Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door Paul Hulsebosch

Redacteur games

No Man's Sky Preview

Eenzaam avontuur

Dieper de ruimte in

Als je wilt vertrekken, zul je op zoek moeten naar je ruimteschip. Het kan echter ook anders, want bij veel gebouwen vind je een landingspad. Daar kun je je ruimteschip oproepen, om vandaar op te stijgen. Zodra je door de atmosfeer bent, zie je een zonnestelsel om je heen: een zon en een aantal planeten. Die planeten kun je uiteraard bezoeken, gewoon door er naartoe te vliegen. Als je de planeet in het vizier hebt, zie je direct in beeld hoe lang je over de vlucht doet. Gelukkig heb je een boost aan boord en kun je dus extra snel vliegen - al valt er tijdens die vlucht vaak genoeg te doen. Tussen planeten zweven brokken steen die vaak waardevolle mineralen bevatten. Als je met de wapens aan boord van je schip op zo'n rotsblok schiet, kun je mineralen binnenhalen.

De kans is ook aanwezig dat je leven tegenkomt. Andere spelers uiteraard, maar de kans is groter dat het om computergestuurd leven gaat. Er vliegt van alles rond, zoals handelskonvooien bestaande uit verschillende schepen. Vaak zijn die veel groter dan je eigen schip, dus het is een beetje oppassen, want ook in space zijn er Sentinels. Als je de Traders op de kast jaagt, word je onder vuur genomen, wat tot heuse dogfights kan leiden. Voor je het weet zitten er verschillende Sentinels achter je aan. Net als op het oppervlak van een planeet kan een dergelijke confrontatie in de ruimte makkelijk leiden tot je dood. Gelukkig heeft dat weinig gevolgen, want je komt gewoon weer tot leven. Het kan alleen wel zo zijn dat je vervolgens wat grondstoffen kwijt bent. Doodgaan leidt echter niet tot blijvende schade. No Man's Sky is bij dit alles wel een game waarin je het avontuur op kunt zoeken. Zowel op de grond als in de ruimte kun je alles en iedereen aanvallen die je wilt. Zie je een beest zo groot als een dino? Geen probleem, en hetzelfde geldt voor ruimteschepen. Wil je stoer doen en een enorm vrachtschip aanvallen? Dat kan, maar het risico is uiteraard groot en je kans op succes klein. Het schip zal direct een aantal Sentinels op je afsturen, en als je die niet uit de lucht weet te schieten, maak je geen schijn van kans.

De rode draad

De verstandigste optie is om gewoon te proberen handel te drijven, of door te vliegen naar een andere planeet in hetzelfde zonnestelsel. Als je een planeet in beeld neemt, zie je al wat kenmerkende eigenschappen ervan: hoe warm het er is en wat de samenstelling van de atmosfeer is, bijvoorbeeld. Daarmee kun je voor jezelf vast een beeld vormen van wat je aan zult treffen. Op grond daarvan kun je ook besluiten dat de planeet en eventueel ook de andere planeten in hetzelfde zonnestelsel niet de moeite waard zijn, en op zoek gaan naar meer. Je kunt dan heel simpel en vooral snel uitzoomen naar de Galactic Map; een overzicht van de sterren om je heen. Je ziet dan een verzameling stralende stipjes die allemaal een ster voorstellen. Ook daarbij kunt je je vizier op een ster richten om wat korte info te krijgen, bijvoorbeeld om wat voor soort ster het gaat en hoeveel planeten eromheen draaien.

In de Galactic Map zie je bovendien de echte rode draad van de game. Het doel van No Man's Sky is dat je op zoek gaat naar het centrum van het universum, en de weg daar naartoe wordt weergegeven met een haast onopvallend streepje. Als je dat streepje volgt, passeer je honderden sterren en kom je langzamerhand dichter bij het centrum. Niet dat je de streep hoeft te volgen: je kunt je schip ook een andere kant op sturen, waar nog veel meer sterren en planeten op je wachten. Toch blijft, ook nadat we de game hebben gespeeld, de vraag een beetje waarom je al die planeten zou willen bezoeken. Wat is er, als je een of twee planeten hebt gehad, nog leuk aan een derde of vierde planeet? Daar hebben we al spelende het antwoord niet op gevonden. Vandaar dat we deze vraag stelden aan de makers. Grant Duncan had het antwoord: Hello Games laat de teugels wat verder vieren als je dichter bij het centrum van het universum komt. De strakke regels waaraan planeten en leven moeten voldoen worden steeds iets verder opgerekt, zodat je vreemdere werelden zult treffen als je verder in de game komt.


Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrische voertuigen

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True