×

Help Tweakers weer winnen!

Tweakers is dit jaar weer genomineerd voor beste nieuwssite, beste prijsvergelijker en beste community! Laten we ervoor zorgen dat heel Nederland weet dat Tweakers de beste website is. Stem op Tweakers en maak kans op mooie prijzen!

Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Atari brengt Rollercoaster Tycoon Classic naar Mac en Windows

Door , 159 reacties

Atari en Chris Sawyer kondigen aan dat Rollercoaster Tycoon Classic via Steam beschikbaar komt voor pc- en Mac-systemen. Eerder verscheen de remaster van de twee klassieke Rollercoaster Tycoon-games voor Android en iOS.

Rollercoaster Tycoon Classic is per direct beschikbaar via Steam, voor 20 euro. Het spel is een combinatie van de twee originele games, Roller Coaster Tycoon 1 en 2 uit respectievelijk 1999 en 2002, aangevuld met de klassieke uitbreidingspakketten Wacky Worlds en Time Twister. Er zijn in totaal 95 scenario's aanwezig en via de Scenario Editor Toolkit kunnen spelers dit aantal uitbreiden. Bij de mobiele versie van Rollercoaster Tycoon Classic moesten de extra's los aangeschaft worden.

Het spel heeft een grafische opfrisbeurt gekregen door de originele ontwikkelaar van de eerste twee versies, Chris Sawyer. Hij ontwikkelde de games vrijwel volledig alleen, in x86-assembly, met alleen hulp voor de animaties en de muziek. In 2005 klaagde Sawyer Atari aan wegens een geschil over de uitbetaling van royalties. De partijen schikten in 2008, wat de weg opende naar een rerelease van de Rollercoaster Tycoon-games.

Atari bracht na de eerste twee games meerdere andere games in de Rollercoaster Tycoon-serie uit, waaronder mobiele nieuwe games. Alleen bij Rollercoaster Tycoon 3 was Sawyer betrokken, als adviseur. Voor de Classic-versie werkte de ontwikkelaar samen met de kleine ontwikkelstudion Origin8.

 

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

28-09-2017 • 21:14

159 Linkedin Google+

Reacties (159)

Wijzig sortering
Wat zit hier aan extra's bij wat de eerste twee games niet hadden?

Deel 1: ¤5,09
https://www.gog.com/game/rollercoaster_tycoon_deluxe
Deel 2: ¤8,49
https://www.gog.com/game/rollercoaster_tycoon_2

Totaal ¤13,58


Of voor ¤3,- meer dan deze 'classic' versie heb je deel 1+2+3:
http://store.steampowered.com/sub/86507

[Reactie gewijzigd door D.oomah op 28 september 2017 21:29]

Inderdaad, je kan beter die games op GOG kopen en combineren met OpenRTC2: https://openrct2.org/
Dan heb je hetzelfde maar dan veel beter. Een de ontwikkelaar/uitgever krijgt er ook zijn geld voor via GOG. :D

Mogelijk dat ze de hype rondom OpenRCT2 hebben gezien als een mooie cachegrab voor een eigen heruitgave? Wie zal het zeggen. In elk geval is het wel een ontzettend leuk spel.
cachegrab
Als je dit soort taalfouten gaat maken, weet je dat je veel met IT bezig bent haha! :+
Ik zat ook al te kijken. Hea wat zegt ie nu? De grap was alleen dat ik in eerste instantie niet door had dat het er fout stond. “Kesjgrep” is fonetisch natuurlijk exact hetzelfde XD
Of je cache en cash hetzelfde uitspreekt, hangt er maar net vanaf wie het uitspreekt. Hoe je cash uitspreekt is iedereen het wel over eens. Cache daarentegen:

- kesj / cash
- keesj / kaysh
- ketsj / catch
- kesjee / cashay

dat zijn de vier meest gebruikte uitspraken voor cache.
Hahaha whoeps. Scherp opgelet.
Ben iets te veel met sites bezig geloof ik. :+
Of voor ¤9,99 een megapack disc versie met deel 1 t/m 3 met uitbreidingen :P

http://m.intertoys.nl/m20/pc-rollercoaster-tycoon-mega-pack
RCT werkt bij mij niet lekker in breedbeeld. Neem aan dat het het met deze versie wel goed zit.
Nooit iets aannemen. Je moet er vanuit gaan dat er helemaal niets aan verbeterd is. De kleine en zeldzame verbeteringen die erin zitten zijn dan alleen maar mooi meegenomen.

De spellen hebben géén graphics settings en er zit ook géén UI scaling in, wat erg onhandig is.

De verbeteringen bestaan er denk ik vooral uit dat alles ietsiepietsie scherper is, en de UI een update heeft gekregen.

Voor mij zeker geen 20 euro waard. Voor dat geld kun je in een sale Planet Coaster kopen, wat toch wel wat recenter en beter is.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 28 september 2017 21:45]

ik kan me toch wel heugen dat er in de originele RCT instellingen zaten.
volgens mij maximaal 1600x1200.
zelfde menu waar je de valuta en het meetsysteem instelt.
het zou leuk zijn als ze dat lijstje met resoluties aangevuld hebben met modernere opties.
Tjah, waarom is dat zo relevant hier? Ik had het over Rollercoaster Tycoon Classic verkrijgbaar op Steam. Waar het artikel van Tweakers over gaat. En dat spel ondersteunt geen UI scaling (waardoor alles vrijwel onleesbaar is op resoluties hoger dan 1080p) en er zitten géén graphics options in. Wil je de resolutie van het spel veranderen, dan moet je gewoon de desktopresolutie van je computer veranderen. Je kunt in het spel zelf niets maar dan ook niets aanpassen aan de graphics.

[Reactie gewijzigd door dusty-2011 op 29 september 2017 04:40]

Het zal wel meevallen met de leesbaarheid, vroeger speelde we dit op 15 inch, nu op 27
Ja maar toen zaten we wel met ons hoofd IN het scherm zowat. Dat was VR begore it was cool. Na twee uur had je wel vierkante ogen en als je stopte zag je nog van die mooie pixelvlekken door de felle kleuren maar dat maakte niet uit.


supersnathan heeft volgens mij nog ergens een OG DVD-rom liggen met RCT 2
Ik heb ook nog RCT2 & 1 liggen, weliswaar zonder uitbreidingen, maar die zijn denk ik voor minder te koop.
Mediamarkt verkocht 4-5 jaar terug beide originele games + uitbreidingen voor 6 euro.
Er staan vast nu een hoop van op Marktplaats voor 3 die maar 2x gespeeld zijn.
In het origineel zaten die instellingen er wel in, ja. Niet in RCT Classic.
Bij voorbaat zal ik even aangeven geen Planet Coaster oid gespeeld te hebben. Maar 'recenter en beter'?

Echter weet ik wel dat de oude Rollercoaster Tycoon spellen (pre-3D) die volledig door Chris Sawyer gemaakt waren heel goed gemaakte spellen waren. Jij geeft hier wat af op de visuele kwaliteit die verouderd is, en dat is een onvermijdelijk en waar punt. Houd daarentegen wel in het hoofd dat de latere RCT spellen niet per se grafisch beter waren.

Waarom? Omdat de latere RCT spellen een eigen stijl misten. Het waren grabbelbakjes die geen aesthetiek uit zichzelf hadden. De resolutie mocht hoger en 3D-achtiger zijn, maar over het geheel was het geen verbetering.

En dit brengt mij naar het punt waarom ik op je reageer ondanks het feit dat je hiet over PC hebt en niet andere RCt spellen. Het geluidsdesign, de muziek van te attracties, het lawaai van het publiek enzovoorts creeerden allemaal een hele sterke illusie van een gezellig, levendig park. Hoe verder je inzoomde, hoe meer het geluid en park tot leven kwam.

Ik ken Planet Coaster niet. Ik weet echter wel dat de RCT spellen vanaf versie 3 niet meer onder het beheer van Chris Sawyer stonden, en dat deze qua kwaliteit van de algehele ervaring niet vergelijkbaar waren.
Ik ken Planet Coaster niet. Ik weet echter wel dat de RCT spellen vanaf versie 3 niet meer onder het beheer van Chris Sawyer stonden, en dat deze qua kwaliteit van de algehele ervaring niet vergelijkbaar waren.
Zoals de Tweakers.net redactie ook al schreef was Chris betrokken geweest bij het maken van Roller Coaster Tycoon 3, de betere van de twee die hij niet zelf geprogrammeerd heeft. Hij is hiervoor gevraagd door de developer van de game, Frontier, die ooit begonnen is met de Elite serie en weer recent bijzonder populair werd dankzij de remake/opvolger Elite: Dangerous en de geestelijke opvolger van RCT Planet Coaster.

Nog trouwens een leuk weetje: Chris Sawyer heeft ooit gewerkt voor de voorgangers van Frontier aan Elite: Plus en Elite II en kent studiobaas, developer en designer David Braber dus ook persoonlijk erg goed. Ik kan me dus ook voorstellen dat hij off-the-record ook zo nu en dan wat tips heeft gegeven voor Planet Coaster ;)

[Reactie gewijzigd door mindcrash op 29 september 2017 00:53]

Om preciezer te zijn sinds de uitbreidingen Wacky Worlds en Time Twister is de kwaliteit al slecht. Deze sloegen als een tang op een varken en waren gewoon bestaande attracties waarvan de sprites aangepast zijn omdat de programmeurs de code van Chris Saywer niet begrepen (even simpel gezegd).
Ik heb de Transport Tycoons code van hem gezien, en ik kan wel begrijpen waarom dat kwam. Het nivo is nogal wisselend zullen we maar zeggen.

Om een voorbeeld te noemen: rails in 8 richtingen lopen. (recht en schuin 4 windrichtingen en 4 ertussen) Dat kun je met een bitmask mooi uitdrukken: 10000000 tot 00000001. Alleen, dat gebruikt Sawyer niet consistent. Some gebruikt hij voor de windrichtingen de getallen 0 tot 7. Dat lijkt 3 bits, dus efficienter, maar een computer werkt met bytes. Richting 10000000 wordt dus erg vaak omgerekend naar 00000111. Geen enkele byte aan data bespaard, maar wel extra code uitgevoerd.

En vergeet niet, dit gebeurt in x86 assembly. Het is best een gepuzzel om uit te vinden wat de code precies doet, en daarna sla je je voor 't hoofd: als Sawyer gewoon consistent geweest was, was die code niet eens nodig geweest.
Alsjeblieft

https://openrct2.org/downloads


Ok, laat maar, ik zag de comments hieronder niet. :+

[Reactie gewijzigd door rigbuilder op 28 september 2017 22:50]

OpenRCT heeft ook zijn nadelen, met fullscreen grote resoluties kan de game geen 60fps draaien.
Ik ben totaaal geen gamer, maar maakt FPS dan zoveel uit bij RCT? Lijkt me nou niet het spelletje dat het van de flitsende acties moet hebben.

Please do correct me if I'm wrong.
Omdat de game bestaat uit simpele textures krijg je behoorlijke stotter wanneer de framerate niet rijmt met de refreshrate, waardoor ik persoonlijk hoofdpijn krijg van de game. Stationair merk je er niet veel van, maar zodra je je camera verplaatst in het park gaat zie je een golf van pixels in beeld. Dat speelt gewoon niet fijn.
Hier werkt het prima op 4k @ 60hz. Heb je al geprobeerd een ander render device te kiezen in de opties? OpenRCT kan namelijk gebruik maken van de GPU, wat zelfs met een simpele GPU al flink scheelt.
Op 3440x1440 op 60hz krijg ik het niet voor elkaar. Lege parken wel, maar zodra het voller wordt zakt de framerate. Wanneer ik de OpenGL optie gebruik, werkt V-sync niet. Het gekke is dat in windowed mode (niet borderless windowed) van circa Full HD formaat het probleem verdwijnt. Ook schalen naar een kleinere resolutie werkt prima. Maarja, ik wil graag 1 op 1 pixel om lekker veel overzicht te hebben.
Net even de Lutris original CD installer geprobeerd (en daarna vervangen door de recentste build) en het draait in UHD zonder scaling boven de 30 FPS in het menu. Met 2x scaling (lijkt me toch wel aan te raden) op een stabiele 40 FPS vanwege de FPS cap. Zonder cap gaat dat ergens tussen de 50 en 90.

De experimentele OpenGL en "software (hardware di…)" draaien voor mij juist minder soepel. De "software (hardware …)" geeft pakweg FPS dezelfde maar voelt trager en OpenGL haalt maar 20-30 FPS op unscaled UHD.

Zijn er nog andere modi beschikbaar in Windows?

Edit: overigens is OpenGL onafhankelijk van de "scaling quality" ook nog eens veel waziger. Ik zou denken dat "nearest neighbor" gewoon lekker zou moeten werken voor een scherpe 2x, net zoals in software.

PS Da's op een Intel Core i7-4790 met een R9 270X.

[Reactie gewijzigd door Frenziefrenz op 29 september 2017 12:40]

Je kan 'm doorspoelen, dat vond ik een hele verbetering aan de mobiele versie. Ook kan je een wachtrij nu gewoon langs een ander pad trekken, in de oude games verbond ie dan automatisch met het pad.

Zullen wel meer van dat soort verbeteringen in zitten.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 28 september 2017 21:59]

Ook kan je een wachtrij nu gewoon langs een ander pad trekken, in de oude games verbond ie dan automatisch met het pad.
Volgens kon dat vrij makkelijk door eerst de wachtrij te plaatsen, en daarna pas het reguliere pad.
Als je eerst een hek plaatste langs het normale pad ging het ook gewoon goed. Schijnen ze in het echt ook te doen!
Dit eerste kan ook in OpenRCT2.

Ik snap de meerwaarde ook niet echt...
Dat tweede kan ook in OpenRCT2. Al een paar jaar zelfs.
Ik heb hem op Android en het is oprecht het beste spel wat ik op Android gespeeld heb. De controls zijn nagenoeg perfect gepoort en het beste van de eerste twee delen is gecombineerd.

Je zou kunnen zeggen dat het een cashgrab is om hem opnieuw op pc uit te brengen maar vergeet niet dat het een oud spel is en je hem (althans niet op mijn systemen) aan de praat krijgt zonder allerlei hacks en third party patches.

Nu moet ik wel toegeven dat ik 20 euro wel een beetje aan de hoge kant vind maar wanneer ik zie dat uitgevers als Activision games van nog geen 10 jaar oud "remasteren" en dan gewoon 30 tot 50 euro durven te vragen dan is het haast een koopje.

Er zijn maar weinig games die ik het waard vind om opnieuw aan te schaffen maar als ik zie hoeveel plezier ik (nog steeds) aan rollercoaster tycoon heb beleefd dan vind ik het zelfs 20 euro dik waard.

En voor mensen die dat er alsnog niet voor over hebben is er altijd nog Openrct2 (kost je enkel de prijs voor rct2).
Je zou kunnen zeggen dat het een cashgrab is om hem opnieuw op pc uit te brengen maar vergeet niet dat het een oud spel is en je hem (althans niet op mijn systemen) aan de praat krijgt zonder allerlei hacks en third party patches.
De GoG versie draait zonder problemen op een modern systeem hoor. Dus ik zie echt niet waarom ik deze game nog zou kopen. Het enige dat grafisch is verbeterd lijkt de interface, de game zelf is zo te zien nog hetzelfde
Dat is niet zo, het is niet dezelfde game maar een mashup van rct1 en 2. rct1 kan je bijvoorbeeld geen paden ontoegankelijk maken met een banner, dat kan je wel in deze versie. Ik kan me voorstellen dat in dat soort dingen best wat tijd is gaan zitten om hem dan vervolgens ook nog crossplatform te maken en touch vriendelijk. 20 euro is gewoon teveel, maar het is wel heel erg goed gedaan.
> rct1 kan je bijvoorbeeld geen paden ontoegankelijk maken met een banner

Dat kon wel degelijk. Dat is toegevoegd in de eerste uitbreiding (Added Attractions).

> het is niet dezelfde game maar een mashup van rct1 en 2

Niet helemaal: het is RCT2 met een nieuwe interface, een aantal extra features en ports van RCT1-scenario's (die trouwens al jaren op het internet te vinden zijn).
Ik bedoelde eigenlijk de graphics ingame. De mashup is idd een beetje hetzelfde als de mobiele versie, waarbij RCT1 en 2 zijn samengepakt. Wat eigenlijk gewoon RCT2 is met een paar scenarios volgens mij. Er zit niet iets heel specifieks in 1, dat 2 niet had (op misschien de grondkleuren na).
Grondsoorten, turbo's (niet in RCT2, wel in RCTC), padsoorten, lanceermodi, steile hellingen op de Juniorachtbaan, geld vragen voor zowel park als attracties, wisselen van voertuigtype achteraf. Overigens voornamelijk zaken waar hardcore RCT1-spelers over geklaagd hebben.
Qua inhoud waarschijnlijk niks, maar weet je wat het allerbelangrijkste is? Dat je weet dat je gewoon op Steam op "Spelen" kan drukken en dat het gewoon werkt. Niks rare cracks / hacks / opensource ports / whatever om het te kunnen spelen.
dat is dus niet altijd het geval, bij oudere games gebeurt het wel eens dat je toch iets moet doen om het te laten draaien.
Dit is niet zomaar een oude game. Dit is een oude game in een nieuw jasje en dan werkt het prima out of the box.
Zeker nooit een oud spel gekocht bij steam? Steam levert het spel zonder aanpassingen, werkt het niet
, heb je pech. Vaak kan de community je helpen maar steam zelf helpt niet. Ik weet waar ik het over heb, ik heb 10-tallen oude spellen, de meesten werken standaard niet en enkele heb ik zelfs nooit werkend gekregen. Dit in tegenstelling tot gog waar nagenoeg alles werkt, welliswaar meestal in een dosbox maar het werkt. Bij steam zijn de problemen nog groter geworden sinds ik windows 10 gebruik.
Hetzelfde geldt voor jou: Dit is niet zomaar een oude game. Dit is een oude game in een nieuw jasje en dan werkt het prima out of the box.
grafisch opgepoetst, 1080p ondersteuning.
Wat me ook een hele belangrijke verbetering lijkt is dat je voortaan scenario's moet halen om verder te komen (zodat het echt een spel is). Het grote nadeel van RCT 2 vond ik dat het niet echt meer een spel was maar meer een tool. Er waren scenario's, maar deze waren allemaal al beschikbaar vanaf het begin. Er was geen beloning. Bij RCT vond ik het geweldig om steeds nieuwe attractiestypes te ontdekken wanneer je verder kwam. Dit vond ik een hele groot gemis bij RCT 2. Door het weer een spel te maken ipv een pretparktool zou RCT classic een geweldige verbetering zijn.
De graphics zijn exact hetzelfde: 8-bit bitmaps (g1.dat is in hetzelfde formaat, de object-bestanden zijn zelfs identiek).
Tenzij je het over de interface hebt.
Ik dan hebben we het nog niet over de steam sales! Voor 1,5euro deel 1 op de kop getikt :)
Volgens alleen de mac port? Ik heb overigens de gog versie al heel tijd terug gekocht.
4GB RAM als system requirement? Hoeveel memory leaks hebben ze weten te programmeren, wetende dat RCT2 slechts 64MB RAM vereistte?

Hetzelfde kan overigens gezegd worden over de CPU-eis: "Intel 2.4Ghz+ or AMD equivalent". Het originele draaide op Pentium II-processors 8)7

[Reactie gewijzigd door Bv202 op 28 september 2017 21:35]

4GB RAM als system requirement? Hoeveel memory leaks hebben ze weten te programmeren, wetende dat RCT2 slechts 64MB RAM vereistte?
Houdt er even rekening mee dat op een doorsnee modern systeem grofweg 2GB aan RAM al in gebruik zal zijn door Windows en essentiële services en er vast nog een GB bovenop kan komen met andere zooi die open staat, incl. Chromium webviews die binnen de Steam client actief zijn.

4 GB is dan ineens niet zo gek meer om als veilige bodemwaarde te hanteren.
Dan nog zou het spel uitstekend moeten kunnen draaien op een goedkope Chinese x86-tablet met een bottom-of-the-barrel-Atom en 2GB ram. 4GB ram en een dergelijke snelle Processor lijkt me echt overbodig.
Haha, scherp.
Geen idee waarom 4GB nodig is, het hele spel is maar 360MB op de HDD, dus ze mogen het meer dan 11 keer inladen in de RAM.
Of misschien niet over nagedacht, of ze hadden geen test setup onder de 4GB RAM. :+
Zou goed kunnen van dat test systeem, is natuurlijk ook een system requirement. 4GB RAM is al snel je minimum system requirement. Bijvoorbeeld met een GTX1060 zul je daaraan moeten voldoen zelfs zonder te gamen vindt NVidia:

http://www.nvidia.com/con...x/GTX_1060_User_Guide.pdf

Een GTX1080 vereist volgens NVidia zelfs 8GB systeemgeheugen, gewoon om te starten al :o
Dan toch maar een race to the bottom: met hoe weinig RAM kun je deze game nog draaien? }>
Volgens mijn doos heeft RC1 16 MB RAM en RC2 128 MB RAM nodig. Of dat laatste echt zo is weet ik niet, want ik heb RC1 op 40 MB RAM gespeeld en RC2 op 128 MB RAM.
Omdat Windows al meer nodig heeft dan 64MB RAM en Pentium II
bedoelen ze bij steam dan vrije ram? of totaal, want bij het totaal is het niet eens zo raar
Heb jij nog een systeem om te testen of het op een Pentium 4 met 1 GB werkt? Het is goed mogelijk dat de system requirements wat pessimistisch zijn, alleen bij gebrek aan low-end testsystemen.
Installatie is 356mb van deze nieuwe versie, geen idee hoe ze 4GB ram dan gebruiken.
Een game wordt niet geïnstalleerd op RAM geheugen, maar op de harddisk of ssd. Het ram geheugen wordt tijdelijk gebruikt om bijvoorbeeld de map in te laden, of levels. Ze hebben hier gekozen voor 4gb ram omdat (lijkt mij) er dan zo min mogelijk wacht of laad tijden zijn.

Daarnaast is werkgeheugen vandaag niet zo duur meer. De prijs van het werkgeheugen van 4gb verschilt nauwelijks ten opzichte van 1gb (Of je moet zeer high end RAM kopen). Wanneer je zo'n snes koopt voor 100 euro oogt het niet echt spectaculair wanneer je Windows computer van 10 jaar geleden betere specificaties heeft.
Ik probeerde sarcastisch te zijn, niet gelukt schijnbaar
Toch wel grappig dat de "previews" en "reviews" van Tweakers in 1999 en 2000 nogal anders waren:

https://tweakers.net/nieu...aster-tycoon-preview.html

https://tweakers.net/nieu...er-tycoon-gereleased.html --> Vooral de reactie: "Zijn er nog cheats?" (Ja, Alt+F4 :P )
https://tweakers.net/nieu...oaster-tycoon-review.html
https://tweakers.net/nieu...oaster-tycoon-review.html

The good old days :D
Ook mooi dat er toentertijd behoorlijke stukken tekst van andere sites werd gekopieerd/geciteerd en dat als nieuws werd gebracht (geheel onschuldige bedoelingen toentertijd). Moet je nu een nieuwe site beginnen en dan teksten kopieren/plakken van bijv. Tweakers.net, gegarandeerd dat je met de nek wordt aangekeken en/of misschien zelfs in de problemen komt. Wat mis ik soms dat 'oude' (cowboy)internet.
Heb ook even het artikel ervoor gelezen, kwestie van het beter te kunnen plaatsen in de tijd:
FREMONT, Calif., Feb. 25 /PRNewswire/ -- Corsair Memory Inc., the industry leader in high density DRAM Dual In-Line Memory Modules (DIMMs) is launching its family of PC133 SDRAM modules. The initial module densities offered will be 64MByte, and 128MByte non-ECC modules. These modules will use the latest PC133 RAMs from only the top tier OEM manufacturers like Micron and Samsung. These modules will be available in early March 1999.
Many of the major Chipset companies such as Ali, VIA, OPTi, and SiS are currently launching products that support the 133MHz SDRAM. The PC133 SDRAM modules are likely to be used in motherboards supporting Intel's (INTC) Pentium III and AMD's (AMD) K7.
Je zou je voor minder oud beginnen voelen... :|
Vond de laatste mooier: :+

“Hoi allemaal ik vind rollercoaster tycoon een heel leuk spel maar ik heb het nog niet. wie heb het voor me of wil het voor me kopieeren.
Alvast bedankt.”
Hoeveel reviews heb je nodig van één game? Haha Zulke oude stukken vind ik echt leuk om te lezen. Soms kijk ik voor de gein nog eens in de oude Tweakers archieven.

Let vooral op hoe onprofessioneel de teksten geschreven zijn en hoeveel er vanuit de eerste persoon gesproken wordt. Tweakers came a long way! Is deze website toevallig ooit begonnen als een hobby projectje o.i.d.? Kan iemand me dat vertellen? Ik ben oprecht geïnteresseerd :)
En waarschijnlijk kun je niet je oude code gewoon aan steam toevoegen. Had datzelfde probleem met SimCity4, spel was wel op Steam te koop en normaal kun je dan je op cd gekochte key activeren maar blijkbaar met de oudere games (waarschijnlijk) niet, jammer. Nog n keer n spel kopen waar ik al voor betaald heb ga ik toch helaas niet doen.


Edit: blijkbaar heft mijn Gold edition geen keys nodig ofzo, zie er geen op t cd hoesje staan, dan wordt het uiteraard lastig activeren op Steam.

btw, geen Corkscrew Follies en Loopy Landscapes expansions voor RCT1 inbegrepen?

[Reactie gewijzigd door mark-k op 28 september 2017 22:02]

normaal kun je dan je op cd gekochte key activeren maar blijkbaar met de oudere games (waarschijnlijk) niet
Je kan Steam games gekocht op CD/DVD zonder problemen toevoegen, non-Steam games toevoegen is problematisch at best. En je originele CD was geen Steam game.

Wat ik me kan herinneren werkte het met de twee eerste Supreme Commander games. Meer info:
https://support.steampowe...?ref=7480-wusf-3601#which
En toch werkte het niet terwijl het wel gewoon een Steam game was. Tenminste, ik neem aan dat de eis voor een Steam game is dat je hem in Steam kan kopen. Verder niks anders, exact dezelfde plaatjes als op t hoesje/in t boekje.
Tenminste, ik neem aan dat de eis voor een Steam game is dat je hem in Steam kan kopen.
Nope, dat neem je verkeerd aan. Een Steam game is waar dat op de verpakking staat van het betreffende spel, bij Rollercoaster Tycoon bestond Steam nog niet eens, dat kwam pas vier jaar later uit.

Hou er ook rekening mee, dat toen Rollercoaster Tycoon nog niet van Atari was, maar van MicroProse. Tegen de tijd dat Steam om de hoek kwam kijken was MicroProse al overgenomen door Hasbro Interactive en vervolgens weer doorverkocht aan Infogrames. Atari heeft ook een beruchte history sinds de 2600 en ST...

Je 20 jaar oude niet gebruikte kaartje voor de bioscoop is ook niet meer bruikbaar...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 28 september 2017 21:56]

Ongeveer dit kwam ik ook tegen met GTA V. Ik heb de doos gekocht, omdat ik dat mooi vindt, maar het leek me handiger om de key aan steak te koppelen. Helaas werkte dit ook niet :'(
Dat is aan de uitgever... Er zijn zat games waarbij je een steam code in de doos krijgt als je retail koopt. Rockstar echter heeft hun eigen platform, Rockstar social club. Daar heb ik helaas mijn GTA V ook in zitten (niet goed opgelet toen ik online een key kocht). Daardoor geen achievements helaas :(
SimCity is een spel van ea wellicht dat je cd key in origin wel doet.
¤20 voor iets dat bijna 20 jaar oud is. Het is wel goed met ze. Zeker wat inkomsten te compenseren na die faal die RCT World heet, en de net zo grandioze successen van de RCT Mobile varianten.
In een Steam-sale heb je voor ~15 euro de 3 originele spellen, dat lijkt me dan een betere deal dan dit spel voor 20 euro :)
¤ 20 voor RCTC, ¤ 20 voor een paraplu als het regent in je park. :P
Op GOG kun je de ‘echte’ oude versies krijgen van RCT 1. Dan krijg je gewoon geld via de ingang en de attracties. In deze nieuwe versie is dat veranderd volgens mij. (Laat me weten als ik het mis heb).
Hebben ze dat veranderd geen geld meer bij attracties, zal wel raar zijn dat is juist kassa in die levels.
In de oudere versie kun je geld krijgen via beide. In deze opnieuw uitgegeven versies kun je alleen geld ontvangen via de ingang OF de attracties. Dat vind ik best wel jammer van de nieuwere, daarom raad ik iedereen aan ze via GOG aan te schaffen voor de echte old school ervaring. Waarom heeft mijn reactie -1? 8)7
Klopt heb ze ook al uit via GOG gekocht dus vind het wel goed, en dit is zeker jammer dat dat je nu moet kiezen of geld via 1 of het ander.

Het is toch een pretpark moet toch geld van alles binnen komen, en zelfs met geld van attracties en ingang kan het nog lastig zijn :P.
Ze hebben het rct2 systeem gebruikt, in 1 kon het tegelijkertijd
Ik herinner me dat dat altijd al zo was. misschien een valse herrinnering dan.
In OpenRCT2 kun je dat (via het cheat menu) wel aanzetten. Betalen voor het park en attracties.
RCT2 was dit toch gewoon normaal betalen voor beide als nog, alleen in dit nieuwe deel via steam kan het blijkbaar niet.
RCT2 was dit toch gewoon normaal betalen voor beide als nog, alleen in dit nieuwe deel via steam kan het blijkbaar niet.
Nope, dat was enkel in RCT1. Vond ik ook een van de grootste minputen van RCT2 in het begin, tot je erachter komt dat je je guests best hard kunt uitmelken met sommige attracties :D
Moet je na gaan zo lang geleden dat ik het niet eens meer wist :P, maar inderdaad tijdje terug OpenRCT2 gespeeld dus denk ik niet eens door gehad.
Zal denk ik gewoon in spel die optie aan hebben gezet in het Cheat menu of iets :P.

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 29 september 2017 10:57]

Zolang ik weet zijn de missies wat aangepast op de mobiele versie, voor de rest zit er waarschijnlijk geen verschil in. Ik ga het zoiezo kopen, aangezien ik meer dan 200 uur op de Rollercoaster Tycoon 2 versie op Steam heb zitten (Ik heb problemen Lol). Hopelijk zijn er wat functies voor breedbeeld en dergelijke toegevoegd.

Ook wel leuk, er zit hier als het goed is een fast forward functie in :).

[Reactie gewijzigd door Jvann op 28 september 2017 21:53]

Je kunt beter je al bestaande RCT2 gebruiken met OpenRCT2. Dit zorgt al voor breedbeeld en een fast forward functie. Gratis.
Weet iemand of je met deze versie wel wel oneindig veel attracties kan bouwen?
dus of er geen limiet op zit van 255 attracties zoals bij openRCT2,
Die limiet wordt er binnenkort in OpenRCT2 uitgehaald, wanneer ze overstappen op hun eigen save format.
Ga er maar vanuit dat verreweg de meeste limieten er gewoon inzitten. RCTC exporteert nog altijd naar SV6. Als het zo makkelijk was geweest ze te verwijderen hadden we ze allang uit OpenRCT2 gehaald. Wanneer we wegmigreren van SV6 hebben de limieten niet lang meer. Nog even geduld. ;)
Dat jaar nog komt Parkitect uit Early Access.

Heb nooit meer naar RCT gekeken sinds Parkitect.
Parkitect ftw. Geweldige developers! Zo zouden er veel meer moeten zijn.
Voor iedereen die het spel in het verleden al eens heeft gekocht en het spel niet dubbel wil betalen, is er een oplossing: het open-source project RCT2. Je hebt dan wel de originele cd nodig

-knip-

Admin-edit:Linken of vragen naar onofficiële bronnen van software met copyright, gratis of niet, is niet toegestaan.
Lees de Algemene voorwaarden (art. 4.2.v) voor meer info.

[Reactie gewijzigd door Bor op 28 september 2017 22:25]

Of je installeert het spel gewoon met je gekochte CD, heb je ook geen problemen. Enige irritante daaraan is dat je hem niet op Steam hebt en je dus elke keer met je CD etc moet klooien als je m ergens anders wilt spelen.
Het originele spel is niet ontwikkeld voor Windows 10. Het openRCT2 project zorgt er voor dat je spel ook werkt op Windows 10. Het alternatief zou een virtuele omgeving zijn met een verouderd OS mocht je toch je oude CDtje weet willen gebruiken. :)

[Reactie gewijzigd door Rainb0w op 29 september 2017 13:03]

Het kan wel, wat grafische dingen in de settings files aanpassen (via notepad) en directplay als feature aan windows toevoegen
OpenRCT2 voegt ook verbeteringen toe zoals ondersteuning voor hogere resoluties. :) Ik verwacht overigens dat deze nieuwe steam versie, die verbeteringen ook aan boord heeft. :9

[Reactie gewijzigd door Rainb0w op 29 september 2017 13:02]

Ons project heet OpenRCT2. Niet RCT2. Dat is namelijk de afkorting voor het originele spel.
De beveiliging (SafeDisc dacht ik dat rct 1 en 2 hebben, anders is het SecuROM denk ik) worden geloof ik door Windows 10 niet meer ondersteund. Ik heb de games al op Steam staan, dus kan die versies wel spelen.
Het is OpenRCT2, niet RCT2, er zit echt een verschil in.

Ik snap trouwens ook niet helemaal waarom je niet mag linken naar een trial versie...
Zoals @acst al aangeeft, is die 2e optie gelijk aan het illegaal downloaden van het spel aangezien je het buiten de licentie om gebruikt.
Trial versies worden uitgegeven om het spel uit te proberen. Het linken naar trial versies, is niet illegaal.

[Reactie gewijzigd door Rainb0w op 29 september 2017 09:32]

Ook een trial versie mag je niet zomaar verder verspreiden. Copyright wetgeving kent helemaal geen bijzondere bepalingen voor "trials", het is simpelweg een beschermd product waarvoor de distributeur de prijs op 0 heeft gezet.
De distributeur bepaald uiteindelijk zelf of er wel of geen trial / demo zal worden uitgegeven van het spel. Op het moment dat de distributeur er voor kiest om een trial / demo versie uit te geven, dan is het toegestaan om deze trial versie te gebruiken. Het doel van de distributeur lijkt mij duidelijk. :p

Het zou een wettelijke kwestie worden op het moment dat je iets zou verspreiden, waar de distributeur geen toestemming voor heeft gegeven OF als je de beperkingen in de trial / demo versie zou gaan omzeilen. Deze situatie is nu niet aan de orde. Ik link slechts naar een download van de trial versie met beperkingen zoals vastgesteld door de distributeur.

[Reactie gewijzigd door Rainb0w op 29 september 2017 15:24]

De distributeur mag een trial aanbieden voor download&gebruik, dat is zijn recht. Dat is geen toestemming voor download&verder verspreiden. Je mag dus een linkje posten naar de download site van de distributeur, en alleen daarheen.

Concreet: de distributeur heeft dus ook het recht om de trial niet meer aan te bieden, en het lijkt erop dat dat ook gebeurd is.
Heb je een bron voor die laatste bewering? Ik ben oprecht benieuwd of dat het geval is want dan zit ik er echt volledig naast.
Distributeur was Infrogames, maar de demo waar jij naar linkte kwam niet van een Infrogames (Atari) site.
Ik zie niet hoe dat relevant is. Dat infrogames is overgenomen (bedrijf, game, voorwaarden, personeel etc), trekt niet direct de gebruiksrechten in voor een trial / demo versie van het spel tenzij Atari (de nieuwe eigenaar) dit expliciet vermeld, toch?
Wikipedia link heeft er wel geen hol mee te zien :)
De bewering dat je het spel buiten de licentie om gebruikt klopt trouwens niet. De maker heeft in de licentie toestemming gegeven aan jou als consument, om het spel gedurende een vastgestelde periode, te proberen. Ik link naar wikipedia zodat je wat achtergrondinformatie over dit onderwerp kunt lezen.

[Reactie gewijzigd door Rainb0w op 29 september 2017 09:33]

Ik betwist je uitspraken ook niet, ik wil er alleen even op wijzen dat je verwijst naar een wikipedia-pagina die gaat over een move bij een of ander kaartspel blijkbaar.
O.. ja dat was ook precies de bedoeling... 8)7
Er is nooit een demo of trial versie voor rct2 geweest naar mijn weten. ;)
Toch wel. Deze CD-rom zat bij een double pack stimorol kauwgom. :p Ahh, the good old days.
Was dat niet de volledige? Ik heb echt nooit demo's gezien van alle delen niet iig.
Het was in die tijd nog gebruikelijk om een demo of een trial uit te brengen bij de release van een game. Toch ergens wel jammer dat we dat nu niet meer hebben en vaak worden verleid tot het kopen van een "season pass". :/
Dat het toen wat gebruikelijker was, betekend niet dat die er voor RCT(2) moet zijn geweest. Ik weet niet beter of die was er niet. Dus is elk linkje naar een image van een CD per definitie al illegaal, hoe goed bedoeld ook.
Dus niet door Chris Sawyer zelf:
Uploaded by
Swizzley
on 2/16/2012
Staat aan de rechterkant op de pagina die je linkt. ;) Dat maakt het dus niet gelijk legaal.

De 'by Chris Sawyer Productions' betekend dat Chris Sawyer Productions de game gemaakt heeft. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 29 september 2017 10:05]

Maar er is dus wel een demo / trial. ;)
Als het werkelijk zo'n probleem voor je is, kun je in Frontpagemoderatie een topic erover aanmaken en het oordeel van de crew afwachten. :)
Heb je geen CD meer liggen maar wel een licentie in je bezit, dan kun je gebruik maken van de trial download op deze pagina. Het herplaatsen van de link is in overleg gegaan met een moderator.
Dat tweede deel klinkt als iets wat hier niet in de reacties mag.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*