×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste prijsvergelijker en beste community. Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers!

Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System Review

DeLeraar 8 november 2017, laatste update op 8 november 2017, 414 views Product gekocht

Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System

Sinds een tweetal weken deze kekke SNES mini in bezit. Vooral gekocht uit nostalgische overwegingen en ik ben blij met mijn aankoop. Voor dertigers en veertigers die iets leuks zoeken voor in hun schoen of onder de kerstboom: zoek niet verder! (en de kinderen zullen je ook dankbaar zijn!)

Pluspunten

• Nostalgie
  • 21 games, waaronder een paar toppers
  • 2 controllers meegeleverd
  • Vlotte hardware
  • Compact

Minpunten

• Verkrijgbaarheid
  • Korte kabels controllers
  • Alleen te resetten op de console zelf
  • Klepje om controllers aan te sluiten

Sinds een tweetal weken deze kekke SNES mini in bezit. Vooral gekocht uit nostalgische overwegingen (toen de originele SNES uitkwam was ik 12, dus ik was destijds compleet verslaafd :))

Het verbaasde mij hoe klein het doosje van de omverpakking was. Na het openen viel direct op hoe compact het apparaatje eigenlijk is. Keurig 2 controllers, USB- en HDMI-kabels erbij en verder natuurlijk gewoon plu-and-play. Sommigen geven als minpunt dat er geen adapter bij zit, maar zowel mijn Horizon XL als LG tv hebben USB dus voor mij geen probleem.

Wat wel tegenviel is de lengte van de kabels van de controllers. Ja, ze zijn langer dan van de NES classic mini, maar nog steeds veeeel te kort voor moderne huiskamers. Ik heb dus voor een paar euro wat verlengkabels besteld bij AliXpress, want ik weiger op de grond voor mijn tv te gaan zitten. Om de controllers aan te sluiten moet je een onhandig rubber klepje open pulken waarachter de aansluitingen zitten. Vorm boven functie zullen we maar denken.

De SNES mini start supersnel op (kan ook niet anders met de overkill aan hardware), dus je kunt meteen je favoriete spel kiezen en spelen.
Inmiddels heb ik alle 21 spellen uitgeprobeerd, en ik moet zeggen dat de klassiekers (Super Mario World, Super mario Kart en Zelda) toch wel het meeste worden gespeeld. Sommige titels kende ik niet, maar hebben mijn hart (nog) niet gestolen.

Nintendo krijgt soms kritiek dat er 'maar' 21 spellen op staan. Als je tegenwoordig een moderne console met 21 games moet kopen ben je echt veel meer kwijt, dus ik vind dat een vreemd minpunt. Daarnaast zijn sommige games die op de SNES classic mini staan, in originele vorm inmiddels behoorlijk prijzig, dus als je origineel wilt spelen zit je ook hier goed.

Ik zit er wel aan de denken om andere spellen op de SNES mini classic te zetten (middels de bekende hakchi2 hack), vooral omdat ik sommige standaard games (nog) niet speel, en er een paar pareltjes ontbreken die ik graag weer zou willen spelen (bijv: Earth Worm Jim 1 en 2, Mortal Kombat 1 en 2, Turtles IV, etc.)

De controllers zijn precies zoals me herinner, dus gewoon goed. Met de tv op 'Game Mode' totaal geen last van input lag, dus het speelt allemaal zeer soepel met nauwelijks laadtijden tussendoor. Wat wel jammer is, is dat je alleen kunt terugkeren naar het hoofdmenu via de Resetknop op de console zelf. Nintendo had hier toch wel iets slimmers op kunnen verzinnen mijns inziens.

Kortom: ik ben blij met mijn aankoop. Gelukkig heb ik er een weten te bemachtigen (voor een normale prijs), want de verkrijgbaarheid is wederom dramatisch. Voor dertigers en veertigers die iets leuks zoeken voor in hun schoen of onder de kerstboom: zoek niet verder! (en de kinderen zullen je ook dankbaar zijn!)

Heb jij ook een Nintendo Classic Mini: Super Nintendo Entertainment System?

Reviews door de redactie

Er lagen er gisteren nog 5 in de schappen bij de media markt bij de Amsterdam ArenA.
MediaMarkt Zwolle ook ruim 20 stuks op voorraad..
3 weken geleden was er nog nauwelijks aan te komen