Door , , 74 reacties

We hebben wat gemengde gevoelens over Guitar Hero Live. De nieuwe gitaar bevalt ons prima. Op veel andere onderdelen van de game hebben we echter wel wat aan te merken. Dat je nu tegen echte bandleden en een echt publiek aankijkt is leuk, maar doordat je steeds maar een paar nummers met een band mee kan spelen, bouw je er geen enkele band mee op. Dat je weer Star Power kunt verzamelen om Hero Powers in te kunnen zetten is nog steeds erg leuk. Het duelleren met een andere gitarist is echter behoorlijk suf geworden. Daarbij missen we ook de optie om gezamenlijk te spelen en elkaar juist te helpen. Ondanks dat de game een veel ruimere keuze aan speelbare nummers heeft, is Guitar Hero Live daardoor wat saaier dan zijn voorgangers.

Prijs bij publicatie: € 89,99
Verkrijgbaar vanaf: € 29,99
Geteste uitvoering: Guitar Hero Live, Xbox One

Gespeeld op: Xbox One
Ook verkrijgbaar voor: PlayStation 4, Wii U, Xbox 360, PlayStation 3 en iOS

Je zou een boek kunnen schrijven over de opkomst en ondergang van de gitaargames. Misschien is zo'n boek zelfs al ergens te koop. Opvallend is in ieder geval dat het succes van de twee grote concurrenten Guitar Hero en Rock Band even snel verdween als het kwam. Na een paar jaar van enorme successen stortte de markt volledig in. Het is alweer vijf jaar geleden dat Guitar Hero: Warriors of Rock verscheen, de laatste game uit de serie. Althans; heel lang leek het erop dat dit het laatste deel uit de serie zou blijven. Inmiddels ligt Guitar Hero Live in de winkel. Kennelijk durft Activision het weer aan, al gooit de uitgever het in dit nieuwe deel wel over een iets andere boeg. Sterker nog, in Guitar Hero Live wordt gemorreld aan het fundament waarop zowel Guitar Hero als Rock Band is gebouwd.

De veranderingen aan het concept beginnen allemaal bij een nieuwe ontwikkelaar. Activision moest wel op zoek naar een nieuwe studio, want de oude games werden gemaakt door Neversoft. Nadat Activision de studio in 1999 kocht, werd hij in 2014 samengevoegd met Infinity Ward en niet veel later officieel opgeheven. De ontwikkeling van het nieuwe Guitar Hero Live heeft Activision uitbesteed aan FreeStyleGames, dat vooral naam maakte met de beide DJ Hero-games. De nieuwe studio durft hard in te grijpen in het concept van de game.

Review Guitar Hero Live

Nieuwe ontwikkelaar

Opvallend genoeg is FreeStyleGames in dezelfde val getrapt waar ook Neversoft in viel. Het heeft niet alleen nieuwe software op de markt gebracht, maar ook nieuwe hardware. Om Guitar Hero Live te kunnen spelen, heb je een nieuwe plastic gitaar nodig. Mocht je nog een oude hebben liggen, dan kun je daar niks mee. Gitaar spelen gaat in Guitar Hero Live anders dan je gewend bent. Mocht je overigens nog een drumstel op zolder hebben liggen: ook daar kun je in Guitar Hero Live niets meer mee. Speelde je graag basgitaar? Dan kom je in Guitar Hero Live eveneens bedrogen uit.

Guitar Hero Live.

Populaire gebruikersreview

Alle gebruikersreviews over:

Paul is de oudgediende van de redactie en schrijft al sinds 1996 over games. Eerst voor tijdschriften als PC Zone Benelux, maar door de jaren heen steeds meer voor websites. Na een uitstapje bij een Nederlandse ontwikkelstudio schrijft Paul sinds 2008 voor Tweakers, waar hij zijn voorliefde voor tactische shooters en mmog's helemaal uit kan leven. Al is hij na al die jaren nog nieuwsgierig genoeg om bijna alle nieuwe games te willen testen. De nachten zijn nog steeds kort in huize Hulsebosch.