Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 111 reacties

Atari acht Rollercoaster Tycoon World genoeg doorontwikkeld om het spel uit de Early Access-fase te halen. Naast de standaardversie kondigt het bedrijf een Deluxe Edition aan, met extra maps en scenario's.

Volgens Atari heeft de Early Access-fase voor veel feedback en daarmee voor het fixen van bugs, het doorvoeren van grafische updates, prestatieverbeteringen en het toevoegen van nieuwe functionaliteit gezorgd. Onder andere de grafische interface en het hoofdmenu zijn op de schop genomen.

Wie het spel al heeft, ontvangt automatisch een update naar de volledige versie. Hoewel het spel volgens de uitgever klaar is voor een release, belooft het bedrijf Rollercoaster Tycoon World door te ontwikkelen en nieuwe features te blijven geven. Ook stelt het bedrijf nieuwe dlc in het vooruitzicht.

De Standaard-editie kost 34,99 euro maar er komt per 1 december ook een Deluxe Edition van 44,99 euro. Deze versie bevat de Panda-mascotte uit de originele Rollercoaster Tycoon, twee nieuwe maps en tien extra scenario's.

Frontier Developments, het bedrijf achter de derde Rollercoaster Tycoon-game en uitbreidingen op deel twee, komt donderdag met een eigen game 'Planet Coaster'.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (111)

Frontier Developments, het bedrijf achter de eerste Rollercoaster Tycoon-games
Uhm, nee? Ze hebben de expansion sets voor RCT2 gemaakt, de Xbox versie en RCT3. Niet de originele game

Echt alles wat daarna met de franchise is gebeurt, ik blijf het een enorme rommel vinden. Na RCT2 heb ik geen goede release van een pretpark simulator meer gezien. :(

Ik wacht zelf nog steeds op de aangekondigde versie voor iOS vanuit Chris Sawyer zelf. RCT2 op de ipad? Heerlijk! :)
Zelf vind ik de eerste twee games het beste. RCT3 was rommel. Toch is planet coaster een erg fijne game (speel hem al een tijdje in alpha/beta).

Voor de eerste twee games is er echter nu ook een open source remake: OpenRCT2. Deze mensen zijn ook bezig met mobile varianten (in ieder geval android).

Daarnaast is er nog een indie game die de spirituele opvolger is van rct2, Parkitect. Deze game richt zich meer op de oude feeling van de games en steekt deze in een nieuw 2016 jasje.
Het grote voordeel van OpenRCT2 is dat ze de beste tools van deel 1 en 2 combineren. Zo mis ik zelf bijvoorbeeld de mountain tool in RCT2 vanilla die wel in RCT1 zat. Plus het maakt het spel speelbaar op de Mac zonder teveel poespas, wat ook wel prettig is :)
RCT3 was rommel.
Hoezo? (ik heb zowel RCT2 als RCT3 gespeeld)
Nog niet. Ken het wel uit de beginstage (ze hadden toen het project net bekend gemaakt) maar bewust niet gevolgd gezien die toen nog niet speelbaar was. (Anders is het te moeilijk met wachten op de volledige release. Kijk ook geen trailers o.i.d. meer van films/series/games voordat de betreffende titel uit is ;) )

Inmiddels in de Early Access beschikbaar zie ik én zowel op Linux als OSX beschikbaar dus wordt zo te merken eens tijd dat ik hem ga testen :)
Ik heb hem sinds Alpha 2 gespeeld, en ik moet zeggen dat ze ontzettend hard aan de weg aan het timmeren zijn. Al laat de performance soms te wensen over (maarja, Unity loopt kennelijk zwaar en het blijft natuurlijk een alpha), de algemene gameplay doet me heel erg terugdenken aan RCT1 en 2. Verder is er een erg actieve community op Reddit, waar de makers zelf op meelezen en veel feedback uit halen.
Een beetje vergelijkbaar met Prison Architect qua updates als ik het zo lees? Klinkt in ieder geval goed. Prijs is ook gewoon netjes, dus vermoedelijk komt die van het weekend wel een keer in huis :)
First make it work, then make it right, then make it fast... ze zijn pas bij fase 1 :)

Ik moet zeggen dat 't echt superleuk is om die ontwikkeling te volgen en ook om bugs te melden; ze gaan er echt goed mee om en reageren snel.. net als de devs van Factorio trouwens, nog zo'n team vol briljante devs..
Chris Sawyer is aandeelhouder van Frontier.
Annual report 2016
Blz. 29

[Reactie gewijzigd door Crazy Harry op 16 november 2016 15:26]

kwestie van zelfde beestje ander naampje.
degene die nu planet coaster hebben gemaakt zijn wel degelijk dezelfde als die de eerste RCT hebben gemaakt.
Chris Sawyer heeft in zijn eentje (op de art na geloof ik) RCT 1 en 2 gemaakt. Hij was slechts als consultant betrokken bij RCT 3. Dus wat je hier zegt klopt echt totaal niks van.

Het feit dat je claimed dat meerdere mensen RCT 1/2 hebben gemaakt zegt al dat je er eigenlijk niks van af weet.
De art (tevens die van Transport Tycoon etc) is gemaakt door Drippy Cat Software Ltd

Voor de rest is het idd door Chris Sawyer zelf geschreven (in Assembly nog wel. Voordeel? Code draait retesnel. Nadeel? Lastig porten naar andere devices).
Let wel dat de compilers tegenwoordig over het algemeen wel beter zijn in het optimaliseren van code dan dat iemand het zelf kan schrijven, waardoor nu iets in asm schrijven absoluut niet sneller hoeft te zijn (en in veruit de meeste gevallen dat dus ook niet zal zijn). Er zijn uitzonderingen (denk aan floating point operaties), maar in asm een game maken staat dus absoluut niet (meer) gelijk aan retesnel en gebeurt dan ook niet meer. Soms zie je het wel nog terug in kleine stukken code binnen een engine.

Je reactie is (verder) gewoon correct overigens. :)

[Reactie gewijzigd door Vipeax op 16 november 2016 15:07]

Nee dat zijn niet dezelfde mensen als de eerste RCT, RCT 1&2 zijn door Chris Sawyer gemaakt. RCT 3 is wel door Frontier gemaakt.
Rollercoaster Tycoon Touch is afgelopen weekend al op iOS verschenen in Nederland.
Dat is een van de vele gedrochten uit de stal van Atari. Ik doel op een RCT2 clone van de originele maker die is aangekondigd door de originele maker (Chris Sawyer). :)
Dank voor de info, ik was bang dat hetgeen nu in de appstore staat "de" beloofde versie is. Maar er komt dus nog iets aan :-) RTC Touch viel me namelijk heel erg tegen.
Atari acht Rollercoaster Tycoon World genoeg doorontwikkeld om het spel uit de Early Access-fase te halen.
Ik sta hier wel een beetje van te gniffelen, als je het zou baseren op de reviews uit de steam store page had je het niet verwacht namelijk:
24% of the 58 user reviews in the last 30 days are positive.

33% of the 1760 user reviews for this game are positive.
Lijkt mij dat dit spel eerder af te raden dan aan te raden valt en dat ze nog wel wat langer door hadden mogen gaan met bugs pletten in early access.
RollerCoaster Tycoon World is ook nog niet af. Ze willen gewoon kopers van Planet Coaster stelen door RCTW 1 dag voor de release van Planet Coaster te launchen. Het is niets meer en niets minder.

Een ontwikkelaar van RCTW speelde laatst met de laatste build. Check het zelf maar ;) https://www.twitch.tv/silent0siris/v/100426481
Ben erg actief in de community en heb ook bijgedragen tijdens de ontwikkeling en het is zeker geen cash-grab. Nvizzio wilt zeker wel een top game maken en is ook in staat om iets moois te maken. De passie bij Kim en Steven is zeker aanwezig.

Ze hebben alleen van Atari de opdracht gekregen om verder te bouwen op een hele slechte basis en ook nog eens onder grote druk. Ze hebben van een compleet drama toch nog iets moois kunnen maken en de game is van een 1/10 naar een 6/10 gegaan. Ik heb het gevoel dat Atari heeft gepusht voor de release. Ook is de iOS en Android game Rollercoaster Tycoon Touch uitgekomen en dat geeft me het gevoel dat niet het volledige team aan RCTW heeft gewerkt. Hopelijk kunnen ze uit RCT4M en Touch genoeg winst halen om RCTW te blijven ondersteunen, want ze luisteren echt wel. Het is alleen dat ze niet een gigantische studio hebben om het snel te kunnen realiseren.

We hebben gepusht bij Atari en Nvizzio om te zorgen dat de game weer mooie graphics krijgt, verbeterde gasten en het PxP-systeem uit RCT3 (maar dan verbeterd). Ook is de grootste wens, user generated content, erin gekomen. IMO krijgt de game onnodig veel haat en is er veel sprake van napraten.

http://i.imgur.com/QGXn7Mml.jpg
http://i.imgur.com/bpMAwdGh.png
Ik begrijp je punt, maar je geeft ook zelf aan waar het pijnpunt zit en dat is ook de grootste klacht: Atari.

Atari zit helemaal niet te wachten op een goede product, ze zitten te wachten op iets wat ze kunnen verkopen. Dat is aan alles te zien, en ik wil best geloven dat Nvizzio een goede RCT game wilt maken maar als ze daar niet de kans voor krijgen vind ik niet dat wij als consument dat dan maar moeten pikken.

We zitten nu in een luxe situatie waar RCTW een inferieur product is, en nog ver verwijderd is van een daadwerkelijke stabiele release en waar Planet Coaster eigenlijk alles heeft wat we zoeken.

Atari heeft dit gewoon zelf verpest, omdat ze er geen geld in wilde steken.
Ik kan je ook nu al vertellen wat er gaat gebeuren, Atari gaat hier binnen kort de stekker uit trekken.

De inkomsten van 4M en Touch gaan echt niet naar Nvizzio,

Het is ook niet de eerste keer dat een publisher een developer om zeep helpt.
De inkomsten van 4M en Touch gaan toch echt wel naar Nvizzio, indien ze deels betaald zijn in aandelen Atari. ;)

Hier een stukje van mij uit een eerdere thread:
My guess it's going to be renewed. RCT4M brought in way more money than people think. Popular mobile games with microtransactions are a goldmine, they got over 5 million downloads on Android alone. The average mobile player spent $87 last year.

Some stats:
The Sims Freeplay: $38,55
Candy Crush: $66,24
Clash of Clans: $112,99
Castle Clash: $202,26
Source

Those are all 'meh' games (for us as PC gamers) and RCT4M is actually on the same level. The average PC gamer spends $92 on games every year. That's only $5 more than the mobile market (which is way bigger too). My bet is that RCT Touch will bring in enough to renew it, because it's a really good mobile game (so for mobile game standards).

[Reactie gewijzigd door SleepyPanda op 16 november 2016 17:17]

Het probleem met Rollercoast Tycoon World is niet zozeer de gameplay of de graphics, of de mogelijkheden. Het grote probleem is dat het geen ziel heeft. Planet Coaster ademt al vanaf de eerste trailer sfeer en het voelt uniek aan. Alles lijkt perfect op elkaar aan te sluiten en alle details kloppen gewoon. RTCW voelt niet levendig aan en het heeft geen sfeer. Daar raak ik persoon snel op uitgekeken.
Dan zou ik het toch weer opnieuw een kans geven, want de nieuwe gasten geven echt veel meer persoonlijkheid aan de game. Ook is de belichting met sprongen vooruit gegaan. We zijn er nog niet tho. :P
Maar ik ga geen 2 coastersims spelen. RCTW heeft me nu al 2/3 keer behoorlijk teleurgesteld en een vieze nasmaak achtergelaten. Planet Coaster heeft me al vanaf de eerste alpha te pakken. Dus nee, een nieuwe kans zit er voorlopig niet in.
Trap er niet in, dit is 1 grote hoop ellende en teleurstelling. Wacht nog even 1 dag op Planet Coaster, de game waar we wel al jaren op wachten.
@DominoNL:
Je reactie is totaal niet onderbouwd en krijgt nog een +2 ook. Dit kan ik echt totaal niet begrijpen!
Mensen hebben reeds een oordeel gevormd van een spel wat nog niet eens volledig af is (of volledig is gereviewd). Enkel de Early Access heeft een review gehad door sommige personen/sites en omdat het dus een EA release is moet je dat met een korreltje zout nemen (wordt in eerlijke reviews ook aangegeven). Je kan een Early Access game niet vergelijken met een eindproduct!

Ik krijg erg vaak het gevoel dat mensen totaal niet snappen waar Early Access voor is bedoeld, ondanks dat Valve hier bij de toevoeging van deze market binnen Steam ook duidelijk heeft aangegeven dat het een branche is voor de ontwikkelaar om een game sneller aan het publiek te kunnen tonen, door een grotere 'pool' users kan laten testen en op deze manier directer in contact te staan met zijn community voor het ontvangen van feedback. Het wordt ook enkel aangeraden om je reeds toe te leggen op de Early Access release van een game wanneer deze wel degelijk je interesse wekt (en je enthousiast of fan van de franchise bent), die de game in een zeer vroeg stadium al wil kunnen bekijken en eventueel iets bij wil dragen aan de ontwikkeling van een game.

Ik moet eerlijk zeggen ik heb alle Rollercoaster Tycoon games uitvoerig gespeeld heb, alsmede Parkitect en Planet Coasters.
De allerlaatste beta's van Rollercoaster Tycoon tonen wel degelijk verbetering en optimalisatie vergeleken met hoe de game ooit was tijdens zijn allereerste release aan het publiek.
Je kan zo'n game vergelijken met Planet Coasters. Beiden hebben voor en nadelen (en laat je oordeel vooral niet afhangen van een art-direction die een bepaalde game in gaat...dat is persoonlijk). Ik vind beide games niet lelijk namelijk.

Conclusie: Ik zou vooral tegen mensen zeggen, wees objectief in je eerste oordeel en als je op zoek bent naar een Pretpark Sim wacht dan de reviews af van beide games wanneer deze daadwerkelijk gereleased zijn.
Early Access is nooit bedoeld om een game "vroegtijdig" al te kunnen spelen in zijn afgeronde vorm.

Nu met de officiële update van vandaag zullen er waarschijnlijk ook weer een aantal nieuwe reviews verschijnen. Mijn verwachting is, dat deze voor de game RCTW an sich nog een stukje positiever zullen zijn.
Wil je een goede mening vormen; bekijk meerdere reviews en game footages, speel een beta of EA en oordeel zelf. Houdt dan in je achterhoofd dat een eindoordeel geven bij een game die niet volledig af is eigenlijk totaal niet nuttig is (dat is hetzelfde als een auto afkeuren op basis van zijn eerste concept model....dat hoeft niets te zeggen over hoe deze auto 2 jaar later in de catalogue van een fabrikant verschijnt).

@ Bron 13:15; mee eens over de rollercoaster physics. Ik vind persoonlijk de wat 'realistischere' rollercoaster simulatie van RCTW ook leuker/uitdagender om mee te spelen.

@ Sleepypanda 13:27: Volledig eens met je reactie!

[Reactie gewijzigd door Da_maniaC op 16 november 2016 15:57]

Maakt niet uit. Rollercoaster Tycoon World was al op fysieke media uitgebracht. Dan kun je je niet meer verschuilen achter "maar er staat toch 'Early Access' op de Steam-pagina!"

Bij Rollercoaster Tycoon 3D voor de Nintendo 3DS, wat ook erg slecht was (ik heb het gespeeld), verschuilde Atari zich achter hardwarelimieten en Game Card-ruimtegebrek, wat een hilarisch domme smoes was aangezien Rollercoaster Tycoon 3 nog op een Windows 98-computer kon draaien en een Game Card veel meer ruimte heeft dan een CD-ROM.

Nu probeert Atari iedereen gewoon wéér voor te gek te houden. Ik vind het tegenvallen van Tweakers dat je reactie op 0 gefixeerd wordt als je dat opmerkt.

Echt schandalig dat Frontier niet meer aan het trademark kan komen en het daarom Planet Coaster heeft moeten noemen.
Ik kan me totaal niet vinden in wat je zegt. Natuurlijk is een Early Acces niet te beoordelen als een fullgame. Maar RCTW heeft werkelijk twee elementen die echt potentie hebben, en dat is de coaster builder en UGC. Deze spline-based builder zorgt ervoor dat je op simpele wijze een mooie coaster ik elkaar kan zetten. Voor de rest is echt alles minder dan RCT3. De peeps zien eruit als wandelende doden, ook na de verschillende updates die ze gekregen hebben.

Planet Coaster focust zich meer op een cartoony stijl, RCTW zoekt een realistische stijl maar faalt daar zo hopeloos in dat de cartoon stijl van PC haast realistischer oogt dan die van RCTW. Er zit nul emotie in het spel, animaties komen totaal niet tot hun recht. Peeps zitten in een achtbaan en zien eruit alsof ze hun familie voor hun ogen vermoord zien worden. De manier van lopen is vreemd, de manier van sjokken nog vreemder en weg die wordt afgelegd slaat ook nergens op.

Je vergelijking met een autoconcept gaat volledig mank. Early Acces is geen concept meer, dat is in principe de core van de game die vervolgens aangekleed gaat worden adhv bug en stabiliteitfixes en toevoeging van nieuwe features en content. Maar de core game is al een puinhoop, daar veranderen een paar nieuwe features en een beetje opgepoetste peeps niets aan.

Ik keek er enorm naar uit toen ik RCTW voor het eerst speelde eind oktober 2015. Ik ben blij dat ik de keuze heb gehad om over te stappen op Planet Coaster. Deze game mist ook een aantal dingen, dat is zeker waar. Maar de basis is bijzonder. De graphics zijn oogstrelend, de sfeer is magisch en de attracties ontzettend realistisch.

Ik heb mij in beide community's mogen mengen het afgelopen jaar. De PC community is een absolute verademing (zowel spelers als developers) in verhouding tot de dooie boel die er altijd al heeft gehangen bij RCTW's community.

Mocht je RCT3 niets vinden, maar een echte RCT1/2 speler zijn? Probeer dan Parkitect uit. Niet mijn stijl, maar het is wel een goede game.
Enorme downside van Planet Coaster is dat je de achtbanen zo overdreven kan maken zonder dat het crashed. Het wagentje plakt gewoon aan de baan vast.

Doe mij maar Planet Coaster met de achtbanen van RCTW.
Voor sommigen zal dat een downside zijn, voor anderen juist een voordeel. Het geeft je wel meer creatieve vrijheid.
True, maar ik heb liever een beetje goede physics :P
zodat het lanceren van achtbaan karretjes richting bezoekers van het park realistischer word?
Nu niet doen alsof je dat niet leuk vond hé :9
Al gehoord van No Limits 2? ;)
Je kan niet oneindig doorgaan hoor, als je echt krappe hoge snelheids bochten maakt vliegt je karretje wel degelijk uit de baan.
Je hoeft je achtbanen niet overdreven te maken. Als je wilt gaan voor een realistischer aanpak dan is dat natuurlijk jouw keuze. ;)
Het blijft een spel, geen 100% coaster simulatie zoals NoLimits. Als je echt een coasterguy bent en verder niet geïnteresseerd bent in scenery en management dan is NoLimits een godsgeschenk. Maar Planet Coaster moet ook leuk zijn voor de minder getalenteerde of serieuze spelers. De physics zijn realistisch, maar er moet ergens een grens getrokken worden tussen realisme en plezier. Deze grens blijft op de lijn waar hij 13 jaar geleden bij RCT3 ook lag. Alleen dan een modern ontwikkelde versie.
Ik krijg elke keer Simcity flashbacks.
Als RCT World SimCity is, dan hoop ik dat Planet Coaster net als Cities: Skylines is... Wat een teleurstelling was SC en wat een toppertje was C:S.
Prefecte vergelijking! Ik heb de beta gespeeld van Planet Coaster en kan bevestigen dat het is zoals jij zegt ;)
Die situatie met die twee spellen is precies wat Genosha bedoelde met Simcity flashbacks

[Reactie gewijzigd door unilythe op 16 november 2016 13:32]

Ik heb beide en ik heb meer uren in SC zitten dan C:S. Om het simpele feit dat C:S na een 100k bevolking gewoon kwa performance helemaal onderuit schijt. Modloos kan ik het rekken tot 150-200k, Maar kansloos. Na een uur of 2 spelen met een gebied zit ik gewoon onder de 30FPS. Het verdubbelen van mijn CPU kracht heeft de FPS drop een ~half uurtje uit weten te stellen.

Naast dat ik niet altijd zin heb in road construction simulator.
Maar SimCity is dan ook een spel uit 1989 :X
Dat heb ik wanneer ik de titel "DOOM" voorbij zie komen. Zal voor mij altijd horen bij het origineel. Hekel aan al die onlogische productnamen van de laatste jaren. The new iPad, Doom, Sim City, Star Wars Battlefront, Xbox One... het blijven maar aparte namen die alles alleen maar onduidelijker maken.

Nog even en we tikken bijna automatisch een jaartal achter een game zoals we al vaak bij films (moeten) doen haha
Speelde hem al een tijdje in de alpha (planet coaster)

Maar nu met de bèta vlak voor release.. het spel stelt me niet teleur tot nu toe sommige dingen zijn even wennen maar het zal al snel natuurlijk aanvoelen om je eigen tracks uit te leggen etc.


Rtc world sla ik lekker over. Vanaf voordat ze ermee begonnen was het al een slechte start en ik heb niet het idee dat dit anders is geworden gedurende ontwikkeling helemaal gezien de ontwikkelaars .. die van de orginele successes van roller coaster die werken daar niet en doen dus planet coaster.
Of geef 3 euro meer uit (als standaard, 7 euro minder als deluxe) en koop the Thrillseeker versie van Planet Coaster en speel direct :)
Ik deel dezelfde mening. Koop RCTW gewoon niet, want het is een bagger spel. Voor minder heb je een veel betere game, Planet Coaster! (Je kan Planet Coaster al spelen als je de Thrillseeker Edition koopt btw ;) )
Volgens mij is de official release er even snel doorheen gedrukt om Planet Coaster een dag voor te zijn! :+
Toch denk ik dat mensen al lang hun keuze gemaakt hebben tussen deze 2 games en zal het weinig opleveren. Hopelijk voor Rollercoaster Tycoon World hebben ze hun zaken op orde anders refund iedereen die game en kopen ze het alternatief.
Je hoeft niet te wachten. Planet coaster is al speelbaar in Beta. :)
Ik heb maar 1 reactie hierop in de vorm van een video reactie van een bekende Youtuber:
Nerd³ Hates... RollerCoaster Tycoon World Beta

Zelfs het in alpha-verkerende Parkitect is nog leuker dan RollerCoaster Tycoon World.

Atari is duidelijk alleen nog maar een opgekochte merknaam waarmee ze alleen nog maar geld willen binnenharken met substandaard rotzooi.

[Reactie gewijzigd door cappie op 16 november 2016 13:20]

Beter even zn meer recente video delen, de vergelijking van de 3 games :)

Bied wat meer inzicht
Die video is 1 jaar oud. Hoe kan dit nog relevant zijn?
Hebben ze de release naar voren gehaald? Morgen komt Planet Coaster uit, erg verdacht allemaal.. Ze voelen waarschijnlijk allemaal al aan hun water dat Planet coaster een veel sterkere concurrent is. In het nauw gedreven mensen maken vreemde stappen...
Vergeet Parkitect niet! Een indie game die zich meer richt op business i.p.v. design van je park wat Planet Coaster doet ;)

[Reactie gewijzigd door lukjah op 16 november 2016 13:07]

Parkitect is vooral bedoeld om het oorspronkelijke "Roller Coaster Tycoon"-gevoel terug te geven met moderne graphics. Het spel is verre van af, maar het is wel al heel erg uitgebreid en ze zijn er nog steeds erg hard mee aan het werk. Absoluut de moeite waard om in de gaten te houden als je het mij vraagt. Leuk om het devlog af en toe eens te lezen: http://devlog.themeparkitect.com/
Ja, als reactie op Planet Coaster, zie: http://frontpage.fok.nl/n...t-uit-op-16-november.html
De releasedatum van Rollercoaster Tycoon World komt over als een vorm van damage control van Atari door te hopen dat Rollercoaster Tycoon World beter verkoopt doordat het eerder uitkomt. De ontwikkeling van Rollercoaster Tycoon World is niet makkelijk geweest: de game is meerdere malen vertraagd, is een aantal keren van ontwikkelaar gewisseld na negatieve feedback, kreeg daarna een bètaweekend wat wéér afgeschoten werd en werd vervolgens uitgebracht in Early Access in maart 2016.

[Reactie gewijzigd door ThaStealth op 16 november 2016 13:07]

Ja, is erg droevig eigenlijk. PC heeft al een tijdje de 17e als release datum en opeens kwam Atari met de 16e als release datum voor RCTW, precies 1 dag eerder dan PC. Beide spellen zijn al een tijd lang in early access / alpha / beta / hoe-je-het-ook-wil-noemen stadium en er is dus genoeg materiaal om de twee te vergelijken en op bijna alle punten wint PC.

Atari zag de bui al hangen en heeft daarom waarschijnlijk besloten om de release van RCTW er koste wat kost voor te krijgen.
Atari... dat was ooit nog wat. Eerst hebben ze de franchise verpest met Rollercoaster Tycoon 4 Mobile en nu met Rollercoaster Tycoon Touch. Ik houd mijn adem in voor deze.

Ik zou er 40 euro voor overhebben als er een RCT
- de gameplay heeft van RCT1/2
- met graphics die er net even iets beter uitzien dan RCT1/2
- de expansion opties van RCT3 (custom, dieren en zwembaden).
- weer een lekkere community met veel mooie parken, rides en andere zaken.
- meer vrijheid in megaparken, hoe je thematisering mag plaatsen en waarmee je real life rides en/of mooie thematiek kunt maken.
2 woorden: Planet Coaster. Heeft zo'n beetje alles wat jij daar noemt :)
Voor wat hij zoekt komt Theme Parkitect meer in de buurt dan Planet Coaster

Verschil is vooral dat Theme Parkitect meer in de stijl blijft van RCT1/2 terwijl Planet Coaster meer in de stijl zit van RCT3. Bij beide kan je veel customizen en vooral los gaan op het creatieve gebied.

Theme Parkitect is alleen in early acces, terwijl Planet Coaster bijna uitkomt (morgen).
Parkitect voldoet aan een hoop van je eisen. Het is nog wel in alpha fase maar het heeft dezelfde stijl als RC1/2 alleen iets scherper en mooier. En je kan tot in detail je eigen thema's maken.

Planet Coaster is ook een optie maar is volledig 3D. Ik hou zelf meer van de isometrische stijl.

[Reactie gewijzigd door Atmosfeer op 16 november 2016 14:11]

Ik snap niet dat men Parkitect mooi vind. Er zijn amper textures, alles is één kleur, het ziet er kiddy uit en de poppetjes, gebouwen en bomen zijn gewoon echt lelijk. RCT 2 was voor zijn tijd echt een mooie game en zou ik nu ook liever spelen dan Parkitect was graphics betreft.

Planet Coaster heb ik gekocht in de early beta, maar gelukkig m'n geld van terug kunnen krijgen toen ze over gingen op Steam. De game is aardig, maar een doel ontbreekt en er is geen uitdaging. Het is in mijn ogen wat thema's betreft overigens net iets té uitgebreid om leuk te blijven (er is geen zwaartekracht lijkt het wel, je kunt alles op en door elkaar heen gooien) en de dingen die je echt zou willen customizen (zoals borden / logo's van attracties) kon je niet aanpassen.

Het liefst zie ik een upgrade van RCT2, met datzelfde camera standpunt, maar dan HD graphics.
Rollercoaster Tycoon 4 Mobile en nu met Rollercoaster Tycoon Touch
En ook nog Rollercoaster Tycoon 3D (voor de Nintendo 3DS).
Ik heb Planet Coaster al en ik kan zeggen dat dit een heel aangenaam spel is. Er is aan vanalles gedacht. Iets waar ik bij RCTW veel klachten over hoorde. Voor zij die dit soort games graag spelen, is Planet Coaster zeker een aanrader. ;)

Zowel gameplay als grafisch een ++
Na spelen van de beta vindt ik planet coaster qua gameplay hetzelfde alleen de graphics lijken beter. Had eigenlijk wel wat meer verwacht. De sandbox vindt ik ook maar klein uitgevallen.
Sandbox is sinds de patch van eergisteren (dacht ik) 2,5 keer zo groot gemaakt :)
Ja, dat klopt. Bovendien is er wat content toegevoegd (River Rapids o.a.). Ben benieuwd of er vanavond nog een (kleine) verrassing te wachten staat...
Vorig jaar heb ik dit spel aan de Kerstman gevraagd. Kan ik nu een jaar later gewoon weer doen.
Ik zou het niet doen, kijk naar Planet Coaster in plaats van deze ellende. Planet Coaster is wat RCTW had moeten zijn. Kost ook nog eens minder.

Atari is niet meer wat het ooit was, ze zijn falliet gegaan en ze zijn nu vooral op online casino's gaan inzetten.

RCTW was gewoon een snelle cashgrab op de naam en omdat mensen dit graag wilde hebben. Als er niet zo een drama over de graphics gemaakt was destijds was spel al lang om de markt gedumpt.

Kijk ook eens op steam naar de reviews van RCTW, niet om over naar huis te schrijven. Terwijl als je kijkt wat mensen al allemaal met de early access van Planet Coaster gemaakt hebben, dan zie je precies wat je altijd al wilde doen met RCT.
Hebben ze de prijzen verlaagd om het veel betere Planet Coaster bij te blijven? Ik zie namelijk 46 en 55 euro op Steam staan, niet de prijzen uit het artikel.

En ja, geheel ontoevallig komt Planet Coaster morgen uit.

Ik zie RCTW trouwens voor dumpprijzen in de Pricewatch staan, volgens mij weet Atari ook hoe laat het is.
Hebben ze de prijzen verlaagd om het veel betere Planet Coaster bij te blijven? Ik zie namelijk 46 en 55 euro op Steam staan, niet de prijzen uit het artikel.
Yup. Ze hebben de prijzen op launch day al verlaagd. Hoogstwaarschijnlijk vanwege het feit dat het spel nog steeds incompleet en vreselijk buggy is. Voor een boel mensen start het niet eens goed op, laat staan dat het ook maar op iets speelbaars lijkt.

De price-drop is puur erop gericht om via impulse-buy zieltjes te kapen die een dag later geen Planet Coaster meer zullen gaan kopen en ze met een iets goedkopere prijs gehaakt te houden totdat in alle haast de meest ernstige issues uit deze als volle release maskerende beta uitgepatched zijn.
Had bij de aankondiging van RCTW heel veel verwacht en dacht dat Planet Coaster een rip-off zou zijn, maar na de treurige video's en al het gedoe met ontwikkelaars van RCTW helemaal fan van PC. PC is de echte opvolger, ook al heeft het niet de naam. PC heeft bizar veel details en ze luisteren goed naar de community.
RCTW is dan ook gemaakt door een developer die verder geen binding heeft met het genre of de RCT naam. Atari heeft de rechten op de naam en ze hebben er maar een development studio (of eigenlijk 3, de eerste 2 zijn gaandeweg vervangen) bijgesleept om iets in elkaar te schroeven met die naam.

PC wordt gemaakt door dezelfde mensen die ook RCT3 gemaakt hebben. Hoewel ze dus niet het intellectuele eigendom van RCT hebben, hebben ze wel de ervaring en knowhow. En daarmee hebben ze nu een game kunnen maken zonder dat ze in dienst stonden van een publisher die druk uitoefent. En dat merk je.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True