Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

ViewSonic brengt 32"-monitor met 4k-resolutie en hdr-ondersteuning uit

ViewSonic brengt de VX3211-4K-mhd op de markt, een ongebogen 31,5"-monitor met een va-paneel met een maximale resolutie van 3840 x 2160 pixels. Het scherm heeft verder ondersteuning voor AMD's FreeSync en hdr10 en moet minder dan 500 euro gaan kosten.

De ViewSonic VX3211-4K-mhd beschikt over een va-paneel en heeft daardoor een relatief hoge statische contrastwaarde van 3000:1. Het scherm ondersteunt hdr10, maar de helderheid bedraag 300cd/m² en dat is niet heel hoog voor een goede hdr-ervaring. Deze waarde is ook te laag om in aanmerking te komen voor de laagste DisplayHDR-kwalificatie; daarvoor moet de maximale helderheid minimaal op 400cd/m² uitkomen.

De monitor beschikt over een 8bit-paneel, dat volgens ViewSonic door onder meer de toepassing van frame rate control moet leiden tot een ervaring met betere kleuren, als ware het een 10bits-paneel. Het scherm kan 95 procent van de ntsc-kleurruimte weergeven en de een maximale verversingssnelheid bedraagt 60Hz. De VX3211-4K-mhd beschikt over AMD FreeSync, al is niet duidelijk tussen welke frequenties de verversingssnelheid van de monitor wordt gesynchroniseerd met de output van de gpu.

Het scherm beschikt over twee ingebouwde speakers met een vermogen van 2,5W en wat de aansluitingen betreft zijn er twee hdmi 2.0-ingangen en displayport 1.2 aanwezig. De monitor kan gekanteld worden en beschikt over een 3,5mm-aansluiting. Volgens ComputerBase bedraagt de prijs 495 euro.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

16-07-2018 • 20:08

51 Linkedin Google+

Reacties (51)

Wijzig sortering
Waarom geven ze het scherm HDR ondersteuning als hij verder niet eens in aanmerking komt voor de laagste kwalificering?

Vind het verder ook geen mooie monitor eigenlijk, alles ziet er een beetje goedkoop uit... maar goed daar betaal je waarschijnlijk ook voor, genoeg mensen die het niet uitmaakt.

Edit: Laat me raden; marketing, zodat ze kunnen zeggen dat hij HDR ondersteund. Smerig spelletje in mijn optiek, duizenden consumers die ze om de tuin kunnen leiden...

@Finraziel Het is wel interessant wat je zegt, zo had ik het nog niet bekeken.

[Reactie gewijzigd door Xm0ur3r op 16 juli 2018 21:03]

Omdat niet iedereen die grenzen kent, maar wel hoort over HDR en er dus gewoon voor kiest om zo'n scherm te kopen. Het is geen verkeerd scherm, maar het gaat je niet die "wauw" van een echt HDR scherm geven.
Aangezien het toch niet echt werkt, is ook de Display Port 1.2 voldoende. Max 60Hz, maar met HDR moet je of gebruik maken van twee 1.2 poorten (maar ja die zitten er niet op) een HDMI 2.0 poort gebruiken, of genoegen nemen met 30Hz.
Al met al een raar beestje wat alle hokjes afvinkt voor het marketinglijstje, maar niet echt een goed product voor ons tweakers.
Maar de oprechte vraaf blijft overeind: wat is het nut van een HDR standaard en specificatie als iedereen alles "HDR" mag noemen, zelfs wanneer het niet eens aan de laagste kwalificatie voldoet?
Mee eens. Mijn tv heeft een compleet waardeloze hdr weergave. Je zou iets als, Hdr-ready & Full-hdr willen hebben. Waaruit de laatste aan specifieke minimale waardes moet voldoen. Het is vervelend dat je zoiets nodig zou moeten hebben. Hdr moet Hdr zijn.
Het is geen verkeerd scherm, maar het gaat je niet die "wauw" van een echt HDR scherm geven.
Dat durf ik nog wel te betwijfelen. Ik denk dat de wauw met dit scherm veel hoger is dan bij een "echt" HDR scherm met een statisch contrast van 1000:1 dat met local dimming de HDR kwalificering moet halen.

Je klaagzang over Display Port 1.2 is een beetje vreemd aangezien er twee HDMI 2 poorten op zitten. Had je het wel goed gevonden als ze die Display Port 1.2 gewoon achterwege hadden gelaten?
Je klaagzang over Display Port 1.2 is een beetje vreemd aangezien er twee HDMI 2 poorten op zitten.
Dat staat er niet en is al helemaal geen klaagzang.

Ik geloof niet dat een fabrikant een monitor maakt die allerlei marketing termen aantikt, maar niet voldoet aan de benodigde standaarden om de implementatie correct uit te voeren, een verrassend goed product neerzet. Ik wil best ongelijk hebben, maar daarvoor moeten we dan de onafhankelijke reviews zien.
Tja, ik vraag me dat af... Ik heb me niet echt verdiept in HDR dus misschien zit ik er helemaal naast, maar volgens mij zetten de meeste mensen hun monitor nooit op maximale helderheid omdat je dan praktisch verblind wordt (in game/film-kijk scenario's heb ik het dan over, niet kantoorwerk).

Mijn monitor kan volgens de specs 350cd/m² tonen, niet zo gek veel meer dan deze monitor. Die staat momenteel op 40%, zet ik hem naar 100% dan krijg ik hoofdpijn. De maximale helderheid die weergegeven kan worden door mijn monitor is dus beperkt door het feit dat ik de helderheid omlaag gedraaid heb naar 40%. Als hij wel HDR zou ondersteunen, dan zou hij reguliere beelden op dezelfde helderheid weer kunnen geven, maar bij HDR toepassingen wel helderder beeld geven daar waar het van toepassing is.

Dat is dan toch gewoon een pluspunt? Beter dan het niet hebben lijkt mij. Waarom is alles meteen kut als het niet het allerbeste is?

Ook hangt het er lijkt mij vanaf hoe ver je van de monitor af zit. Een TV op 4 meter afstand heeft véél meer maximale helderheid nodig om hetzelfde effect te bereiken dan een monitor op een halve meter. Bovendien kan deze monitor dus wél goed zwart weergeven met zijn hoge contrastwaarde. Dat lijkt mij eigenlijk toch ook belangrijk, leuk als je HDR monitor een oogverschroeiend helder wit licht weer kan geven, maar wat heb je daar aan als zwart er naast grijs is?

edit: Kijk, wat @Sandwalker zegt vind ik veel belangrijker... met DP1.2 kun je blijkbaar helemaal geen 4k60Hz HDR weergeven? Ja, dat vind ik wel een goede reden om dit product af te fakkelen...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 16 juli 2018 20:38]

Ik was me net aan het bedenken dat een HDR scherm voor het bewerken van foto’s wel eens fijn zou kunnen zijn. 4K is dan wel fijn, maar wat ik met 60Hz moet zou ik niet weten. Freesync ook niet trouwens.
Bij lager dan 60hz is het alsof je een diavoorstelling aan het bekijken bent. Nee dat wil je niet minimaal 60hz maar 100-144hz voor beste kijk ervaring.
60hz is wel de minimum voor een desktop of foto bewerking scherm. Lager wil je echt niet, hoger merk je bij fotos niet veel van.
60Hz is niet achterhaald. ik ken bijna niemand die perse hoger wilt dan 60hz. het is standaard, en om nu 40k 144hz bijvoorbeeld te gaan lijkt me een beetje overdreven, wat gamen betreft is dit moeilijk om te halen.
Elk kwaliteitsmerk wordt op de duur zo ver uitgehold door alle marketing dat het niets zeggend wordt. Zie LED, QLED, Biologisch keurmerk en zo verder. En nu HDR dus.
Met het verschil dat QLED al een holle marketing term was vanaf het begin, om OLED te bestrijden.
Begrijp ook niet waarom er geen adovcaten van bijvoorbeeld LG zijn die Samsung aanklagen vanwege de misleidende term ‘QLED’. Als consument lijkt het toch sterk op ‘OLED’ en je de twee termen als twee gelijke begrippen beschouwd.
Zie LED, QLED, Biologisch keurmerk en zo verder. En nu HDR dus.
Van die vier is er maar één een "kwaliteits"-keurmerk, de rest zijn gewoon marketingsaanduidingen voor bepaalde technieken.
Labeltjes/keurmerkje/marketingaanduiding (ik gooi dit op 1 hoop, alles is marketing toch?) Bij voedsel zie/zag je dat ook: Beste keuze, gezonde keuze, Light, etc. Alles begint met de beste bedoelingen, tot de fabrikanten er achter komen dat consumenten bereid zijn meer te betalen voor zo'n keurmerk. Dan gaan ze op zo'n goedkoop mogelijke manier proberen zo'n merkje te kunnen rechtvaardigen. Dan maken ze light producten met 10% minder vet, maar 40% meer suiker. Ja, echt "light". Of een FALD LCD scherm met slechts 300 zone's (ja Samsung, ik kijk naar jou!).
Dan maken ze light producten met 10% minder vet, maar 40% meer suiker
En daar is het verschil tussen een keurmerk en een marketingaanduiding. Light is een marketingaanduiding, ik betwijfel of iemand je iets kan maken als je een pak boter op de markt brengt en daar zonder enige rechtvaardiging "Light" op zet. Maar probeer maar eens "Biologisch" (wel wettelijke bescherming) op de honing te zetten terwijl er binnen een straal van 10km een niet biologisch landbouwbedrijf is gevestigd (m.a.w., als je in Nederland produceert).
Biologisch ook? Ik geloof je direct, ben nog niet goed ingevoerd vrees ik.
idd ze zouden hier hoge boetes op moeten zetten om hun klanten zo te bedotten.
Apart dat zijn "non gaming" $1130 kostende gekromde broer VP3881 38" bij THW nog aardig uit de verf komt https://www.tomshardware....nitor,review-34426-7.html

Nog even deze generatie overslaan bij dit merk?

[Reactie gewijzigd door Canule op 17 juli 2018 07:24]

Wat ik niet zo goed snap is waarom mensen een 31,5" scherm willen die niet gebogen is.
Heb vorig jaar een hele berg monitoren getest, omdat ik niet wist wat ik precies wilde en daar zat ook een 32" Acer monitor en 32" philips monitor bij, beide niet gebogen en beide een VA paneel en bij allebei zag je duidelijk dat de linker en rechter randen van het scherm slechte kijkhoeken hadden. Het beeld was daar een stuk donkerder / verkleurd en gewoon niet om aan te zien. Lijkt mij dat je dat ook met deze monitor hebt? Ik zou dan eerder voor een 34" curved model gaan.

Wat @Finraziel hier zegt is inderdaad ook zeker wel waar. Volgens mij heeft mijn monitor nog nooit op volle helderheid gestaan. Hoeveel mensen zullen dit scherm wel op 100% zetten? Volgens mij niet zoveel.

Oh en ik zou ook nooit meer een scherm willen die niet in hoogte verstelbaar is :)

Oh well, marketing werkt wel in ieder geval. Ik heb een PG279Q gekocht voor de 1337 h4x 144 (165) Hz, maar maak er eigenlijk nooit gebruik van :')

[Reactie gewijzigd door dartbord op 17 juli 2018 09:57]

Waarom een 1.2 display poort en geen 1.4
Terechte opmerking eigenlijk. Een DP met versienummer 1.2 is niet geschikt voor HDR.

https://www.anandtech.com...port-adds-compression-hdr
HDR is eigenlijk meer marketing dan feit op deze monitor: zoals gezegd is de (geclaimde) maximale helderheid veel te laag en is 8+2 bits kleurdiepte ook eigenlijk niet toereikend voor werkelijke HDR10(+).

Ik vind 500 euro goed aan de prijs voor een B-merk 32 inch 60Hz monitor met deze specs...
HDR is op ALLE, echt ALLE televisies kleiner dan 49" een marketing term. Al ondersteunen ze HDR10 en zelfs Dolby Vision. De helderheid is te laag waardoor HDR niet tot zijn recht komt.

Er is maar 1 optie als je toch graag een normaal formaat tv mét HDR wil en die wordt verkocht als monitor ipv tv.

Philips 436M6VBPAB

Mét DisplayHDR1000 certificering en HDR10. Ook nog eens heel goed gereviewed. Dolby Vision moet je niet willen. Dat sterft hopelijk gauw uit.

Overigens is DisplayHDR400 ook te laag voor HDR en ik meen gelezen te hebben dat deze gaat verdwijnen. Alleen HDR600 en HDR1000 blijven over.

Ik wacht rustig tot Philips de zilvergrijze versie van hun monitor uitbrengt, dat wordt dan mijn nieuwe tv :9

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 16 juli 2018 21:50]

pricewatch: Asus ROG Swift PG27UQ Koper, Titanium, Zwart

Maar wat is de relevantie van TV's? Het gaat in het artikel om een monitor...
Het is het enige scherm met de DisplayHDR1000 certificering, zonder belachelijk dure G-Sync (heeft wel Freesync). En een scherm waarbij de grenzen tussen TV en monitor duidelijk zijn vervaagd. Dit ding is trouwens 43", zet je dus niet zo even op je gaming bureau.
zonder belachelijk dure G-Sync
Een flut-ding dus :P
Dit ding is trouwens 43", zet je dus niet zo even op je gaming bureau.
Niet relevant dus bij een artikel over een gaming monitor.
De Philips wordt juist verkocht als gaming monitor :)
...ALLE, echt ALLE...
Vervolgens kom je met een uitzondering ;-)
Misschien had ik het anders moeten verwoorden, maar de uitspraak klopt: de Philips is namelijk geen TV, heeft geen tuner. Het wordt verkocht als een PC monitor :)
Maar je kan m gewoon op je receiver aansluiten waarop je tv kastje, console, mediacenter etc is aangesloten. Of gewoon direct met een HDMI switch de Philips heeft namelijk best goede DTS speakers ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 18 juli 2018 08:37]

Helderheid is ook niet alles, kijk maar naar OLED. HDR bied meer dan alleen de hogere piekhelderheid, maar dan heb je wel een 10 bit paneel nodig..
DisplayHDR certificaat eist dat ook, kijk maar: https://displayhdr.org/
Spreek jij je zelf nu niet even heel erg tegen in 1 zin zelfs.

Alles onder 49" maar wel met een Philips 43" aankomen zetten
Misschien had ik het anders moeten verwoorden, maar de uitspraak klopt: de Philips is namelijk geen TV, heeft geen tuner. Het is een PC monitor :) het is echter de enige keuze als je een <49" scherm wil dat echt HDR kan weergeven.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 18 juli 2018 08:33]

Het hele curved voordeel verhaal gaat helemaal niet op bij deze afstand.. Of je moet je scherm op afstand zetten ( ala bureau van je over buurman)..

[Reactie gewijzigd door jcnwillemsen op 16 juli 2018 23:09]

Curved schermen hebben juist op korte afstanden nut, niet op het bureau van je overbuurman.
Of het bij deze maar echt noodzakelijk is geen idee, ik heb niet naar de specifieke afmeting gekeken, maar bij 21:9 schermen wordt rond de 29" in mijn ogen curved gewenst. Het verschil in afstand tussen het midden en de zijkanten van het scherm wordt daarboven merkbaar.
Ik denk echt dat je retina wel de dichtheid heeft om binnen 1 meter afstand geen last te hebben van overlap ala grote projected screens ala imax.

De geclaimde voordelen worden ook wetenschappelijk deels ook niet aangetoond: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5049768/

Ik ben geen expert in dit field, maar heb wel sterke twijfels of de claims wel waar zijn. Correct me if I'm wrong. Bij de TV's lijkt het een beetje een verlaten idee, maar dat is misschien ivm praktische zaken als ruimte.

[Reactie gewijzigd door jcnwillemsen op 17 juli 2018 00:01]

Wat quotes uit dat onderzoek:
Owing to the curvature of monitor, the retinal binocular disparity in the peripheral visual field is relatively decreased, which reduces blurring in the peripheral visual field.

However, there have been no previous studies on the effects of monitor curvature. The reasons for the significant difference should be investigated further.

In conclusion, we found that NPA, NPC, eye pain, and the curvature of the monitor were related to the visual fatigue.

In addition, we identified monitor curvature as a possible associated factor with visual fatigue.

Het onderzoek toont dus aan dat er een verband is tussen de kromming en visuele moeheid.

Overigens geven ze zelf ook aan dat het een beperkt onderzoek is, er is maar 30 minuten per monitor getest, niet echt vergelijkbaar met een dag werken achter een monitor.

[Reactie gewijzigd door Zer0 op 17 juli 2018 02:05]

Zoals iedere study zijn er beperking natuurlijk, het uitblijven van gestandaardiseerde outcome parameters is vaak geen goed teken aan de wand.

Maar zoals je zelf ook quote: Also, the curvature of the monitor was related to the visual fatigue.

Dat is toch een contradictie van marketing punten?

Zoals ik al aangaf, geen expert in dit medische veld, edoch zie ik binnen de radiologie ook nog geen kromme schermen.
Dat is toch een contradictie van marketing punten?
Ik heb nergens gezien dat er geadverteerd wordt dat kromme monitoren meer vermoeidheid opleveren, dus ik zie niet in wat er tegenstrijdig aan is...
Zulke schermen moeten toch ook in hoogte verplaatst kunnen worden. Zie je ook vaak die stapels a4. Ziet er niet uit.
Toen ik eerst de titel doornam dacht ik wat een leuke monitor, maar de helderheid is erg laag om HDR10. Ik vind het een goede grote monitor en eindelijk eens betaalbaar 31.5 inch (32 inch) 4K. Ik kocht mijn 27 inch 4K UHD monitor een LG 27UD68P voor ¤449,- (actie ¤368,-) (september 2017) jammer dat deze ViewSonic 31.5 inch toen nog niet beschikbaar was anders was mijn keuze denk ik anders geweest
Grappig dat het anno 2018 blijkbaar nodig is om te vermelden dat het een ongebogen monitor is :)
't is 10bit kleuren bij mij vanaf nu - of niet. En bij voorkeur uitschakelbare HDR - die rommel loopt in de weg bij het editeren van foto's. Dus ook deze monitor wordt het niet.