Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Battlefield V krijgt begin september een open bèta

Dice, de ontwikkelaar van Battlefield V, heeft bekendgemaakt dat de nieuwe shooter ergens begin september een open bèta krijgt, waar waarschijnlijk iedereen aan kan deelnemen. De gesloten alpha is inmiddels ten einde.

Dice heeft nog geen nadere informatie over de open bètaperiode gegeven; zo is nog onduidelijk wat geïnteresseerden dan precies kunnen spelen en voor hoe lang. Ook heeft Dice nog geen exacte datum vrijgegeven over wanneer de open bèta van start gaat. Tijdens de gesloten alpha had een select gezelschap toegang tot het spelen van de multiplayermap Arctic Fjord, een besneeuwd gebied dat is gesitueerd in Noorwegen. Tijdens de open bèta van voorganger Battlefield 1 waren er een map en twee verschillende gamemodi beschikbaar.

De ontwikkelaar zegt dat het nogal wat heeft opgestoken van de feedback afkomstig van spelers die aan de gesloten Alpha hebben deelgenomen. Dice meldt dat het op basis van de feedback een aantal verbeteringen gaat doorvoeren die zowel de technische kant moet verbeteren, maar ook de daadwerkelijk gameplay. De ontwikkelaar zegt bijvoorbeeld de stabiliteit van clients en gameservers te gaan verbeteren en ervoor te zorgen dat squads niet uit elkaar vallen tussen verschillende matches.

Battlefield V is de opvolger van Battlefield 1 en speelt zich af in de Tweede Wereldoorlog. De shooter is eind mei aangekondigd, komt uit op 19 oktober en zal geen premium pass of betaalde dlc's krijgen; alle nieuwe content komt gratis beschikbaar. Tweakers maakte op de E3-beurs een preview van Battlefield V.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

16-07-2018 • 19:07

82 Linkedin Google+

Reacties (82)

Wijzig sortering
Ik hoop dat mijn i5 2320 en MSI GTX 1050 TI 4GB OC het aankan op zijn low! :)

Anders op mijn laptop die ik over een weekje ontvang. _/-\o_
Dit zijn de requirements van BF1 (vergelijkbaar met BF5 volgens PCGAMER):
https://www.pcgamer.com/b...em-requirements-revealed/

The minimum spec:
OS: 64-bit Windows 7, Windows 8.1 and Windows 10.
Processor (AMD): AMD FX-6350.
Processor (Intel): Core i5 6600K.
Memory: 8GB RAM.
Graphics card (AMD): AMD Radeon HD 7850 2GB.
Graphics card (Nvidia): Nvidia GeForce GTX 660 2GB.
DirectX: 11.0 Compatible video card or equivalent.
Lijkt mij erg sterk dat de minimale CPU een i5 6600K gaat moeten zijn.

"If you can run Battlefield 1, you'll easily run Battlefield 5."

Daar heb je geen i5 6600K voor nodig voor BF1 ;)

Beetje bloated story om snel als eerste wat te revealen daar bij PCgamer.com.

Het komt toch op de gamekaart aan zoals de andere Tweakers al zeiden.
Voor single player BF1 is een snelle cpu niet nodig, maar ga maar eens 64 speler multiplayer spelen. Een oudere generatie i5 is een enorme bottleneck als je 60 fps wil halen. Zelfs met alles op low heb je framedrops.
Daar heb je volkomen gelijk in. Ik ben van een i5 6600K naar een I7 7700K gegaan. En het was echt een groot verschil!!
Kan dit bevestigen, 2500K op 3.8GHz word je gewoon niet blij van !!
32man gaat overigens wel.. beetje jammer dus dat in BF1 ze bij operations de keuze tussen 32v64 weggehaald hebben....
een 2600k daarintegen doet het nog prima in BF1, me frames droppen nooit onder 150 fps op medium online operations.
Apart ik speel nog op een 3700k en ook nergens last van.
Is ook niet raar... Het "probleem" zijn de 4c/4t CPUs jouw 3770k en de 2600 van @Vlizzjeffrey zijn beide 4c/8t..
Ik kan dit bevestigen, een i5 2500k trekt het totaal niet (maar is ook wel echt op leeftijd)

[Reactie gewijzigd door Gman op 17 juli 2018 09:03]

Draai Battlefield 1 met een oude i7-980X en een GTX970 prima, geen last van framedrops. Settings weet ik niet uit mn hoofd, maar zeker geen low. Leeftijd van de CPU maakt niet heel veel uit denk, de specs des te meer. Could be wrong tho 8)7
Heb je gelijk in. Ik gebruik dan een FX8350 en die is BF1 opzich wel te baas. Maar in een conquest potje lijdt ie niet in stilte.
Deze link is toevallig van pcgamer, maar de specs zijn hetzelfde als degen die Dice/EA op Origin heeft staan. :)
Mijn 6850K op 4GHz denk daar anders over :') Zat pieken van de 50% tot 70% (multiplayer) en dat is een 6c/12t CPU.
Dat bericht was onjuist.
CPU zal een issue zijn verwacht ik, BF1 had al problemen met quadcores zonder hypertreading. Zal niet minder zijn geworden in BF5 verwacht ik.
CPU zal een issue zijn verwacht ik, BF1 had al problemen met quadcores zonder hypertreading. Zal niet minder zijn geworden in BF5 verwacht ik.
Ik ben benieuwd!
Je zult het vanzelf zien in de Beta!.
Quad core met hyper threading haalt het bij mij maar net. 4.6 ghz en 80 % cpu usage.
Als ik deze game leuk vindt moet ik maar eens gaan kijken naar een 6/8 core processor.
Heb V zelf nog niet gespeeld, maar BF1 draaide prima op mijn 4790k. Zolang hij rond de 80% blijft hangen is er geen probleem en is upgraden niet mega nuttig verwacht ik.

Zit zelf te azen op de komende 8 core van Intel ;).

[Reactie gewijzigd door Tortelli op 16 juli 2018 21:33]

Je gebruikt de 4790k nog steeds? Heb deze processor ook al een poosje alles loopt nog goed. Denk je dat tie nog lang mee gaat?
Ja. Zelfs een 2600k gaat nog prima mee. Wellicht dat AMD met Ryzen wat meer druk op de ketel heeft gezet en dat we de komende jaren grotere stappen gaan zien, maar vooralsnog is het een core count race geworden en veel games zijn nog niet écht multi-core efficiënt.

multi-tasking daarentegen, oei oei oei wat is mijn R7 1700 workstation bloedjesnel t.o.v. de 2600k :D
Maar zal ddr3 geheugen gauw een nadeel worden in games?
Neen, het verschil tussen DDR3 en DDR4 is minimaal in games. DDR4 maakt pas écht een groot verschil als je een CPU hebt met veel cores ( bijv. 16 cores ). Als je upgrade naar een nieuwe generatie CPU heb je geen keus, dan moet je wel het dure DDR4 pakken, maar vanuit een (gaming) performance perspectief heb je er weinig profijt van.

Zie:
https://www.youtube.com/w...ontinue=404&v=utWnjA4NzSA

[Reactie gewijzigd door quintox op 17 juli 2018 12:35]

Volgens mij waren er wel een paar games die er profijt van hadden bij ddr4 geheugen. Of zijn die games slecht geprogrammeerd.
niet zozeer DDR4, maar de snelheid van de chips. DDR3-1600 vs DDR4-1600 maakt geen verschil, dan is DDR3 vaak zelfs nog sneller. Echter zie je vanaf DDR4-4000 wél verschillen in performance, maar dan vooral bij games zoals Arma3. Echter gaat dit niet bepalend zijn voor het wel of niet kunnen draaien van games in de toekomst.

Wanneer je merkt dat je tekort komt ligt dit veel eerder aan de GPU, mindere mate aan de CPU en dan pas je RAM. Vooralsnog heb je het onderste nog lang niet uit de kan ( zeker niet met de huidige GPU en RAM prijzen ). Tenzij je koste was kost 1440p op 144fps met high graphics wilt spelen.
Ik heb de Closed Alpha grijs gespeeld, en ik kan zeggen heb geen enkel probleem gehad met CPU/GPU usage.
Als je de alpha hebt gespeeld en dit kan zeggen dan snap je natuurlijk wel dat wij met smart zitten te wachten op de specs van jouw setup. :)
Dat begrijp ik natuurlijk, helemaal vergeten te melden

Ik heb een I7 7700K, 32 GB RAM 3000Mhz en een GTX 1080ti

Maar ik heb het ook me oudere setup getest, en daar zit een I5 4570, R9270 en 16 GB RAM 1600Mhz.

De eerste build totaal geen problemen.

De tweede build natuurlijk geen ultra, maar op low/medium setting 60 fps steady, vindt ik niet slecht.

Beide builds bevatten wel SSD's
Thanks, met jouw systemen en die van @botneet hieronder blijkt dat er niet heel veel nodig is om het goed te laten draaien. Dat is wel fijn om te weten. :)
Inderdaad voor een closed alpha vond ik de game goed geoptimaliseerd, Nvidia had wel wat leek een soort Alpha driver. Oftewel een random driver update 2 dagen voor de alpha zonder dat er nieuwe titels uitkwamen of iets dergelijk.

En met release is optimalisatie helemaal klaar of voor 95%, en hebben we tuurlijk een full-game release driver.
Deze persoon draait t rond de 60 fps op medium settings.
Ik ken iemand die de alpha versie speelt en bij hem draait t goed zijn specs zijn:

AMD 8350
R9 380x 4 gig
16gb ram
Geïnstalleerd op een SSD
Ik speelde de alpha met een GTX 1080 + i7 4790k en hij draaide echt beroerd vergeleken met BF1.
Denk ik ook niet. vermoed ook dat dit het ideale spel gaat worden om de VRM's naast de FX8350 vloeibaar te smelten.
Je videokaart zal niet het probleem zijn gok ik.
Bedankt heren!

Ik ga sowieso een nieuwe computer bouwen, alleen ik heb recent een nieuwe laptop aangeschaft dus dat gaat effe wachte hehehe

Laptop die ik heb gekocht: HP Pavilion 15-cx0675nd dus daarop gamen zal geen probleem zijn!
Mits je de resolutie en alles verlaagd. Het is een laptop met een mobiele CPU. En in mij ervaring is de CPU toch al snel de bottleneck met de door Dice gemaakte spellen. BF1 is daar een goed voorbeeld van. En dit gaat terug tot zelfs BFBC2. En dit kwam in veel gevallen omdat de PC spel een port was van de console spel en daarmee minder goed geoptimaliseerd.

In elk geval reken er maar op dat BF5 veel gaat eisen van je CPU. Ik reken zelf op minimaal 6 cores op 4,5 GHz.
Ik hoop dat je sarcastisch bent anders dan, tja vervelend voor je. :)

Anyway, de desbetreffende laptop heeft 6 cores van 2.2 Ghz naar 4.1/4 Turbo, ook zit er een 1060. Je zal niet op ultra 100 fps kunnen spelen, maar goed speelbaar op medium/high met 60 redt die makkelijk.
Mits je de resolutie en alles verlaagd. Het is een laptop met een mobiele CPU. En in mij ervaring is de CPU toch al snel de bottleneck met de door Dice gemaakte spellen. BF1 is daar een goed voorbeeld van. En dit gaat terug tot zelfs BFBC2. En dit kwam in veel gevallen omdat de PC spel een port was van de console spel en daarmee minder goed geoptimaliseerd.

In elk geval reken er maar op dat BF5 veel gaat eisen van je CPU. Ik reken zelf op minimaal 6 cores op 4,5 GHz.
6 cores op 4.5 GHz.
Minimaal.
Dat slaat echt nergens op.
i7 2600 erin voor 60 euro en gaan met die banaan zou ik zeggen.
Ik sla deze Battlefield maar eens over denk ik. Bij Battlefield V krijg ik helaas de indruk dat men gameplay/customization boven realisme verkiest. Uiteraard moet je bij zulk soort AAA-shooters een beetje realisme opofferen om ervoor te zorgen dat het geen hardcore tactische shooter wordt. Zo had Battlefield kon je in Battlefield 1942 met een StG44 - een wapen dat pas in 1943 gebruikt werd - rondlopen op maps die zich voor dat jaar afspeelden. Uiteraard mag je ook de Jet Pack toevoegen aan de lijst met absurde of anachronistische gadgets/wapens.

Maar ik vind het erg jammer om te zien dat een Sturmtiger zijn 380 mm Raketen-Werfer binnen 3 seconden herlaadt, de Panzerkampfwagen Tiger Ausf. B geen waarheidsgetrouw optische zoeker heeft en er geen hout klopt van de uniformen van de soldaten. Het lijken wel cosplayers die aanwezig zijn bij een WW2 LARP evenement..

Als de ontwikkelaars van dit spel nou net even wat minder hun fantasie op de vrije loop lieten gaan, had ik dit spel misschien gekocht, want de graphics zien er wederom weer erg fraai uit.
Het is toch wat dat een spel zich meer focust op gameplay en actie dan op realisme.

Een waarheidsgetrouwe optische zoeker, serieus? En dat plaatje van de uniformen gaat over de karakters die verzetsstrijders moeten voorstellen.

Azijn zeiken om het azijn zeiken. Als dit Dé redenen zijn om een game niet te spelen dan heb ik met je te doen.
Uiteraard kan het nooit een 100% waarheidsgetrouwe game worden, dat begrijp ik ook goed. Maar ik vind dat ze iets te veel naar het belachelijke neigen nadat ik de beelden uit de closed alpha zag.

Ik juich diepgaande customisation toe; het is iets waar de spelers al jaren om schreeuwen. Er is zo ontzettend veel beeldmateriaal en documentatie wat betreft inspiratie voor realistische customisation; waar halen ze het idee vandaan om iemand met een prosthetische arm te laten rondlopen?

Daarnaast denk ik dat ze een aantal mooie kansen laten liggen om het spel wat spannender te maken: Waarom schiet de Panzerfaust perfect rechtlijnig, en niet met een boog? Daar waren immers de getallen op het richtmechanisme voor bedoeld..

Ik denk dat ze bij DICE bang zijn om bestaande gameplaymechanismen te veranderen en daarmee zal je nooit een verfrissende en nieuwe twist aan je spel geven.
Ik heb de Alpha mogen spelen. Met wat geluk ontving ik een key. Na een week spelen ben ik er niet uit wat ik nou van de game vind. Ik speel de reeks al sinds BF2 en hoopte met een heleboel verlangen dat ze met BF5 terug zouden keren naar de WW2 setting. Toen het gerucht aan begon te zwellen dat het alle schijn ervan heeft dat WW2 de nieuwe scene gaat zijn was ik zeer zeer benieuwd. Een WW2 omgeving met de technieken van nu. Ik kan niet wachten. De WW2 heeft in mijn leven altijd een rode lijn gehad op hobby niveau.

Helaas heb ik de WW2 sfeer nog niet meegekregen in BF5. Misschien komt het door de sneeuwmap. Misschien komt het omdat ik overal karakters ziet rondlopen zonder helm en bekende WW2 uniformen maar wel met gekke kleurtjes. Wellicht komt het door populaire zinnetjes die om je oren worden gesmeten in-game die eerder wat humor meegeven dan een actie moment.. en tja, wat moet ik ervan zeggen.. ik lag tussen het puin met mijn machine geweer terwijl links en rechts van me vrouwen het uitgilden. Het was een hysterisch gekrijs en wekte op mijn lachspieren. Ik vind het niks.

Maargoed, de kassa moet rinkelen en hoe groter het publiek dat bereikt kan worden hoe meer er rinkelt. Ik vrees dat BF5 een game gaat worden die in de basis iedereen aan moet spreken. Geef je niks om een stukje historische realiteit (waarom zou je het anders een WW2 shooter noemen) dan prima. Ik heb de wens van een WW2 setting met de prachtige frostbite engine maar naast me neer gelegd. Dan kan het alleen nog maar meevallen.

Qua aankleden van je karakter.. daar zou ik toch zoveel bij kunnen bedenken dat je kunt verandere en toch een WW2 karakter neerzet. Daar heb je geen afgescheurde mouwen voor nodig of blauwe schmink dat door een select groepje werd toegepast.

Al om al beschouw ik BF5 als een fantasy shooter met WW2 wapens. Dat betekend niet dat het een slechte game is maar anders als ik had gehoopt. Misschien dat een andere map beter aanvoelt. We gaan het meemaken!

[Reactie gewijzigd door RoyK op 16 juli 2018 21:21]

Jouw comment geeft precies aan hoe ik over die game denk tot nu toe.

Je kan geen 100% realisme verwachten in een game. Maar ze zouden het wel nog een beetje geloofwaardig aan kunnen kleden. Dat die sturmtiger bijvoorbeeld geen kraan nodig heeft om te herladen is gewoon beter voor de gameplay. maar het is een 380mm raket. dus de reload mag wel wat langer dan 3 seconden. Wat al die vrouwen in het spel moeten is mij niet duidelijk. Daarnaast vind ik het gewoon voor juist deze setting de verkeerde keuze. zouden ze dit gedaan hebben bij een battlefield 4 setting of hardline was er niets aan de hand. Maar hier past het gewoon niet.

maar wat ik van gameplay gezien heb vind ik het wel beter dat bijvoorbeeld vliegtuigen limited ammo hebben. kunnen ze niet eindeloos strafen. in de voorgaande battlefield games had je niks te vertellen tegen een capabele piloot. maar straks komt die open Beta en dan gaan we eens kijken hoe of wat.
Op afstand waar je die getallen voor nodig hebt, is er best wel een boog zo ver ik weet.
Toen ik het speelde werd het altijd van vrij kort af gebruikt, wat opzich in het echt ook gevaarlijk zou zijn voor beide kanten.

[Reactie gewijzigd door Xfade op 16 juli 2018 20:11]

Je richt je op de verkeerde uitgever, Dice maakt geen realistische shooters.

Zoals no_way_today hierboven aangaf, zou je je meer thuisvoelen met de ARMA series

https://en.wikipedia.org/wiki/ARMA_(series)
Multiplayer is sowieso niet historisch accuraat. Lekker belangrijk. Een game gaat om plezier. Het is geen simulator.

Voor accuraatheid heb je de singleplayer.
Battlefield is dat nooit geweest, wordt inderdaad steeds minder, maar dan raad ik je arma en gelijksoortige spellen aan.

Battlefield is voor het grote publiek, wat jij zoekt zal daar nooit bij aansluiten (helaas).

[Reactie gewijzigd door no_way_today op 16 juli 2018 19:44]

Battlefield gaat steeds meer op zijn concurrent Call Of Duty lijken...Een fragfest...
Ga alleen nog Tomb Raider kopen dit jaar.

[Reactie gewijzigd door Tourmaline op 17 juli 2018 16:00]

Moet je dan eerst pre-ordenen voordat je de open beta mag spelen? Of mag echt iedereen?
Je moet het spel pre-orderen om gegarandeerd toegang te krijgen tot de bèta.
Pre-order je niet, dan moet je geluk hebben. Veel mensen, YT'ers, EA Game Changers en andere influencers krijgen vaak extra keys om weg te geven.
Of een EA Access abbo hebben ;)
Moet je alsnog betalen. ¯\_(ツ)_/¯ Of je speelt het slim door een trial te nemen.
Het kan dat ik me vergis, maar dat preorderen is volgens mij voor de closed beta. Maar kan het mis hebben :)
Vorige keren kon iedereen. Je kreeg geloof ik een dag eerder toegang als je gepre-ordered had. En anders gewoon pre-orderen en terug cancelen achteraf :9

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 16 juli 2018 19:18]

Players that pre-order any edition of the “Battlefield V” game with the “Battlefield V” Enlister Offer will get early access to the game's open beta
Open beta = voor iedereen
Closed beta = beperkt, vaak preorderen. Soms gewoon een max aantal keys.

[Reactie gewijzigd door chriistiix op 16 juli 2018 19:32]

Kan niet wachten. De closed alpha heb ik 1 keer kunnen spelen en toen was die al afgelopen. Niet echt een beeld kunnen krijgen of ik het wat vind.
Ik weet niet wat het is, maar toen ik BF1 voor het eerst zag was ik helemaal om en kon ik niet wachten totdat ik hem kon spelen. Ondanks dat ik weet dat er veel verbeteringen zijn met BF5 heb ik dit gevoel niet met deze game. Helemaal verklaren kan ik het niet. Misschien heeft het er mee te maken dat BF1 voor mij de eerste BF was waarvan ik de mp speelde. Voor BF1 speelde ik alleen maar Single player games. BF1 heeft voor mij veel veranderd (en betekent). Heb zins de launch van BF1 maar weinig SP games gespeeld.

Maar ja, heb BF5 wel gepreorderd natuurlijk, enige waar ik hyped over ben is het feit dat we in Rotterdam kunnen gaan knallen :)
Dit begint wel steeds meer op een arcade game te lijken. Bf3 en BF4 gingen zeker nog, zeker na de upgrades en dergelijke maar dit lijkt helemaal nergens naar.

Wat mij wel opvalt is dat de beta meestal soepeler speelt dan de uiteindelijke game en dat het ook steeds zwaarder wordt na upgrades. Dat gevoel had ik zeker ook bij BF1. Nu heb ik voor Battlefront II wel wat instellingen veranderd zodat het weer redelijk soepel speelt, maar toch...
Komt de beta ook naar de consoles? Het staat niet in het artikel, maar door alle PC specs hier zou ik haast denken dat het PC only is?
Het wordt angstvallig vermeden in het artikel maar misschien is het goed om te vermelden dat de uitgever EA is. Hou daar rekening mee voordat je tot aanschaf overgaat.
Snap best dat je een hekel hebt aan EA (ik ook), maar verder kwa werking is er niks mis met EA.
Oke, er zijn wel eens server problemen, maar dat is maar zelden en buiten dit werkt alles naar behoren.
Heb zelf 1x een probleem gehad dat ik de klanten service erbij moest halen. Ook hier perfect geholpen, want mijn probleem was opgelost daarna.

Maar dan nog, kan wel begrijpen dat je EA niet mag. Mijn persoonlijke rede is er 1 van een tijdje terug. Ik vergeef het ze nooit dat ze Westwood om zeep hebben geholpen :(
Inderdaad EA heeft zo ze dingen, maar ze zijn wel veel beter met customer support dan valve die je alleen kan mailen. EA kan je tenminste nog bellen haha :) .
EA kun je inderdaad heel goed bereiken op het Amsterdamse nummer, heb ze onlangs moeten bellen en waarachtig, het contact was nog goed ook. :)
Geen hekel, speel zelfs Battlefront II met redelijk wat plezier zo nu en dan. Maar het is wel iets om rekening mee te houden. Voor mij betekend dat even de kat uit de boom kijken en zeker niet voor gebruikersreviews tot aanschaf overgaan.