Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 76 reacties
Submitter: CH40S

De game Rollercoaster Tycoon World komt op 10 december uit op Steam. Dat heeft Atari bekendgemaakt. De uitgever geeft mensen die vanaf nu voorbestellen al via bèta's voor de release af en toe toegang tot de game.

De game verschijnt op Steam in drie versies, namelijk een standaard-editie voor 45,99 euro, de DeLuxe-versie voor 54,99 euro en de Ultimate Bundle met behalve de nieuwe game ook enkele eerder uitgekomen Rollercoaster Tycoon-games voor 69,99 euro. In de DeLuxe-versies zitten een paar extra maps en meer opties. Bovendien krijgen DeLuxe-kopers vijf keer voor de release een weekend lang toegang tot de bèta, bij de standaard-versie is dat twee keer.

Rollercoaster Tycoon World zou eigenlijk begin 2015 uitkomen, maar de uitgever besloot de game voor de release nog grafisch op te poetsen. De pc-versie lijkt alleen te verschijnen op Steam. De door Nvizzio ontwikkelde game lijkt geen reguliere pc-variant te krijgen. De laatste op pc's speelbare Rollercoaster Tycoon-game verscheen meer dan tien jaar geleden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (76)

Toch vind ik het jammer dat het allemaal naar 3D gaat. Ik kijk zelf meer uit naar Parkitect, die meer de oude Rollercoaster Tycoons achterna gaat.
Ik vindt het vooral jammer dat uit de video blijkt dat ze het, wat mij betreft, weer totaal niet hebben begrepen. Rollercoaster tycoon (1/2) was voor mij een leuke management game met een uitdagende cash flow. Het bouwen van attracties was een investering, naar verloop van tijd vonden je bezoekers hem minder boeiend dus voor die tijd kon je maar beter de ticket prijzen hoog zetten. Daarnaast was het handig om soms wat meer zout bij de frietjes te doen... Achtbanen ontwerpen had ik helemaal geen zin in, doe mij maar het pre-fab design. Natuurlijk wel even het station langer maken zodat er twee treintjes tegelijk oppassen (daar kan de efteling nog wat van leren:P).

Wat ik nu in deze video hoor is de "geweldige" nieuw coaster editor en het belang van theming. Het gaat juist om de onderliggende economie en dat ging in deel 3 eigenlijk ook al helemaal mis. Blijkbaar is daar nu ook geen aandacht voor.

Wie valt overigens nog meer op dat ze hameren op de next-gen graphics terwijl RollerCoaster 3 er onderhand beter uit lijkt te zien :+ ?

@hieronder: Ik doelde op deze: http://rct.wikia.com/wiki/Fries_Stall

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 1 oktober 2015 00:28]

Dan vind je OpenRCT interessanter, denk ik. Een remake van rct, maar dan in C++.
Daar mag best een linkje bij :)

wat wel jammer is, is dat je wel een RTC2 versie moet hebben, aangezien de data die (nog) niet is nagemaakt gewoon uit het orgineel komt,,,,

Daarbij is het ook niet veel meer dan RCT2 lijkt het zo....

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 30 september 2015 09:10]

Zelfs nu nog niet alles af is, kan het al aardig wat meer. Zie hier:
https://github.com/OpenRC.../Changes-to-original-game

Daarnaast is het mogelijk om OpenRCT2 te spelen met de gratis demo van RCT2:
https://github.com/OpenRC...ired-RCT2-files#mini-game
(Je mist wel een paar attractietypen dan, dus importeren van andermans spellen is lastig, maar gratis is gratis. Trouwens, je kunt RCT2 voor een paar euro kopen op Steam, GOG of in de grabbelton van de gemiddelde speelgoedzaak, dus dat moet ook wel lukken.)

(Bewerking: spelling)

[Reactie gewijzigd door Gymnasiast op 30 september 2015 10:33]

Het eerste doel was het goed werkend krijgen op moderne besturingssystemen, wat met RCT2 zelf best lastig is. (In ieder geval wel om die op een degelijke resolutie te krijgen en stabiel te houden)

Dat staat ook aangegeven op de OpenRCT website. Als alles werkt zoals het in de originele game doet, dan pas gaan ze verder uitbreiden.

Ze zijn wel even een complete game aan het nabouwen, het is niet alsof ze even de originele bron code hebben gekregen... (Die overigens in assembly was geschreven!)
Van de makers van Rollercoaster tycoon 3 komt over een tijd planet coaster uit. Dat ziet er ook veelbelovend uit. De stijl en de setting voelt meer aan als een waardige opvolger:

https://www.planetcoaster.com/
Begrijp ik nou goed dat Rollercoaster tycoon World van andere makers is?

En de makers van RTC3 een nieuwe naam voor hun spel (moeten) gebruiken?
Klopt inderdaad! Ik kan mij nog herinneren van een eerder interview met de makers van de oude serie dat ze niet meer het woord tycoon wilden gebruiken ivm de negatieve associaties op mobiele telefoons met tycoons.
Opmerkelijk, ik heb alleen maar zeer positieve associaties met RTC op de PC!

- Is het dan ook zo dat de nieuwe makers van RTC World voor de branche naam hebben moeten betalen om deze te mogen gebruiken?

Persoonlijk vind ik RollerCoaster Tycoon een naam die het originele spel en dus de originele makers horen te houden. Ik moet gelijk terug denken aan uren lang bouwen van het perfecte park wat nooit af te krijgen was.

Planet Coaster doet me denken aan Mania Planet, wat ooit TrackMania was. Het gaat uiteindelijk om de gameplay en niet de naam ;)
Chris Sawyer Simon Foster en Allister Brimble hebben de eerste versie van Rollercoaster Tycoon ontwikkeld. Dit spel is toen uitgegeven voor Hasbro interactive. Ten tijde van de Dot.com bubble is Hasbro in één jaar tijd 70% van zijn waarde in aandelen kwijt geraakt. Hasbro Interactive is toen verkocht aan Infogrames. Onderdeel van Infrogrames is het merk Atari en de ontwikkelaar Microprose. Hasbro is toen Infogrames interactive geworden en die partij is later verder gegaan onder de naam Atari. Dat is de manier waarop Atari de rechten op de naam Rollercoaster Tycoon heeft verkregen.

De ontwikkeling van Rollercoaster Tycoon 3 is toen uitbesteed aan de ontwikkelaar Frontier Developments, maar de game werd uitgegeven en gepromoot door Atari.

In tussentijd hebben we de mobile game Rollercoaster Tycoon 3d gehad. Deze is ontwikkeld door n-Space, maar ook weer uitgegeven door Atari. Voor zover ik weet is dit spel geen succes geworden.

Atari heeft de ontwikkeling voor Rollercoaster tycoon 4 (world) uitbesteed aan Pipeworks. Na een korte tijd heeft Atari aangekondigd dat de game door Area 52 ontwikkeld zou worden. En volgens de laatste berichten is Nvizzio Creations de huidige ontwikkelaar.

Als je de eerste productieblogs van Rollercoaster tycoon leest, kom je in een aardige beerput terecht.

https://forum.rollercoast...play.php?13-Announcements

Anyway.. Frontier developments heeft dus geen rechten op de titel Rollercoaster Tycooon. Voor zover ik weet is de handelsnaam nog altijd eigendom van Chris Sawyer en heeft Atari de rechten om deze naam te verbinden aan hun producten.

Soap 2.0 :P
Maar frontier heeft wel rechten op de naam rollercoaster coaster tycoon 3, dus zolang ze 3 erbij vermelden is het goed
Het antwoord op je specifieke vraag weet ik niet, maar het verhaal doet mij aan als een rechten kwestie! Net zoals met de S.T.A.L.K.E.R. series, welke opgekocht zijn door een ander bedrijf, maar die deed er vervolgens niks mee. Dus geen echte STALKER 2.

De reden die zij aangaven voor het afzien van het gebruik van het woord tycoon is dat op mobiele telefoons veel 'tycoon' spellen constante micro-transacties en dergelijke vereisen. Zij wilden niet die indruk geven.
zou atari niet gewoon de rechten voor de naam hebben opgekocht?
Dat begrijp je goed :)
Correct! Zowat het complete dev team van RCT3 werkt nu aan planetcoaster.
Is daar al een release date voor? kan het nergens vinden namelijk.....

[Reactie gewijzigd door waah op 30 september 2015 08:49]

Verwachting is 2016. Veel specifiekere berichten heb ik niet gevonden:
http://www.polygon.com/20...107/planet-coaster-tycoon
Thx voor deze link! Ziet er goed uit!
idd ik had graag gewoon de good old feeling van RCT2 en 1 gehad RCT3 was een ramp.
de UI was niet te gebruiken en de game zelf erg onstabiel
Ik vond het juist geniaal dat je in je eigen attracties kon zitten met RCT3. 3d past er gewoon goed bij.
Helemaal eens. Rct3 was een grote teleurstelling.
Ik zeg: een nieuwe rct2 met iets mooiere graphics en meer mogelijkheden!
Tja , het is namelijk ondertussen 2015 en mensen willen toch wel een spel wat er een beetje mooi uit ziet en niet als een spel van 15 jaar geleden.

Ze zouden natuurlijk eventueel met een tycoon spel er een zeer zwaar cpu spel van maken met heel veel micromanagement en variabelen in het spel.
Alleen dat zouden een groot deel van hun doelgroep juist te lastig vinden.
Allemachtig wat een clichés in het filmpje bij het artikel. Vooral wat die executive producer zegt zou over elke game kunnen gaan. De nieuwe features die daarna worden getoond zijn indrukwekkend, maar wordt dit echt de game die de franchise terugbrengt naar het niveau van RCT1&2?
Ik vind dat die nieuwe coaster editor die ze aanhalen ook niet echt revolutionair. Dat kon al in Theme Park World, 16 jaar geleden.

Ik heb er in ieder geval niet heel veel vertrouwen in. Het hele ontwikkel trajact is een grote chaos, RTC4M was een fiasco en Atari in zijn geheel is ook al afgeschreven gezien ze zich gaan richten op online gokken.

Mij lijkt het er op dat ze even snel hadden willen cashen op de naam Roller Coaster Tycoon (zoals met RTC4M), maar dat is mislukt na de enorme kritiek en hebben ze er maar een jaar tegen aan gegooid om er iets beters van te maken.

En ze hameren ook veel te veel op de graphics, en hoe modern en HD het wel niet is.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 30 september 2015 11:33]

Deze analyse is wel treffend: https://www.youtube.com/watch?v=KdzLiH3F6hE
Waarom hedendaagse mogelijkheden dit genre eerder kapotmaken dan dat ze iets toevoegen.
Na een halve video (20min) bekeken te hebben vind ik er niets aan. Geen enkel punt tegen RCT3 dat hij zover heeft gemaakt heeft belang. Wat kan het mij schelen dat de openingslogo's niet goed zijn? Ge bekijkt die één keer en voor de rest skipt ge die toch.

Het missen van een bewegend menuscherm is spijtig, maar verder ook geen groot probleem. Wat belangrijk is, is het spel zelf, niet de verpakking.

Verder heb ik ook helemaal geen probleem met de 'peeps'. Wat kan mij het schelen hoe ge de agents noemt. guests, visitors, people, peeps,... Wat wel uitmaakt, is hoe ze eruit zien, hoe ze zich gedragen,... Dit is in RCT3 niet ideaal, maar dat was in RCT1 en 2 ook niet het geval; heel de tijd guests moeten verplaatsen omdat ze verloren gelopen zijn... :s
Ik heb de video ook net pas bekeken, en ik ben het juist volledig met de kern van de video eens. Hij zeurt aardig lang door over het een en ander, maar dat is met name het geluid van een erg verdrietige fan.

Alle problemen in RCT3 komen neer op een gebrek aan de kwaliteit van de ervaring. De oude RCT delen mogen er saai en blokkerig uitzien, en de interface wat gedateerd aanvoelen, maar het werkt soepel, voelt robuust en heeft een duidelijk 'eigen karakter'. Dit is zo in alle aspecten van het spel, en je kunt aan bijna alles merken dat Chris Sawyer een visie had toen hij het spel ontwikkelde die in RCT3 mist. Met name indrukwekkend vind ik het sound design: zeer weinig spellen klinken zo gelikt.

Als ik dan kijk naar die video en alles van RCT3, dan kan ik daarentegen ook wel huilen. De menu's zien er saai en afgeraffeld uit. De interface voor het besturen van het spel ziet er ook verre van gelikt uit. En dan heb ik het nog niet over de 3D modellen: deze zien er nergens uit alsof het niet van karton gemaakt is! Alles bij-elkaar voelt het aan alsof een manager dacht: 'als we geen designer huren krijg ik een bonus!'... erg jammer.

Als RCT3 iets goed demonstreert, dan is het dat de oude RCT spellen pareltjes zijn zelfs voor hun tijd. De kwaliteit is dermate goed op alle punten dat alle verouderde kantjes direct genegeerd kunnen worden (de verbeelding neemt heel makkelijk over); daarentegen zullen de nieuwere opvolgers erg veel moeite hebben om zelfs op het moment van de officiele release complimenten te trekken.

Het was leuk geweest als de oude spellen en assets opensource waren gemaakt. :9~
Betwijfel het, ze baseren alles op RCT3 (althans, zo legt hij het uit). Toch wel het minste deel.
Check ook Planet Coaster! Van Frontier Developments, de developers van RCT3.
Idd, heb eigenlijk stiekem meer vertrouwen in Planet Coaster dan in deze roller coaster tycoon maar tijd zal dit moeten uitwijzen. Al komt Planet coaster waarschijnlijk pas een jaar later uit.
Daar ben ik om de een of andere reden toch wat huiverig voor, vanwege RCT3. Ik wacht dus eerst de reviews ervan af.
Hebben wel een aparte manier om extra's te verkopen.
Onderstaande is enkel beschikbaar voor de game uitkomt en zal in elke game zitten dus bij iedereen die het speelt.
Voor 14 euro mag je een bezoeker maken, zelf te ontwerpen in hun designer tool, naam zelf te kiezen
Voor 135 euro mag je staff member maken, zelf te ontwerpen in hun designer tool, naam zelf te kiezen
Voor 675 euro mag je een tekst op 1 van de 100 stenen zetten. Bij iedere rollercoaster ligt er 1 van die 100 stenen.

Is eens iets anders dan de klassieke DLC
Ik vind het er niet heel mooi uit zien, de grafische stijl is een beetje generiek. De eerste twee RCT delen hadden toch een heel erg karakteristiek uiterlijk. De gameplay is natuurlijk belangrijker dan de graphics, maar als het een RollerCoaster Tycoon game is moet het ook zo aanvoelen.
Als engine wordt nu de laatste versie van Unity gebruikt, versie 5 zo uit mijn hoofd, die ook gebruikt wordt in o.a. Cities: Skylines. Misschien is de grafische stijl wat je niet aanspreekt? Daarnaast zijn de graphics opgepoetst en is dit een oude screenshot. Nieuweren staan hier: http://www.rollercoastert...and-feature-list-updates/

[Reactie gewijzigd door CH40S op 30 september 2015 09:55]

Firewatch word ook met Unity gemaakt. Grafische stijl heeft heel weinig met de engine te maken.
Dan zeggen we toch hetzelfde? :) Ik geef immers ook aan, dat het niet aan de engine kan liggen en dus misschien de grafische stijl. :)

[Reactie gewijzigd door CH40S op 30 september 2015 12:41]

Dat verklaart inderdaad wel wat. Hoewel het spel best aardig was vond ik de grafische stijl van Cities: Skylines ook al enorm vlak en saai.
Ik ook niet, maar de screenshot van hierboven is wel een oudere variant. Nieuwere varianten kan je vinden op http://www.rollercoastertycoon.com/
Heb via WineSkin maar Rollercoaster Tycoon 2 geinstalleerd. Rollercoaster 1 werkt helaas niet, maar ga mezelf toch maar eens verdiepen in het maken van vette coasters. Rollercoaster blijft een spelletje die je voor een uurtje opstart en dan 5 uur van je avond opslokt.

Ben benieuwd hoe goed deze nieuwere versies worden. Zal er OOIT een tycoon game komen die hetzelfde gevoel oproept als deel 1 en 2? We zullen t zien...
Op mijn Mac werkt RCT1 gewoon. Wel de versie van GOG.com met de WineSkin-Wrapper van paulthetall.com.
Ik krijg een foutmelding, namelijk "Error determining size of file Z:\users\name\Documents\Games\Roller Coaster Tycoon\Saved Games\001"

Deel 2 wel werkend.

[Reactie gewijzigd door Decennia op 30 september 2015 14:15]

Je kunt rct 1 en 2 ook in de Steam store vinden. Geen fratsen nodig, wel om het fullscreen te spelen.
Niet voor Mac right? Vergeten erbij te vermelden.
Nee, dat zijn gewoon de oude versies, anders was ie toen ook wel voor Mac...
Ik ben benieuwd hoe de nieuwe rollercoastwr zal worden.
Het lijkt me geweldig om met een nieuwe pretpark-tycoon aan de slag te gaan, maar ik wacht toch lidver de reviews even af.

Ik ben bang dat er veel op het sociale aspect wordt gegooit met het "samen bouwen aan een park". En een paar extra maps voor ¤10? Wat een belachelijk prijsverschil.
Het zijn niks anders dan wat kaarten vanaf bovenaf gezien, totaal niet te vergelijken met een 3D map zoals in call of duty waar veel bugs en gliches in voor kunnen komen (die ik trouwens ook nog best duur vind)
Ze hebben gezegd dat ze de mod community in stand willen houden, dus volgens mij zal dat in ieder geval wel meevallen :)
Als ze echt naar de fans hebben geluisterd dan moet je nu ook gasten kunnen oppakken, ze in het water kunnen gooien en uiteraard ze opblazen in half gebouwde attracties }> . Dat was altijd een erg leuk deel van RCT 1 & 2 :)
En bordjes plaatsen bij de uitgang zodat ze er niet uit mochten! :Y)
Op 2.46 zie je 3x hetzelfde personage (links onderin op het pad) in exact dezelfde outfit. Deze zie je later ook nog een paar keer terug. Dat is wel heel 'sloppy'.. ik snap dat je 'peeps' (zoals ze die dingen noemen) wilt hergebruiken. Maar zorg dan op zijn minst voor een andere kleur kleding/combinatie. Of zorg er dan voor dat ze niet zo bij elkaar kunnen komen.
Wie zegt dat de alpha builds het uiteindelijke resultaat weerspiegelen? Dat zal echt nog wel gefixed worden, ik denk niet dat men nu op een punt zit, om zulke details weg te werken.
Is er al bekend gemaakt of ze deze game vol microtransacties en DLC zullen steken? Zo ja, dan koop ik het zeker niet.
Dit is aan het begin van het jaar al gebeurd, de game zal geen microtransactions krijgen. DLC weet ik niet, al hadden voorgangers natuurlijk ook uitbreidingen op CD gehad, dus ik denk wel dat DLC onvermijdelijk is, al volgt dat denk ik pas een jaar na de release (op zijn vroegst).
rollercoaser tycoon 3 liep nogal te stotteren als je je park vol had gebouwd. ook als je de grafische instellingen niet al te hoog had staan. Ik hoop dat het met dit spel beter is, al zien die laatste beelden van de development build er niet veel belovend uit.

Ze richten zich heel veel op "het realistische thema park ooit te maken". Maar lukt het ook om het te combineren met de sfeer van rct1. En tegelijkertijd lopen de mensen nog steeds door elkaar op 2:42.
Als je een nieuwe computer van nu hebt, maakt dat echt een gigantisch verschil. Ik weet nog dat ik een SixFlags pakr gedownload had en ik kon dat eigenlijk alleen bekijken zonder gasten. Met mijn nieuwe computer, kan ik 5000 gasten hebben en het draait nog vlot. :-)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True