Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Rollercoaster Tycoon 3 Complete Edition komt op 24 september naar pc en Switch

Rollercoaster Tycoon 3 keert op 24 september terug naar de pc. Het zestien jaar geleden uitgekomen derde deel uit de achtbaangamereeks komt uit in de vorm van een Complete Edition en was sinds 2018 niet meer te koop. De Complete Edition komt ook uit voor de Nintendo Switch.

De pc-versie van Rollercoaster Tycoon 3 Complete Edition verschijnt op Steam en in de Epic Games Store. Zowel de versie voor de pc als die voor de Switch bevat de Soaked!- en de Wild!-uitbreiding, waarmee spelers waterpark- en dierenattracties kunnen toevoegen. Er kan gekozen worden uit 300 verschillende attracties, 500 landschappen, 60 winkels en diensten en 20 verschillende dieren. Er is ook een sandbox-modus beschikbaar.

Uit de informatie op Steam blijkt dat deze Complete Edition ook enkele technische verbeteringen heeft meegekregen, zoals de ondersteuning van 'breedbeeld met een resolutie van 1080p en betere compatibiliteit voor nieuwe pc-hardware'. Ondersteuning voor hogere resoluties zal dus waarschijnlijk ontbreken. Rollercoaster Tycoon 3 Complete Edition is niet te beschouwen als een remaster, al zijn er wel visuele verbeteringen doorgevoerd en ook de controls zouden zijn verbeterd.

Het originele Rollercoaster Tycoon 3 staat overigens ook nog op Steam, al is het niet te koop. Het spel verscheen oorspronkelijk in november 2004 en kwam in oktober 2006 op Steam, maar zo'n twaalf jaar later was de game niet meer te koop bij Steam en GOG. Dat zou te maken hebben met rechten die zouden zijn verlopen. Dat had op zijn beurt waarschijnlijk te maken met de rechtszaken die de ontwikkelaar Frontier en uitgever Atari over en weer met elkaar voerden, waarbij het onder meer over de betaling van royalty's ging. Atari is volgens de Steam-pagina van de originele Rollercoaster Tycoon 3 nog altijd de uitgever van deze titel, al is Frontier bij Rollercoaster Tycoon 3 Complete Edition zowel de ontwikkelaar als de uitgever.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

09-09-2020 • 09:12

85 Linkedin

Reacties (85)

Wijzig sortering
Voor wie gelijk in de nostalgie schiet;

Je kunt tegenwoordig openrct2 downloaden. Dit is een complete open-source herimplementatie van Rollercoaster Tycoon 2 (werkt ook met assets en scenarios van 1) die goed werkt op moderne systemen (inclusief Linux en OSX). Je moet wel de originele muziek en sprites uit de game halen maar daar is een prima guide voor.

https://openrct2.io/ en https://github.com/OpenRCT2/OpenRCT2
En voor wie wat nieuwer wil raad ik Parkitect aan. Een goede spirituele opvolger. Maar die is wel betaald, waar OpenRCT2 min of meer gratis is (je moet wel betalen voor RCT2).
Nooit van gehoord. Heb net even wat filmpjes gekeken, maar die ziet er echt leuk uit! Van die paar stukjes die ik heb gekregen krijg ik wel een RCT / RCT2 gevoel, maar dan met modernere graphics. Die ga ik eens uitproberen!
Fun fact, het is gemaakt door een Nederlandse studio!
Oh en voor diegene met een homebrew-compatible Switch: OpenRCT draait daar ook prima op dankzij het porten naar libNX door deze meneer. ;)
https://github.com/rsn888...releases/tag/v1.05-switch

[Reactie gewijzigd door KirovAir op 9 september 2020 11:54]

Uit de informatie op Steam blijkt dat deze Complete Edition ook enkele technische verbeteringen heeft meegekregen, zoals de ondersteuning van 'breedbeeld met een resolutie van 1080p en betere compatibiliteit voor nieuwe pc-hardware'. Ondersteuning voor hogere resoluties zal dus waarschijnlijk ontbreken.
Wat is daar een grote verbetering aan? RCT3 ondersteund nu al gewoon 1080p en hogere resoluties zoals 1440p kunnen ook prima, enige wat je moet doen is even een config-bestandje aanpassen.

Tuurlijk zal het met de heruitgave wel netjes in het menu opgenomen gaan worden, maar om dit nu als speerpunt van deze heruitgave als vernieuwing op de winkelpagina aan te kondigen is niet helemaal eerlijk eerlijk gezegd. Daarnaast mist op de Steampagina een vermelding naar het originele releasejaar van RCT3, dat is richting mensen die niet direct bekend zijn met RCT3 ook niet helemaal fair.

De implicatie dat resoluties dan resoluties hoger dan 1080p niet ondersteund zullen worden vind ik al helemaal bijzonder, gezien dit in de originele game uit 2004/5 namelijk prima werkt.

[Reactie gewijzigd door !mark op 9 september 2020 09:52]

Ik weet dat RCT3 wat problemen heeft met het opslaan van save games op Windows 10, maar dat is in specifieke situaties waar de meeste mensen niet tegenaan lopen, maar wel iets wat ik weet dat ze op willen lossen.

Daarnaast zijn er grafische problemen met water op nieuwere hardware, waaronder met de RTX 2000 kaarten.

Mijn gok is dat ze simpelweg een aantal oplossingen uit de cobra engine (welke wordt gebruikt door Elite en PC) teruggebracht hebben naar RCT 3
Daarnaast zijn er grafische problemen met water op nieuwere hardware, waaronder met de RTX 2000 kaarten.
Niet alleen nieuwere kaarten. Water-rendering heeft al jaren en jaren issues. Destijds op mijn oude 560 kaart had het al problemen. De manier waarop het geschreven was, werkt vanaf bepaalde Nvidia drivers niet meer goed. Of liever: vanaf bepaalde Nvidia drivers werkt de aanpak die buiten-spec toevallig toch opleverde wat de devs wilden hebben, niet meer.

RCT3 heeft wel meer van dat soort karige 'net-niet' zaken. Eerder genoemd savegame probleem bijvoorbeeld. De oorzaak daarvan is terug te vinden in Windows profielen die een naam heben welke 'speciale karakters' (lees: gewoon simpelweg Unicode) bevat. Een deel van de RCT3 code is nog tegen oude ASCII/ANSI-only file APIs geschreven.

Ook het importeren van custom billboards is vernacheld. Komt omdat ze niet de juiste Windows API gebruiken om de pictures special folder / profile folder op te halen, maar een oude API om de Documents folder op te halen en van daar keihard met een hard-coded pad naar een dieper gelegen /My Pictures gaan. (Want vroegâh was de standaard locatie van My Pictures genest in My Documents.)

En zo zijn er nog wel meer.
Erg jammer; want in de kern is het een echt goed spel. Alleen zoveel kantjes er af gelopen. (Maar ja; dat was ook een beetje eigen aan het Atari van die tijd.)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 9 september 2020 13:06]

Planet Coaster wordt ontwikkeld door het team wat ooit de eerste rollercoaster tycoon heeft ontwikkeld. Planet Coaster wordt op meerdere vlakken dan ook beter beoordeeld.
Nee, PC is van Frontier, die RCT3 hebben gemaakt. De eerste twee RCT games werden in x86 Assembly geschreven door Chris Sawyer, met de muziek van Allister Brimble en graphics van Simon Foster. Frontier had wel de expansiepacks voor RCT2 gemaakt.

RCT1 was oorspronkelijk een Hasbro Interactive game, maar daarna heeft Hasbro hun gamedivisie verkocht aan het Franse Infogrames, die later het Atari merk hebben gekocht. Daarna hebben ze RCT3 uitbesteed aan Frontier.
Ik blijf het bijzonder vinden dat het Assembly is. Ik meen 1% C of zo, en alleen voor interfaces naar grafische libraries. Dat is best krankzinnig.

Als ik dit spel nu zou namaken, zou ik heftig object-georiënteerd bezig gaan. Of op zijn minst structs gebruiken (die kan je zien als een soort proto-objecten). Alleen al het feit dat je bezoekers hebt, dan zijn diverse instanties van hetzelfde type. Object-georiënteerd ligt enorm voor de hand. Maar dat is in Assembly helemaal geen ding. In Assembly heb je geen eens een for-loop tenzij je hem zelf bouwt.

Chris Sawyer was destijds een serieuze mad lad.
Zo gek als ie was, het spel werkt na al die tijd nog steeds bijzonder goed. Niets anders dan respect voor de man.
RCT1 en 2 zijn gemaakt door Chris Sawyer. RCT3 is gemaakt door Frontier en Planet Coaster is daar de spirituele opvolger van.
Deel één was gemaakt door Chris Sawyer. Deel twee had een iets groter team.
Is deel 1 echt gemaakt door 1 persoon? Indrukwekkend in dat geval!

Ik heb dat spel in mijn jonge jaren echt eindeloze uren gespeeld. Ik hoor nog het geluid van parkbezoekers die betalen voor een ritje voor me als ik eraan terugdenk. Ka-ching!
De RollerCoaster Classic op iOS is dan echt een aanrader. Dit draait opvallend goed.
Ja en in Assembly... het is een game die redelijk zwaar leunt op wiskunde en die held bouwt het in assembly. Dat was best wel next level, zelfs voor die tijd waar assembly nog redelijk gangbaar was.
Correct, toen sloot ook de broer van Chris Sawyer aan.
En Locomotion, ook gemaakt door Chris Sawyer. Ik heb altijd nog liefde voor Locomotion - TDD kon mij nooit zo trekken met die pre-historische graphics.
En dan te bedenken dat RCT1 en RCT2 zwaar geleund hebben op TT(D). ;)
Ik vond het een behoorlijke domper dat bijvoorbeeld het aanleggen van rails op een enorm primitieve manier moest gebeuren, dat was echt een achteruitgang in vergelijking met TTD. Gelukkig hebben we tegenwoordig OpenTTD en OpenLoco.
Dit jaar komt ook nog planet coaster console edition uit. Welke zouden jullie aanraden?
RCT3 is makkelijker qua management in de game. Planet Coaster is veel uitgebreider, waardoor dat managen misschien wat lastiger is, maar je hebt dan wel weer veel meer mogelijkheden. Het is maar net waar je naar op zoek bent ;)

[Reactie gewijzigd door Zeror op 9 september 2020 09:27]

Ik vind het jammer dat je geen optie hebt ik Planet Coaster om het managen van personeel uit te zetten. Daarnaast is het best een mooi spel maar het beste blijft toch echt RCT1!
Samen met RCT2, zou ik persoonlijk zeggen. Verschillen tussen die twee zijn natuurlijk ook vrij klein, echter is RCT2 wat uitgebreider en is voor dat spel ook OpenRCT2 in ontwikkeling.
Als ik niet te veel aandacht aan het personeel besteed, dan heb ik het idee dat ze zichzelf prima managen hoor..
Dat is ook mijn ervaring. Het grootste minpunt vind ik dat het vrij veel tijd kost om je park een beetje leuk aan te kleden.
Ik ben het met je eens. Ik zou het al een toegevoegde waarde vinden als het mogelijk wordt om prullenbakken, bankjes en lantaarnpalen automatisch te laten plaatsen.
Dat kost nu ook teveel tijd in mijn ogen.
Dat kan. Maar je kan ook gebruik maken van dingen die door anderen al gebouwd zijn.
Dan doe ik denk ik wat fout. Het gaat niet altijd even goed.
Optie 3 misschien??
Ik kreeg met Parkitect veel meer een RCT gevoel dan met Planet Coaster
Wellicht ook omdat die wat meer de management kant op duikt, waar dat voor Planet Coaster een beetje bijzaak is. Daar gaat het vooral om world-building met niet teveel uitdaging om spelers gewoon lekker geld uit te laten geven.
Parkitect is meer een voortzetting van RCT 2, en Planet Coaster meer van RCT 3 (ook niet raar, zelfde devs).

Maar hij heeft het over de console edition, en Parkitect is PC only.
Planet coaster is een veel nieuwere game. Je zou het kunnen zien als een Rollercoaster Tycoon 4.
Er is een deel 4 in de RCT serie. Dat is Rollercoaster Tycoon World.
Dat onding moet uit de geschiedenis gewist worden.
Dat is niet eens alpha waardig.
Daar praten we niet meer over ;(
Nee, die heeft nooit bestaan. Zo is collectief besloten.
Roller Coaster Tycoon 3 is een stuk ouder maar naar mijn idee nog steeds 1 van de beste pretpark sims ooit.
Genoeg op youtube over beide te vinden... Ik zou zeggen, leef je uit :)
RCT is meer een management game, Planet Coaster is wat creatiever.
Welke jij het leukst vindt.
Beetje rare vraag, je hebt het over de Console Edition welke niet op de Switch uit komt en dan RCT 3 welke alleen op de Switch uit komt (en PC).

Plus beide zijn uit op de PC, dus welk platform zoek je precies iets voor?

Indien het platform niets uit maakt, RTC 3 complete komt met de water park en zoo expansions welke Planet Coaster (nog) niet heeft. Meer variatie dus. En het is ook vrij makkelijk, want het management gehalte is wat lager voor de campain voor mijn gevoel.

Planet Coaster daar en tegen is ontzettend uitgebreid qua pretpark opties en vooral theming. Op de PC is er ook workshop support en daar kun jij echt coole dingen in vinden. Volgens mij is vrijwel elke attractie daar ondertussen te vinden, inclusief thematisering. Op Yourtube zijn er ook ontzettend gave dingen te vinden, waarvan je af en toe afvraagt of het niet bewerkt is. Zoek maar eens op Eidolon, 100% ingame. Sandbox is dus waar echt bijna alles mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 9 september 2020 11:02]

Frontier is ook de maker van Planet Coaster, wat een succes was vergeleken met op het zelfde moment uitgebrachte RollerCoaster Tycoon World van Atari. De game van Atari was nogal geflopt door de kwaliteit en de slechte reviews van vele. Men beweert (net als ik) dat de series kapot is gemaakt door de laatste versie.
Toch wel apart om te zien dat Frontier een Atari titel heeft gemaakt. Geeft mij wel weer hoop dat het weer goed kan komen met de RollerCoaster Tycoon titel.

[Reactie gewijzigd door Qunix op 9 september 2020 09:26]

Dit zag je ook bij SimCity 5 dat verpulverd werd door Cities Skylines. Men blijft te lang vast houden aan de zelfde ideeën in een nieuw jasje. Wat ik wel vreemd vind is dat er nog niemand in het vaarwater van The Sims is gekomen.
Er wordt nu gewerkt aan Paralives. Wat als best wel veel belovend alternatief voor Sims kan gaan dienen.
SimCity wilde juist teveel ideeën in 1 pakket uitvoeren, waardoor het te complex werd en mede daardoor ook een simpelere variant beschikbaar werd gemaakt. Het zelf neerzetten en modulair bouwen van voorzieningen, multiplayer met meerdere steden die met elkaar verbinden, etc was imo juist allemaal heel vernieuwend. Maar door al die toegenomen complexiteit, kon de simulatie niet veel sims meer aan en dus kon Cities Skylines met een wat simpelere setup juist veel meer sims simuleren.

Daarbij was het vervoer in SimCity 5 weinig uitdagend, juist Cities Skylines gaf je daar een enorme uitdaging. En een tijd later met Traffic Manager ook nog eens veel meer mogelijkheden om het goed te managen met ook nog een hogere moeilijkheidsgraad (geen despawning, cims blijven in de file staan), waardoor je best goed los kon gaan op mooie infrastructuur.

Uiteindelijk hebben ze enorm veel functionaliteit toegevoegd, maar in principe is de basis hetzelfde en de simulatie wat simpel om nog wat performance te houden met grote aantallen. Het wordt imo wel tijd voor een deel 2.

Ik ben er van overtuigd dat als SimCity 5 released was met grotere steden en uitdagender verkeer, de game ook beter had gescoort, ondanks dat het op andere zaken weinig uitdaging bood. Je was nu simpelweg gewoon te snel klaar met je stad

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 9 september 2020 11:01]

Dat was ook het hele punt bij SimCity 5, te weinig ruimte. Veel zaken waren in theorie goed maar uiteindelijk bijzaak. Ook de vele, vele bugs in het begin hielpen niet meet met SimCity. Cities Skylines is meer naar de basis gegaan en dat gewoon goed uitgevoerd op veel grotere schaal. Dat is uiteindelijk wat de spelers willen dus wat betreft was er ook niet goed onderzoek gedaan door EA bij het designen van SimCity 5, al hebben die nog wel geprobeerd er een echt spel van te maken. Dat heeft Atari niet met RCT World en alle failures van RCT spellen die er nog bij kwamen. Die hadden het budget en tijd niet om er echt nog wat van te maken. En dan ook nog eens tijdens ontwikkelen steeds van developer wisselen is ook niet handig.

On-topic: Vind het leuk dat RCT3 geoptimaliseerd word en weer uitkomt, echt ongelofelijk veel uren in zitten. Maar als het grafisch nog (enigzins) hetzelfde is en niet geupdate is met nieuwe attracties/rides hoeft het van mij niet. Voor de nostalgie zijn voor mij RCT Classic en OpenRCT2 de go-to's en de moderne pretparkbouw spellen heb je Parkitect en PC die het voor mij prima doen.
dus wat betreft was er ook niet goed onderzoek gedaan door EA bij het designen van SimCity 5
Ik denk dat de kleine maps vooral een gevolg waren van de performance en dat het onderzoek van wat spelers wilden, daar los van staat. Je ziet dat bij Cities Skylines best dezelfde items door de community gevraagd worden (er is bv een multiplayer mod), maar zoals gezegd was de performance gewoon niet goed bij SimCity.
Ik heb RCT 2 en 3 hier nog achter me staan. Heel vele uren plezier mee gehad, maar eigenlijk was het nooit zo goed als deel 1.
Wel erg benieuwd wat de prijs zal worden, die staat er nog niet bij op Steam. Het klinkt aardig als een uitmelk actie.
RCT2 is een lichte grafische upgrade van RCT1 met meer mogelijkheden, maar verder zelfde engine, wat was er zo geniaal aan RCT1 dat niet in RCT2 zat?
Ben het wel met Benji eens, voor mij komt het er op neer dat RCT een totaal nieuwe ervaring was. Daar ben ik toendertijds verliefd op geworden en krijg nog steeds warme gevoelens als ik die scenarios opstart. RCT2 was hetzelfde met meer opties en beetje gepolished maar daardoor ook complexer. De charme die RCT had voor mij was bij RCT2 toch minder, ook omdat het een continuation is van RCT.Bij mij komt het dan meer uit op emotie en niet de (techische) mogelijkheden. Al heb ik ook RCT2 helemaal plat gespeeld.
Het geniale was het vernieuwende, de vrijheid in het bouwen.
RCT2 was inderdaad grotendeels dezelfde game. Hij was nogsteeds heel erg leuk, het is waarschijnlijk het nostalgie effect. De WOW factor die je bij het eerste deel kreeg was er niet in deel 2 juist omdat het eigenlijk dezelfde game was.
Wordt deze game voor de Switch enkel als download beschikbaar gesteld?
Op sites als G2A kan je "RCT3 Platinum" nog wel kopen als Steam Key.
Ik was vroeger helemaal weg van Theme Park van Bullfrog maar dat was 1994 zie ik.. Nog wel een generatie'tje ouder..zowel de game als ikzelf :)
G2A is een piraten website, niet promoten dus.
Dat wist ik niet. Is het echt illegaal, of 'grijs' zoals sites die goedkope Microsoft licenties aanbieden wat Microsoft niet leuk vindt, maar wettelijk gewoon toegestaan is?
//offtopic
Irrelevant, maar het zou tof zijn als ze met een “covid19 expansion pack” zouden komen, waarbij het van belang is dat je je park inricht om verspreiding van het virus te voorkomen.
En dat de populariteit van het park (lees: aantal bezoekers) en aantal besmettingen vervolgens een negatief verband kent.
Dit is denk ik meer iets dat je sneller zal zien in mods. Ik zou zeggen: leef jezelf uit!
Verspreiding zal wat lastig worden, maar wat items toevoegen om bezoekers afstand te laten houden en ritten te desinfecteren moet wel mogelijk zijn, lijkt me. Al ga je dan vooral animaties toevoegen, wat weer veel meer werk is.
Geniaal speel. Ik heb meerdere keren de zon op zien komen hiermee. :D


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone SE (2020) Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 4a CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2020 Hosting door True