Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

God of War komt uit op 20 april

Sony heeft bekendgemaakt dat de reboot van God of War op 20 april uitkomt voor de PlayStation 4. Samen met de bekendmaking van de verschijningsdatum is er een nieuwe trailer uitgebracht, die details geeft over het verhaal.

Op het PlayStation Blog geven de makers van de game details over de uitvoeringen die er beschikbaar komen. Zo komt er een Collectors Edition met daarin onder andere een beeldje van zo'n 23cm hoog. Ook komt er een Limited Edition, daarbij zit de game verpakt in een steelbook en wordt een artbook meegeleverd.

Tweakers schreef tijdens de E3 vorig jaar een preview over God of War. De game, die gemaakt wordt door Sony's Santa Monica-studio is anders dan voorgaande delen. Hoofdpersonage Kratos begint een tweede leven en daardoor staat niet langer de Griekse mythologie centraal; de nieuwe game draait om Noorse goden.

Door

Nieuwsredacteur

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
Wat die gasten er uit weten te halen blijft toch opmerkelijk. De combinatie van hi-tech gaming met eeuwenoude mythologie, gerepresenteerd tot in de puntjes met aandacht voor de kleinste details, het is gran-di-oos. Zelfs familieleden die gaming niets vinden stonden echt al op te kijken van de oudere GOW's. De Europese literaire geschiedenis is sowieso al een schier onuitputtelijke bron van ongekende hoogte, schoonheid en diepgang dat ik mij het afvraag waarom andere developers het niet oppakken.
Yup tof heh, zelfde geld ook voor Hellblade senua's sacrifice. :) over eeuwenoude mythologie gesproken.
Drie shield skins voor een pre-order. Zeer karig.
Hoe minder pre order bonussen hoe beter in mijn ogen. Die hele cultuur van spellen kopen voordat ze uberhaupt gemaakt zijn is vind ik maar een slecht iets.
Je betaalt voor het concept van iets, maar je hebt nog geen idee wat het eindresultaat gaat zijn.
Niet alleen dat, in sommige gevallen (vooral in Amerika) verschilt je pre-order bonus per winkel. Als je dan alles wilt, moet je een spel ook nog meerdere malen kopen... Blijft natuurlijk je eigen keus, maar het is van de zotte dat het uberhaupt bestaat.
Behoorlijk ja. Ik denk dat je er slimmer aan doet om te wachten tot iemand hem uitgespeeld heeft en hem dan lekker 2e hands te kopen bij gamemania of nedgame ofzo.

3 schilden minder, maar wel wat geld bespaard, haha.

Ik heb er in ieder geval veel zin in om streams te bekijken van mensen die de game spelen. Dan wordt het wachten op de eerste prijsdaling misschien wat makkelijker! 😎
Maar hier komt het probleem dus met die gedachtengang. Als iedereen wacht totdat iemand het uitgespeeld heeft en het tweedehands koopt dan koopt dus niemand de game meer nieuw, krijgt de ontwikkelaar/gamestudio geen geld en kunnen ze het spel niet blijven ondersteunen of zelfs geen nieuwe games meer maken.

Ik ben ook tegen preorder bonussen absoluut, maar het mag niet zo zijn dat niemand meer iets preordert of koopt op de dag van release, want dan zouden er enkel nog slechtere games uitkomen vanwege te weinig budget.

Van mij mogen ze demos weer terugbrengen, iets wat Microsoft gedaan heeft met Forza Motorsport 7 (ja helaas heeft de game ook microtransacties, maar goed). Een demo geeft je tenminste een indruk van wat je gaat aanschaffen en je kunt vaak 1 level of race of wat dan ook in zijn geheel spelen (of met enkele beperkingen). Als ik bij de eerste 5 minuten al zoiets heb van mwah dan zal ik het wellicht niet kopen en vice versa natuurlijk. Helaas is dit bij de meeste ontwikkelaars niet het en moeten we het doen met preorders, unfinished games en beta’s waar je enkel aan mee mag doen als je t gepreordered hebt (wat vroeger dus ook anders was).
Maar hier komt het probleem dus met die gedachtengang. Als iedereen wacht totdat iemand het uitgespeeld heeft en het tweedehands koopt dan koopt dus niemand de game meer nieuw, krijgt de ontwikkelaar/gamestudio geen geld en kunnen ze het spel niet blijven ondersteunen of zelfs geen nieuwe games meer maken.
Dat is niet hoe het werkt in de game industrie.

Een developer brengt een idee aan bij een publisher. De publisher doet een investering verspreid over de loop tijd aan de developer (b.v. 25.000) waardoor een developer in die looptijd rond moet zien te komen.

In die periode heeft de developer al zijn inkomsten binnen van de publisher. De publisher gaat daarna de investering proberen terug te verdienen door middel van pre-orders, merchandise en DLC's die een developer tijdens het traject heeft gemaakt of na afloop maakt voor de publisher als de game al ontwikkeld is.

Dit is het beste traject (voor de developer) Zo zijn er ook nog trajecten die net iets anders lopen qua betaling aan developers.

Bron: mijn broertje werkt al bijna 15 in de game industrie als lead artist en heeft een eigen game bedrijf ;)

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 23 januari 2018 22:23]

Ok ook goed, maar dan nog als niemand het spel koopt dan wordt er niets verdiend, leuk als de ontwikkelaar dan al betaald is, maar de studio dus niks krijgt. Als de studio niks betaald krijgt kan hij de ontwikkelaar het volgende project ook niet “voorschieten”. En dit is wat ik ermee bedoel te zeggen, je zegt zojuist dat dit het beste traject is voor de ontwikkelaar en ik reageer op iemand die zegt dat we de games niet meer moeten preorderen en het tweedehands moeten aanschaffen zodra iemand het uitgespeeld heeft. Ik zeg daar weer op dat als iedereen zo dacht dat er dan geen games meer zouden zijn.

Ik snap zelf ook wel dat preorders en dlc ’s nou eenmaal het beste opleveren en dat dit voor de ontwikkelaar het gunstigst is, maar voor de consument is het gewoon ronduit klote. Je weet niet wat je aangeschaft hebt als je preordered want je mag het niet eerst testen/proberen. In sommige gevallen krijg je ook nog eens een oneerlijk voordeel, terwijl de wachter die dus wel wil weten wat die koopt daarvoor gestraft wordt (want geen pre bonussen). Ik zeg enkel dat ik zelf graag de demo tijd terug zou zien zoals microsoft dus gedaan heeft met Forza en prima dat er dan microtransacties en dlcs in zitten, we mochten in ieder geval van tevoren kijken wat we gingen kopen.
Het traject zoals ik het beschrijf is een traject dat voor iedereen goed uit komt; zowel developer, publisher als klant.

Echter, dat was het modale verdien model voordat publishers de commercialiteit zagen in gaming. Tegenwoordig game'd 'iedereen' en dankzij het gemak van internet is het bereik groter geworden qua inkomsten.

Tel daarbij op dat game publishers steeds vaker beurs genoteerde bedrijven zijn; investeerders willen maximale winst zien.

Uiteindelijk draait het om quitte draaien, maar liever met zoveel mogelijk winst. Niet anders dan bijvoorbeeld in de film industrie.

Een pre-order is niets meer dan een kleine extra investering vanuit een klant, als 'boost'. De game is tegen dat moment al lang klaar - in dit geval is God of War al een paar maanden uit de beta status > naar retail - maar word bedacht vanuit de publisher om extra inkomsten (en vooral cijfers) te draaien, bovenop de reguliere verkoop.

Overigens; tegenwoordig is niks geheim meer. Je kan vantevoren alles bekijken via Youtube of Twitch als je twijfels hebt over een game. Dat is ook waarom demo's uit de gratie zijn geraakt.

Bedenk hoe het was in mijn tijd (jaren '80) waar je helemaal geen idee had wat je kocht. Enige wat je had was een maandelijks game blad, dat uiteraard altijd positief was over een game, schoolplein verhalen of een niche tv programma dat kort gezegd een infomercial was (Power Play anyone?)

Veelal pakte je een boxed game bij de Bart Smit beet en moest je je fantasie laten werken door middel van de verpakking en thuis hopen dat je je 180 gulden goed had besteed (gelukkig mocht je toen nog wel ruilen, totdat anderen daar misbruik van gingen maken door dumps te maken mid jaren '90)

[Reactie gewijzigd door Ricepuppet op 24 januari 2018 11:28]

"maar het mag niet zo zijn dat niemand meer iets preordert of koopt op de dag van release"

Haha, ik zeg ook niet dat niemand het meer op release dag moet kopen of zelfs niet moet pre-orderen, maar toen ik zijn reactie zag, dacht ik dat hij wel iemand zou zijn die misschien deze 2e hands taktiek zou willen toepassen.

Zelf koop ik helemaal geen console games meer op disc, maar enkel nog via de Playstation Store.
Het komt bij mij wel heel zelden voor dat ik een game (voor PC of PS4) pre-order of op dag van release koop, dat geef ik eerlijk toe. Dat komt echter omdat gamen niet mijn enige (prijzige) hobby is en geld kan je maar n keer uitgeven.

Demos terugbrengen ben ik ook zeker een voorstander van ja, maar ook van meer open beta's.
Wees gewoon eerlijk over de ontwikkeling, betrek je (potentiele) publiek erbij, vraag input en doe er wat mee als het nuttige input is.
Je probeert games tweedehands te kopen, omdat ze dan goedkoper zijn, maar je koopt geen console games meer op disc? De tweedehands games zijn toch op disc? Of heb ik wat gemist en kun je de games van de PSStore ook verkopen..

Ook snap ik je redenatie niet bepaald om games via de playstation store te kopen als je de games goedkoop wil hebben, daar zijn ze meestal de volle mep. Terwijl online winkels nog wel eens een aanbieding willen doen, ook als de game net uitkomt.

Ik snap je redenatie dat je geld maar een keer uit kunt geven, maar je spreekt jezelf wel tegen..

OT: Persoonlijk kijk ik erg uit naar de game, pre-ordenen doe ik niet meer sinds de BF fiasco's. Maar deze game staat zeker op mijn lijst en kan niet snel genoeg uit komen. Mijn PS4 staat al maanden stof te happen en na The witcher 3 nog niet een game tegen gekomen op de ps die mij echt aansprak.
Misschien moet je nog een keer goed lezen wat ik hierboven zei, daar staat namelijk:

"maar toen ik zijn reactie zag, dacht ik dat hij wel iemand zou zijn die misschien deze 2e hands taktiek zou willen toepassen."

Ik zeg dus niet dat ik dat doe, want ik zeg daarna juist (en dat heb je wel gelezen) dat ik mijn games digitaal koop.

Over je vraag omtrent games op de PS Store: Games beginnen daar natuurlijk altijd met de volle mep, meestal 69,99 of in sommige gevallen 59,99 als je geluk hebt. Ik zeg echter nergens dat ik games daar op dag 1 koop. Ik heb het alleen over bepaalde franchices waar ik erg fan van ben, dat ik die games meestal op dag 1 koop en soms zelfs een pre-order doe (in het geval van WOW Collector's Editions etc, wat ik logisch vind, want die zijn beperkte oplage beschikbaar).
Ik koop mijn games op de PS Store pas als ze enorm zijn afgeprijsd, zo heb ik bijvoorbeeld laatst Watch Dogs 2 op de kop getikt voor 16,99 en dat vond ik een mooie prijs. Het kan best zo zijn dat ze op PC / Steam / bij andere aanbieders alsnog wat goedkoper zijn, maar ik vond dit dus gewoon een prima deal.

Kortom, nee ik vind niet dat ik mezelf tegen spreek :)
Van mij mogen ze demos weer terugbrengen
Hoezo terugbrengen? Demos zijn er nog steeds, en zijn er ook geweest. Die "ze" waar je naar verwijst zijn wie precies?
Gamestudios, en nee demos zijn er helemaal niet, kun jij dan de demo spelen van Age of Empires: Definitive Edition? Neen, en dat zal ook nooit lukken want die komt er gewoon niet. Ik noem er nu eentje op, maar zo zijn ze bijna allemaal. En een beta is geen demo, want voor beta’s moet je je vaak jaren van tevoren hebben ingeschreven en dan nog moet je maar geluk dat je een key krijgt.

Als je uit de jaren 80 komt snap je wel wat ik bedoel :P. Haha
Ja, ik kom uit de jaren 80, maar dat er geen demo's meer zijn is niet juist. Op de Switch en 3DS heb ik ook een paar demo's gespeeld. Daar zijn er nog best een hoop afaik. Je kunt over de gehele linie ook niemand forceren om een demo te maken. Ook kost een demo natuurlijk tijd om te ontwikkelen. Dat kleine stukje wat je wel released, moet natuurlijk zo goed werken dat mensen daarna op aankoop overgaan.
Ja klopt, mijn excuses ik had het dan ook over pc games. Nintendo heb ik al sinds de N64 niet meer gebruikt dus durf ik niet over te oordelen.
Haha, tja zo zou je het kunnen zien, ik zie het als slimmer investeren.

Het is nu eenmaal zo dat gamen niet mijn enige (prijzige) hobby is. Ik ben ook hobbyfotograaf en zoals je misschien wel kan raden of uit eigen ervaring weet kan dat behoorlijk wat geld kosten. Daarnaast moet ook de hypotheek betaald worden en heb ik graag elke dag een paar keer te eten :+

Aangezien ik geld maar n keer kan uitgeven moet ik wel opletten welke games ik koop en wat ze kosten op dat moment. Bepaalde franchices zoals Fallout, Elder Scrolls, (World of) Warcraft, Diablo, Starcraft ben ik nogal fan van (lichte understatement) en als daar een game van op de markt komt, dan heb ik mijn pre-order klaar staan hoor.

Het is dus allemaal niet zo zwart wit als je misschien denkt :)
Nu noem je wel meteen franchises die zich keer op keer bewezen hebben (niet zeggend dat GoW dat niet heeft gedaan of zo).


Als een game echt vet is koop ik hem gewoon voor de volle mep (toevallig ook de door jou aangegeven franchisen :P). Is een game 'mwah' dan wacht ik wel totdat hij bij Steam in de aanbieding is. Buiten de door zichzelf bewezen franchisen (die jij ook al aangeeft) pre-order ikzelf verder niets meer. Ik heb vaker games die er veel belovend uitzagen gepre-ordered om te zien dat het vervolgens de belofte niet waar maakt of zelf de game niet afmaken.
Ben het met je eens hoor. Ik koop ook overigens echt de games die de moeite waard zijn. En veel games zijn ook enkel singleplayer, dan koop ik die ook gewoon lekker via marktplaats voor 30 euro ofzo. Want eenmaal de singleplayer uit, dan speel ik het niet meer.
Om het erger te maken; in dit filmpje zie je niet eens de drie shield skins die je krijgt, in deze video (@3:00) dan weer wel.

Hoe laag kan je zinken? Dit zijn gewoon drie skin kleurtjes van hetzelfde schild. Alsof ik in Photoshop met color sliders heen en weer ga en denk; ok, dit is mooi, hier wil ik dik geld voor!
Of, als je hem snel wil spelen: Gewoon kopen op de dag dat hij uitkomt. Het is niet alsof er te weinig exemplaren zullen zijn.
Gewoon niet pre-orderen. Misschien dat ze er dan mee stoppen om wel veel content bij de pre-orders te doen
Gewoon niet pre-orderen. Goed zo dat die pre-order bonussen niets waard zijn.
Of pre-orderen tussen het moment dat de reviews uitkomen en release. Als een spel geen reviews heeft vr release, dan boycotten.
Wat een zeikerds hier man. Een review is subjectief. Daarbij staan alle God of War games garant voor super kwaliteit. Santa Monica studios kan je het wel aan over laten. Een Need For Speed Payback kreeg een zwak cijfer, ik vermaak me er prima mee. Je moet het gewoon zelf ervaren.
elke vorm van pre-order bonus zoals skins etc is gewoon totale nonsense. soms snap ik ook niet dat mensen opgewonden worden van een paar extra's die je totaal geen voordeel geven in de game (is maar goed ook). maar dit is maar mijn mening
god of war kwam uit in 2005. lekker onhandig om deze dan precies hetzelfse noemen. dat is net zo raar als de nummering van xbox 1, xbox 360 en xbox one
De door jou genoemde 'xbox 1' was toch gewoon de Xbox (zonder de 1).
ja net zoals de playstation. die was playstation zonder one maar wordt nu ook de 1 genoemd
Oke in de volksmond is hij wellicht omgedoopt tot de PS1/Xbox1. Uit jou bericht kwam het bij mij over alsof dat de officile "nummering" was. De meeste mensen die ik ken noemen de Xbox One dan weer de Xbone dus ik zie het niet echt als een probleem.
punt is, de nummering is vreemd. en dat wordt meer als marketing gebruikt zoals nu ook bij g.o.w. waar nu deel 1 voor de derde keer wordt uitgebracht, de ps3 versie een werkelijke reboot was en waar nu een deel met een heel nieuwe setting ipv deel 4 ook weer deel 1 genoemd wordt. met doom was ook zoiets vergelijkbaars. er zijn bijvoorbeeld ook 2 games die "doom" (aka doom 1 ) heten maar niet dezelfde game zijn

[Reactie gewijzigd door fre0n op 24 januari 2018 09:49]

Van mij mag een reboot best weer gewoon de originele titel hebben. Dat is een beetje het idee achter een 'Reboot'. De franchise word opnieuw opgestart met hetzelfde verhaal (i.p.v. een sequel) maar dan in een ander jasje. Normaliter zit er echter wel meer tijd tussen de oude en de nieuwe versie. Wat er overigens de vorige keer gebeurde was een remaster en geen reboot. Hetzelfde spel maar dan met betere graphics (en bij sommige spellen betere controls). Verder waren alle assets hetzelfde

Nu is het wel discutabel (naar m.i.) of GoW in dit geval een echte reboot is aangezien het verhaal van Kratos verder gaat in een andere mythologie. Persoonlijk zie ik het in dit geval ook eerder als een deel 4.
Dat is de kracht van marketing. Het zoveelste deel kan ook nadeling overkomen en dat is zonde van al het werk wat erin zit. De zoveelste Fast & Furious wordt al niet meer serieus genomen. Andere voorbeelden zijn bijvoorbeeld Bioshock 2 en BioShock Infinite (ipv. BioShock 3).
Je hebt de PS1 en de PS One, die tweede was een v2/3 oid van de PS1 toen de PS2 al uit was waarbij Sony ingehaakt had op de naamgeving die door de community gegeven was.
Hoezo het is toch een reboot.
Net als bijv bij Tomb Raider.
" De game, die gemaakt wordt door Sony's Santa Monica-studio is anders dan voorgaande delen."

het is een heel andere game. een ander verhaal, een andere setting. de originele ps2 game werd al voor ps3 rebooted, een grafisch mooiere versie. nu voor ps4 wordt t weer een reboot genoemd maar heeft t niet veel met t orogineel te maken
Er is een verschil tussen een reboot en een remake/remaster :) Bij een reboot wordt hetzelfde concept als het ware 'opnieuw opgestart'. Het is dus geen opvolger meer, maar een compleet nieuwe game. Net zoals Tomb Raider (2013). Ook dat was een reboot en geen remake, een volledig nieuwe start van de Tomb Raider-serie als het ware. Datzelfde geldt nu voor God of War.
Wedje? Het wordt een remaster met minimale tweaks
Heb je uberhaupt de gameplay trailers gezien, het is echt veel anders dan het hack and slash van de eerste delen. Het blijft een actiegame maar aan de gameplay te zien wordt het veel minder hack and slash en meer richting action adventure.
Vroeger was een reboot gewoon een nieuw deel in een serie die eigenlijk 'af' was en al tien jaar niet meer bestond. Nu is het blijkbaar gewoon marketing wank om IP/rechten/licenties nog even lekker uit te melken. Net als dat DLC vroeger was waar het voor staat: spul dat je kan downloaden. Nu is het een wankword voor expansion of addon wat altijd al bijkopen was terwijl DLC dat niet was.

Aan de ene kant verandert taal natuurlijk gewoon, maar aan de andere kant ruikt dit vooral maar PR/marketing en taalverloedering.
verhaaltechnisch is het een vervolg op de vorige games, dus deze nieuwe God of War is zeker geen 'reboot'.
Tenzij er de afgelopen maanden een verandering was is deze nieuwe God of War helemaal geen reboot, maar een continuatie in een ander genre.
Ook tijdens de trailer zelf geven ze nog aan dat ze 'weet wat hij is' en refereren ze herhaaldelijk naar 'vroeger'. Santa Monica plaatste de game dan ook na God of War 3.
Barlog talked about how each culture's mythological belief system coexisted with one another and were all "separated by geography." That suggests Kratos likely took a trip from Greece to Norway, where new gods and mythology thrived.
bron: https://www.gamespot.com/...5-10aaa0a&linkId=25746674
De originele PS2 game is remastered voor de PS3, niet een reboot. Zoals je zelf zegt, zelfde game, grafisch mooiere versie.

Een reboot is precies dat, met een schone lei beginnen, dus zoals Jay47 terecht zegt "net als Tomb Raider"
je kan je beter iets beter inlezen voordat je het zomaar een reboot noemt. het is een totaal nieuwe god of war met noorse goden. omdat alle griekse goden dood zijn...
Je laat me lachen, volgens mij weet jij niet eens wat een reboot is of inhoud 7(8)7
een reboot is hetzelfde verhaal nogmaals vertellen in een ander jasje. Dit zijn 2 totaal verschillende verhalen/onderwerpen. en daarnaast, is kratos ouder geworden dus je zou het eigelijk net zo goed deel 5 kunnen noemen. maar verschillen van mening is niet erg ;)
**Er is een verschil tussen een reboot en een remake/remaster :) Bij een reboot wordt hetzelfde concept als het ware 'opnieuw opgestart'. Het is dus geen opvolger meer, maar een compleet nieuwe game. Net zoals Tomb Raider (2013). Ook dat was een reboot en geen remake, een volledig nieuwe start van de Tomb Raider-serie als het ware. Datzelfde geldt nu voor God of War.**

Reactie van Xtuv, Auteur van dit artikel!

Het is gewoon een REBOOT punt!
prima jij je zin ;).
Overigens was de naam van de originele Xbox gewoon Xbox :P
Reboot? Was het meest recente deel niet gewoon een paar jaar geleden nog uitgebracht?
Er hoeft niet per s lang tussen een origineel en een reboot te zitten in mijn ogen. Reboot wil in dit geval zeggen, dat ze afstappen van een deel van de vastigheden uit de vorige delen (camerapositie, manier van storyline, nieuwe setting, nieuw personage). Ze vinden de game als het ware opnieuw uit.

Ik weet overigens niet of ze zelf de term reboot gebruikt hebben of dat die term vanuit de media komt.

[Reactie gewijzigd door UltimusXI op 23 januari 2018 21:48]

ja dit is gewoon deel 4 ofzo
5 dan; deel 4 was Ascension. Tenminste voor de Playstation versies, daar tussenin had je ook nog Ghost of Sparta en Chains of Olympus voor de PSP, en een rare 2d Java versie voor telefoons.
Ik ben heel erg benieuwd naar deze nieuwe God of War, het gaat anders zijn dan andere delen.
Aan wat ik gezien heb meer the last of us achting, dus zal mij erg benieuwen.

En ik lees hier wachten en niet pre ordenen, nee sorry tof of war is instant buy die moet ik direct hebben :P
Oh ik kijk er naar uit :)
omygod ik ben zo erg benieuwd naar deze game!
hopelijk gaat het goed uitpakken
heb men Hoge verwachtingen
Kan niet wachten !
420. _/-\o_ mooi gekozen datum. Ziet er goed uit, ben benieuwd :) heb in ieder geval goed genoten van de edities op de psp!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S9 Google Pixel 2 Far Cry 5 Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V. © 1998 - 2018 Hosting door True

*