Door Jurian Ubachs en Paul Hulsebosch

Reviewers

Round-up E3 2015

Restjes wegwerken

Guitar Hero Live

Het is maar al te logisch dat de stroom aan nieuwe edities van zowel Rock Band als Guitar Hero na een aantal jaar ophield. Er werden er in korte tijd veel te veel op de markt gebracht, waarvoor ook iedere keer weer nieuwe instrumenten moesten worden gekocht. De ritmegames verdwenen dus weer even snel als ze opgekomen waren, een spoor van plastic gitaren achterlatend. Die liggen vast nog op menig zolder stof te happen.

Het was des te verrassender dat er opeens zowel een nieuwe Guitar Hero als nieuwe Rock Band werd aangekondigd. Van die twee hebben we alleen Guitar Hero uit kunnen proberen. Het is ook de interessantste van de twee, omdat er voor het nieuwe Guitar Hero Live een nieuw type gitaar ontworpen is. Het concept van beide games is door de jaren heen behoorlijk opgerekt, met toevoeging van zang, drums en zelfs toetsen, maar de basis, het spelen op de plastic gitaren, is eigenlijk altijd gelijk gebleven. Met Guitar Hero Live komt daar verandering in. Er wordt voor het eerst aan de basis van de ritmegame gesleuteld. Heel concreet: bij Guitar Hero Live wordt een nieuw type gitaar geleverd.

Guitare Hero Live.

Die nieuwe gitaar moet het voor de mindere goden aantrekkelijker maken, of beter gezegd: eenvoudiger maken. Voor veel spelers was het met drie vingers en vier toetsen allemaal nog wel te doen. Het werd echter lastig als op de hogere moeilijkheidsgradaties de oranje toets en de pink erbij kwamen. Daar moet de nieuwe gitaar een oplossing voor bieden. De nieuwe gitaar heeft niet langer een rij van vijf gekleurde toetsen, maar zelfs zes. Die zijn echter niet naast elkaar geplaatst, maar in twee rijen van drie boven elkaar. De bovenste drie knoppen zijn zwart, de drie eronder zijn wit.

Dat zie je ook terug op de gitaarhals op het beeldscherm. Daar zijn nu geen vijf banen meer te zien, voortaan zul je het met slechts drie banen moeten doen waar de vijf kleuren uit verdwenen zijn. Je ziet nu zwarte of witte noten over de drie banen naar beneden komen. De opzet is heel simpel; komt er een zwarte noot naar beneden, dan druk je op de bijbehorende knop op de bovenste rij. Komt er een witte noot naar beneden, dan druk je op de juiste knop op de onderste rij.

Hoe bevalt dat in de praktijk? Het is uiteraard even wennen, maar lijkt makkelijker dan voorheen. Je kunt nu in ieder geval je wijs-, middel- en ringvinger op ruwweg dezelfde plaats houden en hoeft ze enkel af en toe op en neer te bewegen, wisselend tussen de zwarte en witte rij toetsen. Juist dat wisselen tussen boven en onder is wennen, maar het geheel is met slechts drie rijen naar beneden vallende noten overzichtelijker en daardoor eenvoudiger. Het wordt uiteraard lastiger op de hogere moeilijkheidsgradaties, als noten soms tegelijk op de zwarte en witte rij worden geplaatst.

Verder is er vooral veel hetzelfde gebleven. Er zijn noten met een bliksemschicht, die de equivalent vormen van Star Power. Je kunt ook nog steeds noten aanhouden, extra punten scoren door reeksen noten achter elkaar goed aan te slaan en songs afronden met maximaal vijf sterren als je met reeksen noten en Star Power voldoende punten weet te scoren. Er is ook minder goed nieuws: voorlopig zijn er alleen gitaarpartijen en kan er geen bas worden gespeeld. Bovendien kunnen maximaal twee spelers tegelijk op een console spelen.

De visuele stijl van de game is flink veranderd. De makers hebben afstand genomen van de karikaturale virtuele bandleden. Je ziet vanuit eerste persoon perspectief voortaan echte mensen figureren op de achtergrond. Je kijkt daarbij als het ware door de ogen van de gitarist en wordt als zodanig ook aangesproken, zowel door de bandleden als door het publiek. Beide reageren ook op je prestaties. Vooral het publiek hoor je reageren, wat kan betekenen dat je uitgejouwd wordt als je veel noten mist.

De game heeft een campagne die veel lijkt op wat je gewend bent. Je groeit via makkelijk te spelen songs, van optredens in kleine zalen tot steeds grotere. Nieuw is Guitar Hero TV, een online spelvorm. Dat is vooral een nieuwe vorm om je met te downloaden extra songs kennis te laten maken. GHTV werkt als een soort online tv-gids waarin je verschillende virtuele tv-zenders aantreft waaruit je kunt kiezen. Zie je op een van de die zenders een song langskomen die je leuk lijkt, dan kun je direct inhaken en meespelen. Je kunt alleen tussen zenders wisselen, je hebt geen invloed op de songs die worden uitgezonden en in welke volgorde dat gebeurt. Toch kun je op die manier oneindig lang heel veel nieuwe songs uitproberen. Als je wilt, kun je een song vervolgens ook kopen, waarna hij permanent aan je offline bibliotheek wordt toegevoegd.

Xcom 2 - Meer keuze dan ooit Review van 10 december 2015
Guitar Hero Live Review van 29 oktober 2015
Sleutelen aan je auto in Need for Speed Video van 30 september 2015