Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties
Submitter: WhatsappHack

Smartphonemaker HTC geeft de One M8 en One M9 voor het einde van het jaar een update naar Android 6.0 Marshmallow. Andere toestellen van de fabrikant, waaronder enkele uit de Desire-reeks, krijgen volgend jaar een update.

De HTC One M7 uit 2013 staat niet op de lijst en krijgt dus vermoedelijk geen update naar Marshmallow, maar de fabrikant noemt wel de Desire 816, 820 en 826 en diverse in Nederland niet of nauwelijks verkrijgbare One-smartphones. Met de update voor het einde van het jaar volgt HTC enkele maanden na Google zelf, die volgende week begint met het updaten van Nexus-toestellen naar de nieuwe Android-versie.

Hoewel de update dit jaar begint, weet HTC niet zeker of alle gebruikers van een M8 of M9 de update ook dit jaar zullen krijgen, vanwege de processen rondom goedkeuring van providers. Daardoor zou het kunnen dat in sommige landen en bij sommige versie de Marshmallow-firmware begin volgend jaar te installeren is. HTC is de eerste die een lijst geeft met toestellen die het een update geeft.

Daarnaast heeft de fabrikant bekendgemaakt dat het op 20 oktober zijn eerste toestel die standaard op Android 6.0 draait zal presenteren. Daarbij gaat het vermoedelijk om de HTC One A9, waarvan afgelopen maanden al vaker specs en foto's opdoken. Het toestel heeft een 5"-amoled-scherm en prototypes draaien naar verluidt op Android 6.0.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

Vind het zo jammer dat m7 geen update krijgt. Ze moeten een voorbeeld nemen aan iOS die zelfs hun 4s nu nog ondersteunen met de nieuwste iOS. 2013 is toch niet oud...??
Tsja, 2 jaar is de standaard bij zowat alle fabrikanten met android. Niet echt te vergelijken met Apple die maar enkele modellen heeft.
2 jaar is hooguit standaard voor de topmodellen.

En Apple ondersteunt 7 of 8 telefoons (de 5c verschilt niet dramatisch van de 5), maar ook een flink aantal tablets en wat iPods.

Het volledige lijstje is:
iPhone 6s Plus
iPhone 6s
iPhone 6 Plus
iPhone 6
iPhone 5S
iPhone 5C
iPhone 5
iPhone 4S

iPad Pro
iPad Air 2
iPad Air
iPad 4
iPad 3
iPad 2

iPad Mini 4
iPad Mini 3
iPad Mini 2
iPad Mini

iPod Touch 6 Gen
iPod Touch 5G

Het lijstje is toch wat te lang om het af te doen als "enkele modellen".

Androidfabrikanten hebben echt nog een inhaalslag te maken.
Het volledige lijstje is:
iPhone 6s Plus (2015)
iPhone 6s (2015)
iPhone 6 Plus (2014)
iPhone 6 (2014)
iPhone 5S (2013)
iPhone 5C (alleen t plastic is anders dan bij de iPhone 5, verder indentieke telefoon)
iPhone 5 (2012)
iPhone 4S (2011)


Heb t beperkt tot telefoons. Als je dit afzet tegen de toestellen die Android fabrikanten in 4 jaar tijd hebben uitgegeven. Dan zie je inderdaad dat het lijstje van Apple relatief beperkt is.

Niet dat ik het verder met je oneens ben. Ik vind het update beleidt ook niet goed genoeg. Dit is voor mij een van de redenen om als volgende telefoon een iPhone, Nexus of Microsoft Lumia te kopen.
Zo doe je dat inderdaad spreken met je portomonnee. Als fabrikanten hun telefoons weigeren te updaten en overladen met voorgeinstalleerde rommel ga ik gewoon naar een ander zo simpel is het en dat zou iedereen moeten doen.
Nou ik vind een os update nog niet eens belangrijk, het belangrijkste is is dat je toestel zo veilig mogelijk blijft. En naar mijn weten update HTC wel security issues ook wanneer het OS zelf niet geupdate wordt van 4 naar 5 bijv.

Waarom zou iedereen dat moeten doen? Stel je koopt nu een HTC waar je zeer tevreden over bent, waarom zou je dan overstappen indien je niet het nieuwste OS krijgt? Je bent er immers gewoon tevreden over, zolang de security maar bijgewerkt wordt indien nodig is er toch niks aan het handje?

Stel een os update zorgt ervoor dat je het nieuwste os hebt maar dat je toestel vervolgens wel trager wordt of andere mankementen vertoond ( zie apple's oudere telefoons die wel een update krijgen maar vervolgens gebruikers klagen dat de accu snel leeg loopt, wifi niet meer werkt of het toestel gewoon ontiegelijk traag wordt ). Waarom zou je dan persee het nieuwste os willen? Het nieuwe os moet ook geoptimaliseerd worden voor desbetreffende ( en dus veelal oudere ) hardware, dan heb ik liever een geoptimaliseerd toestel die aan de security eisen voldoet dan een onstabiel toestel met het nieuwste os.
Tuurlijk een oud toestel die stabiel met het nieuwste os loopt is nog beter, maar volgens mij voor bijna niemand een eis.

Op het begin van android hoorde je ook iedereen elkaar vragen: ja maar welk android versie heb je dan, bijna iedereen wist wat ze hadden.. Maar boeit dat anno 2015 nog iets? Volgens mij niet echt, ja uiteraard zijn er mensen als jou die graag het nieuwste os willen op een ''ouder'' toestel, maar wat de meerwaarde is, i dont know.

Veelal in nieuwere os versies word het mogelijk op nieuwe snufjes op hardware gebied te ondersteunen, leuk als je die snufjes allemaal hebt maar niet de hardware om er gebruik van te maken.. Zinloos dus zonde van de tijd en dus ook geld verspilling.

Ik ben blij dat ik de tijd gepaseerd ben een aantal jaar geleden om het nieuwste van het nieuwste os te hebben, want met elk os update vroeg ik me af: oke en wat is er nu anders, zit je dan dagen/weken/maanden in te lezen en release dates proberen te vinden en uiteindelijk stelt het niks voor :D

Zo heb ik voornamelijk android en ios toestellen ( m7, nu sgs5 maar ook de iphone 5s en 6) gehad, en echt met alle updates die ze gekregen hebben had je niet zoiets van EJ COOL. Vooral op de apple devices is er in de afgelopen jaren vrijwel niks verandert, 1x een grote schop op het stoeren/volwassen design is naar een kinderlijk uiterlijk verandert met fletse opvallende kleurtjes that's it.
Laatste update die ik op de 6 gehad heb was een compleet ios update, weet je wat er veranderden? alle standaard apps waar wij niks mee doen ( imusic, ibooks i dit i dat ) werden geupdate haha. En letterlijk NIKS anders, alleen een paar apps dmv een firmware update. Bij android gebeurt dat gewoon via je playstore en is er geen nieuw android os nodig.

Android kan dus ook een os update geven van bijv 4.4 naar 4.8 en vervolgens je gmail, youtube en music app updaten maar wat heb je daaraan?

Begrijp me niet verkeert ik ben absoluut niet tegen service en onderhoud van bestaande toestellen, maar ze moeten er wel beter van worden en niet een reden om een nieuw apparaat te kopen. Dit is het trucje dat bij apple toegepast wordt, zie ook maar hun verkoopcijfers elk jaar op nieuw. Ze laten de gebruikers geen keuze. Oude toestellen krijgen updates maar zijn vervolgens dus amper werkbaar, althans ze gaan achteruit qua performance. Terug naar het oude os? op een normale / eerlijke manier onmogelijk. Ga je de security aantasen en terug naar een oude firmware via een jailbreak of ga je de nieuwste iphone kopen?
De meeste kiezen voor het 2e.
Maar goed dan vraag je je af waarom zou je dan uberhaupt een iphone kopen? Simpel, het zijn de enige toestellen waarbij de accu ontiegelijk lang meegaat, ongevenaard vergeleken alle andere merken / toestellen die ik gehad heb. Voor de rest werken alle high end toestellen nu gewoonweg snel.

Nee wees gewoon tevreden met dat gene wat je gekocht hebt, os updates zijn echt niet meer zo belangrijk zoals het op het begin was bij android / ios / wp.

Daarbij zijn er bizar weinig fabrikanten te vinden die geen voorgeinstalleerde rommel levert. Vrijwel allemaal hebben ze wel wat apps aan boord, en vooral Apple, ik heb meestal de 16gb modellen en er is nog amper geheugen over na ios en alle bijgeleverde troep. Het ergste is is dat je echt niks kan verwijderen zonder jailbreaks of ik weet niet wat, je bent verplicht om al die i apps erop te hebben, zelf gebruik ik er 0.0 van maar vreet het wel opslag als de ziekte. Dit gaat hier niet om 1 of 2 apps, maar 2 volledige beeldschermen vol aan troep.
De samsung s5 die ik hier ook heb liggen heeft veeeel minder van die standaard apps, en de m7 die ik had, had er nog minder standaard.

Ik vraag me dus ook af waar jullie mening op gebaseerd is, ik ben van alle kampen thuis maar het is nergens beter of slechter dan bij de ander hoor.
Enige toestel die de minste apps aan boord had die ik in bezit gehad heb was de HTC 8X (windows telefoon).

Dus kijkend hierna ben je het beste af met een windows telefoon, vervolgens android en als laatste ios.
Uiteraard zullen er ook een paar android toestellen underground (china) etc zijn die vrijwel 0 apps standaard aanboord hebben op de playstore na, maar goed ik kijk dan even naar de grote merken (htc/samsung/sony)

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 30 september 2015 11:08]

Goed verhaal. OS updates boeien in de praktijk inderdaad niet meer zo, en resulteren soms zelfs in een slechtere ervaring ivm traagheid of bugs. Het enige wat in je verhaal ontbreekt is dat apps soms de oudere versie van een OS niet meer blijven ondersteunen. En vergeleken met iOS en Windows geeft Android je wat meer vrijheid om zaken aan te passen naar je eigen voorkeur.
Nou dat weet ik zo net nog niet. Hier hebben we een reserve toestel liggen, een samsung S2. Toevallig afgelopen week nog de rabo app erop gezet ( ook om te kijken of dat nog allemaal zou werken ) en dat ging probleemloos. Gewoon met de stock rom dus geen eigen flash ''troep'' erop gezet.
gmail app werkt ook naar behoren
Heb je al 2 belangrijke apps te pakken ( mail en internet bankieren ) die beiden werken op een toestel van hoeveel jaar oud? veel :D

Of het te adviseren is? i dont know, android is inderdaad zeer oud. maar de rabobank vertrouwt het schijnbaar en laat je hun app gebruiken op het os.

Het valt dus wel mee qua ondersteuning van apps.
Ik vond KitKat heel wat mooier dan Lolipop, dus daarom wil ik Marshmallow op mijn HTC One en OnePlus One.
Ja maar vond je je toestel niet mooi hoe je hem gekocht hebt? Ik neem aan dat die nu niet minder mooi is?:P
Dat is natuurlijk een voordeel van android ( niet mijn voorkeur maar.... ) je kan altijd straks marshmallow op de m7 zetten, ook wanneer die niet OTA uitkomt. Maar goed dan ga je weer flashen op een manier die ik nooit zal adviseren. Ik hou het liever bij origineel en officieel.

Echter voor de doelgroep die persee het nieuwste OS willen zal dat ook geen enkel probleem zijn (xda etc etc?) , voor de doelgroep die het allemaal niet zo boeid die zullen ook niks te klagen hebben want alles blijft zo werken zoals het nu doet :)

Win win toch? :D
iPhone 5C is van binnen wel degelijk anders. Er worden meer frequentiebanden ondersteund op 4G dus ik neem aan dat er vanalles anders is.
Alleen het modem van Qualcomm is vermoedelijk anders, voor de rest is de 5C een kopie van de iPhone 5.
Op een iets grotere accu na ;)
Verschil is dat alle iphone-modellen binnen hun generatie inwendig hetzelfde zijn. Dat kun je niet zeggen van Android.
Dat maakt het dat het een enorme workload is voor de bedrijven. Daarnaast hebben de meeste ook nog eens een eigen skin die moet worden aangepast aan het model. Dit is ook de achilleshiel van dit besturingssysteem.

iPhones en Windows Phones zijn wat dat betreft een stuk makkelijker te voorzien van updates
Mij als consument maakt het niet uit dat mijn toestel inwendig wel of niet het zelfde is als al die andere modellen die die fabrikant maakt. (En eerlijk gezegd, met name Samsung maakt heel veel modellen, die intern toch wel heel veel op elkaar lijken)

Ik kijk alleen maar of de smartphone doet wat ik er mee wil doen (en dat doen ze allemaal. Android, IOS en Windows phone kunnen allemaal bellen, social media, filmjes, muziek ed), hoe prettig kunnen ze dat (daar zitten wel wat verschillen) en, wat voor mij belangrijk is, hoe lang kan ik met een telefoon doen (ivm met e-waste).

Wat jij zegt, en wat ik zelf ook heb ondervonden: blijf weg bij fabrikanten die heel veel modellen maken. Die leveren namelijk slechte of heel korte ondersteuning.

(Hier op tweakers speelt nog wel wat meer mee. In hoeverre is een telefoon te tweaken. Dan kom je al snel uit op Android. Voor mij geld dat niet. Ik tweak niet met telefoons)
Het heeft gewoon te maken met het falende google business model door fabrikanten verantwoordelijk te maken voor updates. Die hebben er geen trek in maar willen wel android met hun eigen skin of weet ik wat.

Google heeft dit model opgezet, android is er groot door geworden maar updates zijn ze maar even vergeten. Het is een voorbeeld van een businessmodel veel verkopen, geen service, laat de gebruiker maar een nieuwe telefoon kopen.

Mijn volgende telefoon zal geen android meer zijn maar windows, die krijgt tenminste centraal een update
Inhaalslag wellicht maar laten we eens kijken naar de oude Apple producten die een update krijgen.
Vaak zijn ze niet meer vooruit te branden en bijvoorbeeld mijn Ipod touch 4gen (zijn nu bij 6gen) heeft al 2 jaar geen IOS update meer gehad en komt ook niet meer.
Een app als spotify draait enorm traag en is niet echt lekker bruikbaar.

Kortom, soms is het beter om niet te kunnen updaten en gewoon lekker op een ouder OS te draaien ipv dwangmatig willen updaten en de oude hardware nog weer iets extra te belasten.
Je komt met een iPod uit 2010 die tot 2013 verkocht is. Ik geen toe, de iPhone 4, de iPod touch 4g en zeker de iPad 1 hebben niet de beste ondersteuning gekregen. Maar je haalt dan wel het slechtste van Apple aan om het gedrag van Androidfabrikanten te vergoedlijken.

Zelfs Google, wat de top van ondersteuning voor Androidtoestellen is, heeft de Nexus 4 (uit eind 2012) al afgeschreven. De rest van de fabrikanten doet het slechter dan dat.
Nou ja, je moet het allemaal wel even in verhouding blijven zien.

Android bood niet altijd de langste ondersteuning maar het was ook goedkope hardware en koste je dus niet een rib uit je lijf.
De Nexus 4 koste in verhouding geen drol terwijl je voor de Iphone 4, Ipod touch 4gen en de Ipad1 wel even de HOOFDPRIJS destijds betaalde.
Zelfs nu nog worden Ipods duur betaald en dan mag je ook wat verwachten qua support.

Je hebt al voor <200 euro een prima Smartphone die alles kan !
4G, Camera, de hele bende. Kost een 1/3 van de goedkoopste Iphone die er te koop is.
Is de kortere support dan ook echt een issue ? Je koopt dan namelijk veel makkelijker een nieuwe als je achterloopt qua software en dat belangerijk vind.

Daarbij heb je bij Android altijd nog de keuze voor legio Custom ROMS die ook weer een paar jaar van de leeftijd (gevoelsmatig) afhalen en zelfs functies toevoegen.
Dit is iets wat bij Apple niet mogelijk is, en je bent dus gewoon klaar met je ipad 1 die na 2 jaar al geen support meer had en de eerder benoemde apparaten.

Enne ik heb ook een Ipad met natuurlijk IOS erop en moet eerlijk zeggen dat ik sinds IOS 7 en nu IOS 9 GEEN echte verschillen heb kunnen ontdekken die voor mijn Ipad3 ook daadwerkelijk wat toevoegen qua functionaliteit.
Veel nieuwe zaken spelen meestal in op de nieuwste modellen en soms zelfs in combo met de nieuwste OSX versie en anders niet.
Kortom, ik update omdat op een gegeven moment mijn apps het niet meer accepteren ivm updates want anders liet ik het gewoon bij het oude.

[Reactie gewijzigd door Bomberman71 op 30 september 2015 17:06]

De hoge prijs van Apple producten wordt voor mij inderdaad ook door lange ondersteuning acceptabel (er zijn meer redenen)

Custom roms begin ik niet meer aan. Slechte ervaring met 2 toestellen. En ik ben hardcore it-er. Voor gewone gebruikers is het ook geen optie. Voor tweakers is het een leuke bezigheid.

Mijn telefoon voor mijn iPhone was een samsung (galaxy s plus). Die was nieuw op de markt en destijds het een na duurste model van Samsung. Ook niet echt goedkoop. Er is 1 update geweest omdat Samsung wat patent issues moest oplossen. Maar geen upgrade naar nieuwere versies, geen fixes voor bugs en geen security fixes. Ok, dat model is ook niet representief maar wel beroerder dan jouw worstcase applevoorbeelden.

Bij Apple is er ook nog zat ruimte voor verbetering, daar niet van.
Spijtig dat die Galaxy S jouw laatste toestel was, sinds de S3 is er veel verandert en heeft Samsung geen slechte toestellen meer gemaakt.
De prijzen werden wel hoger maar zakten ook best snel en in de meeste gevallen kreeg je het beste van het beste voor je geld op dat moment.
Ook qua Support is Samsung NIET te vergelijken met 4 jaar geleden.
Ik heb totaal geen spijt. IOS bevalt me persoonlijk zo veel beter. En ik heb werkelijk geen enkele reden om terug te switchen. Maar goed. Mijn keuze is in ieder geval op basis van ervaring. En die mist wel eens bij de discussie tussen applefanboys en androidfanboys ;)
Ik heb beide platformen en praat uit mijn ervaring.
Zweer bij de Ipad (heb ook android tablet) en voor smartphones heb ik liever een high end Android toestel.
Heb ook een Macbookair maar die heb ik aan mijn vriendin gegeven want ik vind mijn Acer (Window7 X64) fijner werken en in mijn ogen minder omslachtig.
Voor muziek in de auto al jaren een Ipod (had al een Ipod in 2003 !) dus ik heb best wel wat ervaring op beide kampen.
ik dacht nog, ik had het er bij moeten zetten dat het niet persoonlijk bedoeld is. Ik had al gelezen dat je een iPad 3 had.

Gewoon lekker kiezen wat je fijn vind. Ik gebruik OSX sinds 2002 en heb tegelijk een Samsung telefoon en een iPad gekocht. Destijds, en eigenlijk nog steeds is de iPad dÚ tablet. Die Samsung telefoon was wel exemplarisch slecht, maar de manier waarop ik het OS gebruik is handiger in IOS. Widgets gebruikte ik niet, en verregaande customization ook niet. Wel gebruik ik spotlight om apps te starten (vond het bij Android altijd onhandig dat je een app moest zoeken op een homescherm en als je hem daar niet vond in de appdrawer).

En nu kom ik niet meer van dat Applespul af. Zo fijn dat als je een foto neemt die automatisch op mijn Mac terecht komt en dan gebackupet wordt via Time Machine.

Ieder zijn ding, toch?
Precies ! We moeten het ook allemaal zelf betalen dus mogen we ook zelf de keuzes maken.

Zit echt te wachten op de Ipad Air 3 als opvolger van de mijne.
Voor het eerst is dit jaar de Ipad (10") niet vervangen dus ik denk dat ik nog een jaar geduld moet hebben.
Dan ben ik wel ik wel benieuwd of je Android tablet ook high end is, anders is het nog steeds geen vergelijking.

Ik begrijp heel goed dat mensen IOS de voorkeur geven hoor, maar vergelijken doe je met apparaten in dezelfde prijsklasse en niet met tablets van de kruidvat.
Ik heb een Nexus 7 Tablet 32Gb versie ... Was destijds zeker geen kruidvat tablet.
En vervolgens zijn er onder de iPhones/iPads nog de verschillende modems (GSM/CDMA, verschillende LTE standaarden, etc), waarvoor ook weer verschillende firmware is.
Niet echt te vergelijken met Apple die maar enkele modellen heeft.

Plus dat Apple belang heeft bij het onderhouden van het ecosysteem. Ze verdienen immers geld aan dat ecosysteem via online verkopen en andere indirecte sales.

Een OEM als HTC heeft dat niet. Die krijgt enkel betaald als er een nieuw toestel gekocht wordt.
De vraag is of je wel wil updaten? Ik heb ook een M7 en HTC heeft het compleet verpest met hun updates. Ik vond de Lollipop update wel de slechtste.

Daarnaast is HTC al hun apps via de Play Store gaan updaten. In de praktijk kwam het erop neer dat veel gebruikte apps zoals Clock, worldclock, lockscreen, homescreen, browser, Gallery stuk voor stuk automatisch (want standaard staat auto update aan) werden vervangen voor flink uitgeklede en lelijkere versies!

Ik heb daarom auto update uitgezet en bleef op oude versies van deze apps, die hadden meer features, werkten stabieler en sneller (zeker de browser). Maar met de Lollipop update had je geen keuze.

Dan heb je nog de HTC 'apps' zoals servicepack, veel positieve reviews in de Play Store maar niemand weet wat het is of doet, die reviews slaan dus geen hout. Door alles van HTC te installeren, heb ik na een reboot een accuduur van 6-8 uren. Door alle HTC app updates in de Playstore te uninstallen, gaat mijn accu weer ruim een volle dag mee.

Mijn accu is ongeveer 8 maanden geleden vervangen dus ik heb dit kunnen testen met een gezonde accu.

HTC en updates, nee dank je.
Waarom zou je alles willen installeren wat je ziet? Dat is gewoon dom 8)7

Ik heb de M8 en mijn moeder de M7 en wij kunnen met gemak een dag vol maken. Wij gebruiken alleen de apps die we nodig hebben/willen gebruiken.

Dus met een accuduur van 6-8 uur dan doe je wat verkeerd of je speelt teveel / te lang games ;)
Huh? Waar schrijf ik dat?
Ik heb het over de default HTC apps die je niet kan verwijderen en de HTC "apps" zoals HTC Service Pack die automatisch wordt ge´nstalleerd, ongeacht of je dat wil. Enige mogelijkheid om dat uit te schakelen is door Play Store auto update uit te zetten.

Ik heb helemaal geen games of meuk ge´nstalleerd, juist een heel schone telefoon die ik enorm veel gebruik voor werk en reizen. Het verschil met de vorige versies (Android 4.4) is enorm. Maar als je dat niet gewend was merk je geen verschil en weet je wss ook niet dat de huidige browser, gallery en clock compleet zijn uitgekleed.
Er gaat toch iets niet goed als je maar 6-8 uur op een volle accu kan doen.

De M7 kan zelfs met een accu van anderhalf jaar nog makkelijk een dag vol krijgen.
Inderdaad, op zich is de M7 nog wel een redelijk gangbaar toestel. Laatst het model van mijn vriendin getest op de Stagefright-bug, dit is nog niet gerepareerd. En aangezien het toestel dus geen updates meer krijgt, zal dat dus nooit gerepareerd gaan worden.
Ik heb al de laatste maand 2x een OTA op mijn M7 gehad waar bij 1 duidelijk een fix was voor stagefright, stond tenminste in de changelog.
Vreemd, de OTA's komen gewoon binnen op dat toestel maar bij de laatste test werden er nog steeds kwetsbaarheden gevonden. Zal ik nog eens gaan testen dus.
Afhankelijk van de app waarmee je test kan dat ook niet kloppen... Hij probeert namelijk niet de exploit te misbruiken, maar checkt - volgens mij - je Android versienummer en/of model.

[Reactie gewijzigd door calvinturbo op 30 september 2015 13:03]

Tjah, je betaald wat meer voor de iphone maar uiteindelijk is het een stuk goedkoper als je de telefoon 3a4 jaar gebruikt en kan updaten. Dit is nog steeds het grootste probleem bij android, 5% draait na een jaar de nieuwste software. Bij apple is dit na een week 60%.
Tegenwoordig hebben high-end toestellen vergelijkbare prijzen.
Zie de prijs van de S6 in Pricewatch... Alleen als je een toestel bij launch koopt is die bijna net zo prijzig als de iPhone, anders niet.
Je vergeet dat de 4S ook niet alle functies van het nieuwe OS krijgt. Dit is in feite met android niet anders. Google Plays Services wordt wel gewoon geupdate op deze telefoons en ook alle system apps worden buiten het OS geupdate.
De situatie van Android en IOS is dus lang niet zo verschillend als hij lijkt.
Maar die worden ook alleen maar geupdate totdat google dat niet meer ondersteund, daarnaast krijgt een 4s meestal de features die hij hardware matig aankan, dus komen er nog veel features door!
In general, devices running Android 2.3 (API level 9) or later and have the Google Play services app installed receive updates within a few days. This allows you to use the newest APIs in Google Play services and reach most of the devices in the Android ecosystem. Devices older than Android 2.3 or devices without the Google Play services app are not supported.
Gelul dus, want Android 2.3 is echt al extreem oud en zelfs die toestellen worden nog ondersteund..
Kleine correctie: de 4s is uit 2011. De iPhone uit 2013, de 5s, heeft nog volwaardige ondersteuning, de 5 uit 2012 ook. Dubbel zo lange volwaardige ondersteuning in dit geval.
En blijkbaar is HTC een fabrikant die het (redelijk) goed doet, voor de rest is het maar afwachten hoe goed de ondersteuning is.
Dus even herformuleren:
De situatie van Android en iOS is dus inderdaad zo verschillend als hij lijkt.
HTC doet het redelijk goed? Sinds wanneer? nieuws: HTC ontslaat 15 procent van zijn werknemers

HTC Trading Below Cash Leaves Smartphone Brand With No Value

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 30 september 2015 10:27]

Volgens mij doelt hij niet op de resultaten die HTC heeft geboekt, maar meer de security patches die redelijk vaak schijnen te arriveren voor de Android toestellen van HTC.
De One M7 is ondertussen al 28 maanden oud. HTC heeft het wat mij betreft netjes gedaan qua updates.

Qua hardware zou hij Android M makkelijk kunnen trekken. Dus toch jammer dat hij de update niet krijgt.

Mijn One gaat echter met pensioen, sinds gister heb ik de Moto X 2014 als opvolger. Helft van de prijs van de Nexus 5X door de Bol Bulk week.
Het valt of staat bij het aanhouden van een eigen OS. Ook Blackberry houdt toestellen lang up to date. Voor Android moet een nieuwe versie steeds geschikt worden gemaakt voor een toestel. Aangezien de merken hun inkomsten baseren op puur toestel verkoop is het voor hun niet interessant om deze up to date te houden. Apple kan je nog in een ecosysteem houden met die updates. Google Google verdient toch wel geld aan je. De kans is groot dat je voor een ander Android apparaat gaat, en anders een ios-apparaat waar je Google diensten op gebruikt.

Het is jammer, maar wel gewoon de simpele waarheid dat voor hen de investering gewoon niet interessant genoeg is.

Al kun je ook zeggen dat de mogelijkheid om een custom ROM te installeren, ook een voordeel is. Maar dat voordeel is niet iets waar iedereen van kan profiteren.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 30 september 2015 11:05]

Vind het zo jammer dat m7 geen update krijgt. Ze moeten een voorbeeld nemen aan iOS die zelfs hun 4s nu nog ondersteunen met de nieuwste iOS. 2013 is toch niet oud...??
Ergens stopt support natuurlijk. Ik ben tot heden zeer tevreden met mijn HTC M7 en kreeg altijd netjes en snel alle updates, ik kan me voorstellen dat voor een fabrikant nieuwere toestellen meer prioriteit hebben. Apple heeft als voordeel dat ze minder toestellen releasen en de software lichter is dus dat valt niet te vergelijken.
Complimenten voor HTC om dit te doen!
Had het er gisteren nog over hoe beroerd de 'meeste' fabrikanten omgaan met support na aankoop van je Android telefoon. Top :)
Het is een telefoon uit 2014. Zou ook wel van de zotte zijn als die geen update meer meekreeg. Minder hulde en meer zo hoort het.
Absoluut mee eens. Nu moet ik wel zeggen dat ik als iPhone gebruiker wat verwend ben want zelfs een iPhone 4s draait nog het nieuwste iOS en dat telefoon is zo goed als 5 jaar oud!
De vraag is hoe. iOS 7 was al laggy op een 4S, 8 leek gewoon overkill te zijn.
Ik zou liever prestaties behouden dan perse een marginale update krijgen :)

Idem voor Android hoor, sommige van die toestellen worden niet beter van updates.
iOS9 draait eigenlijk best heel netjes op een iPhone 4s :) iOS8 was al een hele verbetering. 7 was idd zo laggy als stroop door een trechter.
Correctie, de iPhone 4S is net 4 jaar oud (introductie in oktober 2011). Wat nog steeds respectabel is overigens als support termijn, daar niet van.
Dit geen complimenten waardig, dit zou "standard issue" moeten zijn.
Ik heb een M4, een half jaar ouder dan de M7 en laag high-end / hoog middensigment geplaatst is. Die heeft slechts 1 update gekregen, eind 2013. Slechts 2 weken geleden kreeg ik een patch voor Stagefright. Ik draai dus nog steeds 4.4.

Dat vind ik wel heel weinig hoor...

[Reactie gewijzigd door DropjesLover op 30 september 2015 13:43]

Het blijft triest dat je moet rooten om het volle potentieel van je Android device kunnen benutten: maken van backups, installeren van ROMs... Ik draai hier een M7 onder CM12.1 en het werkt als een zonnetje. Maar ik snap dat niet iedereen die stap aandurft. Zeker omdat uitvoeren van root een complete wipe inhoudt (behalve bij Samsung toestellen voor zover ik weet).
Dat is inderdaad wat ik ook zo jammer vind. Voor mijn werk heb ik een Android-device, maar er is geen goede software (zoals Titanium) om een backup te maken.

Nu heb ik wel wat ervaring met rooten, maar ik blijf verantwoordelijk voor mijn toestel. Mocht door het rooten de telefoon defect raken, mag ik zelf voor vervanging zorgen. Daarom vind ik dat de fabrikant een tool beschikbaar moet stellen die de telefoon op een veilige manier root.
Android M heeft de backupmogelijkheid ingebouwd, app data en dergelijke wordt daar standaard opgeslagen en komt dus terug na een reset :)
Je kunt zonder root toegang met Android alles doen wat je met een smartphone moet kunnen doen, 'rooten' is gewoon hip geworden omdat mensen graag zo veel mogelijk personaliseren, en sommige dingen waren/zijn alleen voor fabrikanten bedoeld om aan te passen, dus die vereisen meer rechten dan wat een normale gebruiker krijgt.
Ik koop meestal een high-end toestel van een jaar oud. Dus dat betekent dat ik dan na een jaar geen updates meer had ontvangen als ik een HTC gekocht zou hebben? Blij dat ik de laatste keer geen HTC gekocht heb dan, want die stond wel in mijn lijstje. En de volgende keer wordt het dus ook zeker geen HTC.
In het geval van Android zit je dan alleen met een Nexus goed! HTC is juist een van de weinige Android fabrikanten die redelijk snel en lang met updates voor hun toestellen komen.
De Nexus 4 krijgt ook geen updates meer. Maar de Xperia Z die op dezelfde SoC gebaseerd is komt Android M wel voor uit. Ook de high end Samsungs worden langer dan twee jaar ondersteund. Dus nee, de Nexus-toestellen zijn dan niet de way to go.

Ook niet als het gaat om de optimalisatie van de hardware overigens. Het is alleen interessant als je Vanilla Android wil.

Verder vind ik een update tegen het einde van het jaar naar een versie die nu verschijnt, verre van snel.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 30 september 2015 11:03]

Ben je echt blij dat je geen HTC hebt aangeschaft? HTC is juist een fabrikant die het langst hun smartphones voorziet van updates. Fabrikanten als Samsung en Sony bijvoorbeeld zijn veel minder up-to-date met hun toestellen. En merken als huawei enz die helemaal al niet.

Maar goed ot weer.
Sony slecht met software updates? De Xperia Z krijgt nog steeds de nieuwste software anders, draait gewoon 5.1.1.

Ja, ze zijn wat traag, maar de updates blijven maar komen lijkt het wel
Ik heb een half jaar geleden een Z2 gekocht en zit geloof ik voorlopig goed.
Ben benieuwd hoe het met de M8s zit, de vernieuwde versie van de M8. Gezien het een verbeterde M8 is lijkt het me logisch dat deze telefoon juist als eerste (na de M9 natuurlijk) een update krijgt, maar gezien deze telefoon helemaal niet vermeld staat bij de tweet van HTC vrees ik van niet.
Verbeterde? Verminderde bedoel je!
M8s is juist slechter dan de M8, maar draait identieke software en zal derhalve gewoon een update krijgen.
Beetje jammer dat de m7 geen update mee krijgt... Was toch wel de eerste in de "One" series die talloze prijzen won.. Misschien in de toekomst toch wel hopelijk...
Vind het goed van HTC dat ze zo veel telefoons gaan updaten naar Android M. Ik had persoonlijk ook niet verwacht dat mijn M8 een update naar 6.0 zou krijgen. Ik dacht dat het bij 5.1.1 wel zou ophouden. Goed bezig HTC!

Ik hoop dat er over een jaar of twee een goede opvolger voor mijn M8 komt. Ben tot nu toe heel tevreden met HTC. Hiervoor een One X en een Legend gehad.

[Reactie gewijzigd door KeRaNoZ op 1 oktober 2015 09:14]

Ophouden bij 5.1.1? Op de M8 GPE editie na draait niemand met een M8 iets recenters dan Android 5.0.x (heb het niet over custom roms) aangezien HTC de Sense 7 / Android 5.1 update voor de M8 na veel uitstel en loze beloften heeft afgeblazen.
Als de 6.0 update niet kwam, kwam de 5.1.1 uiteindelijk wel. Ze hebben de 5.1.1 update natuurlijk overgeslagen nadat ze hadden besloten de 6.0 update te doen.
En hoe zit het met de m8s. Of bedoeld men met m8 Bruce toestellen?
De One M8s krijgt dezelfde update als M8, don't worry. :)

De M7 krijgt als het goed is ook een update, maar niet op flagship snelheid; tenzij de nieuwe Sense toch niet blijkt te draaien op 7. Lijkt me stug, dus gok dat in de loop van 2016 de M7 gebruikers alsnog een update kunnen verwachten.
Het is toch droevig dat dit nieuws is!
Van de duizenden Android telefoons op de markt werkt het merendeels met verouderde buggy en gevaarlijke software.
Als je wel voldoet aan de laatste eisen en daarmee redelijk beschermd bent tegen de boze buitenwereld is dat dus nieuws.
werk zelf met een S4 Mini, voor mij afdoende.
Krijgt helemaal geen update meer (1.5gb ram)
Samsung stopte er zelfs al heel snel mee.
" Lollipop does not run etc"
Heb er nu een lollipop rom op gezet, werkt perfect.
Zonder bloatware ook nog eens, heerlijk.
En de reden dat deze producenten heel snel stoppen met updaten: ze willen dat je een nieuw model koopt = $$$.
Alleen custom roms zijn geen oplossing voor het grootste deel van de gebruikers. Die verwachten een vloeiende en veilige telefoonervaring zonder elke 6 maanden een nieuwe te kopen, en de garantie ervoor overtreden is iets wat velen niet durven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True