Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

Uitgever Atari en gamesontwikkelaar Chris Sawyer hebben een schikking getroffen in de Rollercoaster Tycoon-zaak, die al sinds 2005 liep. Sawyer claimt royalties tegoed te hebben van de uitgever en krijgt daarvoor nu een compensatie.

Atari-logoHoeveel Chris Sawyer overhoudt aan de schikking is niet bekend. De man achter onder andere Transport Tycoon en Rollercoaster Tycoon eiste in 2005 4,8 miljoen dollar van Atari. Volgens de ontwikkelaar had hij recht op het geld omdat de uitgever, ondanks contractuele verplichtingen, tussen 1999 en 2001 dertien betalingen onterecht heeft ingehouden. Atari bracht daar tegenin dat ook Sawyer schuldig is aan contractbreuk, omdat die de engine van Rollercoaster Tycoon heeft gebruikt om met ontwikkelstudio Frontier een demo te bouwen. Dat leidde weer tot een breuk tussen Atari en Frontier, zo meldt Developmag.

Met de schikking lijkt Atari terug te komen op zijn eerdere, hardere opstelling. Een mogelijke verklaring daarvoor is dat een verzoek van de uitgever om de zaak niet in Londen maar in New York te laten behandelen, werd afgewezen. Bovendien heeft Atari net een nieuwe directeur in de persoon van David Gardner, die eerder al aangaf schoon schip te willen maken om Atari nieuw leven in te blazen. Omdat de uitgever daarbij de steun van developers nodig heeft, kan de schikking ook als een strategische beslissing van Atari worden uitgelegd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Mooi, kan hij nu gaan klussen aan een opvolger van Transport Tycoon, en dan bedoel ik ook een echte opvolger. Locomotion lijkt er wel op, maar heeft niet de feel die het origineel heeft...
Ik moet eerlijk zeggen dat ik Locomotion in bijna geen enkel opzicht ook maar iets van de briljante feel en gameplay heeft van het origineel.

Voor de fans is het ook leuk om een keer op de website van Sawyer te kijken: www.chrissawyer.com. Legt ie uit hoe hij op bepaalde gebouwen in het spel is gekomen.

[Reactie gewijzigd door wackmaniac op 6 februari 2008 13:26]

ik moest er in het begin flink aan wennen maar nu speel ik liever locomotion als transport tycoon. die 90/45grade bochten/wissels van TT waar treinen loeihard doorheen rijden kan ik nu gewoon niet meer zien.
locomotion heeft wat dat betreft een stuk meer realisme.

simutrans leek me ook wel leuk (pasagies met een echt bestemming bijvoorbeeld), maar heeft weer die zelfde bochten als TT.

[Reactie gewijzigd door Countess op 6 februari 2008 19:06]

OpenTTD (www.openttd.org)

Ik heb geen opvolger nodig hoor. Dit spel heeft alles.

Edit:

Sorry, openttd wordt hieronder al genoemd.

[Reactie gewijzigd door athaphian op 6 februari 2008 12:56]

Een nieuwe Rollercoaster Tycoon zou ik ook niet erg vinden hoor!
Deel 1 was goed, 2 was erg goed. Ondanks de teleurstelling van deel 3 hier ook nog veel plezier aan gehad!
Jammer dat de rct community nu langzaam aan het uitsterven is.
Deel 3 was dan ook helemaal niet door Sawyer gemaakt (hij had wat inspraak, maar heeft verder niets meegeprogrammeerd o.i.d.).
Sawyer heeft altijd een zwak gehad voor isometrische engines en ik heb hem in z'n Transport Tycoon tijd nog vaak via de mail aangesproken om wat vragen te stellen (was zelf in die tijd ook aan een engine bezig ;)). Toen RTC uitkwam was het over met de pret en zat hij achter een agency (kon hem toen niet meer bereiken).
Heb daarna nog wel een aantal keren met hem kunnen ouwehoeren (IRL) en toen heeft hij mij verteld dat z'n uitgever al ideeen had voor RTC3 en hoe het 3D zou worden. Hij heeft toen zijn kont tegen de krib gegooid en wou er niets mee te maken hebben. Het enige wat hij toen heeft opgestreken zijn wat royalties voor de naam.
Hij zelf zit al heel lang te werken aan een waardige opvolger van TT en Locomotion moest dat worden, maar door druk van de uitgever moest het spel voor iedereen speelbaar zijn en dus simpel worden. (Amper financieel management en heel simpele bouwtechnieken a'la RTC)
Voor zover ik weet (heb em al een hele tijd niet meer gesproken) is hij nog steeds bezig aan een waardige opvolger.
Geboortedatum 27 december 1984
Toen TT uitkwam was jij dus 9. Komt de geloofwaardigheid van je verhaal niet echt ten goede :P
Idd hoeveel uurtjes ik wel niet in rct 1 heb zitten. Als ze die feel weer terug kunnen brengen dan ben ik hooked. Deel 3 vond ik trouwens echt kut. Maar tegenwoordig zijn de tycoon spellen niet meer zo populair heb ik het idee.

Ontopic:
Volgens mij is dit inderdaad om de developers gewoon te vriend te houden. Moet zeggen dat ik atari wel een goede uitgever vind eigenlijk.

Edit:
typos en ontopic geneuzel toegevoegd.

[Reactie gewijzigd door 4ourty2 op 6 februari 2008 12:42]

Ik vond deel 1 ook het beste inderdaad. Deel 2 ging nog wel maar deel 3 was echt crap. Veel te kiddy en de '3D' omgeving was echt niks. Dan liever de graphics en gameplay van deel 1 dan dat mislukte 3e deel.

Van mij mag er een 4e RCT komen maar dan gewoon in de stijl van deel 1 en 2 zonder al die extra onzin die er later bij is gekomen.
de enige onzin die ze er in mogen houden van mij is het in een 3d weergave meerijden in je eigen gecreerde achtbaan. voor de rest was die rts look de makkelijkste om te gebruiken. een mogelijke echte handige "vernieuwing" zou het 360 graden over het speelveld draaien kunnen zijn (dit kon in 1 en 2 nog niet).
locomotion had leuke ideeŽn zoals een ondergrondse station maar ik miste het aanleggen zonder dat de tijd verstreek

dus voor mij alleen maar TTDPatch
Een opvolger van Transport Tycoon lijkt me niet erg logisch, gezien de nog altijd lopende ontwikkeling (en het succes) van OpenTTD en TTDpatch wat ook nog erg veel gespeeld wordt.
OpenTTD en TTDPatch zullen ontwikkeld blijven worden zelfs als er een TTD2 komt..
het lijkt me wel wat als je in TTD2 overig verkeer tegenkomt. dit mis ik in TTD.

verder blijft het een briljant spel en met openTTD ben ik heel blij dat ik hem weer onder xp gewoon kan spelen
Er is al een TTD opvolger. En dat is Chris Sawyer Locomotion. Dit spel heeft de zelfde doelen voor ogen alleen het aanleggen van sporen gaat op de zelfde manier als RCT2. Het aanleggen van sporen in TTD vond ik altijd een ramp.

http://www.atari.com/us/games/locomotion/pc
http://en.wikipedia.org/wiki/Chris_Sawyer's_Locomotion

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True