Mobile Games Special

Pokémon Duel, Star Wars-moba en meer

Make More!

We hebben in de loop der jaren veel 'nutteloze' spelletjes de revue zien passeren, op elk denkbaar mobiel platform. Maar hoe nutteloos de handelingen die je op je scherm uitvoert soms ook zijn, het spel dat eraan vastzit kan nog steeds enorm verslavend zijn. Denk aan de maanden dat menig verjaardag werd gedomineerd door Flappy Bird, en vooral het verbeteren van elkaars records. Of ga wat verder terug, en bedenk wat nou eigenlijk de zin was van het steeds maar langer maken van je slang in Snake, op je oude Nokia of je grafische rekenmachine. Gelukkig is nergens vastgelegd dat een spelletje spelen zinvol moet zijn, en dus kunnen we ook nu nog rekenen op lekker nutteloze spelletjes die op hun tijd behoorlijk leuk zijn om te spelen. Make More is precies zo'n spel.

Titel Make More! Score
Platform Android, iOS
Prijs Gratis

In Make More tik je met je vingers zo snel mogelijk op het scherm, en meer dan dat is het eigenlijk niet. Wat wil het geval: je bent manager van een fabriek en je werknemers, die je zelf dient aan te nemen en moet trainen, werken harder als je op het scherm tikt. Per niveau dat je fabriek stijgt begint je team een ander, moeilijker product te maken. Dat kost steeds meer tijd, maar levert tegelijk ook meer geld op. Dat geld kun je herinvesteren in je fabriek door mensen te trainen, waardoor ze sneller worden en ook weer meer verdienen. Ook kun je met dat geld nieuwe werknemers aannemen, en ook dat levert daarna weer meer geld op. De prestaties van je bouwers kunnen verder verbeterd worden door speciale power-ups die af en toe voorbij komen. Hiermee wordt de productie bijvoorbeeld tijdelijk tien maal zo snel uitgevoerd, of leveren je producten kortstondig tien keer zo veel op. Dat geeft je inkomsten een flinke boost, wat fijn is op weg naar het volgende level.

Bodemloze put

De grap is dat zich hier al snel een bodemloze put aftekent. Je clicks, die bijdragen aan het sneller maken van al die producten, leiden nergens toe, en je hebt altijd meer clicks nodig. Producten worden voortdurend waardevoller en lastiger te produceren, en er is altijd iets om naartoe te werken: weer meer producten of zelfs een heel nieuwe fabriek naast je eerste fabriek, om nog sneller inkomsten te genereren. Het gaat continu door. Het spel houdt wel een lijstje met mijlpalen bij, maar ook daarbij geldt: elke mijlpaal leidt weer naar een volgende mijlpaal. En dus is de vraag: hoe lang blijft Make More leuk voordat de speler zich gewonnen geeft en zich neerlegt bij de zinloosheid van het geheel?

Antwoord: opvallend lang. Met enige regelmaat zaten we minuten aan een stuk op onze telefoon te tikken terwijl onze digitale loonslaven het ene na het andere product tevoorschijn toverden. We bouwden een tweede fabriek en overwogen een en ander zelfs te versnellen met de in-game dollars die je kunt kopen met echt geld. Met die dollars kun je permanente multipliers aanschaffen, wat alles ook weer sneller maakt. Het dient geen enkel doel, en tóch wil je het eigenlijk wel hebben.

Na verloop van tijd verandert echter de manier waarop je Make More speelt. Wanneer je vijf fabrieken allemaal naar 'level 20' hebt gebracht, begint het spel van voor af aan. Voor de volgende trofee moet je echter vijf fabrieken naar niveau 40 brengen. De tijd die nodig is om de volgende trofee te halen wordt dus ook steeds langer. Er ontstaat dan een patroon waarbij je de game af en toe opent, de nodige miljoenen binnenhaalt en uitgeeft aan verbeteringen aan fabrieken en personeel, om vervolgens weer wat anders te gaan doen. De tikjes op het schermen zorgen dan nog maar voor een relatief kleine versnelling van het hele proces.

Zou je bovenstaande informatie even opsommen, dan zou daar haast onmogelijk een positieve afrekening uitkomen. Wat is er immers leuk aan een game die schier oneindig doorgaat, zonder dat je als speler echt iets bereikt? Als je doorhebt dat je continu achter een wortel aan rent en daar nooit klaar mee zult zijn, waarom zou je dan rennen? En toch is Make More vermakelijker dan de som van de delen doet vermoeden. Zelfs nadat de game al een paar weken op onze telefoon had gestaan, startten we Make More nog steeds meerdere keren per dag op. Kennelijk kan zoiets stoms als een goed werkend beloningssysteem dat spelers alleen maar het idee geeft dat ze iets bereiken, genoeg zijn om spelers langer vast te houden dan de gameplay eigenlijk zou rechtvaardigen.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Games

'14 '15 '16 '17 2018