Mobile Games Special

Pokémon Duel, Star Wars-moba en meer

RollerCoaster Tycoon Classic

Toeval of niet? Relatief kort na de succesvolle introductie van Planet Coaster op Steam is er nu RollerCoaster Tycoon Classic voor iPad en Android. Atari zag mogelijk zelf ook wel in dat zijn nieuwste 'grote' pretparkspel RollerCoaster Tycoon World de strijd met Planet Coaster zou gaan verliezen. Maar dat de oudere games in de serie kwalitatief hun mannetje stonden, daar was iedereen het altijd al over eens. Het is dus eigenlijk best logisch dat Atari RollerCoaster Tycoon 1 en 2 combineert en er een nieuwe game voor mobiele platformen van bakt. En wat blijkt? Ook zoveel jaar later is 'RCT' gewoon nog een afkorting die garant staat voor de nodige uurtjes spelplezier.

Titel RollerCoaster Tycoon Classic Score
Platform Android, iOS
Prijs € 6,99

Het begint al met de herkenbare look van het spel. De game lijkt, wat de graphics betreft, één op één overbracht uit vervlogen tijden. Dat is leuk, maar ook een puntje van kritiek. We durven te stellen dat het anno 2017 op moderne smartphones en tablets best mogelijk is de oude games in een wat nieuwer jasje te laten zien. Die poetsbeurt, die je misschien wel zou verwachten, blijft uit. Wellicht is dat geen belemmering. Het staat immers niet in de weg van het feest der herkenning dat onherroepelijk optreedt. Ook is de interface her en der wel wat aangepast, om de game gebruiksvriendelijk te maken voor touchscreenbediening.

Vier hoeken

Die aanpassingen zorgen er mede voor dat de game goed speelbaar is op een tablet. In grote lijnen werkt het plaatsen van attracties en het aanleggen van paden en voorzieningen goed en makkelijk. Het is alleen wel wat beperkend dat je je park, net zoals vroeger, maar vanuit vier hoeken kunt bekijken. Bij het aanleggen van paden vlak langs andere attracties of onder achtbanen door verloren we af en toe het overzicht een beetje. Ook kwamen paden en andere te bouwen objecten niet altijd helemaal op de juiste plek terecht. Nee, een pretpark aanleggen is met een muis makkelijker dan met je vingers, maar dat is een open deur. Het werkt goed genoeg om binnen de kortste keren een heel aardig pretpark te bouwen, dat is het belangrijkste. Toch kozen we naar verhouding wel vaker voor de standaardversies van achtbanen, in plaats dat we er zelf een gingen bouwen. Het bouwen van een achtbaan sluit aan bij wat hierboven al staat: het werkt, maar is niet ideaal.

Toch is het nooit vervelend om RollerCoaster Tycoon Classic te spelen. Na verloop van tijd leer je de kleine tekortkomingen aan de kant van de besturing steeds beter beheersen en gaat het bouwen je steeds makkelijker af. En zelfs als je niet al die banen handmatig aanlegt, dan nog is er genoeg te doen. Je bezoekers hebben immers als vanouds hun eigen oordelen en meningen, en jij dient daar op in te spelen. Ook zul je je park natuurlijk winstgevend moeten maken terwijl je het aantal bezoekers gestaag uitbouwt, wat de te verwachten managementaspecten met zich meebrengt. De game schotelt spelers daarbij een flink aantal uitdagen voor, dat eventueel uitgebreid kan worden door extra uitdagingen en scenario's aan te schaffen.

Prima hoeveelheid content

De nadruk ligt echter totaal niet op die bijverkoop. Voor het redelijk bescheiden bedrag van zeven euro heb je een mobiele game die je met alleen de basiscontent al uren en uren bezig zal houden. De optie om meer content te kopen - of zelfs een speciale editor waarmee je zelf attracties en parken kunt ontwerpen - is er wel, maar je hebt hem niet nodig om plezier te beleven aan de game. Dat is een geruststelling, want juist daar ging het eerder mis met RollerCoaster Tycoon op mobiele platformen. RollerCoaster Tycoon 4 Mobile was weliswaar gratis, maar zonder gebruik te maken van de microtransacties in het spel eigenlijk onspeelbaar.

Gelukkig lijkt RollerCoaster Tycoon Classic in niets op dat op geldklopperij gerichte spel. Sterker nog: de redelijk aantrekkelijke prijs van zeven euro maakt dat je niet al te lang hoeft na te denken om deze game te downloaden. Even rustig op de bank liggen terwijl je een nieuw park bouwt, of een paar ongeziene momenten op een dag opvullen met een oude verslaving: het klinkt ons verdomd aantrekkelijk in de oren. Op Steam mag Atari dan ruim verslagen zijn door Planet Coaster, maar op tablets kan koning RollerCoaster Tycoon voorlopig nog gewoon op zijn troon blijven zitten.

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Formule 1

'14 '15 '16 '17 2018