Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

Een vaarwel aan het mobiele Windows

De laatste concurrent voor Android en iOS

Het begin: PocketPC en pda's

Pegasus. Dat was de codenaam voor de ontwikkeling van Microsofts eerste mobiele besturingssysteem, claimt HPCFactor in een mooie opsomming van ontwikkelingen rondom de vroegste versies van het mobiele Windows. De symboliek spat ervanaf. Pegasus is de naam van het paard uit de Griekse mythologie met vleugels. De bedoeling was vermoedelijk om uit te drukken dat het besturingssysteem met Pegasus-computers, werkpaarden, iets konden wat tot dan toe onmogelijk was: draadloos functioneren, door de lucht dus.

Achteraf kun je die symboliek ook anders uitleggen. Bellerophon, de ruiter van Pegasus uit de mythe, vervult dankzij het paard met succes een aantal opdrachten en besluit dan met Pegasus naar Olympus te vliegen, de berg van de goden. Hij komt best ver, maar valt van het paard en sterft. Dat verhaal kun je op Microsofts mobiele besturingssysteem plakken. Het kende best wat succes, maar toen Microsoft naar de top van de mobiele markt wilde stijgen, mislukte dat en stierf uiteindelijk het hele besturingssysteem. Dat had toen uiteraard niemand kunnen voorzien.

Vereisten Windows CE 1.0 (1996)

- Maximaal 180x100x25mm
- Minder dan 500 gram
- SuperH 3-, MIPS 3000- of MIPS 4000-cpu
- Stroomtoevoer met twee AA-batterijen
- Lcd met 480x240px, 4 grijstinten
- Qwerty-toetsenbord met functietoetsen
- 4MB rom, 2MB ram
- Infrarood, seriële poort, pcmcia-slot

Pegasus resulteerde in Windows CE 1.0. Apparaten die het besturingssysteem zouden draaien, moesten aan strikte eisen voldoen om te zorgen dat ze krachtig genoeg waren, maar tegelijk zuinig genoeg om het werkbaar te maken op twee AA-batterijen.

Philips Velo 1

De eerste apparaten die verschenen met Windows CE, waren de NEC MobilePro 200 en de Casio Cassiopeia A-10. Het waren geen smartphones, want een belfunctie ontbrak. De Casio Cassiopeia had bijvoorbeeld een 5,1"-scherm met 480x240 pixels en een Hitachi SH7700-cpu op 40MHz. Later volgden pda's, of personal digital assistents, van onder meer HP en uiteraard de Velo 1 van Philips.

Intussen waren de eerste smartphones al wel aan het verschijnen. IBM had de Simon, de eerste smartphone, uitgebracht in 1994, met weinig succes trouwens. Nokia werkte aan de Communicator-serie. Microsoft was dus zeker niet de enige die op deze markt opereerde. De bekendste namen uit die tijd waren Psion, dat nu een soort revival beleeft met de Planet Computer-smartphones, Apple met zijn Newton-pda en pda-maker Palm. Eind jaren negentig kwam daar BlackBerry bij, dat zich profileerde als merk van mobiele e-mailmachines voor zakelijke gebruikers, in eerste instantie alleen in Noord-Amerika.

Windows CE was echt bedoeld als mobiele versie van Windows en moest vooral bekend aanvoelen voor gebruikers van het toen al dominante Windows op de desktop. Het moest aanvoelen als een compacte versie van Windows 95 en de interface zag er ook zo uit.

De startknop, de taakbalk en de iconen op de desktop: het ziet er allemaal zo uit. Een muis hadden de pda's uiteraard niet. Ze hadden resistieve schermen en gebruikers konden die met een stylus bedienen. Het capacitieve scherm dat we nu kennen van smartphones, was al uitgevonden, maar werd nog niet op grote schaal geproduceerd. Bovendien is een stylus in combinatie met een resistief scherm veel preciezer dan bediening met vingers, waardoor interface-elementen kleiner konden zijn en er dus meer op het scherm paste.

Windows CE 2 voegde onder meer ondersteuning voor kleurenschermen en verbinding maken via gsm toe. Microsoft richtte zijn ogen pas echt op de mobiele markt met Windows CE 3 en het daarop gebouwde Pocket PC 2000. Het betrof nog steeds pda's, maar ze konden nu werken met schermen in portrait. Omdat Windows CE met mobiele verbindingen kon omgaan, kwamen er ook telefoonversies uit.

HTC Wallaby, 2002

De eerste smartphones met Pocket PC verschenen ook in die tijd. Een bekende naam daarin was HTC, dat voor veel providers smartphones zou gaan maken. De Wallaby ging bij provider O2 in de verkoop. O2 wilde uitdrukken dat het een kruising was tussen een pda en een telefoon, en ruilde daarom de P voor een X: XDA dus. Die naam leeft voort in de naam van XDA-Developers. Die site begon als forum voor mensen die aan de slag gingen met Pocket PC op dat toestel en is nu de grootste naam op het gebied van custom roms ter wereld.

Smile! Samsung Omnia Qwerty, 2009

De naam Windows Mobile verscheen voor het eerst in 2003. Intussen was er een smartphonemarkt ontstaan. In Europa waren fabrikanten als Nokia en Ericsson samengekomen om de software van het Britse Psion om te toveren in iets dat ze samen zouden ontwikkelen: Symbian.

De eerste onstuimige groei in smartphones vond plaats tussen 2003 en 2006. Hoewel Microsoft er op tijd bij was en met zijn dominante desktopbesturingssysteem een groot voordeel had, was het Symbian dat de dans leidde. Fabrikanten als Nokia, Samsung, Sony-Ericsson en Motorola maakten allemaal gebruik van Symbian om smartphones uit te brengen.

De hoogtijdagen van Windows Mobile lagen, relatief gesproken, tussen 2006 en 2008. Dat is de tijd waarin Apple de iPhone uitbracht, Google zijn mobiele besturingssysteem Android aankondigde, in veel landen wereldwijd 3g-netwerken live gingen of meer dekking kregen en providers onbeperkt mobiel internet voor een vast bedrag per maand gingen aanbieden. In de Benelux lag die prijs rond tien euro. Het was de tijd van toestellen als de Motorola Q, HTC Tytn II en Touch Diamond, de Sony Ericsson Xperia X1 en de Samsung i900 Omnia. Het was ook de tijd waarin bleek dat de interface van Windows Mobile uit de tijd raakte. Elke telefoon kwam met een eigen skin, die de interface aanpaste.

Skins zijn er nog steeds voor Android, maar die richten zich op andere dingen. Ze voegen nu diensten en features toe die er niet zijn. De bedoeling van skins in Windows Mobile was om de interface van dat besturingssysteem voor dagelijkse taken zoveel mogelijk te verbergen. De bekendste uit die tijd is Touchflo van HTC. Een deel van de interface van telefoons als de Touch HD en HD2 moest je bedienen met een stylus en priegelige menu's, een ander deel was HTC's eigen interface, die totaal anders was. Alle functies zaten in tabs, foto's veegde je omhoog, mails kwamen uit envelopjes en als het buiten regende, zag je druppels op je scherm verschijnen die door een digitale ruitenwisser werden weggeveegd. Dat klinkt misschien een beetje cheesy, maar het was ook de tijd dat scheet-apps populair waren. Niet alles hoeft altijd serieus te zijn, toch?

Maar HTC's kekke ruitenwisser kon het fundamentele probleem niet wegvegen; fabrikanten probeerden mooie villa's te bouwen op drijfzand. Het werd tijd dat Microsoft het fundament stevig ging vernieuwen. Met toestellen van HTC, Samsung, Sony en andere fabrikanten stegen de verkopen, maar tóch pakten donkere wolken zich samen boven Microsofts mobiele besturingssysteem. En die donkere wolken hadden de vorm van een vriendelijke, groene robot.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True