Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

FIFA 18 voor de Switch draait op 1080p in console- en 720p in handheldmodus

Door , 106 reacties

EA heeft meer bekendgemaakt over FIFA 18 voor de Nintendo Switch. Het spel draait op 1080p in de console-modus en 720p bij gebruik als handheld. Het spel lijkt niet op de Frostbite-engine te draaien en ook geen The Journey-careermode te bevatten.

'FIFA 18 on Nintendo Switch' heet de versie voor de console van het Japanse bedrijf en EA belooft nieuwe manieren om single- en multiplayergames op de console te spelen. De versie krijgt Joy-Con-ondersteuning en meerdere controller- en schermconfiguraties. Verder zijn een voor de Switch gemaakte Kick Off, Local Seasons en Ultimate Team- en Career-modi aanwezig, maar EA maakt geen melding van The Journey: Hunter Returns, de careermodus van FIFA 18.

Ook spreekt EA wel over een advanced rendering-techniek maar niet over de 'Real Player Motion'-technologie, zoals bij FIFA 18 voor de overige systemen. Daarnaast maakt de trailer er melding van dat de Frostbite-engine gebruikt wordt voor de versie voor Xbox One, PlayStation 4 en pc. De Switch ontbreekt in dit rijtje. De FIFA 18-versie voor Switch lijkt daarmee een enigszins afzonderlijke versie te zijn waarbij niet alle functionaliteit van de versie voor de PS4, Xbox One en pc aanwezig is.

Reacties (106)

Wijzig sortering
Wat een zuurte weer over de discussie PS4/Xbox/Switch.
Laten we een aantal zaken op een rijtje zetten:

-de Switch is minder krachtig dan de PS4 en XB1
-de Switch is een hybrid van console en handheld

Gezien het eerste punt lijkt het me niet meer dan logisch dat de Switch er anders uitziet dan de game op de andere consoles. Gezien punt twee is het gewoon erg tof dat je de game met je mee kunt nemen en OVERAL kunt spelen. Dit weegt zwaarder voor mij dan het eerste punt!
Mocht je het niet bevallen, dan is er altijd nog de optie voor de andere consoles.
Oftewel, dtebeste FIFA die je mee kan nemen en onderweg kan spelen ;)
Hoeveel mensen spelen nou het verhaal in een game als FIFA?
De game draait in een hele andere engine dan de "echte" FIFA, je krijgt dus waarschijnlijk een mindere ervaring :/
Dit is een aanname van Tweakers die ik nog nergens anders heb gelezen, ik ben erg benieuwd waar ze dat op baseren de kleine lettertjes in de trailer noemen geen Switch in het zinnetje waar onder andere Frostbite in staat.

Bijzondere keuze; het porten van Frostbite zal (lijkt mij) een stuk goedkoper zijn dan heel Fifa nabouwen in een andere engine (heul heul duur). Sowieso kan je dan ook toekomstige games sneller op de Switch uitbrengen. Waarom zou EA dat niet willen?
Frostbite is allang gebruikt voor mobiele games en kent dus al ARM-code; technisch is het dus mogelijk en is het voorwerk al gedaan.

Edit 2: blijkbaar lanceert EA ook nog altijd een FIFA voor de PS3 en Xbox 360, die toevallig genoeg ook nog op Ignite ipv Frostbite is gebaseerd en ook de verhaalmodus mist. Het zal wel een port van die game zijn dan... 8)7

[Reactie gewijzigd door Richh op 11 juni 2017 00:29]

In een interview met Eurogamer beweert EA dat het een nieuwe engine is, niet Ignite.

So, it's not Frostbite.

Andrei Lazaresco: It's not Frostbite. It's custom-built. The whole engine is entirely new to the platform.

It's not Ignite [the engine used for the last-gen version of the game]?

Andrei Lazaresco: No.


Later geeft Lazaresco toe dat het geen technisch probleem is maar een bewuste keuze. Het klinkt natuurlijk een beetje als de vraag ontwijken. Mogelijk kijken we hier gewoon naar een aangepaste versie van Ignite, en willen ze het niet zo noemen.
Dat laatste lijkt me wel het meest waarschijnlijk, al helemaal vanwege het missen van de verhaalmodus enzo. 'Ja, we hebben de engine een beetje aan moeten passen voor de Switch dus het is niet ignite hoor, echt niet. O-) '
Wie weet misschien zelfs wel een betere, je weet het nooit. Ik verwacht er niet per sé veel van, maar we weten het gewoon niet nu. De tijd zal het leren.

[Reactie gewijzigd door Koldur op 11 juni 2017 00:18]

Als dit een up to date versie van de vorige engine (16/15), dan is de kans groot dat de switch versie een betere game play experience heeft dan de huidige versies met Frostbite.
Die kans is nog best aanwezig. Ik vind FIFA 17 echt ruk spelen.
Genoeg, zie de reviews van FIFA 17 voor de PS3 maar eens op Amazon, enorm veel klachten ivm het ontbreken van de verhaalmodus. Ik had de game een weekje eerder en vrienden vonden het Hunter geboren ook wel interessant, degene met een PS3 voelde zich na aanschaf toch wel bekocht. Het is zo goed als FIFA 16 met de 2016-2017 updates qua teams, niet veel meer.

Ontopic:
Aansluitend op het verhaal hierboven: Ik gok dat deze FIFA 18 net als de FIFA 17 op de PS3 gewoon weer FIFA 16+ is.

EDIT:
]Ik zie nu dat de enorme waslijst aan negatieve reviews voor FIFA 17 op Amazon.com is verwijderd. Op Amazon.de krijgt FIFA 17 voor de PS3 en XBOX 360 wel enorm slechte reviews....

Zie ook: https://twitter.com/USgamernet/status/873643241228296192

[Reactie gewijzigd door Speedway4 op 11 juni 2017 03:10]

EDIT:
]Ik zie nu dat de enorme waslijst aan negatieve reviews voor FIFA 17 op Amazon.com is verwijderd. Op Amazon.de krijgt FIFA 17 voor de PS3 en XBOX 360 wel enorm slechte reviews....
Zie ook: https://twitter.com/USgamernet/status/873643241228296192
Schandalig eigenlijk dat Amazon.com dan de (zoals ik het hoor) terechte negatieve reviews verwijderen. Daar gaan de eerlijke opinies!
Het probleem met online reacties van mensen is nou eenmaal dat iedereen alleen maar loopt te zeiken wat er niet goed is. Je ziet maar weinig forums met mensen die opnoemen wat er allemaal goed is aan een game. Het is alleen maar gezeik over wat er kut is.

En in mijn ogen schaad dit nogal het beeld van hoe goed de game echt is. Want de mensen die de verhaallijn geen bal interesseert gaan niet naar een forum om speciaal daarvoor te zeggen hee mensen ik vind het zonder verhaal lijn een super game.

Het is alleen maar gezeik, gezeik en nog eens gezeik op die forums.

Het zal mij aan mijn kont verroesten dat er geen verhaal lijn is. Het is een voetbal game... ja.. om te voetballen.
Wel mee eens, zeker met je conclusie. Zeuren over onnodige dingen is zinloos.
Ik speel uitsluitend Career Mode in FIFA spellen. Vriend van me waar ik het wel eens mee speel ook, en alleen dan spelen we samen local multiplayer.
Welke console gebruik je? :)
Xbox One S. Maakt dat uit?
Je kunt altijd nog football manager gaan spelen als FIFA 18 je niet bevalt.
Huh? Dat is echt compleet iets anders
Dat is een simulatiegame
Nee, ik was gewoon nieuwsgierig ;)
Dat is toch logisch, het ding heeft een 720 scherm.
Of ik snap de titel niet echt.
De Switch console heeft inderdaad een 720p scherm, maar dat betekend volgens mij nog niet dat de game automatisch in 720p gerenderd wordt.
Het betekent in ieder geval dat het niet op 4k of 1080p gerenderd zal worden.
De Switch zal Fifa 18 niet in FHD renderen lijkt mij (edit: in handheld mode), maar dat wilt niet zeggen dat het niet kan. 4K zal inderdaad niet lukken uiteraard.

Ik heb een 1440p scherm en render mijn games ook voor 90% in UHD... dus waarom de Switch niet in een hogere resolutie zou kunnen renderen dan hetgeen het scherm van de Switch het kan weergeven?

[Reactie gewijzigd door Thalaron op 11 juni 2017 12:39]

Wel dus, 1080p wanneer docked is bevestigd. Ook gewoon 60fps.
Ik zeg toch niet dat de Switch het niet doet/kan? wellicht renderd de Switch de game in handheld mode ook wel op 1080p en scaled die het terug naar 720p. Niet waarschijnlijk maar technisch mogelijk.
Je zei "De Switch zal Fifa 18 niet in FHD renderen lijkt mij inderdaad", dat doet ie dus wel :P
Zie het nu ja, ik bedoelde in handheld modus ;)
Omdat je dan veel opoffert en er weinig voor terugkrijgt.
de resolutie zegt weinig. een 720p scherm kan een hogere pixel dichtheid hebben dan een 4k scherm. Hierdoor kan het zijn dat het op een 720p scherm scherper lijkt dan een 100 inch 4k scherm van dichtbij. Het is eigenlijk belangrijker om het te hebben over de resolutie van de textures. FIFA kan wel op 1080p draaien maar als je spelers onherkenbaar zijn omdat de textures er niet uit zien (wat waarschijnlijk het geval is) dan heeft een 1080p resolutie in mijn ogen weinig zin.

Je ziet overigens bij Zelda (ondanks dat het een best mooie game is) dat ze daar ook gekozen hebben voor eenkleurig gras bijvoorbeeld en personages hebben ook maar weinig detail. Nu komt Nintendo hier wel mee weg omdat het goed in hun stijltje van cartoony games past. maar eigenlijk is het niets anders dan de resolutie van de textures zo laag maken dat het speelbaar wordt op een hogere resolutie.

Je kunt pong of pacman ook op 80k spelen omdat het geen zware textures heeft. Dat wil nog niet zeggen dat het er ook mooi uit ziet... resolutie zegt niet alles.
De game word op 1080p rendered als je m op de tv aansluit.
de game run op de PS4 Pre-frostbite Engine (geen idee welke dat is speel geen fifa?) met improved AI.
Dus het is bijna het zelfde wat je dus op PC/PS4/XBone krijg

Source: https://twitter.com/USgamernet/status/873643241228296192
Foto is genomen van handheld modus btw

Meer screens duiken op
https://www.reddit.com/r/..._screenshots_low_quality/

[Reactie gewijzigd door RDilus op 11 juni 2017 12:06]

Het gaat dan om de engine van Fifa 16 en eerder. Vanaf 17 wordt de Frostbite engine gebruikt.
Sidenote: deze Ignite Engine is nog altijd de basis van FIFA 17 op de PS3 en Xbox 360. Die uitgaven misten vorig jaar ook al de Journey-modus.

Ik zie waar dit heen gaat :P
Ja klopt, het is dan een veredelde versie met wel de laatste transfer- en teamupdates, maar niet de grafische pracht en praal en andere nieuwe features
weetje, beste is afwachten sws er zijn nog geen docked images opgedoken.
Volgens mij is al wel duidelijk dat het niet dezelfde versie als de PS4/X1 is.
dat snap ik? maar hoe het voor de rest uit ziet ik had sws niet verwacht dat ze de frostbite engine in 6 maanden goed geport hadden.
Maar tegelijkertijd heeft EA wel de Ignite-engine geport in dezelfde tijdsperiode 8)7
ziet er goed uit !
Zou alsnog beter moeten zijn dan op een xbox 360 1080p bijvoorbeeld voor zover dat kon.

Wel raar dat er geen app is om een console te maken van je mobiele android/iOS apparaat. Sommige high-end smartphones/tablets komen best dicht bij de switch qua rekenkracht en misschien is er (binnenkort) wel een krachtiger apparaat.
Qua theoretische rekenkracht wel, maar het OS is er niet voor gemaakt en door thermal throtteling is de pret al gauw voorbij.
Zou alsnog beter moeten zijn dan op een xbox 360 1080p bijvoorbeeld voor zover dat kon.

Wel raar dat er geen app is om een console te maken van je mobiele android/iOS apparaat. Sommige high-end smartphones/tablets komen best dicht bij de switch qua rekenkracht en misschien is er (binnenkort) wel een krachtiger apparaat.
Probleem is niet de power maar de input mogelijkheden, probeer maar eens een gestandaardiseerde vorm van input te krijgen voor alle 1000 en 1 smartphones die MET de smartphone mee geshipped wordt.
Wat een obsessie in de consolemarkt marketing met resolutie.. 4K, 1080P.. Dat is slechts een klein gedeelte van de hele ervaring en hoe een game eruit ziet.. Ze kunnen zoveel technieken en truukjes uithalen om alles op een bepaalde resolutie te laten draaien, native of met upscaling.. Het is dan ook echt meer een marketing dingetje dan wat anders.. Voor gamers alleen enigszins belangrijk omdat je er zelf amper tot geen invloed op hebt.. Op de PC hoor je bijna nooit iets over in welke resolutie een game draait omdat het daar altijd al normaal was dat je je eigen resoluties en instellingen kan kiezen.. Enige wat voor PC speelt is of bepaalde afwijkende of minder voorkomende verhoudingen zoals b.v. widescreen 21:9 ondersteunt worden, maar ook daar wordt in de marketing voor PC geen aandacht aan gegeven..
Kunnen ze dus ook gewoon deze dus uitbrengen voor topend IOS en android, hoeveel verschil zit daar nu nog in hardware?
Er zit vooral verschil in doelgroep. Het schijnt dat mensen moeite hebben met het kopen van een 'app' van 60 euro, maar op de een of andere manier hebben mensen er geen problemen mee om dat voor een consolegame neer te tellen. Dit maakt het mobiele platform voor AAA-titels met een hoog budget zoals FIFA per direct onaantrekkelijk.

Sowieso: iemand die een console koopt, heeft interesse in gaming. Iemand die een flagship smartphone koopt (wat nodig is om bij de prestaties van de actief gekoelde Switch te komen, die overigens ook 1/4e van de resolutie heeft waardoor geen enkele smartphone in de buurt zal komen bij wat de Switch nu aan kan) hoeft helemaal geen interesse te hebben in games, laat staan FIFA. De doelgroep is erg klein.

En bovenal: controls natuurlijk. Geen sticks, geen buttons.

EA brengt al jaren FIFA naar smartphones trouwens. Tel de verschillen tussen de PS4/X1 versie en deze mobiele variant: https://play.google.com/s...com.ea.gp.fifaworld&hl=nl en je ziet direct waarom er wél een echte FIFA naar de Switch komt, en niet naar iOS/Android.
wat nodig is om bij de prestaties van de actief gekoelde Switch te komen, die overigens ook 1/4e van de resolutie heeft waardoor geen enkele smartphone in de buurt zal komen bij wat de Switch nu aan kan
Een telefoon hoeft ook niet per se op dezelfde resolutie te renderen als het scherm is. Dus die kunnen ook gewoon op 720p renderen.
Twee joysticks, een D-pad, vier face buttens en vier shoulder buttons?

Want wees eens eerlijk: hoe wil je ooit een fifa game op een touchscreen spelen?????

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 11 juni 2017 00:12]

De games zijn er nu ook al hoor.
Met touch controls en optioneel kun je een controller gebruiken.
Hoeveel mogelijkheden wil je hebben?

https://www.google.nl/sea...Q_AUICigC&biw=412&bih=652

Ik heb zelf deze;

https://www.google.nl/sea...+nes&imgrc=GT0YN-5UC6Xl-M:

En daar speel ik zo beetje alle NES, SNES, AMIGA, C64, MAME, N64 etc etc games mee onderweg. En gewone Android games natuurlijk
die "maar" nvidia chip is bijna even snel als een xbox one...AMD Tflops is niet het zelfde als Nvidia Tflops
Die bron gebruikt een spec leak van digital foundry die ook niet kan kloppen.

Volgens de Bron is de Switched minder krachtig dan de WiiU. Toch is Mario Kart 8 Deluxe en vooral ook Zelda BOTW flink geupgrade tov de WiiU versies.
G/TFlops zegt dan ook niet veel over gaming performance... De X1 kan in vele
(synthetische en "real") benchmarks niet tegen de Exynos 8895 op, die "maar" 375Gflops heeft tegenover 1Tflops.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 11 juni 2017 02:28]

Beste man waar zie je de ps4 pro genoemd worden dan?
[Semi-off-topic] Leuk 'nieuws', maar zorg maar eerst dat dat ding ergens te koop is. Nergens te krijgen, en waar er (alleen) spellen liggen zijn het er slechts een stuk of 5, erg slechte launch, wat de reden ook mag zijn. Of zie ik het verkeerd?
Zag recent nog een hele stapel liggen in een winkel. Maw zoekt en gij zult vinden ;)
Bol.com heeft de neon NU op voorraad.
In België zijn ze nu bijna overal op voorraad... :-)
Dit is best jammer dat EA FIFA 18 op de console op 720p laat draaien en op de Switch op 1080p. Wat ik heel jammer vind, is dat EA niets uitbrengt voor op de smartphone en dat kan ook leuk zijn.

[Reactie gewijzigd door van der Berg op 11 juni 2017 08:05]

gaat hier alleen om de switch, fifa zonder dock is 720p, in dock 1080p..
Ofterwijl FIFA in het oude jasje. Beetje jammer.
Had je wat anders verwacht? De Nintendo Switch is niet tot veel meer in staat en ik verwacht dat er maar weinig grote titels van westerse uitgevers naar de Switch komen. Ik heb de Switch puur gekocht vanwege de games van Nintendo en de rest speel ik wel op mijn pc of PS4.
Precies, en die games van Nintendo zijn gewoon goed.
Vrijdag voor het eerst een Switch in handen gehad en Zelda gespeeld, ze hebben hem chirurgisch moeten verwijderen
EA deed wel heel anders voorkomen op het podium van Nintendo. En de Switch is prima in staat tot FIFA op 720p, de Switch zit dichter bij de Xbox One op grafisch niveau dan dat ze Xbox One bij de PS4 zit...

De kern van het probleem is inderdaad dat, ondanks dat uitgevers het proberen, gamers toch game X kopen voor PC/PS4/X1. Daardoor concluderen uitgevers dat core games niet verkopen op een Nintendo apparaat en zo is de vicieuze cirkel rond.
Precies, de Switch moet je niet kopen voor games zoals FIFA maar vanwege de Nintendo exclusives. Net als bij de Wii U hoef je van third-party support op de Switch weinig te verwachten.
Om die redenen snap ik al niet eens dat dit uitkomt op de switch.
De Switch versie is er met één reden: dat EA volgend jaar kan zeggen "Wij maken geen Switch versie want die verkoopt toch niet" Waarna ze de verkopen van deze manke versie laten zien.
De Switch versie is er met één reden: dat EA volgend jaar kan zeggen "Wij maken geen Switch versie want die verkoopt toch niet" Waarna ze de verkopen van deze manke versie laten zien.
Maar waarom zou EA bewust verlies draaien als ze net zo goed ook winst kunnen draaien op een product? De content is nml al gemaakt. Extra afzet is extra afzet.
Waarom bracht EA dan Mass Effects 3 uit voor de Wii U, een game van ¤60, terwijl datzelfde EA net een paar weken daarvoor de Mass Effects Trilogy (=1+2+3) voor ¤60 lanceerde voor de PS3/360?

De content voor de trilogy was ook al gemaakt, en toch koos EA er voor om een slechte versie naar Nintendo te brengen.