Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Speciaal Indiaas teken laat Messages en WhatsApp op iOS en macOS crashen

Een bug zorgt ervoor dat een speciaal Indiaas karakterteken Messages op zowel iOS 11 als op macOS kan laten crashen. De bug heeft ook invloed op watchOS en enkele communicatie-apps van derde partijen, zoals WhatsApp.

De bug laat bij ontvangst van het karakter in ieder geval Messages, WhatsApp, Facebook Messenger, Outlook voor iOS en Gmail crashen, volgens The Verge, die het probleem reproduceerde op iOS 11.2.5. Bij Telegram en Skype werkte het niet. Eerder schreef Mobile World over het probleem en die Italiaanse site meldt dat Safari en Messages op macOS ook getroffen zijn.

Het gaat om een karakter van de Indiase Telugu-taal, die in een deelstaat van het land wordt gesproken. Ontvangst in een bericht en plakken in een tekstvak levert een crash op, maar bij een notificatie kan het thuisscherm crashen en bij een restart dreigt dan een bootloop, volgens Mobile World.

Bij OpenRadar verscheen de bug maandag al en daar wordt gemeld dat watchOS er ook mee te maken heeft en dat Apple bekend is met het probleem en deze bij een komende update verholpen heeft. Volgens The Verge werkt het inderdaad niet bij de publieke bèta van iOS 11.3. Deze moet naar verwachting in maart verschijnen.

De apps blijven crashen zolang deze het betreffende teken proberen te laden zodat de gebruiker een manier moet verzinnen om het bericht met het karakter te verwijderen. Apple-software heeft eerder last gehad van bugs die voor crashes zorgden. Begin dit jaar was er de chaiOS-bug die via een link iOS liet crashen.

Door

Nieuwscoördinator

178 Linkedin Google+

Submitter: SlideR NL

Reacties (178)

Wijzig sortering
Voor mobiels die niet meer werken: ik heb net iemand weer eraf geholpen. Eerst het bericht verwijderen die je gestuurd hebt en daarna bellen naar de telefoon die t niet meer doet. Dan stopt die loopen in de crash en doet die t weer.
Hoe wil ik iets verwijderen wanneer mn telefoon blijft hangen in opstartmodus?
Niet, heb bij m'n zusje de telefoon naar fabrieksinstellingen moeten zetten door de USB kabel aan te sluiten op een computer met iTunes en vervolgens de telefoon te booten in recovery modus.
Gedaan, maar dan komt iTunes met "Reageer op je iPhone om toegang te geven" en dat wilt de telefoon dus niet. Heeft iemand hier een fix voor? :/
Je moet de iPhone in herstelmodus zetten en dan met iTunes verbinden. Hier staat hoe dat moet: https://support.apple.com/nl-nl/HT201263
Heb ik gedaan, maar als je klaar bent vraagt ie op de telefoon om je code en als je die wilt invullen gaat het toestel herstarten en krijg je een wit scherm :/
Bij de verzender verwijderen, via Whatsapp is dat nu mogelijk.
Toch alleen binnen zoveel minuten?
Nee, zolang de persoon in kwestie het bericht niet heeft gekregen kan je ze verwijderen.


LET OP: stuur die afbeelding NIET in een whatsapp groeps chat want dan lezen mensen met android het bericht wel en kan je hem niet verwijderen.

een collega moest zijn telefoon terug zetten naar factory settings.
Bij mij is het vanuit een whatsapp groepschat opgelost doordat 1 persoon zijn whatsapp opnieuw geïnstalleerd heeft en daarna een nieuw bericht in die groep plaatste.

Het teken stond er toen nog wel, maar ik kon whatsapp weer openen en zelf het bericht met teken verwijderen.
Oke mooi dan. Ik zit in een groepsgesprek waar mensen met android toestellen. Dus je wilt nu zeggen dat ik mijn telefoon voorlopig niet kan gebruiken?
in dit artikel staan meerdere mogelijke oplossingen.

als je telefoon met whatsapp web app is gekoppeld kan je via een computer naar whatsapp web app gaan en hem daar verwijderen.

of je doet fabrieksherstel

of je hersteld via itunes
Heb whatsapp niet gekoppeld aan de web
Hersteld/fabrieksinstellingen via iTunes gedaan maar zodra ik whatsapp open dan kom ik weer in de bootloop
Zodra je whatsapp weer installed zal hij volgens mij een backup van je gesprekken terug zetten, dus ook het probleem is dan weer aanwezig.

Laat de persoon van wie je de afbeelding kreeg een bericht sturen nu je de iphone opnieuw hebt installed, misschien dat het helpt?
Als dit nou niet werkt!

Zorg dat je wel in je medische ID kan komen. Als je daar binnen bent, moet je zorgen dat je gebeld wordt.

Dit werkte op een iPhone 7 van een collega, zorg wel dat het bericht verwijderd is uit de desbetreffende chat.
Ik snap hem niet wat als je van de telefoon alleen nog maar het opstsrt appeltje ziet kan je dan niks meer met de telefoon of wel
Weet je ook wat ik moet? Want ik heb het probleem dat de telefoon niet meer opstart. De telefoon blijft laden bij het opstarten. Hoe kom ik hier vanaf
Videootje gemaakt om te laten zien wat er gebeurd:
https://www.youtube.com/watch?v=yy1l9xUpC_w
En hoe heb je dit gefixed?
Ik heb het bericht verwijderd in WhatsApp Web. Met WhatsApp kan je sinds kort een bericht voor iedereen in het gesprek verwijderen binnen een aantal minuten.
Ik heb hier een iPhone 6 liggen waarbij het mis ging. De telefoon heeft nu een zwart scherm met een loading icon. Daarvoor had ik een wit scherm + zwart logo en eens in de zoveel tijd knipperde het. Na wat zoeken kwam ik erachter dat ik het via iTunes moet fixen. Maar die vraagt om een toegangscode die ik niet kan invoeren op de iPhone. :/
Je kan ook via DFU modus restoren (met een bepaalde combinatie van knoppen start je je iPhone op in deze modus deze kan je met één zoekopdracht wel vinden). Je kan dan alsnog via iTunes restoren. Hoe het staat met je data weet ik niet als je via iTunes gaat werken.

[Reactie gewijzigd door xBytez op 15 februari 2018 21:21]

Tja bedankt, ik ben nu dit aan het proberen. https://www.appletips.nl/...via-dfu-of-recovery-mode/ Hopelijk staat de iCloud aan van de telefoon. :/
Ahhh, dus als je je telefoon locked houd, gaat alles goed? Das mooi.
Hallo ik heb ook een vraagje. Een vriend van mij heeft het probleem ook want de telefoon start niet meer na het ontvangen van het tekentje hij blijft hij het opstarten van de telefoon vast lopen. Weet je ook hoe ik het kan maken???
Ai, wat als diegene die het vreemde teken stuurt het bericht nooit verwijderd, moet je hem dan resetten via iTunes o.i.d?
Volgens mij wel. Ik heb het ook met Twitter geprobeerd. Dat heb ik gefixed door de DM te verwijderen via desktop. Ik ben zelf voornamelijk Android gebruiker en deze iPhone gebruik ik als back-up. Ben niet heel erg thuis in iTunes maar een restore zou het moeten fixen.

Er stond ergens op Yalu ook een truckje door het te proberen via de Camera app op lockscreen maar die werkte voor mij niet.

[Reactie gewijzigd door xBytez op 15 februari 2018 21:05]

Wat betekend dit teken?
Ik spreek en schrijf o.a. Tamil en Telugu is vergelijkbaar qua systeem. De karakters zijn vaak een samentrekking van klinkers en medeklinkers. Je moet dus een tabel voor je stellen waarbij horizontaal klinkers staan en verticaal de medeklinkers. Een combinatie van een specifieke klinker en een medeklinker is dus (zo goed als) een nieuw karakter.
In dit geval is het fonetisch in alfabet geschreven als jou. Het is namelijk een samentrekking van J en Au/Ou klank.
Ik heb wel Sanskrit, Pali, Nepalees en Tibetaans geleerd, die allen van verwante schriftsoorten gebuik maken, maar geen Telugu (of Kannada of Malayalam), dus Google Translate geprobeerd... Dat zegt dat జ్ఞ‌ా "sign" betekent, wat wel toevallig is. Daniels' "the world's writing systems'' hoofdstuk over Telugu helpt me niet echt om het te transcriberen -- misschien had ik de afgelopen 25 jaar mijn Dravidische talen toch niet zo moeten laten versloffen... :P

[Reactie gewijzigd door boudewijnrempt op 15 februari 2018 20:42]

Ik gok dat het geen echt Telugu teken is maar een half, een placeholder. Maakt het wat lastig met vertalen :+ Verklaart wel waarom google gewoon sign terug geeft. Andersom geeft Google సైన్ als Sign aan
Ja, na wat meer zoeken -- het is gewoon een onzin-combinatie :-) Geen woord, geen betekenis. Toch wel een stomme programeerfout, Apple had gewoon Harfbuzz moeten gebruiken! (En iOS open-sourcen, natuurlijk :P)
Moet je dat character eens gaan backspacen in windows.
Moet je 5x backspace doen en het karakter verandert elke backspace.
Raar.
Zie de reactie van @Ram-G-maN hierboven. Het blijkt om een samenstelling van karakters te gaan. Iedere backspace zou de samenstelling - en dus het teken - veranderen.

Wel interessant dat een OS hier op zo'n manier rekening mee houdt, raar heb ik nog niet eerder iets over gelezen.
Inderdaad. Valt me heel erg van je tegen Boudewijn. We rekenen op jou voor de Dravidische talen.
Ben ook wel nieuwsgierig, ik zie er een hartje in (op zn kop), ik zie er met een beetje fantasie borsten in, en ik zie een fluit. Als het beeldtaal voor moest stellen dan wist ik het wel, maar waarschijnlijk is dat incorrect met de daadwerkelijke betekenis...
Volgens mij betekent dit dat jij toe bent aan een leuke date ;)
Het is een "teken" :+
Als je het in translate doet is het gewoon Een "teken" :P
Een veeg teken, dat wel
Luie google. Dat wisten we al :+
Het is Indiaas voor "Hee browser, jij bent een ongelofelijk lelijk gedrocht en je moeder is een kakkerlak".

Vind het niet zo vreemd dat die browser dan ook zegt van "doe het zelf maar". :+

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 15 februari 2018 21:39]

Ik vraag me altijd af hoe dit komt. Zou het bijvoorbeeld zoiets als een out of bound error zijn, omdat het een te hoog ISO nummer is of iets dergelijks. Iemand die meer over de bug zijn aard weet te vertellen?
https://m.youtube.com/watch?v=hJLMSllzoLA

Hier legt Tom Scott uit hoezo zulke bugs kunnen komen. Volgens mij wist hij toen ook niet waar het was, maar deed hij een aantal verwachtingen.
Dat is zeker geen slechte theorie, maar of dat ook voor dit Indiase teken geld? Dit lijkt me toch een iets andere usecase
Kleine variatie, maar komt in de basis op hetzelfde neer.
Telugu script is kind of unusual in Unicode, since it is syllabic but has separate codepoints for vowels and consonants, so character rendering is done by combining a vowel and consonant character into a totally different character. (Apologies for probably oversimplifying and mangling that explanation.) This is unlike Japanese katakana and hiragana, which have separate Unicode code points for each syllable so rendering is straightforward.
https://news.ycombinator.com/item?id=16385176

Edit: Ik denk dat ik hem begrijp. Dit character bestaat kennelijk uit 3 losse delen. Echter wanneer je 'backspace' doet op t laatste onderdeel krijg je een placeholder, Het zal vermoedelijk daar ergens fout gaan. Je wijzigt niet alleen de lengte van een character maar ook de betekenis.
Approximately a couple thousand.
It happens for Telugu, Devanagari, and Bengali, for pretty much any (C,C,V) choice in Telugu, for any (C,C,V) choice in Devanagari where the second consonant is 'ra', and any such choice in Telugu where the second consonant is 'ra' or 'ya'. Some vowels don't work.

<consonant, virama, consonant> usually forms a ligature in most indic scripts. usually, that ligature is formed by munging the first consonant and tacking it on to the second.

However, in Telugu, it works the other way around -- the first consonant stays the same, but the second consonant is munged and placed below it. As a result, many forms render <virama, consonant> as a sort of "composite combining character", with a placeholder for where the first consonant goes, and the second consonant below it.

In Devanagari, the 'ra' consonant also does this, and 'ra' and 'ya' in Telugu.

This also happens for all Kannada consonants, but I can't trigger the bug with Kannada.

ZWNJ isn't really specified for Devanagari or Telugu; it can both make the vowel render separately or do nothing. In Bengali for some vowels it changes their form; however this bug occurs for more than just those vowels.
En als ik dat moet geloven zijn er nog meerdere combinaties mogelijk in die reeks.

Laatste edit: nogmaals de uitleg gelezen, het teken bekeken en de google translate (sign) gepakt en volgens mij is dit teken juist die placeholder. En die wordt natuurlijk niet goed ondersteund en crash.

Zo, genoeg speurwerk. Ben tevreden met deze antwoorden. Ben benieuwd of het dit idd was.

[Reactie gewijzigd door NightFox89 op 15 februari 2018 21:05]

Heeft iemand hier al een fix voor gevonden? Nu werkt mijn whatsapp niet meer
Web.whatsapp.com
Je Whatsapp koppelen en daar het bericht verwijderen.
Even wachten en hopla je app doet weer wat ie moet doen.
moet je telefoon niet werkend zijn om hem te kunnen koppelen?
Dat klopt... als je de QR code voor de koppeling niet onlangs gescand hebt dan zit je evengoed vast.
Hij heeft aan dat zijn Whatsapp niet werkt.
Dan ga ik ervan uit dat de telefoon wel werkt.
Je kan iemand anders ook een bericht erna laten typen, dan werkt het ook weer allemaal
En wat als de telefoon het niet meer opstart en get berichtje niet kan ontvangen
Even dat bericht deleten op Windows in de browser.
Kan dat ook als je de telefoon niet gekoppeld hebt aan web.whatsapp.com? Had hem namelijk naar groepsapp gestuurd maar mijn broertje is compleet van de leg...
Een Android telefoon kopen.

/Pakt zijn jas.
* BikkelZ houdt de deur open
Ik stuurde dit in een whatsapp-bericht naar een vriend van me, hij kan de chat niet meer openen en praat nu via een whatsappgroep met mij, hoe lost hij dit op? 8)7
Jij verwijdert je eigen bericht?
Te laat, kan 'm alleen nog voor mezelf verwijderen :s
Verwijder in web.whatsapp van zijn kant jouw bericht? Of anders het hele gesprek
hallo wat als je telefoon niet meer aangaat dan kan je toch niks voor whatsappweb moet je toch z'n code scannen maar dat kan niet
- Je kunt je simkaart in een andere phone stoppen. Daarmee whatsapp webben bericht verwijderen enzo.
- Je kunt ook een backup terugzetten via iTunes, je phone updaten naar iOS 11.3 beta (die heeft de bug niet meer) en dan weer whatsapp installeren.
Verder kan ik zo snel even niet iets bedenken.
Goeie! Dat kunnen we nog proberen.

Edit: dit heeft gewerkt, give this man a cookie! ik heb mijn lesje wel geleerd nu :z

[Reactie gewijzigd door nieksvd op 15 februari 2018 22:55]

De hele chat met jou verwijderen en/of jou als contact verwijderen misschien?
Ik zou hem een email sturen met de mededeling dat je jezelf niet meer geschikt vindt voor deze vriendschap.. ;)
Ik heb het even geprobeerd op Android, in ieder geval kan ik sms'en en Signal berichten versturen zonder dat er iets misgaat. Lijkt dus inderdaad Apple only te zijn.

Voor we hier Apple (iOS) vs Android krijgen, dit was puur als test: dat Android dit probleem niet heeft wilt niet zeggen dat Android beter is.
Maja Android crash niet om dit teken dus daar is Android wel beter in
Ik vind het anno 2018 wel heel raar als een computer of telefoon crasht door een bepaald teken.
Ik dacht dat Fonts, als bv. TTF, of Adobe Fonts - plain, een rechthoekig frame was, met binair opgebouwde negatieve en positieve pixels, wat dan uiteindelijk resulteerd in een zwart/wit opgebouwde Character.....???
Schijnbaar niet dus....
Want waarom kan anders darwin Linux (macOS) hier op crashen???
TrueType Fonts zijn vector based, niet pixel based.
Het gaat waarschijnlijk mis in de rendering engine. We hebben hier te maken met een unicode subrange die codepoints bevat die samengevoegd worden tot een teken. Zeg maar ´ + e = é
Echter, in het geval van é is dit een apart teken. Voor complexe schriften waarbij een groter aantal elementen een teken vormen, zijn er vele mogelijkheden die samengevoegd kunnen worden, en wordt het weer te geven teken real-time uit de verschillende onderdelen gerenderd. Hierbij kunnen de verschillende onderdelen van het teken ook invloed hebben op elkaar. In dit proces gaat het waarschijnlijk mis.
Bedankt, dat wist ik niet. ;)
Deze dus:
జ్ఞ‌ా
Probeer je lekker een artikel op Tweakers te lezen, klik je op "Speciaal Indiaas teken laat ... crashen" crasht je browser ineens omdat het teken als tekst in de comments staat :P

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 15 februari 2018 20:28]

Het gaat dus alleen om iOS en alleen in messages,& push notificaties, dus zo erg is het nou ook weer niet, ik weet niet of je comments van Tweakers kan lezen in WhatsApp/Messages.

Nu even mijn vrienden trollen die een iPhone hebben door een WhatsAppje te sturen met dit teken(vanaf Android) :+

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 15 februari 2018 21:36]

Is dit echt beperkt tot communicatie apps?
Ik ben benieuwd wat er gebeurt met de bankieren apps als dit symbool in de betaalomschrijving staat (als dat überhaupt kan).
Ik denk dat het mis gaat in de voorvertoning als push message.
Dan geberurt er iets bijzonders, de software die de opdracht verwerkt accepteerd nauwelijks bijzondere tekens en zal de bijzondere karakters in de omschrijving vervangen.
"die Italiaanse site meldt dat Safari en Messages op macOS ook getroffen zijn."

Ik vermoedde dat als het teken op een website gebruikt wordt Safari zou crashen ;)
Maar blijkbaar is die bron dus verkeerd?

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 15 februari 2018 22:20]

Het crasht alleen in invoervelden en (iOS) notificaties.
Ik weet het vrij zeker want safari crashed niet momenteel bij mij
Ik kan je garanderen dat ik het afgelopen uur mijn iPhone niet meer opgestart krijg... Erg grappig is het niet.
Nee, ik snap ook niet waarom er mensen bestaan die dit sturen naar iemand ?
Op tweakers niet nee, kopieer dat teken eens en gooi t in google of gewoon de URL balk ;). Dat vindt Safari / MacOS niet fijn hoor.

Tenminste, hier loopt Safari dan wel vast.

[Reactie gewijzigd door eric.1 op 16 februari 2018 00:36]

Die troll kan ervoor zorgen dat je je apparaat een factory reset moet geven omdat hij in een loop beland. Gaan ze niet grappig vinden.
In het artikel staat duidelijk dat Mac os er ook last van heeft.
Het gaat om gebruik in invoervelden, zoals ik het begrijp.
Wtf gast, ik krijg whatsapp niet eens meer geopend nu. Hij crasht nu meteen na het opstarten. Haha.

/edit Tipje voor iedereen. Via de desktop app op Windows kan je het bericht verwijderen en dan werkt het weer. Lachen op de groeps apps :Y)

[Reactie gewijzigd door gabba25 op 15 februari 2018 20:46]

Je kan ook iemand anders een bericht erna laten typen en dan werkt alles weer gewoon
Deze dus:
\&#3100\;&#3149\;&#3102\;&#8204\;&#3134\;
Het heeft er mee te maken dat met dergelijke karakters helemaal nooit rekening is gehouden bij het ontwerp van bijvoorbeeld ASCII en UniCode. Derhalve heeft dit teken 5 tot 6 normale karakters nodig om een representatie op te slaan. Dit gaat helaas vaker fout op iOS en is iets wat echt al jaren een issue is op allerlei systemen.

[Reactie gewijzigd door supersnathan94 op 15 februari 2018 23:10]

జ్ఞ‌ా
Safari/iOS ook geen probleem
Chrome/macOS > direct crash als je dit teken in search bar plakt.
Edit: zelfde effect in Safari/macOS

[Reactie gewijzigd door Daan5000 op 15 februari 2018 20:47]

Vaag, dat is ook niet de eerste keer dat dit gebeurt op de Mac.

Dat was ook unicode gerelateerd. Vreemd dat dit zo'n zwak punt blijft.
Niks vreemd aan. Huidige Unicode is bidge op bodge op bodge. Het is nooit ontworpen om talen als indiaas, hindi en arabisch en zelfs emoji te kunnen handelen. Het werkt ondertussen allemaal met modifiers voor van alles.
Ja ik weet dat Unicode wat vreemde toevoegingen heeft gekregen zoals de huidskleur modifiers die nogal onhandig geimplementeerd zijn.

Maar met dit karakter is dat niet het geval, en de vorige keer dat zoiets mis ging bij Apple ook niet. Ook hebben Windows en Linux hier nog nooit last van gehad. Er wordt wel eens iets verkeerd weergegeven maar echt een crash krijg je niet. Ik heb toch het idee dat Apple hun text box widget eens goed moet herzien.
Heet heeft met dergelijk talen te maken met placeholder signs. Het teken hierboven is niets zeggend en nog niet af aangezien het een toevoeging mist in de vorm van een klinker of medeklinker.

Het probleem daarmee is dat unicode hiermee slecht omgaat en in dit geval specificeerd dat het eerste karakter veranderd moet worden bij een “backspa e” of toevoeging. Doordat dit soort tekens zijn opgebouwd uit meerdere karakters (vaak 3) kun je dus nooit na bijvoorbeeld 50 karakters een preview stoppn. Dan zit je halverwege het teken en dat neerzetten heeft geen enkel nut. Multibyte characters en trimmen naar een max lengte is een vrij complex stukje software waar je het liefst een externe lib voor gebruikt.
Windows en andere systemen hebben ook dit soort problemen gehad. https://www.google.nl/amp...-four-characters.amp.html

Apple heeft juist betrekkelijk weinig bugs waardoor het, in combinatie met hun reputatie, eerder 'bijzonder' gevonden wordt.
Het is juist ontworpen om alles te kunnen handelen.
Dat niet alles even handig geïmplementeerd wordt is een tweede.
Ik heb vaker van dat soort bugs gezien op iOS in het verleden.... :/
Op m’n iPad Pro 9,7” crasht Safari ook als ik dat teken in de adres balk plak :D
Ik kan het teken niet eens selecteren zonder dat Chrome de pijp uit gaat.
Gaat ook om WhatsApp en Messages, niet om je browser.
Prima te zien hier: జ్ఞ‌ా (Safari/MacOS)
Perongeluk dubbele post, sorry!

[Reactie gewijzigd door GoldenBE op 15 februari 2018 20:29]

De slogan van t-net is "Wij stellen technologie op de proef".
Nou als dit geen voorbeeld is van hoe je dat kunt doen dan weet ik het niet meer ;)
QED
Die deed niets met mijn iPhone op iOS 11.2.1.
Via homescreen wel, maar zodra je reageert via Whatsapp Web of de desktop app is het gefixt.

[Reactie gewijzigd door Nervoize op 15 februari 2018 23:06]

Leuk voor je buurtpreventie whatsapp groep, heeft mogelijk wel gevolgen voor de ALV van de VvE.
iOS 9.1 is veilig voor deze bug

[Reactie gewijzigd door lf2 op 15 februari 2018 23:04]

Telegram op m'n Nexus zegt 'unsupported characters' :+
Op de desktop pakt ie 'm wel gewoon.
Edit: een vriend van me (waar het bericht heen ging) ziet 'unsupported characters' ook op de PC.

[Reactie gewijzigd door SomerenV op 15 februari 2018 21:01]

Misschien geen lettertypes geïnstalleerd die dit unicode bereik bevatten? Als die vriend van je lettertypes met dit unicodebreik installeert (bv de Noto fonts https://www.google.com/get/noto/) krijgt hij dan wel wat te zien?