niet tot een prestatie- of gameplay voordeel voor de ontvangers."

Dus voor iedereen hetzelfde - geen gameplay voordelen. Dat klinkt als een grafische DLC die je er extra bijkoopt, geen lootbox.

Allicht zou je zelf ook even kunnen wachten met de stemsmingsmakerij.
Behalve dat je:
* Zelf niet weet wat er in zit (wordt niet helemaal duidelijk gezegd, maar ik verwacht een soort Humble Monthly idee)
* Misschien die DLC alleen die ene week kan krijgen.

Genoeg mensen die graag die ene skin willen (wat natuurlijk niet gewoon direct is te kopen) en dus continu de airlifts kopen om maar niet het risico te lopen 'm te missen.

Als het gewoon DLC waren geweest, waarom zouden ze het dan zo'n omstreden naam geven EA is ook niet helemaal dom (als het om zo veel mogelijk geld verdienen gaat).
We kennen EA langer dan vandaag, Ja in dit geval zijn het geen lootboxes, maar we weten nog niet wat er verder in de game zit. EA moet er op een of andere manier extra geld aan verdienen zoals ze met premium passes en lootboxes deden want dat is wat de aandeelhouders willen, EA is geen heilig boontje, ze zijn de etterbak van de klas die nu beteuterd naar de grond kijkt en zegt dat ze het nooit meer zullen doen. Moeten we dat dan direct geloven? Ik preorder helemaal niets en raad iedereen sterk aan dit ook niet te doen. Ze mogen zich eerst bewijzen, dan zien we wel weer verder.
Precies, sinds dat games digitaal zijn heeft pre-orderen geen nut meer. Vroeger, die goede oude tijd, dat je wel moest pre-orderen omdat het anders overal was uitverkocht. En dan natuurlijk bij de lokale game winkel waar je zo vaak kwam dat je de mensen kende en je 3 dagen voor de officile release een telefoontje kreeg dat je maar even langs moest komen omdat ze het spel al hadden :D
Heb al vanaf de presentatie mijn preorder staan en zou niet weten waarom dat verkeerd zou zijn. Niet iedereen maakt zich overal druk over.
Goed nieuws denk ik. Samen met de DLC policy lijkt EA (vooralsnog) de goede richting op te gaan. Ik wil een game best extra 'belonen' door af en toe wat cosmetics te kopen, zo lang dat maar geen verplichting is. Ik heb er zin in :)
Mwoa, eerst zien, dan geloven. Als ze dit nu 1x doen om wat goodwill te kweken en daarna weer als vanouds verder gaan zou me dat niets verbazen. Een vos verliest wel zijn haren maar niet zijn streken.
Treasure chests?
Value containers?
Swag bags?
Als er vaste inhoud in zit maakt het verder weinig uit lijkt me
Ik snap de afkeer van het publiek wel. EA heeft gewoon geen goede track record met dit soort zaken. Maar ik zie wel zo nu met de E3 dat de toon en houding van developers erg aan het veranderen is. Waar bv. CDPR eerst punten scoorde door veel gratis DLC te bieden, goedkope extensies voor vele uren gameplay en veel andere uitgevers steeds minder gaven voor meer geld, lijkt iedereen nu wel bijgedraaid te zijn; de ophef afgelopen jaar heeft ook op de hoogste management stromen weerslag gehad.

Bijna in alle presco's die ik gezien heb werd wel blij geroepen dat er geen season passes zouden komen, geen lootboxes (en/of) geen microtransacties. Datgene wat er wel overblijft zijn deze 'skylifts' en wat Ubisoft bv in AssCreed doet; je kunt wel legendary gear kopen maar het is qua stats nooit absoluut beter dan wat je ingame kunt vinden.

En dan zie ik het nut wel weer van deze microtransacties. Neem The Division 2 (als ze het waarmaken) en al die gratis episodes; het kost bakken met geld om ze te maken. Ze verdienen straks in weze alleen aan de verkoop van de base-game. Ik zou als speler best wel wat euros willen uitgeven als ik honderden uren plezier uit een game kan halen, maar dan als het mijn keus is, niet omdat ik ertoe geforceerd wordt.
En dat, dat lijkt nu wel te komen. Goede zaak!
Ja, EA heeft het gewoon verknalt en moet het vertrouwen terugwinnen. Dat kost tijd en fikse beheersing van haar hebzucht. Blizzard is ook enorm hebzuchtig, maar komt er mee weg omdat het wel het vertrouwen en liefde van haar community heeft.

Je maakt een goed punt door gratis seasonpass op te noemen. Games die draaien om langdurige betrokkenheid van de speler (online vaak) doen er na mijn mening goed aan om alle upgrades gratis weg te geven. Ik ben dan ook blij dat veel ontwikkelaars dit nu doen. Grote producties kunnen niet overleven op een bedrag van 60 euro. Eerlijke microtransacties zijn voor mij dan ook de beste manier om stabiele inkomsten na launch te generen.

En stop eens met CDPR een goddelijke status geven doordat dit bedrijf 16 crappy goedkope DLC items bij The Witcher 3 heeft uitgebracht. Dat was een meesterlijke PR-stunt, maar de content van de DLC stelde echt niets voor.
CDPR heeft z'n status verdient met wel meer dan die gratis DLC, maar goed, ik snap je punt :P Jij de mijne ook.
Uhm, wat is het verschil met BF3, 4 en 1? 3 en 4 (geen idee eigenlijk of 1 dezelfde soort battlepacks heeft, nog geen 15 uur in dat spel zitten)

Dit is gewoon een andere vorm van de oude battlepacks.

Juist dat het publiek hier zo'n afkeer tegen heeft, snap ik zelf niet helemaal. Battlefield werkt al een jaar of 10 met zo'n lootbox achtig systeem. Heeft nooit iemand moeilijk over gedaan. Ook de cosmetische shit van de laatste 3 BF's zat in zulke lootboxes. De oude Premium members kregen ook elke week zo'n gratis battlepack.

Nu is het ineens dusdanig een probleem dat het breed in de media uitgemeten moet worden? Hoezo gebrek aan kortetermijnsgeheugen?

[Reactie gewijzigd door batjes op 12 juni 2018 16:56]