Door , , 165 reacties

Het idee achter Need for Speed is leuk bedacht. Op een bepaalde manier combineert het spel meerdere leuke elementen uit vorige Need for Speed-games, en het voert de aanpak met live-action-scènes en echte acteurs heel aardig uit. Daarnaast speelt het spel ook nog eens lekker, en ziet het er goed uit. Die graphics hebben echter wel een prijskaartje: de game loopt op 30fps, en dat is jammer. Daarnaast klopt een aantal zaken niet, zoals auto's die plotseling voor je neus verschijnen en AI-coureurs die soms zonder reden sterk afremmen, of ineens juist kunnen vliegen. Verder snappen we de keuze voor het altijd online moeten zijn niet helemaal. Dat is prima te verdedigen als het meerwaarde heeft, maar juist die meerwaarde ontbreekt een beetje in Need for Speed. Je speelt de game immers voor het grootste deel van de tijd in je eentje. Het altijd online moeten zijn levert dan dus alleen maar nadelen op. Zo blijft er van een aardig idee niet veel over in de uitvoering, en dat is jammer, zeker voor een langlopende en bekende serie als Need for Speed.

Prijs bij publicatie: € 55,-
Verkrijgbaar vanaf: € 43,18
Weinig games, laat staan binnen het race-genre, kunnen terugkijken op een geschiedenis zo ruim als die van Need for Speed. Deze serie, die vooral bekend is van zijn doldwaze achtervolgingen met politiewagens en pijlsnelle supercars, debuteerde immers al in de jaren negentig. Daarna kende de franchise diverse pieken en dalen en werd meermaals een nieuwe koers uitgezet voor de games. Dat leidde tot een soort 'The Fast and the Furious'-sfeer in de Need for Speed: Underground-games, meer verhalende spellen met Undercover en The Run, en meer autosportgerichte games met Need for Speed: Shift. Most Wanted en Rivals bleven wat dat betreft iets trouwer aan de oorsprong van de serie, met meer aandacht voor politie-achtervolgingen.

Getest op: PlayStation 4
Ook verkrijgbaar voor:
Xbox One
(Pc-versie verschijnt in het voorjaar van 2016)

Wie die achtergrond bekijkt kan op basis van de nieuwe Need for Speed-game die sinds vorige week in de winkels ligt, maar één ding concluderen: ontwikkelstudio Ghost Games lijkt met dit nieuwe spel een poging te hebben gedaan vrijwel al die verschillende richtingen en concepten te bundelen in één Need for Speed-game, die simpelweg 'Need for Speed' heet. Desondanks heeft het spel wel een specifiek eigen uithangbord. De game pakt uit met een flink aantal live-action tussenscènes, en daarin komen ook de nodige bekende figuren voor. Ken Block is daarbij wellicht de bekendste naam, zeker voor gamers die frequent racegames spelen

Elk icoon staat in Need for Speed voor een bepaalde speelstijl, die verband houdt met de manier waarop spelers punten verdienen. Door op hoge snelheid te rijden verdien je bijvoorbeeld punten in de Speed-categorie, en als je veel rare capriolen en drifts uithaalt levert dat punten in de Style-categorie op. Die punten zorgen samen voor je totale reputatie. Uit welke bron je het merendeel van je punten haalt, maakt niet echt uit. De hoofdstromingen zijn Speed, Style, Crew, Build en Outlaw. Binnen die hoofdstromingen biedt het spel ook missies, en wanneer je je voldoende hebt opgewerkt binnen die missies krijg je de kans om je te meten met het icoon dat bij de stijl hoort. In het geval van Style is dat bijvoorbeeld Ken Block, en op het gebied van Speed is Magnus Walker de te kloppen man.

Boks, ouwe

Voor je je met die mannen mag meten, dien je eerst af te rekenen met een flink aantal uitdagingen die van je crew afkomstig zijn. Die crew bestaat uit een aantal kleurrijke personages, gespeeld door echte en soms zelfs vrij goede acteurs. Jij bent de 'new kid on the block', en elk van de personages om je heen probeert je mee te slepen in zijn of haar favoriete racestijl. Dat gaat gepaard met, zoals gezegd, de nodige live-action scènes. Of dat in de smaak valt, hangt van je persoonlijke voorkeur af. Veel van de scènes waren wat ons betreft prima te pruimen, maar af en toe is het wel erg 'popie-jopie' en net te veel 'geef me de boks, ouwe'. Dat ondermijnt het potentiële succes van de aanpak een beetje. Aan de andere kant: acteurs rechtstreeks tegen de speler laten praten c.q. de vierde muur te laten doorbreken, voelt altijd een beetje onwennig. We hebben daar ook wel slechtere voorbeelden van gezien. De game verdient het dan ook niet om op dit punt volledig te worden afgebrand.

Populaire gebruikersreview