Atari brengt RollerCoaster Tycoon Classic uit op de Nintendo Switch

Atari brengt op 5 december RollerCoaster Tycoon Classic uit voor de Nintendo Switch. Dat is een combinatie van de eerste twee RCT-games. Het spel kost 24,99 euro en is beschikbaar voor preorder op de webshop van Nintendo.

Voor dit bedrag kunnen gebruikers aan de slag met 'de combinatie van de beste functionaliteit' van RollerCoaster Tycoon 1 en 2. Naar goede gewoonte is het doel van het spel om een pretpark te bouwen en te beheren. Spelers kunnen kant-en-klare ontwerpen van attracties kiezen of zelf achtbanen ontwerpen. Daarnaast bevat het spel allerlei inzetbare elementen om het park op te leuken, van eet- en drinkkraampjes tot transportattracties en personeel met verschillende functies.

Naast de iconische gameplayelementen biedt RollerCoaster Tycoon Classic een opgefriste userinterface en besturing. De game kwam eind 2016 uit op Android en iOS, gevolgd door Mac en Windows in september 2017.

Door Idriz Velghe

Redacteur

22-11-2024 • 18:23

59

Reacties (59)

Sorteer op:

Weergave:

Voor de PC gamer zou ik zeker https://openrct2.org/ aanraden. Een OpenSource herontwikkelde RCT.

Je hebt nog wel de originele assets nodig (van bv GoG of je originele CDtjes).

Draait perfect op moderne systemen, met een hoop quality of life features en zelfs multiplayer
Als het dan toch open is, zou het dan niet gewoon op een gemodde Switch kunnen draaien? Ze zijn wel bezig om de UI touchscreen-vriendelijk te maken toch?
Dat kan ook. Dat heb ik jaren geleden gedaan. Draaide toen nog niet super stabiel, maar het was wel speelbaar. Denk dat het nu al een stuk beter is, maar ik gebruik mijn Switch niet meer dus dat kan ik helaas niet checken.
Cool dat het kan! Welke release pak je dan? Kun je die van Android op één of andere manier draaien? Of heb je hem zelf gecompiled?
Je hebt het originele spel hiervoor nodig.
En de Switch heeft waarschijnlijk een andere CPU-architectuur
De originele assets / data, niet de executable.
Dus de facto... Het originele spel. Waar je dan inderdaad niet de binaries voorvan nodig hebt.

(Edit: voor = van (Autocorrupt))

[Reactie gewijzigd door lenwar op 23 november 2024 07:10]

Het gaat er om dat die andere CPU architectuur dus niet uit maakt. OpenRCT2 kan gewoon voor ARM compiled worden. Het zal alleen ondersteuning moeten krijgen voor de Switch API's.

[Reactie gewijzigd door PureTryOut op 23 november 2024 08:08]

Is die support nooit upstream gepushed? Dat vind ik een tegenvaller...
Ik kan me voorstellen dat ze niet de aandacht van Nintendo willen trekken
Hoezo? Nintendo kan hier echt niks tegen doen. Ze promoten geen piraterij, en het is niet iets wat persé via Nintendo's store geleverd zou moeten worden. Hoezo zouden ze hier überhaupt een probleem mee hebnen?
Ze hebben voor minder nog bans uitgedeeld. Ze zijn het afgelopen jaar ook aardig op het oorlogspad. Zo kan ik in dit geval al zien dat ze kunnen zeggen dat dit de sales van de aanwezige RTC in de eShop zou kunnen ondermijnen.
Ah. Ik had in m’n hoofd zitten dat een Switch een ander type CPU had, maar het is gewoon een ARM 😊

Bedankt!
Zeker weten een andere architectuur dan pc, maar dat maakt niet uit: er is ook gewoon een Androidport van OpenRCT2. En ook dáár heb je natuurlijk een manier nodig om originele assets in te laden.
correct de switch het een terga soc van nvidia dat is ARM based.
Waar openrtc2 en de orginele rtc games gemaakt waren voor x86 based systemen
Onzin, OpemRCT2 kun je prima op andere architecturen draaien zoals ARM.
leer is lezen ik zet toch waren neer.
dat openrtc ook al op arm werkt weet ik ook , het was meer het aangeven dat de switch inderdaad een anderen architectuur heeft.
Als het dan toch open is, zou het dan niet gewoon op een gemodde Switch kunnen draaien? Ze zijn wel bezig om de UI touchscreen-vriendelijk te maken toch?
Jazeker, daar draait het al jaren op.

Je moet je switch uiteraard wel gemod hebben. ;)
Aah, duidelijk! Als ik het zo zie kun je hem ook updaten door gewoon OpenRCT2 op je pc te updaten, en dan die versie als basis te gebruiken voor degene die je op de Switch zet?
Alleen al dat je queue pad automatisch goed blijft als je m tegen een ander stukje pad aan bouwt is deze mod al driedubbel waard.
Damn dat heb ik mijn hele leven gemist :+
Vind het idee van hetuitbrengen van classics best leuk. Er is altijd wel een wens naar. Zelfs bij de nieuwe generatie zie ik vaak oude games gespeeld worden wegens de simplistische en rustigere stijl.

25 euro voelt dan wel weer als heel veel voor RCT? Is dat mijn eigen vooroordeel?

Wel mooie herinneringen aan natuurlijk, maar 25 euro voelt toch als een heuvel.
Ik heb zelf niet meegewerkt aan een remaster, maar ik kan me zo voorstellen dat er weinig verschil is tussen het ontwikkelen van een volledig nieuw spel en het ontwikkelen van een nieuwe versie.

In beide gevallen zal je de grafische afbeeldingen opnieuw moeten programmeren. Want die graphics van 5 jaar terug (of langer) kunnen echt niet meer. En aangezien de computers een x-factor sneller geworden zijn zul je sowieso vertraging moeten inbouwen anders is die shooter echt niet meer speelbaar. Of biedt de AI teveel tegenstand. Dus die beslissingscode moet opnieuw.

En uiteraard moeten de originele bugs ook opgelost worden.

Kortom, een remaster is gewoon een nieuw spel waarbij men alleen niet hoeft na te denken over de storyline. Hoewel: een paar extra mogelijkheden, levels (o.i.d.) behoren er uiteraard ook in te zitten.

Er zijn spellen waar ik "iets" meer dat 25 uur in heb zitten. (Factor 100 is nog te weinig om "iets" wat nader te specificeren).

Een kostprijs van 1 euro per uur plezier vind ik zeker acceptabel.
Volgens mij is de grootste uitdaging dat het spel in een paar miljoen regels assembly is geschreven. Ik meen me te herinneren dat deze broncode ook nog eens verloren is gegaan. Dus zal nogal een werkje zijn inderdaad.
RCT Classic is een rewrite!
Er zijn drie verschillende codebases nu:
- originele spellen
- RCT Classic (oorspronkelijk een rewrite voor Android)
- openRCT
Want die graphics van 5 jaar terug (of langer) kunnen echt niet meer.
Waarom niet? Ik vind spellen als Red Dead Redemption 2 en Spider-Man op de PS4 er nog prima uitzien. Zijn inmiddels al ruim zes jaar uit!

Ook bij de spellen op de GameCube stoor ik mij vaak niet aan de graphics. Net als mijn neefjes/nichtjes die tieners zijn, en flink verwend met de graphics van tegenwoordig!
Want die graphics van 5 jaar terug (of langer) kunnen echt niet meer.
Gezien de extreme populairiteit van OpenTTD en OpenRCT is dat geen enkel probleem. Sterker, de meesten willen *juist* die oude graphics; het gaat letterlijk om de gameplay.

Zodra dat allemaal opgepoetst wordt en om een 3D jasje wordt gegoten is die hele spelervaring weg.

Daarom is Locomotion ook keihard gefaald als officiele opvolger van Transport Tycoon - dat was gewoon Rollercoaster maar dan met treinen en leek totaal niet op Transport Tycoon

[Reactie gewijzigd door sus op 22 november 2024 23:08]

De game is voor zo'n 7 euro op android te koop. Werkt prima voor de telefoon, maar natuurlijk ook op tablet.
Ik vind 25 euro ook veel, ik wacht wel op een aanbieding. Ik kan me voorstellen dat ze er meer voor vragen dan de iOS versie die €6,99 kost. Maar de Steam versie kost €19,99, dus 5 euro meer vind ik een beetje flauw. Voor dat bedrag verwacht ik wel een perfecte port. Ik ben benieuwd of deze versie net als iOS/Android touchscreen ondersteuning heeft.
Lijkt me wel, want dat is verreweg de handigste manier om zo’n spel te bedienen op een console. Ja RCT1 bestaat voor de originele XBox, maar ik denk niet dat die ervaring nu nog goed verkoopt.
Lijkt mij ook logisch dat ze touchscreen ondersteuning toevoegen, maar ik zie het alleen nergens benoemd worden. Ik lees alleen opgefriste userinterface en besturing. Wellicht weet iemand of de Steam versie op de Steam Deck ook touchscreen ondersteuning heeft. Het lijkt mij ook de handigste manier om zo'n spel te spelen, maar RollerCoaster Tycoon 3 heeft bijvoorbeeld geen touchscreen ondersteuning.
Dat is de Nintendo tax en zie je bij heel veel spellen terug. Vreemd genoeg niet bij AAA games, maar die komen dan ook niet zo vaak uit op de Nintendo (3rd party).
Ik ken de term Nintendo tax, maar niet helemaal mee eens. Het is eerder wat de gek er voor wil betalen. Prijzen van games op de consoles zijn altijd al verschillend ten opzichte van PC en smartphone.
In dit geval verwacht ik dezelfde prijs op andere consoles, maar is de game alleen voor de Nintendo Switch aangekondigd. Ik weet niet zo goed wat precies onder de noemer AAA games moet vallen, maar ik zie een behoorlijk aantal grote titels op de Switch uitkomen. Wel zie je daar vaak dat de Switch versie later uitkomt dan op de Xbox en Playstation waardoor de Xbox en Playstation versies inmiddels goedkoper te vinden zijn.
Nou ik heb vanaf release een Switch en die heb ik nog steeds en bij indie en AA games (kleiner budget en prijs) zie ik geregeld een extra 3-5 euro gerekend worden tegenover de Xbox en PC versie. En natuurlijk komen er ook AAA games naar de Switch (geeft aan grote uitgever met veel budget), maar niet vergeleken met wat er uit komt op de andere platforms (Cod/F1 games/Baldurs Gate 3 en dat soort games)

Het is gewoon een observatie die ik heb gedaan over de jaren heen en het zal vast niet bij elke game zo zijn. Het is niet haten op Nintendo of zo.
Het niet haten op Nintendo haal je er zelf bij, geen idee waarom je het nodig vindt dat te benoemen?

Ik zie inderdaad spellen die een paar euro duurder zijn, maar ook spellen waar het gelijk is en spellen die juist goedkoper zijn. Ik zie geen patroon op DekuDeals waar spellen op release of in de aanbieding standaard duurder zijn dan op de Xbox. Dan vergelijk ik het wel digitaal. Fysiek is het weer anders, daar zie ik third party Switch games minder ver afprijzen wat mogelijk komt omdat een cartridge duurder is om te produceren dan een disc. Maar moelijk te vergelijken omdat er minder games fysiek uitkomen op de Xbox.

Maar daarom was ik het er niet helemaal mee eens en dat ging voornamelijk om je reactie waar je op mijn genoemde prijzen van de smartphone en PC versie reageerd. De woorden zoals heel veel en niet zo vaak herken ik niet zo of ik beleef ik anders (mogelijk andere interesses in het brede spellen aanbod).
Hoewel ik ook vind dat 25 euro heel veel geld is is het commercieel een begrijpelijke zet. Het gaat om een spel die maar een beperkte markt bedient, namelijk de wat oudere gamers die nostalgische gevoelens hebben voor RCT en die het spel specifiek op de Nintendo Switch willen spelen.

Andere geïnteresseerden hebben het spel allang voor de PC en/of Steamdeck kunnen kopen waar het regelmatig voor 5 euro in de aanbieding was.

[Reactie gewijzigd door jumbos7 op 22 november 2024 19:25]

Belachelijke prijs zeg.. Op Android gekocht voor 7 euro, blijft leuk een leuk spelletje, zeker i.c.m een Fold!
Ik speel hem op de iPad. Ook dikke prima (aanrader)
RCT 1 en 2 blijven nog altijd de beste versies uit de serie. Dus helemaal prima dat ze dit doen.
Mooi dat ze de game voor de switch uitbrengen.

Via GOG ook nog vaak voor onder de €5,- te koop voor op de pc. Prima prijs voor een leuke game.
De prijs is nu ook omhoog gegaan zie ik net. Maar dat trekt wel weer bij: https://isthereanydeal.co...ster-tycoon-classic/info/
Met touch prima te spelen denk ik.
Heel eerlijk; dit soort games zijn gewoon niet geschikt voor console gaming. Een toetsenbord en muis is gewoon vele malen fijner, sneller en nauwkeuriger. En voor de benodigde hardware hoef je het ook niet te doen, want zelfs een 20 jaar oude Windows 2000 machine kan dit gewoon soepel draaien, laat staan de goedkoopste pc en laptop van tegenwoordig.
Ik denk dat je gelijk hebt, voor iets meer dan 3 tientjes heb je hem.

uitvoering: Wyse C50Le
Eensch. Het voelt ook helemaal niet lekker om het op een console te spelen.
Zonde dat ze RCT1 opnieuw uitbrengen op deze wijze en niet RCT2. Die hebben ze op Android geloof ik wel uitgebracht? Meer mogelijkheden voor het "versieren" van je park door het maken van huisjes, Main Street, etc.
RCT classic zijn beide delen (1 en 2) met alle uitbereidingen.
Dat klopt niet: RCT Classic is een combinatie van 1 en 2. Deze port is neem ik aan hetzelfde als de Androidport.
Oh, dankjewel! Alle beelden waren van RCT1 dus verkeerde aanname dan :)
Eens 25 euro wel aan de erg prijzige kant. Goede games zeker maar had rond de 10 a 15 euro een beter prijspunt geweest gevoelsmatig. Komt vast een keer in de aanbieding op de eshop
Je kunt beter via Gog of Steam de originele spellen kopen en spelen met OpenRCT2. https://openrct2.org

Dat is goedkoper, werkt op Linux, Windows en MacOS.

Ook zijn ze heel actief bezig de games te verbeteren en toch zo authentiek mogelijk te houden. Denk aan bugs eruit halen en sommige dingen herbalanceren. Maar ook nieuwe mogelijkheden/attracties of andere mogelijkheden per attractie. UI verbeteringen en meer. Altijd weloverwogen en goed uitgevoerd.

Op Steam koop je de bundel nu voor €12,78

[Reactie gewijzigd door MulMonkey op 23 november 2024 08:56]

Goh, dat spel komt uit 1999…wel lekker geld verdienen aan die oude assets (en beetje port werk) zeg. Wanneer gaan ze digger (1983), AlleyCat (1984) naar de switch porten of airborne Ranger (1988)?
Oeh airborne ranger dat is een oudje. Ik zie liever een remake van street rod, dat vond ik leuker 8-)
Tsjah, ze moeten de centjes die ze recent hebben betaald voor het overnemen van het kopieermonopolie ergens uit melken.

Dan is dit nog de eerlijkste methode. Wacht lekker op een uitverkoop als het te duur is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.