Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 390 reacties

Microsoft heeft de Surface Pro 3 met een 12"-touchscreen aangekondigd, waarbij een goedkoper model van de tablet van een Intel Core i3-processor is voorzien en een adviesprijs krijgt van 799 dollar. Er komen ook duurdere versies met Core i5- en i7-cpu's.

De 800 gram wegende Surface Pro 3, die door Microsoft wordt gepositioneerd als een laptopvervanger voor professioneel gebruik, beschikt over een 12" ClearType-touchscreen dat een resolutie heeft van 2160x1440 pixels, goed voor een beeldverhouding van 3:2. Verder claimt Microsoft dat het aanpassingen in de scaling heeft doorgevoerd in Windows 8.1 om apps en programma's te optimaliseren voor het hires-scherm.

De behuizing van de Surface 3 Pro is van magnesium. De tablet is 9,1mm dik, volgens Microsoft het dunste apparaat met een Core-processor dat momenteel op de markt is. Microsoft claimt ook dat het aanpassingen aan de cpu-fan heeft doorgevoerd waardoor deze 30 procent efficiënter is dan reguliere fans. Ook zou de ventilator niet te horen zijn. De tablet biedt een full size usb 3.0-aansluiting, een mini displayport-uitgang en een microsd-kaartlezer. Zowel aan de voorzijde als achterzijde een camera met 5 megapixel-resolutie. Voor het maken van draadloze verbindingen is 802.11ac-wifi en bluetooth 4.0 aanwezig.

Het goedkoopste model heeft een prijskaartje van 799 dollar. Deze versie beschikt over een Intel Core i3-processor samen met 4GB werkgeheugen. Er is 64GB aan flashopslag beschikbaar. Het Core i5-model met 8GB werkgeheugen en 256GB flashopslag krijgt een adviesprijs van 1299, de eenvoudiger uitvoering met 4GB werkgeheugen en 128GB flashopslag zal 999 dollar kosten. De twee Surface Pro 3-modellen met een Core i7-cpu beschikken beide over 8GB ram en naar keuze 256GB of 512GB aan flashopslag. Voor deze modellen hanteert Microsoft adviesprijzen van respectievelijk 1549 en 1949 dollar. De Surface Pro 3 is in de VS en Canada vanaf 20 juni te koop. Het apparaat zal vanaf eind augustus ook in Nederland en België te koop zijn, maar Microsoft heeft de europrijzen nog niet vrijgegeven.

Microsoft Surface Pro 3Microsoft Surface Pro 3Microsoft Surface Pro 3Microsoft Surface Pro 3Microsoft Surface Pro 3Microsoft Surface Pro 3Microsoft Surface Pro 3

De behuizing heeft een kickstand om de tablet in verschillende standen te zetten. Volgens Microsoft is het mechaniek van de kickstand sterk verbeterd waardoor de tablet gemakkelijker in verschillende hoeken is te gebruiken. Zo is er een stand van circa 150 graden die met name handig is als de meegeleverde stylus wordt gebruikt. De stylus bevat bovendien een knopje aan de achterzijde die het scherm wakker maakt. na het maken van een notitie wordt deze automatisch in de cloudopslagdienst OneDrive opgeslagen. Met een druk op de knop op de stylus kan ook een foto worden geschoten en het biedt ook een aantal features met OneNote.

De vernieuwde type covers zijn ook dunner gemaakt waarbij ook de trackpad nauwkeuriger dan die van de voorgangers zou zijn, mede door het oppervlak groter te maken. Ook meent Microsoft dat de Surface 3 Pro met een trackpad gemakkelijker op schoot is te gebruiken doordat deze stabieler is. De accu moet het tot negen uur volhouden bij webbrowsing.

Microsoft toonde tijdens de presentatie van de Surface Pro 3 ook een dockingstation voor de Surface Pro 3. Deze zou een 4k-videosignaal uit kunnen sturen. Verder liet Adobe een voor touchbediening geoptimaliseerde versie van Photoshop zien.

Update woensdag 09.00: Microsoft heeft de europrijzen voor de Benelux bekendgemaakt. De vanafprijs is 819 euro voor het model met Core i3. Het duurste model met Core i7 en ssd van 512GB heeft een prijs van 1969 euro.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (390)

1 2 3 ... 8
Voor de luie mens, GPS lijkt overigens te ontbreken.
  • Operating system Windows 8.1 Pro
  • Exterior Dimensions: 20.1cm x 29,3 x 0,91 cm
  • Weight: 0,798 kg
  • Casing: Magnesium
  • Color: Silver
  • Physical buttons: Volume, Power, Home
  • Storage 64 GB, 128 GB, 256 GB, 512 GB
  • Display Screen: 12-inch ClearType Full HD display
  • Resolution: 2160 x 1440
  • Aspect Ratio: 3:2
  • Touch: Multitouch input
  • Pen input Pen input and pen (included with purchase)
  • Pen features 256 levels of pressure sensitivity
  • CPU 4th-generation Intel® Core™ i5-4300U (1.6 GHz with Intel® Turbo Boost up to 2.90 GHz) with Intel® HD Graphics 4400
  • 4 GB or 8 GB of RAM — dual-channel LPDDR3
  • TPM 2.0 (Trusted Platform Module — for BitLocker encryption)
  • 4th-generation Intel® Core; i3/i5/i7 Processor
  • System memory: 4GB or 8GB memory options
  • TPM 2.0 chip for enterprise security
  • Wireless Wireless: Wi-Fi 802.11ac/802.11 a/b/g/n
  • Bluetooth 4.0 low energy technology
  • Battery Up to nine hours of Web-browsing battery life
  • Cameras and A/V 5MP and 1080p HD front- and rear-facing cameras
  • Built-in front- and rear-facing microphones
  • Stereo speakers with Dolby® Audio-enhanced sound
  • Ports Full-size USB 3.0
  • microSD card reader
  • Headset jack
  • Mini DisplayPort
  • Cover port
  • Charging port
  • Sensors Ambient light sensor
  • Accelerometer
  • Gyroscope
  • Magnetometer
  • Power supply 36W power supply (including 5W USB for accessory charging)
  • Warranty One-year limited hardware warranty

[Reactie gewijzigd door Flappiewappie op 20 mei 2014 22:35]

Waarom vind men dat er een GPS in had moeten zitten? Dat lijkt me een beetje overbodig op zo'n grote tablet/ultrabook. Ik mis het in ieder geval niet.
Persoonlijk zou het ook geen vereiste voor mij zijn, maar als ik bijvoorbeeld met twitter ergens incheck, een foto maak of bijvoorbeeld op funda in de omgeving naar huizen wil zoeken vind ik het best lekker dat mn tablet weet waar ik ben.

Ook bijvoorbeeld 4g (ondanks dat je dongle kunt aansluiten) mis ik wel op zon apparaat. Dat mobiele wat ik heb met mijn iPad vindt ik in de apparaat niet terug, en laat dat aspect nou net voor mij de reden zijn dat ik een tablet aanschaf. Voor al het andere werk volstaat naar mijn idee een ultrabook ook. Of voor mijn situatie beter nog de combinatie workstation/tablet.
Een erg mooi apparaat dat de grens tussen een laptop en een tablet lijkt te kunnen vervagen. Ben erg benieuwd naar de eerste hands-on filmpjes.

Vind het zelf ergens toch jammer dat ze niet een Surface 3 (Windows RT) met deze schermgrootte, resolutie en pen input hebben gelanceerd onder een goedkopere prijs. Zelf zit ik daar als student best op te wachten namelijk. De enige reden om geen Surface 2 te halen, was het ontbreken van een pen. Dat is een probleem dat ze nog niet hebben aangepakt helaas.

Verder leuk om te zien dat Microsoft zo verrast heeft. Iedereen had het over een Surface mini-event, terwijl deze niet is aangekondigd. Denk ook dat dit niet echt zou stroken met de visie van microsoft om te multitasken en het gebruik van office. Misschien dat het uitbrengen van de touch versie van office gepaard gaat met de release van een Surface mini.
Of nog beter een Surface 3, met een Intel Atom. Performance inleveren, maar geen fan, dunner, lichter, en betere batterijduur, en toch alle (mits niet te zware) x86 applicaties. Dan nog die pen erbij en niet te vergeten 4G.

Het lijkt op "wel alles willen" maar ik zie geen technische of financiële bezwaren bij het maken ven een dergelijke tablet, afgezien van het overbodig maken van Windows RT. (wordt nu wat kunstmatig in leven gehouden wat mij betreft, of heb ik het verkeerd en is Windows 8.1 niet te harden op een Atom?)
Zie zelf niet echt nut in Microsoft RT en hoop dat ze dat OS zo snel mogelijk killen. Waarom zou je namelijk niet gewoon in plaats van ARM een goedkope Bay Trail processor pakken en er gewoon de volledige windows 8 op zetten? Heb je als MSFT niet nog eens een extra os die je moet ondersteunen, lever je objectief een beter product en vermijdt je verwarring die mensen nu kunnen hebben omdat hun Surface RT geen x86 software draait.
De reden om windows RT te hebben, is in mijn geval dat het snel blijft. Vaak merk je bij de atom serie (wij hebben thuis een Windows 8 hybrid met een vorige generatie atom, dus dual core) dat deze snel langzaam worden door de kleine programmaatjes die je toch installeert op een laptop met volledige windows 8. Dat en buiten het feit dat ik mijn laptop nu ook voor niks anders gebruik, dan internet, muziek en office. Toch klinkt jullie alternatief ook erg aantrekkelijk en wat ik zie van de Bay Trail quad core serie is dat deze best wel goed zijn.

Toch denk ik dat Microsoft voor een hoogwaardige computing ervaring kiest en daardoor voor deze hogere specs. De producten moeten hoogwaardige aanvoelen. Een beetje zoals Apple ook geen Macbook air met Bay Trail uitbrengt.
Cover trail en Bay trail zijn echt werelden van verschil, Europa en Afrika totaal niet te vergelijken! Ik verbaas me iedere dag nog wat mijn Asus T100 met Atom SoC soepel draait, op games na loopt echt alles soepel! Enige nadeel is de bouwkwaliteit van Asus en dat men alles op een USB2 bus heeft aangesloten!
Nee, de reden om het ARM platform Windows RT aan te houden is omdat ze Windows RT en Windows Phone binnenkort gaan samenvoegen. Wat betekend dat de ontwikkelaars tegelijkertijd hun apps voor zowel Windows Phone als Windows voor de tablet kunnen schrijven. Dit noemt MSFT 'Universal Apps' en gedeeltelijke code hiervoor is aanwezig in de WP8.1 SDK.

In de SDK zitten templates die het schrijven van een WP en een Windows Store app in 1 keer mogelijk maakt waarbij de SDK zelf de UI omzet van WP naar Windows Modern UI.

Dat betekend dat de >350.000 apps die voor WP beschikbaar zijn dan op redelijk eenvoudige wijze "geport" kunnen worden naar Windows voor de tablet. Moet jij eens kijken wat dat voor boost in de Windows Store gaat geven. Win win situatie. :)

[Reactie gewijzigd door LCP op 20 mei 2014 21:24]

Ik denk dat windows rt eigenlijk moet vervallen. Een arm processor heeft geen voordelen meer op de nieuwe atoms, en met een volledige windows kun je(zeker ook als student) veel meer. Als ik jou was zou ik ook eens kijken naar andere windowstablets. Ik heb de acer w700, die is relatief zwaar, maar er zijn genoeg windowstablets die lekker ligt zijn(hiervoor had ik een acer w510, maar die heeft een wat oudere atom).
Lijkt mij een mooie accessoire om toe te voegen aan de RT lijn inderdaad. Maar ik verwacht dat ze de Surface 3 en een eventuele mini en/of xl eind oktober gaan lanceren en bekendmaken, dan komt namelijk ook Windows 8.2. dan hebben ze een mooie updatecycle: PRO Surface devices voor de zomer, en na de zomer de RT devices (en eventueel een Microsoft Surface phone?)
Welke doelgroep wil men hiermee aanspreken? Voor een tablet is 12inch imho iets te groot en werken doe persoonlijk ik liever op een laptop. Verder is het natuurlijk een prachtig stuk techniek.

edit: hier een hands-on:
http://arstechnica.com/ga...-3-as-a-laptop-on-my-lap/

[Reactie gewijzigd door oef! op 21 mei 2014 12:25]

Doelgroepen zijn er volop, als je alleen al van klein naar groot ga kijken.

Dumbphones
Kleine smartphones (onder 3,5 inch)
Gemiddelde smartphones (onder 4,7)
Grote smartphones (4,7 tot ruim 6 inch)
Kleine tablets (7-8 inch)
Gemiddelde tablets (10 inch)
Grote tablets (12 inch)
Kleine laptops (onder 12 inch)
Gemiddelde laptops (rond de 15 inch)
Grote laptops (17+ inch)
Kleine hybride systemen (rond 10 inch)
Gemiddelde hybride systemen (13-15 inch)
Grote hybride systemen (15+)
Kleine ultrabook (rond 12 inch)
Gemiddelde ultrabook (rond 15 inch)
En zelfs een grote ultrabook van 17,3 inch.

Jij vraag je af, of er in deze extreem brede markt, wel plaats is voor dit apparaat?

Deze is groot en ook niet bepaald licht, zelf heb ik een Surface Pro, die weegt wel 110 gram meer, maar deze vind ik al echt veel te zwaar om te gebruiken terwijl je hem doet vasthouden. Deze is iets groter, waardoor het gevoel in 1 hand vrijwel hetzelfde zal zijn. Echter zet hem neer f leg je hem op je schoot, dan is het opeens geen probleem meer, met deze kickstand zal je altijd de juist positie kunnen vinden, zolang er maar een ondergrond is.
Is dit dus de juiste de tablet voor iemand die wilt facebooken op de bank? Nee, wil je een apparaat die alles kan, die je laptop compleet vervangt, zeker met het grotere scherm vergeleken met de vorige Surfaces, dan is dit het juist apparaat.

Het zijn dus allemaal keuzes, zelf vind ik het een zeer mooi apparaat en wie weet kijk ik nog wel naar de mogelijkheid om het 1 en ander te verkopen om deze aan te schaffen.


EDIT: Volledige specs hier
Surface Pro 2: Dimensions: 6.81 in x 10.81 in x 0.53 in Weight: 1.98 lbs
Surface Pro 3: Dimensions: 7.93 in x 11.5 in x 0.36 in Weight: 1.76 lbs

Grote verschil zit dus vooral in de hoogte, dat is natuurlijk niet heel raar gezien dit 3:2. Met een 12 inch scherm tegenover een 10 inch, hebben ze duidelijk goed werk verricht.

[Reactie gewijzigd door Benjamin- op 20 mei 2014 19:19]

ze zeggen dat de meeste die een laptop hebben ook een tablet hebben. Nu richten ze zicht op de mensen die een snelle laptop willen, maar tegelijk ook een tablet.
2 vliegen in 1 klap, en het is nog een gaaf ding ook..

lichter dan een macbook air
Ik denk dat ze zich ook richten op alle mensen die op het kleine scherm van hun iPad Word documenten aan het verwerken zijn! Héél positief dat men eindelijk tablets met grotere schermen op de markt gaat brengen! 10 inch of kleiner is leuk voor consumeren maar net te klein om productief op te zijn!
Tja ik vind het ook een beetje raar.

Naar mijn mening is een Surface Pro meer een ultrabook zonder vast toetsenbord dan een tablet. Zelf refereerden ze constant naar de iPad en Macbook Air, in de zin dat het meer kan dan een iPad en lichter is dan een Macbook Air. Ze vestigen ook veel aandacht aan het gebruiken van een Pro als laptop. Dus je zult zeggen dat ze zich richten op ultrabook geïnteresseerden.

En ze zitten nu met de prijzen in ultrabook gebied. Het model met 256gb SSD en i5 is 1299$, duurder dan een vergelijkbare Macbook Air (1199) en dan moet de Typ cover er nog bij. Dan zit je bijna in Macbook Pro gebied (1499), die een non U i5 heeft. Nu weet ik dat de devices niet echt te vergelijken zijn, de Surface is veel dunner en heeft een touchscreen, maar consumenten die een dergelijk bedrag gaan uitgeven zullen deze afweging moeten gaan maken. Ze kunnen namelijk ook kiezen voor een MBA/P dat een normale laptop is, wat ook veel voordelen met zich mee brengt. Ik denk niet dat Surfaces te duur zijn, ze zijn aan de prijs maar daar krijg je ook een stuk high end hardware voor terug.

Het is een uniek product, dat zeker. Nu ben ik benieuwd of er ook mensen en bedrijven op zitten te wachten.

[Reactie gewijzigd door Mr Ton op 20 mei 2014 18:50]

Helemaal mee eens; maar is dit al iemand opgevallen?

MS spreekt van een i5-4300U op 1,6GHz met een Turbo naar 2,9

Die i5-4300U is toch echt wel op 1,9GHz, dat zou betekenen dat ze een typo hebben gemaakt, of dat ding underklokken

http://ark.intel.com/nl/p...r-3M-Cache-up-to-2_90-GHz
Als je 'm serieus wilt vergelijken met een ultrabook, dan moet je natuurlijk wel kijken naar ultrabooks die een touchscreen hebben, en liefst ook nog een stylus. Dus bijvoorbeeld vergelijken met een Lenovo Yoga. En dan zie je dat de surface pro 3 een heel concurrerende prijs heeft.
De doelgroep zijn zakenmensen die rondreizen en geen zin hebben om een grote/zware laptop mee te zeulen. In de 'tablet mode' kun je makkelijk even internetten of een presentatie doorkijken, met de typecover kun je alle bedrijfsprogamma's (oa office) bedienen. Ik heb zelf een 10" Windows 8 tablet en deze is net te klein om als laptopvervanger te gebruiken. 12/13" lijkt me perfect.
Grafische wereld...
Welke doelgroep wil men hiermee aanspreken?
Een van de mensen uit de doelgroep is bijv. mijn vrouw. Die heeft nu een Samsung netbook met xp van ruim vier jaar oud. Als netbook/laptop toch wat lastig. Derhalve op zoek naar een tabletvorm. Aangezien ik haar Windows aanraad wordt het een Surface Pro. Leuk, een volwaardig tablet met eventueel een toetsenbord, mocht ze vaker willen typen. Het is een keuze.
Maar dat heb je ook met autoś of televisies of besturingssystemen.
12"is een fantastische maat om mee te werken. Ik heb al jaren een 13.3" tablet pc, en dat betekent dat je min of meer op een A4 formaat zit te schrijven, schetsen e.d. En dat werkt uitstekend!

Uiteraard is het soort werk wat je er op doet anders dan op een 8" tablet. Maar dat lijkt me logisch. Op dezelfde manier dat je A6, A5 en A4 notitie blokken hebt om op te schrijven en tekenen, heb je ook verschillende tablet groottes. Je gebruikt datgene wat het beste past bij je werkzaamheden.
Mooi toestel, spijtig van een prijs hoger dan voor een iPad. Maar toch, misschien mijn volgende tablet, als m'n iPad 2 het ooit begeeft.
Dit is toch niet te vergelijken met een iPad? Het draait volledige Windows 8.1 op een intelprocessor. Dit is een compleet andere architectuur! Hier draai je photoshop, battlefield, CoD en alle applicaties ter wereld op! Dit is een computer, geen simpel ARM tabletje. Wat verwacht je dan qua prijs?
Wat een kul dit. Alsof jij op een iPad zo even een .exe draait en de nieuwste games en/of software kan installeren. Nee dat kan niet. Het is misschien 64 bit, maar daarmee is het nog niet te vergelijken met de processorarchitectuur van de Surface 3. De iPad is vergelijkbaar met de Surface (2) en zelfs dan is die Surface nog productiever dan een iPad.

Daarnaast vergeet je de pen zonder latency die een digitizer van heb-ik-me-jou-daar impliceert. Meegenomen dat je volledige windows hebt, die kickstand, volledig USB 3.0, mini display, erg hoog resolutie scherm en een typcover aansluiting.. vind ik hem best goedkoop.

[Reactie gewijzigd door Worsteneter op 20 mei 2014 18:36]

dus omdat hij 64bit is is het opeens te vergelijken met een pc?
Sorry maar Ipad icm IOS is echt niet te vergelijken met een volledige windows versie op dit apparaat.

IOS is geen volwaardig besturingssysteem zoals windows 8 dat is.
Het is gewoon onzinnig om ze beide te vergelijken. De iPad is een echte tablet, de surface pro is niet een echte tablet het zoekt meer de ruimte tussen de tablet en een laptop. met daarbij sterkere punten maar ook zeer zeker zwakkere punten vergeleken met een pure tablet.
Daar hoort ook het onderscheid van het OS bij. IOS mobiel platform pur-sang, Windows 8 probeert meerdere type devices te ondersteunen.

De Surface Pro is geen tablet die men veel in de huiskamer zal tegenkomen, men gokt meer op vervanging van de huidige zakelijke laptops.
Kijk eens welke pogramma's er in het filmpje worden gedraaid en kijk dan nog eens naar je iPad. 2 apperaten die uiterlijk veel gemeen hebben, maar een compleet andere doelgroep hebben. Dat is gewoon een feit, en daar word de Ipad niet minder van net zoals de Surface Pro daar niet minder van word.

PS. 64 bit heeft niks te maken met x68 vs ARM. Beide zijn er in 32 en 64 bit.
Dat de processor van de iPad prima is wilt nog niet zeggen dat je het kan vergelijken met een x86 cpu. Dat zou hetzelfde zijn als een Volkswagen vergelijken met een Ferrari. Beide prima auto's maar ze zijn van een verschillende klasse.
De hele vergelijking is onzin. Als 'casual' tablet is een iPad vast beter. Simpeler, goedkoper en een gesloten (en veilig) OS.

Deze Surface is voor mensen die geen casual tablet zoeken maar eentje die in feite een makkelijk draagbare desktop / notebook willen. Je kan toch niet ontkennen dat Windows véél meer opties heeft dan een iPad. Vooral voor bedrijven is dit een goede optie. Je bent niet meer afhankelijk van Apps maar kan gewoon alle Windows software draaien.

Dit ding een gewone tablet noemen doet eigenlijk af aan het feit dat deze Surface op gebied van OS, hardware, connectiviteit en integratie in bestaande (bedrijfs-) systemen Android Tabs en iPad wegblaast. Maargoed, daar betaal je natuurlijk ook voor.
En ik durf .....
Dus? Wat heeft een grote telefoon wat je met een Surface 3 Pro kan vergelijken?
Je vergelijkt apparaten die je helemaal niet met een Surface Pro 3 kan vergelijken.
Ik zeg ook niet dat x86 de betere architectuur is voor tablets. ARM is gewoon een stuk zuiniger , maar x86 is daarin tegen een stuk krachtiger. Hier valt niet over te discussiëren want dit is een feit.

Ik wil ook geen discussie starten over je andere punten want dat gebeurt op deze site al genoeg.
Meen je dit nu echt? Microsoft laat met de Surface lijn zien waar het in de toekomst naar toe gaat met tablets, namelijk dat ze alles kunnen.

Het zou inderdaad fijn zijn als de accu nog wat langer mee zou gaan en het geheel nog iets lichter zou zijn, maar helaas is dat nog niet mogelijk met de huidige status van hardware. Je krijgt er echter zoveel tablet voor terug.

Ik denk dat Microsoft echt goud in handen heeft met de Surface Pro lijn. Windows 8.1 komt hier echt optimaal tot zijn recht en het ziet er zo verschrikkelijk gelikt uit, terwijl je daarnaast nog alles wat je op een normale PC zou willen doen ook nog kan draaien.

De stylus met digitizer laag is ook een zeer slimme zet geweest. Ik vind dan ook dat een ECHTE tablet een zodanige werking moet hebben dat je er notities op kan maken alsof je het met een marker, pen, etc. op normaal papier zou doen. Daarmee is in mijn optiek een iPad een 'gehandicapte' tablet die je niet een volledige tablet ervaring kan geven zoals die bedoeld is.
Ik vraag me serieus af of je ooit met een W8 tablet hebt gewerkt.
Ben bang dat u met deze reactie erg goed aangeeft wat u ervan snapt. U zegt: te magere accutijd (9 uur ?? hoe lang wil je achter elkaar kunnen werken), te zwaar (een gevulde broodtrommel komt al aardig in de buurt) en dan de mooiste: TE DUUR ?????? Wel duur ja, maar in vergelijking met een iPad die gewoonweg niet meer hardware aan boord heeft dan een goedkope Android tablet is dit zeker niet TE duur.
Even voor de duidelijkheid, dit is een ultrabook in een tablet-jasje.
799 dollar voor een ultrabook is niet veel.
Vergeet het toetsenbord voor 130 dollar niet.. anders kan je het geen ultrabook noemen.. Dan is het ineens duurder dan een 11 inch MacBook Air (en maar een klein beetje goedkoper dan een een MacBook Air 13")..
Je hoeft niet persee de 130 euro MS cover te kopen, een willekeurig bluetooth toetsenbordje van ¤20 doet het ook prima (al doe je dan wel afbraak aan het mooie / luxe ultrabook princiepe).
Dat is ook mijn hele punt.. veel mensen zeggen hier (overigens terecht) dat je dit moet vergelijken met een ultra-book. Sterker nog, zo ziet Microsoft het zelf ook, aangezien ze hem zelf ook gingen vergelijken met de MBA.. Maar zonder de touch cover is het natuurlijk totaal niet te vergelijken met een ultrabook, maar veel meer met een tablet. Dus als je het wil zien als een concurrent van de ultrabook, dan vind ik dat je de 130 euro van de touch cover ook in de prijs mee moet nemen.

NB: ik denk ook overigens dat Microsoft hier de grote fout aan het maken, door niet de touch cover standaard mee te leveren. Ik verwacht dat veel mensen het nu gaan zien als een tablet, en daarvoor is hij natuurlijk veel te duur. Nu zullen ze elke keer aan mensen moeten uitleggen dat ze het niet moeten zien als een tablet, maar als een vervanger voor je laptop.. En als je dat eenmaal gedaan hebt moet je ook nog eens vertellen dat het wel 130 dollar extra kost om er iets van te maken dat een beetje in de buurt komt van een laptop..
De Tablet markt is de laatste jaren hard gegroeid, iedereen die er iets in zag is er in gesprongen, en veel mensen hebben er een gekocht. Veel tablets, zelfs iets oudere als de iPad2, zijn eigenlijk nog prima functioneel. Om nu nog (dure) tablets te verkopen moet je dus écht iets extra's bieden.
Mensen die 'ff willen spelen op de bank' hebben er al een, of kopen een goedkope tablet, waar veel concurrentie is en de marges dun zijn.

Apple heeft met hun standaard producten met enkel betere schermen, iets hogere snelheid weinig écht vernieuwend. De iPad Air is wel heel mooi, licht en kwalitatief mooi, maar ook prijzig. Hoewel er veel trouwe gebruikers zijn die ook graag upgraden, lijkt de groei hier langzaam te stagneren. Apple bewijst al jaren dat er zeker wel markt is voor kwalitatief hoogwaardige (unieke) producten, zelfs als ze duur zijn.


Android tablets blijven lastig te verkopen, ze zijn erg divers in prijs, en het is moeilijk om daar een hoofdprijs te verkopen als ze eigenlijk weinig unieke selling points hebben. Ze zijn niet beter dan iPads, hebben geen unieke apps. Enkel voor mensen die veel willen configureren (en/of persee geen Apple willen), is dit een serieus alternatief.

Microsoft zet met de Surface3 (pro?) echt een tablet in de markt die laptopvervanger kan zijn. Hiermee hebben ze echt wel een uniek sellingpoint. Daarnaast ziet het er (vind ik) erg tof uit, en zijn de specs dik in orde. Er zijn meerdere configuraties beschikbaar, en kwa software is er veel te configureren (full windows).
Deze tablet combineert dus een aantal van de beste punten van de iPad, Android tabblets, en voegt daar nog iets aan toe. Ze vragen wel de hoofdprijs, maar ik zie ook wel écht een uniek product. Zakelijk kan het nog eens heel interessant zijn dat ze met full windows gewoon de AD in kunnen, en dus prima te beheren zijn.

[Reactie gewijzigd door Luxx op 20 mei 2014 22:25]

Je vergeet dat de macbook geen touchscreen en pen heeft.
De Surface heeft volgens mij ook niet (gratis) een pen er bij.. maar inderdaad, de MBA heeft geen touch-screen.. Maar ik vind dat zelf juist een voordeel en mis een touch-screen totaal niet. Mocht je wel een touch-screen willen, dan is de surface misschien wel een optie.. maar ik ben nog steeds niet overtuigd van de waarde die een touch-screen toevoegt aan een laptop of desktop.
Dat je hem óók als tablet kunt gebruiken lijkt mij toch wel vrij obvious.
Bij de voorgaande versies van de Surface Pro werd de pen meegeleverd. Lees nergens dat die voor de 3e gen niet meer het geval is.
Ah okee, dat wist ik niet.. (vandaar dat ik "volgens mij" zei..) Thnx for correcting me..
Je vergeet dat de macbook geen touchscreen en pen heeft.
En een high res scherm! Niet te vergelijken met dat belabberbe MBA schermpje.
Maar wel dunner, lichter en geen belabberde resolutie..
Een iPad Air met 64 GB kost 659 euro? Dan betaal je 150 euro meer voor een "volwaardige" Windows 8.1 omgeving met zo'n tiep-cover (neem ik aan). Hmm.

Het is dus meer dan een tablet. En daar slaat ie overigens bij mij de plank ook mis. Een tablet van 800 gram, 12"? Ehm... nee.

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 20 mei 2014 19:09]

Nee, typecover zit niet bij de prijs in..
Want je kan een iPad en Surface Pro ook gemakkelijk vergelijken op hardware niveau en mogelijkheden? Kom op zeg. Je krijgt een 12 inch device met 4 tot 8 keer meer RAM, veel meer opslagruimte, veel meer kracht, kickstand, full USB 3.0, etc. Ja, lekker eerlijk te vergelijken...
Kom op zeg, je gaat dit toch niet vergelijken met een iPad?
Macbook zou de vergelijking moeten zijn.

Voor +- 400 euro is die iPad al perfect te vervangen!
Natuurlijk is een iPad ook zeer te vergelijken met een surface 3.
Zeker. Vergelijken gaat goed. *) Vooral de verschillen zullen naar voren komen.
En de keus is aan de koper. En het gebruik en nut blijft een welles-nietes.
Ik vind het goed dat MS de Surface uitbrengt. past goed in het windows 8,1 voor alles -verhaal

*) Ik snap dan ook de uitdrukking appels met peren vergelijken niet. Beide fruit, steeltje, sterretje, boom, moes etc.
Ik denk toch dat jij het niet snapt.

Verspilde ruimte is er niet, het is de dunste Haswell Core i tablet die er is. Zonder de klep aan de achterkant kan je hem niet neerzetten en dus veel minder goed als laptop gebruiken. Een dock heeft ie gewoon en een cover met stand maakt het geheel weer dikker dus dat is een beetje nutteloos.

Het toevoegen van een verwisselbare accu maakt het geheel ook weer groter en minder stevig, dus dat is wat mij betreft ook geen oplossing.
Ik snap het prima jij heb gewoon niet goed naar het design gekeken. een dubbele plastic cap = verspilde ruimte.
Dat is gewoon een simpel feit. Als de tablet even dik geweest was maar met maar 1 laag plastic had de accu dus groter /dikker kunnen zijn en dus beter.

En voor het neerzetten had ik al gezegd dat er zat covers voor zijn en een dock zo te zien.
En omdat het diker is word het nuteloos? Mijn huidige tablet is 9 mm dig maar met cover 12 mm en het stoord me echt niet al was ie 14 mm dat zal me een zorg zijn.
Als je gaat muggenziften over een paar mm heb je echt een probleem dat belangerijker is om op te lossen dan de problemen met de dikte van je tablet. in dagelijks gebruik merk je er echt niet veel van zolang het gewicht maar niet te zwaar word. Dan is 8mm van de ipad namelijk al snel teveel. Dat fing is te zwaar om vast te houden.
Het practische voordeel is veel groter dan het nadeel van een paar mm meer.
en als je zoveel waarde hecht aan een stand is iets als dit een veel betere en ergonomische optie: http://www.slinkystudio.i...mata%20Tablet%20Stand.jpg
En als je dan toch een ingebouwde stand wil maar can een holle u vorm stand zodat daar waar de accu zit maar 1 laag plastic is en er dus gewoon een betere accu in kan.
Maarja de meeste mensen hebben een tablet gewoon in hun hand en voor presentaties heb je gewoon widi.

en een verwisselbare accu KAN de tablet minder stevig maken maar dat hoeft niet. sommige tablets hebben nu al erg veel flex door materiaalkeuze.
Dus met de juiste keuzes merk je er niks van.
Ze moeten er alleen ff over nadenken en het niet in een week designen en in elkaar flansen.
Waar blijft die mini tablet? Vind dat toch wat meer interessant dan die grote dingen.
Verder ziet dit er natuurlijk wel weer goed uit, alleen jammer dat de prijzen wat aan de hoge kant zijn voor een tablet.

Aan de andere kant heb je dan natuurlijk ook wel wat in huis.

[Reactie gewijzigd door secretdk op 20 mei 2014 18:19]

Ik vind de vergelijking met een tablet misschien net niet helemaal op zijn plaats. De Surface Pro draait een volwaardige Windows 8.
Het is en blijft een tablet. Dat slaat namelijk op de vorm van het apparaat en niet op wat het draait ;)

Daarbij zijn er meer tablets die volledig Windows 8.1 draaien. Zoals bv de W-serie van Acer.

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 20 mei 2014 18:40]

Het is een leuke tablet alleen slaat Ms de plank wederom mis. Je zou denken 3x is scheepsrecht maar helaas gaat dat voor MS niet op.

Met prijzen van 799 dollar bereik je de massa niet.
De massa is van Ms nodig heeft om windows op de tablet te pushen.
Neem een voorbeeld aan de google nexus, mooi spul voor een scherpe prijs.
MS heeft betere specs, snellere cpu maar de massa zit er denk ik niet op te wachten.

Wanneer komen ze nu met een 10 inch tablet, zuinige atom cpu, x86 windows, full hd scherm 32 gb en dat voor minder dan 400 euro

Samsung/Google nexus zit in pricewatch op 306 euro.

Daarbij lees ik deze week, markt voor tablets wordt minder ten gunste van laptops.
Met deze prijzen scoor je gewoon niet ondanks de leuke specs.
Het blijft een tabelt en voor hetzelfde geld koop je ook weer een leuke laptop.

3x is bij MS geen scheepsrecht en de ezel stoot zich 3x aan dezelfde steen.
Met prijzen van 799 dollar bereik je de massa niet.
De massa is van Ms nodig heeft om windows op de tablet te pushen.
Neem een voorbeeld aan de google nexus, mooi spul voor een scherpe prijs.
MS heeft betere specs, snellere cpu maar de massa zit er denk ik niet op te wachten.
Volgens mij begrijp je de doelgroep die Microsoft hiermee voor ogen heeft niet helemaal. De naam van de tablet zegt het eigenlijk al: Surface Pro. Dus bedoelt voor de zakelijke markt en de professionele veeleisende gebruiker.

Vandaar ook de tabellen op de foto's en ook daarom wordt hij met docking station annex port replicator geleverd. Logisch dat de prijs hiervoor een stuk hoger ligt dan een low-budget Nexus tablet voor consumenten.
Mijn punt is heel simpel. Android domineerd de tablet markt.
windows heeft geen noemenswaardig marktaandeel in die markt
MS wil marktaandeel omdat android te groot begint te worden.

Hoe krijg je een groot marktaandeel, nier meet een tablet in deze prijsklasse.

Daar waar google met de nexus scoort en andere android tablets ook stukken lager in prijs liggen loopt MS in die markt gewoon achter.

De tablets die men in die prijsklasse heeft lopen qua specs, scherm bijv al weer achter

Het enige verschil in specs zou de arm cpu / gpu zijn of een intel atom.
de prijzen van de atom liggen echter niet eens 100 dollar hoger eerder tientje werk.

Blijft dus over dat met dezelfde specs een goedkope windows x86 tablet moet kunnen aanbieden. Dat heb ik nog niet zien gebeuren en daardoor zal ms geen groot marktaandeel krijgen in die markt.
Dit moet helemaal niet concurreren met die Android meuk tablets. Dit moet concurreren met de Apple Macbook Air, daar is waar er nog geld valt te verdienen voor Microsoft. Niet door het verminken van Windows zodat het ook op de meest gare low-end meuk werkt.
Geld verdienen aan hardware, begint steeds meer achterhaald te worden. De winst zit hem in sopftware diensten en apps. wil je daar verdienen heb je.... veel gebruikers nodig en dat heeft die android meuk gemeenschap. Google loopt er leuk op binnen en android heeft een groot marktaandeel.

MS ziet dit ook de prijzen van windows zijn al lager geworden en er zijn al geruchten dat het in de toekomst gratis gaat worden, waarom zouden ze dat nu doen. Marktaandeel met een OS geeft je ook apps en inkomsten uit andere diensten of in het geval van google de adwords in de zoekmachine.
Voor die markt maakt MS de Surface RT, en zijn er ladingen OEMs die Atom tablets maken (die qua formaat en performance ook veel dichter bij de Nexus 7 en iPad Mini zitten).
Zoek hier in pricewatch naar windows 8 tabelts en vergelijk de specs met android. Ik zie grote verschillen voor dezelfde bedragen.
Ik ook, ten gunste van die Windows 8 tablets.

De Dell Venue 8 Pro 64 GB is 399 euro, de iPad Mini 64 GB is 523 euro, en er zijn nog geen 64 GB Android tablets te koop. De Galaxy Tab Pro 8.4 32 GB komt er nog het dichtst bij (ongeveer even snelle cpu), die is binnenkort leverbaar in Europa voor rond de 450 euro.

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 21 mei 2014 15:44]

Die android toestellen gebruiken dan ook niet de vele Gb die wel voor Win8 nodig zijn.
De gewone Surface concurreert (in ieder geval in theorie) met de Android-tablets. De Pro is geen tablet maar meer een convertible. En die zitten bij de concurrentie ook rond dezelfde prijsklasse (mijn Lenovo Ideapad Yoga 13 met nagenoeg dezelfde specs, alleen een i5 i.p.v. i3 was 899 en dat is aan de goedkope kant voor convertibles op het moment van schrijven).
De gewone Surface concurreert (in ieder geval in theorie) met de Android-tablets.

In theorie is de juiste omschrijving. In de praktijk is het marktaandeel van windows op de tablet markt, helaas, nog steeds te verwaarlozen.
Dat klopt, en dat ontken ik dus ook niet.
"Android domineerd de tablet markt."

Alleen al door die spelfout lees ik je bericht verder maar niet. Maar hieronder heb ik er toch een paar van je doorgelezen... ;)

Deze tablet kan je niet vergelijken met Android. Ik hoef geen tablet maar ben wel op zoek naar een desktopvervanger. Dan is deze Surface Pro 3 bijna ideaal (ik zou zelf liever een 15" of zelfs 17" scherm willen hebben, ook al zet ik hem op mijn bureau in de dock aangesloten op mijn QHD scherm). Mensen die dit aanschaffen willen een normale MS Office erop kunnen draaien en/of iets als Photoshop. En dus echt Windows draaien om te produceren met de programma's die ze gewend zijn en nodig hebben, en dus niet op Android want daar bestaan die programma's niet op. Dus het is totaal niet vergelijkbaar, dit apparaat en Android tablets.

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 21 mei 2014 19:20]

De tablets die men in die prijsklasse heeft lopen qua specs, scherm bijv al weer achter
Lopen qua specs achter ? Wat is dat voor zever, dit ding bevat een intel core i processor, een resolutie van 2160x1440, USB 3.0, Displayport , ... Noem mij 1 tablet die dat beter doet voor deze prijs.
Yup, Medion P2212T, geen core i3 maar de helft van de prijs en bovendien volwaardig win 8.1.
bbob1970 heeft gewoon gelijk, er zullen niet er veel mensen zo'n exhorbitant dure "tablet" kopen, een macbook is dan veel fijner, met een beter OS.
Dit lijkt me vooral een niche apparaat voor mixen van audio (wat ipad ook kan trouwens). een onhandig toetsenbord cover, 't ding kan je niet op je schoot zetten zoals bij een goede hybride.
Echt niet mee eens. Er is vraag naar vooral juist vanuit de grafisch wereld. Meerdere mensen gesproken die de Surface pro een top apparaat vinden (vanwege de beeldkwaliteit en de uitstekende pen input), maar vanwege de schermgrootte en dikte links laten liggen. Dit is exact het apparaat wat zij willen.

- Volledige windows
- Uitstekend scherm
- Zeer snelle hardware
- Pen input
- Lange accuduur
- Hybride
- Lightweight
- integratie in Microsoft bedrijfsomgeving

Daarnaast is dit ding ideaal als laptop vervanger, maar voor jan met de pet dan wel weer te duur als laptop vervanger.

Overigens kunnen we dus nog veel verwachten van Apple, hun antwoord zal waarschijnlijk zitten in de nieuwe Macbook Air.

[Reactie gewijzigd door Nollekeuh op 20 mei 2014 20:20]

SP3 gaat me absoluut worden! Ben benieuwd welk GPU is ondergebracht.
Nogmaals: de Pro is GEEN tablet maar meer een soort convertible. Andere convertibles zitten ook rond de 799.
Dit ding is veel krachtiger dan een simpele nexus... de vergelijking loopt nogal mank. De normale surface is ook voor 300e te krijgen...Een atom met x86 heb je niet zo veel aan, dan kan je de normale programma's gebruiken maar dan is dat ding veel te traag. Daarom ziet hier ook een core-i in. Het is gewoon een volwaardige laptop in zeer compact formaat, en dat is gewoon lastig te maken en dus duur.
Ik weet niet of je al ooit een Asus T100 hebt gebruikt maar die is zeker niet traag en er zijn maar weinig dingen die je er niet op kunt doen!! Ik verbaas me er nog iedere dag over!

Maar ik zou graag een Atom SoC met de bouwkwaliteit van Microsoft zien!
Of een nieuwe T100 maar dan met een Full HD scherm en minder dikke glasplaat met betere Wifi willen zien! En een variant met 12 of 14 inch scherm!

Maar ik heb nog steeds het idee dat Microsoft er alles aan doet om géén marktleider te worden!
Er zijn minstens vijf fabrikanten die heel goede Atom tablets maken, ik zie niet helemaal hoe Microsoft daar nog veel aan kan toevoegen. Wat zij doen is een beetje de gaten opvullen die andere OEMs laten liggen, zoals deze 12" tablet.
Microsoft spreekt dan ook een heel andere markt hiermee aan. De surface Pro tablets worden met name veel in de grafische hoek gebruikt en schijnen supergoed hiervoor te zijn. Het is dan ook met kop en schouders op technisch gebied de allerbeste tablet die er op de markt is... Helaas ook verreweg de duurste. Neemt niet weg dat er daarom nog altijd wel een vraag naar is uiteraard, maar de gewone huis- tuin- en keukengebruiker heeft hier inderdaad nog niet veel aan.
Als je het mij vraagt heeft Microsoft dan ook een heel andere, en een veel meer lange termijn visie over hoe technologie kan worden toegepast voor mensen, en niet hoe technologie voorschrijft hoe mensen zouden moeten werken. Daardoor zie je ook steeds meer cross-platform activiteiten van Microsoft. Zo wordt ARM nu ook redelijk ondersteund, en krijgt alle software een compleet nieuwe look, daar waar mogelijk met touchscreen-bediening. De ModernUI moet daar het middelpunt van worden. Of het nu een telefoon, tablet, laptop, desktop maar ook andere hardware als autoradio's, magnetrons etc is, het werkt allemaal op dezelfde manier, is allemaal onderling met elkaar verbonden en moet allemaal in dienst van de gebruiker functioneren. Dat is een strategie die niet over 1 nacht ijs kan gaan en er zullen ongetwijfeld producten tijdens dat proces floppen, of ogenschijnlijk de plank mis slaan, maar dat is allemaal onderdeel van een veel groter proces. Eigenlijk de visie die Apple had onder Steve Jobs heeft Microsoft nu min of meer "gekaapt" en daarmee proberen ze hun handtekening te zetten. Dat lijkt ze behoorlijk goed te lukken naar mijn mening.
Volgens mij zit het verschil hem meer in de mentaliteit van de mensen, want op Amerikaanse (of internationale waar ook Amerikanen op zitten) nieuwssites/fora lees ik juist veel va de huis-, tuin- en keukgebruikers die een Surface Pro of Surface Pro 2 hebben gekocht en erg tevreden mee zijn. Het zullen er geen miljoenen zijn, maar het wekt mij de indruk dat de vraag vanuit de gewone gebruiker daar dus iets groter is dan hier aangaande de Surface Pro.

[Reactie gewijzigd door Vistaus op 21 mei 2014 11:57]

Dat zal ongetwijfeld ook meespelen natuurlijk, maar gezien dat de Surface Pro 3 al zo kort achter de Pro 2 aan komt, doet het me eerder vermoeden dat het device nog volop in ontwikkeling is.
Er zit een supergoed scherm, i7 laptopprocessor + koeler in en dit alles is in een dunne tabletvorm gegoten. Die specs zijn duur (ook voor ms) om in te kopen. Deze tablet zou je het beste met een ultrabook met goede resolutie en touch kunnen vergelijken. De prijzen van dat soort spul is gewoon niet voor veel minder dan +-1000¤ te krijgen.
Ik vind het nog een nette prijs voor wat je er voor terug krijgt.
Mja het probleem is dat de prijs voor de componenten gewoon enorm hoog is. Intel heeft nog steeds behoorlijke prijzen voor CPU's, maar ook geheugen, opslag en schermen zijn nog vrij duur.

Volgens mij komt dit ook vooral omdat er nu, vooral vanwege overnames en bedrijven die failliet zijn gegaan, nog maar een handvol bedrijven over zijn en ja die vragen de hoofdprijs.
Sorry, maar 300 dollar price premium voor het toevoegen van 4GB ram en 128 GB flash? Of 400 dollar voor alleen 256 GB flash?
Nee, wat betreft de basis prijzen vind ik het niet duur voor wat je krijgt, maar MS is hier wel behoorlijk op de Apple toer wat betreft het uitmelken van de klant voor een beetje extra geheugen.
Sorry, maar 300 dollar price premium voor het toevoegen van 4GB ram en 128 GB flash? Of 400 dollar voor alleen 256 GB flash?
Nee, wat betreft de basis prijzen vind ik het niet duur voor wat je krijgt, maar MS is hier wel behoorlijk op de Apple toer wat betreft het uitmelken van de klant voor een beetje extra geheugen.
Heeft het werkelijk met uitmelken te maken?
Volgens mij heeft het ook met techniek/marketing te maken. Het is niet langer een traditioneel geheugenbankje die je ergens in prikt. Alles is gegreineerd. De standaard en dus meest verkochte versie word dus ook het meest ontwikkeld. Wanneer hier van afgeweken moet worden zijn de kwantiteiten een stuk lager en daar moet je dus ook aan meebetalen.

Als jij 100.000 appels kan verkopen dan kan je aardig met de prijs stunten. Verkoop je maar 1000 appels en je wil nog winst hebben dan moet je aardig aan je prijs vasthouden.
Het zou me bijzonder verbazen als er meer verschil zit in het moederbord van die apparaten buiten een extra chipje er wel of niet op gesoldeerd hoor, dus ik betwijfel ten zeerste dat jouw verhaal op gaat. Dat wel of niet het chipje er op zetten zijn de kosten niet.
Het zou me bijzonder verbazen als er meer verschil zit in het moederbord van die apparaten buiten een extra chipje er wel of niet op gesoldeerd hoor(...).
En dat is precies waarom MS het doet. Want je ziet dat het bij Apple idem dito is. Hetzelfde moederbord en een extra (of snel) chipje.

Waar het hier om gaat is dat Hardware en Software heel diep met elkaar verbonden zijn. MS hoeft het OS alleen maar toe te spitsen op 1 featureset. Ik denk haast zelfs dat 8.1 beter draait op een surface, dan ergens anders op.
Sorry, maar 300 dollar price premium voor het toevoegen van 4GB ram en 128 GB flash? Of 400 dollar voor alleen 256 GB flash?
Nee, wat betreft de basis prijzen vind ik het niet duur voor wat je krijgt, maar MS is hier wel behoorlijk op de Apple toer wat betreft het uitmelken van de klant voor een beetje extra geheugen.
Scheelt dat je, als je een Windows tablet wilt, je ook bij andere fabrikanten terecht kunt. :)
Absoluut... en het zou me ook niet verbazen als MS dit deels doet om die andere fabrikanten niet al te hard voor het hoofd te stoten want het is wel heel erg mooi spul. Als ze het dan ook nog te agressief gaan marketen worden hun vriendjes echt boos denk ik.
Dat is heel goed mogelijk. Ik denk dat MS vooral wil laten zien wat de mogelijkheden zijn van Windows 8 op een tablet, in de hoop dat andere fabrikanten volgen met goedkopere hardware. De Surface tabletten zijn in dat opzicht meer een soort van tech demo.
Helaas denken de meeste fabrikanten nog steeds dat zij de hoofdprijs mogen vragen voor een Win8 tablets die qua technische specs dezelfde zijn als android tablets.Vooral nu MS de licentieprijzen heeft verlaagd. Ik snap alleen niet dat andere fabrikanten google niet boycotten ivm met de lage prijzen van de nexus lijn... Omgekeerd als MS dit zou doen dan schreeuwen dezrlfde fabrikanten moord en brand....
Toch iemand die het snapt. Ik denk idd dat de prijs van de Surface Pro 3 zo hoog is omdat MS anders direct gaat concurreren met hun hardwarepartners en die gaan dat niet leuk vinden.
Valt wel mee. Dit is volgens mij behoorlijk concurrerend t.o.v. ARM-oplossingen. Daarbij, ik gebruik liever een fatsoenlijke tablet-oplossing dan Android. Android is leuk, maar Windows is gewoon verder. Qua applicaties, maar ook de mogelijkheid om te converteren naar laptop-achtige oplossing. Muis, toetsenbord en je krijgt een normale workflow.

Waar ze de plank pas ècht op mis kunnen slaan is een slechte SSD leveren. Er zijn hele mooie snelle oplossingen en vaak zie je traag, duur betaalde SSD's en niet de mogelijkheid ze te vervangen.
In mijn ogen een Mickey Mouse oplossing en je klanten in de kou laten staan, maar voor Microsoft waarschijnlijk financieel wel handig.

[Reactie gewijzigd door Nas T op 20 mei 2014 19:40]

Android is leuk, maar Windows is gewoon verder. Qua applicaties
Die discussie wil ik best met jou aangaan.
Windows op een tablet loopt in mijn opinie MIJLEN achter bij Android/iOS als het op applicaties aankomt. Desktop applicaties zijn een draak om mee te werken als het op touchscreens aankomt. Daarnaast heeft de appstore veel minder apps.

Waarin is Microsoft dan verder qua applicaties? Office wellicht? Nee, deze is namelijk ook verkrijgbaar op Android en iOS.
Microsoft is verder met het totaal plaatje, wie heeft er niet gedroomd van een apparaat dat je meeneemt naar je werk, spelletjes in de trein speelt en daarna in je dock op je bureau zet en verder kan werken: In een desktop omgeving. Waar is Windows dus verder in? In een complete omgeving bieden. Android kan zich op gebied van productiviteit niet meten aan deze tablets.
Microsoft is verder met het totaal plaatje, wie heeft er niet gedroomd van een apparaat dat je meeneemt naar je werk, spelletjes in de trein speelt en daarna in je dock op je bureau zet en verder kan werken: In een desktop omgeving. Waar is Windows dus verder in? In een complete omgeving bieden. Android kan zich op gebied van productiviteit niet meten aan deze tablets.
Ieder mens snapt dat Microsoft een heel ander doel voor ogen heeft en in dat pad verder is dan wie dan ook op het moment. Ik heb het in mijn post alleen over de apps, niet over de rest. Ik heb daarom bewust de quote van Nas T aangepast om het te verduidelijken. Helaas leest niet iedereen even goed.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 21 mei 2014 12:22]

DAt is wat ik zeg, jij hebt het over de apps, maar op 12 inch kun je met je ios en je android apps niet productief zijn. Ik doel echt puur op productivieit. Daarnaast heeft de pro serie steeds stevige integrated chips waardoor ook gaming mogelijk is. Mijlen ver achter?

Ja, als je puur alleen de RT applicatie store kijkt
Nee, als je de desktop applicaties erbij neemt (alle games van bijv. steam)
Is de accu uitneembaar? Gezien hij hier het grootste gedeelte in de doc zal staan. Mijn laptop ligt hier ook 10 vd 12 maanden zonder accu aan het net. Spaart wel de accu.

Verder een erg mooi apparaat. Had van mij trouwens ook 17" en gewoon fullhd mogen zijn.
17 inch is naar mijn idee echt te groot voor een tablet, maar het concept is natuurlijk briljant. een scherm is niet dik en de cover erbij maakt het niet veel dikker. het is dan een heel portable apparaat.
Idd. Maar lijkt mij echt niet te groot hoor. Zeker als de randen dun zijn. En je hebt nu al een tijdje ook al een 20" Panasonic tablet.
Hoezo mijlen achter? Desktop applicaties werken perfect met Surface, van Vuze tot Autocad. Cubase, VLC media player wat je maar ook wilt. Allemaal werkt het, Apps van Android? Bluestacks. Vind je het niet leuk om desktop applicaties te gebruiken met touch? Geen probleem want het toetsenbord is licht en gemakkelijk. Alle Bluetooth muizen kan je er mee gebruiken als je dat graag wenst.

Mijlen achter...
Hoezo mijlen achter? Desktop applicaties werken perfect met Surface, van Vuze tot Autocad. Cubase, VLC media player wat je maar ook wilt. Allemaal werkt het, Apps van Android? Bluestacks. Vind je het niet leuk om desktop applicaties te gebruiken met touch? Geen probleem want het toetsenbord is licht en gemakkelijk. Alle Bluetooth muizen kan je er mee gebruiken als je dat graag wenst.

Mijlen achter...
Vordy, je hebt helemaal gelijk alleen je maakt wel één grote denkfout. Maak jou vergelijking nou nog eens met de RT versie van een w8 tablet. Op dit moment vergelijk je een hele dure appel met een veel goedkopere peer welke voor een totaal andere markt gemaakt is.

Een W8 tablet van 800+ euro (voor het instapmodel) met een i3+ processor valt in een hele andere categorie dan een Android tablet van 300 euro.

[Reactie gewijzigd door Typecast-L op 21 mei 2014 12:31]

Inderdaad, helemaal niet mijlen achter. Bluestacks is een, maar wil je echt werken, dan gebruik je muis, toetsenbord en dat zal bij Windows lekkerder werken dan bij Android.
Het aantal 'apps' in een 'store' lijkt altijd weer een leuk argument te zijn. Maar hoeveel varianten van een kalender, notitieblok of wat dan ook wil je nu eigenlijk hebben. Liever kwaliteit dan kwantiteit. Daarbij komt nog dat het ene OS meer out-of-the-box kan dan het ander. Voor die functies hoef je ook niet echt een losse app te hebben of wel?
Er zit een supergoed scherm, i7 laptopprocessor + koeler in en dit alles is in een dunne tabletvorm gegoten.
Even ter verbetering: de genoemde prijs van ¤799, waar bbob1970 het over heeft en waarvan hij zegt dat je daarmee de massa's niet bereikt, is de prijs van het instapmodel met Core i3, niet i7. Die zit immers al boven de ¤1500...
Ik zie dat ze voor de Core i3 ¤ 819,- gaan vragen. Gedeeld door 21% BTW is dat zo'n ¤ 676,-. Dus hier honderd euro duurder dan kaal in de U.S.A. voor 799 dollar (ongeveer 575 euro).

Ik vraag me wel af wat voor een Core i3 het zal zijn. Ik hoop niet een U model, maar een gewoon M model.
Reken er maar op dat het een ultra low voltage model gaat zijn, ten behoeve van de accuduur. Het is trouwens ook interessant wat de verschillen in accuduur gaan zijn tussen het i3 model en het i7 Model.
Ja, dat is ook zo. Mijn NUC Core i5 4250U schijnt zelfs zuiniger te zijn dan de goedkopere Core i3 variant...

(zal waarschijnlijk wel net zoiets zijn als dat een 1.6 liter motor soms zuiniger is dan een 1.2 motor, omdat die laatste meer toeren moet maken :) ).

[Reactie gewijzigd door Slingeraap2 op 21 mei 2014 19:11]

deze systemen beginnen toch aardig wat markt te winnen bij grafische mensen.

MS presenteert het ook niet als een tablet, of als een specifieke laptop, maar als een vervanger voor beide. Als je dan gaat rekenen wat de prijs is, valt die reuze mee voor de specs die je krijgt.

Negeer ook even de pen niet die je erbij hebt, de uitbreidingspoorten enz. Dit apparaat is (als je bv. ook een docking erbij gebruikt) een complete laptop (zelfs desktop!) vervanger waarmee je ultramobiel kunt zien, maar ook stevig kunt werken als je wat randdingen erin plugt (toetsenbord / muis).

De google nexus is dus een totaal andere markt. Beoordeel het product dus best op waar het voor gemaakt is ;)
Jij snapt er totaal niets van. Je mag nog 20 keer dezelfde reactie posten maar dat zal niets aan het feit veranderen dat MS de grote massa niet WIL bereiken met een tablet. MS kan het zich niet veroorloven om een goedkope W8.1 tablet met Atom van zeg maar ¤ 400 uit te brengen. Daarmee zouden ze direct concurreren met hun hardwarepartners en die gaan dat niet pikken. Hun reactie zal zijn dat ze geen Windows tablet meer gaan willen maken, dus bye bye marktaandeel voor MS en dat is het tegenoverstelde wat jij zegt dat MS anders een groter marktaandeel gaat hebben.

De SP3 is meer voor een nichemarkt en MS wil hun hardwarepartners daarmee zo weinig mogelijk voor de voeten lopen. Ze vullen een beetje een gat id markt op, zoals hierboven al gezegd.

MS wil met deze tablet ook tonen aan zijn hardwarepartners hoe Windows bedoeld is.
Bob voor de zoveelste keer, demensen die deze surface aanschaffen, schaffen geen android tablet aN, dat is n iet de afweging.
dat er geen concurentie is in die klasse waar MS zich nu in begeeft is juist het hele idee van hardware partners niet voor de voeten lopen (en ze daarmee tevreden houden), en hardware partners in dit opzicht zijn alle OEM's die windows op hun device leveren.
vergeet niet dat de sp3 toch echt wel een volwaardige vervanger is van een laptop he dat je hem ook als tablet kan gebruiken is dan alleen maar ,eegenomen . en mensen zitten er niet op te wachten is ook niet helemaal waar . toen windows Phone uitkwam was iedereen aan zeiken dat de specs op android toestellen veel beter waren en men kocht masaal android en nu zouden ze niet op specs zitten te wachten ? ok de prijzen zijn behoorlijk hoog maar het is een kwaliteits apparaat en daar betaal je wel voor natuurlijk. denk zoizo dat het goedkoopste model wel voldoende is voor de massa . de hoger geprijsde devices zullen allicht interessant zijn voor mensen die het zakelijk gebruiken zoals designers/ontwerpers etc. daarnaast is het niet de bedoeling dat ms gaat concurreren met hun eigen oem partners dat zou veel fouter zijn.
Ik denk niet dat MS de massa wil bereiken met deze tablet. Dit is echt een showcase van de mogelijkheden. De partners van MS mogen de onderkant van de markt invullen en hebben dan ook nog ruimte om er iets aan te verdienen.

Bij Dell heb je bijvoorbeeld al een Venue 11 pro voor ca 500 euro. Iets duurder en iets betere specs dan jij hier noemt. De toepassingsmogelijkheden zijn echter wel veel breder dan die van een Android of iOS tablet.

Het Microsoft mobile platform is al erg goed en wordt alleen maar beter. Niet dat er dan niets te wensen over blijft. Ik vindt het bijvoorbeeld jammer dat de dock maar één displayport heeft. Daarmee is het voor mij nog geen desktopvervanger. Zodra die mogelijkheden ook verder uitgewerkt worden kan ik mijn desktop pc vervangen door een tablet + dock en dat geeft weer heel veel nieuwe toepassingsmogelijkheden... De ontwikkelingen gaan nu lekker snel... :9
Daarvoor heb je een Displayport splitter. Kun je van 1 poort 3 poorten maken. Niet iedereen heeft dit nodig en is dus onzin om iedereen dat te laten kopen als ze dat toch niet gebruiken. Voor degenen die dit wel willen iser de mogelijkheid van genoemde splitter.
Met prijzen van 799 dollar bereik je de massa niet.

Eens, maar je vergelijkt nu een high-end Surface Pro 3 met tablets die veel minder functionaliteiten hebben, en bovendien al enige tijd op de markt zijn. Prijzen dalen.

Verder heb je kennelijk gemist dat niet enkel Microsoft tablets maakt met Windows 8.1. In de prijsrange die jij aanhaalt zijn talloze tablets te vinden met Windows 8.1. Alleen niet het elite model van Microsoft zelf.

En voor die prijzen die jij aanhaalt krijg jij ook het top-model van Apple en Samsung niet bij introductie.
Nee, dit is geen massa product, tenminste dat is niet primair het doel van Microsoft. Als je de intro van Satya Nadella hebt gezien, dan zul je begrijpen dan Microsoft erop uit is om met haar hardware de referentie neer te zetten. Dan zul je zien dat Microsoft vooral de ervaring wil demonstreren. Het is niet de bedoeling de markt te veroveren. Het is niet de bedoeling om de OEM's te beconcurreren. Het is niet de bedoeling om de markt om zeep te helpen. Dus zal Microsoft geen product neerzetten tegen lage prijzen. Het tegendeel is eerder hun belang. Een first class product.

Overigens als het vergelijkt met de MacBook Air (zoals Microsoft deed): vanaf ¤ 929 of met de iPad Air 64gb: ¤ 659. Als je deze vergelijking maakt, valt het wel mee...
de tablet heet niet voor niets surface pro. De tablet is vooral voor de professionele wereld bedoeld. Voor uzelf als thuisgebruiker heb je de surface als tablet. Deze voldoet aan alles wat de meeste mensen thuis doen op hun computer.
  • E-Mail
  • Internet
  • Skype
  • Facebook
  • Twitter
  • Muziek
  • Office
  • Filmpje kijken
Iets anders wat de gemiddelde persoon doet met de computer thuis?
Dit is jouw perfecte apparaat:
Surface 2

Wilt u meer?
Surface Pro 3
Uhm ... tablet voor zakelijke markt?
De 800 gram wegende Surface Pro 3, die door Microsoft wordt gepositioneerd als een laptopvervanger voor professioneel gebruik
Deze tablets zijn ook niet bedoeld voor de massa, maar voor zakelijk/professioneel gebruik ter vervanging van een laptop.
De prijs is al een stuk beter dan die van de vorige generatie(s). Gewicht staat me echter nog niet helemaal aan, als je in je achterhoofd houdt dat dit toch een tablet moet zijn.
Helemaal mee eens. De tablet is veel te duur om de massa te bereiken maar ik denk dat MS het expres doet om niet onder de duiven van hun hardwarepartners te schieten. Moesten ze de tablet voor ¤ 400 aanbieden met W8.1 en een Atom dat zouden ze direct concurreren met hun hardwarepartners waar ze Windows aan leveren en die gaan dat niet leuk vinden. MS moet trouwens geen licentie voor Wibdows betalen en kan zo betere hardware voor dezelfde prijs leveren. Met deze tablet wil MS aan hun hardwarepartners tonen hoe Windows bedoeld is.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 21 mei 2014 01:17]

Volgens mij wordt deze markt op dit moment bediend door Dell, Toshiba en Lenovo, die allemaal 8" tablets met windows 8.1 aanbieden, ruim onder de door jou voorgestelde prijs.

Ik heb de indruk dat het hier (nog) niet om het massaproduct gaat maar om mensen die bijvoorbeeld nu nog een tablet pc (bv de x201T en x220 tablet van Lenovo) over de streep te trekken.

Volgens mij wordt je wens nog wel vervuld en komt die kleinere en goedkopere tablet er wel, hopelijk met een aantrekkelijke mash-up met Nokia software

[Reactie gewijzigd door bert56 op 21 mei 2014 08:58]

Het is een leuke tablet alleen slaat Ms de plank wederom mis.
[..]
MS heeft betere specs, snellere cpu maar de massa zit er denk ik niet op te wachten.
Volgens mij sla je zelf een beetje de plank mis. We hebben het hier over de Surface Pro, een product dat vooral mikt op prosumers die een compacte alleskunner willen. Ik zou de laatste zijn die zal ontkennen dat de verkoopcijfers beter moeten, maar dit is geen product voor de massa en mijns inziens is dat ook helemaal niet de insteek van MS.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 mei 2014 11:11]

Yep maar mensen met een tablet hebben geen volwaardige Windows 8 nodig. De telebankieren app draait ook wel op een goedkope Android tablet.

Volwaardig W8 is een plus, maar je moet je afvragen of de consument er 5 a 600 euro extra voor over heeft om Windows apps te kunnen draaien die allemaal een prima Android tegenhanger hebben.

Zelfs zakelijk is het prijsverschil te groot, met een Chromebook of een Android tablet met Citrix Receiver log ik ook wel in op kantoor op afstand, en dan heb ik met een Chromebook van 300 euro nog een betere ervaring ook dan met deze Surface tablet.

300 vs 800 euro is voor een bedrijf ook gewoon veel geld, zeker als een werknemer die tablet vervolgens in de trein laat liggen of op de stenen laat stuiteren.

De Surface probeert een beetje een markt te bedienen die er eigenlijk helemaal niet is. De enige die ik met surface tablets zie zijn vaak mijn collega's, dus de tweakers/fanatiekelingen maar de eerste zakelijke en/of huis, tuin -en keukengebruiker moet ik nog tegenkomen.
Yep maar mensen met een tablet hebben geen volwaardige Windows 8 nodig. De telebankieren app draait ook wel op een goedkope Android tablet.
Een goedkope android tablet heeft geen drukgevoelige pen of de mogelijkheid photoshop te draaien
Volwaardig W8 is een plus, maar je moet je afvragen of de consument er 5 a 600 euro extra voor over heeft om Windows apps te kunnen draaien die allemaal een prima Android tegenhanger hebben.
Niet allemaal natuurlijk.
Zelfs zakelijk is het prijsverschil te groot, met een Chromebook of een Android tablet met Citrix Receiver log ik ook wel in op kantoor op afstand, en dan heb ik met een Chromebook van 300 euro nog een betere ervaring ook dan met deze Surface tablet.
Als dat het enige is wat je wil doen dan is een chromebook of android tablet vast prima, maar je moet beseffen dat wat jij gebruikt niet per se is wat andere mensen willen kunnen doen.
300 vs 800 euro is voor een bedrijf ook gewoon veel geld, zeker als een werknemer die tablet vervolgens in de trein laat liggen of op de stenen laat stuiteren.

De Surface probeert een beetje een markt te bedienen die er eigenlijk helemaal niet is. De enige die ik met surface tablets zie zijn vaak mijn collega's, dus de tweakers/fanatiekelingen maar de eerste zakelijke en/of huis, tuin -en keukengebruiker moet ik nog tegenkomen.
Ik denk dat je je toch vergist. Er zijn veel mensen die graag notities schrijven tijdens colleges of tekeningen maken in photoshop, of gewoon één apparaat willen die tablet en laptop tegelijk is.
Die mensen nemen een samsung note!
[qoute] ... met een Chromebook of een Android tablet met Citrix Receiver log ik ook wel in op kantoor op afstand, ... [/qoute]

Log jij maar eens in op de trein hier in België, .... al die online oplossingen klinken allemaal cool, maar zodra de verbinding zuigt, heb je er niet veel aan.
Tja maar dan heb je al helemaal niks aan die Surface Pro van >¤800,-.
Is dubbel zo duur maar heeft ook die verbinding nodig!
Ok, jij snapt me klaarblijkelijk verkeerd, ... |:(

Hij heeft het namelijk over het inloggen met zijn RT tablet op zijn werkstation op het werk, zo kan hij toch nog "zware" applicaties draaien op zijn ¤ 300 dure ARM tablet ..., op die ¤ 800 Surface Pro 3 draai je gewoon die "zware" applicaties .... dus heb je geen verbinding nodig ...
Volwaardig W8 is een plus, maar je moet je afvragen of de consument er 5 a 600 euro extra voor over heeft om Windows apps te kunnen draaien die allemaal een prima Android tegenhanger hebben.
Mijn vrouw wel. Ik moet haar nu alleen nog overtuigen op de nieuwe pro 3 varianten te wachten. Volwaardige windows 8,1, prima scherm, als tablet te gebruiken en in een dock of typecover. Volledig overeenkomend in het Modern UI uiterlijk met de rest van de systemen. En niet zo zwaar als een laptop. Die er overigens van allerlei merken ook zijn in hogere prijsklassen.

Het is een laptop-achtige die uit elkaar kan. Dat kan een voordeel zijn.
Er zijn anders zat studenten die een Macbook hebben. Dat vind ik pas vreemd.
Tja als je tweeverdiener bent en je hebt geld zat is het natuurlijk geen probleem ;)
Ik vind alleen de meerwaarde die je krijgt voor 5/600 euro niet te verantwoorden.
Het is een keus. Een ander heeft een auto of kinderen of vakanties. Of alledrie.
Of heeft een riant plasmascherm, of twee. Het is een keus.
Prijzig of duur. Ja.
Mijn 8" tablet draait ook een volwaardige windows 8 hoor. Waarom zou je een tablet niet met een tablet kunnen vergelijken?
omdat dit geen normale tablet is, zit in een tablet een volwaardige core ix, nee, kan een normale tablet voor professionele doeleinden (denk aan video/foto bewerken maar ook aan bijvoorbeeld programmeerwerk) gebruikt worden. Oftewel, dit is een laptop in tablet jasje.
Dus een tablet is alleen een tablet als er geen core ix in zit?
Oftewel, dit is een laptop in tablet jasje
Dus, als het er uitziet als een tablet, dan is het vanwege interne hard- en software opeens géén tablet meer?

Het is een tablet met de capaciteit en mogelijkheden van een laptop.
Je moet dit ook niet echt zien als een tablet. Je kunt het dan ook niet vergelijken met een Galaxy Tab of iPad bijv. Dit tablets zijn uitsluitend bedoelt om informatie te consumeren. De Surface Pro/RT lijn zijn naast consumeren ook bedoelt voor produceren.

Ja je kunt dit ook op een laptop doen. Maar dan mis je de handzaam/mobiliteit van een tablet. De Surface Pro/RT neemt het beste van twee werelden (tablets enerzijds, laptops anderzijds) en stopt dit een een compact hybride apparaat waar eigenlijk een nieuwe naam voor moet komen imo. Omdat je anders dus krijgt dat mensen het gaan vergelijken met tablets, en daarbij de prijs ook te hoog vinden. Terwijl als je dit als krachtige en compacte laptop bekijkt de prijs heel erg meevalt (op de accessoires na dan ;( )

[Reactie gewijzigd door amas op 20 mei 2014 18:29]

Sorry maar een compacte laptop is nog steeds een heel stuk goedkoper dan dit. Voor 800 euro kan je een aardige laptop kopen in tegenstelling tot de i3 en 4GB ram die je hier krijgt.

Daarnaast ben ik het wel met je eens dat dit natuurlijk niet vergelijkbaar is met de iPad of iets dergelijks. Dit is gewoon een volledige PC in een tablet, dus kwa functionaliteit ontbreekt er niets. Maar daarvoor vind ik die hybrid laptop met ingebouwde tablet ook wel mooi. Waar je het scherm eraf kan halen van de laptop en vervolgens als tablet kan gebruiken.
Een laptop met een resolutie hoger dan 1920 x 1080 (surface 3 pro heeft 2160x1440)
en minder dan 1KG (vs 800gram surface 3 pro) voor ~800 euro betwijfel ik toch eigenlijk
Bij die 800 gram zit niet het gewicht van de touchcover. Met die cover weegt het al net zo zwaar als bijvoorbeeld de Sony Vaio Pro 13" ultrabook.
Stop met twijfelen
pricewatch: Sony Vaio Pro SVP1121D4EBI

Edit: toelichting:
Full hd of hoger: check
Minder dan 1kg: check
¤800 of minder: check

[Reactie gewijzigd door Jornv op 20 mei 2014 19:46]

Heeft geen hogere resolutie, geen core i processor, is zwaarder
Verder ook een stuk dikker (17mm versus een 9-tal)

Toch niet echt vergelijkbaar lijkt me
Wel een Full HD IPS scherm (hoe erg ga je die extra pixels missen?), slechts 70 gram zwaarder, en hoe erg is het dat die dikker is? Ik kan me niet voorstellen dat er een tas is waar iets van 17mm niet is past en iets van 9mm wel.
Aan de andere kant is deze wel ¤150 goedkoper en krijg je een echt toetsenbord en (volgens mij) een groter touchpad.

Het punt is dat deze Sony Vaio Pro 11 aan de eisen van Jexecute voldoet:
Full hd of hoger: check
Minder dan 1kg: check
¤800 of minder: check
Maar zijn punt blijft staan, je vindt niet echt een laptop die significant goedkoper is dan het instapmodel van deze surface pro 3, of een laptop met dezelfde prijs die significant beter is (zonder op bepaalde vlakken fors in te leveren). De post van Secretdk is dus nog steeds ontkracht.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 20 mei 2014 20:48]

ik noem grafisch werk en je zult die pixels missen :)
Haha serieus grafisch werk doe je niet op zo'n kut klein ding.
Haha serieus grafisch werk doe je niet op zo'n kut klein ding.
waardevolle aanvulling digifan, maar hier kun je best serieus grafisch werk op verzetten.

(als je ooit de kans krijgt een serieus sportevenement te bezoeken, let even voor de grap op wat veel fotografen uit hun tas toveren ;) Klein en licht is het motto en ja dat is ook grafisch werk).

Je hebt niet altijd een gigantisch groot scherm nodig om iets van serieus grafisch werk te doen :)
Die processor zegt mij weinig, maar is iig geen Core i3.
De processor is wel een Haswell en doet iets onder voor een ULV Core i3
Ja dus? Deze is nog gewoon te koop, dus wat zou dat afdoen aan de relevantie van mijn reactie?
Nee maar wel het feit dat er in een Surface Pro van 800 euro een 2160x1440 scherm zit, een i3 processor ipv een Pentium processor. Daarnaast weegt hij meer, is hij kleiner en is hij dikker. Dus is het een minder relevante reactie...
Microsoft richt zich voornamelijk op het zakelijke segment. Welke IT manager zal kiezen voor een Sony laptop waarvan de fabrikant heeft aangeven te stoppen met de hele laptop tak? Niet erg toekomstvast

Kortom, jouw genoemde alternatief is slecht 1 merk wat stopt met laptops maken en qua specs ook niet gelijk is. Jij wuift alle verschillen weg als minimaal maar als je het bij elkaar optelt is er op papier geen ultrabook die kan meekomen met deze specs voor deze prijs.
Mijn reactie was allerminst gericht op zakelijke gebruikers. Ik reken erop dat elke consument die zo'n laptop koopt gewoon garantie en dergelijke zal krijgen op zijn laptop. Daar zijn wetten voor naar mijn weten. (correct me if i'm wrong)

Wat betreft de verschillen, natuurlijk zijn er genoeg verschillen tussen een tablet en een laptop. Daarom is het ene een laptop en het andere een tablet. Ik vind die argumenten van 'de Surface is dunner en 70 gram lichter' daarom ook vrij irrelevant.
Ja, het scherm van de Surface Pro heeft een hogere resolutie, maar in de huidige laptopmarkt is het full hd ips scherm van de Vaio Pro al erg fijn.
Ook is de i3 beter dan de Pentium, zeker qua igp.
Aan de andere kant heeft de Sony een 128GB SSD tegenover de 64GB van de Surface (voor 799) en is de Sony slechts ¤649 dus is het echt gek dat ik vind dat je de verschillen enigszins tegen elkaar kan wegstrepen? Natuurlijk kan iedereen op basis van zijn/haar wensen de meest geschikte keus bepalen.

[Reactie gewijzigd door Jornv op 20 mei 2014 22:55]

Vergeet ook niet dat 650 euro niet zo gek veel minder is dan 800 dollar en dat die 800 dollar slechts een introductieprijs is.

Wat ik zelf wel jammer vind is dat je minder zelf kan customizen. Bijvoorbeeld als je 128GB flash zou willen hebben, etc.
¤819,- !!!!!!!!!!!!!
Je mag me eens een 13" laptop vinden met een hogere res dan fullhd voor je 800euro met een Intel cpu ;)
Dan moet je er waarschijnlijk ook nog een Type cover van 130 bij aanschaffen.
Gewoon in de aanbieding kopen voor 80,-
De eerste iPad wifi+3G 10" woog 730 gram, deze is 12" en weegt 'slechts' 800 gram.

Je betaald voor bepaalde eigenschappen van de tablet. Laptops met een dergelijke hoge resolutie beginnen bij ¤1000 en weegt bijna 50% meer. Wil je iets equivalent aan de i7, 8GB, 512GB SSD model dan zit je al aan een laptop van ¤1450+ en weegt bijna 2x zoveel.

Natuurlijk zit hier de kosten en het gewicht van het toetsenbord niet bij, maar je heb tenminste de keuze om het zonder toetsenbord te gebruiken.
Je moet dit dus wel echt zien als een tablet. It looks like a tablet, it smells like a tablet, it is a tablet!

"A tablet computer, or simply tablet, is a mobile computer with display, circuitry and battery in a single unit."

dat je het niet kan vergelijken met de Ios en Android tablets ben ik met je eens. Maar het is en blijft een tablet.
"A tablet computer, or simply tablet, is a mobile computer with display, circuitry and battery in a single unit."
Volgens die definitie is dit ook een tablet:
http://193.164.196.197/images/62/6225242637.jpg

En eigenlijk elke smartphone is dan ook een "tablet".
Welkom bij de convertible laptop
Verwacht de Mini op de Surface event rond september/oktober als de Surface 2 ook een refresh krijgt. Eind oktober op de markt, tegelijk met Windows 8.2.
Tja, en ik vindt juist dat er al veel te veel van die kleine 7" en 8" tablets zijn, het mag ondertussen ook wel eens wat groter..
Iedereen zijn eigen smaak :)
Surface is oorspronkelijk niet voor tablets ontwikkeld maar meer als een soort digitale koffietafel. Mijn ex-werkgever had er een paar in gebruik en dat waren behoorlijk dure en zware systemen. Letterlijk gewoon koffietafels waarbij het tafelblad als monitor gebruikt werd en je dus met meerdere personen eromheen kunt zitten en van alles kunt doen. Je kon daarnaast ook speciale tokens op het scherm leggen die door Surface werden herkend. Met die functionaliteit kan dan vervolgens software ontwikkeld worden om zo de Surface tafel b.v. ergens in een demo-ruimte neer te zetten waar bezoekers dan mee kunnen "spelen".
Maar ja, die Surface systemen waren even duur als een nieuwe auto, zoniet duurder. (Goedkope automerken, overigens.) En het gewicht maakte hen niet erg praktisch in vervoer. Deze variant is een stuk handzamer en zal een vergelijkbaar doel hebben. Het is eigenlijk het kleinste model van de Surface-lijn. Maar die koffietafel-modellen zijn nu meer bekend onder de benaming "Microsoft PixelSense ".
(Zie ook http://www.pixelsense.com/ )
Onjuist! Men heeft de naam van de tafels afgepakt en op hun tablets geplakt omdat ze het zo'n geweldige naam vonden die ook nog eens lekker in de markt lag. Maar dat betekend niet dat ze de functionaliteit van het vorige product hebben overgedragen naar de tablets. Twee totaal verschillende producten die helaas ooit dezelfde naam hebben gehad.
Gaaf ding, ik mis alleen nog steeds de 4G ondersteuning. Waarom blijft dat toch zo achter????? 4G erbij en ik had 'm nu al besteld :O
(en dan ook gewoon tijdens het event een artikel voorlezen met daarin de wensen voor eindelijk een ultieme tablet, waaronder 4G. En dan terugsturen dat aan de wensen wordt voldaan..... da's episch falen)

[Reactie gewijzigd door Woldman op 20 mei 2014 18:33]

Is het niet handiger om gewoon te tetheren vanaf je telefoon? Met een Windows Phone is t zelfs automatisch gekoppeld. Dan heb je geen extra abbo nodig en je telefoon is toch ook altijd mee.
Die automatische koppeling was mij nog niet bekend. Ik heb een Lumia 920, indien mogelijk een goed idee wellicht, maar wat kost me dat aan batterijduur? Ook moet het inderdaad wel automatisch gaan, anders te veel gedoe voor die berg poen...
Als je je telefoon met bluetooth aan je pc koppelt, verschijnt je telefoon als wifinetwerk in de wifilijst. Dit werkt (logischerwijs) alleen met windows 8.1.
Batterijduur weet ik niet precies, maar ik ga ervanuit dat dat niet superveel is. Als je Windows Phone 8.1 hebt, kun je ook internet sharing als quick toggle in het action center zetten.
Ik ben benieuwd. Tijdens het event gaf hij een quote uit een artikel van een dame in het publiek. Dat artikel ging over een apparaat dat alles in 1 was. Met een touchscreen, all-day batterylife, slim form factor en 4g capabilaties. Raar dat ze dat zo zeggen, terwijl ze (nog) geen 4g versie hebben. MIsschien bedoelen ze dat er gewoon een adapter in kan door de USB 3.0 poort, of dat er nog een 4g versie in de pijplijn zit. Maar op dit punt ben ik het verder met je eens. Het zou voor de zakelijke markt erg aantrekkelijk zijn!
Zeker voor een paar eurotjes een tweede sim bij mijn 4GB.maand 4G abbo, en laat al die wifi punten maar zitten, zucht... wel een tegenvaller. Nu inderdaad maar hopen op een 4G optie in de toekomst, en dan natuurlijk niet alleen in de USA bij AT&T, zoals de Surface 2.

Edit: 4G Surface 2 ook in UK verkrijgbaar

[Reactie gewijzigd door Woldman op 20 mei 2014 19:06]

En heeft ie ook GPS? Dat ontbreekt ook bij de huidige Surfaces..
De Surface 2 heeft 4G ondersteuning, misschien dat dit later ook komt naar de Pro serie.
Graag ook nog een 15" en een 17" model!
Dat zou dan eerder als laptop-formfactor moeten worden gelanceerd, en eerlijk gezegd, zou ik het nog kopen ook. :)
Ze zouden ze als glazen tafels moeten maken...


;)

(wat ze ook doen onder de naam PixelSense, wat origineel Surface heette
http://www.microsoft.com/en-us/pixelsense/)

[Reactie gewijzigd door sanderev66 op 20 mei 2014 18:49]

Dan is het echt een laptop. 12 inch is echt het maximale voor een tablet.
Ik vind het gewicht eerder een belemmering dan het formaat. Bij de presentatie wordt gesuggereerd dat het een waardige vervanging is van een schrijfmap of collegedictaat. maar 800 gram is toch stuk zwaarder dan de papieren alternatief.

Een formaat zoals een A4 Wacom digitizer lijkt me geweldig, maar dan wel met een kleine bezel en veel lichter dan 800 gram, zodat het comfortabel is vast te houden met een hand. 20 inch is overdreven, maar net zo groot als een tijdschrift, 14 of 15 inch lijkt mij een mooi formaat. Maar om het gewicht omlaag te krijgen moet vooral op accugebied nog wat meer vooruitgang worden geboekt.
Komt er geen RT of Windows Mobile versie? Ik zou serieus de Surface 3 RT/Mobile voor 400 kopen. Het is een mooi ding, maar het is niet voor mij weggelegd (te duur). Een alternatief zou fijn zijn, maar helaas.
Ik denk dat je daarvoor zal moeten wachten totdat de volgende generatie Windows komt. Als ze heet al dan niet overslaan en direct over gaan op Surface 4, om dezelfde nummering met Surface Pro te kunnen behouden. Of ze moeten ergens deze zomer nog komen met een Surface 3...
Hopelijk niet, weinig reden om niet gewoon een goedkope Bay Trail te pakken en lekker de full blown windows 8 op te draaien.
Windows 7 omgeving op een tablet? Nee, dankje. De tijden van 2004 zijn afgelopen.
Hoezo windows 7 omgeving? Windows 8 heeft dezelfde Metro interface als Windows RT.
Wat ik juist bedoel is dat sommige applicaties nog in de Windows 7 desktop omgeving openen. Een bedrijf als Microsoft moet gewoon sterk in haar schoenen staan een een keuze maken en niet elke keer terug gaan naar het verleden.

Waarom denk je dat we nog steeds het oude desktop-omgeving meegeleverd krijgen naast het karakteristieke Windows 8 GUI (zowel op tablet als PC)? Ze willen innoveren, maar worden tegen gehouden door de consumenten.

Uiteindelijk zullen mensen er toch van gaan houden en anders kunnen ze nog altijd een oude versie van Windows kopen en installeren.
Windows Mobile... Kan je heel lang wachten. Het laatste Windows Mobile apperaat is al heel lang geleden geintroduceerd :9
Ja dat klopt. Ik weet nog toen ik een HTC MDA touch had. Wat een pracht ding! Maar je snapt wel wat ik bedoel... net zoals de Lumia 2520, waar Windows Phone 8 op draait. Ook heb ik gehoord dat Windows 8 RT zeer waarschijnlijk wordt samengesmolten met Windows Phone 8, dus waarom niet met de Surface 3?
Jammer van de 64GB flash opslag. Ik zou zelf aan een Core i3 genoeg hebben, maar niet aan 64GB. En een 128GB SSD kost slechts een paar tientjes meer dan een 64GB. Kan je het zelf upgraden?
Het is mogelijk om er eenSD-kaart in te steken ;)
Ik verwacht dat je ze gewoon open kunt maken(kon met de vorigen) dus dan kun je gewoon zelf je ssd upgraden. Ook zit er een microsd-slot in.
Stop er een 128GB sd in :)
Jammer van de 64GB flash opslag. Ik zou zelf aan een Core i3 genoeg hebben, maar niet aan 64GB. En een 128GB SSD kost slechts een paar tientjes meer dan een 64GB. Kan je het zelf upgraden?
Ik snap je opmerking niet. Als 64GB niet genoeg is, koop je toch eentje met meer capaciteit?
Wat valt er niet aan te snappen? Ik ga dan niet voor 64GB extra 400 euro meer neertellen natuurlijk, want ik vind een Core i3 ruim genoeg. Maar gelukkig kan het via SD lees ik hierboven. :)
Heel netjes ook de resolutie.

Wat ik mij wel afvraag is hoe lang de accu mee zal gaan en hoe warm wordt hij, een normale CPU in een 9.1mm behuizing zorgt wel voor erg beperkte koeling.
Daar zit het wel goed mee. Geloof me, ik heb mijn MSI GX620 laptop verpatst, en de surface pro 2 gekocht. Aankoop van de eeuw. Wat een monsterapparaat. Bijna 3 films kijken op 1 acculading. Lekker de hele dag in de tuin werken met mooi weer, alles is mogelijk. En dit is dan de SP3, man, wat een kwijlapparaat!
De koeling werkte tot 30% efficiënter dan in de SP2. De batterij zou 9 uur meegaan, bij lancering. Ik zeg dat laatste erbij omdat Microsoft met de SP2 ook een bepaald uur gaf, maar daar 2 maanden later met een software update nog eens 2 uur aan toevoegde.
1 2 3 ... 8

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True