Door , , 81 reacties

We hebben het al een paar keer gezegd en geschreven, maar we herhalen het nog maar een keer: de Gamescom staat voor de redactie van Tweakers dit jaar voor een aanzienlijk deel in het teken van het inhalen van games die we naar aanleiding van de E3 niet of slechts heel beknopt hebben behandeld. De oorzaken daarvoor zijn divers, maar het komt er altijd op neer dat er een keuze gemaakt moest worden en dat er redenen waren om die specifieke games op dat moment te laten liggen. Ook Need for Speed kwam er daardoor bekaaid vanaf. We bespraken de basiselementen van het spel beknopt in het round-up-artikel waarmee we de E3-serie afrondden, maar stiekem verdient de game natuurlijk meer aandacht dan wij er op dat moment aan konden besteden. Gelukkig geldt ook voor Need for Speed dat de Gamescom dit jaar een ideaal vangnet blijkt.

Getest op: PlayStation 4
Verschijnt ook voor: Xbox One, pc

Bovendien leverde het even uitstellen van een uitgebreidere preview een extra voordeel op. Electronic Arts koos de Gamescom als podium om de basisopzet van het spel, waar we het na de E3 dus al heel even over hebben gehad, extra cachet te geven. De uitgever kondigde een aantal echt bestaande iconen aan die op verschillende manieren de belangrijkste mensen zijn in de spelwereld van Need for Speed. Hun rol in het spel, waar we op de volgende pagina's meer over zullen vertellen, houdt verband met zowel de gameplay als het verhaal, en dat maakte de presentaties op de Gamescom een stuk interessanter. Uiteraard was er daarbij ook aandacht voor andere elementen, zoals de gameplay, wat er zoal te doen is in het spel, en waar de game zich überhaupt afspeelt.

Die laatste vraag is vrij makkelijk te beantwoorden. De game speelt zich af in Ventura Bay. Dat is op papier een fictieve stad, maar in de praktijk een ietwat bewerkte versie van Los Angeles. De stad mag officieel dan wel niet zo heten, maar iedereen herkent de iconische skyline van Downtown LA. Hoewel we nog lang niet alle delen van de stad hebben gezien, ligt het voor de hand dat er meer herkenbare punten van LA in zitten. De totale map is ongeveer anderhalf keer zo groot als die van Need for Speed: Rivals, al benadrukt EA dat de grootte van de map niet de doorslaggevende factor is; het gaat om wat je er mee doet.

De stad is echter niet het meest opvallende onderdeel van de setting van deze Need for Speed-game, die trouwens geen aparte ondertitel heeft en dus gewoon Need for Speed heet. Het opvallendst is namelijk dat er geen daglicht is. De actie in Need for Speed speelt zich af tussen zonsondergang en zonsopkomst. Onze eerste reactie daarop is een beetje dubbel. Aan de ene kant zien de glimmende auto's en de stad er prachtig uit in de nacht, maar zelf houden we wel van kleurrijke, zonnige racegames. Dat is natuurlijk een keuze van de ontwikkelaars, maar het is iets om rekening mee te houden.

Populaire gebruikersreview