Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apple iOS 11.2.5 bevat oplossing voor link die Berichten-app kan laten crashen

Apple heeft iOS 11.2.5 uitgebracht. De update bevat onder andere een oplossing voor het probleem waarbij de Berichten-app kon vastlopen als er een bepaalde link werd weergegeven. Verder voegt de update HomePod-ondersteuning toe.

Vorige week verscheen er een link die de Berichten-app op iOS en macOS kan laten vastlopen. Het verschijnsel kreeg de naam ChaiOS-bug. Apple beloofde een oplossing en heeft die nu gebracht met iOS 11.2.5.

Uit de changelog die Apple online heeft gezet blijkt dat de nieuwe update ook een aantal andere problemen oplost en ondersteuning voor de HomePod toevoegt. De HomePod-ondersteuning houdt in dat gebruikers hun Apple ID en instellingen van Apple Music, Siri en wifi kunnen overzetten naar de slimme speaker, die in februari uitkomt in de VS en in het VK.

Door

Nieuwsredacteur

63 Linkedin Google+

Submitter: Warpozio

Reacties (63)

Wijzig sortering
Van 10.2.2 naar 10.2.5?
Heb Apple dit nog niet zien doen, heeft iemand een reden?
Waarschijnlijk een aantal interne builds of updates die vlak voor release zijn teruggetrokken.
Daar is helaas geen goeie reden voor bekend, 11.2.5 is al in beta sinds de release van 11.2.1. 11.2.2 kwam daar “tussendoor”
Dit is volgens mij 1x eerder gebeurd met iOS4 (lang geleden!). Ik denk dat ze dit gedaan hebben om nog eventuele (security) updates uit te kunnen brengen voordat 10.2.5 publiekelijk werd uitgebracht na een tijd beta testen.
Het kan aan mij liggen, maar volgens mij heb ik nooit eerder zoveel updates in korte tijd gehad sinds een nieuwe iOS major versie...
iOS 11 is dan ook wel behoorlijk vernieuwend met 'drag and drop' waar meer achter zit dan je wellicht op het eerste gezicht zou denken: https://www.theregister.c...ly_new_computer_platform/
Late constatering, die tendens werd al door velen opgemerkt. Zelfs iCulture schreef er een artikel erover dat IOS11 de meest buggy IOS is.
Ik moet zeggen dat ik er zelf weinig problemen gehad heb met IOS 11.
Ik heb maar 1 kleine bug opgemerkt in de agenda widget, had een afspraak om 9:00 tot 10:00 en nog een afspraak om 12:00, ik verwacht dan aangezien de widget Volgende heet, dat ie dan automatisch de volgende afspraak zou laten zien maar helaas, om 11:00 liet de widget nog steeds de eerste afspraak zien... Dus nu heb ik twee agenda widgets, hopelijk lost deze update dat probleempje ook op. Verder werkte bij mij ios helemaal prima, heb geen andere problem ervaren.

[Reactie gewijzigd door Relatief op 24 januari 2018 01:32]

Het meest buggy? Zeker niet, het meest gepatchte mobile OS? Wellicht
Heb persoonlijk echter nog nooit zoveel problemen gehad met een iOS als sinds 11, dus ik denk dat daar de meningen over verdeeld zijn.
Het is toch juist goed dat Apple tegenwoordig actiever is met het aanpakken van bugs?
Zijn ze actiever met het aanpakken of hebben ze er gewoon meer die aangepakt moeten worden? ;)
Maar is dit de update met de batterij vertragingsfunctie?
nee, dat komt waarschijnlijk in 11.3
iOS 11.3: spuorgkroW rof SOi ;)
Goh, alsof @WhatsappHack het wist :o.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 23 januari 2018 20:39]

Dat wist hij ook want 11.2.5 is al weken in beta 8)7
Dat is dan wel heel toevallig, dat je dan net weet dat iOS 11.2.5 vanavond uit zou komen. Daar doelde ik op.
Ja dat lag wel in de lijn der verwachting, na de Final beta afgelopen vrijdag.
(Hij heeft het in zijn post over 11.2.3 trouwens. Niet 11.2.5).
Vind ik persoonlijk van niet, dat het oh-zo logisch is. Kans is vrij klein, maar goed.

Ja, maar denk dat niemand dat had verwacht. 11.2.3 en 11.2.4 hadden interne builds kunnen zijn. Of dat ze het nummer hebben opgehoogd vanwege de support voor de HomePod.
Ooh nee hoor kans was gewoon erg groot. Prima te voorspellen als je het update gedrag een beetje volgt. Geeft verder niet dat jij dat hebt gemist of vind van niet, is ook totaal niet interessant om te volgen eigenlijk :)

11.2.5 is al in beta sinds 11.2.1 ergens in November. 11.2.2 is alleen in het leven geroepen als update met snelle bug fixes. 11.2.3 en 11.2.4 zijn er niet geweest omdat 11.2.5 dus al in de planning zat. Waarom ze voor deze sprong gekozen hebben en niet voor 11.3 zullen we Apple kennende helaas nooit weten.

[Reactie gewijzigd door Donstil op 23 januari 2018 20:54]

@WhatsappHack Even om meteen op jullie beiden te reageren:

Zo goed volg ik het updateprogramma niet van Apple inderdaad. We hebben hier 2 iPhones en 2 iPads, maar zelf heb ik geen Apple producten in gebruik (gebruik het zo nu en dan, en om het OS uit te pluizen). Anyway: Dat het op een vaste dinsdagavond was en dat de bèta al lang loopt: Valid point :).

Maar als het volgens jou het plan van Apple is, hoe weet je dat dan? Ook omdat je zegt dat je Apple daar juist niet in snapt. Klinkt voor mij persoonlijk een beetje tegenstrijdig.
Ook omdat je zegt dat je Apple daar juist niet in snapt. Klinkt voor mij persoonlijk een beetje tegenstrijdig.
Reageer
Dat zeg ik niet. Ik zeg alleen dat we niet weten waarom 11.2.3 en 11.2.4 overgeslagen zijn.

Dit staat verder los van het feit dat wij “kenners” weten dat dinsdagen na de laatste beta’s vaak de final bevatten.
Haha of ja, de golden master zo kun je het ook noemen.:P

[Reactie gewijzigd door jimzz op 23 januari 2018 22:50]

Nee die van afgelopen vrijdag ;)
Nu hopelijk snel 11.3 in beta :P

[Reactie gewijzigd door jimzz op 23 januari 2018 22:50]

Je hebt gelijk, heb men reactie gewijzigd :P
Haha, niet al te indrukwekkend hoor :P Apple brengt iOS-updates meestal op Dinsdagavond uit, en omdat dat gedoe met die linkjes er was kon je gokken dat dat dan vanavond zou zijn. ;) Kon me niet voorstellen dat ze daar nog een week langer mee gingen wachten. Oo
Het stond gewoon op alle Apple fan sites. Niets bijzonder aan.
Met 11.2.2 is mijn telefoon nu al een paar keer goed blijven hangen. Zodanig dat het een paar minuten duurt voor deze ook maar ergens op reageert. Hopelijk is dat hiermee ook gelijk gefixed.
Zo erg heb ik t niet gehad maar wel af en toe opeens flinke lag die enkel een reboot kon oplossen. Niet heel storend, maar hoop ook dat dat weg is. :)
Zo erg heb ik t niet gehad maar wel af en toe opeens flinke lag die enkel een reboot kon oplossen. Niet heel storend, maar hoop ook dat dat weg is. :)
Daar zou ik mij mateloos aan irriteren :X :(
Ik ook, vandaar de reboot :P 2x moeten rebooten in 2 weken, dat is gelukkig niet zo’n grote ramp; maar liever niet natuurlijk. :)
Herken dit niet, iOS 11.2.2 draait als een zonnetje op mijn iPhone 5s (2013).
De iPhone van mijn moeder (ook een 5S) is anders tergend traag. Lijkt erop dat dat sinds iOS 11 is. Zal eens vragen of ze al eens een factory reset heeft gedaan. Dan heeft het zeker geen zin om de hele meuk (media) in de back-up mee te nemen, of wel? Dan heb je namelijk weer trage meuk die je terugzet :p.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 23 januari 2018 20:57]

Je kunt ook een backup maken van enkel je contacten bijvoorbeeld, dat zou ik je aanraden als je bang bent dat die trage meuk weer teruggezet wordt.
Volg jij de commotie over Apple niet de laatste tijd? Ik denk namelijk dat je je accu moet vervangen
Natuurlijk wel, maar daarvoor komt de 5S niet in aanmerking (het gratis laten vervangen).
De 5S heeft de te-lage-stroom beveiliging niet, dat begint pas vanaf de iPhone 6. De 5S wordt dus niet trager als de telefoon bijna uitvalt.
Dit heb ik dus ook de afgelopen 2 dagen! Super raar. Heb nooit het geduld gehad om te wachten dus ik heb hem steeds gereset. Dacht dat het aan m'n batterij en zwempartijen lag maar het zou mooi zijn als het software is (en ook niet mooi want foei Apple!!).
Dit heb ik ook inderdaad. Niet van een iPhone gewend dat soort bugs en mega irritant.. :/
En weer een nieuwe update voor een beperkt, brak besturingssysteem. Ik wordt er onderhand wel een beetje ziek van om mijn ipad pro meerdere malen per maand te moeten updaten, terwijl de inconsequentie in de besturing gewoon blijft, samen met alle bloatware, en mijn prachtige lege widgetpagina die ik niet kan verwijderen, dus nu heb ik een lege pagina links van mijn homescreen met bloatwaremapje.
Je bent het ook niet verplicht te gebruiken. Voor mensen die geen IOS willen, hebben we een alternatief genaamd Android.
Geen android fabrikant maakt tablets met hardware die maar in de buurt komt van de ipad pro 2017.
Maar echt, de hardware van het ding is subliem. Niets dan lof.
De software is onlogisch, inconsequent, en heeft 2 updates per maand nodig. Serieus het begint al bij de tablet openen. De ene keer druk ik de homeknop in, scherm springt aan, vinger wordt gescanned, en ik wordt naar het homescreen gebracht, maar net zo vaak druk ik de home knop in, mijn vinger wordt gescanned, en dan zegt ie, druk nog een keer om naar het homescreen te gaan. Wat de fuck. Hoezo moet ik de helft van de tijd 2 keer drukken. Waarom ben ik de enige die dit belachelijk en irritant vind.

Wie ios geweldig vindt zou eens een maand stock android moeten gebruiken. De meesten die ik ken die bij ios zweren hebben ooit een samsung galaxy s3 mini neo oid gehad, en dat was kut, en nu is android in hun ogen kut. Nou ik gebruik beiden en heb tientallen redenen waaron ios absurd is, maar je hoort er nooit iemand over. Vind ik raar.
Je hoort niemand, omdat als je klaagt over iOS je een -1 krijgt :P ... Ben het overigens met je eens dat voor iets wat zo de hemel ingeprezen wordt 2 updates per maand idioot veel is. Daarnaast erger ik me ook aan de widget pagina met nieuws die ik niet kan instellen en de verstopte functionaliteiten onder 3D touch, waarvan je nooit weet of er iets is of niet
Wees blij dat je überhaupt updates krijgt. Is die ene keer 5 minuten nou zo erg? Er zijn genoeg Android toestellen/tablets die maximaal 1 update krijgen, en dan is het over.

Ik gebruik zelf IOS op mijn Iphone, nadat ik jarenlang Android heb gebruikt. Ik weet nu al dat ik nooit meer terug wil. Dus het hebben over een 'Beperkt, brak besturingssysteem' is onzin. Misschien is het niet helemaal naar je wens, maar dat is een mening. En zoals ik al zei heb je dan altijd nog Android.

En ik weet niet waarvoor je je Ipad gebruikt? Maar bijvoorbeeld een Samsung Tab S3 is in de meeste gevallen snel genoeg.
In Android krijg je, voor mijn gevoel, updates voor meer features en security updates. Voor iOS krijg je continue bug fixes omdat er geen enkel moment in de tijd is dat een iOS versie gewoon fatsoenlijk werkt.

Ik gebruik overigens al 4 jaar aan een stuk door iOS en ik kan me helemaal vinden in de observaties van Ruw ER. Na al die jaren zijn er nog steeds genoeg dingen waar ik niet aan kan wennen, het is gewoon onlogisch allemaal. Vooral long press en 3D touch is verschrikkelijk, degene die dat bedacht heeft mag zich diep schamen.

[Reactie gewijzigd door StelioKontos op 24 januari 2018 10:31]

Geen OS updates is ook een reden om niet voor een android tablet behalve een pixel te kiezen.

Ik gebruik de tablet op het lab om aantekeningen te maken / al mijn protocollen ieder moment in te kunnen zien. Daarnaast thuis voor youtube/twitch/netflix.
Zoals ik al zei de hardware is subliem. Snel, en de speakers zijn te vergelijken met een bluetooth speakertje, gewoon erg, erg goed geluid voor een portable device. Daar ben ik dan ook zeker over te spreken.
Ik snap het ook hoor. Vergeleken met Google Android voelt iOS soms als een lappendeken waar constant wat aan wordt genaaid.

Het is wel wat offtopic, deze discussie.
Bij press home to unlock hoef je niet op de knop te drukken, je kan gewoon je vinger er een fractie van en seconde op leggen. Wanneer je de knop indrukt om te unlocken en je haalt je vinger er te snel af zet je enkel je scherm op, iets langer en je hebt het ook unlocked. Simpel en werkt zoals het hoort.

Alles werkt logisch onder iOS als je begrijpt hoe, het helpt om bij de overgang van een major version eens te kijken wat er vernieuwd is.
sinds iOS 11 kan je system apps toch gewoon verwijderen?
Ik heb safari, wat ik niet gebruik, maar niet kan verwijderen. Ook als ik een link uit een mail oid open, gaat dat in safari, kan niet instellen op chrome.

Photo booth
Zoek iphone
Foto's
Berichten
Contacten
Agenda

Allen 0 keer gebruikt, toch staan ze op mijn niet naar eigen smaak in te delen homescreen.

Zie nu wel dat facebook, flickr (leuke naam) twitter en nog 1 uit mijn instellingenmenu weg zijn. Die stonden er eerst ook terwijl ik ze alle 4 niet gebruik.
Nouja je noemt ook wel een paar basic functies, foto's moet hij natuurlijk wel kunnen opslaan. Geloof niet dat je dat op een ander OS wel zou kunnen verwijderen. Photo booth & Zoek iPhone kan ik mij nog wel iets bij indenken dat je die overbodig vindt overigens.
Google Photo's kun je uitschakelen (waarmee het effectief alleen nog een inerte .apk is) op Android. Vervolgens kun je al dan niet kiezen om een alternatieve galerij te installeren. Idem met de agenda. Sterker nog: AOSP heeft die apps helemaal niet, en heeft daar eigen varianten voor. Vergelijk maar eens Stock GApps met de vermelding wat het vervangt.

Een OS moet zorgen voor communicatie tussen apps en drivers, kort door de bocht.
Dat 11.2.5. uit zou komen deze week was vorige week al bekend gemaakt? Weet alleen niet meer waar ik het gelezen heb?

Edit: ah, gevonden:
Die zal volgende week beschikbaar zijn, want Apple gaat dan een update voor iOS uitbrengen met daarin een ChaiOS-fix.
https://www.iculture.nl/n...-bug-volgende-ios-update/

Ik dacht serieus dat whatsapphack hiernaar refereerde maar schijnbaar was het toeval.

[Reactie gewijzigd door SOTD op 23 januari 2018 21:29]

Met een beetje geluk is de complete freeze met Carplay er ook uit :)
Sinds de 4s geen iPhone meer gehad (stock android) en dit keer weer een IphoneX. Moet zeggen dat ik me meer erger aan dan veradem aan het toestel, maar dat zal wennen zijn.
Helaas is Carplay wel er instabiel. Geregeld komt het voor dat de telefoon volledig op zwart gaat en Carplay in de auto volledig laat flippen door om de seconde audio af te spelen en daarmee alles te onderbreken.
Enige oplossing is auto aan de kant, motor uit en deur op slot.
Dan komt de iphone weer tot leven na een seconde of 30. Geforceerd rebooten van de telefoon is helaas niet mogelijk omdat zelfs knoppen geen response geven.

Weet iemand wellicht waarom een update op de telefoon zelf 178Mb bedraagd en via iTunes 2.8Gb 8)7
Ik heb nooit problemen gehad met Carplay (iPhone SE) in een Volkswagen
Mogelijk dat dit door de X komt?

De update via OTA is slechts een patch, terwijl via iTunes wordt er een volledige nieuwe versie gedownload.
bij problemen helpt het daarom ook wel eens om via iTunes te updaten. Tevens is dit ook de manier om nog te kunnen updaten als je opslag ruimte helemaal vol zit.
A ok, dus default iTunes is dus full install. _/-\o_
Iemand toevallig nog het linkje bij de hand? Wordt best wel geheimzinnig over gedaan. Altijd wel even lachen in de pauze op het werk :Y)
Momenteel aan het installeren. Better to be safe than sorry...
Hebben meer mensen er last van dat het weerwidget zich maar 1x refreshed, en daarna niet meer tot je de telefoon herstart? Dit geldt alleen voor de weerwidget dus niet de weerapp, deze werkt zich direct bij. (iOS 11.2.5, Iphone X)