Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

HTC brengt volgende week de Desire 628 Dual Sim uit in Nederland. De Android-smartphone heeft ruimte voor twee nanosimkaarten, beschikt over een 5"-lcd met een resolutie van 1280x720 pixels en draait op een octacore-processor van MediaTek.

Die processor is de MT6753, een octacore met acht processorkernen van het Cortex A53-type op 1,5GHz, gecombineerd met een Mali T720-gpu. Het toestel meet 14,7x7,1cm en is 8,2mm dik, bij een gewicht van 142 gram.

De telefoon heeft een ontwerp met een voor- en achterkant in zwart of wit. Daarnaast is er een accentkleur die terugkomt aan de zijkant, rond de camera aan de achterkant en bij de luidsprekers aan de voorkant. De telefoon heeft stereoluidsprekers aan die voorkant voorzien van HTC's BoomSound.

Het toestel heeft een 13-megapixelcamera met een f/2.0-lens aan de achterkant  en een 5-megapixelcamera aan de voorkant. HTC gaat verder niet in op welke camera's erin zitten. De Desire-lijn is nu met afstand de langst lopende smartphoneserie van HTC, die in het voorjaar van 2010 begon met het toestel dat simpelweg HTC Desire heette. De Desire 628 komt volgende week uit in de Benelux en krijgt een adviesprijs mee van 249 euro.

HTC Desire 628HTC Desire 628

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

Full specs:
-Afmetingen: 146.9 x 70.9 x 8.19 mm, 142 g
-1.3 GHz Octa-core
-ROM en RAM: 32GB + max 2TB via SD / 3GB
-Bluetooth 4.1
-Wifi: 802.11/b/g/n (2.4 GHz)
-Camera achter: 13 MP, Autofocus, BSI sensor, Aperture ƒ/2.0 and 28 mm focal length (wide angle 75 °)
-Camera voor: 5 MP, f/2.4 and 28 mm focal length (wide angle 75 °)
-Scherm: 5 "Full HD 720p (1280x 720 pixels), 294 ppi
-Micro-USB 2.0
-Batterij: 2200 mAh

Edit: dikte is inderdaad 8.19 mm en kan SD kaart in

[Reactie gewijzigd door -8- op 31 mei 2016 17:32]

Ja ik weet dat de het toestel (out of the box) alleen engels ondersteund en dat niet alle 4G banden worden ondersteund. Maar mijn advies van mij aan jullie tweakers : Kijk ook even naar de tegenhanger van Xiaomi (redmi pro 3) als je bij T-Mobile zit.
  • Veel meer accu capaciteit
  • 100 euro goedkoper
  • Snapdragon 616 processor
  • Vingerafdruk scanner
  • Wekelijkse software updates
  • Metalen behuizing
  • Out of the box gesprekken opnemen
  • Infrarood poort/afstandsbediening
Wekelijks software updates? Vraag me af of je daar op zit te wachten, maar goed het zal nodig zijn. Veel meer accucapaciteit lijkt me trouwens niet nodig bij een 720p scherm.

Er zijn altijd goedkopere Chinese alternatieven die betere specs hebben, daar kan een HTC niet tegenop. Een vergelijking met concurrenten als Samsung lijkt me meer op zijn plaats.
Voor mij niet echt een waardige tegenstander door het gemis aan stereo speakers. Alcatel's IDOL 4 of 4s komt dan meer in aanmerking en zal rond dezelfde prijs als de HTC liggen:
http://www.alcatel-mobile...-en/products/detail/IDOL4
Heel netjes 3GBram en 32GB voor die prijs!
Strakke smartphone (13 MP autofocus!! camera, Boomsound speakers <stereo??>, 3 GB en uitbreidbaar RAM en dat voor ¤249,-).
Als je nog even wacht zit hij hopelijk dicht tegen de ¤200,- aan.

Alleen de dikte van het toestel is geen 19.8 maar 8,19 mm gelukkig 8-) 8-).

[Reactie gewijzigd door Bass45 op 31 mei 2016 14:39]

Is dit wel of niet full hd?

1280 x 720 is nl geen full hd, maar hd.

Dus wat is het nu?
Als ik het goed lees heeft deze 3 GB Ram, absoluut iets wat deze midrange erg waardevol maakt ten opzichte van 1, 1.5 en 2 GB RAM midrangers. Hier ga je veel langer plezier van hebben. Ook 32 GB en een sd kaart slot maken hem begeerlijk. Nu hopen dat de camera een beetje netjes is (maar dat kan bijna al niet meer voor deze prijs en specs) en het is een mooie deal.

[Reactie gewijzigd door teek2 op 31 mei 2016 13:53]

Had een leuke concurrent kunnen zijn voor de Moto G4, maar te duur.
De Moto G4 is ook gewoon veel zwakker kwa specs, dus verbazingwekkend is dat nou niet echt
Vraag mij eens welke Android versie ik draai? Ik weet het niet hoor, omdat het me totaal niet boeit.

Qua security maak ik me niet al teveel zorgen daar waar ik niet 10 jaar met hetzelfde toestel loop.

Wel weet ik dat HTC jarenlang security updates geeft. Een nieuwere Android versie is imo niet echt boeiend meer.. Wel ongeveer 5-10 jaar geleden, toen had je echt veel merkbare verbeteringen maar de laatste jaren nja...

Noem mij eens een aantal punten op die de meeste mensen verwachten bij een nieuwe Android (of welk os dan ook) toestel?
Ik kan er wel een paar neerzetten:
- Design (belangrijkste)
- Snelheid (niet 5 sec wachtten eer je ingetikte letter op beeld verschijnt)
- Degelijke camera
In dit geval: duo sim

Voldoet de telefoon? Ja, hoewel design een persoonlijk iets is.
Een verkoper kan dus heel goed dit toestel aanbieden indien een klant met bovenstaande eisen komt (tenzij ze natuurlijk vrijwillig verplicht worden om Samsung te verkopen, maar dat is een andere discussie).
De Android versie boeit zo goed als niemand iets, zolang het niet 1 van de eerste versies is waar geen app voor ondersteund wordt.

Daarbij: vast wel HTC kennende...
Uhm noem jij eens iemand op die het met hun budget telefoons beter doet.
Volgens mij is het 1 pot nat hoor op dat gebied, dus niet: HTC KENNENDE.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 31 mei 2016 14:16]

Mijn M8 zit op Android 6, bijna twee jaar na release netjes op mn toestel gepusht. Jouw kennis is blijkbaar erg beperkt.

Weer een relatief duur toestel zonder duidelijke positionering van HTC. Ben benieuwd hoelang het bedrijf dit zo nog gaat volhouden. Zou zonde zijn, maar van de andere kant ben ik zelf ook wel een keer toe aan iets nieuws.
Je vergeet even dat het update-beleid voor high-end toestellen zoals de M8 anders/beter is dan voor de mid-range toestellen. Dat is over het algemeen niet veel anders bij andere merken.
Het is een overweging die ieder voor zich moet maken : betaal ik de hoofdprijs en krijg ik langer updates of ga ik voor de lagere prijs en verwacht ik niet te veel als het op support/updates aankomt?
Ik verwacht dat je voor de prijs van een One 10 zowaar 2x een midrange toestel als deze kunt kopen dus na een jaar gewoon weer een nieuwe Desire met nieuwere versie android is ook een optie ;)

[Reactie gewijzigd door rhk22463 op 31 mei 2016 16:02]

Onzin, zelfs mijn HTC M7 GPE en de M8 van mijn vriendin hebben onlangs nog updates gehad.

HTC heeft het juist van alle non-Nexus phones het best voor elkaar. (looking at you, Samsung!).
leuk toestelletje, maarja voor dat geld heb je ook een OnePlus X
Het is een leuke dual sim - maar voor dat geld kan je er ook andere van vinden. Ben wel blij dat die markt groeiende is ondertussen. Nu niet enkel Huawei en Honor meer die zich er voornamelijk op focussen.
OnePlus X kan je ook als dualsim gebruiken (je kan kiezen tussen 2e sim of MicroSD)
http://ic.tweakimg.net/ext/i/2000814149.png

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 31 mei 2016 14:01]

Oké en die ligt hier ook in de winkel of dat net niet?

En als je OnePlus X stuk is loop je even terug naar de winkel die het afhandelt, of kom je dan in een onhandige RMA situatie terecht?

Dit zijn vooral leuke toestellen voor mensen die in de winkel een betaalbare dualsim zoeken.
Indien de OnePlus X in de winkel ernaast ligt dan zal het uiteraard wel een leuke afweging zijn, ligt die er niet dan vind ik het niet helemaal terecht om die telefoon erbij te nemen.

Tweakers vinden wel een telefoon die bij ze past, de gemiddelde consument ( waar deze stiekem voor bedoeld is ) die kijkt in de winkel wat er voor aanbod is.
Vorige maand aanspraak gemaakt op garantie bij Oneplus, van mijn bijna twee jaar oude One had de microfoon de geest gegeven. Na korte emailwisseling met support afdeling werd de telefoon de volgende dag thuis opgehaald en anderhalve week later kostenloos gerepareerd weer thuis afgeleverd. Hoefde er niet eens de deur voor uit. Dus prima service!
Het scherm van de iPhone 6 van mijn dochter vervangen via de Amac store duurde aanzienlijk langer (en was uiteraard geen garantie).
Oké kijk dat verandert het weer een beetje, dit doordat je ook op het tweakers forum voornamelijk negatieve berichten hoort over de service van OnePlus.
Waarschijnlijk was bij jou gewoon het microfoon gaatje verstopt waardoor er geen (stem)geluid meer doorheen kon?:P Dus even een naaldje erin en klaar?

Scherm van de iPhone, tsja val- drukschade? Dan krijg je het gehele factuur verhaal erbij want hun gaan die niet zomaar maken indien de klant er niet voor wilt betalen.. Dan gaat het allemaal langer duren inderdaad.

Maar het ophalen en etc van de OnePlus is natuurlijk wel prettig, ik had gedacht dat je zelf een doos moest fixen, stickers moest uitprinten, het op de post doen en etc.. Maar zo dramatisch is het dus schijnbaar (gelukkig) niet.

Maar goed, in de Nederlandse winkel gekocht? Want het garantie gebeuren boeide me even het minste van mijn gehele reactie :P
Nee, microfoon was echt stuk, die verstopte gaatjes had ik idd als eerste gecontroleerd. Is volgens de papieren een nieuwe microfoon ingegaan.

OnePlus laat telefoon halen en brengen per UPS. Had het wel zelf in een doos ingepakt.

iPhone was inderdaad valschade, en was inderdaad factuurverhaal waar je eerst voor moet tekenen. Achteraf wel nette service van Apple, want hebben voor de prijs van scherm vervangen de hele telefoon vervangen omdat de telefoon krom zou zijn. :D

iPhone was in Nederlandse winkel gekocht, de OnePlus via internet bij OnePlus zelf gekocht en geleverd gekregen vanuit VK. Reparatie van de OnePlus had overigens in Tsjechië plaatsgevonden zag ik op de papieren.
Aah kijk :D

Maar dat is dus het punt waar ik op doelde.
De iPhone en deze HTC koop je hier gewoon in de winkel, de OnePlus niet.
Daardoor is de OnePlus niet een directe vergelijking met deze HTC.

Het ging hier trouwens om een andere tweaker die een OnePlus als alternatief liet zien, maar in mijn ogen is het voor vrijwel geen 1 consument een alternatief doordat je de OnePlus hier simpelweg niet in een ''standaard'' winkel ziet liggen.

De meeste mensen gaan naar de winkel met een paar eisen en willen een telefoon die daaraan voldoet. Dat is een OnePlus gewoonweg niet, want die ligt niet in de winkel.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 31 mei 2016 14:47]

De OnePlus ligt inderdaad niet in de winkel.
Maar via de site heb je hem wel in een paar klikken besteld.

En naar mijn idee besteld het gros van de mensen hun telefoon online, via bijvoorbeeld een webshop of direct bij de provider.

Ik ben het dus niet helemaal met je eens dat dit geen vergelijking is.

PS. Als in in het openbaar vervoer zo om me heen kijk zie ik tegenwoordig net zo veel OnePlus toestel als HTC toestellen, en misschien zelfs wel meer.
Nou ik heb eerlijk gezegd nog nooit iemand met een OnePlus gezien (behalve hier op tweakers). Ook privé nog nooit iemand horen praten over de OnePlus (kan het gerust bij mijn familie aangeven, en dan vragen ze: wat is dat?)

Ja zeker besteld het gros van de mensen hun mobiel online ( via kpn, coolblue, mediamarkt en etc ) maar niet importeren vanuit het buitenland. Dat is nog altijd iets ''vreemds''. Voor jou en mij misschien niet ( ook al doe ik het zelf ook niet, maar ik durf die stap wel te wagen ), maar voor het gros wel.

Ook gaan naar mijn weten mensen nog altijd veel de winkel in om te zien wat er allemaal te koop is. Toestel vasthouden, met eigen ogen zien en direct mee naar huis nemen en ervan genieten.

Maar goed je geeft zelf al aan dat de meeste hun telefoon bij een webshop of hun provider bestellen ( vooral dat laatste ;) ). En daar vind je geen OnePlus.
Bij webshop moet je natuurlijk niet denken dat ze naar de site van oneplus gaan hé, ze gaan naar Nederlandse sites waar ze uit verschillende telefoons kunnen kiezen en vergelijken.

Mijn auto (duits / audi) kan ik hier in Nederland bij een audi garage laten maken voor bijv 500 euro, ik kan ook naar Duitsland gaan en het op precies dezelfde manier voor 400 euro laten maken..
Toch vind ik het makkelijker / prettiger om het gewoon hier allemaal te doen, stel er gaat iets mis dan hoef ik niet contact met Duitsland op te zoeken.
Of ik ga nog verder en ik ga naar Polen en ik betaal 300 euro..
Scheelt geld ( net als dat de OnePlus relatief goedkoop is ), maar heb je zin in al dat gedoe indien er iets mis gaat? Ik niet, net als iedereen die ik ken.. Niemand importeert telefoontjes en dingen.

Nee laat mij het maar ''lokaal'' houden, wellicht iets duurder maar is er iets mis dan is het ook ''zo'' geregeld.

Dus nee, ik vind niet dat je direct toestellen uit het buitenland (import) kan vergelijken met toestellen die hier in de schappen liggen.

Daarbij vind ik het niet echt netjes om de Nederlandse markt nog verder kapot te maken door alles te importeren.. Maar goed dit staat er even helemaal los van.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 1 juni 2016 10:42]

PS. Als in in het openbaar vervoer zo om me heen kijk zie ik tegenwoordig net zo veel OnePlus toestel als HTC toestellen, en misschien zelfs wel meer.
Dat zegt misschien meer over de dalende populariteit van HTC, dan over de grote populariteit van One Plus. Wel een knappe prestatie natuurlijk al is het gewoon een dochter van OPPO en wordt met de OnePlus 3 het hele invite systeem losgelaten dus komen ze waarschijnlijk ook gewoon in de winkel te liggen. ;)
De gemiddelde consument zal deze phone inderdaad enkel leren kennen via wat meer "techsavvy" vrienden/kenissen die zelf zo ene hebben en die dan bijvoorveeld het verhaal kunnen doen zoals PowderToastman dat hier deed.

Al zal dit meer en meer normaal worden voor de gemiddelde consument. Hoeveel zaken worden er tegenwoordig niet online gekocht? De gemiddelde consument komt echter nog niet verder dan de populairste online shops.

[Reactie gewijzigd door SmokingCrop op 31 mei 2016 14:56]

De gemiddelde consument komt echter nog niet verder dan de populairste online shops.

En maar goed ook, niet leuk indien straks de neppe webshops uit de grond groeien als kool en half Nederland opgelicht wordt. Hou het dan maar bij de populaire online shops.

Oftewel voor de gemiddelde consument is de OnePlus geen keuze. Mede doordat die niet bij de grote Nederlandse webshops aangeboden wordt en niet in de winkels ligt.
Dan kan de OnePlus wel beter en/of goedkoper zijn, indien die niet verkrijgbaar is hier op de ''normale'' manier dan is het geen alternatief.

Voor jou en mij misschien wel, maar daar hebben de meeste mensen niks aan die een telefoon zoeken met deze specs en budget.
OnePlus X kan je ook als dualsim gebruiken (je kan kiezen tussen 2e sim of MicroSD)
Ja dat is nou juist het grote minpunt, alsof mensen met 2 simkaarten geen extra storage nodig hebben. Deze HTC heeft voor zover ik kan zien wel volwaardige slots.
Achja, dat verschilt ook per persoon.
Ik heb een OnePlus X en heb de extra storage in het toestel niet nodig. Ik heb wel 1TB cloud opslag.
't Is niet echt een verrassend toestel maar poeh, wel smakelijk!
zeker een mooi telefoontje, zo mogen high-ends er ook wel een beetje uitzien. Uitdagend net zoals de lumia's. Heb op mijn 6p ook een skin van D-Brand om een wat ander toontje er aan te zetten.
Volgens http://www.gsmarena.com/htc_desire_628-8128.php krijgt hij android 5.1. Hoe groot is de kans dat het toestel een update krijgt naar 6?
Ik gok nul. Hun toptoestellen krijgen tegenwoordig wel updates, maar voor het middensegment hoef je dat echt niet te verwachten. Dat geldt trouwens voor bijna elke fabrikant.
Volgens fonearena.com en androidworld.nl heeft ie gewoon Android 6.0 Marshmallow. Dat lijkt me ook waarschijnlijker. Over eventuele updates kan men alleen maar gissen.
ik gok ook op 0, vriendin heeft een desire 620 waarop kitkat staat, niks van updates voor gekregen zelfs niet naar lollipop. Nooit meer een htc enkel en alleen daarvoor.
Hmm, zeer interessante en leuke toestel zo te zien.
Prima hardware voor een prima prijsje..hou dit toestel zeker in de gaten. Op 1 of andere manier ben ik altijd meer gecharmeerd geweest van HTC dan van een Samsung en gun ik het HTC ook meer.
Precies mijn gedachte. Vind dit ook een heel mooi toestel, mat prima specs en prijs.
Wellicht dat die nog iets gaat zakken :)
Goed dat er wat meer dualsim toestellen komen met Europese 4G support, geimporteerde Chinaphones zijn toch niet altijd ideaal. En nu Motorola de Moto G ook niet meer met dualsim levert is er wel een gat in de markt.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 31 mei 2016 13:55]

Ben benieuwd of ze ook een mooie "kale" Android meeleveren zoals op de HTC 10.