Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Atari begint crowdfundingcampagne voor Rollercoaster Tycoon op Nintendo Switch

Atari heeft een crowfundingcampagne gestart voor de financiering van Rollercoaster Tycoon voor de Nintendo Switch. Op de website StartEngine is de campagne te vinden. De uitgever zegt tussen de 10.000 en ruim een miljoen dollar nodig te hebben.

Op dit moment staat de teller op 14.700 dollar en er zijn nog negentig dagen om het doelbedrag van minimaal 10.000 dollar en maximaal 1,07 miljoen dollar op te halen. De ontwikkelaar voor de game wordt Nvizzio Creations, die onder andere RollerCoaster Tycoon Touch voor smartphones en RollerCoaster Tycoon World voor de pc maakte.

Investeerders die minstens 750 dollar overmaken krijgen een korting van 25 procent op de uiteindelijke verkoopprijs van de game voor de Nintendo Switch. Mensen die minstens 1500 dollar overmaken krijgen naast deze korting ook een gratis exemplaar van het boek The Art of Atari. Het minimale investeringsbedrag is 250 dollar. De mogelijkheid om een bedrag te investeren staat alleen open voor Amerikanen.

Atari geeft investeerders†naar rato van de inleg 50 procent†van de opbrengst totdat 120 procent†van de inleg is terugverdiend. Daarna ontvangt men tot achttien maanden na de release van de game in totaal 25 procent van de opbrengst.

Als de Switch-versie er komt, dan bevat deze in ieder geval een sandboxmodus met allerlei landschappen waarin spelers met onbeperkte tijd en inkomsten een park uit de grond kunnen stampen. Ook komt er een Tycoon Career Mode en komen er allerlei scenario's beschikbaar waarin spelers moeilijker doelen binnen een bepaalde tijd moeten behalen.

Het originele Rollercoaster Tycoon kwam uit in 1999. In 2016 heeft Atari versies van Rollercoaster Tycoon uitgebracht voor†Android en iOS en in 2017 voor†Mac en Windows. In de mobiele versie voor Android en iOS zijn de†gameplay, graphics en geluidseffecten overgenomen uit de originele games, waar microtransacties aan zijn toegevoegd. De versie voor†Mac en Windows, die via Steam beschikbaar is, heeft een grafische opfrisbeurt gekregen.

Door

Nieuwsredacteur

88 Linkedin Google+

Submitter: wouterg00

Reacties (88)

Wijzig sortering
Als ik §750 zou inleggen verwacht ik het spel gratis op de mat |:(
Als ik investeer in Apple krijg ik ook geen gratis iPhone.
Sinds wanneer krijg je goodies als je investeert in iets ? En in Apple investeren ? Stocks kopen misschien ,maar investeerders zoeken ze niet.
voor 750 euro heb je niet eens de nieuwste iphone XD
Het spel komt wel voor minder dan 250 euro op de markt.
een investering is niet hetzelfde als een product kopen. je neemt dan een belang in een bedrijf
Ik reageer dan ook op de reactie van @badboyqxy dat een iPhone meer dan 750 euro. Investeren in Apple is natuurlijk meer dan 750 euro, en dan krijg je gewoon een "gratis" iPhone zoals @ph4ge aangeeft. Waar je bij deze investering van Atari niet eens een spel krijgt..
waarom verwacht men een product bij een investering? leuk als je dat krijgt maar dat is een extraatje, daar gaat het bjj de investering zelf niet om.
En dan niet is stom plastic hoesje nee met een heel mooi leren boek eromheen met van alles extra nog ingeschreven
Is dit een vroege 1 april grap? 750 USD funden voor 25% korting... 8)7 8)7


Edit: misschien handig om de volledige offering te vermelden: je krijgt naar rato van je inleg 50% van de opbrengst... totdat je 120% van je inleg terug hebt. Daarna 25% van de opbrengst.

[Reactie gewijzigd door Flozem op 24 januari 2018 07:47]

Deze crowdfunding is een soort van investering voor de backer. Je ontvangt namelijk een gedeelte van de winst op de game op basis van je initiŽle investering. Daarnaast krijg je dus ook korting op de uiteindelijke game.
The Offering
Investment

Investment and participation is straightforward!

Invest any amount into the campaign (with $250 as a minimum), and earn your pro rata share of 50% of profits until you made 120% of your original investment; after which you’ll earn your pro rata share of 25% of profits until 18 months after the worldwide launch of the game, or the earlier termination of our license to market and sell the game! The percentages are subject to pro rata decreases in the event we raise less than the $2,000,000 we are seeking to raise in this Offering and in the offering under Regulation D 506(c) in which we anticipate engaging. See the Offering Details in the document below for a complete set of terms.


Perks*

- All investors: Atari Game Partners will host an Investors' site online, and you will have the option to have your name listed on that page;

- At least $750: Investor perk as outlined above, and a discount of 25% off the street price of the game at launch valid for a purchase of 1 unit of RollerCoaster Tycoon Nintendo Switch;

- At least $1,500: Both of the above Investor perks, and one free copy of the regular edition of the book “The Art of Atari”!

*All perks occur after the offering is completed

[Reactie gewijzigd door NL-RaVeR op 24 januari 2018 07:47]

Altijd mee oppassen. Met creatief boekhouden kan je winst 0 lijken en dan hoeven ze niks te betalen.
Je opmerking mag wel wat hoger staan, want dit is absoluut waar. Een gedeelte van de winst mag misschien leuk klinken, maar het is niet zo moeilijk om het personeel een hoog salaris uit te keren of een grote bonus te geven waardoor de winst zo laag mogelijk uit valt.

Bedrijven als Atari en andere bekende spelers zal ik helemaal niet ondersteunen voor dit soort projecten. Ze hebben de rechten van een spel en proberen op deze manier in te spelen op de nostalgie van de gamers. Je mag toch op zijn minst verwachten dat bedrijven als Atari zelf investeerders kunnen vinden om een game als dit te bekostigen.
Natuurlijk kunnen ze dat, dit is enkel marketing ;)
dat + het feit dat ze een belachelijk grote prijsvork hebben. Als je minimum $10.000 is en je maximum $1.000.000 dan vraag ik me echt af wat voor product ze in de 2 situaties zouden afleveren
Waarscijnlijk hebben ze een miljoen nodig. Hoe meer ze bij backers halen, hoe voordeliger voor hun.
Wat ze niet bij backers halen, zullen ze bij een investeringsfonds proberen halen.
Die zullen hoogstwaarschijnlijk echter voorrang krijgen op de uitkering tot hun inversteringsbedrag is terugbetaald!

Stel dat ze 500.000$ ophalen via crowdfunding en 500.000$ via een investeerder.
De verkoop van het spel levert 2.000.000$ op (de eerste 2 jaar), waarvan 1.000.000$ aan kosten zijn => 1.000.000$ winst.
Dan zou het investeringsfonds 500.000$ krijgen, de overige 500.000$ wordt a rato verdeeld => 250.000$ naar de backers en 250.000$ naar het investeringsfonds.

De backers maken in dit geval dus verlies, want ze hebben 500.000$ ingelegd en krijgen slechts de helft terugbetaald!

(en dan heb ik de royalties die ze zullen moeten afdragen nog niet meegerekend...)

[Reactie gewijzigd door Robbedem op 25 januari 2018 05:33]

Dit zijn ze ook zeker aan het doen, het is een dochterbedrijf van Atari dat aan het moederbedrijf door de neus royalties moet betalen:
Under the Assignment Agreement, Atari, Inc., assigned us and we assumed, all of Atari Inc.’s rights and obligations under a certain exhibit (Exhibit #11) to a certain license agreement, which provides the licensee with distribution rights for RollerCoaster Tycoon Switch in the United States, Canada and Mexico, in exchange for a royalty equal to 50% of the net receipts collected by the licensee in connection with the exploitation of RollerCoaster Tycoon Switch.
Dus als ik het goed begrijp is dat 50% van de omzet, niet van de winst.

[Reactie gewijzigd door theguyofdoom op 24 januari 2018 11:37]

Overigens vind ik dit alles behalve "straightforward"... Dit is wel een heel vaag omschreven "investering". :p
Daarbij moet je ook eerst US staatsburger worden wil je kunnen investeren.
Ja precies, want anders krijgen ze met EU wetten te maken als ze iedereen een oor aan naaien. Laat Atari lekker in de stront zakken met deze actie. Die zouden zelf genoeg funding op moeten kunnen brengen om een simpele port (tenslotte is de omgekeerde port van switch naar PC in de vorm van een emulator ook al beschikbaar) in elkaar te kunnen flansen.
Nou je 't zegt ja. Normaal ben ik niet van slecht-denken, maar dat is niet onwaarschijnlijk nee. Het is wel solid dat ze (volgens dit artikel) sowieso 120% van hun inleg zullen krijgen. Mits het een succes wordt, natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door Stoelpoot op 24 januari 2018 09:39]

Een succes, volgens hun eigen boekhouding. Die 20% is wel een minimum, als je bedenkt dat van de omzet eerst de helft naar Atari gaat(royalties), en dan de lonen van die club, een zelf in te vullen marketing-budget.
Het budget is ook verdacht: 10.000 dollar is genoeg om het te maken (ze hebben al veel liggen), maar ze denken de kosten wel tot een miljoen op te kunnen schroeven.
Als je kijkt naar het gedrag van je investering, dan is de term crowdfunding eerder gebruikt als een buzz-word en kunnen we hier eerder spreken over een type ongereguleerd obligatie zonder de nodige financiŽle analyzes. Een financieel product waar je dus beter weg van kan blijven als je maar weinig kennis van hebt.
Ze moeten deze game ergens op proberen te slijten :P mega flop op de pc vergeleken met planet coaster
De versie voor Mac en Windows, die via Steam beschikbaar is, heeft een grafische opfrisbeurt gekregen.

http://www.rollercoastert...ercoaster-tycoon-classic/ deze is anders niet zo geflopt, heb hem pas voor de PC. helaas niet in het nederlands.
Klopt maar dat is de classic RCT die is / was baas.. maar die nieuwe zuigt donkey balls en als ik het article zo leest willen ze dien gaan uitbrengen... aangezien niemand die op steam koopt of speelt... ze moeten er wat mee he
Dat ben ik met je eens. Misschien krijgt het een opknap beurt dat het niet meer slecht is...

Hoop houden
Pass ik speel wel planet coaster.. RCT is dood.. lang leve planet coaster
Heb die inkomsten via de investeringsinleg nog even toegevoegd. Dat was misschien wel handig ja, omdat dat het kortingsplaatje in een iets ander licht zet :)
Ik lees het net en blijf het vaag vinden. 25 procent korting op een game van 60 euro (die ze feitelijk maar een euro kost) als je minimaal 750 dollar investeert? Wtf? Hoe gierig is dat?? Waarom niet gewoon de game kado doen aan iedereen die meer dan 10 dollar inlegt?

Echt rare mensen daar wat mij betreft. Ik kan me er echt helemaal niks bij voorstellen. Beter hadden ze de hele korting achterwege gelaten want zo als die nu is roept hij alleen vragen / verbazing op.
Het is ook een merkwaardige investeringsconstructie die ze hebben opgetuigd. Je kan geen willekeurig bedrag investeren, het begint vanaf 250 dollar, er zijn een paar niet al te heldere rendementsvoorwaarden, alleen mensen uit de VS kunnen eraan meedoen, etc.
dit is de eerste keer dat een kickstarter investing dan ook echt een investering is. waarin je een perce tage aangeboden krijgt. hoewel 50% wel weer heel veel equity is
Dit is geen kickstarter ;)
o ja dit is een andere crowdfunding website. glad overheen gelezen. maar het principe is hetzelfde
Het grappige is dat ze heel hard ingezet hadden op RollerCoaster Tycoon World, dit gefaald is, en er vervolgens met geen woord over gesproken wordt in deze investeringsronde op StartEngine.

Persoonlijk vind ik het vreemd dat een miljoenenbedrijf (zoals ze in de video meerdere keren aanhalen) om een investering van 10.000 tot 1.07 miljoen dollar gaat vragen. Iets zegt me dat dit Atari niet veel geld meer in kas heeft en dit wel eens een laatste adem kan zijn.
Ik dacht dus precies hetzelfde. De laatste games waren behoorlijk gefaald, nu vragen ze een crowd investering om deze zelfde gefaalde game nog eens voor de switch uit te brengen. Ze hebben blijkbaar zo weinig vertrouwen erin, dat ze liever jou geld op het spel zetten dan dat van hunzelf. Of ze hebben geen geld meer.
Iedereen heeft de mond vol van het totale onzin bedrag en de slechte versie van het spel voor de Switch. Maar volgens mij moet je deze feiten even meenemen in je overweging.

1. Hoe moeilijk is het een mobiele game over te zetten naar de switch. Volgens mij gaat het van ARM naar ARM instructieset en dus kan dat niet heel veel moeite geven (volgens mij boerenverstand).
2. Hoeveel gaat deze port dan kosten? Ik denk dat je met 1 miljoen prima uit de voeten kan.
3. deze "crouwfunding" site is dus een andere als Kickstarter met zijn lage bedragen dit is meer een investering in een idee/plan dat een bedrijf heeft met een eventuele winstuitkering.
4. Er zijn heel weinig studio's/uitgevers die nog nooit zijn opgekocht / naam veranderd / samengegaan
5. De kwaliteit van de mobiele versie ken ik niet, maar het kan maarzo een treurige versie zijn voor Roller Coaster natuurlijk

[Reactie gewijzigd door 4play op 24 januari 2018 09:07]

2. Hoeveel gaat deze port dan kosten? Ik denk dat je met 1 miljoen prima uit de voeten kan.
Er staat: "10.000 - 1.000.000 USD" dat is een opmerkelijk ruime range.
4. Er zijn heel weinig studio's/uitgevers die nog nooit zijn opgekocht / naam veranderd / samengegaan
Planet Coaster is de geestelijke opvolger van Rollercoaster Tycoon. De ontwikkelaars van de originele game werken aan Planet Coaster.

Planet Coaster kreeg een 9,0 van Tweakers, Rollercoaster Tycoon World een 5,0. Ik ben niet zo'n fan van puntensysteem omdat ik het lastig vind te vergelijken maar da's vooral als het er nauw op aankomt (is een 9 niet een 8, enz). In dit geval zijn de karikaturen wel erg duidelijk. Ook de gebruikersreviews van Rollercoaster Tycoon World zeggen alles: 1/5.
Hier moet wat nuance in:
Het zijn niet de ontwikkelaar(s) van het origineel die aan Planet Coaster werken. De ontwikkelaars van RollerCoaster Tycoon 3 zijn de ontwikkelaars van Planet Coaster; Frontier Developments.
De hoofdontwikkelaar van 1 en 2 is Chris Sawyer. Ten tijde van de ontwikkeling van Planet Coaster een grootaandeelhouder in Frontier Developments maar nu niet meer. Dat hij bij het project betrokken was is uiterst waarschijnlijk, of hij actief mee ontwikkeld heeft; onbekend.
Wat ze niet melden is dat Rollercoast Tycoon World op de PC een enorme flop is. Er was nog een mobile game die even hard is afgebrand vanwege microtransacties. Ondertussen zijn er zelfs een aantal andere studio's in dat gat gesprongen. Fans zijn dus allang overgestapt, iets wat waarschijnlijk wel relevant is als ze van plan zijn iets meer te maken dan shovelware.

RTW heeft op metacritic een 41 gemiddeld, en user score van 2.1

Ze hebben wel lef bij Atari, moet je ze nageven.

[Reactie gewijzigd door Basszje op 24 januari 2018 09:34]

Een User Score gebasseerd op 70 ratings .. Laat dan de rating zien van Steam :

All Reviews:
Mostly Negative (2,338) (slechts 27% is positief). Geeft een beter beeld van hoe slecht die game inderdaad was.

Ben dan ook erg blij met Planet Coaster.
De instructieset van de processor is niet het grootste probleem. Het aanspreken en gebruiken van de randapparatuur is wat overzetten moeilijk maakt (in de jaren 80 had wordperfect 300 keuzes voor het instellen van de printer).
Maar ook dat is met goede ontwikkeltools niet zo moeilijk meer. Als de ontwikkelsuite overgezet is naar de Switch, zou gewoon hercompileren genoeg kunnen zijn.
Toen ik gisteren de titel las, was het keiharde clickbait. Jammer van Atari, niet meer wat het geweest is. Een mobile game porten naar de Switch.. Ja dag.

[Reactie gewijzigd door iPodKiller op 24 januari 2018 07:52]

Inderdaad niet meer wat het geweest is. Is zelfs een compleet ander bedrijf dat gewoon de merknaam en wat rechten heeft gekocht.
Stomme is dat ze spellen zijn gaan maken (de nieuwe eigenaren). De naam Atari is zo goed dat ze waarschijnlijk een fortuin hadden kunnen verdienen met merchandising. Maar games maken is iets moeilijker dan je logo in bruikleen geven en nu zijn ze de naam Atari aan het verzieken.
De Android en IOS RCT Classic versies hebben juist _geen_ microtransacties. Dat is waarom de fans deze uitgaven zo goed hebben ontvangen. Dit is namelijk de remake van RCT 1 & 2 waarbij je eenmalig 5 of 6 euro betaald en dan kan je het gehele spel spelen met 90 scenarios zonder extra geld uit te geven. Hence het is helemaal niet mogelijk om extra geld uit te geven.
Je kan wel 2 uitbereidingen kopen, maar deze uitbereidingen staan volledig los van het spel en voegen een sandbox modus toe en wat extra scenarios. Niet noodzakelijk om een leuke spel ervaring te hebben.
Even om het overzichtelijk te maken qua mobiele apps en microtransacties of niet op iOS:

RollerCoaster Tycoon 3 - 5,49 euro, geen in-app purchases - developer: Frontier Developments Limited

RollerCoaster Tycoon Classic - 6.99 euro + 3 in-app purchases (Waanzinnige Werelden § 2,29, Toolkit § 6,99, Uitbreidingspakket Tijdreizen § 2,29) - developer: Atari

RollerCoaster Tycoon 4Mobile - gratis, maar vol met in-app purchases van 1,09 tot 21,99 - developer: Atari

RollerCoaster Tycoon Touch - gratis, maar vol met in-app purchases van 2,29 tot 10,99 - developer: Atari
Ter aanvulling: RollerCoaster Tycoon Classic is niet ontwikkeld door Atari, maar door Chris Sawyer's Origin8. De originele ontwikkelaar van RollerCoaster Tycoon en RollerCoaster Tycoon 2, dus. Atari heeft het alleen gepubliceerd.
De uitgever zegt tussen de 10.000 en ruim een miljoen dollar nodig te hebben.
Uuuhm het kan aan mij liggen maar die schatting klinkt mij nogal vreemd in de oren....

[Reactie gewijzigd door Aeternum op 24 januari 2018 07:47]

Voor 10.000 kan je naar het intro scherm kijken. En als er meer binnen komt werken misschien de knoppen wel. :)
Investment and participation is straightforward!

Invest any amount into the campaign (with $250 as a minimum), and earn your pro rata share of 50% of profits until you made 120% of your original investment; after which you’ll earn your pro rata share of 25% of profits until 18 months after the worldwide launch of the game, or the earlier termination of our license to market and sell the game! The percentages are subject to pro rata decreases in the event we raise less than the $2,000,000 we are seeking to raise in this Offering and in the offering under Regulation D 506(c) in which we anticipate engaging. See the Offering Details in the document below for a complete set of terms.


Aldus de crowdfunding site. Dus het is de bedoeling dat je minimaal 250 dollar investeert en dat je je geld terug gaat krijgen zo gauw de game uit is en verkocht wordt. Dus tja, vandaar geen gratis game. Denk dat dit saillante detail wel in het artikel had gemogen, nu oogt het inderdaad alsof ze verwachten dat iedereen 750 dollar weg geeft voor 25% korting terwijl het in feite een investering is waar je hopelijk geld mee verdient en ook nog eens korting krijgt op de game.

[Reactie gewijzigd door Sjoerdje131 op 24 januari 2018 07:48]

Dan nog mag je bij een dergelijke investering het product in kwestie verwachten in mijn ogen. Een Download Code kost immers ook niets.
Dus tja, vandaar geen gratis game
Die volg ik niet. Wat weerhoudt ze er nou van om gewoon wel de volledige game (kostprijs ws slechts een paar dollar) kado te doen? Alleen gierigheid in mijn ogen.

Men mikt op fans die de game een warm hart toedragen. Geef die mensen dan ook gewoon de volledige game i.p.v. een laffe korting die hoogstens 15 dollar waard is en feitelijk maar 1 dollar kost.
Wat voor een bizarre crowdfunding is dit?

Als je 750 dollar overmaakt zou ik toch wel verwachten dat je de game gewoon "gratis" krijgt.

Anders kan je beter 700 dollar overmaken en de game voor de 50 dollar die je hebt bespaar dan zelf kopen.

Maat je zou de game zelfs bij 100 dollar gratis moeten krijgen, beetje gierige actie dit.
Dom he? Had die korting helemaal weggelaten want nu gaat het hele gesprek alleen nog over de grenzeloze gierigheid van deze uitgever. Niet echt slimme PR dit!
Dus 750 euro investeren om 25% korting te krijge? Had toch verwacht dat je dan minimaal 1x het spel gratis kreeg...

Daarnaast is het doel ook nogal vaag, tussen 10.000 en 1.000.000 zit nogal een verschil, kan Atari geen betere kosten analyse maken?

Tenslotte, deze ontwikkelaar (Nivizzio) heeft ook RCT:World gemaakt, niet echte de beste game tov Planet Coaster. Zou liever zien dat PC op de switch verschijnt...