FIFA 18 Review

Wint de strijd, zonder de beste te zijn

The Journey: veel beter in tweede seizoen

Het moge duidelijk zijn dat FIFA 18 een achterstandje moet goedmaken op zijn concurrent. Smaken verschillen, dus zullen er gamers zijn die de gameplay van FIFA fijner vinden dan die van PES, maar het gebrek aan vernieuwing en de lagere snelheid in FIFA 18 zorgen er bij ons voor dat we op dit vlak vrij simpel voor PES 2018 kiezen. Als de strijd op gameplaygebied zo duidelijk wordt beslist, kun je jezelf afvragen of het überhaupt mogelijk is die achterstond nog wel helemaal goed te maken. Maar goed, zoals bekend houdt het aanbod in PES 2018 buiten de gameplay om niet over, dus er liggen zeker kansen.

De terugkeer van Alex Hunter

Die kansen worden optimaal benut door FIFA 18, zoveel is duidelijk. De game kent een flink aantal spelmodi en in elk van die spelmodi telt een flink aantal features. In veel gevallen zijn de mogelijkheden daarbij groter dan in FIFA 17 het geval was. Laten we beginnen met de spelmodus die wat ons betreft de blikvanger zou mogen zijn. Nee, we hebben het niet over FIFA's Ultimate Team - inmiddels stiekem wel gewoon de échte blikvanger - maar over The Journey. Vorig jaar introduceerde EA een verhaalmodus in FIFA en maakte de wereld kennis met Alex Hunter, een jonge Engelse voetballer die droomde van een profcarrière. Met hem doorliep je het eerste seizoen van The Journey. Dat beviel prima. Natuurlijk kon er veel beter, maar het idee was gaaf en de uitwerking goed genoeg voor een eerste poging.

The Journey: Season 2 doet alles beter. Het helpt dat Alex Hunter nu een gearriveerde prof is en je dus nauwelijks meer op de bank hoeft te zitten. Toekijken vanaf de bank, of het hele elftal besturen terwijl Hunter er niet tussen stond, maakte het eerste deel van The Journey niet bepaald beter. Deel twee doet dat veel beter. Je speelt alleen de delen waarin je zelf meedoet en dat is dus, zoals gezegd, bijna altijd het geval. The Journey: Season 2 begint met het staartje van de vakantie van Hunter en zijn goede vriend Danny Williams, in Brazilië. Daarna worden de ogen snel weer op de Premier League gericht, waar Hunter een ster is. Hij is zelfs zo populair dat de internationale topclubs voor hem in de rij staan, inclusief het illustere Real Madrid. Hoe dat allemaal verder gaat, moet je vooral zelf uitvinden. Tipje van de sluier? Een voetbalcarrière kent soms onverwachte wendingen.

Rio Ferdinand en Thierry Henry

Het verloop van het verhaal is op zichzelf al een sterk punt aan The Journey: Season 2, maar er is veel meer. Zo zijn er aardig geslaagde gastrollen die spelers helpen zich te verliezen in de wereld van Hunter. De jonge Engelsman komt bijvoorbeeld al snel Rio Ferdinand en Thierry Henry tegen: toch niet de minsten. Ook Cristiano Ronaldo zegt een aantal woorden in The Journey: Season 2, al waren we van zijn acteerprestaties wat minder onder de indruk. Dat doen de professionele acteurs natuurlijk een stuk beter. Wat dat betreft haalt The Journey het net niet bij Longshot. Dat is min of meer dezelfde spelmodus, maar dan in Madden NFL 18. Daar heeft een aantal bekende acteurs aan meegewerkt en ligt het niveau op het gebied van sfeer nog net iets hoger. Dat doet verder niets af aan The Journey: Season 2, dat op dit vlak ook prima scoort.

Ook aan de kant van de gampelay doet The Journey: Season 2 een aantal dingen anders. In de eerste plaats kan Hunter nu meer zelf keuzes maken, bijvoorbeeld op het gebied van het verloop van zijn carrière. Ook bevat The Journey: Season 2 een aantal aardige verrassingen, die we hier uiteraard niet gaan verklappen. Wel delen we graag een pluim uit aan de diverse manieren waarop Hunter soms beoordeeld wordt. Dat hangt natuurlijk samen met voor de hand liggende statistieken, zoals assists en goals, maar soms loont het ook om je haarstijl te veranderen of om alle trainingen zelf af te werken en dus niet te simuleren. Ook word je op een bepaald moment beoordeeld op hoe goed je samenwerkt met een specifieke teamgenoot. Al met al genoeg nieuws onder de zon, en genoeg redenen om snel The Journey: Season 2 door te spelen.

Nieuw transfersysteem in Carrièremodus

Buiten The Journey om biedt FIFA 18 natuurlijk nog andere singleplayercontent, met de carrièremodus als meest opvallende spelmodus. Hier heeft EA dit jaar zowaar een flinke wijziging in doorgevoerd. Er ligt een geheel nieuw transfersysteem klaar, compleet met kleine tussenscènes waarin te zien is hoe je met clubs en spelers over transfers onderhandelt. Het leuke van deze nieuwe manier van onderhandelen is dat alles real-time gaat. Je kunt direct je bod of de bijkomende voorwaarden aanpassen en verder gaan met de onderhandelingen, zonder dat je steeds dagen hoeft te wachten op antwoord. Dat zorgt ervoor dat spelers kopen en verkopen een stuk sneller gaat. Wel hoefden we na een paar keer de bijbehorende filmpjes eigenlijk niet meer te zien, maar dan nog verkiezen we dit nieuwe systeem boven het oude. Tegelijkertijd hebben we ook een kritiekpuntje. Sommige spelers beschikken in FIFA 18 ineens over een vastgestelde afkoopsom, terwijl daar in het echt helemaal geen sprake van is. Zo verloren wij in onze carrière met Ajax ineens groeibriljant Kasper Dolberg aan West Ham United, voor een schamele 26 miljoen. Dat is in het huidige klimaat natuurlijk niet meer dan wat wisselgeld ...

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3