×

Laat je stem gelden!

Dit jaar organiseren we voor de elfde keer de Tweakers Awards! Wat vind jij de beste tech- en elektronicaproducten van het afgelopen jaar? Laat je stem gelden en ontvang 50 ippies. Je maakt bovendien kans op een Philips Hue Starter Pack, JBL Charge 3, Call of Duty: WWII of twee vrijkaarten voor de uitreiking op donderdag 1 februari!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door

Redacteur games

SNES Classic Mini Review

Terug in de tijd

280 Linkedin Google+

Terug in de tijd

Over de NES Classic Mini, die eind vorig jaar op de markt verscheen, valt van alles te zeggen. Het is een schattig klein hebbedingetje dat bij veel mensen een heleboel nostalgische gevoelens oproept. Maar het was ook een wat onhandig apparaat door de korte kabel aan de controller. Daarnaast was het aan de dure kant en erg slecht verkrijgbaar. Nintendo heeft beloofd dat het halverwege volgend jaar nieuwe exemplaren levert, maar dat is rijkelijk laat, vooral omdat er inmiddels een opvolger is. Opnieuw is dat een kleinood, en volgens de doos heet het officieel de Super Nintendo Entertainment System Nintendo Classic Mini. Wij houden het voor het gemak maar even op 'SNES Classic Mini'.

Het Super Nintendo Entertainment System verscheen in 1990 op de markt, hoewel de Europese versie pas twee jaar later beschikbaar kwam. De SNES was het antwoord op de Mega Drive waarmee Sega al in 1988 de overstap van 8-bit naar 16-bit had gemaakt. Nintendo was dus laat met de overstap naar de 16-bit-architectuur, maar dat stond het succes van de SNES niet in de weg. Dat succes was vooral te danken aan een serie sterke games. Daar zijn er nu 21 van gebundeld in de SNES Classic Mini. Dat zijn er minder dan de NES Classic er had, want bij dat apparaat kon je uit 30 games kiezen.

Videoreview van de SNES Classic Mini.

Nintendo heeft de SNES Classic zo herkenbaar mogelijk willen maken. Daarom heeft de miniconsole in de VS een ander uiterlijk dan bij ons, net als in de jaren '90 het geval was. In de VS heeft de SNES Classic een hoekig uiterlijk met paarse accenten. Wij hebben een kastje met rondere vormen en grijze accenten, zoals de Japanse versie. Net als bij de NES Classic varieert ook nu het arsenaal aan games. Van de 21 games zijn er 16 die in alle regio's op het apparaat staan, en 5 die variabel zijn. Zo hebben wij EarthBound, Super Castlevania IV en Super Punch-Out!!, maar missen we Super Soccer en Fire Emblem: Mystery of the Emblem, twee games die in Japan wel worden meegeleverd.

In Europa verschijnt dus een SNES Mini met een Japans uiterlijk, maar met Amerikaanse games. Dat wil net als bij de NES Classic zeggen dat alle 21 games draaien op 60 Hz. Games lopen daardoor dus misschien een fractie sneller dan je van vroeger gewend bent. Daarnaast zul je sommige games niet direct aan de titel herkennen, omdat ze hier vroeger onder een andere naam zijn uitgebracht. Een voorbeeld daarvan is Contra III: The Alien Wars, dat hier oorspronkelijk Super Probotector: Alien Rebels heette.

Hardware

De SNES Classic is nog iets kleiner dan de NES Classic. Vreemd is dat niet, want de SNES Classic heeft precies dezelfde hardware aan boord als de mini-NES, die vrij ruim in zijn jasje zat. Beide Classics bevatten een single-boardsysteempje dat is opgebouwd rond de R16-soc van het Chinese Allwinner. Die bevat vier Cortex A7-cores en een Mali400MP2-gpu. Verder heeft het systeem 256 MB ddr3-ram en 512 MB nand-flashopslag aan boord.

De specs van de R16 zijn bescheiden, maar ruim voldoende om de originele SNES te emuleren. Die was immers slechts voorzien van een singlecore-processor die draaide op 3,58 MHz, aangevuld met 128 Kb ram. De R16 is dus krachtig genoeg, wat maakt dat de SNES Classic, net als zijn voorganger, supersnel opstart en dat de games lekker snel laden. Niet vreemd bij games die hooguit een paar MB groot zijn, maar desalniettemin is het erg prettig. Dat de SNES Classic dezelfde hardware heeft als zijn voorganger wil in theorie ook zeggen dat de hacks die er zijn voor de mini-NES gemakkelijk toepasbaar zijn op de SNES Classic. Sterker nog, het is al gelukt om de software van de SNES Classic draaiend te krijgen op de NES Classic. Vanwege de schouderknoppen op de controller van de SNES is de route andersom wellicht interessanter. Een dual boot-systeem op de SNES Classic zou mooi zijn, en een dergelijke hack lijkt niet ver weg.

NES Classic Mini en SNES Classic Mini

Behalve met twee controllers wordt de SNES Classic geleverd met twee snoeren: hdmi en usb, voor beeld en voeding. Er wordt geen adapter meegeleverd, dus je moet stroom uit de tv trekken of een telefoonoplader gebruiken. Beide controllers zijn ouderwets goed. Vooral de d-pad is prima, en dat is erg fijn bij de vele pittige games in het assortiment. Nintendo heeft de controller weer voorzien van de aansluiting van de Wii, dus niet met die van de oorspronkelijke SNES. De twee aansluitingen voor de controllers zijn daardoor anders dan bij de originele SNES, wat Nintendo heeft opgelost door ze achter een klepje te verschuilen.

Nintendo is tegemoet gekomen aan de grootste klacht die er was bij de NES Classic. Het snoer van de controllers is namelijk flink langer dan dat bij de mini-NES. Die had een snoer van 75 cm, terwijl het snoer van de SNES met 143 cm bijna twee keer zo lang is. Dat is prettig, maar echt ruim is het nog steeds niet, zeker niet in vergelijking met de originele controllers die een snoer van zo'n 2 meter hadden. Je zit dus nog steeds vrij dicht bij de console, en daarmee wellicht ook dichtbij de tv.

Dat je dicht bij de console zit is overigens nog steeds best handig, want om vanuit een game terug te keren naar het menu dien je op de Reset-knop te drukken die niet op de controller, maar op de console is te vinden. Voor wie dat vervelend vindt: voor een paar euro zijn er snoertjes te koop waarmee het snoer van de controller kan worden verlengd. Een extra knop op de controller of een knoppencombinatie om naar het menu te gaan was wat ons betreft echter handig geweest. Als je een Wii Classic Controller hebt liggen, kun je die ook gebruiken. Hij werkt met de SNES Classic, en de Home-knop van de Wii-controller vervult precies de functie die we net noemden. Je gaat  er dus vanuit een game mee terug naar het menu.

Games

Over het aanbod valt uiteraard te twisten, maar Nintendo heeft er in ieder geval voor gezorgd dat er voor ieder wat wils is: van rpg's als Final Fantasy VI en Super Mario RPG: Legend of the Seven Stars, tot racen in Super Mario Kart en F-Zero, en uiteraard de nodige platformgames zoals Donkey Kong Country, Super Mario World, opvolger Yoshi's Island en Super Castlevania IV. Sommige titels voorzien eventueel van wat meer actie, zoals Mega Man X en Super Metroid, en je kunt zelfs 'puur knokken', in Super Punch-Out!! en Street Fighter II Turbo: Hyper Fighting.

Daarbij valt op dat niet elke game de tand des tijds even goed heeft doorstaan. Vooral de games die destijds als technisch hoogstaand te boek stonden vallen wat tegen. Star Fox en de nooit uitgebrachte opvolger Star Fox 2 waren destijds grafisch indrukwekkend, maar zien er nu nogal gedateerd en vooral primitief uit. Een game als Street Fighter II kan met zijn sprites wat dat betreft beter mee in de tijd.

Uiteraard is het jammer dat je dit keer uit slechts 21 games kunt kiezen in plaats van 30, maar er zitten wat ons betreft wel de juiste games tussen. De verschillende Mario-games uiteraard, maar vooral The Legend of Zelda: A Link to the Past en destijds enigszins onderschatte rpg's als EarthBound en Secret of Mana. Juist Nintendo's eigen ingenieuze platformgames en games waarin het verhaal belangrijk is, zijn nog steeds leuk om te spelen. Groot pluspunt is dat Nintendo dit keer een tweede controller mee levert en dat games als Super Mario Kart en Street Fighter II Turbo, maar ook Donkey Kong Country en Secret of Mana samen met vrienden kunnen worden gespeeld, zonder dat je dus een extra controller hoeft aan te schaffen.

Instellingen

Er is opnieuw de optie om games op drie verschillende manieren weer te geven, namelijk op het oorspronkelijke, haast vierkante formaat, in 4:3, en in 4:3 voorzien van kunstmatig toegevoegde scanlines, zodat het beeld oogt als op een ouderwetse beeldbuis. Je kunt die scanlines niet toevoegen aan het vierkante beeld. Je kunt verder uit een stuk of twaalf patronen kiezen die afgebeeld worden aan de zijkanten van het 16:9-beeld van je tv. Maar je kunt die zijkanten ook gewoon zwart laten.

Er is bovendien opnieuw de mogelijkheid om de voortgang in je game op te slaan, ook als de game die je speelt die optie van oorsprong niet heeft. Daar is nu een toffe functie aan toegevoegd, die Nintendo heeft afgekeken van de vele emulators die verkrijgbaar zijn. Die optie heet Rewind, en hij maakt het mogelijk om in elke game de tijd een stukje terug te spoelen. Hoever je terug kunt, hangt af van de game. In een rpg kun je doorgaans wat verder terug, tot ruim een minuut. Bij actiegames is het iets minder dan een minuut. Je voortgang opslaan of Rewind gebruiken doe je vanuit het menu, zodat je dus de Reset-knop op de console nodig hebt. Nintendo gebruikt Rewind bovendien als screensaver. De console bewaart stukjes van je eigen gameplay en geeft ze weer als je het apparaat een tijdje niet aanraakt.

Conclusie

Dat Nintendo meer geld vraagt voor de SNES Classic dan voor de NES Classic is logisch, aangezien je er nu twee controllers bij krijgt. Een tweede controller hoef je dus niet meer te kopen. Toch is de SNES Classic met een winkelprijs van ongeveer 100 euro best prijzig. Gezien de belangstelling vormt de prijs voor veel liefhebbers blijkbaar geen bezwaar. Net als zijn voorganger is de SNES Classic overal stijf uitverkocht. Er is zelfs al een levendige handel in tweedehandsexemplaren, waarvoor rustig het dubbele van de winkelprijs wordt gevraagd.

Het maakt duidelijk dat nostalgie veel waard is. Want nostalgie is wat de SNES Classic biedt, het apparaat stuurt je terug in de tijd. Terug naar de jaren '90, naar games die niet alleen goed, maar in veel gevallen ook verdacht moeilijk waren. Daar komt ook het grootste verbeterpunt ten opzichte van zijn voorganger bij om de hoek kijken, namelijk de optie om games niet alleen te kunnen saven, maar ook een klein stukje terug te kunnen spoelen, zodat je een moeilijke passage over kunt doen. Nieuwe fans zal Nintendo met de SNES Classic niet maken, maar het is een ideaal Sinterklaascadeau voor iedereen die 25 jaar of ouder is. Al bestaat natuurlijk het risico dat de Sint het apparaatje voor zichzelf houdt, als hij er beslag op weet te leggen.

Reacties (280)

Wijzig sortering
Why the SNES mini emulates more than just the console
Bovenstaand een interessant artikel over de noodzakelijke emulatie van de extra chips die op sommige cartridges meekwamen.
Deze mini SNES moet in dit geval dus 4 processoren extra emuleren SuperFX, SuperFX1, DSP-1 en de SA1 wat soms problemen gaf bij homebrew emulatoren.

Accuracy takes power: one man’s 3GHz quest to build a perfect SNES emulator
Dit is een leuk stukje over 'accuracy' dus het natuurgetrouw functioneren van een (SNES) emulator.
Alhoewel het artikel gedateerd is het dus niet zomaar dat 'even' een emulator op moderne hardware oude hardware kan emuleren op 100%.
Het geeft dus aan of een RPi of andere kleine hardware niet zomaar een goede emulator kan draaien ook al denk je dat de huidige processorkracht genoeg zou moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door grimson op 29 september 2017 11:18]

Het geeft dus aan of een RPi of andere kleine hardware niet zomaar een goede emulator kan draaien ook al denk je dat de huidige processorkracht genoeg zou moeten zijn.
Dit is een beetje een onderwerp voor de elite. Emulatie hoeft niet perfect te zijn. Soms is goed genoeg. Jarenlang heb ik plezier gehad van ZSNES, en die emulator is verre van perfect.
Het gaat in dit geval ook niet zozeer om speelplezier of een soort audiofielachtige toestanden ("je voelt dat de bits schoner zijn!") maar juist om het begrijpen en vastleggen van hoe de SNES functioneerde. Alles wat je met de SNES theoretisch kon doen moet door een dergelijke emulator nagedaan worden, ook al maakte misschien geen enkel spel er gebruik van. Vaak is er wel ergens een voorbeeld te vinden van een spel dat (misschien per ongeluk) gebruik maakte van een obscure functie, maar 99.9% van de uitgebrachte spellen hebben die precisie inderdaad niet nodig.

Persoonlijk zou ik graag een van de grond af geschreven emulator zien die de SNES-kern van higan als basis gebruikt, maar wat slimme trucs toepast om bepaalde details te passeren wanneer ze echt niet nodig zijn. Snes9x vervult momenteel die rol, maar dat is grotendeels heel oude code en ik stel me voor dat ons begrip van hoe de SNES intern werkte sindsdien gigantisch verbeterd is.

[Reactie gewijzigd door Mitsuko op 29 september 2017 15:42]

Ja en nee. Oude code is niet per se slecht. De kennis over de main cpu is niet heel veel anders dan 20 jaar geleden. De cpu is ook niet veranderd dus in grote lijnen is daar niet heel veel verandering nodig. DSP's en dergelijke zijn al een ander verhaal. Ook de samenhang tussen onderdelen kan heel lastig zijn. Kijk bijvoorbeeld hoe moeilijk het is om N64 goed te emuleren. Games die niets bijzonders doen kunnen we al bijna 20 jaar prima spelen. Complexe games zijn nog steeds bijna niet te doen.
De eerste n64 emulator Ultrahle was in 1999 al geweldig!
Onderwerp voor de elite? Zou toch juist interessant moeten zijn voor tweakers. Waarvan je verwacht dat ze dieper in de materie willen duiken dan de gemiddelde internetter... ;)
Grootste bottleneck lijkt bij elke emulator het geluid te zijn. Schakel je geluid uit, dan werken SNES roms op een RPi Zero (single core) zonder haperen op 50fps. Zodra het geluid actief is, stort alles in en zit je zomaar rond de 10fps tot 25fps. In ieder geval met Zelda en Donkey Kong Country (of de nieuwere roms in zijn algemeenheid). In de begindagen met MAME op de 486 CPU's was dat ook al het geval.
De tweede link die grimson post is de moeite om te lezen. Legt ook uit waarom geluid vooral bij minder accurate emulators en de populairste spellen een issue lijkt.
Overklokken geeft mooiere resultaten dan accuracy, zie sfx games op yt.
De BS nes emulator, really?
Geinig apparaatje, maar ik vind het wel ongelofelijk slecht dat je de reset knop moet gebruiken om terug te keren naar het menu.
Een simpele knoppencombinatie (zoals op Retropie) was toch veel handiger geweest!
En typisch Nintendo om een niet standaard connector te gebruiken, waarom geen usb?
Verder zit je met kabels die nog steeds veel te kort zijn, het is 2017 Nintendo, mensen zitten niet meer een meter van een 21 inch CRT...
Je zou natuurlijk ook gewoon een lange HDMI kabel kunnen gebruiken.... 8)7
Haha nou idd! Ik heb er een hdmi kabel tussen van 5m, en USB voeding van 3m. Ding ligt naast me op de bank.

Sommige mensen hebben altijd iets te klagen.

Ik heb de pre order van de SNES geannuleerd, en heb besloten binnenkort een retropie te bouwen.
Ik kan de nespi case aanraden, betaal er alleen niet te veel voor. https://www.ebay.com/p/Mi...y-Pi-3-2-and-B/2207717585
100 euro voor iets wat je zelf voor 60 euro in elkaar kunt knutselen (retropi) of gewoon een originele SNES kunt kopen en dan mag je niet kritisch zijn 8)7 ?

Het gaat hier niet om één of ander prul van twee tientjes van AliExpress.
En die spellen dan? Die krijg je er gratis bij?
Al denkt de wet er geloof ik anders over, vind ik het downloaden van roms gewoon geen probleem wanneer je het originele hebt.

Ik heb hier nog heel veel spellen liggen, heb nooit iets verkocht, en niemand kan mij overtuigen dat wanneer ik een rom speel van een spel dat wij vroeger 100+ gulden hebben gekocht, dat dit fout is.
Het feit dat Nintendo hier ook maar een beperkt aantal spellen aanbiedt, is ook voor mij voldoende reden om al helemaal geen probleem te zien van een zelfgebouwde console.

Nogmaals, ik weet dat het volgens de wet niet mag, maar volgens de wet had ik ook nooit "Secret of Mana 2" (Seiken Densetsu 3 - de opvolger van het spel dat je direct aan het begin ziet) kunnen spelen tenzij ik Japans had geleerd, want deze is nooit buiten Japan uitgebracht en de vertaalde versie is door fans gedaan. En ook al koop je dus het originele spel, mag het nog steeds niet. Ik vind dat net zo onzinnig als dat ik niet een rom mag downloaden van een spel die ik hier gewoon heb liggen.

Maargoed, ondanks dit alles, vind ik deze wel heel cool en zie ik een mooie lijst met spellen. Natuurlijk mis ik nog heel wat spellen, maar het heeft in ieder geval mijn top 5 games van de Snes.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 1 oktober 2017 15:24]

Hoe speel jij een gedownloade game op een originele NES of SNES, of N64? Dat was het argument. Ik heb ook meerdere originele consoles liggen, maar de games ervoor zijn goud geld waard overal.

In dat aspect is de NES en SNES mini een koopje.
Ik begrijp hem volgens mij niet helemaal.

Je speelt geen gedownload spel op 1 van die consoles, dat lijkt me duidelijk. Ik speel wel bijvoorbeeld een gedownload spel op mijn PC, telefoon of handheld met homebrew, en ja de oude spellen die ik speel heb ik origineel.

De spellen in kwestie zijn inderdaad het nodige waard, maar mijn argument was ook niet dat het oke is om spellen die je niet hebt te downloaden, de mijne was over spellen die je wel hebt.
Retropi zou voor mij absoluut niet hetzelfde voelen als een geinige mini snes, meer een knutselwerkje inderdaad.
Sorry bij dreamland kostte het dingetje maar ¤74.95. Daarvoor wil ik niets zelf halfbakken knutselen....
De één heeft liever alles klaar, de ander bouwt liever zelf. Kwestie van verschillende interesses. De SNES Mini lijkt mij geweldig en ik overweeg zeker één te kopen. Daarnaast heb ik al veel plezier beleefd aan het bouwen van een RPi box in een PSone behuizing.
Lol wat een kul argument. Zo'n ding is bedoeld om in je tv meubel te zetten en dan met controlers op de bank gaan zitten. Het is toch van de zotte dat je een lange hdmi en voedingskabel moet gaan aanschaffen omdat Nintendo te lui is om een fatsoenlijk lang snoer aan hun controllers te knutselen.
Het is een ding dat in je hand past. Dus zo'n kul argument is het niet. Je moet sowieso ook de reset knop op het apparaat gebruiken dus in het tv meubel zetten is sowieso niet zo handig.

Maar het was maar een tip.
Vroeger zat m`n SNES gewoon ook in de TV meubel.
Om een andere spel te spelen was het:

1. opstaan
2. power off
3. eject knop
4. casette eruit
5. casette erin
6. power on
7. Terug naar de bank lopen

Dus ehm ja, beetje miepen over die reset knop .. 8)7
Het is een apperaat met als doelgroep mensen met nostalgie.
Vind het prima die reset knop.
8. Op de bank er achter komen dat je cassette niet geladen wordt
9. Opstaan
10. Power off.
11. Eject knop
12. Kijken in de cassette
13. Blazen
14. Terug erin stoppen
15. Power on
16. Terug naar de bank lopen.
Je vergeet effe dat er meer opties zijn (terugspoelen, opslaan, opties weergave etc) waarvoor je ook op de reset knop moet gaan duwen. Je kan natuurlijk wel gaan zeggen dat dit vroeger ook niet kon, maar de opties zijn er en het was mooi geweest als alles wat doordachter was ontworpen.
De generatie van nu is te lui, niet Nintendo.
Ze hebben nu ook wireless controllers. Die heb ik ook voor m'n mini NES gekocht en werken perfect.
Heb gewoon verlengkabels voor de nes mini die ik dus ook op de snes ga gebruiken. 2 aan elkaar gekoppeld. Zit 4m van mijn televisie af en nergens last van. de snes mini als deze gehacked is zo (zijn ze al mee bezig) kan je dan ook een toetsencombinatie instellen om naar het home menu tegaan net als bij de nes mini.

en anders gewoon idd de wii classic controller.
Het is net als vroeger jerronimo.
Toen moest je ook gewoon opstaan om het spel te verwisselen. Dus zo kan je het ook zien.
:*) niks mis mee .Genieten en niet klagen. Het is wat het is.

[Reactie gewijzigd door Snesfreak op 29 september 2017 08:15]

Precies!

Zoals ik me kan herinneren, kon je uit geen enkel spel, op zowel de super nintendo als de nes, naar een menu en was je verplicht of de console(s) te resetten of uit en aan te doen.

Welcome to our age!
Er zijn spellen welke gerest kunnen worden door Start+Select+L+R in te drukken. Misschien is dat ook de reden dat Nintendo niet zomaar een toetscombinatie kan gebruiken.
Dat is correct, maar eigenlijk kwam dit neer op een soft-reset.
Dat bedoel ik maar.
Precies! Je wil retro, dan krijg je retro. En daarbij hoort ook het ouderwetse in beweging komen om b.v. op de reset knop te drukken. Kun je bijschrijven bij je dagelijkse aanbevolen 30 minuten lichamelijke beweging :)
En typisch Nintendo om een niet standaard connector te gebruiken, waarom geen usb?
Euhm. Hij maakt gebruik van de Wii Remote Extention port connector. Je kan dus ook bv een Wii Classic Controller gebruiken, of één van de vele adapters naar Wii Classic Controller (je hebt ze zelfs voor bv een SNES Controller) of een speciale verlengkabel.

Ook heb je bv van 8bitdo een wireless receiver die met de NES Classic werkt, die gebruikt eveneens hetzelfde poort, dus ik vermoed dat die ook gewoon op de SNES Mini zal werken. (Met een eventuele firmware update)
Het blijft toch wel weer typische Nintendo onhandigheid. De controllers van de (S)NES mini werken via de Wii mote op de Virtual Console van de Wii en Wii U, maar die consoles zijn dood (en ik heb ze beide hier staan, dus geen troll). Ze hadden USB C moeten hebben of draadloos moeten zijn zodat je ze op de Switch kon gebruiken. Het is hardware die in 2016/2017 is uitgekomen.

Het had het voor mij een stuk interessanter gemaakt om een SNES Mini aan te schaffen aangezien ik ook nog een Switch wil halen. Nu krijg je weer het gevoel dat je alles driedubbel moet aanschaffen, net zoals dat de Wii U Pro controller niet op de Switch werkt, zodat je drie nieuwe controllers moet kopen als je weer met z'n vieren wil kunnen Mario Karten.
Nee je hebt maar een setje joycons extra nodig om met 4 man Mario kart te spelen. Dus ¤80 euro extra voor 4 ipv 2 spelers in geval van Mario kart.

edit. Dus of 80 euro voor een setje joycons of een Snes mini. Ik ben voor de snes mini gegaan. En heb een switch met Mario kart,, maar verder2 player komen we hier niet in huis ( de vrouw en ik )

[Reactie gewijzigd door drakonl op 1 oktober 2017 01:53]

Weten we zeker dat deze met de 8bitdo werkt?
Zou hij ook klagen bij apple dat het geen standaar connectors heeft?
Ik snap het wel. De originele snes had ook geen toetsencombo om te resetten toch?

Geen usb is gewoon cashgrab natuurlijk. Proprietary betekent extra inkomsten voor Nintendo tot china in productie komt met namaak controllers.
A+B+Start+Select resette heel veel games. Is vergelijkbaar met Ctrl+Alt+Del in het DOS tijdperk.
Met de Wii Classic Controller (die ook werkt op de SNES) kan je op de Home knop drukken om naar het menu te gaan, scheelt weer!
Dat Nintendo geen USB gebruikt snap ik wel. Ik heb bij mijn raspberry ook snes controllers van AliExpress gehaald en die zijn om te huilen zo slecht..
Nintendo voorkomt wel dat mensen andere controllers gebruiken om de ervaring optimaal te houden.

Is het bovendien nu niet mogelijk de controllers ook op de Wii te gebruiken?
Dus mensen mogen niet meer zelf bepalen of ze op ruk controllers of goed spul gamen? :D

Daarbij kan het ook andersom he, kwalitatief goede controllers met een lange kabel.
Andersom werkt het wel: Je kan de Wii Classic Controller gebruiken op de SNES classic.
Ik denk dat het dan erg verschilt wat je op AliExpress vindt. Ik heb er een SNES controller van 8bitdo gekocht. Dit is een kwalitatief hoogstaande controller van 20 a 25 euro, die prima werkt. (getest mbv Lakka).
1+1 = 2. er zijn USB snes controllers op de markt, dus waarom mensen die laten gebruiken als ze maximale winst kunnen maken met hun eigen aansluitingen, hoe lang heeft het met gsm's geduurd voordat iedereen eindelijk is een universele oplader ging gebruiken? ohja bijna 30 jaar? :P
Denk dat dat niet draait om efficiëntie maar om "het gevoel".
Zodat je de Wii Classic Controller ook nog kan gebruiken (zelfde op de NES Mini).

En de Reset/Powerknop omdat je vroeger ook naar je console toe moest om een game te wisselen. Ook hardwarematig geemuleerd dus 🙂
Typisch?

Apple gebruikt ook hun eigen connectors hoor je ook weinig over klagen. En vroeger klaagde niemand over de connectors het moet niet compleet van het nostalgische wegvaren .
Een geweldig leuk idee, net als de NES mini classic. Helaas wordt het dan verpest door kunstmatige schaarste. :( Je vist bij vrijwel elke winkel achter het net, of je moet de scalper prijzen willen betalen op Marktplaats. Erg jammer, want voor oudere gamers is dit een leuk stukje nostalgie.
Wehkamp. Net besteld morgen in huis
Thnx voor de tip. Wat een gekke op Marktplaats 150 euro :P
Niet alleen marktplaats heb je überhaupt Tweakers gexien.?

De NES mini werd hier voor ¤200,- verkocht. Allemaal geddrog.
Yup zag hem even later daar ook. Ben erg benieuwd als die hem kwijt krijgt :D
Hartelijk dank voor de tip! Inderdaad gewoon beschikbaar. Vandaag besteld, morgen gewoon bij mij thuis!!

Jippie!! I am a happy nerd!
Hier nog een!! Dank vor de tip !!
Waar zien jullie die staan dan? Edit: hmm uitverkocht..

[Reactie gewijzigd door Pendaco op 29 september 2017 09:48]

Ik kan het nergens vinden :'(
Ben zojuist bij de Media Markt in Breda geweest en daar lagen er nog een stuk of 15 in de bak. Dus wellicht ook in andere winkels.
Hmm. Ik moet vanavond even naar Ikea Breda..... misschien eerst even een stop bij MM :P

[Reactie gewijzigd door Jasphur op 29 september 2017 13:33]

Van de SNES Mini zijn er juist véél meer geproduceerd dan van de NES Mini. En die schaarste is helemaal niet "kunstmatig", Nintendo heeft vorig jaar de populariteit van de NES Mini onderschat (en toegegeven) hierdoor was deze veels te weinig geproduceerd, wat weer voor een mega schaarste zorgde.
Nintendo heeft al een reputatie dat ze dit vaker doen ze hebben het met de switch 'onderschat'. En laten we niet beginnen over amiibo's. Ik vraag me gewoon af waarom er geen andere console fabrikanten tegen dit probleem aanlopen.
Xbox one kwam 5 september uit 2014 ondertussen hij echt al in Amerika te koop was in november 2013.
Iphone X is ook nog nergens te kopen en uit geruchten hebben ze productie problemen.
Tesla had moeite om te voldoen aan de vraag.
Samsung gebruikt verschillende onderdelen in andere regio's (soms ook binnen dezelfde regio) om te kunnen voldoen aan de vraag.

Bijna ieder populair product heeft moeite om te voldoen aan de vraag in de eerste paar maanden. Switch was extreem, zelfde met de NES mini. Nintendo verdient echt geen pluim hiervoor. Maar het is echt niet zo dat andere (console) fabrikanten niet tegen dit probleem aanlopen...
Xbox One is onzin aangezien de PS4 wel beschikbaar was. iPhone X was al duidelijk dat er beperkte voorraad zou zijn door beschikbare componenten. Als Apple min of meer de iPhone vraag aan kan, waarom Nintendo dan niet? De chips in de NES mini kunnen ze in enorme hoeveelheden krijgen, daar ligt het niet aan. De Wii was geen high-tech maar het duurde 2 jaar voor productie de vraag aankon. Sony kon die aantallen met de PS2 wel aan na de launch window.

Apple, Samsung, Sony, Huawei en anderen leveren veel meer dan Nintendo en dan is wat ze leveren ook nog veel geavanceerder. Hoe kan dat dan? Ik denk dat Nintendo gewoon te weinig capaciteit inkoopt bij producenten, ze gebruiken immers dezelfde als de rest.
En laten we niet beginnen over amiibo's.
Op de vrijdagavond van 28 november 2014 kon ik anders gewoon de Mediamarkt in Zoetermeer binnenlopen en op m'n gemakje een Link en een Marth amiibo (die achteraf zogenaamd schaars werden genoemd) uitkiezen.
Dat hier in Nederland kon zegt niks over een wereldwijd leveringsprobleem. Ik denk ook dat met de Switch weer het zelfde bewezen is. Al moet ik Nintendo ook credit geven voor het snel op lossen van de supply problemen met de Switch.
dan ben je gewoon laks geweest met bestellen. Ik krijg gewoon voor mezelf, mijn ma en mijn oom de consoles netjes thuis. dus zo ingewikkeld is het niet. Net als de Nes mini gewoon met extra controller op releasedag.
kwestie van op tijd erbij zijn en niet op het laatste moment gaan klagen dat ze er niet zijn.
Ik was te laat voor de pre-orders, ik ben nou eenmaal 12 uur per dag van huis.

Maar vannochtend om 10 uur de mediamarkt binnengelopen de seconde dat ze deur van het slot haalden, en ik was 1 van de 10 die in een minuut of wat buiten stond met deze console.

Ik blij dat ik op vrijdag vrij ben. Wel direct deurgescheurd naar m’n vrijwiligers werk om een netwerk aan te leggen. Dus nog niet mee gespeeld. 😋
Reggie Fils-Aimé (COO Nintendo USA) heeft gezegd dat niemand meer dan $80 dollar zou moeten betalen voor de SNES Mini.
De schaarste was overigens niet kunstmatig, er was laag ingezet omdat andere retro consoles zelden goede verkoopcijfers haalden.
nintendo beloofde de productie op te schroeven, wel ff nieuws lezen }>
Schaarste? Dit ding is niet schaars hoor, diverse winkels hebben gewoon voorraad.
Ik twijfelde vanmorgen even dus keek op de intertoys site, alle winkels in mijn postcode gebieden hadden zelfs “ruim voorraad”.
"Best prijzig"? Er mag gerust een keer gezegd worden dat het gewoon te duur is.
"Best prijzig"? Er mag gerust een keer gezegd worden dat het gewoon te duur is.
En hoeveel ben je kwijt als je alle genoemde games legaal aanschaft? (Originele cartridges of Virtual Console) ;)
Dat is niet direct relevant. Je betaald te veel geld voor wat je krijgt. De games, zeker als het geen cartridges zijn, zijn vrijwel niks waard.

Koop een NES Classic en een SNES Classic en dan heb je bijna genoeg geld besteed om een hedendaagse console te kopen (uiteraard zonder 50 oude games). Ik vind deze verhouding toch erg scheef.
Nu vraag ik mij toch af hoe jij de waarde van een game bepaalt. Deze games zijn enkel legaal verkrijgbaar op drie manieren:
- je koopt deze op een virtual console
- je koopt de SNES mini
- je koopt een cartridge.

Cartridge prijzen variëren nogal maar gaan je sowieso meer kosten dan ¤5 per stuk, en zijn onderhevig aan vraag en aanbod. Een aantal van de games hier zijn niet verschenen in Europa, en Star Fox 2 is een 'nieuwe' release wereldwijd. Virtual Console prijzen van Nintendo liggen op ¤8 voor SNES games, daarmee zou je op 168 euro komen zonder hardware. Aan de retailprijs van ¤90 betaal je ¤4.28 per game, en krijg je de hardware er gratis bij. Een film bekijken in de cinema kost al snel ¤10-13...

Is een game die ouder is, minder waard? Niet perse, de ervaring die je met de game kan beleven, is nog steeds dezelfde. Is een digitale game minder waard? Ook niet perse. Op die cartridges of DVD's staan tenslotte ook enkel digitale informatie :P

Uiteindelijk is het maar 'wat men eraan wilt besteden', en dus subjectief I guess. Maar zo kan je al je eigendom gaan reduceren tot 'bijna niks waard'.


We kunnen dan gaan spreken over ROMs, maar zoals anderen al opgemerkt hebben, dan ben je evenveel kwijt aan de hardware. En dan moet je nog tijd gaan investeren in zelf ROMs te maken van je originele cartridges... ;)
Is een game die ouder is, minder waard? Niet perse, de ervaring die je met de game kan beleven, is nog steeds dezelfde.
Dáár ga je de mist in. De ervaring is wel degelijk anders, want je bent betere andere graphics tegenwoordig gewend, de spellen zijn tegenwoordig vergeeflijker/makkelijker, ofwel de tijd is anders.

Daarom werd bv. Starfox 2 afgezegd omdat de PlayStation uit was gekomen en Nintendo dacht dat het er daardoor niet meer de competitie mee aankon. Noemen we dit niet gewoon 'outdated'?
Ik bedacht me dit ook toen ik mijn originele message schreef. Games worden inderdaad in een bepaalde context beleefd, die nu sowieso anders is dan ervoor. Maar ik ben wel van mening dat dit niet perse uitgedrukt wordt in een verlaging van monetaire waarde. De huidige context kan die games voor sommigen slechter of outdated maken (voldoende voorbeelden te vinden), maar anderen zien er dan weer evergreens in, en soms staat 'outdated' game design nog steeds als een rots. Het is niet toevallig dat een aantal Nintendo games hieronder vallen, getuige ook de hysterie rond de SNES mini en zijn voorganger.

Er zijn genoeg mensen die retro games verkiezen over huidige paradigma in games development. Daarom schreef ik " kan" , niet " is" :)

(excuses voor de late reply)
(geen probleem)

Mijn reactie ging met name om het feit dat je monetaire waarde koppelde aan de spelervaring die niet achteruit zou gaan. Verder ben ik het met je eens.

Als aanvulling op wat je zegt, ik denk dat met name 2d spellen een langere houdbaarheidswaarde hebben dan de 3d spellen. Met name wat je zegt, deze komen nu weer terug onder het mom van 'pixelated'.
Ja en nee. De nes en de snes classics houden hun waarde veel beter dan een hedendaagse console. Koop een ps4 en kijk wat deze nog waard is als de ps5 uitkomt.. misschien nog 40% van de nieuwwaarde en dit daalt gestaag naarmate de tijd vordert de komende 5 jaar.

Een nes classic die je gekocht had een jaar geleden heeft nog zijn volle verkoopwaarde en dit zal de komende 20 jaar ook nog wel zo zijn. Dit geld ook voor de snes classic. Ik zie deze 2 apparaten de komende tijd zeker niet in prijs zakken tenzij nintendo ons er compleet mee overspoeld.als je het niet leuk vind verkoop je hem voor de aanschafprijs en heb je niks verloren.
Ik vind het knap dat je zo ver in de tijd kunt kijken. Over 20 jaar is de inflatie misschien zo toegenomen dat je gelijk hebt maar 't is nogal.

Vergeet niet dat de waarde niet in de consoles zit, dat is ook zelden zo bij producten waar er miljoenen van geproduceerd zijn.
De waarde zit in de games, een beetje game is al gauw de helft waard van een console (NES, SNES, MD, PS).

Ik vermoed dat de waarde over een jaar of wat wel degelijk gaat zakken als de retro-game-hype over is, de waarde van het originele spul zal dalen, maar van de classics SNES en NES nog meer vermoed ik.
de meeste van de games op die console zijn alleen al meer dan de snes mini waard. Earthbound als uitschieter.

bovendien zijn de controllers wel van echte nintendo kwaliteit en geen cheap ass china replica.
Het retroaspect heeft ook wel wat wil hem gewoon in de collectie hebben
Hier kun je praktisch gif op in nemen. Als je de handel in allerlei zaken de laatste 20 jaar volgt, staat dit wel vast.

Ontopic: in mijn optiek ietswat karige review, maar kijk toch ontzettend uit naar maandag (dan komt hij bij mij binnen). Yeah!

Mario RPG.. zó veel gespeeld vroeger op een (destijds) apart gekochte USA SNES.
Nintendo gaat volgend jaar weer NES Classics maken en ze hebben de mogelijkheid om dit nog jaren te doen. De vraag is of ze dit ook gaan doen. Want als dat zo is dan is de (S)NES Classic niet zo waardevast.
De games zouden op de hedendaagse consoles ook voor minstens 5 euro en de 16 bit varianten eerder 10 euro verkocht worden. Bovendien neem je de controllers nou niet mee in je vergelijk.
dan koop je het ding niet? download je een emulator en een USB snes controller en je bent klaar, mooi weer een mini snes vrij voor iemand die hem wel wil.
trouwens 70-80 voor een mini snes is teveel maar ¤1000,- voor die nieuwe Iphone is niet te duur? :+
anyway hou es rekening met de kosten die nintendo maakt om dit ding te ontwikkelen, dan nog ontwerpen en produceren. Daarnaast maken ze hem eenvouding te modden door USB te gebruiken dan simpele adapter, zonder USB kwam je de mini snes aan het openmaken en dan kan je ding kapot maken. Ff nadenken voor je begint te ranten ;)
Bij Gamer.nl hebben ze dat uitgezocht op basis van webwinkels met garantie en eBay waar nodig. Ze kwamen op zo’n 1250 euro geloof ik.

https://gamer.nl/artikele...-snes-classic-mini-waard/

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 29 september 2017 08:27]

Als je een tweedehands snes koopt met een everdrive dan ben je net zoveel kwijt. Maar dat is niet legaal en support geen expansiechips voor bijv mario kart of yoshis island 2. Al met al is dit wel een goede deal imho.
volgens mij gaat die vergelijking mank; ik weet nog dat ik 160-180 gulden voor mk3 heb betaald, voor high tech gfx van die tijd; zou betekenen dat je nu zo'n 50 euro zou moeten betalen (dat is wat mooie games nu kosten) voor gfx van deze tijd. eathbound voor 200 euro voor wat grove gfx is dan raar, factor 4 voor hetgeen zeer achterligt t.o.v. huidige games.
Het gaat vooral om de zeldzaamheid, niet de productiewaarde. De zeldzaamheid bepaalt de prijs voor het grootste deel.

Earthbound is niet in Europa op de SNES verschenen. Is dus automatisch al import, dus duurder.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 29 september 2017 23:20]

Earthbound is heel erg duur. De overige games vallen enigzins mee. Ik heb ze allemaal behalve Earthbound.
Nou ja, als we strict kijken naar welke games er op de SNES Mini zitten, dan is er geen enkel alternatief dat gelijkwaardig is. Star Fox 2 is (momenteel) namelijk op geen enkele manier te krijgen.
Nou ja, zo heel veel goedkoper is een compleet setje rond een Pi nu ook weer niet. En dan heb je (officieel) nog geen games.
Bovendien zitten hier kwalitatief goede controllers bij, als ik voor de Raspberry/retropie goede controllers wil ben ik ook 20 of 25 euro per stuk kwijt.
Maar die controllers voor de pi haal je dan ook vaak van je oude voorraad. Hier ps2 controllers met een ps2->usb adapter. Werkt o zo fijn ;)
Wellicht ben ik, ondanks dat ik 25+ ben, geen deel van het publiek dat ze willen aanspreken. Wat ik namelijk zie is dat je games krijgt die weinig tot geen monetaire waarde hebben, je krijgt een stukje plastic dat op iets bekends lijkt en wat hardware dat ook niet zo duur hoeft te zijn (productiewaarde).

Zo ben ik zelf in de NES Classic hype getrapt en als je dat ding vast houdt lijkt het alsof je goedkope Chinese namaak in handen hebt. De controllers zijn daar gelukkig een noodzakelijke uitzondering op. Onder de streep voelt alles bij elkaar goedkoop aan terwijl je naar mijn gevoel wel een premium prijs betaald.
Je betaald voor een groot deel ook voor de nostalgie. Als je opgegroeid bent met dat spul en je er emotionele waarde aan hecht, koop je zo’n ding liever dan ‘nep’.

Als ik nog eens een Mini MSX Classic tegenkom met 80% van de games die ik speelde vroeger, koop ik m ook.
Maar op een emulator ( ik neem aan dat je daar op doelt ) zien deze games er toch echt een pak beter uit met hen shaders en AA opties. Van de week nog een originele Snes in mijn handen gehad, en hoe nostalgisch dat ook mag zijn, die blokjes zien er echt niet meer uit als je eenmaal emulators gewent bent. Ik speel deze games trouwens liever op mijn smartphone. Met een Bluetooth controller speel ik al mijn favo games gewoon in de trein, op werk, in de tuin etc. vergelijkbaar als op de Switch. Ik zit ook niet eens meer te wachten op dat Nintende virtual console verhaal. En dat ondanks dat ik een Switch heb. Het is al achterhaald. Emu is the way to go..

edit:typo

[Reactie gewijzigd door micla op 29 september 2017 10:48]

21 games + hardware + controllers voor 90 euro. De NES Mini controllers waren los 10 euro, dus laat ik daar weer van uitgaan.

21 games + hardware = 70 euro. De hardware krijg je gratis* (niet waar, maar goed, ik kan niet bepalen hoeveel er van de hardware in de prijs zit)

70 / 21 = ¤ 3,33 per game. Een SNES Game op de Wii U / New Nintendo 3DS kost 8 euro.

Dan is het systeem toch echt wel goedkoop te noemen.
Nee, alleen als je 8 euro voor een digitale download op een emulator over hebt voor een spel dat zijn uitgave ('main run') er al 20+ jaar op heeft zitten.
Winkelprijs 100¤? Waar haalt tweakers dat?
Ik heb de NES mini voor 60¤ gekocht, en de SNES mini voor 80¤.
SNES mini komt vandaag aan, heb al bericht gehad; Eindelijk super metroid spelen.

[Reactie gewijzigd door Bierautomaat op 29 september 2017 13:29]

Klopt, ik heb hem (SNES mini) voor 75¤/stuk (twee exemplaren). Ook vanmorgen bericht gekregen dat hij klaar staat :-)
Prijs valt mee...

Pi + behuizing (niet zn mooie snes classic versie maar ja) + microsd + 2 snes controller (de goede van ibuffalo en niet die china meuk) zit je ook rond de 80 euro. Dan heb je nog 20 euro over voor retro pi erop te zetten goed in te richten (tijd kost geld....) maar goed als je echt tijd zat hebt tel dat dan niet mee dan zou je alle spellen op de normale weg moeten kopen voor nog geen euro per spel aangezien er 21 bij zitten.

Al met al zit je op dezelfde prijs echter heb je geen echte snes mini behuizing, geen echte snes controller en geen echte snes verpakking.
Mario Kart op de SNES, kapot gespeeld waarschijnlijk ken ik de meeste levels gewoon nog uit het hoofd, hopelijk kan ik deze dit weekend op de kop tikken in Bart Smit, de kans lijkt me klein maar je weet maar nooit :D
En dit is ook nog eens de USA 60hrtz versie van de Mario kart ROM dus worden je tijden nog beter!
Ja, hoe zit dat daar mee eigenlijk? Zijn alle games de NTSC versies? Want 50 hrtz PAL games op een 60 hrtz scherm wordt je niet vrolijk van. Dat schokt als een malle..
Dat gaat gewoon goed. Al mijn LCD, LED en CRT Monitoren/TV's accepteren de 60Hz van mijn origineel Japanse NTSC retrocomputers. Er gaat niets schokken. Vroeger wilde het op CRT TV's nog wel eens misgaan, maar dan was je of je kleur kwijt of het beeld ging verticaal rollen.
Dat snap ik. NTSC was altijd 60 Hz/fps, dus die gaan wel goed. Maar PAL was 50 Hz/fps. Vandaar mijn vraag. PAL games zullen dus op hedendaagse schermen gaan schokken, want 60 Hz. Daarom gebruik ik met emulators ook enkel USA versies van games, en geen EUR versies.. Maar als ik het artikel goed begrijp zijn het inderdaad allemaal NTSC versies..
Nee. Ze schokken niet. Ik draai al sinds mid jaren 80 PAL 60Hz en NTSC 60Hz op schermen waarvan alleen de voeding 50Hz is. Nu doe ik dat op een lcd scherm. Mijn originele Japanse retro computers hangen aan hedendaagse Samsung TV's welke hier in het dorp gekocht zijn. Het probleem wat jij verwacht is er niet.
Je kunt met een gerust hart zo'n SNES classic aanschaffen :)

edit: even de zinsopbouw wat verbeterd.

[Reactie gewijzigd door meits op 29 september 2017 18:11]

Vreemd, PAL 60 Hz ( tv's en consoles ) zijn pas in het PS2 tijdperk gekomen dacht ik. Oudere consoles moesten omgebouwd worden om 60 Hz te verkrijgen. Wellicht is het je nooit opgevallen? ( veel mensen zien het verschil pas als het naast elkaar wordt getoont ) Maar zoals gemeld zijn dit dus allemaal 60 Hz versies, dus deze zullen het idd geen problemen geven.

Verder ben ik trouwens niet van plan om er een aan te schaffen, zoals elders in dit draadje aangegeven draai ik enkel emulators, op zowel android als PC. Dit vanwege hogere reso's en grafische filters die het geheel een stuk mooier maken. ( en altijd 60 fps :) )
In de jaren 80 en 90 kwamen er al Japanse homecomputers naar Europa. De toenmalige monitoren die bij de Europese modellen geleverd werden (de bekende kleurenmonitoren van Commodore/Philips) konden NTSC 60 probleemloos aan. De jaren 80 TV's hadden hier inderdaad moeite mee, maar daar kwam in de jaren 90 verandering in. Sinds die tijd kwamen er steeds meer TV's die geen problemen hadden met NTSC 60.
Net besteld bij de Wehkamp, zijn daar nog te koop.
Thx, wel zojuist de laatste besteld :(
uitverkocht idd , ik was net op tijd :o
Dat is het enge.

Ik was een jaar of 9 denk toen ik een SNES kreeg en heb enorm veel tijd in Donkey Kong gestoken. De timer was op z'n max en 98% compleet (zonder guides, dus in ieder gat springen om die laaste geheimen te vinden).

Heel veel later op de Wii Donkey Kong via de virtual console gespeeld en in 4 uur had ik die hele game uit.

Je kan met 90 kwijlend in een stoel zitten met altzheimer maar als ze een snes controller in je handen duwen ren je ongetwijfeld weer al die levels door lol.
:D zalige commentaar :D Fijn weekend oudere gamers :Y)
Ik ben oprecht benieuwd hoe “onze” generatie in het bejaardentehuis zit. Allemaal met VR brillen op, of op zn minst gamend. Lijkt me briljant!
Ik sta dan gewoon op een Airsoft veld. Oud doen kan later wel. 😋
Hier hetzelfde :) Weet niet meer het oud ik nu was maar ik ken die levels nog wel van Mario Kart! Alles gehaald wat er te halen viel in dat spel ^^ Er staan leuke spellen op dus inderdaad eens zien of ik er één kan aanschaffen.
Vind 100 euro dan ook best wel prijzig en toch zou ik hem willen hebben. Zou graag de games weer opnieuw willen spelen. Jammer dat hij nergens goed beschikbaar is want, "2e hands" prijzen zijn veel te veel voor dit product.
Op zich vind ik (mijn eigen mening dus) die prijs gerechtmatigd en wel om volgende redenen:
  • retro kost sowieso wat meer
  • je krijgt een console
  • met op die console 21 classics
  • 2 controllers worden standaard meegeleverd
  • hier ook mensen aan gewerkt hebben
  • een gemiddelde "digibetisch" persoon +/- 5 keer dat bedrag spendeert aan een smartphone, waar hij vervolgens enkel op surft, Facebook opent en belt
  • het hier nog steeds een niche-markt betreft en het aantal kopers dus wrs lager zal liggen, waardoor de gemaakte kosten per stuk ook hoger liggen...
  • een hedendaagse game of controller, dat niet per se beter is, al meer dan de helft van dit item kost...
Maar opnieuw, is maar mijn mening ;)

[Reactie gewijzigd door LethalRabbid op 29 september 2017 07:54]

Ben ik het mee eens op 1 punt na, en dat heeft te maken met jou smartphone argument.

Als ik een product koop is het voor mij belangrijker hoeveel ik het ga gebruiken dan de functies, dan ben ik ook bereid meer uit te geven voor een luxer product (ondanks dat ik dan niet alle luxe features gebruik).
Daar zit ook iets in ;)

Ik ga hier waarschijnlijk wat trollen activeren.... Maar in het geval van een phone ga je dan beter terug naar de goede oude 3310.... 8)7

Maar ik begrijp je argument ook ten volle, maar dit topic gaat uiteraard niet over smartphones (en heb eerlijk gezegd al genoeg heen en weer discussies zien passeren over smartphones de laatste tijd, dus ik trek me dan ook terug over dat onderwerp :*) )
Wehkamp heeft hem op voorraad, direct leverbaar. (Zie elders in de comments. Toen ik net keek stond hij nog op voorraad)
Media Markt heeft er gewoon een voorraad van liggen in de winkel
Althans hier in Amsterdam Noord.
De V&A begon deze week al langzaam vol te druppelen met SNES mini's van ¤130,- of meer :/
Krijg er dan ook gelijk het gevoel bij dat het van die lui zijn die er per se een slaatje uit willen slaan.
En als ik dat dan zie, krijg ik dus absoluut GEEN Tweakers gevoel. |:( 8)7
De mensen die vroeger op deze console hebben gespeelt krijgen wel een tweaker gevoel.
Omdat ze met dat ding misschien jaren gespeelt hebben.
Ikzelf krijg bij emulators nog geen tweaker gevoel.
En ik heb zelf nooit een Nintendo gehad.
Wel een leuke marketing truc van Nintendo, mensen die vroeger op dat ding gespeelt hebben willen misschien zo een ding wel hebben, ook al is het maar om het nostalgisch gevoel erbij terug te krijgen.

[Reactie gewijzigd door rjmno1 op 29 september 2017 14:54]

Ik vind 130 al nergens op slaan, laat staan 150 wat blijkbaar nu al de go to prijs is maar dit slaat echt alles 8)7
Volgens de Intertoys website is nog bij redelijk wat winkels verkrijgbaar voor ¤89. Ik hoop dus ook niet dat mensen er daadwerkelijk ¤130 voor gaan neer leggen, dat zou zonde zijn.
Dat zijn het ook. Zie je bij al dit soort releases, scalpers die proberen flink voorraad in te kopen puur voor de verkoop.
Vroeger waren de spellen een grafisch wonder en zat je er uren achter omdat het nieuw was. Nostalgisch heel leuk maar houdbaarheid van het spelen lijkt me laag. Ik speel ook geen Jill of the jungle meer of Doom. Wel leuk om herinneringen op te halen van oude spellen op YouTube maar echt spelen.

Ik ben niet negatief ofzo want het is wel een hebbedingetje alleen is dit voor years to come of alleen deze winter.
Ben jij anders dan wij. bij ons staan alle Nintendo altijd paraat om in te schakelen :) nu maar de classic besteld (vanwege de HDMI).
Er zijn anders bizar veel mensen die er anders over denken. Retro gaming is een groot ding op het moment. En als je naar de verkopen kijkt, doen deze dingetjes het ook goed.
@Only_Pevede Met een zeer grote kans van een hakchi2 update. Is het voor mij meer dan alleen deze winter speel plezier.
Ik mis het misschien in dit artikel
Maar sluit je deze dan tegenwoordig op scart of zelfs hdmi.?

Want verwacht binnenkort wel eens te antenne aansluiting verdwijnt.
Op de foto zie ik toch echt een hdmi aansluiting.
My bad lezenis ook een vak |:(
"Behalve met twee controllers wordt de SNES Classic geleverd met twee snoeren: hdmi en usb, voor beeld en voeding"

Graag gedaan.

[Reactie gewijzigd door Raphaelo op 29 september 2017 08:57]

waar kun je oude beeldbuis tv's kopen met hdmi? Dan zijn die pixels beetje geblurt en valt het niet zo op 8)7
Philips 32pw9551 2x scart,1x composiet,1x component 1x hdmi en analoog audio in+out. Game CRT bij uitstek. Goed beeld & geluid.
Retropie op een Raspberry Pie met CRT + curve filter/overlay en scanlines iets voor jou? Dan kun je ook smoothing toepassen en dan zijn de randen minder hard.

https://github.com/RetroP...iki/Shaders-and-Smoothing

[Reactie gewijzigd door Stinky9 op 29 september 2017 09:41]

1 2 3 ... 9

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*