Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Jurian Ubachs

Redacteur games

Planet Coaster Review

Oude verslaving in nieuw jasje

Lekker bouwen

Zo hebben we al behoorlijk wat elementen besproken die horen bij het opbouwen en managen van een park, en we hebben het gehad over met welk doel je dat doet. Bijvoorbeeld om een missie in de carrièremodus te behalen of om een challenge af te ronden. Het belangrijkste is echter nog niet besproken: het bouwen zelf. Leuk dat er veel attracties en achtbanen te bouwen zijn, en dat je het park prachtig kunt aankleden, maar dan moet dat in de uitvoering ook wel een beetje te doen zijn. Daar zouden we kort over kunnen zijn: het werkt allemaal heel goed. Er zijn echter ook wat kleine uitzonderingen, dus het is de moeite waard er wat dieper op in te gaan.

Een park bouwen begint, tenminste in ons geval, meestal met het bepalen van de hoofdaderen van de paden. Niet dat je ze allemaal al moet bouwen, maar het is handig om een vaag idee te hebben van hoe je het 'verkeer' door je park wil leiden. Mensen lopen in Planet Coaster namelijk niet door elkaar heen. Lopen er ergens een groot aantal mensen over een relatief smal pad, dan ontstaan er opstoppingen. Het is dus wel zo handig om vooruit te denken en brede paden aan te leggen daar waar je veel mensen verwacht. Hier laat Planet Coaster trouwens een van zijn minst sterke kanten zien. Zeker bij paden met hoogteverschillen gebeurde het af en toe dat de 'pathfinding' van de bezoekers het liet afweten. Dan ontstaat er ineens een grote groep die stil staat op een trap. Als je de trap dan even deels afbreekt en net even anders opbouwt, werkt het wel weer. Het is een van de spaarzame smetjes op het keurige blazoen van Planet Coaster.

De volgende stap is het plaatsen van de eerste attracties. Zeker als je in een scenario zit waar je niet meteen veel geld hebt, zullen dat niet meteen vette achtbanen zijn. De standaard rides zijn goedkoper en effectief genoeg om de eerste zwik bezoekers naar je park te trekken. Of je trouwens kaartjes verkoopt bij de ingang en/of een aparte prijs per attractie rekent, mag je zelf bepalen. Bij elke attractie plaats je een ingang, uitgang en een speciaal pad waar de wachtrij zich kan vormen. Die kun je naar eigen inzicht vormgeven. We lieten onze rij soms achter een attractie langs lopen, of kronkelen richting het hoofdpad. Vervolgens kun je je attractie opleuken met wat bomen, lichtjes en ander uiterlijk vertoon dat het voor je bezoekers net wat aangenamer maakt.

Echt leuk wordt bouwen natuurlijk pas als je eigen achtbanen gaat maken. Ook hier heb je, mits je budget het toelaat, de vrije hand in de vormgeving. Natuurlijk kan niet elk type achtbaan loopings en meer van dat werk bevatten. Gelukkig zijn ook de hypercoasters van de partij, die dat wel kunnen. Het vormgeven van een achtbaan werkt simpel genoeg. Je selecteert in het menu wat voor baandeel je wil plaatsen, en met een druk op de linkermuisknop is je volgende van je baan aangelegd. Die stukken zijn op allerlei manieren variabel, zoals in helling, richting, banking, en ga zo maar door. Je kunt op die manier binnen een paar minuten een werkende achtbaan in elkaar klikken.

Als je dan een beetje bouwt zoals wij, dan wijst je eerste testrit je op een vervelend feit: je achtbaan is te heftig. Hoe graag je het ook wil, er is geen mens die in een achtbaan stapt waar je meer dan 20g op je lichaam krijgt. Ongetrainde mensen kunnen tot 5g kortstondig verdragen, maar daar stopt het wel. Sleutelen dus! Daar gaat tijd in zitten. Een goed lopende achtbaan, die niet te heftig is en overal lekker soepel loopt, is nog niet zomaar in elkaar gezet. Meerdere malen braken we halve coasters af of begonnen we zelfs helemaal opnieuw, simpelweg omdat de baan niet klopte en we er geen goed lopend geheel van konden maken.

Diepgaande tools

Zo klik je binnen pakweg een half uur al een heel aardig park bij elkaar, zonder dat het allemaal al te ingewikkeld wordt. Toch kun je het ook lastiger maken. Planet Coaster beschikt over vrij diepgaande tools om je wereld aan te passen. Je kunt voorwerpen zeer nauwkeurig neerzetten, precies zoals je zelf wilt, en achtbanen heel subtiel aanpassen, waardoor je sommige ongemakkelijke passages net wat vriendelijker kunt maken.

Uiteindelijk leidt dit alles tot een pretpark gevuld met attracties, roller coasters, kraampjes, allerlei werknemers en duizenden bezoekers. Op dat moment is het tijd om te genieten van al het moois dat je gemaakt hebt en van het geld dat bij bakken binnen komt stromen. Mocht je het dan realistisch willen houden, dan vervang je af en toe een bestaande attractie voor iets anders, maar de meeste spelers zullen dan liever weer aan een nieuw park beginnen. Uiteraard doen ze dit pas nadat ze al hun zelfgemaakte achtbanen een keer of tien bereden hebben, met de camera aan boord van de achtbaan. Weet je wat dit deel van het spel trouwens nog beter zou maken? Vr-ondersteuning. Zelfs kijkend naar een normaal beeldscherm voel je bij sommige drops als kriebels in je buik. Hoe vet moet dat met virtual reality zijn? Helaas is die ondersteuning er nu nog niet. Wellicht dat daar in de toekomst nog een leuke add-on voor verschijnt. Laten we het hopen!


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True