Door Jelle Stuip

Redacteur

Surface Book 2 15" Review

Premiumproduct, geen premiumprestaties

28-05-2018 • 06:00

188

Multipage-opmaak

Uiterlijk en aansluitingen

Samengevat

De 15"-versie van de Surface Book 2 is een mooi apparaat met een stevige magnesium behuizing en een degelijk scharnier, waarmee de tablet stevig vast blijft zitten. Belast je de laptop zwaar, met bijvoorbeeld games, dan blijkt de processor zich aardig terug te klokken en bovendien loopt tijdens gamen de accu leeg terwijl het systeem aan de lader hangt. We missen een stylus en de prijs is hoog, zeker als je de versie met grotere ssd wilt. Daar staat tegenover dat het scherm bijzonder goed is en de accuduur tijdens videokijken op zestien uur uitkomt.

In het begin van 2018 volgde in Nederland de Surface Book 2 13,5" binnen een jaar al de originele Surface Book op. De nieuwe Surface Book 2 bood vooral snellere hardware in een ongewijzigde verpakking, maar er was ook een échte nieuwe Surface Book 2 aangekondigd, namelijk het 15"-model. Die convertible is ondertussen een maand beschikbaar en is niet alleen groter, maar ook van een snellere gpu voorzien. In deze review kijken we of groter ook beter is.

De 15"-versie van de Surface Book 2 herken je meteen als een product uit de Surface-familie. De behuizing is gemaakt van een grijze magnesiumlegering, waarop overbodige zaken achterwege zijn gelaten. Geen stickertjes, rijen multimediaknoppen of ontsierende vingerafdruklezers, maar gewoon een strakke behuizing met een toetsenbord en touchpad in het midden, en verder niets. Datzelfde geldt voor de tablet, met daarbovenop de aan-uitknop en volumeregeling, die onopvallend in dezelfde grijze kleur zijn uitgevoerd als de strip waarin ze zijn verwerkt. Rechts op de tablet bevindt zich nog een 3,5mm-audioaansluiting en dan heb je het met de verstoringen in het design wel gehad.

Het strakke ontwerp wordt halverwege tablet en toetsenborddock onderbroken door het bekende Surface Book-scharnier, door Microsoft de 'dynamic fulcrum hinge' genoemd. Dat scharnier voorkomt dat de tablet helemaal plat tegen het dock aan kan klappen, maar de belangrijkste functie is om de convertible stabiel te houden als het scherm helemaal is opengeklapt. Als het scharnier zich ontrolt, wordt de oppervlakte van het dock vergroot, wat bijdraagt aan de stabiliteit van de tablet in het dock. Daardoor kan het scherm verder achterover geklapt worden zonder dat het geheel omvalt.

Microsoft Surface Book 2 15"
Microsoft Surface Book 2 15"Microsoft Surface Book 2 15"Microsoft Surface Book 2 15"Microsoft Surface Book 2 15"

Het geheel geeft een stevige indruk en dat geldt ook voor de koppeling tussen scharnier en tablet. Dat systeem hebben we in de review van de 13,5"-Surface Book en Surface Book 2 geroemd als de stevigste koppeling van tablet en dock die we bij convertibles zijn tegengekomen, en bij de 15"-versie werkt dat even goed. Het heeft bovendien tot gevolg dat je de tablet omgekeerd in het dock kunt zetten, waardoor je na het dichtklappen een soort 'notitieblok' krijgt, waarbij de tablet onder een lichte hoek ligt. Dat is ideaal om op te tekenen of aantekeningen te maken, ware het niet dat Microsoft de stylus niet meer bijlevert. Het is in plaats daarvan een optie van honderd euro geworden en dat is een tegenvaller voor een convertible van Microsoft met een touchscreen dat een stylus ondersteunt en een prijs van 2600 euro voor het instapmodel.

Als je echter iets met de tablet wilt doen, zouden we hem in de notitieblokstand gebruiken. De losse tablet is namelijk vrij log. Het ding heeft een diagonaal van 15" en weegt achthonderd gram. Doordat het zo'n groot apparaat is, voelt het nog redelijk licht aan, maar je zult het eerder gebruiken om bijvoorbeeld snel iets aan een collega te laten zien dan om er urenlang op te browsen. Dat laatste gaat ook niet echt, want de accu is vrij klein en gaat tijdens browsen in twee uur van vol naar leeg.

Microsoft Surface Book 2 15"Microsoft Surface Book 2 15"

De kleine accu in de tablet wordt overigens gecompenseerd met een veel grotere accu in het dock. Microsofts bedoeling voor de Surface Book lijkt gezien de verdeling van de accu's dan ook primair het gecombineerde gebruik van de tablet en het dock te zijn. Dat dock herbergt behalve de grote accu een GeForce GTX 1060-videokaart en is voorzien van de meeste aansluitingen. De tablet heeft alleen een mini-jackaansluiting, maar het dock heeft twee usb 3.0-poorten, een sd-kaartlezer en een usb-c-aansluiting. De usb-c-aansluiting kun je ook gebruiken om de accu's op te laden en accepteert laders met een spanning van vijftien en twintig volt, maar ook vijfvoltladers, waardoor je er in een noodgeval een telefoonlader bij kunt pakken om je Surface Book 2 alsnog op te laden.

Toetsenbord en touchpad

Het toetsenbord en de touchpad lijken exact dezelfde te zijn als die op de kleine 13,5"-Surface Book 2. De extra ruimte die de 15"-behuizing biedt, is niet gebruikt om een numeriek toetsenblok toe te voegen en eigenlijk vinden we dat wel best zo. Het heeft tot gevolg dat het toetsenbord en de touchpad in het midden van de behuizing zitten, zodat je tijdens het typen recht voor je scherm zit.

Microsoft Surface Book 2 15"

De toetsen zijn vrijwel vlak en hebben relatief veel travel, waardoor het geen straf is om lange teksten te typen. De touchpad legt je ook geen strobreed in de weg. Het is een 'precision touchpad', met een glazen oppervlak, dat lekker direct werkt. Van het bedrijf dat met Windows 10 de precision touchpad introduceerde, mag je ook niets minder verwachten, maar het is goed om te zien dat het ook naar verwachting functioneert.

Specificaties en benchmarks

Voor de review van de 15"-Surface Book 2 stuurde Microsoft ons de goedkoopste uitvoering, die voorzien is van een Core i7-8650U-processor, 16GB geheugen en een ssd van 256GB. Bij Microsoft kun je die configuratie voor 2800 euro bestellen, maar hij staat al in de Pricewatch voor iets meer dan 2500 euro. Er zijn ook andere uitvoeringen, waarbij het enige verschil de grootte van de ssd is. Voor de 512GB-uitvoering betaal je 500 euro bij, terwijl de 1TB-versie 1000 euro extra kost. Dat zijn flinke bedragen, die niet in verhouding staan tot de hardware die je ervoor krijgt. Microsoft kan het er echter makkelijk voor vragen, want het upgraden van een Surface Book is vrijwel onmogelijk. De 13,5"-versie is stevig in elkaar gelijmd en we hebben er geen twijfels over dat dat bij de 15"-uitvoering ook het geval is.

  Microsoft Surface Book 2 15" 256GB
Processor Intel Core i7-8650U
Cores/threads 4/8
Klokfrequentie (turbo) 1,9GHz (4,2GHz)
Gpu Intel UHD Graphics 620
Nvidia Geforce GTX 1060 6GB
Werkgeheugen 16GB lpddr3-1866, dualchannel
Opslag Samsung MZFLW256HEHP
Wifi Marvell Avastar Wireless-AC
Scherm 15", 3240x2160 pixiels, ips
Schermpaneel LG lp150qd112604
Besturingssysteem Windows 10 Pro
Gewicht 1884 gram (compleet), 810 gram (tablet)

De hardware is op de ssd na bij alle versies gelijk. De processor is een Core i7-8650U, Intels snelste ulv-quadcore, die wordt gecombineerd met 16GB lpddr3. De gpu is een Intel uhd620 in de tablet, maar een Nvidia GTX 1060-gpu zit in het dock.

Benchmarks

Een belangrijk verschil met de 13,5"-Surface Book 2 is de aanwezigheid van een ventilator in de 15"-versie van de tablet. De 13,5"-Book 2 is volledig passief gekoeld en dat heeft tot gevolg dat de processor zichzelf behoorlijk terugklokt bij langdurige belasting, vooral als de tablet omgeklapt in de notitieblokmodus zit en zijn warmte slecht kwijt kan. We draaien daarom de gebruikelijk benchmarks en kijken in een duurtest naar de prestaties van de quadcore-i7.

  • Cinebench R15 - Multi
  • Cinebench R15 - Single
Cinebench R15 - Multi
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Asus Zephyrus GM501G GF GTX 1070 Ci7-8750H
1.056
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
802
Asus ZenBook Pro UX550VE GF GTX 1050 Ti Ci7-7700HQ
737
Apple MacBook Pro 2017 Rad. Pro 555 Ci7-7700HQ
723
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
689
Asus ROG GL502VM GF GTX 1060 (1280c) Ci7-6700HQ
666
Asus VivoBook S15 Ci5-8250U
659
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
648
Microsoft Surface Book 2 13,5" GF GTX 1050 Ci7-8650U
646
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
612
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
579
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
533
HP Pavilion x360 14-ba183nd Ci5-8250U
525
Asus Strix FX502VM GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
515
Acer Spin 5 Ci5-8250U
508
Microsoft Surface Book GF GTX 965M Ci7-6600U
317
Cinebench R15 - Single
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
167
Asus Zephyrus GM501G GF GTX 1070 Ci7-8750H
166
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
164
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
157
Apple MacBook Pro 2017 Rad. Pro 555 Ci7-7700HQ
156
Microsoft Surface Book 2 13,5" GF GTX 1050 Ci7-8650U
155
Asus ZenBook Pro UX550VE GF GTX 1050 Ti Ci7-7700HQ
148
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
145
Asus VivoBook S15 Ci5-8250U
141
HP Pavilion x360 14-ba183nd Ci5-8250U
141
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
140
Asus Strix FX502VM GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
134
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
134
Microsoft Surface Book GF GTX 965M Ci7-6600U
132
Acer Spin 5 Ci5-8250U
130
Asus ROG GL502VM GF GTX 1060 (1280c) Ci7-6700HQ
125

In Cinebench staat de Surface Book 2 behoorlijk zijn mannetje en scoort hij even hoog als de 13,5"-uitvoering. In de single-test, die één core belast, komt de score zelfs in de buurt van een Asus-laptop met de nieuwe Coffee Lake-hexacore.

  • Photoshop CC - Gpu accelerated
  • Lightroom - Exporteren
Photoshop CC - Gpu accelerated
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde tijd in seconden (lager is beter)
Asus Zephyrus GM501G GF GTX 1070 Ci7-8750H
50s
Asus ZenBook Pro UX550VE GF GTX 1050 Ti Ci7-7700HQ
57s
Microsoft Surface Book 2 13,5" GF GTX 1050 Ci7-8650U
1m
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
1m
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
1m1s
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
1m2s
Asus Strix FX502VM GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
1m4s
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
1m7s
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
1m7s
Acer Spin 5 Ci5-8250U
1m8s
HP Pavilion x360 14-ba183nd Ci5-8250U
1m8s
Asus VivoBook S15 Ci5-8250U
1m10s
Asus ROG GL502VM GF GTX 1060 (1280c) Ci7-6700HQ
1m12s
Microsoft Surface Book GF GTX 965M Ci7-6600U
1m26s
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
1m30s
Lightroom - Exporteren
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde tijd in seconden (lager is beter)
Asus Zephyrus GM501G GF GTX 1070 Ci7-8750H
45s
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
52s
Asus ZenBook Pro UX550VE GF GTX 1050 Ti Ci7-7700HQ
56s
Microsoft Surface Book 2 13,5" GF GTX 1050 Ci7-8650U
57s
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
57s
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
1m1s
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
1m2s
Asus Strix FX502VM GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
1m3s
Acer Spin 5 Ci5-8250U
1m10s
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
1m17s
HP Pavilion x360 14-ba183nd Ci5-8250U
1m18s
Asus VivoBook S15 Ci5-8250U
1m19s
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
1m20s
Microsoft Surface Book GF GTX 965M Ci7-6600U
1m27s

Photoshop en Lightroom laten ook zien dat de i7-processor in de Surface Book 2 prima kan presteren en vrijwel dezelfde resultaten haalt als de kleine Surface Book 2. Het gaat hier echter om korte testjes, die allebei op dit systeem een minuut duren. Om te zien hoe de processor zich onder langdurige belasting houdt, renderen we met behulp van Blender een eenvoudige afbeelding herhaaldelijk, gedurende een half uur. We noteren de snelste en de langzaamste waarde, en het procentuele verschil daartussen.

  • Blender RyzenGraphic na 0/30 min.
  • Verschil Blender Ryzengraphic
Blender RyzenGraphic na 0/30 min.
Laptop Videochip Cpu/soc Minimum- / Gemiddelde j in seconden (lager is beter)
Asus Zephyrus GM501G GF GTX 1070 Ci7-8750H
33s 37s
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
49s 1m2s
Asus VivoBook S15 Ci5-8250U
59s 1m6s
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
57s 1m10s
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
1m5s 1m12s
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
1m1s 1m15s
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
1m12s 1m17s
HP Pavilion x360 14-ba183nd Ci5-8250U
1m14s 1m20s
Acer Spin 5 Ci5-8250U
1m17s 1m24s
Microsoft Surface Book 2 13,5" GF GTX 1050 Ci7-8650U
1m25s 1m46s
Verschil Blender Ryzengraphic
Laptop Videochip Cpu/soc Minimum- / Gemiddelde tijd in % (lager is beter)
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
6,9
HP Pavilion x360 14-ba183nd Ci5-8250U
8,1
Acer Spin 5 Ci5-8250U
9,1
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
10,8
Asus VivoBook S15 Ci5-8250U
11,9
Asus Zephyrus GM501G GF GTX 1070 Ci7-8750H
12,1
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
23,0
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
23,0
Microsoft Surface Book 2 13,5" GF GTX 1050 Ci7-8650U
24,7
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
26,5

De 15"-Surface Book 2 doet het dankzij zijn actieve koeling in ieder geval beter dan de 13,5"-Surface Book 2, die het met passieve koeling moet stellen en onder belasting van Blender flink terug moet klokken. Maar we hadden toch een stuk meer van de actief gekoelde Surface Book verwacht. De cpu throttelt behoorlijk, waardoor de rendertijd na een half uur 23 procent langer is dan tijdens de eerste run.

Gpu: GTX 1060 in je convertible

Het kwam al een paar keer voorbij; de gpu in de 15"-versie van de Surface Book 2 is een GTX 1060 van Nvidia. Dat is een behoorlijke upgrade ten opzichte van de GTX 1050 in de 13,5"-uitvoering en maakt de convertible geschikt voor allerhande 3d-acceleratie, waaronder natuurlijk het spelen van games. Om te zien hoe dat uitpakt, hebben we een aantal benchmarks gedraaid, te beginnen met 3DMark.

  • 3DMark Cloud Gate
  • CG Graphics
  • CG Physics
  • Fire Strike
  • Time Spy
3DMark Cloud Gate
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Asus Zephyrus GM501G GF GTX 1070 Ci7-8750H
32.359
Asus ROG GL502VM GF GTX 1060 (1280c) Ci7-6700HQ
23.009
Asus ZenBook Pro UX550VE GF GTX 1050 Ti Ci7-7700HQ
22.669
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
21.764
Asus Strix FX502VM GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
17.875
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
17.398
Microsoft Surface Book 2 13,5" GF GTX 1050 Ci7-8650U
17.070
Apple MacBook Pro 2017 Rad. Pro 555 Ci7-7700HQ
16.914
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
14.493
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
11.325
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
9.484
Microsoft Surface Book GF GTX 965M Ci7-6600U
9.184
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
8.552
Acer Spin 5 Ci5-8250U
8.213
Asus VivoBook S15 Ci5-8250U
7.864
HP Pavilion x360 14-ba183nd Ci5-8250U
6.744
3DMark Cloudgate - Graphics
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Asus Zephyrus GM501G GF GTX 1070 Ci7-8750H
97.977
Asus Strix FX502VM GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
79.674
Asus ROG GL502VM GF GTX 1060 (1280c) Ci7-6700HQ
69.343
Asus ZenBook Pro UX550VE GF GTX 1050 Ti Ci7-7700HQ
50.406
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
41.652
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
36.213
Microsoft Surface Book 2 13,5" GF GTX 1050 Ci7-8650U
30.106
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
25.383
Apple MacBook Pro 2017 Rad. Pro 555 Ci7-7700HQ
25.225
Microsoft Surface Book GF GTX 965M Ci7-6600U
15.538
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
15.345
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
10.170
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
9.708
Acer Spin 5 Ci5-8250U
9.404
Asus VivoBook S15 Ci5-8250U
8.237
HP Pavilion x360 14-ba183nd Ci5-8250U
7.494
3DMark Cloudgate - Physics
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Asus Zephyrus GM501G GF GTX 1070 Ci7-8750H
9.760
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
8.148
Apple MacBook Pro 2017 Rad. Pro 555 Ci7-7700HQ
7.856
Asus ZenBook Pro UX550VE GF GTX 1050 Ti Ci7-7700HQ
7.748
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
7.673
Asus ROG GL502VM GF GTX 1060 (1280c) Ci7-6700HQ
6.892
Asus VivoBook S15 Ci5-8250U
6.790
Microsoft Surface Book 2 13,5" GF GTX 1050 Ci7-8650U
6.786
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
6.173
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
6.038
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
5.909
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
5.794
Acer Spin 5 Ci5-8250U
5.691
HP Pavilion x360 14-ba183nd Ci5-8250U
4.996
Asus Strix FX502VM GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
4.812
Microsoft Surface Book GF GTX 965M Ci7-6600U
3.778
3DMark Fire Strike (graphics)
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Asus Strix FX502VM GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
11.390
Asus Zephyrus GM501G GF GTX 1070 Ci7-8750H
11.379
Asus ROG GL502VM GF GTX 1060 (1280c) Ci7-6700HQ
11.286
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
10.813
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
7.301
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
6.013
Microsoft Surface Book 2 13,5" GF GTX 1050 Ci7-8650U
5.730
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
2.301
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
1.138
HP Pavilion x360 14-ba183nd Ci5-8250U
901
3DMark Time Spy - Graphics
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Asus Zephyrus GM501G GF GTX 1070 Ci7-8750H
4.854
Asus ROG GL502VM GF GTX 1060 (1280c) Ci7-6700HQ
3.575
Asus Strix FX502VM GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
3.512
Microsoft Surface Book 2 15" GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
3.074
Asus ZenBook Pro UX550VE GF GTX 1050 Ti Ci7-7700HQ
2.369
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
2.043
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
1.732
Microsoft Surface Book 2 13,5" GF GTX 1050 Ci7-8650U
1.618
Apple MacBook Pro 2017 Rad. Pro 555 Ci7-7700HQ
1.134
HP Envy x360 15-bq100nd Ryzen 5 2500U
772
Dell XPS 13 9370 Ci5-8250U
375
HP Pavilion x360 14-ba183nd Ci5-8250U
373
Dell Inspiron 13 7370 Ci7-8550U
354

Op laptops draaien we altijd 3DMark Cloud Gate en die laat een wat matige score zien voor een convertible met een GTX 1060. Zeker de graphics-score zou in de buurt van die van de Asus FX502 en GL502 moeten liggen, maar dat is niet het geval. We hebben deze test meer dan eens gedraaid en we zijn er nog niet achter waarom de score laag blijft, te meer omdat we in Fire Strike en Time Spy wel scores halen die in de buurt liggen van de andere GTX 1060-laptops. Ook in de drie games die we getest hebben, lijkt de Surface Book 2 op het eerste gezicht niet langzaam te zijn.

  • GTA:V
  • Rise of the Tomb Raider
  • Dragon Age - Ultra
  • Dragon Age - High
GTA V - 1920x1080 - Ultra - 4xMSAA
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Asus Strix FX502VM GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
65,6
Microsoft Surface Book 2 15" (best) GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
60,5
Asus ROG GL502VM GF GTX 1060 (1280c) Ci7-6700HQ
60,4
Microsoft Surface Book 2 15" (better) GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
55,7
Asus ZenBook Pro UX550VE GF GTX 1050 Ti Ci7-7700HQ
40,5
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
34,8
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
29,4
Rise of the TR - DX12 - 1920x1080 - Very high
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Asus Zephyrus GM501G GF GTX 1070 Ci7-8750H
89,1
Asus ROG GL502VM GF GTX 1060 (1280c) Ci7-6700HQ
72,3
Asus Strix FX502VM GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
65,8
Microsoft Surface Book 2 15" (best) GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
59,2
Microsoft Surface Book 2 15" (better) GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
50,3
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
38,4
Asus ZenBook Pro UX550VE GF GTX 1050 Ti Ci7-7700HQ
36,4
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
26,1
Dragon Age: Inquisition - 1920x1080 - Ultra
Laptop Videochip Cpu/soc Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Asus Zephyrus GM501G GF GTX 1070 Ci7-8750H
83,3
Asus ROG GL502VM GF GTX 1060 (1280c) Ci7-6700HQ
52,0
Microsoft Surface Book 2 15" (best) GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
49,4
Microsoft Surface Book 2 15" (better) GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
48,6
Asus Strix FX502VM GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
47,4
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
27,6
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
24,4
Dragon Age: Inquisition - 1920x1080 - High
Laptop Videochip Cpu/soc Minimum- / Gemiddelde framerate in fps (hoger is beter)
Asus Zephyrus GM501G GF GTX 1070 Ci7-8750H
97,2 118,0
Asus Strix FX502VM GF GTX 1060 (1152c) Ci5-7300HQ
63,5 83,5
Microsoft Surface Book 2 15" (best) GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
60,6 77,4
Microsoft Surface Book 2 15" (better) GF GTX 1060 (1280c) Ci7-8650U
59,3 77,1
HP Spectre x360 15-ch025nd Ci7-8705G
40,7 48,8
Microsoft Surface Book 2 13,5" GF GTX 1050 Ci7-8650U
36,2 41,1
Medion Erazer P6689 GF GTX 1050 Ci5-8250U
36,4 40,8

In GTA:V halen we bijvoorbeeld netjes gemiddeld 60fps. Tijdens het testen hadden we het energieprofiel op 'best performance' gezet, om alles uit de kast te halen. Opvallend genoeg blijkt op die instelling de energiehonger van de Surface Book 2 groter te zijn dan wat de bijgeleverde 102 watt-adapter kan leveren. Het resultaat: een langzaam leeglopende accu, terwijl de laptop gewoon aan de lader hangt. Dat is erg slordig van Microsoft en betekent eigenlijk dat je niet al te zwaar kunt gamen als je je acculading op peil wilt houden.

Een oplossing is om het energieprofiel een tikje lager te zitten, waardoor je op 'better performance' uitkomt. Dat merk je echter ook in je framerates, hoewel de mate waarin per game verschilt. In GTA ga je er acht procent op achteruit, maar in Rise of the Tomb Raider zelfs vijftien. Dragon Age is alweer een wat oudere game en we vermoeden dat de cpu-belasting in dat spel lager is, waardoor het zuinigere energieprofiel geen significant lagere framerates oplevert.

Ssd

De ssd in de Surface Book 2 is een Samsung MZFLW256HEHP, wat een variant op de Samsung 960 Evo- of PM961-ssd lijkt te zijn. We onderwerpen de ssd aan de Storage-test van PCMark, maar kunnen eigenlijk de score al wel raden.

  • PCMark Storage 2.0 - Score
  • PCMark Storage 2.0 - Bandbreedte
PCMark Storage 2.0 - Score
Laptop HDD / SSD Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Asus ZenBook Pro UX550VE Samsung PM961 1TB
5.056
HP Spectre x360 15-ch025nd Toshiba KXG50PNV2T04
5.054
HP Envy x360 15-bq100nd Samsung PM961 256GB
5.042
Dell XPS 13 9370 Samsung PM961 256GB
5.034
Microsoft Surface Book 2 13,5" Samsung MZFLW1T0HMLH
5.029
Apple MacBook Pro 2017
5.028
Asus Zephyrus GM501G Samsung SM961 512GB
5.022
Microsoft Surface Book 2 15" Samsung MZFLW256HEHP
5.008
Microsoft Surface Book Samsung MZFLW1T0HMLH
4.960
Medion Erazer P6689 Liteon CV1-DB256
4.927
Asus VivoBook S15 Sandisk SD8SN8U256G
4.899
HP Pavilion x360 14-ba183nd Sandisk X400 256GB
4.893
Dell Inspiron 13 7370 Micron 1100 256GB
4.886
Acer Spin 5 SK Hynix SC308 256GB
4.866
Asus Strix FX502VM SK Hynix SC308 128GB
4.771
PCMark Storage 2.0 - Bandbreedte
Laptop HDD / SSD Gemiddelde doorvoersnelheid in MB/s (hoger is beter)
Asus ZenBook Pro UX550VE Samsung PM961 1TB
445,19
HP Spectre x360 15-ch025nd Toshiba KXG50PNV2T04
428,50
Asus Zephyrus GM501G Samsung SM961 512GB
410,30
HP Envy x360 15-bq100nd Samsung PM961 256GB
406,28
Dell XPS 13 9370 Samsung PM961 256GB
370,63
Apple MacBook Pro 2017
352,41
Microsoft Surface Book 2 13,5" Samsung MZFLW1T0HMLH
349,46
Microsoft Surface Book 2 15" Samsung MZFLW256HEHP
313,95
Microsoft Surface Book Samsung MZFLW1T0HMLH
301,99
Medion Erazer P6689 Liteon CV1-DB256
206,72
Asus VivoBook S15 Sandisk SD8SN8U256G
189,99
HP Pavilion x360 14-ba183nd Sandisk X400 256GB
183,77
Dell Inspiron 13 7370 Micron 1100 256GB
176,00
Acer Spin 5 SK Hynix SC308 256GB
167,12
Asus Strix FX502VM SK Hynix SC308 128GB
131,45

De nvme-ssd in de Surface Book onderscheidt zich duidelijk van het rijtje sata-ssd's, dat tot aan de Medion P6689 loopt. In vergelijking met de 'echte' PM961-ssd's is het exemplaar in de Surface Book 2 wat langzamer, al merk je daar in het dagelijks gebruik niets van.

Scherm en accuduur

De schermen van Surface-apparaten zijn al jaren erg goed te noemen. Ze hebben over het algemeen een hoge resolutie, hebben een hoog contrast en zijn goed gekalibreerd. Bij de 15"-uitvoering is weer gekozen voor een hoge resolutie met een beeldverhouding van 3:2. Dat is een stukje 'vierkanter' dan je gewend bent van de meeste 16:9-laptops, maar voor bijna alle content vinden we de extra verticale ruimte prettig werken. Het scherm heeft, net als 4k-tv's 2160 pixels in de hoogte, maar 3240 pixels in de breedte. De pixeldichtheid is ongeveer even hoog als bij de 13,5"-uitvoering en dat levert een mooi, scherp beeld op.

  • Schermhelderheid
  • Contrast (max. helderheid)
Schermhelderheid
Laptop Schermdiagonaal Resolutie Gemiddelde helderheid in cd/m² (hoger is beter)
Microsoft Surface Book 13,5" 3000x2000
450
Dell XPS 13 9370 13,3" 1920x1080
450
Microsoft Surface Book 2 15" 15" 3240x2160
409
Microsoft Surface Book 2 13,5" 13,5" 3000x2000
386
HP Spectre x360 15-ch025nd 15,6" 3840x2160
322
Asus ZenBook Pro UX550VE 15,6" 1920x1080
316
Asus Strix FX502VM 15,6" 1920x1080
288
Medion Erazer P6689 15,6" 1920x1080
267
HP Envy x360 15-bq100nd 15,6" 1920x1080
220
Contrast (max. helderheid)
Laptop Schermdiagonaal Resolutie Gemiddelde contrast in verhouding (hoger is beter)
Microsoft Surface Book 13,5" 3000x2000
1748:1
Microsoft Surface Book 2 13,5" 13,5" 3000x2000
1676:1
Microsoft Surface Book 2 15" 15" 3240x2160
1626:1
HP Envy x360 15-bq100nd 15,6" 1920x1080
1556:1
Dell XPS 13 9370 13,3" 1920x1080
1507:1
HP Spectre x360 15-ch025nd 15,6" 3840x2160
1261:1
Asus ZenBook Pro UX550VE 15,6" 1920x1080
1151:1
Asus Strix FX502VM 15,6" 1920x1080
991:1
Medion Erazer P6689 15,6" 1920x1080
984:1

Dat het beeld er mooi uitziet, wordt nog eens versterkt door de relatief hoge helderheid en het contrast, zoals blijkt als we het scherm doormeten met onze SpectraCal C6-colorimeter en CalMAN 5-software. De meting valt op beide vlakken een tikje lager uit dan bij de 13,5"-Surface Book, maar voor een helderheid van meer dan 400cd/m² en een contrast van meer dan 1600:1 hoeft de Surface zich allerminst te schamen.

Microsoft Surface Book 2 srgbMicrosoft Surface Book 2 srgb

Ook als het om kleurweergave gaat, doet de Surface Book 2 het heel goed. De gemiddelde gammawaarde had iets hoger mogen zijn, maar de afwijking is zo klein dat je die waarschijnlijk met het blote oog niet zult zien. De Surface Book 2 15" heeft naast de srgb-modus een 'enhanced'-modus, waarmee het scherm meer verzadigde kleuren kan weergeven, wat er mooi uitziet, maar niet binnen de srgb-kleurruimte past.

Accuduur

De Surface Book 2 is voorzien van twee accu's; een in de tablet en een in het dock. Die in de tablet heeft een capaciteit van 23Wh, terwijl die in het dock 67Wh groot is. We hebben de tablet los en in het dock getest, en het resultaat is een uitstekende accuduur van meer dan zestien uur bij het kijken van video, terwijl je tijdens browsen meer dan elf uur haalt. Het verschil tussen browsen en het kijken van video is bij de meeste laptops kleiner, maar Microsoft heeft de Surface Book 2 blijkbaar geoptimaliseerd voor video. Dat was bij de 13,5"-Surface Book 2 ook het geval.

  • Browsen
  • Video
  • PCMark 8
  • PCMark 8 (accu)
  • Laadtijd
Accutest browsen 2013 (180cd/m²)
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Dell XPS 13 9370 52Wh
12u25m
Microsoft Surface Book 2 13,5" 75Wh
11u37m
Microsoft Surface Book 2 15" 90Wh
11u18m
Asus ZenBook Pro UX550VE 73Wh
10u55m
Microsoft Surface Book 79Wh
10u
HP Spectre x360 15-ch025nd 84Wh
7u49m
Medion Erazer P6689 44Wh
6u22m
HP Envy x360 15-bq100nd 55,8Wh
5u58m
Apple MacBook Pro 2017 76Wh
4u50m
Asus Strix FX502VM 63Wh
3u20m
Microsoft Surface Book 2 15" (tablet) 90Wh
1u56m
Asus Zephyrus GM501G
1u32m
Accutest video 2013 (180cd/m²)
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Microsoft Surface Book 2 15" 90Wh
16u31m
Microsoft Surface Book 79Wh
15u26m
Microsoft Surface Book 2 13,5" 75Wh
15u13m
Dell XPS 13 9370 52Wh
12u25m
HP Spectre x360 15-ch025nd 84Wh
9u52m
Asus ZenBook Pro UX550VE 73Wh
9u35m
Medion Erazer P6689 44Wh
6u30m
Microsoft Surface Book 2 15" (tablet) 90Wh
5u10m
HP Envy x360 15-bq100nd 55,8Wh
4u55m
Asus Strix FX502VM 63Wh
3u40m
PCMark 8 creative conv.
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (hoger is beter)
Microsoft Surface Book 2 13,5" 75Wh
6u47m
Microsoft Surface Book 2 15" 90Wh
5u18m
Microsoft Surface Book 79Wh
5u1m
Dell XPS 13 9370 52Wh
4u7m
Asus ZenBook Pro UX550VE 73Wh
3u59m
HP Envy x360 15-bq100nd 55,8Wh
3u28m
Apple MacBook Pro 2017 76Wh
3u21m
HP Spectre x360 15-ch025nd 84Wh
3u18m
Medion Erazer P6689 44Wh
2u40m
Asus Strix FX502VM 63Wh
1u57m
Microsoft Surface Book 2 15" (tablet) 90Wh
1u41m
Asus Zephyrus GM501G
1u
PCMark 8 Creative conventional (accu)
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde score in punten (hoger is beter)
Asus Zephyrus GM501G
4.257,00
Asus Strix FX502VM 63Wh
3.657,00
Apple MacBook Pro 2017 76Wh
3.624,00
HP Spectre x360 15-ch025nd 84Wh
3.619,00
Asus ZenBook Pro UX550VE 73Wh
3.486,00
Medion Erazer P6689 44Wh
3.297,00
Dell XPS 13 9370 52Wh
3.176,00
Microsoft Surface Book 2 15" 90Wh
2.650,00
Microsoft Surface Book 2 13,5" 75Wh
2.543,00
Microsoft Surface Book 79Wh
2.529,00
HP Envy x360 15-bq100nd 55,8Wh
2.489,00
Microsoft Surface Book 2 15" (tablet) 90Wh
2.471,00
Laadtijd
Laptop Accucapaciteit (Wh) Gemiddelde tijd in uren en minuten (lager is beter)
HP Envy x360 15-bq100nd 55,8Wh
2u10m
Asus Strix FX502VM 63Wh
2u35m
Microsoft Surface Book 2 15" (tablet) 90Wh
2u40m
Asus ZenBook Pro UX550VE 73Wh
2u40m
Dell XPS 13 9370 52Wh
2u43m
Microsoft Surface Book 79Wh
2u45m
Microsoft Surface Book 2 13,5" 75Wh
2u46m
HP Spectre x360 15-ch025nd 84Wh
2u47m
Microsoft Surface Book 2 15" 90Wh
2u58m

In de PCMark-test, die nog wat zwaarder is dan de video- en browsetest, komen we ook wat lager uit dan bij de 13,5"-uitvoering en kunnen we ruim vijf uur noteren.

Conclusie

De 15"-Surface Book 2 heeft een nieuw formaat voor de Surface Book-serie en biedt meer dan alleen een groter scherm. Er is namelijk standaard 16GB geheugen aanwezig en, misschien wel belangrijker, een GTX 1060-gpu. Dat maakt de Surface Book 2 in een klap nog veelzijdiger, want behalve als tablet en als gewone laptop kun je hem gebruiken als gamelaptop.

Als de belasting van de hardware echter omhooggaat, blijkt Microsoft wel wat steken te laten vallen. Op het hoogste energieprofiel loopt de accu leeg tijdens het gamen, ook als de stekker erin zit. Bovendien kan de processor behoorlijk warm worden en zichzelf daarmee flink terugklokken. Als tweakers willen we het onderste uit de kan halen terwijl de accu opgeladen blijft en bovendien zien we liever niet dat de cpu zich al te ver terugklokt tijdens langdurige belasting.

Die prestaties zijn jammer en overschaduwen de rest van de convertible, die is zoals we dat van Microsoft gewend zijn. De magnesiumbehuizing is stevig, net als het scharnier en de koppeling met de tablet, en het scherm is scherp, heeft een hoog contrast en is superstrak gekalibreerd. Speel je geen games en draai je niet langdurig zware software die de cpu vol belast, dan zul je van de minpuntjes geen last hebben en koop je met de Surface Book 2 echt een premium-product.

Van een paar minpuntjes zal iedereen last hebben; om te beginnen is Microsoft een tijdje geleden gestopt met het leveren van een stylus bij zijn Surface-producten en dat vinden we een gemis, zeker omdat de Surface Book zich daar in notitieblokmodus erg goed voor leent. Daarnaast is de Surface Book met 2600 euro best duur en krijg je voor dat geld een vrij kleine ssd van 256GB. Zelf upgraden is niet aan te raden en de meerprijs voor een ssd van 512GB (500 euro), of 1TB (1000 euro), is wel erg hoog.

De 15"-editie van de Surface Book 2 kan veel mensen ongetwijfeld bekoren, maar die moeten dan wel vermogend zijn en bovendien het systeem niet tot zijn uiterste willen drijven. Wil je dat wel, dan zijn er genoeg andere laptops die voor minder geld meer kunnen, maar niet in een magnesium Surface-verpakking zitten.

  • 256GB (cons.)
  • 256GB (zak.)
  • 512GB
  • 1TB

Update 15:05: Er blijkt een zakelijke uitvoering van de 15" Surface Book 2 met 256GB met een jaar garantie te bestaan, naast de consumentenuitvoering met drie jaar garantie. De review en scorekaart zijn aangepast en verwijzen nu naar de consumentenuitvoering.

Lees meer

Reacties (188)

188
182
124
11
0
42
Wijzig sortering
Geen Thunderbolt 3 op een laptop in deze (prijs)categorie vind ik wel een misser. In de toekomst kun je dus geen externe GPU aansluiten.
Thunderbolt 3 kan niet doordat:
-Door dat er een U processor wordt gebruikt die maximaal 12 PCIe lanes heeft
-4 lanes worden gebruikt door de SSD.
-4 lanes door de Surface connect poort
-De laatste 4 door de Nvidia GPU zelf.

En daarbij komt dat er extra kosten komen voor de thunderbolt 3 chip.
Ik vind je beredenering verkeerd. Thunderbolt kan prima, alleen Microsoft heeft een doordachte hardwarekeuze gemaakt en er voor gekozen deze aansluiting weg te laten. Slechte keuze vind ik kijkend naar de prijs van de laptop.
Ik vind het een interessante afweging, als ze een non-ULV processor van Intel hadden genomen was het inleveren op accuduur geweest. Plus, meer warmte, dus er is meer koeling nodig, dus moet je ook concessies doen (het apparaat wordt dikker, zwaarder) en is dat gewenst?

Dat hangt van de koper af, ik heb zelf een Surface Pro i5, maar ik vind het geweldig dat het apparaat zo licht is (ik ben veel op reis) en een goede accuduur heeft. Even een kleine video maken en renderen is geen enkel probleem, ik kan er muziek mee maken in mijn DAW (ideaal met de Surface Pen)

En het is ideaal om er notities op te maken! :9

Ik denk dat als je echt heel hard wilt editen en veel videobewerking doet dat je sowieso niks aan een laptop hebt, dan levert een desktop altijd betere prestaties. Het feit dat er thermal throttling plaatsvindt, dat is een gegeven, maar niet geheel vreemd gezien de formfactor… ;)
Anoniem: 343906 @Berlinetta29 mei 2018 00:27
Spijtig! Thunderbolt 3 is echt wel interessant voor juist laptops met die 40Gbps doorvoersnelheid. Laptops worden daardoor welhaast een modulair systeem.
Dat kan maar het blijft wel jammer voor een apparaat als deze met zo'n prijs.
Zelfs al zou er wel Thunderbolt op zitten als een accu leegraakt terwijl de stekker in de stopcontact zit is de hele laptop waardeloos.

Dat lijkt me iets wat absoluut onaanvaardbaar is en een enorme engineering fout.
Vergeet niet dat een groot deel van dat stroomverbruik, dat die accu zelfs tijdens het laden leegtrekt, de dGPU is. Wanneer je via thunderbolt een eGPU gebruikt, zal dat geen issue meer zijn.

Niet dat dit het goed praat
Ja maar ik vraag me af of Microsoft niet hordes kopers trekt die terug naar de winkel gaan en klagen dat hun laptop "defect" is.

Is alleen maar koppijn ook voor Microsoft.

Ze zouden die "koppijn" ook voor lief kunnen nemen omdat het kosten bespaart maar dit zijn nu precies de dingen waardoor de gewone man computers niet begrijpt.

Microsoft creeert in feite hiermee een probleem uit het niets.
Het is voor mij in ieder geval één van de redenen om deze laptop niet aan te schaffen.
Pas maar op met wat je dan wel aanschaft. Vele laptops doen dit. Ofwel ga je stroom nemen van de batterij, ofwel ga je de prestaties verder beperken.
Een laptop met Thunderbolt drie en een razer core is dan echter wel een optie. Dat is dan ook een van de grote minpunten. Het gebrek aan Thunderbolt 3 icm de matige cpu maakt het voor deze prijs best wel een apart peoduct. Er zijn dan echter weer weinig apparaten met zo’n scherm en de hele formfactor is natuurlijk ook een pre.
Hoewel ik het met je eens ben zou ik niet zeggen dat het de laptop 'waardeloos' maakt. Ik denk dat er heel weinig mensen zijn die een surface book 2 kopen om daar AAA games op te spelen.

Daarnaast vraag ik me af hoe lang de battery life is op 100% load en de stekker erin.

Nogmaals, zeker onaanvaardbaar, en al helemaal voor €2600+, maar niet per sé waardeloos als je de doelgroep in acht neemt.
Het gaat alleen niet om gaming.

Gaming betekent dat de laptop dus zwaarder belast word als bij normaal gebruik zoals webbrowsing of tekstverwerken.

Maar wat nou als je gewoon wat zware applicaties draait?

Stel je voor dat je aan het werk bent met video editing de hele nacht omdat je met een project bezig bent en belast de laptop zwaarder als normaal en ziet de batterij langzaam achteruitgaan en op een gegeven moment je laptop helemaal uitvalt.

Hoe kan je dan spreken over een professionele laptop? Zeker voor deze prijs? En jij moet dat project die dag nog afkrijgen onder een deadline. Welk bedrijf zou zoiets accepteren?

En waarom worden de onderdelen erin gestopt als het systeem het stroomverbruik van die onderdelen niet kan bijhouden?

Dat is toch pure specs marketing dan?

[Reactie gewijzigd door Dark_man op 22 juli 2024 14:08]

De laptop valt niet uit.

De accu loopt terug, omdat de CPU + GPU meer dan 100W verbruikt, wat het maximum is van USB-C PD.

Dus als de accuspanning laag is wordt de laptop gewoon iets meer getrottled, waardoor je (zoals Tweakers al zegt) 8-15% performance verliest.
Ik bedoel meer te zeggen dat bij de meeste workloads er geen continue load op het apparaat staat zoals bij gaming het geval is. Daarnaast is het ook geen 'pure specs marketing'; de specs zitten er daadwerkelijk in, en zijn voor een erg lange tijd ook 100% te benutten. Er zijn genoeg apparaten waarbij 100% van de specs maar voor een paar minuten te gebruiken zijn omdat de thermals niet op orde zijn.

Nogmaals, ik wil het niet goedpraten. Er is een erg simpele oplossing voor een stom probleem, wat voor dit apparaat niet acceptabel is. Het is wel het geval dat een groot gedeelte van de doelgroep er nooit last van zal hebben.
Kan mijzelf redelijk in deze review vinden, ik heb zelf een Duitse 13,5 inch versie (voordat ze in NL te koop waren). Het is een fantastisch apparaat als het werk! Maar bij een beetje belasting wordt het echter een ontzettend onding en heeft nergens meer zin in, daarnaast heb ik veel problemen met de WiFi adapter (ik schijn niet alleen te zijn). Maar het blijven pracht apparaten om te zien en de brouwkwaliteit is ongeëvenaard.
Wij hebben bij onze organisatie enkel laptops van Microsoft (Surface Pro 4/5 (voorheen 3), Surface Laptop, Surface Book 1, en binnenkort ook de book 2), en het WiFi issue komt inderdaad vaak voor.

Dit was vooral erg actief op de Surface Pro 3, echter kwam dit tijdelijk ook voor op de Surface Laptop.

Wellicht heb je hier iets aan, onderstaande verhielp bij ons vaak het issue:
https://tomssl.com/2015/0...fi-on-your-surface-pro-3/

Buiten dat om zijn de surface-platform updaters altijd zeer behulpzaam:
Surface Pro 4: https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=49498
Surface Pro 5: https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=55484
Surface Laptop: https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=55489
Surface Book: https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=49497
Surface Book 2: https://www.microsoft.com...oad/details.aspx?id=56261

Deze updaten in één keer al je drivers en firmware naar de (vaak) meest recente versie.
Dell heeft ook zo'n tool, dus dat is op zich niet uniek :*)
HP ook. Wel goed om te weten dat Microsoft dit dus ook heeft. (Ik wist het nog niet).
Ik vind steiekm toch dat dit in windows Update of de store zou moeten zitten. Drivers updaten is nog steeds een ramp namelijk.
Het ging mij om het mechanisme om in een keer alle drivers te updaten, maar ben met je eens dat dit als app in de store zou moeten zitten.
Mja ik vond het ook mooi spul en heb de 13,5 inch serieus overwogen (de 15 inch was er nog niet en zou te laat komen) maar als ik jouw post lees denk ik:

Wifi is bagger en je kan het ding niet belasten en hij is flink aan de prijs maar de behuizing is wel mooi.... laat maar.

In zo’n formfactor moet je concessies doen, maar doe er dan geen dgpu in en betere koeling, dit vind ik een slechte keuze van MS.
de dGPU veroorzaakt echter niet het problem want die zit in de dock dus die kan nooit je CPU oververhitten.
Maar het blijven pracht apparaten om te zien en de brouwkwaliteit is ongeëvenaard.
Als bouw kwaliteit in orde zou zijn dan had je geen problemen ....

[Reactie gewijzigd door j1b2c3 op 22 juli 2024 14:08]

Zou het niet meer een ontwerpfout zijn?
Hij zei 'brouw'kwaliteit. Maar ook dan raakt je opmerking kant noch wal.
Zou die leeglopende accu eventueel opgelost kunnen worden door een sterkere lader te gebruiken? Klinkt wel een beetje slordig, zeker gezien de prijs 🤔
Microsoft verkoopt inderdaad een sterkere lader, een dock, en tevens is via de USB-C poort een algemene PD-lader van 100W mogelijk. De lader die er bij zit is, uit m'n hoofd, 35W. Hij is wél lekker klein. Ik heb de GPU-loze (IGP) 13,5" variant, en heb dit soort problemen niet. Ik wou een lichtgewicht 'typemachine' die tevens een tablet is, met twee USB poorten. Hoofdreden is dat m'n 'hoofd'-werklaptop een Lenovo P70 is. Met een middenspanningstation als lader erbij. De Surface Book is puur voor onderweg, en vergaderingen (de P70 is ook vaak in z'n dockje aan het werken op een database, wat undocken natuurlijk een probleem maakt). De bouwkwaliteit van de Surface Book is inderdaad absurd hoog. Het magnesium voelt ook gewoon erg fijn, en zowel in donker als in licht is het scherm gewoon erg goed. Sowieso laat dit scherm mij een beetje met walging kijken naar het TN scherm op m'n bureau thuis... het is gewoon zó goed. Als MS een Surface Studio scherm maakte zónder de computer er in, dan had ik geweten wat ik op m'n verjaardag kreeg van mezelf. Ik zal het bookje zelf ook eens reviewen (heb de 8G/256G/i5/13,5"/IGP versie). Voor mij was 3:2 + absurde accuduur de overtuigende factor. Het is zo'n beetje de semi-ultieme develop laptop hierdoor.
AuteurPiweD Redacteur @Umbrah28 mei 2018 08:29
Bij de Surface Book 2 15" levert MS een lader van 102 watt en voor zover ik heb kunnen vinden is dat de sterkste lader die ze hebben. Ik zal het voor de volledigheid in de review toevoegen :)
Je moet 5 uur achter elkaar zwaar gamen, op high performance, om de accu 50% leeg te trekken. Als je langer dan 10 uur ononderbroken een zwaar spel speelt, dan is de lader van Surface Book 2 inderdaad de bottleneck: https://www.youtube.com/watch?v=9F8bs_THKiY

Bron: https://www.windowscentra...e-book-2-15-battery-drain

[Reactie gewijzigd door mloman op 22 juli 2024 14:08]

Dat klinkt al meteen een stuk anders dan de review hier doet voorkomen..
Ja, maar wel goed dat de reviewer dit aan stipt.
Stel je voor dat je met een dergelijke klacht op je zakelijke laptop bij je ICT-manager moet gaan klagen. :+
Klopt, maar blijkbaar is dit dus redelijk standaard bij laptops/tablets met zulke procs en gpu's.. Nu doet de review het voorkomen alsof dit alleen bij de surface zo is.
Maar schakelen die ook zoveel terug in snelheid? Want hier wordt opladen en performance steeds apart besproken maar dat hangt natuurlijk samen: Terugschakelen in snelheid zorgt voor minder warmte, maar ook voor minder stroomverbruik, en tegelijkertijd blijft er meer stroom over om de accu tussendoor op te laden.

Persoonlijk vind ik het erg jammer dat na al die jaren laptops (en dergelijke, van welk merk dan ook) nog steeds een soort van kreupel zijn by design ontworpen, omdat men zo nodig een lekker plat uiterlijk wil laten zien.

Grote kans dat een halve centimeter dikker ontwerp met een een betere warmte-afvoer al deze problemen op zou lossen.
Deze laptops bestaan ook, game-laptops! Dit is voor een andere doelgroep, een gamelaptop heeft zover ik weet nooit (tot zeer zelden) penondersteuning, laat staan een touchscreen... Niet iedereen is heel de dag aan het gamen of renderen? Editen in Adobe Premiere Pro CC is zelfs met mijn Surface Pro geen probleem, renderen duurt wat langer. Maar zie jij jezelf al stukken van een half uur 4K renderen op een mobiel apparaat? :+
Computers maakten decennia lang jaar op jaar stevige vooruitgang en als je ziet wat er al jaren op een iPad kan qua video editing, zelfs al in 4K als ik het goed begrijp, zou ik niet weten waarom een hybride laptop van 4x zo duur niet deftig in 4K zou kunnen renderen.
Op een iPad? Weet je wat een iPad Pro 10.5 inch kost met toetsenbord en pen? Ook 1100 euro hoor, dan ben je niet slecht met een Surface Pro waar je voor eveneens 1100 euro een toetsenbord met touchpad, volledig Windows 10 en alle desktop-apps op kan werken hoor...

En nee, ik heb geen interesse in de nieuwe iPad 2018, want ik type niet op een touchscreen, daar hebben we een toetsenbord voor, zodat je voelt waar je je vingers neerzet! :+
Je hebt geen Pro nodig daarvoor.

Maar ik zit zelf ook liever achter een desktop met een echt ramplankje. Ik heb een iPad liggen maar mijn vrouw speelt er games op :+
Ja ik zit ook liever achter een desktop met een deftig 3:2 scherm of 16:10, maar dat is echt niet mogelijk in de trein of in het vliegtuig... En als ik een verslag wil uitbrengen moet ik toch echt een toetsenbord hebben ;)
Jee dat valt dus echt wel mee, als je meer games speel dan dat koop je toch een dedicated game systeem. Bij dit is vooral leuk dat je er ook mee kan gamen.
En wat als de accu niet helemaal vol is als je begint met gamen? ;)
Het kan zijn dat ik inmiddels te oud ben om de tijd vrij te kunnen/willen maken om langer dan een uur of 3 achter elkaar te gamen ( en dan ook nog niet eens dagelijks) dus deze battery drain is voor mij dan al geen probleem.
Wat me wel triggert is het teruglopen van de prestaties onder zware belasting.
Ik ben nu op op zoek naar een geschikte all-rounder en ondanks het gelikte uiterlijk van deze SB2 en het bescheiden gewicht denk ik dat er voor een lager budget beter presterende laptops op de markt zijn.
De dock laadt veel minder snel dan de normale lader. Gamen op de 15" met de dock als lader = 20 a 30 % batterij weg in een uur (ik spreek uit ervaring)
Het eigenlijk een gewoon desktopkaart wat erin zit. Sterkere lader zit er denk ik niet in. Aangezien dit dit behoorlijk is en denk ik van connector moeten veranderen (apparaat opnieuw ontwerpen) om dit te kunnen doen.

Je zit er ook nog mee dat de i7 (in het scherm zelf) voorzien moet worden van extra stroom.

[Reactie gewijzigd door Berlinetta op 22 juli 2024 14:08]

nVidia maakt geen andere kaarten meer. Sinds de 10x0 kaarten worden geen specifieke mobiele GPUs meer gemaakt zoals voorheen. Het doel is net om indien de koeling en de voeding het toestaan een evenwaardige kracht te kunnen leveren als op de desktop.
Sinds de introductie van de 1000 series kaarten zijn er varianten van 1060/1070/1080 met Max-Q gekomen.
Dit zijn in feite gewoon de normale kaarten maar dan zo ontworpen dat het in een kleinere form factor past met slechts 10% prestatieverlies.

Max-Q is geloof ik de vervanger van de M (mobile) kaarten die de vorige generatie GPU's hadden.
Je lost het op door je energie settings niet aan te passen naar performance :Y)
Dat is geen oplossing, dat is een workaround :|
Jammer dat er in de review geen aandacht is voor hoe 'erg' de drain is tijdens het gamen. Als je 5 uur achter elkaar een zware game speelt, high performance, dan raakt de accu slechts 50% leeg (mits de lader is aangesloten). Dus je moet 10 uur lang, zonder onderbreking, zwaar gamen voordat je van dit 'probleem' last hebt. IMO echt een non-issue.

Bron: https://www.windowscentra...e-book-2-15-battery-drain
Mogelijk, maar als je laptop op 10% staat en je begint te gamen, betekent dat dus dat je niet een al te lange speelsessie kan hebben. Don't get me wrong, ik vind het een mooi apparaat, en als ik geen Macbook zou hebben zou ik waarschijnlijk deze halen (met een hackintosh ofzo, aangezien ik Windows niet prettig vind).

Maar je moet dan "plannen" om je laptop opgeladen te hebben als je wilt gaan gamen.
Mee eens en wat na twee jaar als je accu half gaar is en nog drie keer sneller leegloopt... ik vind dit echt niet kunnen voor 2600 euro.
"Slechts" ??

We hebben het hier over een *accu die léégloopt tijdens het opladen*. We hebben het hier over een duur apparaat, niet één of andere Medion-kloon van 200 euro ... dáár zou je zoiets desnoods nog kunnen accepteren als je geen zin hebt in omruilen.

Stel dat je een boek koopt in een boekwinkel. En de helft van de bladzijden zijn onleesbaar door een drukfout. Je gaat terug naar de boekwinkel en geeft dat aan, en de verkoper zegt "oh maar dat geeft niks als de tweede helft van het boek onleesbaar is hoor, de meeste mensen haken voor die tijd tóch al af".

Een auto die trilt en onstabiel wordt als je 140 rijdt. Geeft niks, want je mag tóch maar 130 op de snelweg maximaal hier.

Iets moet doen waarvoor het gemáákt is. Zeker een apparaat wat als 'premium' in de markt wordt gezet.
De Surface Book is dus gemaakt om te gamen? Ik weet dat je fervent anti-MS bent, maar je sleept ze er soms met de haren bij. En het is nou niet bepaald alsof de andere premium-producten van bijvoorbeeld Apple daar nooit last van hebben ofzo. Dit is een probleem dat bestaat op de absolute bovengrens van prestaties en fine-tuning onder load en softwarematig op te lossen. Dat throttelen is goeddeels Intel's fout, en komt ook veel vaker voor, Apple incluis.

Premium wil niet zeggen 100% foutloos of voor 100% van alle taken geschikt. Daarom zijn er verschillende marktsegmenten met verschillende product(lijn)en.
"Absolute bovengrens" ? Nou, ik weet niet hoor, een videootje renderen of wat zware Photoshop/Lightroommacro's gaat dan dus óók niet lukken - die belasten de processor minstens net zo zwaar.

Dat er gethrottled wordt is al erg genoeg, en inderdaad kun je MS daar niet de schuld van geven. Maar accu's die tijdens het opladen onder belasting lééglopen is natuurlijk domweg stupide.

Het (eerste) linkje van Apple geeft trouwens aan dat zij dat probleem 5 jaar geleden al opgelost hebben en dat het met nieuwe(re) opladers niet meer gereproduceerd kan worden..

Oplossing: MOAR POWER!
Nee, niks daarvan. Ik citeer jou:
Er is ook echt maar één bedrijf dat dat voor elkaar weet te krijgen 😂😂
Apple wist het dus ook voor elkaar te krijgen. En ongetwijfeld Dell, HP, Lenovo etc. ook wel op een bepaald punt met een bepaald model. Mijn punt is: Dit product is splinternieuw, het is nu aan MS om deze fout op te lossen. Een revisie, een firmware update, een recall/omruil op de oplader, who knows. Alleen de anti-MS trolls gaan met merkgerelateerde modder smijten.
rendering zoals jij het aanhaalt zal ofwel de CPU ofwel de GPU belasten. Bij games zit je vaak met een belasting op alle twee. En dat maakt wel degelijk een groot verschil.

En het is zeker niet de eerste laptop waarbij je de accu onder belasting kunt zien leeglopen. Al is dat meestal op te lossen door een zwaardere voeding erbij te nemen. Bij deze laptop is dat evenwel niet nodig. Maar dan moe je heel even gaan redeneren: welke laptop gaat meer rekenkracht leveren: 1 die bij een maximale belasting en 65W lader zijn batterij niet nodig heeft of 1 die bij een 100W lader wel zijn batterij nog mee gebruikt.
Ligt aan de throttling, me dunkt.
Een game is niet 'een beetje belasting'.
Dat is niet om goed te praten dat het ding niet voldoende laadt tijdens het draaien van zware games, maar iets zegt mij dat dit apparaat niet met deze belasting in het achterhoofd gemaakt is.

Ik gok dat mede gezien de prijs zakelijk gebruik meer voor de hand ligt, met als zwaarste acties af en toe eens wat render-acties of wat 3D modeling.
Ook in een creatief proces is de laptop niet 100% van de tijd druk; de gebruiker zal tussendoor ook willen nadenken, bekijken en delen.

M.a.w.: ķan best wel eens een superlaptop zijn, alleen niet heel erg geschikt als zware game-laptop.
Het zal niet alleen bij games zijn, als je video wilt renderen of 3d, dan zal het precies hetzelfde zijn.

Beetje sneu voor zo'n prijs, helemaal omdat de I7 versies van de vorige Surface machines allemaal hetzelfde euvel hadden: terugklokken van de i7 onder load. Waardoor de machine enorm veel herrie maakt en niet vooruit te branden is.
‘Niet vooruit te branden’ is fel overdreven. 25% reductie volgens Notebook Check in Cinebench multithread (zowat enigste benchmark die alle cores kan belasten op 100%)

Als ik exporteer in lightroom of premiere pro worden mijn cores verre van 100% belast. Wie weet kan je dus in de praktijk best wel erg lang exporteren alvorens ze cpu te warm wordt.

Gamen moet je op dit toestel niet done, het Panasonic lcd-scherm is alles behalve bedoelt voor games. Daar is de responsetijd veel te laag voor.

Het naar beneden klokken van een cpu is niet altijd crimineel. Uw systeem wordt er ook efficienter van = meer rekenkracht per watt vebruik. Wat op zich logisch stap is in een aparaat waar zuinigheid, lage temperaturen en stille werking en laag gewicht net iets belangrijker zijn dan ruwe rekenkracht.

In de realiteit staat uw laptop dus ook gewoon op standaard modus en niet op doe performance mode.

Een ‘zuinigere’ I5 er in prikken kan, maar dan heb je een systeem dat continu 25% trager is. Een I7 kan tenminste pieken op 4-cores als het moet, soms is 10seconden al genoeg om je verder te helpen.

Microsoft heeft een krachtige supperdunne tablet/laptop gemaakt met een originele vormfactor. Het is erg duidelijk dat dit geen gamelaptop of workstation is.

Wat mogelijk wel een fout is, is om niet de 1060 Q-max te kiezen. Dat is de mobiele versie (gtx 1060M als
Je wil) versie van desktop kaart. Met een TDP van 60-70 watt zijn die opmerkelijk zuiniger dan de desktopvariant die makkelijk boven de 100watt piekt.

Wetende dat dat de bijgeleverde lader maar 102watt (95effectief) kan leveren met totale focus op efficientie lijkt een 1060Q-max een veel logischere keuze.

Al bij al zijn het trade offs. Nu koop je een werkbare mix tussen snelheid en efficientie in een unieke verpakking. Indien Microsoft een dikke koeling en een zwaardere lader had voorzien was de review nog veel negatiever want dan was het geheel te zwaar voor dagelijks gebruik, de tablet te dik, het scherm top-heavy en schiet het geheel zijn doel voorbij.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 22 juli 2024 14:08]

Gamen moet je op dit toestel niet done, het Panasonic lcd-scherm is alles behalve bedoelt voor games. Daar is de responsetijd veel te laag voor.
Hangt toch echt van het spel af.
Je rendert dan ook niet heel de tijd. Dat de batterij een paar procentjes achteruit loopt tijdens een kwartiertje renderen, dat is er zo weer bij in het volgende half uur editen/modelleren.

Ik heb het ook met men Macbook uit 2011, prachtig apparaat en was ook eerst ongerust door het terug lopen, maar uiteindelijk in de afgelopen 7 jaar heeft het mij nooit met een lege batterij gezet.
Ehm. Het is niet ongebruikelijk om enkele uren te renderen i.p.v. Een kwartiertje.
Anoniem: 310408 @pim28 mei 2018 11:36
Ehm. Het is niet ongebruikelijk om enkele uren te renderen i.p.v. Een kwartiertje.
Op een laptop? Ik denk dat je dan echt de verkeerde hardware hebt.
Ik ben geen professional.. Maar als iemand 3d aan het leren is, kan het goed zijn dat het renderen van een frame 1 minuut duurt.. 10 seconden = 300 minuten = 5 uur rendertijd.
Niks mis mee om 3d te leren op je laptop.
Enkele uren renderen doe ik niet echt op de laptop. Daarvoor zou ik eerder een krachtige vaste PC gebruiken met een full size gpu en goed gekoelde cpu. Het liefst nog op het einde van de dag dat ik er geen last van heb :). Laptops (en zeker convertibles als deze) zijn goed voor field work of kleinere projectjes.
Als je weg van huis bent en je moet toch een flink project uitrenderen in een ook wat zwaardere codec zoals Quicktime (ProRes) of DnXHD etc. dan zal dit toch wel langer dan een kwartiertje in beslag nemen.
Het gaat erom dat als je hem op je bureau hebt staan, aan de lader, en je hem even flink bezig wilt zetten de batterij sneller leegloopt dan de lader hem kan opladen. <- lijkt me een redelijk kritisch iets.

Plus dat de koeling dan overuren maakt en de CPU zich terugklokt.

Als mobiel apparaat is de I5 de sweetspot, deze kun je wel onder load zetten zonder dat de CPU zich terugklokt en met de koeling aan de haal gaat. Dit was bij de vorige Surface versies zo, denk dat dat ook voor deze geldt.

[Reactie gewijzigd door Sandor_Clegane op 22 juli 2024 14:08]

Natuurlijk hóórt het niet, maar als je begint met een volle of bijna volle accu, kun je volgens mij uren gamen of renderen voordat de accu echt leeg is. Zo groot is het verschil in maximaal verbruik en maximaal laadvermogen ook weer niet en de accu is groot.

En tijdens momenten van laag verbruik zal, zoals @Anoniem: 120539 een paar voorbeelden geeft, de accu ook weer optoppen.

Bij de SB1 was er niet een heel groot prestatieverschil tussen de i5 en i7, dus in de tijden dat de i7 echt een flink pak duurder was, was de i5 met dGPU de sweetspot inderdaad. De baseclock van die i7 en 2.6GHz en daar duikt ie bij mij eigenlijk nooit onder als ik lange tijd veel van hem vraag. Hij blijft na een tijdje wel hangen tussen 2.7-2.8GHz, maar een SB1 throttlet dan ook eerder vanwege TDP-overschrijding dan vanwege temperatuur. Het is verder ook 'maar' een dual-core.

Performance profile in Windows moet wel echt op z'n hoogst staan, wil er echt wat gebeuren. Op de accu Cinebench draaien op 'Betere Prestaties' ipv 'Beste Prestaties' scheelt je een derde in punten, omdat hij zijn kloksnelheid niet naar maximaal zet. Ik mag aannemen dat de benchmarks ook allemaal zo zijn uitgevoerd.
Ja maar het gaat toch niet om games?

Het gaat erom dat wanneer er daadwerkelijk gebruik gemaakt word van de hardware die in de laptop zit en dat hoeft geen game te zijn.

Stop er dan een langzamere CPU en GPU in.

Nu lijkt het meer alsof die specs er alleen maar zijn voor de show.

Zeg nou eerlijk? Dit is toch totaal onaanvaardbaar?
Ik weet echt niet of dit onaanvaardbaar is. 99.9% van de mensen die deze laptop kopen gaat dat waarschijnlijk zelf nooit merken.

Het komt trouwens ook alleen voor bij het hoogste energieprofiel, en voor zover ik weet is dat helemaal niet standaard in Windows.
Er zijn een mensen die je alles wijs kunt maar..

Lijkt me sterk dat van de 1.000 mensen die € 2.550 of meer uitgeven aan het nieuwste paradepaardje van Microsoft er maar één merkt dat de CPU / GPU niet de snelheden halen die ze op andere apparaten wél halen.
Ja, een langzamere GPU/CPU zodat je langer moet wachten op je resultaat... als dat ding toch al aan de lader hangt dan maakt het echt niet uit dat de batterij wat wordt gebruikt om voldoende stroom te leveren bij het zware werk. Van zodra de belasting terug daalt begint die weer bij te laden.
Lijkt me dat als je meer dan 2500 euro betaalt je weleens wat zware applicaties gaat draaien.

2500 euro is geen kattepis, dat geven mensen uit die er serieus op willen gaan werken.

We leven in 2018, kom op man dit soort dingen hoeven helemaal niet mogelijk te zijn.

Voor 2500 euro moet je een laptop kunnen maken die onder alle omstandigheden feilloos werkt.

Besef je wel wat 2500 euro betekent?
Én laat game laptops nu net een sub-branche zijn in de industrie.
Intels xxxxU processor versies zijn niet gemaakt om mee te gamen. Ik laat ze ook altijd links liggen als ik op zoek ben naar een Laptop. Tenzij ik weet dat de gebruiker alleen video (bekijkt), browsed en office gebruikt. Maar in dat geval vind ik een i7 al snel overkill.
Ik zie een grafisch designer als grootste niche doelgroep (al zouden ze hen best wel tegemoet kunnen komen met een gratis bijgeleverde stylus). Waarom? Vanwege de digitizer en omdat ze ten volle gebruik kunnen maken van de convertible modus. De Photoshop en Lightroom prestatietests zijn niet slecht al scoort hij niet de hoogste punten.
Benieuwd wat jouw laatste ervaring met MS hardware was? Ik heb een SB1 voor het werk en het werkt echt legendarisch! Super scherm, heerlijk toetsenbord, prima accuduur, super bouwkwaliteit. Ik heb echt niks te klagen over dit ding (ik heb nog nergens issues gehad met de wifi)

Er zijn hier zelfs al een aantal mac-mensen over, of zouden dat heel graag willen.
Heb zelf ook een Surface Book, maar moet zeggen dat Microsoft voor de prijs wel een aantal steekjes laat vallen qua QC. De backlight heeft een inconsistente brightness, m'n scherm heeft wat (lichte) backlight bleed, de behuizing krast belachelijk snel, en zo zijn er nog wel wat kleine dingetjes.

Over het algemeen is het echt de beste laptop die ik ooit gehad heb, en ik zou verder nooit meer een andere formfactor willen hebben, maar voor de prijs die ze ervoor vragen, zeker nu de tweede versie geen pen meer heeft, is er veel een beetje 'net niet'.
Ow, ik heb die ervaring totaal niet. Ik heb hem nu een goed jaar in gebruik en er zitten nog 0,0 krasjes op. En ik neem hem toch iedere dag mee naar huis, op vakantie, etc.

Wat bedoel je met de inconsistente backlight? Van het toetsenbord? Of het scherm? Bij beide niet zoveel last van eigenlijk, al moet ik zeggen dat ik de toetsenbord backlight zelden aan heb.
Bij het scherm is met dat eigenlijk nog niet opgevallen. Ik ben er erg tevreden over!

Het enige waar ik wel eens ruzie mee heb is de dock. Daar mag van mij wel eens een nieuwe van komen :) maar qua laptop heb ik gelukkig nog nergens last van.
Heb 'm nu misschien een paar weken en hij zit bij transport altijd in een goed passende laptop sleeve, maar er zitten al een paar zichtbare krassen op de achterkant en op de hinge.

Ik heb het over toetsenbord backlight, wat er bij mij niet "egaal" uitziet in daglicht. Niet dat je het dan nodig hebt, maar toch jammer.

Verder idd erg tevreden mee. Welke ervaringen heb je met het dock? Er is er namelijk atm eentje onderweg. Heb wel gemerkt dat het niet echt 2018 i/o heeft, maar voor mijn gebruik lijkt 'ie verder prima.
Ik zal het eens in de gaten houden met de toetsenbord backlight. Maar zoals gezegd gebruik ik die normaal bijna niet.

De dock werkt opzich prima, maar ik heb er nog 2 andere schermen aan hangen en hij heeft er wel eens moeite mee om dat allemaal aan te sturen. Soms flickeren alle schermen allemaal een paar keer (alsof je dock vastslaat en even reset). Dan komen af en toe ook alle vensters terug op m'n SB scherm, waarna ik ze weer terug naar de desbetreffende monitor moet slepen. Dit wisselt van 1x per week tot 10x per dag...

Ik heb zelf de i5/iGP/128gb.. Dus misschien is het ook wel dat de iGP gewoon moeite heeft met die totale resolutie :) )

Qua i/o inderdaad niet heel 2018 (geen USB-C) maar ik heb helemaal niets met zo'n connector, dus voor mij geen gemis.
Ik heb 'm eveneens en ik merk weinig van de hier genoemde nadelen. Het grootste nadeel is dat de processor het net ontbreekt aan power (de Ivy Bridge I7 in mijn oude laptop loopt rondjes rond de veel zuinigere dual core I7 van de SB) maar dat wist ik voordat ik 'm kocht (ik heb hem wel een jaar na de introductie gekocht dus de kinderziektes waren er toen al wel uit).
Wat ik me afvraag, is dat omdraaien van het scherm handig? Want je toetsenbord is ook gelijk weg. Ik heb een surface pro en ik wissel tussen pen en toetsenbord/touchpad. Dat gaat vrij makkelijk, want ik kan'm stijl achterover drukken en er dan opschrijven terwijl het toetsenbord er nog aan zit.
Ligt aan de situatie. Het is in ieder geval wel makkelijk om voor elkaar te krijgen.

Ik gebruik het vooral als we bv met een paar man brainstormen over een bepaalde pagina. Dan leg ik hem zo weg (scherm achterstevoren) en dan kun je vrolijk 'kliederen' op je scherm. Hij heeft dan stevigheid, dus hij wiebelt niet veel, en hij ligt iets hellend, dus hoef je er niet direct boven te hangen.

Maar ik gebruik het niet veel hoor.
Scherm andersom is best handig als je dingen wilt laten zien aan anderen (het scherm is dichterbij de toeschouwer ofzo, geen idee. Het 'voelt' fijner om zo te presenteren). Daarnaast vind ik het erg fijn om hem als tablet te gebruiken als ik PDFs lees, video's kijk, wat aan het browsen ben, etc.
Hun Surface-lijn nog nooit gebruikt?
Ik heb een Surface Pro 3 en werkt na 3 jaar nog steeds uitstekend. Heb ook een Lumia 920 met Windows Phone (ok, Microsoft leverde op dat moment enkel het OS) en behalve de verouderde apps is het eigenlijk een uitstekende back-up phone.
Heb ook al gespeeld met de Surface laptop (dat overigens goede relatief reviews kreeg).
Onnodig haat op MS over het feit dat de accu LANGZAAM leeg loopt tijdens het gamen op de lader. Dit zijn geen dingen die MS exclusief zijn. Ik heb hier een 2012 Apple Macbook pro met i7/GT650 , zelfde verhaal. Ik heb 5 jaar gewerkt bij een high-end design buraeu en genoeg andere laptops van verschillende merken gezien die dat ook hebben.

Jammer dat T-Net geen cijfers neer heeft gezet. In de MBP zijn geval was een uurtje of 2 gamen goed voor -10% batterij. Niet echt een ramp in mijn ogen.

Helaas anno 2018 wil men steeds dunner ontwerpen, met thermal-throttling als gevolg. Soms is het inderdaad logischer om er mindere hardware in te stoppen als je thermal-solution niet top is. Maar dat verkoopt dan weer niet. En vaak hebben mensen maar power nodig in snelle bursts. Dus is het net-resultaat alsnog een snellere werk-ervaring dan langzamere, niet throttled hardware.

Graag had ik wat extra punten in het review gezien of historishe zaken zijn opgelost. Is de extra USB poort op de compacte lader nu eindelijk bruikbaar om een smartphone mee op te laden ? Dit is al generaties lang niet zo met surface laders. En zorgt het hinge mechanisme nu voor minder power-draw als de unit uit staat ? (mechanisme heeft altijd stroom, zo kan je als de unit uit staat de eject knop drukken)

[Reactie gewijzigd door lithiumangel op 22 juli 2024 14:08]

Een minpunt dat terugkomt bij anderen is geen 'onnodige haat'.
Krakende plastic behuizingen zijn ook niemand exclusief maar het blijft een minpunt.
Ik ben nog nooit een laptop tegengekomen die na een paar uur intensief gebruik z'n batterij ging ontladen. Geen VAIO's, geen Zenbooks, geen MacBooks.
Thermal throtling is helemaal geen minpunt. Ooit heette het gewoon 'turbo' of 'overclocking' en klonk het nog alsof je er iets bij kreeg en kraaide er geen haan naar. Waarom zou je een processor opzettelijk langzamer laten draaien dan de thermische capaciteit toestaat?
Jij bent dus dat niet tegengekomen, maar lithiumangel ervaart dat dus zelf wel met zijn MacBook Pro, tja, wie zal ik dan toch geloven..
Dat is het punt.
Wat denk je van de professionele reviewers van Tweakers?
Welke professionele reviewers van Tweakers........
Wat had men precies anders verwacht van een GTX 1060 6GB op max performance? Als ik hier op mijn GTX 970 Heroes of the Storm of 4k hoogste settings zet dan begin ik ook de fan te horen, als ik die op 1080p zet hoor ik niets.

Niet alleen is dat een complete vlut redenatie zonder context, maar ze hebben de hybride oplossing alleen maar gebenchmarked als laptop, terwijl een hoop hardware in het los te koppelen toetsenbord zit (waaronder de GPU en een flinke accu). Benchmarks met alleen het tablet deel zijn toch minimale vereisten voor een dergelijke oplossing!?!? Als je het alleen als laptop wil gebruiken dan moet je zeer zeker niet de Surface Book nemen, MS heeft ook gewoon laptops...

Geen pen is een minpunt? What!?!? Deze zijn gewoon los te verkrijgen, zelfs bij de Surface Pro zijn er legioenen die er geen gebruik van maken, die het lastig vinden. De pen kwijt raken of de batterijen laten leeglopen in het pennetje omdat ze het nooit gebruiken... Dan ga je dat toch niet standaard toevoegen bij een touch scherm? Een zelfde onzin om dat bij een iPad Pro te eisen.

Kosten vind ik altijd een issue in een review, ik vind het zeker belangrijk om daar opmerkingen over te maken. Maar kosten prive en zakelijk zijn voor mij al twee verschillende zaken, dan heb ik het niet eens over het verschil in inkomen/omzet tussen personen. Veel mensen roepen "Een maandsalaris voor een laptop!", mijn eerste laptop was meer dan een maandsalaris van mij op dat moment. Wat als je zoveel verdient dat het een half maandsalaris is? Maakt een duur goed product iets slecht? Maakt een goedkoop bagger product iets goed?
Hihi, een 6 jaar oude macbook pro vergelijken met een splinternieuwe surfacebook :+
Waarom zou je bij een high end designbureau gaan gamen op een dergelijk systeem? Daar zitten vaak andere GPU's in dan degene die geschikt zijn om te gamen. Lijkt me eerder iets wat je neertypt om de rest van je verhaal kracht bij te zetten dan een real life situatie. Veel van onze klanten zijn high end designbureau's en ik ben nog nooit een systeem tegengekomen waarop games geïnstalleerd stonden. Daarbij plaats ik dat 'verschillende merken' verhaal ook even in perspectief want daar is veel software veel te specifiek voor.

Verder zou ik niet zo zwaar willen tillen aan het punt over gamen. Er is geen gamer die dit systeem als primair systeem gaat kopen om te gamen.
Misschien een aanrader, maar ik zou deze machine eens 1-op-1 vergeleken zien worden met een evengrote MacbookPro. Volgens mij zitten Apple en Microsoft in dezelfde Busniess vijver te vissen en is de primaire doelgroep dezelfde. Apple neigt wat meer naar de creative kant, films en foto bewerking, en MS wat meer naar de game kant.

Wat mijn mening het grote voordeel van een MS hard en software combinatie is, is dat de hard en software optimaal op elkaar afgestemd worden, iets waardoor Apple zo een grote stabiliteit heeft en ze om geroemd worden.
Precies mijn idee.

MS maakt prachtige laptops qua desgin, net als Apple, maar voor de diehard gebruiker is er wel eea op aan te merken waardoor het voor de powerusers misschien niet de beste keus zijn.

Voorts valt mij op dat veel Apple en MS klanten, steeds minder powerusers zijn, maar vooral gebruikers die vooral in de cloud werken of MS Office gebruiken. Uitzondering is natuurlijk dat er nog veel DTP-ers zijn die gebruik maken van de Apple producten.

Voor deze doelgroep is dit een prachtige laptop en die zullen weinig last hebben van de minpunten en voordeel hebben bij de pluspunten.

Dat ze voor de helft een prachtige HP Chromebook Pro kunnen kopen valt dan weer te veel uit de comfortzone.

Ook verbaast het mij dat bij de minpunten niet de afwezigheid van het numerieke keypad genoemd word. Als ik een 15" laptop zou willen hebben, dan zou ik ook een numpad willen hebben. Ruimte zat immers.

Powerusers zijn beter af met de Dell Latitudes, HP Pro-/Elitebooks of Lenovo Thinkpads.

[Reactie gewijzigd door 715289 op 22 juli 2024 14:08]

Die HP Chromebook Pro is echt alleen te vergelijken in dat het allebei laptops zijn. De Surface Book 2 biedt echt zoveel meer en als je dat niet ziet dan wens ik je veel plezier met je Chromebook :)
Lees mijn berichtje nog eens een keer.

Dat stukje wat een Surface book meer kan dan een Chromebook, maakt het gros van de gebruikters nooit gebruik van en is het design het belangrijkste element waarop de beslissing is gebaseerd.

Ik denk dat daarmee een keurig ontworpen Chromebook het beste waar voor het geld levert voor de doorsnee gebruiker die primair gebruik maakt van de browser. Slechts mijn mening.
De Surface Book is niet bedoeld voor de doorsnee gebruiker. De doorsnee gebruiker koopt een plastic laptop van 400 euro met 30 stickers en met Windows erop. De Surface Book is bedoeld voor tekenaars, artiesten, professionals en ik snap dan ook totaal niet waarom je die Chromebook erbij haalt.

Dat het gros van de gebruikers nooit alles zal gebruiken wat de Surface Book biedt weet Microsoft ook en daarom bieden ze schappelijker geprijsde producten aan zoals de Surface Laptop en Surface Pro.

[Reactie gewijzigd door Ramon op 22 juli 2024 14:08]

Wel, er is een ding waarin beide machines precies overeenkoment: het leeglopen van de accu onder zware belasting als de laptop aan de lijn ligt :-) Ik weet nog hoe verbaasd ik was toen ik merkte dat dat gebeurt met mijn 2015 15" macbook pro als ik een "make -j10" doe van Qt.
Alleen is de MacBook een echte laptop, en deze een tablet/laptop.. toch weer net even wat anders. En in tabletmode is de surface natuurlijk zeer geschikt voor de creatieve kant icm stylus.
Je kan toch wel een beetje creatiever zijn op en Surface book dan op een macbook pro. Er zit niet eens de mogelijkheid op om rechtstreeks op het scherm foto's en video te bewerken met een pen.

Ook het programmeren voor Android en Ios kan je veel beter doen op een Surface book doen dan op een Macbook, alleen al de simulator in combinatie van het touchscreen geeft je veel betere feedback van hoe je app reageert op aanraken.
De Surface Book 2 wordt door de Amerikaanse Consumentenbond / Consumer Reports en diverse tech sites afgeraden om te kopen. Om reden dat ze significant minder betrouwbaar zijn. Een kwart valt al uit binnen 2 jaar en is niet te repareren. En dat negatief koopadvies geldt ook voor alle Microsoft Surface laptops.

Hoe kan tweakers dan doodleuk een 7,5 geven. :? En geen woord hierover in het artikel ? Heel vreemd.

https://www.techzine.nl/n...t-surface-book-2-aan.html

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 22 juli 2024 14:08]

Heb je het artikel gelezen? Consumer Reports heeft de Surface book 2 nog geen eens getest. Maar nemen hun advies over van een eerdere periode. Hun negatieve advies was overigens gebaseerd op de eerste periode van de Surface book 1 en Surface 4 waarbij de oplossing van de problemen meer dan 3 maanden duurden. Deze problemen zijn daarna door Microsoft gefixt maar de cijfers uit die periode hebben wel geleid tot de negatieve statistiek. Helemaal terecht dus dat hier geen melding van gemaakt wordt.
Het je ergens gelezen dat Consumer Reports hun advies dan heeft ingetrokken ?
Het niet kopen advies van Consumer Reports geldt nog steeds en slaat op alle laptops en tablets van Microsoft.

De technische kwaliteit van de Surface lijn is volgens onafhankelijk onderzoek dermate slecht in vergelijking met de concurrentie dat het bijzonder vreemd is dat tweakers hier niets over noemt. Zo'n advies van Consumer Reports is namelijk bijzonder en verontrustend. Je kunt beter een Dell XPS of HP Spectre nemen, een veel veiliger keuze. Maar het zijn jouw centen natuurlijk.

https://www.consumerrepor...nded-by-consumer-reports/

[Reactie gewijzigd door CR2032 op 22 juli 2024 14:08]

Ik heb even een maand abonnement voor 7 dollar genomen op consumer reports. Een positief advies kan pas eind dit jaar komen als er weer gebruikers onderzoek wordt gehouden. In de test van vorig jaar deden 41.000 gebruikers mee die alle merken laptops vertegenwoordigen, het kan zijn dat er tien van 1 model hebben mee gedaan maar het kunnen er ook 1000 zijn, nergens zijn deze nummers te vinden, maar als we uitgaan van 120 verschillende modellen zoals op de site te vinden in hun eigen tests dan zou je uit kunnen gaan van 300 mensen die meededen met een Surfacebook 1 en 300 mensen met een Surface pro, 300 mensen met HP spectre etc etc.
Er zijn overigens maar 2 merken Apple en Samsung die onder 20% scoren en de rest zit op 20 of hoger qua returnrate. (dus jou koopadvies voor HP of Dell is volgens de cijfers van consumer reports ook niet positief)
De cijfers zijn op de site dus schrijnend en geven een indicatie. Maar van echte eerlijke statistiek is echt geen sprake (dit is willekeur ten top). Microsoft heeft zelf toegegeven dat de returnrate in het begin echt heel hoog was en ja dat zie dan terug in zo onderzoek, of het dan een representatief onderzoek is of een slecht product durf ik dan ook erg te betwijfelen.
Op de eigen testuitslag van de site scoort surfacebook 2 13 inch het zelfde als de macbook pro, een 7,3, de 15 inch versie is niet getest.

[Reactie gewijzigd door Six9 op 22 juli 2024 14:08]

Dat is ook het mooie aan Consumer Reports, ze zijn onafhankelijk en niet merk afhankelijk van sponsoring.
Nu krijgt Apple er daar even hard van langs met zwellende batterijen in de MacBook Pro.

Tot zij het negatieve koopadvies van Surface lijn inclusief de Book 2 zou ik niemand aanraden om er nu een te nemen. Zo'n advies wordt niet snel gegeven, dat is zeldzaam voor een hele productlijn van 1 merk. Blijkbaar is er iets grondig mis bij de fabrikant waar Microsoft deze laat maken.

Of je moet van Las Vegas en gokken houden. Ieder zijn keuze.
Jezus wat heb jij een blok voor je hoofd zeg, succes ermee

[Reactie gewijzigd door Six9 op 22 juli 2024 14:08]

Je klinkt als een fanboy die niet verder kijkt. Jammer hoor, succes ermee.
Nee hoor ik heb van allerlei soorten en merken in huis. Ja ik zou de Surfacebook graag willen hebben maar ik vindt hem veel te duur. Ik stoor me vooral als statistiek verkeerd gebruikt wordt en helemaal als er domme ganzen er blind achteraan lopen.
Microsoft heeft nog steeds niets opgelost. Als je daar een andere bron voor hebt dan hoor ik dat graag.
Waar heb je over? wat opgelost? Als je de status van consumer raport bedoelt wat kunnen ze daar aan doen? Ze werken daar met alle producten van een merk en die gooien ze op 1 hoop en laten dat een jaar staan. Het is toch belachelijk dat Dell bijvoorbeeld een slecht cijfer krijgt omdat 1 of 2 goedkope producten slecht scoren maar ondertussen ook producten hebben die het heel goed doen. Nergens in die status kan je dat terug vinden en daardoor slaat het advies nergens op. Het enige wat Microsoft aan die status kunnen doen is gebruikers aanmoedigen bij het volgende onderzoek mee te doen, maar ik denk dat consumer raport vooral mensen met een probleem aantrekt want er doen echt weinig mensen mee. Als je naar marktaandeel kijkt dan hoeven maar 50 mensen met een positief oordeel mee te doen en dan scoren ze 10%. Het is echt belachelijk hoe die cijfers daar te manipuleren zijn en naar mijn oordeel dus ook niet van waarde. Het het positief dat tweakers het oordeel niet meenemen (om terug te keren naar de oorsprong van onze discussie) Tweakers geeft 7.5, Consumer rapport een 7.3 dat lijken me terechte cijfers voor zo duur product met hier en daar een wenkbrauw.
Apple kreeg recent ook een negatief koop advies van Consumer Reports voor de MacBook Pro en heeft dit netjes opgelost. Vervolgens heeft Consumer Reports hun advies aanpast naar 'We now recommend this laptops.

Microsoft heeft echter nog steeds geen fix voor de Surface lijn. De kwaliteit van de Surface en ook de Surface Book 2 is nog steeds niet verbeterd en heeft bewezen de slechtste bouwkwaliteit van de hele markt. Het negatief koopadvies van Consumer Reports is daarmee volkomen terecht, ze zijn niet zomaar een site die wat roept.

Iedereen met een beetje gezond verstand slaat zo'n advies niet in de wind.
Je haalt twee dingen door elkaar, Consumer Reports test zelf en ze doen een onderzoek onder gebruikers. Het onderzoek onder gebruikers doen ze eens per jaar en als je daar 25% negatief op scoor krijgt je hele merk een negatief advies voor een heel jaar, zelfs als sommige producten van een merk geen problemen hebben blijft het negatieve merk advies staan, wat nu dus voor alle producten van Microsoft geld, ze vermelden hier netjes bij dat het komt door het onderzoek.
Met de eigen test gebruiken ze "alerts" en geven hier en daar een negatief koop advies gericht op het exacte model. Als de problemen opgelost zijn kunnen ze dat weghalen. Apple heeft nu 3 alerts staan bij verschillende producten, Microsoft heeft geen alert staan bij Surfacebook 2 13inch.

[Reactie gewijzigd door Six9 op 22 juli 2024 14:08]

Nope. Consumer Reports doet ook een hertest wanneer de fabrikant aangeeft dat ze de fout hebben hersteld.

"The process we followed with Apple is the same process we follow with any manufacturer when we discover a significant problem. We shared our test results with the company so it could better understand our findings and deliver a fix to consumers. Since Apple made a fix, we retested the laptops. "

https://www.consumerrepor...-recommends-macbook-pros/

Zoals hier bij Apple. Alleen ontkent Microsoft nog steeds alsof er geen problemen zijn met de Surface lijn. Dus staat het niet kopen advies nog steeds. Blijkbaar zit jij ook in dezelfde ontkenningsfase?
Precies dat leg ik toch uit, lees je eigenlijk wel. Als Apple de stempel die Microsoft heeft had gekregen dan blijft hij gewoon voor een jaar staan ondanks dat de problemen zijn opgelost.
Leuk hé, er wordt een probleem vastgesteld, daar wordt een advies op gegeven, het probleem wordt opgelost en daarna gaat men het advies niet herevalueren. Welke waarde heeft dat advies dan nog?
Consumer Reports geeft anders nog steeds een negatief advies voor de hele Surface lijn. Welke oplossing heb je het dan over of geloof je zomaar Microsoft op z'n blauwe ogen dat alles goed is?

Een eerder gelekt memo van Microsoft bevestigde de claims van Consumer Reports.
https://www.theverge.com/...reports-memo-return-rates.

Mijn grootste verbazing gaat vooral om het punt dat tweakers hier helemaal niets over meldt. De wereld is groter dan Nederland. Dan doodleuk een 7,5 geven is dan heel apart.
Net als met de 1 naar mijn mening 500,- tot 1000,- te duur voor hetgeen wat het levert ten opzichte van de concurrentie.
Er is geen enkele concurrent met zo'n dunne laptop met GTX 1060, dergelijke accuduur, tablet-functionaliteit, en scherm. Prijs is zeer hoog, maar er is dan ook letterlijk geen concurrentie. Razer Blade is de enige andere dunne laptop met zulke prestaties (nog iets hoger tegen meer geluid), maar een mindere accu / geen tablet.
Die GTX 1060 kan je wegstrepen, aangezien je toch er niet langdurig gebruik van kan maken.
Accuduur idem ditto; video kijken op batterij voor een dag is leuk, maar daar koop je geen laptop van meer dan 2500,- voor (ik in ieder geval niet).

Blijft over tablet functionaliteit (want scherm en dunheid kan je ook vinden in een XPS).

Ik heb voor 1100,- een Inspiron 15 7000 Gaming gekocht met GTX 1060, I7 Quadcore met 2,8 GHz base clock (haalt de Surface amper in turbo) en 16GB ram. Van de 1400,- die overblijft kan ik zelfs een Surface Pro kopen en wisselgeld overhouden om aan de 'tablet functionaliteit' te voldoen.

We zien gewoon steevast terug in reviews dat je in die dunne laptops geen game performance kwijtkan omdat de koeling het niet aan kan. Oftewel; als je wil gamen/goede prestaties wil, accepteer dan gewoon dat je aan een laptop zit van 2,5kg met wat dikkere bezels. Als dat je geen ruk uitmaakt, koop dan inderdaad een anorexia model met magere specs voor 1000,-.

[Reactie gewijzigd door Chrotenise op 22 juli 2024 14:08]

En waarom zou het belangrijk zijn dat je van die GTX1060 geen 12u aan een stuk gebruik kunt maken? Voor kleine renderopdrachten is het zeker een meerwaarde. Dit is geen gaming machine, dit is een systeem voor zakelijke en/of artistieke gebruikers die met die 1060 andere dingen doen dan jij.

De accuduur kan voor vele mensen net heel belangrijk zijn. Als je de hele dag onderweg bent voor je baan. Van de ene vergadering naar de andere en nooit zekerheid hebt dat je een stopcontact ter beschikking zult hebben dan is het leuk dat je weet dat je laptop de dag doorkomt zonder bijladen.

En dan ga jij dit vergelijken met 2 aparte devices. Moet je eens 2 devices inclusief alle benodigdheden heel de dag met je meenemen. Dan geef ik de voorkeur aan 1 apparaat.

En ja, we zien inderdaad terug dat je geen game performance hebt met deze systemen. Het zijn dan ook geen game laptops. Ze richten zich niet op gamers. Ze zijn bedoeld voor de zakelijke markt, voor de artistieke markt en voor de mensen die graag een premium apparaat hebben.
Wat is niet langdurig? Ik kan prima een paar uur gamen met die GTX 1060?
Accuduur idem, uiteraard gaan alle accu's achteruit maar dat geldt voor alle laptops?

Tablet functionaliteit maakt mij juist weinig uit, juist bovenstaande 2 factoren hebben er voor gezorgd dat ik deze laptop heb gekocht. In plaats van inderdaad de XPS of de HP x360.

In totaal voor die 2500 kan je zeker ook een game-laptop kopen (met betere prestaties), en ook een dunne ultrabook. 1 groot nadeel waar iedereen overheen kijkt en niemand waarde aan hecht schijnbaar; constant slepen met 2 laptops. Gezien ik daar geen zin in hebt dan, 'concessies' doen. Praktisch zijn er voor mij echter geen concessies gezien alles voor mij werkt (gamen, meenemen, accuduur, etc.)

[Reactie gewijzigd door ngase op 22 juli 2024 14:08]

na een minuut of 10 lopen de prestaties terug, dat vind ik niet lang. Desondanks verbruikt de laptop op dat moment nog steeds meer dan de lader kan leveren. Ik vind het een brak ontwerp!
En dat is voor een deel ook de bedoeling. Microsoft wil niet concurreren met de andere OEMs. De Surface lijn is bedoeld als demonstratie van wat er mogelijk is en MS wil dat andere OEMs zich erdoor laten inspireren.
En ik denk dat dit het meest belangrijke punt is, naast dat het geen ´gaming rig´ is, wat velen hier wel willen geloven, wil Microsoft natuurlijk niet de ruiten van de OEMs die Windows hardware leveren, inslaan. Dat zou nogal stom zijn, vandaar dat de prijs hoog is. De gek die het ervoor over heeft, die koopt het toch wel :9

Ik heb zelf een Surface Pro nu, maar ook een dikke oude laptop met een dedicated GPU en een dikke i7, maar heb veel liever mijn Surface Pro bij. Waarom? Ik heb nooit 1 game geinstalleerd. Maar wel een DAW (muzieksoftware voor zij die het niet weten), Premiere Pro CC, Matlab etc... ;)
Wat een slecht verhaal. Dit zijn gewoon design en ontwikkelfouten. Ondanks dat ze voor het zogenaamde Premium gevoel willen gaan bij MSFT (Apple?) gaat het alleen maar om specs bij deze club. Je kunt net zo goed een 1080 in dit ding zetten. Ze klokken 'm toch terug! Een truukje dat ze al jaren toepassen. Wel betalen voor de onderdelen maar niet de verwachte performance. Shame on you MSFT!
Wat een slecht verhaal. Dit zijn gewoon design en ontwikkelfouten. Ondanks dat ze voor het zogenaamde Premium gevoel willen gaan bij MSFT (Apple?) gaat het alleen maar om specs bij deze club. Je kunt net zo goed een 1080 in dit ding zetten. Ze klokken 'm toch terug! Een truukje dat ze al jaren toepassen. Wel betalen voor de onderdelen maar niet de verwachte performance. Shame on you MSFT!
In principe willen met dit appraat de Grafishe industrie voorzien van een licht en krachtig apparaat. (Om de strijd aan te gaan met Apple) vandaar dus ook de Fall Creators update.

Om terug te komen op deze 2-1laptop.
Deze is krachtiger voor grafische applicatie’s de gebruik maken van CUDA, zoals programma’s uit de Adobe Suit omdat er een NVDIA DGPU inzit.

Waarbij Apple het zelf moet hebben van AMD Radeon 560 Pro (uit mijn hoofd) die niet voorzien is van CUDA.

Daarbij komt ook nog eens dat hij een stu krachiger. Maarja, ieder voordeel heeft zijn nadeel. Het bizar hoe ze het voor elkaar hebben gekregen. Met de processor in het scherm en GPU in het toetsenbord.


Al is de prijs met de kleine SSD en de upgrade op zijn zachtst gezegt huilen met de pet op.

[Reactie gewijzigd door Berlinetta op 22 juli 2024 14:08]

Het probleem speelt ook bij andere laptops en niet specifiek deze van MS.

De i7 en dergelijke platte ontwerpen is niet de beste keus. De Apple MacBook pro heeft bij verschillende modellen hetzelfde soort problemen. Zo gauw die langdurig wordt belast begint die terug te schroeven.


Wil je een soort van desktop vervanger met een snelle CPU dan is het gewoon verstandiger om iets dikker te kopen waar wel betere koeling op aanwezig is.

Anders geef je inderdaad veel geld uit aan een CPU die al een scheef beeld geeft omdat die voor mobiel is en dus langzamer,
dan nog kun je hem niet fatsoenlijk belasten omdat die de warmte niet kwijt kan.
Speel je geen games en draai je niet langdurig zware software die de cpu vol belast, dan zul je van de minpuntjes geen last hebben en koop je met de Surface Book 2 echt een premium-product.
Ok, dus alleen als ik de gpu belast met niet-zware dingen en de cpu ook niet te veel belast werkt het wel?

Waste of money, betalen voor onderdelen die je dus slechts gedeeltelijk kunt gebruiken.
Precies. Mensen kopen een dure laptop omdát ze zware taken willen doen. Er zijn veel goedkopere alternatieven, voor mensen die niet maximale prestaties willen, maar wel een lichte laptop(acer swift 7 bijv.)
Mensen kopen ook een dure laptop voor om gezien te worden, niet zozeer voor prestaties, zeker in deze prijsklasse zoals een Surface Book of een MacBook.
Die rijden ook in een porsche die niet harder kan dan 80 km per uur........
Anoniem: 120539 @Borremansrob28 mei 2018 08:49
Nee, die rijden in een Porsche die 280 km/u kan, maar doen dat bijna nooit.
Ze weten echter dat het kan, en dat is lekker.
Ze rijden dan ook meestal max 130. Soms gaan ze een stukje illegaal, even doortrekken naar 180.
En een enkele keer, omdat het kan, proberen ze de top. Maar nooit heel lang.
Sterker nog: zou je dat heel lang doen, bijvoorbeeld door mee te doen op een circuit met een echte race, dan is het vrij snel afgelopen.

Helaas, auto-analogiën gaan in dit geval niet op om het omschreven nadeel van deze laptop te onderschrijven; het tegendeel is zelfs waar.
Mooie vergelijking die ook nog hout snijdt.
Zelf in de luxe verkeerd van een lease auto die op top tegen de 250 /km op de klok haalde.
In de praktijk hield ik mezelf ( doorgaans) keurig in bedwang.
Belangrijkste reden was dat ik mijn rijbewijs niet op het spel wilde zetten.
Voor echt door trappen moet je in Duitsland zijn, hoewel ook daar steeds vaker snelheidsbeperkingen voor komen.
Want de enige reden om een Porsche te kopen is om de top speed? Er zijn genoeg goedkopere manieren om hard te kunnen rijden.

Mensen kopen een Porsche inderdaad vaak om de merkbeleving. Maar net als met de Surface Book in kwestie, of MacBooks, of vrijwel ieder ander "merk" zijn er genoeg valide redenen om de keuze te maken.
Maar met die goedkopere alternatieven kun je dus weer niets als je wel eens die maximale prestaties wilt, en ook dat lijkt de review hier veel negatiever over te laten komen dan andere reviews die daar uitgebreider in zijn. zoals hierboven aangegeven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.