Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 12 reacties

Atari heeft boekjaar 2008 met een verlies van 23,6 miljoen dollar afgesloten. De spelstudio heeft 6,5 miljoen dollar gebruikt om het bedrijf te herstructureren, waardoor het verlies ten opzichte van boekjaar 2007 wel gedaald is.

De omzet van Atari bedroeg in het afgelopen boekjaar 80,1 miljoen dollar. Het uitgeven van spellen via fysieke retailkanalen heeft 69,8 miljoen dollar heeft opgeleverd, terwijl de online verkoop 10,3 miljoen in het laatje heeft gebracht. Vergeleken met boekjaar 2007 heeft Atari de totale omzet met 42,2 miljoen dollar zien dalen: de opbrengsten van de uitgeverij en de online verkoop bedroegen respectievelijk 104,7 en 17,6 miljoen dollar.

Het herstructureringsplan van Atari heeft zijn vruchten afgeworpen: het verlies in boekjaar 2008 is vergeleken met het voorgaande boekjaar met 46,1 miljoen dollar gedaald naar 23,6 miljoen dollar. Exclusief de kosten voor de herstructurering zou het verlies uitgekomen zijn op 17,1 miljoen dollar, waaruit blijkt dat de bedrijfshervorming 6,5 miljoen dollar heeft gekost.

De plannen voor een herstructurering werden eind 2007 aangekondigd, nadat de spelstudio zware verliezen had geleden. Het op straat zetten van twintig procent van het personeel, eerder dat jaar, bleek niet genoeg om de verliezen enigszins op te vangen en de ontwikkeling van eigen spellen moest worden gestaakt. Om Atari weer winstgevend te krijgen en de reorganisatie in goede banen te leiden, werd begin dit jaar David Gardner van Electronic Arts binnengehaald.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (12)

Tsja, Atari (en Infogrames) zouden eens moeten kijken waarom hun producten zo slecht verkopen. Als je de Atari producten van vroeger (jaren '80 tot midden jaren '90) vergelijkt met de laatste 10 jaar kun je toch wel zeggen dat de kwalliteit er niet op vooruit is gegaan.

In plaats van de zoveelste filmlicentie of fps zouden ze weer terug moeten gaan naar hun roots: klassieke arcade gameplay waarbij het gaat om highscores i.p.v. voorgekauwde scenario's doorlopen. Desnoods doe je vervolgdelen van klassieke arcade spellen zoals Missile Command, Asteroids, Toobin', APB, Klax, Paperboy, Roadblasters,720°, enz.
Het is natuurlijk maar de vraag of dat gaat verkopen. Er zijn diverse van dat soort games nog uitgekomen op de nieuwere systemen, maar geen van allen verkocht goed. Waarom? Omdat het verouderde gameplay is, en grafisch nooit de indruk zullen maken als de games die wel goed verkopen.

Denk bijvoorbeeld aan een game als Ikaruga (Xbox360). Een echte ouderwetse arcadeshooter (denk aan R-Type, Thunderforce, Raiden, etc.; 2D schieten op alles wat beweegt), een ellenlange levensduur en het vereist hand-oogcoördinatie op een niveau wat je doet beseffen hoe makkelijk de games van tegenwoordig allemaal wel niet zijn. Prachtspel, en voor mij nog een reden om voor een Xbox360 te gaan. Maar feit is dat deze game het gros van de jongere generatie (wat toch de grootste en belangrijkste marktniche is) niet zal aanspreken en dat deze game dus geen commercieel succes zal worden.
Het is dus maar de vraag of Atari om meer knaken binnen te halen aan dergelijke games moet gaan beginnen. En zeker niet met sequels op de ware klassiekers die jij noemt. De mensen achter die games, zijn die er nog wel? Zitten die nog bij Atari? En belangrijker nog, zijn hun creatieve geesten voldoende om binnen de veel bredere kaders van tegenwooordig nog succesvolle arcadegames te maken? Die garantie heb je nooit. Daarbij kun je je afvragen waarom het maken van succesvolle arcade-games wel mogelijk zou zijn, en een succesvolle andere game niet/minder. Voor beiden heb je een briljante en onderscheidende geest nodig. Voor het eerste misschien wel meer dan het tweede, omdat het concept an sich goed en nieuw moet zijn, waar het tweede door bijv. een verhaallijn geholpen kan worden.

@ BlaSfem0n: Terechte opmerking, daar had ik niet eens aan gedacht.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 16 juni 2008 16:32]

dit atari is natuurlijk NIET de atari van weleer he... infogrames heeft enkel de merknaam gekocht, geen personeel... weet zelfs niet of er enige intellectual propierty van het oude atari mee gemoeid is...
Nog veel werk aan de winkel, hélaas. Hopelijk brengt Alone in the Dark de verhoopte beterschap...
Jullie vergeten nog Phill Harrison. die is bij Sony gehaald voor Atari.
offtopic:
Om Atari weer winstgevend te krijgen en de reorganisatie in goede banen te leiden, werd begin dit jaar David Gardner van Electronic Arts binnengehaald.
Daar zou ik nu eens net geen mensen vandaan halen... ;)
Financieel gezien wel een succes volgens mij. Ben zelf niet een echte gamer (spelletje op zn tijd type), maar als ze de mainstream pulp series maken waar veel tweakers ze van beschuldigen dan verkopen ze wel goed waarschijnlijk.
Ik ben erg benieuwd naar volgend jaar en het daarop volgend jaar, het is niet geheel ongebruikelijk dat bedrijven in een slechte situatie een "deep bath" nemen.

Danwel het verlies nog hoger maken dan het al is door een reorganisatiereserve te vormen (aangezien het toch al slecht gaat) en dan het jaar daarop beter uit de bus te komen... Maar dat zien we allemaal pas volgend jaar etc....
..TDU2 heeft dus weer vertraging opgelopen..
Beter laat en goed dan rushed en slecht imo. Vertragingen vergeten mensen, een slecht spel niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True