Door Jelle Stuip

Redacteur

Microsoft Surface 3 Preview

Goed voorbeeld doet goed volgen

01-04-2015 • 12:00

244

Multipage-opmaak

Inleiding

Toen Microsoft zijn eerste Surface-tablets uitbracht, was er de keuze tussen de goedkope Surface RT en de dure Surface Pro. De Pro bevatte dezelfde hardware als een ultrabook, maar dan verpakt in een tabletjasje, terwijl de Surface RT een speciale versie van Windows draaide, die gemaakt was voor ARM-hardware. Windows RT is inmiddels een stille dood gestorven en dat betekent ook dat er van de Surface Pro 3 in eerste instantie geen goedkopere uitvoering is verschenen.

Na bijna een jaar wachten is die goedkopere versie er dan toch gekomen; niet met Windows RT en ARM-hardware, maar gewoon met Windows 8.1 en een x86-processor. De Surface 3 is wel een slagje kleiner geworden en heeft een 10,8"-scherm gekregen in plaats van het 12"-scherm van de Surface Pro 3. Vlak voor de officiële aankondiging kregen we de kans om de Surface 3 zelf kort aan de tand voelen, waarvan we uiteraard graag gebruik hebben gemaakt.

Uiterlijk, behuizing en scherm

De Surface 3 is in veel opzichten een kleine versie van de Surface Pro 3. Hou je z'n grote broer er niet naast, dan kan de Surface 3 op het eerste gezicht zo voor de Pro-variant doorgaan. Dat komt onder andere doordat de behuizing nauwelijks verschilt. Microsoft heeft opnieuw voor lichtgrijs magnesium gekozen, wat ons bij de Surface Pro 3 al goed beviel.

Microsoft Surface 3

Ook bij de Surface 3 levert dat magnesium de nodige stevigheid op, maar behalve kleiner is de behuizing tegelijk dunner en lichter geworden. Het gewicht komt uit op 622 gram, wat weer een stukje lichter is dan de 796 gram wegende Surface Pro 3. Toch voelt de Surface 3 niet bijzonder licht aan; Android- en iOS-tablets met dezelfde schermdiagonaal wegen minder. Nu is die vergelijking niet helemaal eerlijk; de Surface 3 bevat namelijk dezelfde x86-hardware als een laptop en is ook op die manier te gebruiken.

De tablet als laptop gebruiken is onder andere goed mogelijk dankzij de aanwezige aansluitingen. Er zijn een usb 3.0-aansluiting en een minidisplayport-aansluiting aanwezig voor het verbinden van randapparatuur en externe beeldschermen. Nieuw is de micro-usb-b-aansluiting, waarmee de tablet opgeladen kan worden. Op eerdere Surface-tablets gebruikte Microsoft een eigen connector, maar voor de Surface 3 is de overstap naar het alomtegenwoordige usb gemaakt. Dat heeft als voordeel dat de oplader van je smartphone, zolang het geen iPhone is, net zo goed op de tablet werkt en vice-versa. Daarnaast is de usb-aansluiting met behulp van een otg-kabeltje ook te gebruiken als tweede usb-aansluiting. Daarmee biedt de keuze voor micro-usb wat ons betreft dus dubbel voordeel.

Kickstand en scherm

Een andere opvallende wijziging ten opzichte van de Pro 3 is de kickstand. De Surface Pro 3 heeft een traploos verstelbare kickstand, nadat eerdere Surface-tablets in slechts een of twee standen te verstellen waren. We verwachtten dat de Surface 3 dus eveneens een vrij in te stellen standaard zou hebben, maar Microsoft is daarop teruggekomen, waardoor de nieuwe tablet in drie standen te zetten valt. In veel gevallen zal een van die drie oriëntaties voldoen, maar een kleine aanpassing aan de beeldhoek aanbrengen, bijvoorbeeld om een reflectie te weren, is dus niet meer mogelijk.

Microsoft Surface 3Microsoft Surface 3Microsoft Surface 3

Microsoft heeft waarschijnlijk wel geprobeerd om de hinder van reflecties te minimaliseren. Het ips-scherm lijkt gelamineerd te zijn en een lekker hoge helderheid en contrast te hebben. Daarmee lijkt het scherm op het eerste gezicht op dat van de Surface Pro 3, dat ook gelamineerd is en een goed contrast heeft. Ten opzichte van de Pro 3 is de resolutie wel wat verlaagd, van 2160x1440 naar 1920x1280 pixels. De pixeldichtheid is dankzij de kleinere diagonaal ongeveer gelijkgebleven en leidt op het 10,8"-scherm tot een mooi scherp beeld. Hoe goed contrast en helderheid zijn, gaan we uiteraard uitgebreid na zodra we over een reviewsample beschikken.

Typecover en hardware

Wil je de Surface 3 daadwerkelijk als laptop gebruiken, dan is een toetsenbord onontbeerlijk. Een bluetooth- of usb-toetsenbord is natuurlijk mogelijk, maar het beste werkt een bijpassende typecover. De typecover wordt niet standaard bijgeleverd en is, net als bij voorgaande Surface-tablets, een prijzige optie van 149 euro. Voor de Surface 3 kan Microsoft typecovers in blauw, rood en zwart leveren. Microsoft heeft de touchcovers, die van tiptoetsen waren voorzien, definitief uitgefaseerd. Heb je echter nog een oude type- of touchcover liggen, dan werkt die gewoon op de Surface 3, al dekt het toetsenbord bij dichtklappen de tablet natuurlijk niet mooi af.

De typecover die Microsoft voor de Surface 3 heeft ontwikkeld lijkt erg op die van de Pro 3, maar is wat smaller. De randen aan de zijkant van het Pro 3-toetsenbord zijn weggelaten, waardoor het oppervlak van de toetsen gelijk is gebleven. Ook kan het toetsenbord schuin tegen de tablet opgeklapt worden voor een wat fijnere typhouding en zijn de toetsen te verlichten dankzij de ingebouwde achtergrondverlichting. Voor een dergelijk dun toetsenbord is het tikcomfort prima. Het oppervlak van de toetsjes is licht gebogen en de feedback is duidelijk, maar door de korte travel is het geen toetsenbord om lange teksten op te typen.

Microsoft Surface 3Microsoft Surface 3Microsoft Surface 3

Hardware: op het kersenpad

Het kloppend hart van de Surface 3 wordt gevormd door een Atom x7 Z8700-processor van de Cherry Trail-generatie. Cherry Trail is een die shrink van Bay Trail. Deze x7-processor heeft vier cores die op 1,6GHz geklokt zijn en een turboboost naar 2,4GHz kunnen maken. De keuze voor een Atom-processor kwam enigszins als een verrassing, omdat een zuinige Core M-processor juist de ideale kandidaat lijkt voor gebruik in een tablet. De keuze is echter te verklaren als je naar de kosten kijkt; waarschijnlijk was Core M dusdanig veel duurder geweest, dat er nauwelijks prijsverschil tussen de Surface 3 en de Surface 3 Pro zou overblijven.

Microsoft Surface 3We zullen het dus met Cherry Trail moeten doen en hoewel we de nieuwe Atom-processor niet hebben kunnen benchmarken, verwachten we geen grote snelheidsverschillen ten opzichte van Bay Trail, dat evenmin als snelheidsmonster te boek stond. Dat betekent dat de tablet prima geschikt zal zijn voor het draaien van kantoorsoftware, browsen en films kijken, maar dat het draaien van zwaardere software geen pretje zal zijn. Het werkgeheugen is daar bovendien niet op berekend. De eenvoudigste Surface 3 krijgt 2GB werkgeheugen en 64GB opslag mee, terwijl een duurdere variant van 4GB ram en 128GB opslag is voorzien. Voordeel van de zuinige soc is wel dat de accuduur volgens Microsoft tien uur moet bedragen.

Het gebruik van een Atom-soc betekent verder dat er geen mogelijkheid voor een volwaardige ssd is. De soc is namelijk niet voorzien van een sata-controller en dus wordt er gebruikgemaakt van emmc-geheugen. Dat is over het algemeen sneller dan een klassieke harde schijf, maar langzamer dan een ssd.

Voorlopige indruk

De Surface Pro 3 vonden we al een fijne tablet. De Surface 3 lijkt enorm op zijn grote broer en volgt daarmee een goed voorbeeld. Het ips-scherm met hoge resolutie en goede kijkhoeken ziet er mooi uit en heeft een beeldverhouding van 3:2, die we in veel situaties prettiger vinden werken dan de veelgebruikte 16:9-schermen.

De aanwezige hardware zal niet de snelste zijn; de Atom-processor en het eMMC-geheugen zullen niet de snelheid leveren van de Haswell-processor in de Surface 3 Pro, maar daar is de lagere prijs dan ook naar. Toch is die prijs met 609 euro voor de goedkoopste uitvoering niet voor de poes en voor dat geld ontvang je een toetsenbordloze Surface-tablet. Een bijpassende typecover kost 149 euro extra en wil je gebruikmaken van de stylusfunctionaliteit, dan loopt de rekening weer met vijf tientjes op. De duurdere uitvoering van de Surface 3 met 4GB werkgeheugen en 128GB opslag gaat 729 euro kosten.

Hoge prijzen dus, maar die lagen in de lijn der verwachting en wijken niet af van die van eerdere Surface-tablets. Bovendien zorgen de magnesium behuizing en het ips-scherm ervoor dat de tablet er mooi uitziet en goed aanvoelt. Zodra er reviewsamples beschikbaar zijn, nemen we graag de snelheid, accuduur en schermkwaliteit op en de proef, zodat we kunnen kijken of Microsofts nieuwste tablet zijn geld waard is.

Lees meer

Microsoft Surface Pro 3
Microsoft Surface Pro 3 Video van 5 augustus 2014

Reacties (243)

243
238
182
1
0
2
Wijzig sortering
Anoniem: 7175 1 april 2015 12:30
Prijzen en dus ook voor de extra's vallen me flink tegen.
Zou nog te overwegen zijn als het toetsenbord en stylus standaard worden meegeleverd.
Maar zou 'm zelfs dan pas kopen als ie standaard met W10 word verkocht, niet met een gratis update daarvan, is mij tegenwoordig teveel gedoe en bovendien weet je niet op zeker hoe de ervaring met W10 is.
Voor 500 incl. de extra's wil ik er wel eentje, dan mag het zelfs de versie met 2Gb ram zijn.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 7175 op 22 juli 2024 17:30]

Ik vind het ook tegenvallen. Kijk je naar de prestaties van de Intel Atom x7-Z8700, dan blijkt dat die ongeveer presteert gelijk aan de oude Atom Z3795. Zie hier. Wel een van de snelste Atoms, maar de Core M is een pak sneller.
De keuze voor een Atom-processor kwam enigszins als een verrassing, omdat een zuinige Core M-processor juist de ideale kandidaat lijkt voor gebruik in een tablet. De keuze is echter te verklaren als je naar de kosten kijkt; waarschijnlijk was Core M dusdanig veel duurder geweest, dat er nauwelijks prijsverschil tussen de Surface 3 en de Surface 3 Pro zou overblijven.
Eens dat de Atom een verrassing is, maar niet eens qua kosten. De Core M zal zeker duurder zijn, maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de op een aantal punten sterk vergelijkbare dell venue pro 7140, dan zie je dat die wel een Core M én een echte SSD (van Sandisk) heeft (M2 formaat, die bovendien makkelijk vervangbaar is). Deze is met typecover verkrijgbaar vanaf € 669, of ca € 600,-- met de 10% korting via VIP

Dan heb je inderdaad geen magnesium behuizing, maar wel een stuk snellere tablet, met prestaties in de buurt van de surface 3 pro, zo blijkt uit de review van tweakers, die met het optionele keyboard dock ook als laptop kan worden gebruikt.

Ik denk dan ook dat de reden om een Atom te gebruiken simpel is: onderscheid t.o.v. de Surface 3 pro. Waarschijnlijk zal namelijk de goedkoopste Surface 3 pro die nu nog de beschikt over de relatief trage Intel Core i3-4020Y, wel worden vervangen door de Core M (waarbij de duurdere modellen worden voorzien van de Braswell Core U CPU's)

[Reactie gewijzigd door dirkjesdirk op 22 juli 2024 17:30]

Tweakers is alleen wel heel negatief over het toetsenbord van de Dell Venue Pro 7140 terwijl dit toetsenbord (dat van de Surface) vrij positief wordt beoordeeld. Als jij veel wilt e-mailen of Word veel gebruikt dan gaat een goed toetsenbord toch boven een een snellere CPU.

Edit: typo, iets verduidelijkt

@ Dirkjesdirk, hieronder.
Goed punt!

[Reactie gewijzigd door klonic op 22 juli 2024 17:30]

Klopt, maar bij Dell heb je de keuze. Er is ook een optioneel keyboard met akku, waarop je net zo goed typt als op een regulier toetsenbord. Zie deze review: http://www.notebookcheck....blet-Review.133634.0.html

Ik heb zelf dat toetsenbord en het bevalt uitstekend! Close up: http://www.notebookcheck....140/DellVenue11Pro_32.jpg
Logische redenatie. Prijs is met toetsenbord best veel geld.
Maar aan de andere kant heb je ook de optie om een goedkoop BT toetsenbordje erbij te nemen in plaats van de typecover. Zoals een MS Wedge keyboard.
Snelheid lijkt me een non issue zolang je geen grote applicaties gebruikt. Dan is de nieuwe Atom meer dan snel genoeg. Een aantal dunne apparaten met Core-M hebben een fan. Deze 'hele dunne' Surface 3 zou dat dan ook hebben. Nu beter dus met een Atom die geen fan heeft.
Daarnaast vraagt Intel een premium voor de Core-M en zou dus de prijs hoger zijn. Dan is eerder de vraag wat de consument daarvoor over had. Ik denk niet veel.
Per saldo is IMO de nieuwe Atom de meest logische keuze.
Hoe kun je nu verwachten dat dit met Windows 10 geleverd wordt terwijl die nog niet uit is?

Ook vreemd om dan nog eens niet tevreden te zijn met de garantie dat hij een upgrade krijgt. Ik snap het probleem niet want tegenwoordig moet je elk apparaat upgraden tijdens de levensduur en Windows upgrades gaan echt wel vlot.

150 euro vind ik ook wel prijzig voor het keyboard, daar geef ik je gelijk, dat is Apple prijsniveau van accessoires. Vooral pijnlijk als hij wel overal geadverteerd wordt met het keyboard.
Apple prijsniveau? Het officiële Apple toetsenbord voor de iPad, dat vrij snel na de introductie niet meer verkocht werd, kostte €69. Deze is later vervangen door het BT-toetsenbord van Apple en kost €69. Een iPad toetsenbordcover (van Logitech) kost ook €100. €150 voor een toetsenbordcover zijn geen Apple prijzen.

Overigens was het Microsofts intentie geloof ik om zich met de Surface tablets in het vaarwater van Apple te begeven. Ze wilde luxe producten maken voor een hoge prijs. Nogmaals, het toetsenbord is, volgens mij, over the top.

[Reactie gewijzigd door klonic op 22 juli 2024 17:30]

Er zijn volgens mij genoeg accessoires op te lijsten van Apple die meer dan de 'marktprijs' gaan. Dat dit voor een toetsenbord nu niet exact overeenkomt met de Microsoft prijs staat los van de intentie van mij reactie, die blijft volgens mij overeind. Mijn excuses als ik je gevoelens gekwetst heb, maar ik ga hier niet verder individuele voorbeeldjes analyseren.
Mijn punt was, dat dit een stap verder gaat dan wat Apple doet en dus dat MS verder gaat dan het Apple prijsniveau. Ik vind Apples adapters ook erg prijzig (de Mini DP -> VGA adapter kost bvb €29). Bij Dell kost die kabel €31,45. Een Samsung Gear S kost ook het zelfde als een Apple Watch. Nogmaals, volgens mij prijst Microsoft zijn toetsenbord voor de Surface ver boven Apple's prijzen.

Overigens heb je mn gevoelens niet gekwetst, maar toch bedankt voor je excuses. :)
voordat je een tablet met w10 koopt weet je ook niet hoe de ervaring is, maar met een upgrade naar w10 zal de tablet eerder sneller worden dan trager, dat zal geen probleem zijn.
Anoniem: 7175 @mjz2c00l6 april 2015 10:44
Da's goed mogelijk maar ik hoef hem toch al niet vanwege de prijs.
Tegen de tijd dat W10 uit is kijk ik nog eens naar wat er in de markt te koop is.
Deze van Microsoft vind ik te kostbaar.
Zijn deze dingen ook geschikt om (lichte) games op te doen? (bijv. World of warcraft / league of legends etc.)
De duurdere versie zou het denk ik nog wel kunnen, de goedkopere heeft namelijk maar 2 gig ram dat is vrij weinig voor gaming.
Inderdaad vrij weinig, hopen dat er in de toekomst wat meer tablets uitkomen die wat power hebben.
De shield heeft een shitload aan grafische power. IMO de ultieme gaming tablet.
(al is gamescom, waar ik hem in handen had, ook al weer bijna een jaar geleden 8)7 )

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 22 juli 2024 17:30]

maarja, die kan dan weer geen PC games draaien...
deels wel, via nvidia's streaming technologie, vergelijkbaar met steam inhome streaming.
Streaming noem ik niet het kunnen draaien van een PC-game, immers heb je daar nog altijd een apart apparaat voor nodig..
Heb zelf de Surface Pro 2 hierop kan ik zonder problemen games als Civ V op draaien, met een Assasins Creed Unity hoef ik het niet te proberen. Vind persoonlijk ook dat dit soort tablet's meet voor een professionele of dagelijkse toepassingen is.

Gamen is niet een standaard dagelijkse toepassing, echt gamen behoeft namelijk ook grafische kaarten welke:
1. Ontzettend duur zijn
2. Ontzettend dik zijn
3. Stroom vreten
4. Ontzettend warm worden
Sinds wanneer is de 750 Ti duur/dik/warm/vreet stroom? En je vergeet dat dat alleen zou gelden voor nieuwe games, "echt" gamen kan ook prima met oudere/indie/minder zware games. Denk dat je nog bent blijven steken bij het gtx 480 tijdperk..
Die kaart alleen al is c.a. 2,5 x zo dik als de tablet....
De kaart haalt makkelijk 170 Watt aan energie, vertaal dit eens naar een tablet
Waar laat je de warmte gezien een actieve koeling not-done is in een tablet
Kan je me dan uitleggen hoe die kaart de 170 watt uit alleen het pci-express slot haalt? :)
Maar je hebt een goed punt hoor, ook 75 watt is nog veel voor in zo'n apparaat.
750ti zit op zo 30w voor de kaart, maar ook dat is nog factor of 20 te veel, 1.5w voor gpu gedeelte is meer wat je nodig hebt voor fanless tablet.

http://cryptomining-blog....ge-of-geforce-gtx-750-ti/
We gingen gamen he, niet minen ;-)
http://www.tomshardware.c...50-ti-review,3750-21.html
Maar inderdaad, het is hoe dan ook veel te veel.

[Reactie gewijzigd door xSNAKEX op 22 juli 2024 17:30]

Je "denkt" dat de Pro versie het "nog wel zou kunnen". Ik speel er FSX op hoogste settings + externe monitor, beiden 1080p, op. Dus ja, dat kan zeker.

Reactie op reactie hieronder: Maar natuurlijk. Verkeerd gelezen.

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 22 juli 2024 17:30]

Hij bedoelt de 4G / 128GB uitvoering van de Surface 3 denk ik, niet de Pro.
fsx is niet meer zo zwaar voor de huidige hardware, heb het op mn surface pro 1 draaien op hoogste settings, maar dan loopt het niet op zn best, maar nog prima te spelen
er is ook een 4GB versie
Dat impliceerde ik met 'de duurdere'
Anoniem: 420148 @CamelNLD1 april 2015 13:09
Op een Pro kun je League spelen. Niet in superhoge settings of competitief, maar t gaat nog.
Ach op mijn laptop van 5 jaar draait lol ook nog prima. Het gaat mij vooral dat het lekker soepel loopt. Dat kun je van zo'n apparaat ook niet verwachtten.
Anoniem: 420148 @CamelNLD1 april 2015 13:23
Ligt er meer aan wat voor grafische chip daarin zat. Als er een dedicated AMD/Nvidia chip in zit, dan zal dat waarschijnlijk sowieso beter lopen dan een geintegreerde oplossing. Ook waren laptops toen nog vrij weinig met 1920x1080 te krijgen, wat deze tablets wel zijn.
Al neem je de 4 Gb ram versie en game je op 768p moet het te doen zijn. Anders denk ik dat je FPS echt te laag word.
Mijn surface pro 1 met intel hd 4000 en de laatste drivers kan dota 2 met 30-50 fps op 1360x768 met alles op high (zonder shadows en anti aliasing) draaien. Starcraft 2 draait ook best aardig. WoW op 1280x720 werkt ook prima.

Ik denk dat deze surface 3 vergelijkbaar zal presteren, maar zijn ze niet echt voor gaming gemaakt (voor dit geld kun je beter een desktop of laptop halen als je wilt gamen.)
Anoniem: 460511 @CamelNLD1 april 2015 12:35
Door de atom erg vergelijkbaar met de oude netbooks en goedkopere convertibles zoals de Asus t. Rollercoaster Tycoon, Vice City, Halo, en Counter Strike 1.6 kan je daar goed op draaien. Iets daarboven en het word als snel onspeelbaar, source engine spellen zullen al niet werken.
LoL draait echt op alles, ook op intel atoms. Meeste mensen hebben moeite om WoW te draaien (je kan wat YouTube filpmjes kijken). Maar de eerste indicaties van Cherry trail geven vooral een positief beeld mbt GPU. Blijkbaar is de CPU kant niet veel beter, maar zijn er vooral stappen gemaakt aan de GPU kant. Om echt uitspraken te kunnen doen zullen we even moeten wachten tot de Cherry trail goed getest kan worden. De Surface 3 is namelijk de eerste tablet die deze chip heeft.
Valt mij niks niet tegen
als je kijkt naar wat de Asus T100 allemaal kon draaien op de oude Atom, dan zou het nog wel eens mee kunnen vallen.
Deze Atom gebruikt de intel HD technologie uit de i3/i5/i7 (wel wat afgeknepen natuurlijk) en zou tot 50% meer graphic power moeten hebben.

Ik denk dat je als je de resolutie en kwaliteit niet te hoog zet, je best nog wel wat spelletjes moet kunnen draaien.

De iPad/Andriod achtige games zullen helemaal geen probleem zijn.
Die games lijken me wel. Mij lijkt het echter interessanter om wat indie-titels mee te doen of games die je lekker onderweg kunt doen (niet perse met internet). Dus een Besiege of Cities Skylines. En daarvan ben ik wel benieuwd of het draait en zo ja hoe.
Ik heb een Surface Pro 2 met een i5 4300U en 8 GB ram. Daar draaien verassend veel games nog best aardig op. Denk aan 30 fps in Rift (low), 60 fps in Civilization V (medium en lagere resolutie).

Voor mij zijn deze apparaten toch een beetje de toekomst voor tablets. Een tablet is voor mij achteraf een onding. De productiviteit is veel te laag. Ik haal iets van 30 woorden per minuut via touch terwijl ik op mijn werk plek over de 100 haal. Op mijn Android tablet had ik daarnaast ook last van de traagheid (Nexus 7 32GB) en het gebrek aan multitasking. Op een Ipad was er geen support voor track changes in documenten dus die diskwalificeerde zichzelf ook..

Nu de Surface (Pro 2, maar goed zal vergelijkbaar zijn). Ding start in een seconde of 8 op en reageert net zo snel als mijn i5 2500k desktop. Met de 8 GB ram kan ik ook zoveel tabs openen als ik wil. Overigens is Windows 8 bij mij relatief zuinig dus met 4 GB ram heb je ook wel voldoende voor circa 10 Chrome tabs en wat documenten. Grootste voordeel is dat alle software 1:1 identiek is. Dit opent dus mogelijkheden voor het verplaatsen van bepaalde folders naar dropbox/onedrive. Zodat je altijd in "sync" bent. Denk aan "mijn documenten" etc.

Casual "app" gaming heb ik er overigens nooit op gedaan. Ik geloof dat de Windows store wel Where's my water etc heeft maar eerlijk gezegd moet je dat maar op je telefoon doen :+ . Vreet te veel stroom.

Met de stylus kun je eventueel ook aantekeningen maken (digitaal papier, er zit een gum op en je kunt met het knopje dingen verslepen).

Deze atom versie zal wel een stapje terug zijn in snelheid en multitasking maar het voordeel dat je "gewoon" je MS office, photoshop, etc overal ter wereld kunt gebruiken en VPN ook probleemloos werkt maakt dit apparaat heel wat meer dan een android/ios tablet.

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 17:30]

Anoniem: 628318 @CamelNLD1 april 2015 15:59
Ik weet bijna zeker van wel. Op mijn oude laptop uit 2007 met 2GB ram kon ik League al doen met 20fps, dan moet dat hierop zeker kunnen met minimaal 30fps.
Geen League of Legends aub, er zijn al genoeg mensen die je minstens 5 minuten laten wachten terwijl ze de assets via ponskaarten in hun aardappel laden. Dan zit je daar met je SSD en een laadtijd van 5 seconden te koekeloeren.

En wanneer de match dan eindelijk begint, is de helft van je team AFK van het lange wachten.
LOL! I see what you did there ;).
Toch vind ik 609 euro een klein beetje een aanfluiting...

500 dollar = 465 euro... * 1.21 (BTW) = 560 euro~

50 euro netto meer vind ik apart.
Ik was gisteren op het hoofdkantoor van microsoft op schiphol wegens de presentatie van de nieuwe surface. En de prijs had te maken met de wisselkoers + BTW. dan klopt de prijs van 609 euro.

Verder ziet het apparaat er exact het zelfde uit de PRO, heeft geen ventilator, en helderheid lijkt het zelfde.

Let er wel op dat de oude keyboards er niet op passen, en dat je deze dus voor 150 euro erbij moet kopen (adviesprijs).
Let er wel op dat de oude keyboards er niet op passen, en dat je deze dus voor 150 euro erbij moet kopen (adviesprijs).
Heb je dit uit de mond van een Microsoft medewerker? want ik heb namelijk gelezen dat de oude keyboards wel passen.
To help with lap use, Microsoft is upgrading its smaller Surface Type Covers to accommodate the Surface 3. Just like the Surface Pro 3, they snap into place underneath the screen with magnets to help make the keyboard a lot more sturdy in your lap. While you can use the new Surface 3 Type Covers on the Surface Pro 3, and vice versa, the difference in size will make it an odd experience. Likewise, the older Surface 2 covers are still supported, but the screen size change means they won’t fit snugly.
http://www.theverge.com/2...surface-3-tablet-features
Dit is exact wat mij verteld is. Er is overigens een verschil tussen passen en erbij horen.
Oke, ik begrijp je niet, passen ze nou wel of niet? :9

Dat die oude er niet bij horen (omdat ze 'te groot' zijn) snap ik wel, maar ben nou heel benieuwd of je type covers voor de 3 pro en de 2 wel of niet kunt gebruiken op deze Surface 3?
Deze surface is kleiner dan de pro, of de covers uiteindelijk wel of niet passen heb ik niet kunnen testen, ik heb hem wel met cover kunnen proberen, maar had er geen cover van een pro naast liggen. Wat de heren op het hoofdkantoor mij konden garanderen is dat ze niet passen, en dat je echt een speciale type cover voor deze moest aanschaffen. ( die dus duurder is dan de gene van de pro)
Ah zo, helemaal duidelijk, dank voor de toelichting! :)
Er wordt verwezen naar gebruik van de tablet met toetsenbord op schoot ('lap').

Werkt dat nou echt met zo'n stand? Het lijkt me zeer onpraktisch.
Gebruik op schoot is voor mij geen enkel probleem met de Surface Pro 3. Het staat met de stand lekker stabiel.
En de prijs had te maken met de wisselkoers + BTW. dan klopt de prijs van 609 euro.
Nee, als je 499 dollar daarmee omrekent dan is de prijs van 609 euro nog steeds 50 euro te veel.
plus importrechten?
Als jij dat ding vanuit de VS gaat importeren dan ben je echt wel bijna 609 euro kwijt (tenzij je heel HEEL erg veel mazzel hebt dat je pakketje niet onderschept wordt en ze aan de andere kant geen BTW alvast in rekening hebben gebracht)..
Geproduceerd in Polen (Bij Dell tenminste heeft ook last van dollar koers).
40 euro netto meer eigenlijk. De prijs is 599 euro, niet 609 euro, volgens Microsofts eigen websites. Waarom Tweakers blijft volhouden dat het 609 euro is, is mij een raadsel.

http://www.microsoftstore...E/pdp/productID.314948400
Je linkt naar de BE site:

http://www.microsoftstore...ace-3/productID.314948400

Misschien dat de thuiskopie heffing hiermee te maken heeft?
Ow. Nu ja, op zich veranderd dat niet dat Tweakers dat ook wel zou mogen melden, ze stellen zichzelf namelijk voor als een website die zich richt op Nederland én Vlaanderen, laatst nog diverse meldingen over gezien "We willen onze pricewatch verbeteren voor Vlaanderen" (en van dat soort dingen). Maar voor de rest merk je er bar weinig van in nieuwsberichten en reviews. Anyway, sorry voor de fout.
Dat is misschien wel waar, maar het kan ook zijn dat dat niet zo uitgebreid ter sprake kwam op het hoofdkantoor van Microsoft.

Wees in ieder geval maar heel blij dat ze in België niet mee doen aan die onzin. Thuiskopieheffing, belachelijk
Wees in ieder geval maar heel blij dat ze in België niet mee doen aan die onzin. Thuiskopieheffing, belachelijk
Hebben we dat dan ooit gehad in België? Onder een andere naam zeker?
Misschien omdat op de NL site ook daadwerkelijk 'vanaf 609 euro' staatn?
Sinds de Euro zo fluctueert bouwen alle bedrijven die in Dollars handelen een fluctuatiemarge in in hun Euro prijslijsten :)
Anoniem: 343906 @itsgreen1 april 2015 13:34
It's fools day.
Ik ben in het bezit van een Surface pro 3. Deze wordt binnen de organisatie waar ik werk verstrekt. Handig papierloos vergaderen etc.

Specs: Intel Core i5 / 4GB RAM / 128GB SSD

Ik heb hem nu z'n 2 maand in gebruik. (nou ja ligt ergens in een lade).
1. persoonlijk vind ik alles net te klein. (en ik heb de tekst etc via instellingen al aangepast.)
2. Het apparaat onthoud zijn tijd niet. Je stelt hem goed in laat de tijd ophalen van een NTP server, maar toch staat de datum weer verkeerd (ergens in 2029)
3. voor wat het appraat kost inclusief toetsenbord, denk ik dat een ultraboek een goedkopere oplossing is.

De accuduur is prima, dag intensief werken is geen probleem. (ook bevestigd door collegas)
Spellen als League of Legends of World of Warcraft, gaat prima. LoL kan ik bevestigen, WoW niet, omdat ik dat niet speel.
Anoniem: 80466 @desmo_20001 april 2015 13:29
1. persoonlijk vind ik alles net te klein. (en ik heb de tekst etc via instellingen al aangepast.)
@1 Dan zet je Windows toch op 125% scaling.
@2 Als je de Surface binnen een domein gebruikt haalt het apparaat mogelijk de tijd van een verkeerd ingestelde server op je domein.
@3 Een ultrabook is meestal wat groter en zwaarder en mede daardoor wat minder flexibel in te zetten. Voor bijvoorbeeld het meenemen naar vergaderingen is een Surface pro 3 handiger vind ik.
Surface is geen lid van het domein. De tijd wordt opgehaald van de ntp1.nl.net. Bij sommige mensen gaat het wel goed, maar bij sommigen ook niet. Als ik de op google zoek, kom je het probleem ook tegen, alleen dan op een Surface Pro 2.

Ik zal nog eens kijken of alle surfaces alle updates geinstalleerd hebben.

punt 3 heb je op zekere hoogte gelijk, zeker omdat onenote een toegevoegde waarde heeft. Over het gewicht, als ik hem vergelijk met mijn sony ultraboek 13.3 en het gewicht vergelijk met de surface pro 3 vind ik het geen groot verschil qua gewicht.

punt 1 zal ik nog eens proberen. (netflix kijken enzo gaat uitstekend op het IPS scherm ;))
Anoniem: 80466 @desmo_20002 april 2015 16:08
Het probleem met je tijd kan ook een issue zijn met je BIOS datum veroorzaakt mogelijk door een een brakke CMOS batterij. Dat is echter moeilijk te herstellen (zeker in een surface) en dat is ook niet zinvol als je een bedrijfs versie hebt.

In dat geval lijkt me een omwisselactie bij je bedrijf wel de beste oplossing.
Die kunnen dan hun garantie aanspreken bij de leverancier
Deze kleinere Surface 3 zou dan handiger zijn. Plus dock. En ook mooi notities maken met de pen+onenote. Met een ultabook gaat dat niet werken. Tijd bijkhouden heeft niets met een Surface te maken. Dat zou dan voor ieder apparaat gelden.
Hebben jullie er docks bijgekregen?
We hebben 1 dock. Het dock is een hoog plastic gehalte.
Dock werkt opzich prima.

Ultrabook en onenote is idd wat lastiger, omdat je de pen bediening niet hebt.
1. als je het nog niet gedaan had kun je de dpi op 125 of 150% zetten
2. waarschijnlijk configuratiefout
3. komt vooral door het touchscreen en de pen digitizer denk ik (en de typecover zelf)
2. Het apparaat onthoud zijn tijd niet. Je stelt hem goed in laat de tijd ophalen van een NTP server, maar toch staat de datum weer verkeerd (ergens in 2029)
Dat is toch echt een incidenteel defect of een configuratie issue.
Dat dacht ik ook dat het dat was. heb verschillende tijdservers geprobeerd. Het komt bij meerdere surface voor. van de 35 hebben 15 dit probleem. De Surface Pro2 kent dit probleem ook. Ik zal alle updates nog eens nalopen en kijken of alles wel geinstalleerd is.
Anoniem: 479106 1 april 2015 14:13
Ik vind die Surface 3 wel echt een mooi ding, alleen hadden ze 'm beter "mini" oid kunnen noemen, maar okay. Enige wat ik echt niet begrijp is: waarom geen Core M processor erin gedaan? Onbegrijpelijke keuze. Die Atom is toch een beetje cheap en underpowered in vergelijking met een Core M processor... Vreemde keuze voor een "high-end-tablet"...
Een Core M kost 300 euro, dan zou de 599 niet meer gehaald kunnen worden denk ik.
Dat lukt Dell anders wel. De Venue 11 Pro 7140 kost in de goedkoopste uitvoering €639 inclusief de slim keyboard cover, Core M, 4GB RAM, 64GB opslag.
Heeft die ook een digitizer dan?
Ja, pen los erbij te kopen
Ik zou een 10,8 inch tablet niet echt "mini" durven noemen. Dat is al relatief groot tegenover andere tablets die meestal rond de 10 inch hangen.
Wat een belachelijke prijs zeg.. Zeer slecht in de markt gezet door Microsoft en eigenlijk al vanaf dag 1 oninteressant.

Voor 160 euro meer heb je een Surface Pro 3 mét stylus (t.w.v. 50 euro), mét 4GB ram, mét een betere processor, mét een betere kickstand, mét een groter scherm.. Kortom, op alle vlakken een beter apparaat.

Dan voer je in de VS een scherpe campagne en prijs je hem gelijk met de iPad om hem vervolgens op deze manier in Nederland (en meer landen) op de markt te dumpen.
Die "belachelijke prijs" is anders dezelfde prijs die Apple aanrekent voor de iPad Air 2, en dan heb je

- 16 GB ipv 64 GB (wat 100 euro extra is bij de iPad)
- 1,5 GHz ipv 1,6 GHz
- Een kleiner beeld (maar op zijn beurd dan weer een hogere PPI, hoewel dat met 50 extra niet veel verschilt)
- Een slechtere camera aan de voorkant
- Geen kickstand
- Geen ondersteuning voor pen invoer
In de VS misschien, ik heb het over Nederland. Een iPad Air 2 kun je hier krijgen vanaf 450 euro. Nogal een groot verschil met 609 euro.

Over de features kun je discussiëren, de iPad heeft bijvoorbeeld weer veel meer geoptimaliseerde apps. Denk dat de gemiddelde Nederlander daar meer waarde aan hecht dan aan een kickstand.

Mijn punt is dat het in Nederland, i.t.t. in de VS, geen concurrent is voor de iPad.
Anoniem: 498327 @Th_mas1 april 2015 17:35
Ik denk dat die 609 in praktijk ook richting de 500 gaat.
Dan nog moet je er een dikke 100 euro bijtellen voor een toetsenbord. Blijft ontzettend duur voor een Atom Peeceetje...
Anoniem: 498327 @reeboot22 april 2015 16:15
Toetsenbord moet je je niet druk over maken. Mooie van een Surface is juist dat ie er geen heeft.
En Atom Peeceetje met 2160x1440 IPS scherm daar wil ik er wel eens een van tegenkomen.
Maar goed, beter koop je de i3 Pro voor 750€, dan zit je zeker goed.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 498327 op 22 juli 2024 17:30]

de surface (ultrabook/tablet hybrid die volwaardige windows programma's draait) is niet te vergelijken met de ipad (tablet voor simpele apps/games etc)
Dat mag jij vinden natuurlijk en ik geef je daar ook geen ongelijk in. Feit is wel dat Microsoft in de VS een reclamecampagne is begonnen waarin ze de Surface 3 wél met de iPad vergelijken en hem daar ook dezelfde prijs mee hebben gegeven.
De Surface 3 heeft toegang tot miljoenen applicaties. Zolang die goed werken met Windows' scaling instellingen kan je er gemakkelijk mee werken op een touchscreen.
Gemakkelijk mee werken met ene touchscreen. Ga toch weg. Desktop windows apps werken voor geen meter op een tablet.
Hij heeft gelijk ... Dus modereer mij ook maar met een -1 ofzo, slaat nergens op.
De Programma's zijn lang niet altijd even pratisch op een tablet omdat die standaard rekening houden met keyboard/muis invoer.
Als je dat gaat doen middels de keyboardcover en een stylus kan je net zo goed een ultrabook pakken.

De Ipad heeft welliswaar duur betaalde opslag maar de dedicated apps vreten lang zo veel geheugen niet als windows aaplicaties, en dat weten we allemaal.
En niet te vergeten: je hebt met de iPad een tablet in plaats van wat qua internals feitelijk een volwaardige (albeit niet al te snelle) x86 laptop is.

In reactie op Th_mas: ik heb gebruikers van Windows x86 nog nooit horen klagen over een gebrekkige/beperkte AppStore, simpelweg omdat ze gewoon 'normale' software kunnen draaien, wat een AppStore objectief gezien volstrekt overbodig maakt.
Sowieso lijkt me de vergelijking tussen een ARM tablet als een iPad of een Android device en een x86 tablet als de Surface behoorlijk mank gaan, in ieder geval wat betreft OS en de mogelijkheden die het biedt (oneerbiedig gezegd is de eerste een oversized smartphone, de tweede een wat schrale maar volwaardige laptop).

[Reactie gewijzigd door w00t00w op 22 juli 2024 17:30]

Een iPad of Android tablet is door de beschikbare apps die goed rekening houden met touch invoer naar mijn mening een betere tablet.

Een Surface is een betere laptop omdat je lekker al je Windows / Linux software erop kan draaien (als je Linux erop kan installeren, maar dat lukt uiteindelijk vrijwel overal op) maar die software is voor 99% niet geoptimaliseerd voor touch invoer.

De stylus en de typecover helpen wel een beetje (de stylus best veel omdat die gewoon nauwkeuriger is dan een vinger), maar als je een er een toetsenbord en aanwijsapparaat bij nodig hebt om goed te kunnen werken...dan heb je waarschijnlijk meer plezier van een daadwerkelijke laptop.

Er zijn vast situaties waarin de surface goede diensten verleent en op termijn komen er waarschijnlijk ook wel genoeg touch apps voor windows beschikbaar, maar op dit moment zou ik persoonlijk voor een "gewone" laptop of een iPad gaan.
Daar ben ik het helemaal mee eens, en ik begrijp dat Windows nog een flinke weg te bewandelen heeft wat betreft touch-ondersteuning in programma's. Het ging mij er meer om dat ik steeds die vergelijking zie terugkomen tussen de Surface en de iPad: mijns inziens zijn de WinRT versies van de Surface prima vergelijkbaar, maar de uitvoeringen die Windows x86 draaien, dus ook de Surface 3, zijn - nogmaals, in mijn optiek - een heel ander verhaal.
Anoniem: 614 @Vizzie1 april 2015 20:10
Apps is afhankelijk per gebruiker. Voor het gross niet-tweakers is de Windows app store al behoorlijk gevuld. Met een Surface3 heb je apps zowel de x86 als de nieuwe Windows aps. Gewoon van te voren kijken of de apps er zijn en daarna beslissen.
Een iPad of Android tablet is door de beschikbare apps die goed rekening houden met touch invoer naar mijn mening een betere tablet.

De stylus en de typecover helpen wel een beetje (de stylus best veel omdat die gewoon nauwkeuriger is dan een vinger), maar als je een er een toetsenbord en aanwijsapparaat bij nodig hebt om goed te kunnen werken...dan heb je waarschijnlijk meer plezier van een daadwerkelijke laptop.

Er zijn vast situaties waarin de surface goede diensten verleent en op termijn komen er waarschijnlijk ook wel genoeg touch apps voor windows beschikbaar, maar op dit moment zou ik persoonlijk voor een "gewone" laptop of een iPad gaan.
Hier ben ik het eigenlijk niet mee eens. Ik heb eigenlijk al deze opties (tablet, laptop, surface pro 2 en gewone game pc) en ik ben echt niet ontevreden over hoe de Surface Pro 2 te bedienen is via touch. Zeker niet in combinatie van de typecover die een laptop trackpadje heeft.

Komt er op neer dat ik voor best veel zaken gebruik maak van de touch mogelijkheid. Bijvoorbeeld een bepaalde cel in excel selecteren, Chrome starten en browsen, schermen sluiten, van venster wisselen, vensters minimaliseren. Zodra ik precisie werk nodig heb dan wissel ik naar de trackpad. Wat vooral "onhandig" gaat is het resizen van schermen.

Deze hybride vorm van touch werkt eigenlijk zo goed dat ik zelfs gedocked (of alleen met muis) regelmatig het scherm aanraak. Op een gewone pc mis ik dat nu wel eens.

Verder is een Surface natuurlijk veel flexibeler dan een laptop. Je neemt hem zo mee en met de kickstand werkt hij prima op schoot. Laptop gaan vaak minder lang mee. Het grootste voordeel van de laptop is het grotere scherm wat voor mij dan weer het grootste nadeel is. Ik wil een mobiel apparaat.

Zelf gebruik ik de Surface Pro 2 voor de volgende doeleinden
1) HTPC: Docked in de officiele surface dock. Hierop zit de IR receiver, hdmi, power en ethernet poort. *bonus* Via VPN kan ik overal ter wereld op mijn NAS dus die HTPC functionaliteit werkt niet alleen thuis.
2) Demonstraties/prestentaties op locatie, al dan niet via HDMI.
3) Volwaardige computer voor als ik niet thuis ben (excel, offfice beheer, photoshop, putty voor Linux terminal)


Een Ipad is nog wel te gebruiken voor doel 2. Maar doel 1 en 3 gaat hem echt niet worden. Dit is gewoon een heel ander product. Een tablet is meer speelgoed. Die blinkt uit in het afspelen van films op vakantie en het spelen van (casual) games. Een Surface is gewoon een compacte computer zonder serieuze videokaart. Hij (de pro met de i5) is ook prima als desktopvervanger te gebruiken in combinatie met een dock. Weet niet hoe traag de atom gaat overkomen. Echter er zit gewoon een SSD in dus ik vermoed dat browsen en het simpele office werk prima zal verlopen...

Dus eigenlijk krijg je dan nog:
4) Desktop vervanger

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 22 juli 2024 17:30]

Ja nouja, ik heb liever een iPad dan dit ding. Desktop taken doe ik liever op een MacBook met echt kracht, tablet dingen op de tablet. Daarnaast is het voordeel van een iPad dat er geen Windows op zit :p
En op de Surface dat er geen phone OS op zit. Met Windows 10 heb je iOS en OSX samen. Nog beter ;)
Ik heb een ipad gehad. Heb je al eens een Surface3 gebruikt :+
Ik vind Windows 10 een grote verbetering t.o.v. 8.1. Heb heb op mijn MacBook staan. Maar qua gebruiksgemak kan het nooit meten met OSX. Het werkt wel, maar gewoon een stukje minder elegant. En het touchpad van MacBooks is alsof je touchscreen onder je vingers hebt, alleen zonder je scherm te besmeuren.
dan installeer je macos op de surface pro (de pro 1 werkt het wel op, pro 2, 3 en surface 3 weet ik niet)
Waarom zou ik OSX op een surface willen hebben? Ze zijn niet eens echt krachtig ofzo.
zit niet veel verschil in kracht als je de pro 1 vergelijkt met de huidige macbook pro, de standaard cpu snelheid is wat lager voor energiebesparing, maar die kan behoorlijk oplopen waar nodig, en beide hebben intel hd graphics 4000
De MacBook Air heeft al Intel HD5000 graphics, veel sneller dan de 4000 serie. De MacBook Pro heeft respectievelijk de 5100 en de 5200 Iris Pro, die nog een stap sneller zijn. Zelfs met de 5200 chip in mijn MacBook kan ik makkelijk vrij zware spellen draaien.
dan klopt de website van apple niet, of ik zat toch niet op de goeie
Hoe kan je op de verkeerde website van Apple dat checken? :')
De nieuwe MacBook heeft 5300, de upgedate pro 13'' 6000 en de 15'' pro Iris pro. Die sterker is dan menig losse GPU.

http://nl.hardware.info/r...steek-voor-mid-range-gpus
ik weet niet hoe ik er bij kom, maar als ik nu weer kijk staan de verschillende specs er inderdaad
Haha :-) De Surface is natuurlijk wel een mooi apparaat maar ik vind het zelf niet zo handig om mee te werken.
Wat jammer van de micro-usb-b poort als oplader. Ik zou eerder gaan voor usb 3.1 als laadpoort en Apple tonen hoe je wel een functioneel apparaat maakt met voldoende 'nog-veel-gebruikte' poorten. Micro-usb-b staat bekend om zijn lage laadcapaciteit. En de magnetische lader is gewoon fijner en handiger. Overigens wel super apparaat! Alles mooi in verhouding.

[Reactie gewijzigd door MrAndy9797 op 22 juli 2024 17:30]

In het filmpje van MS zeiden ze iets van een 13W oplader. De standaard USB opladers gaan niet verder dan 5, dus ik denk dat de lage laadcapaciteit nog wel mee zal vallen.

Maar ben het met je eens dat USB 3.1 veel beter was geweest (ook voor acceptatie van die standaard), want die kan tot 100W.
een standaard volgen hoeft niet te betekenen dat je je laat limiteren door de limieten van de originele standaard.

Samsung pompt redelijk wat stroom door een USB poortje tegenwoordig met hun 9v slimme snelladers.
Pfffft, €609. Je kunt een Transformer TF100 halen voor €200 waarbij je op Bay Trail zit, een toetsenborddock hebt en gewoon prima kunt werken. De resolutie mag er wel niet zijn maar het is nog steeds een prima tablet. Kan ik niet zeggen van de Surface 3, je krijgt simpelweg extreem weinig voor je geld. Asus en andere bedrijven zullen heus wel met Cherry Trail tablets komen als opvolgers van de huidige Bay Trail serie en de prijs zie ik absoluut niet boven de €350 uitkomen.

Kom op Microsoft, dit is simpelweg te duur.

[Reactie gewijzigd door ikt op 22 juli 2024 17:30]

Alleen heeft een T100 geen digitizer laag :) en natuurlijk mindere bouwkwaliteit.
Maar veeeel goedkoper. Dat wel
Het lijkt me voor de hand liggend dat MS niet wil concurreren met OEMs waar het van afhankelijk is voor de verkoop van Windows. Dus dat zal ook een reden zijn dat de prijs iets hoger ligt.
Iets hoger ok. Maar dit is een beetje veel meer dan "iets hoger"... Voor 1 Surface 3 met een typecover en pen, koop je 3 T100's. Dat noem ik een fors prijsverschil

[Reactie gewijzigd door reeboot op 22 juli 2024 17:30]

Ondanks dat er in beide een atom zit, zijn het ook fors andere apparaten.
Mindere bouwkwaliteit wil nog niet zeggen slechte bouwkwaliteit. Vooral qua prijs/kwaliteit verhouding scoort de T100 fenomenaal vergeleken bij de nieuwe Surface 3.
Vind deze Preview een beetje nutteloos eigenlijk. Goed dat hij er is, maar een vergelijking maken met de Surface Pro 3 en dan zeggen "dit is minder dan bij de SP3, dat is minder dan bij de SP3" is gewoon stating the obvious. Dit is tenslotte een goedkopere variant. Het was veel nuttiger geweest als er een vergelijking werd gemaakt met de Surface 2, waar dit apparaat tenslotte een opvolger van is.

Anyway, de Surface 3 lijkt me een uitstekende tablet. Niet iets voor mij, ik zou eerder gaan voor een Surface Pro. En dat is momenteel ik mijn planning, maar ik wacht wel nog even op de Surface Pro 4.

En voor wie interesse heeft in een vergelijking met de Surface 2, Wikipedia heeft er een leuke tabel voor: https://en.wikipedia.org/..._Surface#Surface_series_2.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 22 juli 2024 17:30]

Interessante link... x86 processor, superieur scherm, een volle windoos en lichter op de koop toe voor een gelijkaardige introductieprijs als de eerste surface drie jaar geleden.

Even terzijde : wat zouden ze met "pen input" bedoelen op de surface en de surface2? Bij de pro serie wordt inderdaad de wacom en de n-trig vernoemd... als het zo'n gummy pennetje is, kunnen ze dit beter weglaten en "vinger" zetten. En de 3.5 mm audio bij de originele surface mag in de praktijk ook weg want ik was één van de velen waar die het opgaf na een paar maanden.

Na de eerste pro en de tweede heb ik mij ook voor genomen om één generatie te skippen maar begin het toch wel moeilijker te krijgen nu ik de 3 meer en meer "in het wild" begin op te merken.
Anoniem: 80466 @RickMayall1 april 2015 13:15
Op deze nieuwe Surface 3 zit eenzelfde digitizer als op de surface pro 3
en dat is N-trig (voor de compleetheid :D)

En ik meende dat de Surface RT en 2 geen actieve (wacom of N-trig) pen input hadden...
De Surface RT en Surface 2 ondersteunde pen input via een speciale pen, maar dat was maar op één drukniveau als ik mij niet vergis.
Anoniem: 614 @Loller11 april 2015 20:14
Alleen capacitief. Dan kan beter net zo goed geen pen gebruiken.
Ik ben erg blij dat de Surface3 nu ook zo'n mooie pen+digitizer heeft.
Ik vind het opvallend dat in de berichtgeving over de Surface 3 vrijwel alleen maar vergeleken wordt met de Surface Pro 3. Maar het is toch overduidelijk een doorontwikkeling van de Pro 2? Wat zijn de verschillen met die tablet? Is dit een vooruitgang?
Het is natuurlijk een doorontwikkeling van de Surface 2, niet van de Surface Pro 2....., dus ja daar zou die dan mee vergeleken moeten worden.
ik vind het technisch meer een doorontwikkeling/vervanging van de Surface Pro 2.
Het heeft de twee volgende belangrijke componenten die de Surface 2, tov Surface Pro 2, niet had:
- x86 processor
- digitizer

Hij komt volgens mij ook in plaats van de Surface Pro 2 op de markt. De Surface 2 was al langer uit het assortiment.
De Surface Pro 2 is vervangen door de Surface Pro 3. Deze Surface 3 is de vervanger van de Surface 2. RT was blijkbaar een experiment die niet geslaagd is en dus zijn ze over gegaan naar ee Atom processor ipv Arm. De Surface 3 als opvolger van de Surface Pro 2 zou een behoorlijke teruggang zijn, aangezien de SP2 een i5 had (die je echt niet kunt verlijken met een Atom)
Volgens mij komen de Pro 2 en de nieuwe 3 aardig bij elkaar in de buurt.
kan in iedergeval niet heeeel veel verschillen vinden
Anoniem: 498327 @Meatpoint1 april 2015 17:33
Ik heb een Pro 1, die lijkt erg op de Pro2, maar dat is toch wel anders dan deze. Ik heb m net een half jaar, toen waren de 1's nog maar 500 euro, en ik heb die toch liever voor dat geld dan deze. Je kreeg voor die 500 gewoon 4GB, een i5 en een snelle 128GB SSD. Scherm is iets kleiner (1080 ipv 1280 pixels vertikaal), en de tablet is iets zwaarder/dikker, maar wel meer een werkpaard. Ook de GPU kan best een redelijke game draaien, al gaat dan wel de fan in hoogste stand.
RT is misschien als product niet geslaagd, maar het heeft er denk ik wel mede voor gezorgd dat ze bij intel eens van hun luie achterste af zijn gekomen en serieus werk zijn gaan maken van low-power x86.

Als je een Atom van nu vergelijkt met de eerste lichting die bijvoorbeeld in eeePC's van Asus is geleverd dan is daar echt ontzettend veel winst geboekt terwijl intel in eerste instantie niet echt geneigd leek om werk te maken van goedkope, low-power x86 CPUs.

In die zin is Windows RT misschien wel prima geslaagd.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.